نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تربیت فرزند چگونه است ؟

تربیت فرزند یکی از دغدغه های مهم والدین است . اغلب والدین نگران این موضوع هستند که مشکلات به سایر موقعیت ها نفوذ پیدا کند . آینده فرزندشان تحت تاثیر قرار بگیرد که خود این افکار منفی ، نگرش والدین را نسبت به فرزند خود متاثر میسازد . یکی از مسائلی که در تربیت فرزند والدین با آن مواجه هستند مسئله « خودسری » است . اما واقعا « خودسری » چیست ؟

شاید موضوع خودسری و نافرمانی را بتوان اینگونه تفسیر کرد :

  • زمانی که والدین به فرزند خود امری را برای اجرا محول میکنند . کودک نمیتواند در یک زمان منطقی شروع به انجام آن بکند . این زمان میتواند 10 ثانیه بعد از صادر شدن دستور از طرف والدین باشد .
  • کودک نمیتواند تا رسیدن و انجام کامل دستور به فرمانبری از دستور والدین توجه کنند .
  • کودک قادر نیست قواعدی که از قبل والدین به او آموخته اند را در موقعیت مشابه دیگری به کار گیرد . مانند بی اجازه وسیله ای را از فروشگاه بردارند . این موضوع در تربیت فرزند برای والدین بسیار مهم است . زیرا قبلاً برای آن وقت صرف کرده اند .

مشاوره کودک نافرمان

در مشاوره کودک واژه نافرمانی مترادف با خودسری تعریف میگردد . که در این صورت کودک از اجرای فرمان سرپیچی کرده و مقاومت فیزیکی و کلامی انجام میدهد . در تربیت فرزند بسیار مهم است که بدانیم کدام رفتار ، خودسری تلقی میشود . یکی از راه های تربیت فرزند نیز آگاهی از شیوه های خودسری و نافرمانی کودکان است . یکی از مهم ترین کارهایی که در آموزش والدین در تربیت کودک صورت میگیرد همین هدف قرار دادن خودسری است .

تربیت فرزند پسر,تربیت فرزند دختر

انواع رفتارهایی که نافرمانی یا به شکل اختلال رفتاری تلقی میشوند :

  • جیغ زدن
  • نق زدن
  • شکایت کردن
  • سرپیچی کردن
  • فریاد زدن
  • بدخلقی
  • فحش دادن
  • حاضر جوابی کردن
  • پرت کردن اشیاء
  • دزدی کردن
  • دروغ گفتن
  • مشاجره کردن
  • تحقیر کردن
  • مسخره کردن
  • بی توجهی به دستورات
  • فرار کردن
  • گریه کردن
  • مقاومت فیزیکی
  • صدمه زدن به اشیاء
  • درگیری فیزیکی
  • انجام ندادن تکالیف مدرسه
  • آسیب رساندن به کارها و وسایل دیگران
  • بی توجهی به سلامت خود

مشاوره تربیت فرزند شامل چه مواردی است ؟

مشاوره تربیت فرزند مسائلی که درمورد خودسری در سطور بالا ذکر شد را جدی تلقی میکند . مشاوره تربیت فرزند به این نتیجه رسیده است که انجام اینگونه رفتارها در کودکی خطرات مهمی را به دنبال دارد . کودک در این حالت به سمت ابعاد جدی تر مشکلات رفتاری ، فعالیت ضداجتماعی و حتی بزهکاری سوق پیدا میکند . گرچه هدف اصلی مشاوره خانواده این است که والدین به چارچوبی هت فهم علل بدرفتاری کودک دست یابند . اما این نیز بسیار سودمند است که برداشت های والدین درمورد علل نافرمانی کودکان مورد سنجش قرار گیرد . این امر از طریق مشاوره کودک قابل دست یافتن است .

در مشاوره کودک میبایست از والدین دعوت شود درمورد دلایل مشکلات فرزندشان صحبت کنند . یادداشت کردن این دلایل به روند درمان کمک میکند . همچنین به روانشناسان مرکز مشاوره در ارائه راه حل ها یاری میرساند .

تربیت فرزند چگونه است ؟

تفاوت تربیت فرزند پسر با فرزند دختر

تربیت فرزند پسر با تربیت فرزند دختر تفاوت هایی دارد که والدین میبایست به آنها توجه کنند . پسرها نسبت به دخترها ممکن است شیطنت بیشتری داشته باشند . کارهای مخاطره آمیزی که آنها انجام میدهند نیز بیشتر است . لذا والدین در تربیت فرزند پسر میبایست فضای کافی و فرصت مناسب جهت بازی برای او را فراهم کنند . در کشف دنیای پیرامون او را یاری نمایند . مراقبت های لازم را نیز در نظر داشته باشند . در تربیت فرزند پسر سعی والدین باید بر این باشد بین غرور و تواضع یک توازن برقرار کنند .

رفتار شما با شریک زندگی تان میتواند الگوی خوبی برای اخلاق بهتر باشد . در تربیت کودک پسر به یاد داشته باشید لازم نیست کلیشه های سنتی یک مرد را در او درونی کنید . پسرها نیز میتوانند گریه کنند و گاهی خجالت بکشند . با تقدیر و تمجید از فرزند پسر خود ، اعتماد به نفس او را تقویت کنید . اما مراقب باشید بی جهت و بدون انجام کار این را صورت ندهید زیرا ممکن است پایه های اعتماد به نفس کاذب را بگذارید . در تربیت کودک پسر خود لازم است به این نکته توجه کنید که جرات ورزی را به او آموزش دهید . این مسئله باعث میشود در آینده احساسات خود را به راحتی بیان کند . در آخر ، هنگام برخورد با کودک پسر خود سعی کنید برای نظرات او ارزش قائل شوید . هنگامی که به سخنان پسر خود گوش میدهید ، رفته رفته او روحیه خلاقانه تری را برای خود پرورش خواهد داد .

تربیت فرزند دختر

تربیت فرزند دختر امروز با گذشته کمی متفاوت تر شده است . این از جایی سرچشمه میگیرد که دید جامعه نیز نسبت به جنسیت تغییر کرده است . امروزه هویت دختر صرفاً با حساسیت و لطافت تعریف نمیشود . دختران در جامعه در موقعیت های شغلی و اجتماعی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند . همین موضوع در نوع هنجارهای رفتاری دختران تاثیر گذاشته است . به همین نحو شیوه تربیت فرزند دختر نیز با تغییراتی همراه شده است . اما تغییر این هنجارها نباید مانع از این شود که والدین به نیازهای عاطفی فرزندان دختر خود کم توجهی کنند .

مهم ترین نکته ای که در تربیت کودک دختر باید بدان توجه کرد این است که آنها بیشتر از پسرها در معرض افسردگی و اضطراب هستند . در تربیت فرزندان دختر باید به یاد داشته باشیم که آنها از مادر خود بیشتر تاثیر میپذیرند . الگوی بیشتر دختران برای رفتارها و حتی نوع صحبت کردن مادرانشان هستند . بدین نحو نقش مادران در این حیطه بسیار حساس است . نگاه دختران برای ارزیابی درستی و نادرستی رفتارهایشان بیشتر به سمت مادر خودشان است . متاسفانه بر طبق یافته های پژوهش های انجام شده اعتماد به نفس دختران کمتر از پسران است . در این مورد میشود با شیوه های رفتاری مانند استقلال بیشتر ، در تصمیم گیری و تمجید از استعدادهای آنها اعتماد به نفس آنها را افزایش داد .

والدین باید اجازه دهند فرزندان از میان گزینه های مختلف ، خود انتخاب کننده باشند . بدین نحو اعتماد به توامندی هایشان بیشتر میشود . از طرفی باید توجه کرد که چگونگی برخورد با جنس مخالف برای دختران با الگوگیری از پدر صورت میپذیرد . پدران باید در اینجا در چگونگی رفتارهایشان مخصوصاً با شریک زندگی خود حساس باشند .

مرکز مشاوره کودک

مرکز مشاوره کودک باید به این نکته توجه کند که راه های تربیت فرزند با توجه به خانواده و نوع شخصیت کودکان متفاوت است . هنگامی که راه های تربیت فرزند از جانب والدین و روانشناس ارزیابی میشود باید اهداف زیر مدنظر قرار گیرد :

  1. والدین درمورد علل رفتارهای کودکان آموزش لازم را ببینند .
  2. والدین باید نسبت به شناسایی عوامل و دلایلی که باعث رفتار پرخاشگرانه ای که ریشه در خانواده دارند حساس باشند .
  3. والدین را باید برای انجام راه حل گوناگون برای رفع نافرمانی کودکان ترغیب کرد .

راه های تربیت فرزندان

راه های تربیت فرزندان

باید توجه کنیم که راه های تربیت فرزند از گفتگوی آزاد درمورد دلایل بدرفتاری کودکان بین والدین میگذرد . والدین باید در این مورد با صراحت دیدگاه های خود را بیان کنند . علاوه بر این موارد زیر نیز در راه های تربیت فرزندان دخیل است :

  • خصوصیات کودک
  • خصوصیات والدین
  • موقعیت خانواده
  • موقعیت های استرس زای خانوادگی

مشاوره کودک تلفنی یکی از شرایط و موقعیت های مفیدی است که والدین میتوانند از آن استفاده نمایند . در شرایط امروزی به دلیل مشغله های فراوانی که خانواده ها دارند استفاده از مشاوره کودک تلفنی بسیار حائز اهمیت است . زیرا خانواده ها نمیتوانند به صورت حضوری برای مشاوره در مراکز موجود حضور یابند . بنابراین مشاوره کودک تلفنی بهترین راه حل برای والدین عزیز میباشد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  انتخاب بهترین مشاور خانواده

 


:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

استرس و اضطراب در دوران بارداری تا حدودی طبیعی است. اما اگر این استرس و اضطراب بیش از اندازه شده و به زندگی زناشویی و ییا فردی شما آسیب برساند. نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. آیا شما نیز در دوران بارداری خود به شدت مضطرب هستید؟ آیا بی دلیل و یا بخاطر مشکلات کوچک به شدت نگران می شوید؟

استرس و اضطراب در بارداری هم برای مادر و هم برای جنین بسیار خطرناک است. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش و یا از بین بردن استرس در دوران بارداری وجود دارد. یکی از روش هایی که شما بااستفاده از آن می توانید استرس و اضطراب خود را کنترل کنید داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد استرس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما توصیه می کنیم مقاله زیر را که توسط مشاوران مرکز مشاوره آویژه نوشته شده است، مطالعه کنید. با خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت که چه خوراکی هایی برای کاهش استرس بارداری مفید هستند.

استرس در دوران بارداری

یکی از موضوعاتی که در طی این سال ها، باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد در زنان باردار شده است، شیوع بیماری کرونا بوده است. این بیماری همه را تحت تاثیر خود قرار داده و استرس زنان باردار را چندین برابر کرده است. استرس روانی و نگرانی های دوران بارداری اگر کنترل و مدیریت نشوند می توانند به مادر و جنین آسیب برسانند. این استرس و اضطراب می تواند باعث زایمان زودرس شود. همچنین بر روی قد، وزن، رفتار و خلقیات و روان نوزاد نیز به شدت تاثیر می گذارد. جالب است بدانید که یکی از دلایل شکاف کام و یا شکاف لب نوزاد، اضطراب و استرس زیاد مادر در دوران بارداری بوده است.

پس عصبی بودن و استرس مداوم مادر سلامت و امنیت نوزاد و خود مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. راه های مقابله با این استرس و اضطراب بسیار زیاد است. اگر شما به دنبال یافتن این راهکارها هستید به شما توصیه می کنم خواندن مقاله راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب بارداری را مطالعه بفرمایید. در مقاله راهکارهای مقابله با استرس بارداری، کارشناسان مرکز مشاوره، به صورت کاملا علمی و روشن دلایل استرس بارداری و راهکارهایی برای مقابله با آن را توضیح داده اند. یکی از روش های موثر برای کاهش این استرس و اضطراب دوران بارداری، داشتن رژیم غذایی سالم و ضد استرس است. در این مقاله کاربردی و تخصصی ما در رابطه با مواد غذایی و خوراکی های ضد اضطراب برای دوران بارداری صحبت کرده ایم.

 

مواد غذایی کاهش دهنده استرس بارداری کدام اند؟

مسلما خوراک تاثیر زیادی بر خلق و خو و رفتارهای انسان ها خواهد گذاشت. به گفته کارشناسان، غذا می تواند استرس را به روش های مختلفی کنترل یا کاهش دهد. نوع غذایی که مصرف می‌ کنید می ‌تواند بر مدارهای عصبی بدن که احساسات، انگیزه و خلق و خو را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. بنابراین اگر باردار هستید و می‌خواهید بدانید کدام مواد غذایی به عنوان کاهش دهنده استرس عمل می‌کنند، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

سبزیجات

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم، کاهو و غیره باید در رژیم غذایی شما در دوران بارداری گنجانده شوند. سبزی های برگ دار با افزایش تولید سروتونین که هورمون شادی در مغز است، به تنظیم خلق و خو و بهبود عملکرد مغز کمک می کنند.

آناناس

آناناس منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، کارتونوئیدها و ویتامین B است. این میوه مغز شما را به تولید سروتونین سوق می دهد و بااین کار شادی را به جای استرس و نگرانی برای شما به ارمغان می آورد. همچنین به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می کند. هنگامی که شما فشار خون نرمالی داشته باشید پس توانایی بالایی برای مقابله موثر با استرس و  اضطراب خواهید داشت.

آجیل و مغزیجات

آجیل و مغزیجات یک میان وعده عالی برای زنان باردار هستند. حتما تعداد انگشت شماری از آنها را در برنامه غذایی بارداری خود قرار دهید. البته حواستان باشد که مصرف زیاد آجیل خوب نیست. پس به اندازه از آنها مصرف کنید. طبق مطالعات، تخمه کدو تنبل و خربزه حاوی تریپتوفان هستند که برای تولید سروتونین مورد نیاز است. آنها همچنین دارای مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان های فراوان هستند. وجود فیبر و آنتی اکسیدان ها باعث می شوند که رگ ها و عضلات شما در لحظات پر استرس و اضطراب آور منقبض نشده و آرام بمانند.

ماست

اگر شما از استرس و اضطراب در دوران بارداری خود رنج می برید، یکی از مهم ترین مواد غذایی کمک کننده به شما برای کاهش استرس و اضطراب ماست است. ماست یک خوارکی بسیار خوب برای کاهش استرس است. مطالعات نشان داده اند که غذاهای پروبیوتیک مانند ماست می توانند سلامت روان و عملکرد مغز را تقویت کنند. آنها هورمون های احساس خوب را ترشح می کنند و به شما کمک می کنند با استرس به روشی بهتر و موثرتر مقابله کنید. البته حواستان باشد که همه نوع ماست ها حاوی مواد پروبیوتیک نیستند. برای اینکه بتوانید از فواید پروبیوتیک ها استفاده کنید پس با متخصص تغذیه خود مشورت کنید و از او بخواهید ماستی را به شما معرفی کند که حاوی پروبیوتیک است.

پنیر

اگر از فشار خون بالا یا استرس رنج می برید، در دوران بارداری پنیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. پنیر موزارلا حاوی تریپتوفان است و یک تسکین دهنده و کاهش دهنده خوب اضطراب و استرس محسوب می شود. منبعی عالی از کلسیم، پروتئین، روی، فسفر و ریبوفلاوین است. این خوراکی فوق العاده نه تنها فشار خون را کنترل می کند، بلکه سیستم عصبی را نیز سالم نگه می دارد.

سویا

سویا منبع عالی تریپتوفان همراه با منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B است. این مواد غذایی از سلامت سیستم عصبی حمایت می کند. آنها به شما کمک می کنند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. پس حتما غذاهایی که برای تهییه کردنشان، از سویا استفاده شده است را در برنامه غذایی خود قرارر دهید.

روغن زیتون

طبق مطالعات، مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در روغن زیتون باعث ارتقای سلامت مغز می شود. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که از بافت مغز در برابر مواد سمی محافظت می کند. به همین دلیل مصرف روغن زیتون باعث کاهش فشار روانی و از بین بردن استرس و اضطراب می شود.

ماهی سالمون

طبق مطالعات انجام شده، ماهی‌های چرب مانند سالمون که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، باعث کاهش هورمون های استرس زا می شوند. این نوع ماهی همچنین التهاب را به حداقل می رساند و جریان خون را تقویت می کند. کاهش التهاب و تقویت جریان خون باعث ازبین رفتن استرس شدید و مزمن می شود.

تخم مرغ

به غیر از ویتامین D، تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که کمک می کند تا سروتونین تولید شود. این عنصر، خلق و خو، خواب، حافظه و رفتار شما را تنظیم خواهد کرد. سروتونین عملکرد مغز را بهبود می بخشد و استرس و اضطراب را تسکین می دهد.

آب

نوشیدن مقدار زیادی آب در دوران بارداری برای هر خانم بارداری ضروری است. مصرف ناکافی آب می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند یبوست، سردرد، خستگی و اضطراب شود. شما با هیدراته نگه داشتن خود در طول روز می توانید به راحتی به تعادل بدن و ذهن کمک کنید. پس حتما مصرف روزانه آب به مقدار زیاد را فراموش نکنید. هنگامی که عصبانی هستید و یا استرس زیادی دارید، آب بنوشید. این کار استرس و ناراحی شما را کاهش می دهد.

نکات کلیدی که خانم های باردار باید در نظر داشته باشند

غذاهای ناسالم یا غذاهای فرآوری شده را در برنامه غذایی بارداری خود قرار ندهید.

فعال بمانید، مدیتیشن کنید و استراحت کنید.

کتاب بخوانید و موسیقی گوش دهید.

اگر احساس استرس می کنید، با شریک زندگی، عضو خانواده یا هر دوست صمیمی خود صحبت کنید.

همچنین در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات و مشاوره، می توانید به صورت آنلاین با پزشک یا مشاور خانواده خود مشورت کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید، همه چیزهایی که در بیرون اتفاق می افتد لزوماً نباید روی شما تأثیر بگذارد. فقط آرام باشید و ذهن خود را به چیزهای مثبت تغییر دهید. این به شما کمک می کند از مرحله بارداری خود به شکلی شاد لذت ببرید. در رابطه با احساسات و نگرانی های خود با همسر یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. هرگز استرس و اضطراب خود را مخفی نکنید. استرس و اضطراب در دوران بارداری امر طبیعی است و اکثر زنان باردار این احساسات را تجربه می کنند. حواستان به تغذیه خودتان باشد. شما دیگر تنها نیستید. جنین شما نیز از غذاهایی که شما می خورید تغذیه می کند. پس غذاهای سالم، انرژی آور و شادی بخش مصرف کنید.

رویکردهای مشاوره خانواده 



:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

نیازهای عاطفی

اهمیت به نیازهای عاطفی زنان مهم است!

نیازهای عاطفی زنان چه چیزهایی هستند؟

نیازهای عاطفی زنان شامل بخش های زیادی است که از دیدگاه مشاوره روانشناسی چند مورد از آنها عبارت اند از:

  • حس دیده شدن
  • احساس امنیت
  • احساس آرامش
  • یکی از مهم ترین آنها احساس زیبای عاشق شدن است.

زن ها موجودات بسیار حساسی هستند و برای رشد و تعالی خود حتماً باید نیاز عاطفی آنها برطرف شود. نیاز های عاطفی زنان از همان ابتدای زندگی و از بدو تولد شروع به نشان دادن خود میکند؛ به طوری که دختر بچه ها از دوران طفولیت این نیاز را برای پدر و مادر خود نمایان میکنند و نسبت به پسر بچه ها ناز و لطافت بیشتری دارند.

این احساس هر چقدر که بر سن دختران افزوده میشود بیشتر رشد میکند. اوج  نیازهای عاطفی در زنان را می توان زمان بلوغ جنسی که بین سنین 9 تا 16 سالگی است دانست. زیرا در این بازه سنی بلوغ های جنسی و جسمی که نتیجه آنها ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زنان میباشد به بیشترین میزان خود میرسد. این بلوغ ها تغییرات زیادی را در احساسات زنان از جمله احساس بزرگ شدن و استقلال، حساسیت های اخلاقی، افسردگی های مقطعی و اضطراب، نیازهای جنسی و عاطفی و... را به وجود می آورد که اگر درست و سالم کنترل نشوند و رشد نکنند تاثیرات آنها حتی در زندگی زناشویی به چشم میخورد.

مشاوره زناشویی و زندگی مشترک با ریشه یابی مشکلات زناشویی پی به عمق این اختلالات میبرد. در این میان میل به جنس مخالف برای پاسخ دادن به عواطف خود ممکن است اتفاق بیافتد. این والدین هستند که باید توجه بیشتری برای داشتن رفتار درست و مناسب با آنها داشته باشند مراجعه به بهترین مشاوره خانوادهمیتواند کمک بزرگی به والدین باشد تا از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات بعضا غیر قابل جبران جلوگیری کنند.

نیازهای عاطفی زنان در زندگی زناشویی چگونه نیازهایی هستند؟

نیازهای عاطفی زنان در زندگی زناشویی مسائل بسیار ساده ای هستند که فقط کافی است برای شناخت و درک کردن آنها وقت بگذارید. کمی فکر کنید و بعد نسبت به آنها عمل کنید. با کمی تأمل میبینید که راه های بسیار زیادی برای جلب رضایت زنان از نظر عاطفی وجود دارد که به چند مورد از مهم ترین موارد آنها اشاره می کنیم. بهترین و با ارزش ترین هدیه و احساسی که بتوانید به زنها بدهید توجه، توجه و باز هم توجه است. که راه آن از طریق  گوش دادن، دیدن و گفتن میسر میباشد. زنها عاشق این هستد که آنها را ببینید و به صحبت هایشان در هر زمان و حالتی گوش دهید.

آنها دوست دارند از آنها تعریف و تمجید کنید. این کار آنها را به اندازه یک هدیه با ارزش خوشحال میکند. اگر در زندگی زناشویی این 3 اصل را رعایت کنید حتما بخش عمده ای از نیاز های عاطفی همسر خود را برطرف کرده اید. اما نیاز های عاطفی زنان در زندگی زناشویی بخش های مهمتری نیز دارد. آنها میخواهند دارای همسری متعهد و وفا دار باشند. از نظر مالی تامین شوند و نیازهایشان رفع شود. زن ها خواهان همسری صادق هستند که به آنها احترام بگذارد و از آنها محافظت کند؛ به طوری که زن در کنار همسرش احساس امنیت کند. از همه مهم تر او را در اولویت خود قرار دهد و تا حد امکان او و نظرهایش را ملاک قرار دهد. مجموعه این عوامل و افکار میتواند نیاز های عاطفی زن را براورده کند.

زنان

نیازهای زنان در زندگی مشترک شامل چه چیز هایی میشود؟

نیاز های زنان در زندگی مشترک را در واقع میتوان پایه و بنیان هر رابطه زناشویی دانست که براورده کردن این نیاز ها به شیرین تر شدن زندگی کمک میکند. برطرف کردن این نیاز ها برای بهبود روابط زناشویی امری ضروری میباشد. زیرا زنان هنگامی که ببینند همسرشان به نیازهای آنها توجه و رسیدگی میکند، آنها نیز به طبع برای جبران این کارها وظایف زنانگی خود را به بهترین نحو انجام میدهند. هر زن در زندگی انتظاراتی از مرد خود دارد:

  • توجه
  • مهربانی
  • دوست داشتن
  • دل بستگی
  • قدردانی
  • امنیت
  • آرامش
  • دوری از تنش
  • محبت و.. تنها بخشی از نیاز های زنان در زندگی مشترک است که انتظار براورده شدن آنها را دارند.

به طور طبیعی هر دختری که در شرایط ازدواج قرار میگیرد برای خود اهداف و مقاصدی را در نظر دارد که بتواند در آینده با همسری که نیمه گمشده او است به اهداف مشترکشان دست یابند.

در راستای حرکت به سوی این اهداف هر دو شخص باید به نظرات، انتظارات و توقعات یکدیگر احترام بگذارند و به قول و قرار های خود جامع عمل بپوشانند. لازمه ادامه یک زندگی شاداب و سالم توجه متقابل زن و مرد به همدیگر و برآورده کردن نیاز های جنسی، روحی، عاطفی و مالیشان است که در زندگی مشترک بسیار مهم میباشد. در این بین لازم است به نسبت مردان توجه بیشتری به آنها داشته باشند زیرا زنان به طور غریزی احساست قوی تری دارند و راحتت تر وظایف اخلاقی و احساسی خود را مدیریت میکنند. در غیر این صورت در ادامه زندگی مشترک خود به مشکل بر خواهند خورد زیرا زن مانند گل حساس میباشد و اگر برای گل شرایط لازم زنده ماندن محیا نشود پژمرده خواهد شد.

مهمترین نیازهای عاطفی زنان کدام اند؟

مهمترین نیازهای عاطفی زنان  ممکن است از نظر هرکدام از آنها متفاوت باشد و یا اولویت های آنها باهم فرق کند. مثلا نیاز عاطفی و محبت برای یک خانم در اولویت باشد و برای خانمی دیگر سلامت روابط جنسی مهمتر باشد. زیرا هر شخصی اخلاق، روحیات و علایق خاص خود را دارد؛ اما به طور کلی بیشترین و مهم ترین نیاز زن ها توجه و دریافت احساس عشق و محبت است. شاید از خود بپرسید چگونه میتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم؟ آیا انجام این موارد نتیجه ای بر زندگی مشترک و روابط زناشویی دارد؟ پاسخ به اینها بسیار ساده است! نیازی نیست حتما کار خاصی کنید؛ فقط کافی است عاشق همسر خود باشید و عشق خود را به اون نشان دهید. نشان دادن این احساس هم نیاز به رابطه زبانی و گفتاری دارد و هم نیاز به عمل کردن. زیرا زنان علاوه بر شنیدن جملات زیبا و عاشقانه در مواردی به عمل کردن و اثبات نیز نیاز دارند.

با خریدن هدیه و غافلگیر کردن یا مثلا با گفتن عاشقانه های خود او را به وجد بیاورید. گاهی اوقات با دادن یک شاخه گل بی دلیل نشاط را به زندگی خود ببخشید. همیشه سعی کنید از او حمایت کنید. زن باید در خوشی ها و غم ها وجود مرد زندگیش را لمس کند تا به آرامش و امنیت برسد. در واقع مهمترین نیازهای عاطفی زنان بسیار راحت و قابل عمل کردن میباشد. کافی است  او را در خرید کردن یاری دهید. یا مثلا بعضی وقت ها برای شستن ظرف ها داوطلب شوید و یا حتی آشپزی کنید. کار سختی نیست زنها خیلی ساده خوشحال میشوند. به همسر خود اهمیت دهید آن وقت خواهید دید که او به چه اندازه شیفته شما و زندگی کردن با شما خواهد شد.

زن به توجه نیاز دارد یارفع نیازهای مادی کافیست؟

زن به توجه نیاز دارد این جمله به تنهایی پاسخ گوی بسیاری از سوال های بی جواب اکثر زندگی هایی است که به مشکل برخورده اند و در صورت عدم توجه ممکن است به طلاق کشیده شوند. در ابتدا باید به معنی واقعی کلمه ی توجه پی برد. در واقع توجه به معنای زیر نظر داشتن و مراقبت کردن است. در مورد زنها این کلمه خیلی معنی های دیگری پیدا میکند که اگر شما عاشق زن و زندگی خود باشید میتوانید آنها را بسیار راحت و زیبا برای خود تعبیر کنید. توجه کردن میتواند به معنای بیان کردن کلمه دوستتدارم باشد و یا حتی درک کردن در مورد مسائل مختلف، بخشش بابت خطاهای کوچکی که در صورت چشم پوشی از آنها به زندگیتان لطمه ای نمیزنید و باعث استحکام بنیان زندگی و گذشت در رابطه زناشویی میشوید.

میتوانید به آنها در بعضی از مسائل مانند مدیریت امور خانه استقلال دهید. زنها عاشق استقلال هستند. حتی لازم است به او فرصت دهید تا برای خود در بیرون از منزل فعالیت های کاری و اجتماعی داشته باشد. برای او تا حد امکان زمینه رسیدن و رشد کردن در مسیر اهداف و استعدادهایش را فراهم کنید. این کار به آنها احساس اعتماد به نفس و سرزندگی میبخشد. زن به توجه نیاز دارد سعی کنید به جای عادت کردن به گفتن کلمه نه که در بسیاری از موارد سخیف به نظر میرسد. تا جای ممکن از کلمه بله استفاده کنید. همسر شما این بله گفتن را خیلی دوست دارد. سعی کنید زمان هایی را که در کنار خانواده خود سپری میکنید را به بهترین شکل بگذرانید. این کار در بالا بردن روحیه و نشاط کانون خانواده کمک بسزایی میکند.

عاطفی

خواسته های زن از همسرش چه میتواند باشد؟

خواسته های زن از همسرش سخت و دست نیافتنی نیست. آنها دوست دارند همسرشان همیشه شیک و آراسته به نظر برسد. مخصوصا در مجالس خانوادگی و یا حتی در اجتماعات دوستانه، زن ها از مرد های جلف و بی ثبات بی زار هستند؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید با تکبر و خشونت با آنها برخورد کنید. آنها خواهان مردی متین و مهربان هستند که به خود بها داده و برای شخصیت خود ارزش قاعل باشد. دانستن این که زنها عاشق زیبایی های  ظاهری و رسیدگی به خود هستند امری معمولی و مهم است. آنها دوستدارند که در تمام مکان هایی که در آن هستند زیباترین به نظر بیایند. پس سعی نکنید ذوق آنها را با کلمات منفی از بین ببرید و یا با عقاید و افکار اشتباه مانع علایق و روحیات آنها شوید.

این را به خاطر داشته باشید که هیچ وقت از گفتن جمله ی شما زیبا ترین زنی هستید که تا به حال دیده ام امتناع نکنید. این جمله تاثیر بسیار مضاعفی در مثبت کردن روحیه زن ها دارد و با شنیدن این جملات موجی از احساس های خوب و سازنده را به زندگی زناشویی خود وارد میکنید. در آخر توصیه ما به شما توجه کردن به قانون رابطه دو طرفه میباشد. زیرا هر اندازه که به همسر خود توجه کنید و او را به سمت لذت های عاطفی ثوق دهید او نیز زندگی سرشار از عشق و محبت را برای شما خواهد ساخت. با فراهم کردن خواسته های  زن از همسرش تنها زنان تامین نمیشوند بلکه به همان میزان توجه زن نیز به زندگی مشترک و مرد زندگیش مضاعف میشود و برای جبران خوبی های همسرش تلاش میکند.

سوالات متداول

چند مورد از نیاز های زنان چیست؟

زنان نیاز های گسترده ای دارند که هر کدام بخشی از احساسات و علایق آنها را تامین میکند. از جمله این نیازها  مسائل عاطفی، مالی، جنسی ، امنیت، آرامش، عشق و محبت و.. میباشد.

آیا میتوان با سرکوب کردن این احساسات زندگی موفقی ساخت؟

لازم است بدانید این نیازها هیچوقت برای زنان تمام نمیشوند و اگر گاهی میبینم از آنها دست کشیده اند باید بدانیم آنها احساسات خود را در خود حبس کرده اند و روح خود را سرکوب کرده اند و این مشکل پیامدهای بسیار بدی را بر زندگی‌ مشترک‌ خواهد داشت.

نیازهای عاطفی زنان چه چیزهایی هستند؟

این نیازها شامل احساس امنیت و آرامش، محبت، عشق و علاقه، نیاز به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، احساس استقلال و توانایی انجام امور مهم، نیاز به رشد و موفقیت، رسیدن به اهداف و آرزوها و حمایت شدن و پشتوانه داشتن مواردی از نیازهای عاطفی زنان هستند.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Top 6 Things A Women Needs In A Relationship - Emotion ... )

 


:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

حفظ عشق در زندگی مشترک چگونه انجام می شود؟

حفظ عشق در زندگی مشترک

حفظ عشق در زندگی مشترک نیازمند رعایت یک سری اصول و قوانین است. اگر به دنبال زندگی عاشقانه ای هستید باید عاشق باشید و حداقل همسرتان را از ابتدا دوست داشته باشید. این حس باید کاملا دو طرفه باشد و زن و مرد یکدیگر را از صمیم قلب بخواهند. سوال اینجاست که چه کنیم که رابطه عاشقانه ای با همسرمان داشته باشیم؟

راز حفظ عشق در زندگی مشترک چیست؟

اول اینکه توجه داشته باشید زمانی که شما برای اولین بار همسرتان را می بینید باید مهرش به دلتان بنشیند. بحث زیبایی ظاهری نیست. ممکن است فردی اصلا زیبایی نداشته باشد اما نوع صحبت و رفتارش، شما را مجذوب کند. پس در مرحله اول مهم این است که دو طرف یکدیگر را پسند کنند. بعد از آن باید به اخلاق یکدیگر آگاه شوند. نقاط ضعف، نقاط قوت و اخلاق های مثبت و منفی یکدیگر را بشناسند. علاوه بر اینکه مشاوره قبل از ازدواج به شدت توصیه می شود. باید حتما به مشاور خانواده مراجعه کنید تا مشاور به شما کمک کند که آیا با این فرد و خصوصیاتش می توانید زندگی عاشقانه ای را شروع کنید یا خیر..

چگونه زندگی عاشقانه ای داشته باشیم؟

  • از خود گذشتگی و تعهد

شرط اول برای حفظ عشق در زندگی مشترک از خودگذشتگی و وفاداری است. اینکه شما بخواهید با فردی موفق و مهربان ازدواج کنید و دیگران را انگشت به دهان بگذارید خوب است اما حفظ این رابطه مهم تر است. وظیفه شما بعد از ازدواج تازه شروع می شود. ازدواج موفق، ازدواجی است که حتی بعد از سال ها دل مرد و زن برای هم بتپد.

  • زیبایی ظاهری

به خودتان برسید. همیشه برای همسرتان لباس زیبا بپوشید و عطر مورد علاقه او را بزنید.

  • محبت و توجه

به همسرتان محبت کنید . میدانید که هیچ چیز جای توجه و صمیمیت را نخواهد گرفت. سعی کنید او را در جریان تمام امور قرار دهسد.

  • جلب اعتماد

جلب اعتماد نکته مهمی در حفظ عشق در زندگی مشترک است. اگر همسرتان همه جوره به شما اعتماد داشته باشد شک نکنید که نصف راه را رفته اید.

  • صداقت و راستگویی

اگر میخواهید همسرتان به شما اطمینان داشته باشد و زندگی اش را به شما بسپارد، سعی کنید راستگو و صادق باشید. متاسفانه ریشه و اساس بسیاری از مشکلات زن و شوهر به خاطر دروغ و عدم صداقت است.

  • تقدیر و تشویق

برای حفظ عشق در زندگی مشترک، از همسرتان سپاسگذار باشید. گاهی برای اوشاخه گل یا کادویی بگیرید. به او بگویید که قدردان زحمات او هستید. با این کار انگیزه همسرتان به ادامه زندگی دوچندان می شود.

این ها راهکارهای بسیار ساده ای برای حفظ عشق در زندگی مشترک است که اگر رعایت شود قطعا ضامن خوشبختی شما خواهد شد.

 

حفظ عشق در زندگی مشترک چه فوایدی دارد؟

نشانه های عشق واقعی در رابطه زناشویی چیست؟

در رابطه های زناشویی موفق:

  • زوجین با خوشحالی هم خوشحالند و با غم و اندوه هم ناراحت و افسرده هستند و هر کاری که از دستتان بر بیاید برای او انجام می دهد.
  • با کمی و کاستی های هم می سازند و مراقب حال روحی و جسمی هم هستند.
  • احترام متقابل که شرط اول برای حفظ عشق در زندگی مشترک است را رعایت می کنند.
  • به اصول اخلاقی پایبند بوده و به یکدیگر تعهد دارند و هیچگاه به یکدیگر خیانت نمی کنند.
  • همیشه حامی یکدیگرند واز هم حمایت می کنند.
  • به یکدیگر حسادت نمی کنند و از موفقیت های هم ناراحت نیستند.
  • همسرشان همیشه در ذهن آن هاست و سعی می کنند به کس دیگر فکر نکنند.
  • به لحاظ جنسی از یکدیگر راضی هستند.
  • در کنار همسرشان احساس امنیت و آرامش می کنند.

چه کار کنیم بعد از عقد همانند دوران نامزدی زندگی شیرینی داشته باشیم؟

دیدگاه مشاوره خانواده:

یکی از مسائلی زیادی که زوجین جوان مطرح میکنند این است که میگن زندگی ما در دوران نامزدی با اینکه تلاطم بیشتری داشت ولی شیرین بود و یا اینکه میگن طرف مقابلم صبر و حوصله و گذشت بیشتری داشت ولی اکنون حاضر نیست درصدی کوتاه بیاد با اینکه خیلی از مشکلات و محرومیت ها و کمبود های دوران نامزدی بعد از عقد حل شده ولی از زندگیمان لذت نمیبریم.

در جواب باید بگم مساله عشق و عشق ورزی در ابتدای یک رابطه بین دختر و پسر موجی از ترشح هورمون تستوسترون در مردی که به دنبال مراقبت از یک زن و ترشح هورمون اکسی توسین در زنی که از کسب امنیت در اثر رفتار مرد در او ایجاد میشه را افزایش میده.
همین ترشح عجیب هورمون ها باعث میشه زوجین جوان در ابتدای رابطه و در دوران نامزدی تفاوت ها را نادیده بگیرند و حتی از خودگذشتگی داشته باشند و فشارهای روحی طبیعی زندگی به نوعی برای اونا محو بشه و اصلا این فشارها رو نبینند اما بعد از عقد و زمانی که ارام ارام عشق تازگی خودش رو ازدست میده باعث کاهش ترشح هورمون هایی که احساس رضایت رو در اونا ایجاد میکرد میشه و نتیجه اش این میشه که فشارهای روحی خودشون رو نشون میدن.

نتیجه کاهش علاق

در اینجاست که مرد چون با کاهش تستوسترون مواجه شده باید به یک فعالیت اضطراب آور دست بزنه تا این هورمون در بدنش ترشح بشه پس به کار کردن زیاد برای کسب هورمون روی میاره و این رفتارش باعث میشه اون امنیتی که در ابتدا به زن میداد رو نده و همین باعث میشه زن اعتماد و خوش بینی و توجهی رو که در شوهرش نسبت به خودش میدید از دست میده .

همین مساله باعث کاهش هورمون اکسی توسین در زن میشه و اینجاست که زن سعی میکنه با دادن امتیازات فراوان و کوتاه امدن از خواسته هاش به حالت اولیه برگرده و اون امنیت رو از مردش بگیره و چون به مرور چیزی دریافت نمیکنه پس دلخور و سرخورده میشه و دائم باخودش میگه من که خیلی کوتاه آمدم ولی شوهرم منو درک نکرد و در نتیجه امروزه شاهدیم بسیاری از خانم ها در عین اینکه هنوز همسرشان را دوست دارند ولی حرف از جدایی میزنند.

حفظ عشق در زندگی مشترک چه مزایایی دارد؟

راهکار تحکیم عشق در رابطه زناشویی چیست؟

اولین کار برای تحکیم رابطه بعد از عقد بین زن و شوهر این است که هرکدام بتوانند با مهارتهایی از قبیل تاب آوری و خودکنترلی میزان فشارهای روحی خودشون رو کنترل کنند.
اتخاذ کردن سبک زندگی خوب ،ورزش کردن و اتخاذ رژیم تغذیه ای مناسب در کنار استفاده از تفریحات سالم و گردشگری و سفر و ورود معنویات و خداباوری در زندگی روزمره از جمله روش هایی است که میتونه به ما در کنترل فشارهای روحی کمک کنه همچنین استفاده از کارهایی و رفتارهایی که در اصطلاح برچسب زنانه خورده برای خانم ها مثل آشپزی و خیاطی و خودآرایی و رسیدگی به منزل و ... و کارهایی که اصطلاحا مردانه هستند برای آقایان مثل ورزش های جمعی و کوهپیمایی و دیدار با دوستان قدیمی و فعالیت های عام المنفعه و... نیز توصیه میشود.

اما بعد از آن باید به رفتاری روی بیاریم که بر کاهش فشار روحی طرف مقابلمون اثربخش باشه به عنوان مثال وقتی یک مرد وارد خانه میشه همسر خودش رو در آغوش بکشه و اجازه بده خانمش چند دقیقه طرح مساله کنه و فقط گوش دهی فعال داشته باشه و خانم نیز با درک این مطلب که اکنون همسرش نیاز به چند دقیقه سکونت در غار تنهایی است خیلی وابسته نمیشه و سخنانش رو کوتاه میکنه.

یا اینکه خانم ها در همه رفتاهاشون اقتدار بدن به مردشون مثل تعریف کردن از اونا وقتی کاری رو انجام میدن و همچنین اقایان نیز به خانمشون توجه 100درصد بدن و هیچ وقت اونا رو با خانم دیگه ای مقایسه نکنند و خیلی رفتارهای دیگه که در این مبحث نمیگنجه
دوستان عزیزم باور کنید رعایت همین نکات ساده البته از سوی دوطرف باعث میشه که زندگی که باشرط وجود عشق آغاز شده باشه روز به روز شیرین تر و جذابتر خواهد شد.

سوالات متداول

حفظ عشق در زندگی مشترک بیشتر وظیفه زن است یا مرد؟

قطعا هر دو، زوجین موظف هستند برای پایدار بودن زندگی شان هر کاری از دستشان بر آمد انجام دهند. گاهی لازم است برای رسیدن به معشوق از خود گذشت.ا ما چون آقایون به لحاظ احساسی نمی توانند عشق خود را با زبان بیان کنند. بهتر است خانم ها شروع کننده باشند تا به قول معروف موتور آقایان را راه بیاندازند.

مسائل جنسی در حفظ عشق در زندگی مشترک تا چه حد مهم است؟

بی شک یکی از بهترین راه های ابراز عشق و پایداری خانواده، داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش است. همانگونه که واقف هستید بیشتر زوجینی که رابطه مشترکشان را از دست داده اند معمولا جاذبه جنسی برای یکدیگر ندارند. در این خانواده ها کم کم عشق کمرنگ می شود و زوجین تبدیل به دوست یا هم خانه هستند تا زن و شوهر...

جایگاه عشق در زندگی مشترک از دیدگاه اسلام چیست؟

قطعا عشق و محبت زن و شوهر در اسلام جایگاه ویژه ای دارد. به طوری که پیامبر (ص) فرموده : زمانی که مرد به همسرش با عشق نگاه می کند و به او عشق می ورزد خداوند در زندگی آن ها رحمت الهیش را نازل می کند. از همین روایت می توان فهمید که اساسی ترین عامل در حفظ و پایداری رابطه زناشویی عشق ورزیدن و محبت میان دو طرف است.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 


:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تاثیر مادر بر پسر چگونه است؟

چگونه یک پسر خوب تربیت کنیم؟ (چیکار کنم بچه ام به وسایل خونه دست نزنه)

تاثیر مادر بر پسر آنقدر زیاد است که در اکثر موارد نیمی از خصوصیات پسر دقیقا شبیه مادرش می شود. بر عکس تصورات بعضی ها که فکر می کنند رابطه پدر و پسر بهتر از مادر و پسر است به شما بگوییم که پسر ها به شدت به مادرانشان وابسته می شوند و از آن ها الگو می گیرند. پس نقش مادر در تربیت پسر بسیار مهم است و در شکل گیری هویت او تاثیر زیادی دارد. مادران عزیز تصمیم با شماست. اینکه دوست دارید پسری شجاع و جسور تربیت کنید یا فردی ضعیف و لوس تحویل اجتماع دهید کاملا به شما و نوع تربیتتان بستگی دارد.

شاید با خود بپرسید چرا پسران بیشتر به مادرانشان وابسته می شوند؟ علتش کاملا مشخص است. پسرها به دلیل قدرت طلبی و زمخت بودن به لحاظ احساسی، نیاز به محبت دارند. آن ها به دنبال کسی هستند که نازشان را بخرد و با او مهربان باشد. معمولا پدرها نمی توانند احساساتشان را در ظاهر بروز دهند. مادر علاوه بر اینکه جنس لطیف تری است، احساساتش نسبت به فرزندانش در ظاهر هم به شدت زیاد است. از این رو پسران گرایش بیشتری به مادرانشان دارند و تاثیر مادر بر پسران به شدت ملموس است.

مادران چگونه روی پسرانشان تاثیر می گذارند؟

تاثیر مادر بر پسر از جهت جسمی و روحی بسیار مهم است:

نیازهای جسمی فرزند پسر که باید توسط مادرانشان برآورده شود عبارت است از :

  1. تغذیه و توجه به سلامت جسمی

توجه به تغذیه فرزند پسر( زیرا پسران قویتر قطعا در گذشته به لحاظ تغذیه ای تامین بوده اند و از مواد غذایی سالم استفاده می کرده اند. رشد پسران در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است )

  1. تامین محیطی شاد برای پسران ( که باعث دلگرمی بیشتر آن ها به خانه شده و کمتر وقت خود را خارج از خانه می گذرانند)

نیازهای روحی فرزند پسر که باید توسط مادرانشان برآورده شود عبارت است از :

  1. محبت و عشق دو نیاز مهم و اساسی فرزندان پسر است که باید تا حد ممکن برآورده شود.
  2. آگاه کردن پسران از خطرات محیط و اجتماع و دور کردن آن ها از دوستان بد
  3. تعلیم و تربیت درست پسران (به لحاظ اخلاقی، علمی و تربیتی مادر تا سن بلوغ پسر وظیفه دارد هر آنچه نیاز است را به فرزندش تعلیم دهد)
  4. مادران باید خود الگوی خوبی برای پسرانشان باشند. نوع پوشش مادر بسیار مهم است. بهتر است در دوران بلوغ پسر مادر مراقب نوع پوشش خود باشد.

تاثیر مادر بر پسر در خانواده چگونه است؟

مادر در تربیت فرزند پسرش چه نقشی دارد؟

نقش مادر در تربیت پسر به حدی مهم است که کوچکترین بی توجهی آن ها نسبت به فرزندشان باعث می شود تا آینده آن ها را تا آخر عمر تحت تاثیر قرار دهد. اگر به کانون اصلاح و تربیت سری بزنید و با پسران بزهکار صحبت کنید متوجه می شوید که علت اصلی بزه آن ها بی توجهی والدین در تربیت فرزندان و مشکلات اقتصادی خانواده بوده است.

مهم ترین نقش مادر در تربیت پسر چیست؟

  • اما مهمترین نقش مادر در تربیت پسر این است که او را خودساخته، قوی و مستقل تربیت کند.
  • پسری که محبت مادر را چشیده باشد به دنبال محبت در خارج از خانه نمی گردد.
  • پسری که مادرش به او یاد داده در مشکلات کوچک و بزرگ روی پای خودش بایستد، در آینده لنگ نخواهد ماند و بدون کمک دیگران بر چالش های زندگی اش غلبه خواهد کرد.
  • پسری که بداند در کجا و چگونه و با چه لحنی صحبت کند قطعا مادری داشته که تمام این جزئیات کوچک و بزرگ را از کودکی به او آموزش داده است.
  • پسری که می داند چگونه به همسرش محبت کند، مادری دارد که به او محبت کرده است.
  • پسری که مردی موفق در اجتماع شده و همسری کامل است قطعا الگوی خوبی داشته و والدین مهم ترین الگوهای او هستند.
  • پسری که احترام بزرگتر از خود را دارد در خانواده ای رشد کرده که مادر و پدرش احترام یکدیگر را دارند. مادرش احترام را برای او ترجمه کرده است.
  • پسری که دیگران را تشویق می کند یا به دیگران انرژی مثبت می دهد، قطعا مادری دارد که او را تحسین و تشویق می کند.
  • پسری که در قبال دیگران مسئولیت پذیر است و در زندگی شخصی و اجتماع خود را موظف می داند که به دیگران کمک کند، حتما مادری دارد که مسئولیت پذیری را برای او معنا کرده است.

اگر فکر میکنید که نمی توانید همچین فرزندی تربیت کنید کافی است به مشاوره کودک مراجعه کنید. مشاور با بررسی روحیات و اخلاق پسرتان بهترین راهکار را در اختیار شما مادران عزیز قرار می دهد. ولی از شما خواهش می کنیم که این مساله را جدی بگیرید.

اشتباهات بزرگ مادران در برخورد با پسران چیست؟

  • یکی از اشتباهات بزرگ مادران در برخورد با پسرانشان این است که به آن ها محبت بیش از حد می کنند. توجه خوب است اما حمایت و محبت بیش از حد آن ها اصلا توصیه نمی شود زیرا آن ها را وابسته خواهد کرد.
  • دومین اشتباه بعضی مادران این است که به شدت پسرانشان را تحت فشار قرار می دهند و به قول معروف به آن ها گیر می دهند. سعی کنید مراقب آن ها باشید اما بیش از حد روی آن ها حساس نشوید و مدام دم دست آن ها نباشید.
  • اشتباه سوم این است که بعضی از مادران بسیار سختگیر و بعضی ها به شدت بیخیال هستند. سعی کنید در این زمینه متعادل تر باشید.

رفتار مادر با پسر بزرگ  چگونه باید باشد؟

رفتار مادر با پسر بزرگ نیاز به مهارت و روانشناسی فرزندش دارد. اول اینکه هیچ کس مثل مادر فرزندش را نمی شناسد. مادران روحیات و اخلاق فرزندشان را کاملا می شناسند. می دانند که پسرشان از چه چیز خوشحال می شود و چه موضوع یا رفتاری او را عصبانی می کند. اگر مادران عزیز رفتارهای مثبت پسرشان را تقویت کنند و رفتارهای منفی آن ها را با لحن خوب و به روش های درست کمرنگ کنند حتما رابطه بهتری با آن ها خواهند داشت.

احتیاط کنید

یکی از مهم ترین نکات در رفتار مادر با پسر بزرگ این است که در برخورد با پسر بزرگ باید جانب احتیاط را رعایت کنند. پسران بزرگ دیگر مانند دوران کودکی شان نیستند و به نسبت دوران بلوغ پیچیده تری دارند. به قول معروف زور در کتشان نمی رود و نباید با آن ها مانند بچه ها رفتار کرد.

تا می توانید احترام آن ها را حفظ کنید

پسران در سنین بالا بیشتر از اینکه نیاز به محبت داشته باشند نیاز به احترام دارند. اگر احترام آن ها حفظ شود و گاهی آن ها را شما خطاب کنید، احساس خوبی به او دست خواهد داد. علاوه بر این او نیز احترام شما را نگه خواهد داشت.

با پسرتان دوست باشید

بعضی از والدین به جای اینکه با فرزندشان دوست باشند، فکر می کنند که خشونت و استبداد باعث می شود که آن ها مطیع و حرف گوش کن شوند. خصوصا این موضوع در رابطه مادر با پسران خیلی صدق می کند. مادر باید با پسرش دوست باشد. هر چه سن پسر بالا می رود این ارتباط باید نزدیک تر و نزدیک تر شود.

با او صحبت کنید

باور کنید یکی از رموز موفقیت مادرانی که ارتباط خوبی با پسرشان دارند صحبت کردن در مورد مسائل مختلف است. حرف زدن در مورد چالش های زندگی، مشکلات و احساساتی که پسر با آن ها درگیر است، علاوه بر تخلیه هیجانات و اضطراب ها، رابطه مادر و پسر را نزدیک تر خواهد کرد.

مادران عزیز سنتان را پایین بیاورید

مادران عزیز به قول معروف سعی کنند پایه باشند. مثلا زمانی که پسرتان بازی کامپیوتری می کند یا فوتبال می بیند به جای غر غر کردن که چرا اینکار رو می کنی و چرا فلان فوتبال را تماشا می کنی سعی کنند خودشان مدتی با آن ها بنشینند و بازی کنند یا فوتبال تماشا کنند. چه اشکالی دارد؟ از شما چیزی کم نمی شود که هیچ بلکه پسرتان احساس می کند چه مادر اهل دلی دارم. با خود می گوید پس کسی هست که مرا درک کند.

پرخاشگری ممنوع

مادر عزیزی که عاشق پسرت هستی و دوست نداری راهش را کج برود. فکر می کنی اگر فرزندت را تحت فشار بگذاری و او را اذیت کنی می توانی به او تسلط پیدا کنی؟ یا می توانی حرف خودت را به او ثابت کنی یا به قول معروف اقتدار خودت را به او نشان دهی؟ شما با این نوع تربیت بدتر از پسرتان دور می شوید و این موضوع بسیار نگران کننده است. سعی کنید خلاف این کار را انجام دهی. باید با دوستی و محبت به او نشان دهی که مسیری که می رود اشتباه است.

در نوع پوشش خود دقت کنند

مادرانی که پسرشان به سن بلوغ رسیده سعی کنند که در نوع پوشش خود دقت کنند. متاسفانه در سال های اخیر در بعضی از خانواده ها، بی بند و باری رواج پیدا کرده و بعضی از مادران در حد شان و شخصیت یک مادر رفتار نمی کنند. نوع پوشش آن ها جلوی پسرشان و حتی دوست های پسرشان مناسب نیست. این موضوع زمینه بی بند و باری پسر را فراهم می کند و او را ترغیب می کند تا به کارهای غیر اخلاقی روی بیاورد. پسران خصوصا در دوران بلوغ سریع تحریک می شود.

حفظ حریم خصوصی خانواده

زمانی که پسر کوچک است بعضی مسائل را متوجه نمی شود. والدین عزیز بدانند که کودکی که به سن بلوغ می رسد همه چیز را بهتر از قبل متوجه می شود و در مقابل آن ها واکنش نشان می دهد. پس سعی کنید ضمن حفظ حیا و عفت در کلام و در برخورد با همسرتان، به نوعی رفتار کنید که فرزندتان تحت فشار روحی و جنسی قرار نگیرد. مخصوصا پسران بزرگ  که برخورد با آن ها دقت بیشتری می طلبد.

اگر احساس می کنید که تمام موارد را رعایت کردید اما متاسفانه نتیجه ای نداد بهتر است به مشاوره خانواده سری بزنید و از او راهکار بخواهید. مشاور به نسبت سن پسرتان و شرایط و محیط زندگی و مشکلاتی که با آن درگیر هستید بهترین راهکار ها را در اختیارتان خواهد گذاشت.

تاثیر مادر بر پسر

سوالات متداول

مادران چه رفتاری با پسران مغرور داشته باشند؟

بهترین راه در برخورد با پسر مغرور، صحبت کردن در مورد این رفتار زشتش است. به او بگویید که این رفتارش چندش آور است و باعث می شود دیگران از او دور شوند. معمولا کسانی که مغرور هستند تا به آن ها نگویید متوجه نمی شوند. شاید این موضوع تغییری در رفتار آن ها نداشته باشد اما قهر کوتاه مدت به نشانه اعتراض با این رفتار می تواند راه گشا باشد.

مادران در برخورد با پسرانی که شکست عشقی خورده اند چه رفتاری از خود نشان دهند؟

معمولا اکثر پسرها در این موارد با مادران خود صحبت نمی کنند. اما چه اشکالی دارد که مادران عزیز پیش قدم شوند. در این شرایط تنها درد و دل کردن و تخلیه کردن احساسات می تواند به او کمک کند. نکته مهمی که مادران باید در برخورد با پسرانشان رعایت کنند این است که اکیدا نباید آن ها را شماتت کنند. گارد نگیرید. گاردتان را باز کنید تا پسرتان راحت بتواند با شما صحبت کند. سعی کنید به او بفهمانید که شما هم از این شرایط ناراحتید و دلتان می سوزد. در انتها زمانی که کل حرفهایش تمام شد با زبان محبت آمیز برداشت خود را از صحبت های او بگویید. اینگونه معلوم می شود که چقدر به حرف های او گوش داده اید. این موضوع باعث دلگرمی پسرتان نیز خواهد شد.

واکنش مادر نسبت به سرکشی پسر چیست؟ چگونه باید او را مطیع خود کنیم؟

معمولا پسران هر چه بزرگتر می شوند سرکش تر و لجباز تر شده و فکر می کنند حرف خودشان درست است. خوب این مشکلی است که همه خانواده ها با آن درگیر هستند. به همین دلیل بهتر است که قوانین از کودکی برای پسر وضع شود. اگر مقررات از ابتدا برای او وضع شود زمانی که او بزرگ شد خود را به این قوانین وفق خواهد داد. برخورد با پسران سرکش در بزرگسالی انصافا کار آسانی نیست . از طرفی لجبازی را با لجبازی نباید جواب داد. مدتی با او صحبت نکنید. اجازه دهید خودش پی به اشتباهش ببرد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 


:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

درمان وسواس شستشو یا (Gemaphobia) که به معنی وحشت از کثیفی میباشد که زیر نظر مشاوره روانشناسی باید انجام داد .  این اختلال جزو اختلال‌های وسواس فکری عملی و وسواس های قابل درمان طبقه‌بندی می‌شود . در درمان این بیماری ابتدا از بیمار میخواهند الویت هایی از آنچه که بیشتر باعث استرسش میشود را تهیه کند . سپس درمان وسواس از موردی که کمترین استرس را به مراجع میدهد شروع میکنند . مراجع باید متوجه شود دست زدن به چیزی که آلودگی یا کثیفی دارد او را دچار بیماری نمیکند . مرحله بعدی خودکنترلی مراجع است ، فرد مبتلا به وسواس شستشو باید مراقب کارهای تکراری و تعداد دفعات شستشوی خود باشد . امروزه مشاوره شامل روش‌های رفتاردرمانی و شناخت درمانی می باشد . با استفاده از این روش‌ها وسواس بیمار به بتدریج از بین رفته و فرد به مرور کاملاً بهبود می‌یابد.

درمان وسواس شستشو در کودکان

درمان وسواس شستشو در کودکان بیشتر از طریق بازی درمانی اتفاق می افتد  . کودکان به خاطر حساسیت هایی که دارند ، ممکن است انواع مختلفی از وسواس را تجربه کنند . گاهی رفتار کودکان جزئی از مراحل رشدی آنها است اما اگررفتارها تکرار شدند باید مراحل بازی درمانی و مراجعه به مشاوره خانواده بطور کامل انجام شود . درمان وسواس شستشو کودک با متد های روانشناسی یا تکنیک های نقاشی و همچنین استفاده از روش جایزه دادن انجام میشود . در این روش ازکودک میخواهند که اگر  شستن دست هایش را کمتر کند جایزه میگیرد .  در روند بازی درمانی هم اضطراب و عواملی که باعث شروع شدن وسواس در کودک شده را کاهش می دهند . سرزنش کردن کودک در دوره درمان باعث افزایش اضطراب و همینطور به دنبال آن برگشت اعمال وسواس گونه در کودک می شود .

درمان وسواس شستشو در نوجوانان

درمان وسواس شستشو در نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و عصبی دشوار است . نوجوانی همراه با تغییرات خلقی زیادی اتفاق می افتد و درمان را با کندی همراه میکند . در دوره نوجوانی وسواس شستشو ممکن است شدت بیشتری یابد . زیرا استرس و اضطراب و وسواس فکری رشد بیشتری پیدا میکند . درمان اختلال وسواس ابتدا به درمان روانی و شناختی استرس می پردازد . چون نوجوان توانایی بیان افکار و دلایل استرس خود را دارد شرکت در جلسات مشاوره تاثیر زیادی در درمان وسواس دارد . برای کمک به درمان وسواس شستشو در نوجوانان میتوان از داروهای ضد اضطرابی هم کمک گرفت . درمان دیگری که در مرحله نوجوانی میتوان از آن استفاده کرد درمان مبتنی بر پذیرش و کم کردن اعتقاد نوجوان بر انجام دادن عمل وسواسی است . ACT  یا تغییر کارکرد افکار میتواند کمک زیادی به درمان وسواس بکند .

درمان وسواس شستشو در کودکان

درمان وسواس شستشو از نظر روانشناسی

درمان وسواس شستشو از نظر روانشناسی شامل رفتار درمانی ، شناخت درمانی و جدید ترین روش درمان یعنی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش  میشود . این روش‌ها در درمان وسواس شستشو در نوجوانان و بزرگ‌سالان مؤثرتر است . یعنی بدون اینکه فرد مبتلا را مجبور به مواجهه سازی مستقیم کند تمرکز مراجع را از واکنش به افکار کم میکند . در این روش فرد تحمل خود را نسبت به واکنش به هیجانات و افکار وسواسی بیشتر میکند . شرطی‌سازی از دیگر تکنیک‌های رفتاردرمانی است که برای درمان وسواس شستشو به کار می‌رود در این روش فرد دارای وسواس یک کش به دست خود می‌بندد و وقتی می‌خواهد به سراغ شستشو برود با کشیده شدن کش به خود یادآوری می‌کند که نباید این کاررا کند . تکنیک‌های شناخت درمانی برای درمان وسواس شستشو بیشتر به تصحیح افکار بیمار می پردازد .

موثرترین درمان وسواس شستشو

موثرترین درمان وسواس شستشو از بین روش‌هایی که تاکنون برای درمان وسواس شستشو به کار برده شده درمان های مبتنی برا آگاهی و کاهش اضطراب است . موثرترین روش روشی است که با آن اضطراب ، افسردگی و افکار وسواس گونه در آن کم شوند .  در مواردی که وسواس بسیار شدید باشد از دارودرمانی هم در کنار مشاوره استفاده می‌شود . اما چیزی که درمورد اختلال وسواس شستشو دیده شده این است که در اغلب موارد فرد مبتلا به وسواس در مورد آلودگی های کوچکتر و کم اهمیت زودتر به نتیجه میرسد . اما موارد اضطراب آور تر زمان طولانی را به خود اختصاص میدهند . رفتاردرمانی زمانی مؤثر است که با تمرین های فردی برای شخص بیمار همراه باشد . درمان باید با خود کنترلی همراه شود فرد بیمار موثرترین کسی است که می‌تواند به خودش برای غلبه بر این بیماری کمک کند .

مرحله نخست درمان وسواس کودکان از طریق ACT

درمان وسواس شستشو در کودکان معمولا از طریق بازی درمانی اتفاق می افتد . مشاوره اختلال وسواس ابتدا باید والدین را نسبت به مراحل درمان آگاه کند تا در مراحل درمان واکنش های درستی به رفتار کودک نشان دهند . در جلسات ابتدایی از والدین میخواهیم واکنش خود را نسبت به رفتار وسواسی کودک بیان کنند . بعد به آنها کمک میکنیم واکنش های خود را اصلاح کنند . معمولا والدین برای اینکه کودک را از عملی باز دارند سر او داد میزنند و کودک را بیشتر دچار اضطراب میکنند . کودک راهی برای تخلیه اضطراب خود ندارد درنتیجه رفتارهای وسواس گونه خود را بیشتر تکرار میکند . موثرترین درمان وسواس شستشو آگاهی نسبت به ذهن یا Mindfulness است . از والدین میخواهیم در برابر رفتار کودک واکنش نشان ندهند و کارهایی را برای ایجاد احساس ارزشمندی در کودک و کاهش اضطراب انجام دهند .

چگونه کودک را برای مقابله با وسواس آماده کنیم

درمان وسواس شستشو در کودکان و مشاوره روانشناسی کودک نشان داده است هر چه در مراحل اولیه این اختلال تشخیص داده شود مدت زمان درمان کوتاهتر خواهد بود . درمان وسواس شستشو از نظر روانشناسی  بعد از مرحله آگاهی والدین وارد فاز دوم یعنی مصاحبه با کودک میشود . طی بازی با کودک از او میخواهیم هرچیزی را که دوست دارد و همینطور هرچه که باعث ناراحتی او میشود را بیان کند . در زمان گفتگو باید مشاوره خانواده گفتگو را به سمت نقطه هدف هدایت کند و باعث آشنا شدن کودک با ذهن و افکارش شود . کودک باید بفهمد افکارش چیزی جدا از خودش هستند تا بتواند آنها را کنترل کند . در درمان وسواس شستشو بخصوص در کودکان مشاور سعی میکند با کودک مبتلا به وسواس همراه شود تا قدم قدم افکارش را تحت کنترل در بیاورد .

موثرترین درمان وسواس شستشو

مرحله نهایی درمان وسواس در کودکان

درمان وسواس شستشو در کودکان بعد از آگاهی دادن و آشنا کردن کودک با افکارش وارد مرحله اخر میشود . مشاور از کودک میخواهد با رنگ های خاصی شروع به نقاشی کند اما در حین نقاشی مشاور صحبت میکند و خلاف کار کودک از او درخواست هایی دارد . کودک نباید به حرف مشاور گوش کند و کاری که میخواهد را انجام دهد . بطور مثال کودک درخت میکشد پس تنه درخت را باید قهوه ای و برگها را سبز بکشد . وقتی کودک شروع به نقاشی میکند مشاور مدام تکرار میکند برگ را آبی بکش تنه را قرمز . کودک به مرور یاد میگیرد روی افکار خودش متمرکز شود بدون اینکه به واگویه های اضافی اهمیت بدهد . و به این صورت نسبت به افکاری که باعث وسواس شستشو در کودک میشود کنترل پیدا میکند .

سوالات متداول

علائم وسواس درکودکان چیست؟

شستشوی مداوم دست ، بی قراری و شستشوی زیاد لوازم و اسباب بازی ، اکراه از دست زدن به لوازم عمومی و بازی نکردن با همسالان بخاطر اینکه ممکن است بیمار شود .

 آیا درمان قطعی برای وسواس وجود دارد ؟

بله درمان وسواس امکان پذیر است ، اما معمولا افرادی که پیگیری زیادی برای درمان میکنند شدت و فراوانی رفتارهای وسواس گونه را کاهش میدهند.

از نظر روانشناسی درمان مؤثر برای وسواس شستشو چیست ؟

 مشاوره رفتاردرمانی و شناخت درمانی و در موارد خیلی شدید دارودرمانی و انجام تمرین‌هایی که مشاور تعیین می‌کند به درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا بهترین مشاوره خانواده آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) 

 


:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

خیلی از افراد تله رهاشدگی را در رابطه های مختلف کاری و یا عاطفی تجربه کرده‌اند. تله‌های زندگی که متخصصین این حوزه از آن به نام طرحواره یاد می‌کنند. تا به الان 18 طرحواره زندگی شناسایی شده است که یکی از مهم ترین این طرحواره ها، تله رهاشدگی است. به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب در مورد طرحواره رهاشدگی و راه‌های درمان آن، صحبت کنیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

منطور از تله رهاشدگی چیست؟

انسان ها موجوداتی اجتماعی و وابسته به دیگران هستند. زندگی انسان ها بدون پذیرفته شدن و مورد محبت قرار گرفتن از طرف اطرافیانشان، امکان پذیر نیست. این احساس نیاز از همان دوران کودکی در ما وجود دارد به طوری که اگر در محیطی تنها می‌ماندیم، خیلی سریع احساس ترس و نگرانی می‌کردیم. اما برخی از افراد در بزرگسالی با وجود اینکه دیگر مانند کودکی به دیگران نیاز ندارند، درگیر تله رهاشدگی می‌شوند.

به نظر شما منظور از رهاشدگی چیست؟

در واقع به زبان ساده می‌توان گفت، افرادی که به تله رهاشدگی مبتلا هستند، دائما نگران از دست دادن یکی از عزیزان یا رهاشدن از طرف یکی از افراد مهم زندگی شان هستند. همچنین ممکن است این افراد در زندگی اجتماعی نیز احساس کمتری نسبت به سایر افراد جامعه داشته باشند و خودشان را لایق جایگاه‌های بزرگ و مهم ندانند. معمولا این افکار و باورها از دوران کودکی و یا حتی نوجوانی در آن‌ها شکل گرفته و رفتار و روحیات آنان را تغییر می‌دهد و باعث شکل گیری شخصیت اجتنابی در آن‌ها می‌شود.

از کجا بفهمیم درگیر طرحواره رهاشدگی هستیم؟

طرحواره رهاشدگی همانند خیلی از بیماری های ذهنی و جسمی دیگر با علائم و نشانه‌هایی همراه است که با توجه به میزان این نشانه‌ها می‌توان نوع تله رهاشدگی و درمان آن را مشخص کرد. کاملا بدیهی است که در بیماری های ذهنی همانند بیماری های جسمی، هر علامت می‌تواند نشانه بیماری های مختلف باشد و تشخیص اینکه درگیر کدام بیماری هستیم، برعهده متخصص است. اما نگران نباشید، شما می‌توانید با کمک از مشاوره خانواده این مشکل را شناسایی و درمان کنید.

[caption id="attachment_12414" align="aligncenter" width="800"]شناختن تله رها شدگی شناختن تله رها شدگی[/caption]

علائم و نشانه ها

نشانه های طرحواره رهاشدگی|این افراد چه نشانه هایی دارند؟

  • وقتی پدر از خانه خارج می‌شود، فکر می‌کند این آخرین باری است که او را می‌بیند.
  • از رهاشدن از طرف همسر به خاطر وجود نفر سوم دیگری که شاید از او بهتر باشد، در رنج و عذاب است.
  • کسی که درگیر تله رهاشدگی است، اگر یکی از دوستانش جواب تماس های او را ندهد، فکر می‌کند که دوستی شان دیگر به پایان رسیده است.
  • معمولا این افراد به خاطر افکار اشتباهی که دارند، واکنش های منفی از خود نشان داده و در روابط دچار مشکل می‌شوند.
  • دائما از دوستان و نزدیکان خود خرده می‌گیرند که چرا او را فراموش کرده‌اند و یا کمتر با او تماس می‌گیرند.
  • بهترین دلیل موجه برای نگرانی خودشان را دیر جواب دادن، دیر به خانه آمدن و یا مسائلی از این قبیل می‌دانند.
  • معمولا این افراد حسود هستند و به رابطه های عاطفی اطرافیانشان حسادت می‌کنند.
  • صمیمیت گریزی؛ این افراد از نزدیک شدن به دیگران حتی با همسرشان دوری می‌کنند چراکه می‌ترسند مبادا رهاشده و یا از صمیمت با دیگران آسیب ببینند.
  • در قبال حرف های بیهوده و یا بی اهمیت دیگران، خیلی سریع جبهه گرفته و حرف های او را به معنای جدایی می‌دانند.
  • خیلی زیاد و بیش از اندازه به همسرشان وابسته هستند و تمام زندگی شان به همسرشان وابسته است.

ویژگی افرادی که به تله رهاشدگی در اجتماع مبتلا هستند

  • این افراد فکر می‌کنند که از توانمندی لازم برای زندگی در اجتماع برخوردار نیستند.
  • اگر مسئولیتی به این شخص واگذار شود، احساس ترس و ناامنی کرده و فکر می‌کند که نمی‌تواند به تنهایی از عهده کاری بربیاید.
  • توانایی ارتباط صحیح با همکاران خود را ندارند چراکه فکر می‌کنند دیگران علاقه ای برای دوستی با آن ها ندارند.

چرا درگیر طرحواره رهاشدگی می‌شویم؟ 

بررسی دلایل احساس رهاشدگی

اتفاقات دوران نوزادی و کودکی

یکی از مهم ترین دلایل شکل گیری تله رهاشدگی به دوران نوزادی و کودکی برمی‌گردد. اگر والدین به نیازهای نوزاد و کودک خود توجه کافی و لازم را نداشته باشند، نوزاد احساس رهاشدگی و طرد شدن می‌کند. بنابراین اگر برای فردی در دوران نوزادی، دلبستگی ایمن صورت نگیرد، او از همان نوزادی درگیر تله رهاشدگی می‌شود.

استرس و اضطراب جدایی

برخی از افراد استرس و اضطراب جدایی از افراد مهم زندگی شان را دارند. معمولا افرادی که در برابر جدایی از خانواده و دوستانشان، واکنش زیادی نشان می‌دهند، زمینه شکل گیری طرحواره رهاشدگی در خود را دارند.

دوری از خانواده

معمولا کسانی که در کودکی و یا حتی نوجوانی همیشه از خانواده خود به دلیل مشغله کاری پدر و مادر در مهد کودک و یا مدرسه بوده اند، بیشتر به طرحواره رهاشدگی مبتلا می‌شوند.

ترس از طلاق و جدایی والدین

در خانواده هایی که همیشه کشمکش و دعوا میان پدر و مادر وجود دارد، ترس از طلاق و جدایی والدین از یکدیگر تاثیرات روحی منفی زیادی بر فرزندان می‌گذارد که یکی از آن ها، تله رهاشدگی است. در چنین حالتی، کودک فکر می‌کند با جدایی پدر و مادرش، او تنها خواهد ماند.

[caption id="attachment_12415" align="aligncenter" width="800"]ترس از طلاق عامل ایجاد تله رهاشدگی ترس از طلاق عامل ایجاد تله رهاشدگی[/caption]

تولد نوزاد جدید در خانواده

گاهی اوقات با به دنیا آمدن خواهر و یا برادر کوچک، ممکن است فرزند بزرگتر احساس تنهایی و یا طرد شدن از طرف والدینش کند. پس احساس تنهایی کرده و دیگر خود را دوست داشتنی نمیداند.

در پایان دلایل مختلفی دیگری مانند عوض کردن دائمی محل زندگی و دوست نداشتن در دوران کودکی، فوت یکی از اعضای خانواده، رفتارهای بی ثبات والدین، بیماری یکی از اعضای خانواده، اعتیاد یکی از والدین و خیلی از موارد دیگر می‌تواند منجر به طرحواره رهاشدگی در افراد شود که ما به مهم ترین آن ها اشاره کردیم.

راه های درمان

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

قبول کنید که درگیر تله رهاشدگی هستید

اولین گام برای درمان تله رهاشدگی، پذیرفتن علائم این اختلال در خودتان است. شما نمی‌توانید برای بهبود مشکلی تلاش کنید که وجود آن را در خودتان انکار می‌کنید. پس اگر فکر می‌کنید که نشانه های فردی که به تله رهاشدگی مبتلا شده را در خود دارید؛ بهتر است همین الان شروع به درمان کنید.

  • افکار غیرمنطقی خود را شناسایی کنید. احساسات و حساسیت هایی را که به خاطر افکارتان تحمل می‌کنید، زیر نظر بگیرید.
  • با افراد مطمئن و قابل اعتماد ارتباط گرفته و از افراد بی تعهد دوری کنید.
  • مهم ترین هدف در این مرحله این است که فرد فکر می‌کند تمام افراد مهم زندگیش همیشه باید در دسترس او باشند. ما در این مرحله سعی می‌کنیم افکارهای غیر منطقی و اشتباه افراد را زیر سوال ببریم.

هیچ گاه این موضوع را تکدیب نکنید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، انکار مشکل تنها حل مشکل را پیچیده تر می‌کند. بنابراین به هیچ وجه تکذیب نکرده و به دنبال درمان طرحواره رهاشدگی باشید.

علائم خودتان را شناسایی کنید

هرفردی که درگیر تله رهاشدگی است، علائم و نشانه هایی دارد که ما در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. علائمی مانند عدم احساس امنیت، ترس از رهاشدگی، چسبیدن به دیگران و ...، همه این موارد می‌تواند نشانه های ابتلا به طرحواره رهاشدگی باشد. بنابراین این علائم و نشانه ها را درخود شناسایی کرده و یک لیست از آن ها را آماده کنید تا رفتارهای خودتان را بهتر بشناسید.

[caption id="attachment_12417" align="aligncenter" width="800"]خودشناسی در درمان تله رهاشدگی خودشناسی در درمان تله رهاشدگی[/caption]

از راهکارهای روانشناسان کمک بگیرید

سعی نکنید به گونه ای رفتار کنید که انگار تله رهاشدگی به شما آسیبی وارد نکرده است. این موضوع به این معنا نیست که شما خودتان را سرزنش کنید و یا غمگین شوید. بهتر است بدانید که مسئول احساس رهاشدگی در خودتان نیستید و اجازه بدهید تا مشکل خودش را نشان بدهد. سپس می‌توانید با مراجعه به مشاوره و با کمک درمان شناختی رفتاری، به خودتان بیشتر کمک کنید.

[caption id="attachment_12416" align="aligncenter" width="800"]کمک روانشناسان در درمان تله رهاشدگی کمک روانشناسان در درمان تله رهاشدگی[/caption]

از دید با تجربه ترها به مسئله نگاه کنیم

در نظر داشته باشید که ما به تمامی اتفاقات اطرافمان از دید خود نگاه می‌کنیم. به طور مثال به عنوان فرزند از توجه نداشتن پدر و مادرمان و یا اینکه همیشه در دسترس ما نیستند، احساس بدی داریم. به نظرتان بهتر نیست که برای یک بارهم که شده قضیه را از دید والدین نگاه کنیم؟ اگر این کار را انجام بدهید، متوجه خواهید شد که خیلی از این بی توجهی ها ناخواسته بوده و والدین شما درگیر مسائل مختلفی هستند که شاید اهمیت آن ها برای ما کمرنگ باشد. بنابراین شما می‌توانید این راهکار را برای تمامی رابطه ها مانند رابطه زناشویی و یا رابطه با دوستان خود امتحان کنید.

بپذیرید انسان ها می آیند و می‌روند

بدانید که زندگی مجموعه ای از آمدن و رفتن هاست و خیلی از افراد قرار نیست که تا ابد در کنار ما باشند. درمان طرحواره رهاشدگی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که همه انسان ها حتی همسرتان، گاهی اوقات نیاز به تنهایی دارند و حاضر به پذیرفتن کسی در کنارخود نیستند، اما این به معنای طرد کردن شما نیست.

سخن آخر

روش های درمانی مختلفی برای درمان تله رهاشدگی وجود دارد. برخی از روانشناسان از طریق تصویرسازی ذهنی، خاطرات رهاشدن در کودکی را بررسی کرده و اجازه می‌دهند تا فرد خشم خود را ابراز کند تا به یک تصور ذهنی سالم برسند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که شما هم درگیر تله رهاشدگی هستید، به شما توصیه می کنیم از مشاوره اختلالات کمک گرفته و هرچه زودتر خودتان را درمان کنید.

https://psychology.avije.org/

 


:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی کودک 12 ساله

روانشناسی کودک 12 ساله میگوید فرزند شما هر روز بیشتر به یک نوجوان کامل تبدیل میشود . برای تمام تغییراتی که همراه با بزرگ شدن او اعم از فیزیکی ، اجتماعی ، احساسی و شناختی به آرامی در طول یک دوره اتفاق می افتد ، میتوانید آماده باشید . فرزند شما به طور ناگهانی تبدیل به یک فرد بالغ کوچک میشود . روانشناسی کودک 12 ساله همچنان اصرار دارد که شما برای پیشرفت جسمی ، احساسی ، اجتماعی و شناختی کودک 12 ساله خود مطالعه و برنامه ریزی کنید . شما احتمالا طعم مشاجره با او را در طول سال آینده خواهید چشید . آنها احساسات ناگهانی دارند ، یک لحظه احساس پیروزی میکنند و سپس حس میکنند که در همه چیز  شکست خورده اند . برای او لحظات ناگهانی خوشبختی ، غم و اندوه به وجود خواهد آمد و پس از آن دوباره تمام خواهد شد .

نکات روانشناسی کودک 12 ساله

نکات روانشناسی کودک 12 ساله اذعان میدارد که 12 سالگی همچنین ، زمانی است که بچه ها شروع به پیدا کردن مهارت های رهبری خود و شروع به درک عقاید جامعه میکنند . با اجازه شرکت در فرایندهای تصمیم گیری در خانه و حمایت از مشارکت در فعالیت های اجتماعی یا مدرسه ، او را تشویق کنید . تعادل در استقلال و رهبری با حفظ قوانین خانه و حفظ امنیت خودش مهمترین آموزش او است . نکات روانشناسی کودک 12 ساله بسیار گسترده و مهم است که در مطالب بعد به آن بیشتر میپردازیم . دوستان حالا برای او مهمتر از همیشه هستند ، اما جنس مخالف نیز از اهمیت برخوردار است .

کودک 12 ساله شما فکر میکند که مهم است که متعلق به کسی باشد ، که اغلب بدان معنی است که والدین و سایر اعضای خانواده او را از استقلال محروم میکنند ، اما در این صورت خطر فشار همسالان به وجود می آید . از نکات روانشناسی کودک 12 ساله این است که بدانید باید کانال های ارتباطی را با کودک 12 ساله خود باز کنید و همیشه برای درد دل کردن در دسترس آنها باشید . فرزند شما ممکن است شرایطی را تجربه کند که آماده روبرویی با آنها نیست یا نمیداند چگونه با آن برخورد کند ، از جمله همه چیزهایی که برایش رخ میدهد فشار همسالان همراه است و از دیگر نکات این است که در حال رشد است . با توجه به روانشناسی کودک 12 ساله ، او اکنون یک عضو آسیب پذیر اجتماع است و نیازمند راهنمایی های شما است .

کودک 12 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 12 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 12 ساله امروزه تا حد زیادی در دسترس والدین قرار گرفته است . با توجه به نکات روانشناسی کودک 12 ساله باید بدانید مغز کودک 12 ساله در حال رشد است . تفکر خلاقانه ، حل مسئله و منطق برای او همیشه ساده تر میشوند ، اما قشر پیشانی ، که نقش مهمی در کنترل ضربه و مهارت های سازمانی ایفا میکند ، هنوز نابالغ است . در 12 سالگی ، اکثر کودکان دارای مهارت قوی زبان و مهارت های ارتباطی هستند . آنها توانایی تفکر فراتر از تفکر لفظی را دارند ، و ضرب المثل ها و اصطلاحات دیگر را بخوبی یادگرفته اند . کودک 12 ساله وقت آزاد خود را صرف فعالیت هایی مانند ورزش های سازمان یافته ، بازی های ویدئویی و فعالیت های اجتماعی با دوستان خود میکند .

بسیاری از کودکان 12 ساله ، شروع به بررسی اصول اخلاقی گروه همسالان خود میکنند ، بنابراین اگر کودک 12 ساله شما اعلام کند که میخواهد شیوه زندگی جدیدی را شروع کند که استقلال یابد ، تعجب نکنید . تغییر اخلاق یک قسمت طبیعی از روند توسعه ذهنی است . با توجه به روانشناسی کودک 12 ساله فرزند شما مهارتهایی دارد که در طول سالهای نوجوانی نیاز به رشد دارند . اگر آنها مهارت های اجتماعی یا عاطفی نداشته باشند ، وقتی که وارد دبیرستان میشوند ، مبارزه شان با مسائل عاطفی ممکن است مشکل ساز باشد . بدانید که ممکن است فرزند شما نیاز به کمک بیشتری در کسب مهارت های خود داشته باشد . با آموزش ، هدایت و تمرین با یکدیگر ، حمایت های خود را به کودک خود ارائه دهید . اگر حمایت شما مفید نیست ، به دنبال مشاور خانواده و روانشناسی کودک باشید .

روانشناسی کودک 12 ساله لجباز

روانشناسی کودک 12 ساله لجباز امری است که بسیاری از والدین باید به آن توجه کنند و در تربیت کودک 12 ساله لجباز خود از راهکارهایش استفاده مفید کنند . در کودکان 12 ساله ، لجبازی یک اتفاق شایع است چون کودک به استقلال بیشتری رسیده ؛ او احساس میکند که میتواند به تنهایی در مورد زندگی خودش تصمیم بگیرد و در این راه تنها کمک شما میتواند با مشاوره و روانشناسی کودک 12 ساله ، کودک را در مسیر درست هدایت کند . موارد زیر از دلایل لجبازی غیر طبیعی کودک در این سن است :

  • استرس خود یا خانواده
  • ناامیدی
  • فقدان روش های جایگزین برای مقابله با خشم
  • رژیم غذایی غلط
  • تقلید از دیگران و زندگی غیر واقعی آنها و یا شخصیت های تلویزیونی یا کامپیوتری
  • انرژی اضافی و بیش فعالی
  • خلق تهاجمی

( باید بدانید افزایش تهاجم اغلب در معرض شرایطی نظیر اوتیسم ، ADHD یا افسردگی است ) .

حفظ آرامش و اهمیت آن

در مشاوره و روانشناسی کودک 12 ساله مهم است که بدانید فرزند شما در این سن هنوز هم تمامی رفتارهای شما را جذب و تقلید میکند مثلا اگر وسط دعوا با او فریاد بزنید مطمئن باشید او هم فریاد زدن در مشاجره را یاد خواهد گرفت .  پس سعی کنید آینه ی تمام نمای فرزند خود باشید و رفتار صلح جویانه و با آرامش را از یاد نبرید . با توجه به روانشناسی کودک 12 ساله هنگامی که شما با کودک در مورد این که چرا رفتارش غلط بوده است صحبت میکنید او میتواند دلایل خود را شرح دهد و شما با منطق خود اشتباه او را برایش توضیح بدهید و در این مسیر به او احساس مهم بودن را منتقل کنید و اعتماد به نفس کودک تا حد چشمگیری افزایش میابد .

12 ساله

روانشناسی کودک 12 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 12 ساله نافرمان اذعان میدارد که باید بدانید خوب است که کودک 12 ساله شما احساس عصبانیت کند اگرچه به نظر شما این ناامید کننده است ، اما تا جایی که صدمه ای به مردم نمیزند مشکل ساز نیست و این یک رو برای بروز احساسات از جانب او است . تا زمانی که این عصبانیت به نافرمانی های خطرناک تبدیل نشوند به آنها برای تخلیه خشم چنین گزینه هایی را پیشنهاد کنید :

  • دیدن یک نمایش یا فیلم
  • موسیقی با صدای بلند
  • خط خطی کردن یا نقاشی کردن احساسشان
  • بالا و پایین پریدن
  • خاطره نوشتن
  • گریه کردن
  • یک دوست را برای چت کردن یا تلفنی حرف زدن بیابد .

فرزند شما ممکن است به تنهایی نیاز داشته باشد و یا ممکن است به در آغوش کشیده شدن یا برخی از رفتار شاد و طنز گویی نیاز داشته باشد تا آنها را از ناراحتی و خشم  و لجبازی دور کنید .

با توجه به مطالب گفته شده در روانشناسی کودک 12 ساله لجباز و روانشناسی کودک 12 ساله نافرمان مهم است که بدانید کودکان همواره نیازمند توجه و محبت از سوی شما هستند آنها گاها این احتیاج خود را با رفتارهایی از قبیل نافرمانی و لجبازی بروز میدهند آنها همچنین نیاز به امکانات و استقلال مخصوص به سن خودشان هستند که از جانب شما تا حد ممکن باید به آنها داده شود خانه را به محل امن احتیاجات کودک تبدیل کنید و اجازه ندهید کودک شما ، احساس تنهایی کند و به گروه های ناسالم دوستان روی بیاورد . در روانشناسی کودک 12 ساله حتما از مرکز مشاوره و روانشناسی استفاده کنید چرا که رسیدن به اهداف شما در تربیت درست فرزندتان به تنهایی کار راحتی نیست و نیازمند کمک های متخصصان این راه است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  11 to 12 year old child behaviour 



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

خصوصیات روانشناسی

 

روانشناسی فرزند آخر

روانشناسی فرزند آخر هم به نوبه خود مبحثی بسیار مهم است . وقتی آخرین فرزند به دنیا میآید با بزرگترهایی احاطه شده که میتوانند همه کار هایی که او نمیتواند را انجام دهند در نتیجه او احساس میکند که نیاز به یادگیری خیلی از مهارتهای زندگی ندارد و تعداد زیادی از استعداد هایش نهفته باقی میمانند . فرزند آخر معمولا وابستگی زیادی به اطرافیانش دارد و در کارهایش همیشه از پدر و مادرش کمک میگیرد . فرزندان آخر معمولا انسانهایی جاه طلب هستند و همیشه علاقه زیادی به رقابت دارند . آنها در مسیر جاه طلبی خود دست به کارهای زیادی میزنند و این گاها آنها را به انسان های مهمی مبدل میکند ازین رو مبحث روانشناسی فرزند آخر حائز اهمیت فراوان است .

عوامل موثر بر ویژگی های شخصیتی

در روانشناسی فرزند آخر واقعیتی مهم هست که باید در مورد چگونگی ایجاد ویژگی های شخصیتی بدانید و آن این است که دو راه وجود دارد که یک فرد میتواند نسبت به اتفاقات محيط خود پاسخ دهد . اولين راه ، مسیر مثبتی است که شامل پاسخ مثبت فرد به محیط و حوادث است که به رشد فرد کمک میکند . راه دیگری منفی است که مانع توسعه شخصیت سالم فرد میشود . این دو راه را با یک مثال بهتر توضیح میدهیم . به عنوان مثال فرزند آخر میتواند با ایجاد تصمیمات بسیار بلندپروازانه ، با واکنش مثبت به محیط خود پاسخ بدهد و از این طریق دستاوردهای بزرگی را در زندگی خود به دست آورد و یا ممکن است در نتیجه از دست دادن امید به تکیه بر ویژگی های شخصیتی مانند خجالت کشیدن و ناتوانی بپردازد و بزودی در مبارزه زندگی ناامید و تسلیم شود .

فرزند آخر خانواده

ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر

ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر با توجه به مبحث بالا بستگی به بستره زندگی کودک هم دارد . یکی دیگر از مهمترین نکاتی که شما باید در مورد پیشرفت ویژگی های شخصیتی فرزند آخر درک کنید این است که هر یک از بزرگسالان تلاش میکنند تا شرایط مطلوب زندگی او را در زمان کودکی محیا کنند و تماما همه خواسته هایش را برآورده سازند . بنابراین با توجه به روانشناسی فرزند آخر اگر تربیت جوانترین کودک به نحوی اصطلاحا خراب شود ( که بسیار رایج است ) ، او با یک تفکر وابسته رشد خواهد کرد و تبدیل به یک فرد بالغ میشود که بیش از حد وابسته به دیگران است .

تحلیل عوامل دیگر

سخنان گفته شده در بالا تنها یکی از عواملی است که بر ویژگی های شخصیت تأثیر میگذارد ؛ بنابراین ، قبل از اینکه عوامل دیگری مانند سبک فرزندپروری را در نظر بگیریم ، ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر را هم باید تحلیل کنیم . بنابر مبحث روانشناسی فرزند آخر میتوان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی فرزندان آخر در میان همه آنها رایج نیست ، زیرا شیوه برخورد آنها با محیط زیست متفاوت است و هرکدام با توجه به رفتارها و چیزهایی که از محیط پیرامونش دریافت کرده به اتفاقات اطرافش پاسخ میدهد .

نکات روانشناسی فرزند آخر

نکات روانشناسی فرزند آخر را در این متن مختصرا بیان میکنیم . اگر فرزند آخر در خانه ای رشد کند که توجه بیشتری نسبت به برادران و خواهرانش دریافت کرده ، این کودک ممکن است به یک بزرگسال خودنما تبدیل شود ، زیرا به این ترتیب او به شخصی لوس با اعتماد به نفس کاذب تبدیل میشود که فکر میکند همه اجتماع مانند خانواده اش هستند و باید به او توجه خاص داشته باشند . آخرین فرزندان میل دارند نخستین کسانی باشند که همه چیز را انجام میدهند ، آنها دوست دارند همه تجربیات را برای بار اول تجربه کنند مثلا اولین کسی باشند که قله ی اورست را فتح میکند ! آنها افرادی بسیار جاه طلب و برونگرا هستند .

رفتار والدین با فرزند آخر

با توجه به نکات روانشناسی فرزند آخر اگر والدین نسبت به فرزند آخر خود بیش از حد بی حوصله و یا عصبی باشند که البته ناشی از پرورش فرزندان دیگر هم هست ، ممکن است برخی از ویژگی های شخصیتی نامطلوب مانند عدم اعتماد به نفس را وجود کودک آخر خانواده خود رشد دهند . با توجه به ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر یکی از خصوصیات نهایی شخصیتی که در فرزند آخر خانواده گاهی اوقات رشد میکند ، خودخواهی است . اگر زندگی جوانترین فرزند همیشه به نحوی باشد که اطرافیان به او خدمت کنند ، ممکن است ذهنیت او به گونه ای رشد کند که فکر کند مهمتر از دیگران است و بنابراین همیشه خود را در محوریت قرار دهد .

مشاوره روانشناسی فرزند آخر

مشاوره روانشناسی فرزند آخر مبحثی بسیار مهم است که اذعان میدارد فرزندان آخر به دلیل توجهی که از والدین دریافت میکنند معمولا وابستگی بیشتری نسبت به والدین دارند و حتی آمارها نشان میدهد که آنها وفادارترین افراد به پدر و مادر خود در دوران پیری هستند و والدین خود را به سختی ترک میکنند . خصوصیات اخلاقی زیر از ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر با توجه به آمارهای بدست آمده است ، البته باید بدانیم که این خصوصیات یک لیست آماری هستند که همیشه اتفاق نمیوفتند از این خصوصیات میتوان نام برد :

 

  • سرگرم کننده و دوست داشتنی
  • منعطف
  • برونگرا
  • آهنربای توجه والدین
  • خودمحور و خودخواه
  • با اعتماد به نفس

رفتار والدین با کودکان

مشاوره و روانشناسی فرزند آخر میگوید که با کودکان خود عادلانه بازی کنید و به آنها عادلانه توجه کنید فرزندان آخر چون سن کمتری دارند معمولا بیشتر نیاز به بازی و توجه والدین خود دارند شما ممکن است بیشتر وقت خود را برای فرزند آخر خود بگذارید اگرچه این احساس هویت کودک آخر را بسیار تقویت میکند و او را تبدیل به عضو جدایی ناپذیر و وابسته به خانواده میکند اما نباید به وجود کودکان دیگر و فرزندان قبلی هم بی توجه باشید . اگر شما والدینی باهوش و با مطالعه و پیگیر باشید باید بدانید که همه فرزندان در جایگاه خود مهم و دوست داشتنی هستند و با توجه به روانشناسی کودک نیاز به توجهات خاصی دارند .

فرزند آخر خانواده

روانشناسی فرزند آخر خانواده

روانشناسی فرزند آخر خانواده به این نکته اشاره دارد که کودکان آخر اغلب احساس میکنند که ترک شده اند و در کارها از آنها کمک نمیگیرید ، زیرا آنها " به اندازه کافی بزرگ نیستند " اما حتی اگر دختر چهار ساله شما کوچکترین کودک شما باشد ، این بدان معنا نیست که شما با او باید مثل یک کودک رفتار کنید . روانشناسی فرزند آخر توصیه میکند که به کودک خود استقلال بدهید . حتی یک کودک نو پا میتواند به شما کمک کند که میز شام را بچینید یا اسباب بازی های پراکنده در اطراف اتاق نشیمن را جمع کنید . این امر این ایده را تقویت میکند که او یک فرد صلاحیتدار و توانمند است ، صرف نظر از جایگاه او در سلسله مراتب فرزندان با او هم مثل بقیه رفتار کنید .

سخن آخر با والدین

در روانشناسی فرزند آخر خانواده باید اطمینان حاصل کنید که آخرین فرزند شما مانند بقیه فرزندان قانونمدار باشد و در رابطه با قوانین و مقررات خانواده او را آگاه کنید . با توجه به نکات روانشناسی فرزند آخر آنها همیشه کمتر از بقیه به نظم و انظباط اهمیت میدهند . معمولا در میان فرزندان آخر و فرزندان دیگر مشاجرات بسیار پیش میآید شما باید بدانید که میانجی گری های شما نباید سمت و سو گرایانه باشد . شما باید به یک اندازه از دلایل فرزندان خود آگاه شوید و در میان مشاجرات هر دو فرزند خود را به آرامش دعوت کنید . کودکان آخر معمولا توقع بیشتری از والدین خود دارند و همیشه پرتوقع تر هستند . باید بدانید که گاها جواب شما به این توقعات او باید " نه " باشد . در تربیت فرزند آخر از مشاوره روانشناسی و یا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرید .

 

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: ...Family Characteristics of Psychological Separation from 



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی فرزند اول

روانشناسی فرزند اول مبحثی بسیار مهم و صد البته حائز اهمیت فراوان است . جایگاه هر کودک در خانواده میتواند در رفتار و تربیت کودک در آینده اثرات فراوانی داشته باشد . والدین در اولین تجربه داشتن فرزند معمولا عشق زیادی را به کودک خود تزریق میکنند و کودکان اول از عشق والدین خود لذت زیادی میبرند . در روانشناسی کودک ، کودکان اول اعتماد به نفس شدیدی را از پدر و مادر خود جذب میکنند . این اعتماد به نفس باعث میشود که کودکان اول مسئولانه رفتار کنند و رهبران بسیار خوبی باشند . با توجه به آمارها ، بسیاری از رؤسای جمهور و مدیران شرکت های مختلف فرزندان اول خانواده بوده اند .

چالش های زندگی فرزند اول

باید توجه کرد که روانشناسی فرزند اول  با چالش ها و ضربه های عاطفی بسیاری هم همراه هستند . والدین اغلب انتظارات بسیار زیادی از آنها دارند . پدر و مادر میخواهند که فرزند اول آنها در اوج موفقیت باشد . مطمئنا این موفقیت ها برای کودک باعث میشود آنها در مورد خودشان نیز به عنوان والدین احساس خوبی داشته باشند . نتیجه این زیاده خواهی والدین از کودک اول برای خود کودک تبعات بسیاری را به همراه دارد ، کودک اول میتواند زندگی خود را بسیار تحت فشار قرار دهد تا موفق شود و به یک کمالگرا تبدیل شود که والدینش از او انتظار دارند و این باعث میشود عشق والدین را با موفقیت معادل سازی کند و مفهوم عشق را در زمینه های استعدادی و اخلاقی دیگری که دارد از جانب والدین دریافت نکند . در روانشناسی فرزند اول این نکات بسیار حائز اهمیت هستند .

 فرزند اول چیست ؟

روانشناسی فرزند اول خانواده

روانشناسی فرزند اول خانواده را سعی میکنیم در مبحث روانشناسی فرزند اول مختصرا بیان کرنیم . اکنون این مبحث را از زوایای دیگری بررسی میکنیم . فرزند اول احساسات وحشتناکی را نسبت به از دست دادن جایگاهش تجربه میکند . زمانی که کودک جدیدی به خانواده وارد میشود و والدین به او توجه میکنند و او را دوست دارند به کودک اول احساس حسادت دست میدهد زیرا حس میکند جایگاهش را از دست داده با همه اینها تجربیات شیرینی هم به او دست میدهد که بعنوان مثال یکی از آنها داشتن یک خواهر یا برادر کوچکتر است . این تجربه توانایی او را برای دوست داشتن و حساس بودن به نیازهای دیگران گسترش میدهد . با توجه به روانشناسی فرزند اول خانواده اولین فرزند به طور طبیعی یک نوع آزمایش برای والدین خواهد بود که ترکیبی از غریزه و آزمون و خطا است .

مطالعه والدین در تربیت فرزند اول

روانشناسی فرزند اول خانواده با سطح سواد و اطلاع والدین رابطه بسیار تنگاتنگی دارد . مثلا یک پدر و مادر بدون شناختن خصوصیات فرزند اول خود هیچ گاه نمیتوانند والدین موفقی در تربیت فرزند خود باشند . آنها گاها با رفتارهای غیر اصولی خود باعث تغییر در بستره شخصیت کودک میشوند و این تغییرات هم برای خانواده هم خود کودک و هم اجتماع زیان های بیشماری به همراه دارد . از این رو هیچگاه نباید تاثیر مباحث روانشناسی را در تربیت فرزندان به فراموشی سپرد .

نکات روانشناسی فرزند اول

نکات روانشناسی فرزند اول نکاتی بسیار مهم و قابل توجه اند . پدر و مادر شدن میتواند شبیه به مراقبت از یک امتحان باشد که با قواعد بسیار سختگیرانه و دقیق در مورد قوانین امتحان همراه است . این به نوبه خود باعث میشود که والدین همیشه از کودک انتظار داشته باشند و کودک به یک انسان کمال گرا تبدیل شود و همیشه در تلاش باشد تا والدینش را راضی نگه دارد . والدین اگرچه همیشه برای فرزند خود بهترین را میخواهند اما نباید ازین نکته که با سخت گیری بیش از حد فقط به کودک خود ضربه میزنند ، غافل شوند .

اثر فرزند دوم بر زندگی فرزند اول

با توجه به نکات روانشناسی فرزند اول که گفته شد اگر زوج تصمیم به داشتن یک فرزند دوم داشته باشند ، ممکن است به دلیل تجربیات خودشان از اولین فرزندشان ، فرزند دوم خود را با کمترین میزان توقعات تربیت کنند . آنها ممکن است توجه کمتری به ابعاد زندگی فرزند دوم داشته باشند و اصطلاحا برای فرزند دوم روشن فکر تر باشند . در روانشناسی فرزند اول خانواده به طور خلاصه ، این لزوما تفکر درستی نیست که ما از کودک بخواهیم هر چیزی که ما میپسندیم باشد و راهی را که ما فکر میکنیم درست است ادامه دهد . هیچ کودکی از ابتدای نوزادی یک رهبر یا پزشک یا استاد دانشگاه نبوده و تمام این پیشرفت های زندگی تنها با دریافت اعتماد به نفس از سمت والدین موثر میشود .

ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول

ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول با فرزندان دیگر تا حدی متفاوت است . از آنجا که کودکان اول برای پدر ها و مادرها تا حد زیادی تازگی دارند در نتیجه در معرض توجه بیشتری قرار میگیرند و از امکانات بیشتری بهره مند میشوند البته این نکته را نباید فراموش کرد که بودجه خانواده معمولا برای فرزند اول بیشتر است و درهنگام ورود فرزندان بعدی این بودجه در بین فرزندان تقسیم میشود و به طبع والدین دیگر قادر به برآورده ساختن تمام خواسته های فرزند اول نیستند . کودکان اول اگر در خانواده های سالم و خوب رشد و پرورش یابند معمولا خصلت های اخلاقی زیر را دارا هستند :

 

  • قابل اعتماد
  • با وجدان
  • با چارچوب اخلاقی
  • محتاط
  • کنترل کننده
  • صاحب دستاوردهای درخشان

فرزند اول چیست ؟

رفتارها و خصلت های فرزند اول

با توجه به ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول ، اولین فرزندان کوشا هستند که بهترین باشند و دوست دارند همیشه در هر کاری که انجام میدهند موفق باشند . آنها به جلب توجه بزرگترها اهمیت بسیار میدهند . در روانشناسی فرزند اول اثبات شده که کودکان اول تمایل دارند که دست اندرکاران و رهبران سطح بالایی باشند و کارآمد باشند و همیشه همه مسئولیت کارها را به تنهایی بر عهده بگیرند . آنها به دنبال تایید بقیه هستند ، معمولا کمال گرا هستند و در هر کاری تمایل دارند بهترین باشند و همیشه به احساس برتری نیازمندند ، و تمایل دارند که نسبت به دیگر فرزندان در امور زندگی والدین خود بیشتر شریک باشند پس سعی کنید با فرزندان اول خود مشورت کنید و به آنها اجازه ابراز وجود بدهید چرا که کودک با این کار شما اعتماد به نفس بسیاری را جذب میکند .

مشاوره و روانشناسی فرزند اول

مشاوره و روانشناسی فرزند اول با توجه به مباحث قبلی اکنون تا حد زیادی موثر و ممکن است ما در این مبحث سعی میکنیم مشاوره های بسیاری به والدین در خصوص تربیت فرزند اول ارائه کنیم . روانشناسی فرزند اول اصرار دارد که شما والدین سعی کنید انتظارات خود را از فرزندان اولتان منطقی تر کنید . اگرچه تمام والدین توقع دارند که فرزندانی موفق و با آینده روشن داشته باشند اما حقیقت این است که والدین تنها میتوانند بستره لازم برای این منظور فراهم کنند و کار بیشتری از دست آنها بر نمیاید در نتیجه توقعات زیادی که از فرزندشان دارند تنها باعث میشود کودک از دوران کودکی خود فاصله بگیرد و به سمت و سویی اشتباه کشیده شود و در این مسیر به یک انسان بسیار خسته و افسرده تبدیل شود .

سخن آخر با والدین

برای مشاوره و روانشناسی فرزند اول و با توجه به نکات روانشناسی فرزند اول والدین میتوانند با یک تربیت درست و با تزریق آرامش و اعتماد به نفس به رگهای کودک اول خود او را به یک انسان بزرگ و یک دوست و همکار شریک در سختی ها در زندگی خود مبدل کنید . آگاه باشید که فرزندان هدیه خداوند به انسان هستند و هیچ تفاوتی بین آنان وجود ندارد و هر فرزند میتواند جایگاه مختص به خود را داشته باشد ، پس همه فرزندانتان را به یک اندازه دوست بدارید و به آنها اهمیت بدهید . برای مشاوره تلفنی روانشناسی در خصوص تربیت فرزند اول حتما از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Characteristics of First, Middle, and Last Children 



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

ناخن جویدن کودکان در چه شرایطی ایجاد می شود؟

ناخن جویدن کودکان از جمله موارد و رفتارهایی میباشد که ذهن اغلب والدین را به خود مشغول میکند. ناخن جویدن کودکان از آن رو برای والدین بسیار حساسیت راست که این امر علاوه بر مشکلات بهداشتی که برای کودک به وجود می آورد، باعث به وجود آمدن نقایص و مشکلات ظاهری برای کودک نیز میشود. برای مثال والدین دوست ندارند که کودکان در مقابل جمع دائم دست در دهان داشته باشد و ناخن خود را بجود. به علاوه بعد از مدتی که کودک ناخن خود را میجود انگشتان او به لحاظ ظاهری زشت و نا متعارف میشود.

در مشاوره کودک به این موضوع اشاره میشود که کودکان به دلایل مختلفی ناخن خود را میجوند. در ادامه به طور مفصل به دلایل به وجود آمدن این امر خواهیم پرداخت. والدین حتما مد نظر داشته باشند که بهترین راه برای اصلاح این رفتار مراجعه به روانشناس میباشد. حالا به دلیل یا دلایل ناخن جویدن کودک اشاره خواهیم داشت.

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟

علت ناخن جویدن کودکان را میتوان در ابعاد مختلف و گوناگون مورد بررسی قرار داد. در ادامه به برخی از مواردی که میتواند علت ناخن جویدن کودکان باشد اشاره میکنیم:

  • در جلسات مشاوره خانواده همه مشاوران به زن و شوهر ها توصیه میکنند که به هیچ عنوان مشکلات و مسائل زناشویی خود را به کودک و زندگی او مربوط نسازند. زمانی که کودک در فشار و اضطراب دائمی باشد در معرض برخی آسیبها و کژکاری ها قرا خواهد داشت. یکی از أین آسیب ها میتواند ناخن جویدن کودک باشد.
  • کنجکاوی کودک نیز میتواند باعث این اتفاق باشد.
  • تقلید کردن نیز از جمله عواملی است که باعث میشود کودک به ناخن جویدن سوق پیدا میکند که در اغلب موارد این جویدن ناخن برایش به صورت عادت در می آید.
  • اختلالات روانی مثل وسواس بسیار میتواند در بروز این اتفاق موثر باشد.

درمان ناخن جویدن کودکان چگونه باید صورت بگیرد؟

درمان ناخن جویدن کودکان بسته به نوع علت متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر دلیل بروز این رفتار و عادت کنجکاوی کودک باشد میتوان او را با مراجعه به مشاور روانشناس در روند درمان قرار داد. روان درمانگر با ارضای ذهنی کودک و ایجاد شناخت برای کودک در مورد مسئله مطرح شده درمان را انجام میدهد. اگر کودک این رفتار را از کسی تقلید کند و کم کم جویدن ناخن به عادت تبدیل شود, میتوان با کمک فردی که از او تقلید میکند رفتار کودک را به مرور اصلاح کرد.

یکی از راه هایی که میتوان با استفاده از آن در ترک دادن کودک از این عادت موفق ظاهر شد، متدی به نام اقتصاد ژتونی است . در درمان و اصلاح این رفتار با کمک روش اقتصاد ژتونی به کودک بابت هر روز که ناخن نجود یک کارت یا کاغذ امتیاز داده میشود و مثلا به او گفته میشود که به ازای هر ده کارت فلان جایزه به او داده خواهد شد . اقتصاد ژتونی یکی از روش های درمان مربوط به مکتب رفتارگرایی مبباشد که بسیار زیاد در درمان ناخن جویدن کودکان موثر واقع میشود.

ناخن جویدن کودکان چگونه درمان می شود؟

محیط چه تاثیری در ناخن جویدن کودکان دارد؟

شاید جالب باشد که والدین و به طور کلی خانواده ها بدانند که محیط میتواند در ناخن جویدن کودکان موثر باشد. تقلید یکی از مواردی است که میتوان به آن توجه ویژه ای داشت. اگر پدر و مادر یا هریک از اعضای خانواده کودک این عادت را در رفتارهای روزمره خود داشته باشد و کودک أین رفتار را ببیند احتمال تکرار ناخن جویدن توسط کودک رخ دهد. قرار گرفتن در یک فضای در استرس نیز از دیگر مواردی است که این عادت بد را در کودک به وجود بیاورد.

برای مثال تصور کنید که زن و شوهر در زندگی زناشویی خود مشکلات زیادی دارند و بحث و دعواهای خود را به جای خلوت در حضور فرزند یا فرزندان خود انجام میدهند. استرس وارد شده به کودک میتواند باعث واکنش ها یا تیک های عصبی زیادی شود که ناخن جویدن از جمله آنهاست. تربیت نادرست مثل سخت گیری های بیهوده نیز میتواند فشار و استرس را روی کودک زیاد کند.

آیا دعوا کردن کودک کار درستی است؟

برخی از والدین وقتی میبینند کودکان ناخن خود را میجوند و به این رفتار عادت کرده اند شروع به دعوا کردن کودک میکنند تا شاید او را از این رفتار دور کنند. در صورتی این کار و عکس العمل های مشابه بسیار اشتباه است. والدین باید توجه داشته باشند که این رفتار به صورت ناخودآگاه از کودک سر میزند. بنابر‌این نباید با پرخاشگری با آنها رفتار کرد. از آسیب های متعددی که دعوا کردن کودکان به وجود می آورد نیز نباید گذشت. دعوا کردن کودک بخاطر مشکلی که از روی عمد به وجود نیاورده اند قطعا باعث به وجود آمدن بی اعتمادی در رابطه والد و کودک میشود. دور شدن کودک و والدینی که او را تنبیه میکنند به لحاظ عاطفی نیز از جمله عوارض این نوع برخورد با کودک میباشد.

تنبیه کردن کودک به جای اینکه تربیت کودک را را در روند مثبت قرار دهد بیشتر باعث به خطر افتادن زندگی کودک در ابعاد مختلف میباشد. کودکی که تنبیه میشود به مرور زمان عزت نفس خود را از دست میدهند این بسیار در معرض وسواس های فکری شدید قرار میگیرند. میل به جامعه ستیزی نیز در این کودکان زیاد دیده میشود.

چگونه میتوان به مسئله ناخن جویدن کودک کمک کرد؟

قطعا هیچ کسی به اندازه خانواده ها نمیتواند به کودکان کمک کند تا ناخن جویدن را ترک کنند. برای اصلاح این رفتار خانواده ها باید یک سری اعمال را انجام دهند که به برخی از آن ها اشاره میکنیم:

  • صحبت کردن راجع به عادات بد؛حتما باید راجع به ناخن جویدن یا هر عادت بد کودک با او سخن گفت. این کار کودک را در رابطه یا روند اصلاح رفتار از انفعال دور میکند و باعث میشود بهتر در راه تغییر عادت بد خودش مشارکت کند.
  • آگاه کردن کودک عادهایش؛ گاهی بهترین راه برای اصلاح رفتارهای نادرست و مضر کودک آگاه کردن او از اشتباهاتی است که مرتکب میشود.
  • پشتکار و خسته نشدن؛ والدین باید بدانند که ممکن است ترک دادن کودک از جویدن ناخن زمان بر و خسته کننده باشد. بنابراین صبر و تحمل بالا از جمله اصلی ترین فاکتورهای مورد نیاز اصلاح رفتارهای غلط کودکان میباشد.

ناخن جویدن کودکان چه دلایلی دارد؟

آیا روانشناس میتواند در روند ترک دادن کودک از جویدن ناخن موثر باشد؟

علم روانشناسی قطعا میتواند کمک شایانی به والدین بکند تا عادت ناخن جویدن را از کودک خود دور کنند. یکی از راه‌های مطمئن برای رسیدن به این هدف مراجعه به مشاور و کمک خواستن از او میباشد چرا که یک روانشناس یک مشکل را از ابعاد مختلف بررسی میکند. مثلا ممکن است ناخن جویدن کودک به دلیل وسواس فکری باشد. شاید هم این عادت به دلیل استرس یا فشارهای روانی باشد که از محیط به کودک تحمیل میشود.

به وجود آمدن این رفتار در کودک به هر دلیلی که باشد میتواند توسط مشاوری که به طور تخصصی در حوزه کودک کار میکند تشخیص گذاری شود. بعد از تشخیص درست است که میتوان بهترین راه را برای حل مشکل موجود انتخاب کرد. برخی از والدین با ساده انگاری به مشکلات رفتاری و عادات بد کودک خود برخورد می‌کنند و یا از روش های نادرستی استفاده میکنند که اغلب مواقع نتیجه عکس به دنبال خواهد داشت.

سوالات متداول

آیا تنبیه بدنی کودک برای جلوگیری از جویدن ناخن کار درستی است؟

خیر این کار میتواند نتیجه عکس داشته باشد و موجب دور شدن کودک از والدین میشود. این کار امنیت روانی کودک در خانواده را نیز تهدید میکند.

جویدن ناخن میتواند ناشی از بیماری یا اختلال روانی باشد؟

بله گاهی عادات و رفتار های تکرار شونده در کودک ناشی از بیماری‌ها یا اختلالات روانی میباشد. مثلا ناخن جویدن میتواند ریشه در اضطراب بالای کودک داشته باشد.

آیا ناخن جویدن کودک میتواند در آینده برای او مضر باشد؟

بله این کار موجب بدشکل شدن انگشتان کودک میشود. همچنین میتواند راه بسیار آسانی برای انتقال آلودگی ها به بدن کودک باشد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()