روانشناسی خیانت زنان
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی خیانت (psychology of betrayal)
روانشناسی خیانت یکی از شاخه ها و زمینه هایی از علم روانشناسی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند . روانشناسی خیانت به خیانت در ابعاد گسترده میپردازد و محققانی که در این زمینه فعالیت میکنند به موارد و مسائل مربوط به این مطلب به طور گسترده میپردازند . روانشناسی خیانت گاهی ریشه را در ضعف زوجین در ارتباط سازی مطرح میکند .گاهی فرهنگ و ضعف در این زمینه بعوان مشکل اصلی در روانشناسی خیانت مورد بررسی قرار می گیرد . روانشناسی خیانت موضوعات و موارد مرتبط با مسائل مالی و عواقب مشکلات مالی در به وجود آمدن خیانت نیز میپردازد . از دیگر مواردی که روانشناسی خیانت به آن میپردازد مهم بودن کیفیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی است و این شاخه از روانشناسی کمک شایانی در بهبود این موضوع به افراد میکند که در ادامه به صورت کامل تر به این موارد میپردازیم .

روانشناسی خیانت زنان (psychology of betrayal of women)
روانشناسی خیانت زنان به مشکلات خیانت و موضوعات پیرامون آن در خصوص زنان میپردازد . روانشناسی خیانت زنان بیشتر مباحثی را مطرح میکند که روی صحبتشان با مردا است . برای مثال میتوان به موضوع کمبود محبت و تاثیر آن در خیانت زنان اشاره کرد . روانشناسی خیانت زنان تاکید میکند که زنان در برابر عدم وجود رابطه حسی قوی در زندگی زناشویی ممکن است روی به خیانت بیاورند . بنابراین نکاتی را به مردان گوش زد میکند تا توجهشان به این مسئله ازبین نرود . همچنین روانشناسی خیانت زنان میتواند برنامه های مدونی را برای مردان ارائه کند . مردان درصورت رعایت نکاتی که در این برنامه ها آورده شده است میتوانند به راحتی رابطه زناشویی خود را مدیریت کنند و همسرشان را از انواع آسیب های خیانت محافظت کنند .

 

روانشناسی خیانت مردان (psychology of betrayal of men)
روانشناسی خیانت مردان نیز به اتفاقات زمینه ساز خیانت برای مردان اشاره میکند و آنها را توصیف میکند . بررسی شرایط روحی و روانی مردان بسیار متفاوت تر از زنان است . ممکن است انجام عملی یا برعکس انجام ندادن آن برای زنان اصلا مهم نباشد اما برعکس زندگی روانی مردان را تحت تاثیر قرار دهد . روانشناسی خیانت مردان برنامه ها و نکاتی را بیان میکند که اگر زنان آنها را یاد بگیرند و به کار ببندند میتوانند از اتفاق تلخ و مضری مثل خیانت جلوگیری کنند . در صورت بروز این اتفاق نیز این شاخه از روانشناسی راههایی برای اطمینان از وقوع آن و همچنین پیشنهاداتی برای اینکه چگونه با این موضوع مقابله کنیم به ما ارائه میکند . روانشناسی خیانت مردان همچنین از بروز بسیاری از سوءتفاهم ها جلوگیری می کند و باعث می شود که خیلی از زوجین با ی کم دیگر به چالش و کشمکش کشیده نشوند .

اهمیت روانشناسی خیانت
اهمیت روانشناسی خیانت به این دلیل که به موضوعاتی میپردازد که عموم مردم با آن در زندگی اجتماعی و شخصی سروکار دارند میتواند بسیار زیاد باشد . اگر بخواهیم بیشتر به اهمیت روانشناسی خیانت پی ببریم بهتر است به برخی از کاربرد های آن توجه کنیم .

 

کمک به افراد برای این که بتوانند در مورد خیانت طرف مقابل بهتر قضاوت کنند .
کمک به اشخاص برای این که خود را در برابر هیجانات منفی حاصل از خیانت طرف مقابل کنترل کنند .
آموزش به منظور پیشگیری از وقوع خیانت بین زن و شوهر .
کمک به مراجعان برای گرفتن بهترین تصمیم در زمان پس از اثبات خیانت انجام شده توسط زن یا شوهرش . گاهی اوقات افراد به این دلیل که بسیار آشفته هستند و نمیتوانند خودشان را کنترل کنند تصمیمات عجولانه ای میگیرند که بعد از آن پشیمان می شوند . مثلا اقدام به جدایی میکنند .
نظریات روانشناسی خیانت (psychological theories of betrayal)
نظریات روانشناسی خیانت بر پایه تحقیق در ابعاد مختلف أین شاخه از روانشناسی طرح ریزی شده است . نظریات روانشناسی خیانت به بررسی راههای علمی و کاربردی برای جلوگیری از بروز خیانت بین زوجین میپردازد و نکات آموزشی بسیاری برای گرم نگه داشتن زندگی و داشتن عشق بیشتر در در رابطه زناشویی را آموزش می دهد . را های تشخیص خیانت موضوع دیگری است که در این حیطه بررسی میشود . مردان و زنان هرکدام نسبت به ویژگی‌های جنسیتی خود در زمان خیانت نشانه هایی را از خود بروز می دهند  که میتوان با درک آنها به صورت هوشیاار تر با این مسئله برخورد کرد . بنابراین آشنایی هرچند اندک با این نظریات نمیتواند تاثیر مثبت زیادی در روند زندگی زناشویی ما داشته باشد .


تعریف از خیانت (definition of betrayal)
خیانت زن به شوهر در نگاه اول شاید فقط خیانت جنسی برداشت شود . یعنی زن در خفا با مرد دیگری معاشقع دارد یا رابطه جنسی کامل را با او برقرار میکند . اما این تفکر اشتباه است . خیانت زن شوهردار میتواند به گونه های دیگر هم صورت بگیرد . وقتی با برخی از زنانی که خیانت آنها اثبات شده است سخن می‌گوییم ، به ما میگویند من به شوهر خود خیانت نکرده ام . فقط با یک مرد دیگر که به من محرم یا وابسته نبوده از لحاظ احساسی در گج بری شده ام . آن مرد حتی به من دست هم نزده بنابراین من خیانت نکرده ام . وقتی که این سخنان در جلسه مشاوره خانواده ابراز میشود روانشناس باز هم تشخیص خود را بر خیانت به همسر قرار میدهد . چرا که او به اعتماد احساسات و عواطف همسر خود خیانت کرده است .

چند نوع خیانت
در تعریف خیانت از دید مشاوره خیانت میتوانیم به این نکته اشاره کنیم که : خیانت یعنی رابطه پنهانی و فراتر از حد معمول یک فرد متاهل با کسی که همسر قانونی او نیست . برای مثال زن خیانتکار با مردی به جز شوهر خودش رابطه جنسی برقرار میکند . یا آنکه خیانت به شوهر به این صورت انجام میشود که زن مال و پول شوهر خود را بدون اطلاع آن و در خفا برای رابطه فرازناشویی خود و برای یک مرد دیگر خرج میکند که بعنوان خیانت مالی شناخته میشود . از نشانه های خیانت زنان میتوان به این نکته اشاره کرد که زنان خیانت کار دیگر ابراز احساساتی به شوهر خود نمیکنند و کم کم دچار طلاق عاطفی میشوند . این نوع رفتار نیز خیانت به عواطف شوهر محسوب میشود و اصطلاحا به آن خیانت عاطفی گفته میشود .

نحوه کار مشاور
زمانی که افراد برای حل مشکل خود مشاوره خانواده و روانشناسی را انتخاب می‌کنند در مورد حل مسائله خود در روند مثبت قرار میگیرند . چه مشاوره در مورد خیانت زن باشد و چه مشاوره در مورد خیانت شوهر تفاوتی نمیکند ، بنا به داستان منحصر به فردی که هر زوج برای خودش ممکن است داشته باشد روانشناس برنامه ةنها را مشخص میکند . برای مثال گاهی خیانت زنان متاهل به أین دلیل است که از نظر جغرافیایی از شوهر خود دور هستند . دور بودن زن و شوهر از هم بدون شک میتواند در رابطه آنها تاثیر منفی داشته باشد . شاید هم دلیل بروز خیانت بی کیفیتی در رابطه جنسی باشد  . یک روانشناس قطعا برای هر یک از این دو دلیل درمان های متفاوتی درنظر میگیرد و هر برنامه بسته به نیاز زوجین میتواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد .


خیانت مرد به زن
خیانت مرد به زن در رابطه های زناشویی معمولا دو برابر بیشتر از خیانت زنان به مردان است . خیانت مردان متاهل نیز مانند زنان میتواند مربوط به ویژگی‌های جنسیتی آنها باشد . مثلا در کل مردان از زنان تنوع طلب تر هستند . مردانی که به پختگی کامل و کافی رسیده باشند میتوانند این امیال طبیعی خود را کنترل کنند و به همسر خویش وفادار بمانند . نشانه  خیانت مردان را میتوان از طریق آموزش و کسب اطلاعات در مورد این موضوع به خوبی شناخت . شرکت در کلاسها و سمینار های آموزشی نیز به شرط کیفیت آموزش دهنده توصیه میشود . البته راحت ترین و ارزان ترین راه برای کسب اطلاعات در این زمینه مراجعه به کتاب هایی است که در مورد این موضوع سخن میگویند . خوشبختانه امروزه کتابهای زیادی در این زمینه در بازار موجود است .

نتیجه خیانت به همسر
عاقبت خیانت به همسر در نهایت به جز ویرانی چیزی نخواهد بود . رنج خیانتی که زن تحمل میکند میتواند زندگی او را نابود کند . اکثر زنانی که به آنها از طرف شوهرشان خیانتی انجام گرفته در نهایت به زنانی افسرده و سرخورده تبدیل میشوند که هیچ چیزی در دنیا شادشان نمیکند . زندگی زوجین به قدری سرد میشود که گاهی طلاق تنها چاره خیانت میشود نه چیز دیگری . حکم خیانت مرد به زن در قانون ، شرع و عرف هرچه که باشد به احتمال قریب به یقین دیگر به ساختن مجدد آن زندگی امیدی نیست . در مشاوره خیانت زناشویی همیشه توصیه میشود که در ابتدا و تا نگرفتن تصمیم قطعی موضوع را با فرزندان در میان نگذارید . از نظر روانشناسی خیانت ، بچهایی که والدینشان درگیر مقوله خیانت هستند در معرض صدمات جبران ناپذیری قرار میگیرند .

رابطه عشقی انتقامجویانه
برخی از زنان از مردان و برخی از مردان از زنان به دلایل مختلف بیزار هستند و تنفر دارند . مثلا فرض کنید زنی را که عاشقانه و خالصانه مردی را دوست می داشته  و تمام زندگی و وقت و انرژی خود را صرف او کرده است . اما با گذشت زمان ناگهان متوجه میشود که فرد مقابل به هیچ وجه او را جدی نمی گرفته و به راحتی به او خیانت می کرده است .

در این حالت حس انزجار و تنفر شدیدی نسبت به جنس مخالف در زن شکل میگیرد . یا تصور کنید که مردی که اکثر ساعات روز را برای راحت زندگی کردن خانواده اش کار میکند ناگهان متوجه خیانت همسرش میشود . اینگونه افراد با نیت انتقام افراد آسیب پذیر و ساده و زود باور را انتخاب میکنند . آنها به شکل های مختلف فرد را مجذوب و وابسته خود میکنند و در ادامه انتقام اتفاقات گذشته خود را از أین افراد بی گناه میگیرند و آنها را قربانی میکنند .

رابطه جنسی رفاقتی (comrade's sex)
امروزه در جامعه ما نوعی خیانت رواج پیدا کرده است که در آن اکثرا هر دو نفر متاهل و دارای همسر هستند . دو نفر رابطه جنسی را اصول و پایه دوستی و رفاقت خود قرار میدهند . در أین ارتباط حسی مانند عشق بین دو طرف وجود ندارد . نمیتوان گفت ادعای دوطرف نسبت به تعهد در رابطه نیز حقیقت دارد . زیرا هر دو نفر با شروع این رابطه اصول تعهد را خود به خود زیرپا گذاشته اند . اکثرا افرادی آلوده این رابطه میشوند که از لحاظ جنسی در رابطه خود با همسرشان مشکل دارند . البته بعضی از افراد نیز به دلیل احساس نیاز به شیطنت های جنسی و زیاده خواهی به سمت این روابط کشیده میشوند . چون در این رابطه فعالیت های جنسی و خواسته های جنسی آنها قضاوت نمی شود به راحتی افکار جنسی خود را بروز میدهند .


رابطه جنسی دیوانه وار (maniac sex)
بعضی از افراد به شکل بیمار گونه ای علاقه به رابطه جنسی دارند . نمیتوان گفت که أین نوع روابط بیشتر در زنان شیوع دارد یا بیشتر در مردان بروز میکند . این نوع رابطه جنسی در جوامع جهان اول بیشتر به چشم میخورد . جایی که رابطه جنسی جزو نیاز های روزانه به حساب می‌آید و مانند رفع تشنگی و گرسنگی با آن برخورد می شود . معمولا به این ترتیب رخ میدهد که دو طرف در یک نقطه به صورت اتفاقی با یکدیگر برخورد میکنند و به هم احساسات جنسی پیدا میکنند . مثلا در یک مهمانی شبانه بعد از استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر نا گهان بدون این که حتی اسم یکدیگر را بدانند با هم رابطه جنسی برقرار میکنند . در این نوع اعتیاد به رابطه جنسی فرد هر چقدر با افراد مختلف بیشتری رابطه جنسی داشته باشد احساسی مانند غرور و پیروزی به او دست میدهد .

تاثیر خیانت والدین در فرزندان
شاید در نگاه اول خیانت کردن پدر و مادر به یکدیگر آسیبی باشد که ربط و تاثیر خاصی روی پدر و مادر نداشته باشد ولی وقتی با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کنیم متوجه میشویم اینگونه نیست . وقتی فرزندان در این فضا رشد میکنند قطعا تعهد به خانواده هیچگاه برایشان  معنی خاصی نمیدهد و به اصطلاح قبح این قضیه برای آنها ریخته میشود . از طرفی آنها به احتمال زیاد از جنس مخالف خود بیزار میشوند . مثلا پسر ها یا کلا با جنس مخالف خود ارتباط نمیگیرند یا آنها را قربانی کینه و عقده های خود میکنند . این مساله در دخترها با عدم تمایل به ازدواج یا بی اعتمادی نسبت به همسر همراه میشود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده تلفنی و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Trust and Betrayal 





:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: