نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق چیست ؟ شاید عجیب نباشد که بگوییم هر آدمی که تا به امروز پا به زندگی گذاشته به دنبال این بوده که بداند عشق چیست  و چگونه یک انسان ناگهان بدون اینکه از قبل برنامه ریزی کرده باشد خود را غرق در تبلور احساسات و درگیر محبت کسی میبیند. اگر بخواهیم یک تعریف تئوریک از عشق داشته باشیم میتوانیم بگوییم عشق نوعی احساس و گرایش درونی است، که بدون اختیار ما نسبت به فردی دیگر میباشد. برای عشق و ماهیت آن در طول تاریخ شعرها سروده شده و قصه ها تعریف شده است. در زمانه ای که زندگی میکنیم نیز با وجود وارد شدن به عصر ارتباطات و تکنولوژی هنوز این حس عجیب و غریب هنوز هم قلب انسان ها را تسخیر میکند. روانشناسی عشق نشان میدهد شکل و شمایل و تعریف آن نسبت به گذشته تغییر کرده است اما هنوز ماهیت خود را از دست نداده است.

از نظر روانشناسی عشق چیست ؟

از نظر روانشناسی عشق چیست ؟ این مبحث به قدری گسترده است و در زندگی انسان تاثیر میگذارد که میتوان آن را از دید مطالعه علم رفتار کند و کاو و بررسی کرد. اگر بخواهیم بدانیم از نظر روانشناسی عشق چیست، ممکن است با حوزه های متفاوتی برخورد کنیم که تعجب ما را برانگیزد. روانشناسی گاهی از دید علم زیست شناسی عشق را برای ما به عنوان ترشح یک سری هورمون خاص در بدن انسان تبیین میکند. گاهی نیز از نظر علم یادگیری به ما میگوید که انسان ها می آموزند که عاشق شوند. این آموزش از طریق بزرگترها و مخصوصا پدر و مادر صورت میپذیرد. به همین منوال مشاوره روانشناسی از دیدگاه های مختلف عشق را برای ما باز میکند تا ما بفهمیم که عشق چگونه در ما به وجود می‌آید و رشد میکند.

از نظر روانشناسان عشق چیست؟

از نظر روانشناسان عشق تعریف متفاوتی دارد. از نظر یک روانشناس عشق احساس وابستگی و دلبستگی به شخص دیگری است. گاهی این احساس میتواند مثل یک شمشیر دو لبه عمل کند. بعضی از مواقع عشق در موقع و شرایط خوبی پیش می آید. در این حالت عشق میتواند یک نیروی محرکه برای پیشرفت در زندگی فرد محسوب شود. در نظر بگیرید پسری که زندگی مجردی و تنها را تجربه میکند و به او خو گرفته عاشق دختری میشود. بعد از مدتی تصمیم میگیرد که با آن دختر ازدواج کند که این مستلزم فراهم کردن شرایط زندگی مشترک است. بنابراین تلاش خود را چندین برابر میکند تا پیشرفت کند. حالا اگر عشق در زمان یا مثلا سن ویا با فرد نامناسبی به سراغ فرد بیاید نتیجه ای جز افسردگی، بی انگیزگی و نخوت برای فرد شکست خورده به همراه نخواهد داشت.

عشق

نشانه های عشق چیست؟

نشانه های عاشق چیست؟ پاسخ دادن به این سوال خیلی ساده هم نیست. اما برای پاسخ دادن به این سوال که نشانه های عشق را بگویید میتوان چند مورد از علائمی که در بین انسان ها در هنگام عاشق شدن به وجود می‌آید را بیان کرد. از جمله این نشانه ها میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  • فرد عاشق آرامش و تمرکز خود را نسبت به گذشته بیشتر از دست می‌دهد.
  • فرد عاشق در مواقعی که از معشوق خود دور است آشفته میشود.
  • فرد عاشق دائما به هر بهانه ای میخواهد که در کنار معشوق خود باشد.
  • شور و حرارت و امید به زندگی در فرد عاشق به مراتب از فردی که در این شرایط نیست بیشتر است.
  • فرد عاشق رضایت و حال خوب کسی که دوستش دارد را در اولویت اهداف اعمال خود قرار میدهد و هر کاری میکند که رضایت‌مندی معشوق را فراهم کند.

علائم عشق چیست؟

علائم عشق چیست؟ زمانی که فرد عاشق میشود علائمی از خود بروز میدهد که تفاوت رفتاری او را نسبت به گذشته نمایان میکند. اگر کسی از شما پرسید عشق چیست حتما برای پاسخ دادن به او میتوانید گذشته و حال فرد عاشق را برای او شرح دهید.  فرد عاشق حال بهتر و بشاش تری نسبت به زمانی دارد که به شخصی دلبستگی نداشت. زمانی که فردی مهر شخص دیگر را در سینه می پروراند رنگ و بوی او را میگیرد و رفتارهایی را از خود بروز میدهد که مورد پسند معشوق باشد. فردی که در گیر دلبستگی به شخص دیگری باشد بسیار بیشتر به ظاهر خود اهمیت میدهد و انگیزه بیشتری برای خوش پوش بودن و بهتر و زیبا تر به نظر آمدن دارد.

ماهیت اصلی

هرمون عشق چیست؟

هرمون عشق شدن چیست؟ شاید منظور از هورمون عشق که توسط روانشناسان به آن پرداخته میشود بررسی عشق از دید و منظر روانشناسی فیزیولوژیکی باشد. به عقیده برخی از روانشناسان یکی از  پایه های اصلی به وجود آمدن احساس جذب شدن به سمت نفر دوم یا همان عشق  غریزه جنسی افراد میباشد. بنابراین شاید پاسخ این سوال که هرمون عشق چیست ؟بتوان پاسخ داد که هورمون عشق همان هورمون تستوسترون در مردان و آندروژن در زنان است. وقتی فردی از لحاظ جنسی در سلیقه ما باشد و قوه شهوت ما را تحریک کند، به احتمال فراوان شانس بیشتری دارد که احساسات و قلب و روح ما را نیز تسخیر کند. مورد یاد شده در مورد مردان بسیار بسیار صدق میکند. بنابراین هورمون عشق را هم در حین بررسی های انجام شده در مورد این مقوله پیچیده و گاهی عجیب نباید از قلم انداخت.

عشق ماندگار چیست؟

شاید اگر از هرکسی بپرسیم که نشانه های عاشق چیست یا اینکه چه توقعی از فردی که با او در رابطه عاشقانه هستند دارند، بی درنگ بگویند که دوست داریم یک رابطه عاشقانه و رمانتیک و بدون دغدغه را با او تجربه کنیم. البته که این توقع خیلی هم بی جا نیست. هر کسی از ارتباط عاطفی برقرار کردن یک آرامش خاص میخواهد که قبلا تجربه نکرده است. اشتباه غالب افرادی که از رسیدن به خواسته خود باز میمانند این است که هر یک از طرفین رابطه فکر میکند که دیگری باید این اتفاقات را در رابطه رقم بزند. زوجبن باید توجه داشته باشند که رابطه عاشقانه ساختنی است. این تصور که خوشبختی و رابطه خوب خود به خود اتفاق می‌افتد کاملا غلط است. زوجین باید کاملا برای هر چه با کیفیت تر کردن این رابطه تلاش و هم یاری داشته باشند.

خیانت آفت عشق است را توضیح دهید؟

علائم عاشق چیست؟ آیا هر ابراز محبتی نشانه عشق است ؟ گاهی دو نفر یک رابطه را از ابتدا عالی شروع میکنند و هر دو نفر باهم رابطه خوبی دارند اما اتفاقی تلخ همه چیز را خراب میکند. یکی از دو نفر وارد رابطه ای میشود که دیگری از آن خبر ندارد. خیانت ویران کننده ترین موردی است که میتواند سر راه یک رابطه قرار بگیرد. اگر در رابطه ای معلوم شود که خیانت اتفاق افتاده تمام معادلات در این رابطه تغییر خواهد کرد. اعتماد اولین چیزی است که از بین میرود. سردی بعد از خیانت از سمت فرد خیانت دیده اجتناب ناپذیر خواهد بود. سردی یکی از طرفین به کل رابطه سرایت میکند و میتوان گفت که هیچگاه رابطه مثل قبل از این اتفاق نخواهد شد. بنابراین افرادی که در رابطه عاطفی هستند خیلی باید مراقب این باشند که این احساس پاک را به سمت خیانت نکشند.

عشق

عشق و رابطه جنسی چه ارتباطی دارند؟

بدون شک رابطه جنسی از نمادها و اصول یک رابطه عاطفی میباشد. یک رابطه جنسی خوب و با کیفیت قطعا به تحکیم روابط زوج می انجامد. اما افراد باید در رابطه های عاطفی خود توجه داشته باشند که رابطه جنسی زمانی باعث شیرین تر شدن فضای رابطه میشود که بر مبنای عواطف و احساسات بنا شده باشد. گاهی افراد سود جو افراد ساده تر را به خود وابسته میکنند و به دروغ ابراز عشق میکنند. تمام ابراز عشق آنها فقط وسیله ای است برای رسیدن به اهداف شوم و ناپاکی که در ذهن دارند. عشق و هوس را هیچگاه نباید باهم اشتباه گرفت و باید همیشه این سوال را از خودمان بپرسیم که عشق چیست و آیا عشق لایق این رابطه است یا نه؟ رابطه جنسی بر مبنای هوس عمقی ندارد ولی رابطه جنسی همراه با عشق میتواند میزان رضایت فرد از زندگی را افزایش میدهد.

سوالات متداول

عشق چیست ؟

میتوانیم بگوییم عشق نوعی احساس و گرایش درونی است که بدون اختیار ما نسبت به فردی دیگر اتفاق می افتد .

نشانه های فرد عاشق را بیان کنید ؟

فردی که درگیر دلبستگی به شخص دیگری باشد بسیار بیشتر به ظاهر خود اهمیت میدهد و انگیزه بیشتری برای خوش پوش بودن و بهتر و زیبا تر به نظر آمدن دارد.

یکی از اولویت های فرد عاشق را بیان کنید ؟

فرد عاشق رضایت و حال خوب کسی که دوستش دارد را در اولویت اهداف اعمال خود قرار میدهد و هر کاری میکند که رضایت‌مندی معشوق را فراهم کند.

هدف مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره روابط عاطفی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

https://psychologist1.blog.ir/1400/12/25/%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%B9%D8%B4%D9%82



:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

لجبازی کودک 7 ساله از جمله مسائلی است که ذهن پدر و مادرها و به خصوص والدین کم تجربه تر را به خود مشغول میکند . لجبازی کودک 7 ساله از جمله مسائلی است که در صورت تشخیص و اقدام به موقع معمولا جای نگرانی ندارد آما اگر برعکس این موضوع اتفاق بیفتد والدین حتما آسیب این خصلت را در کودک خود مشاهده خواهند کرد . لجبازی کودک میتواند دلایل و ریشه های مختلفی داشته باشد . مشاوره کودک میتواند در راه تشخیص و درمان لجبازی کودک به والدین او بهترین کمک و یاری را داشته باشد . یک اختلال و آسیب روانی مثل لجبازی کودک باید بعد از تشخیص علائم بالینی clinical signs تعریف شده توسط  روانشناسی کودک مورد درمان قرار بگیرد تا بتوان کودک را از خطراتی که این مسئله میتواند در آینده برای او بوجود بیاورد محافظت کرد . در ادامه بیشتر در مورد لجبازی کودک توضیح میدهیم .

علت لجبازی کودک 7 ساله

علت لجبازی کودک 7 ساله شاید این باشد که کودک در این سن خود را مرجع اصلی دنیا میداند و به حد زیادی از خودشیفتگی میرسد . بنابراین بروز چنین علایمی در کودک دوساله غیر عادی نیست . البته علت لجبازی کودک 7 ساله میتواند این نیز باشد که علاوه بر خودشیفتگی  ، کودک در این سن دائم در حال شناخت و محک زدن افرادی است که با آنها زندگی میکند . علت لجبازی کودک 7 ساله هر چه که باشد والدین حتما باید مراجعه به یک متخصص بالینی کودک را در برنامه‌های ضروری خود قرار دهند .

یکی از دلایلی که میتوان به عنوان علت لجبازی کودک 7 ساله نام برد به مبحث ژنتیک برمیگردد . شاید این علت از جمله علت هایی است که کمتر توسط والدین اللخصوص پدران و مادران کم تجربه مورد توجه قرار گیرد . اما علم ثابت کرده است که اگر هر دو یا یکی از والدین لجبازی را به عنوان صفت دائمی داشته باشند کودک آنها نیز به احتمال زیاد لجباز خواهد بود . دلایل محیطی نیز نباید  در این مورد فراموش شود .

درمان لجبازی کودک 7 ساله

درمان لجبازی کودک 7 ساله قطعا امکان پذیر است و شاید آنچنان هم پیچیده نباشد . اما این امر مستلزم توجه برخی نکات است که در ادامه به آن اشاره میکنیم :

  • در اقدام برای درمان لجبازی کودک 7 ساله پدر و مادر باید نقش مکمل یکدیگر را بازی کنند . نباید هریک سیستم و اصول درمانی خود را در پیش بگیرد .
  • حتما در روند درمان لجبازی کودک 7 ساله خود اقتدار داشته باشید . در هر خانواده ای با هر اعتقاد و طرز تفکر و سبک زندگی باید قانون وجود داشته باشد تا نظم و ترتیب و شاکله خانواده حفظ شود .
  • والدین باید توجه داشته باشند که لجبازی فرزندشان قرار نیست به صورت آنی ناپدید و ریشه کن شود . پدر و مادر باید سعی در تعدیل رفتار هایی مثل لجبازی را در دستور کار قرار دهند .

درمان لجبازی کودک ۲ساله

راه های برخورد با لجبازی کودک 7 ساله

راه های برخورد با لجبازی کودک 7 ساله میتواند بنا به تشخیص هر روانشناس کودک متفاوت باشد اما در اینجا به یک نوع از بهترین راه های برخورد با لجبازی کودک 7 ساله اشاره میکنیم . والدین باید یک لیست از خصلت ها و رفتارهای مثبت کودک تهیه کنند .  این لیست میتواند هم دارای خصلت های مثبتی که کودک دارد و ما میخواهیم این خصلت ها پر رنگ تر شوند باشد و هم شامل خصلت های مثبتی که میخواهیم در آن به وجود بیاید .

در ادامه  باید یک لیست نیز از خصلت های منفی کودک نیز توسط پدر و مادر تهیه شود . حتما تعداد و نوع موارد یادداشت شده باید متناسب با سن کودک ما باشد . لیست نوشته شده را حتما طبق اهمیت اولویت بندی میکنیم . برای کودک یک پاداش انتخاب کنید و مثلا بگویید که هر چقدر در درمان لجبازی مثبت تر عمل میکند ستاره بیشتری میگیرد و در نهایت به پاداش میرسد . این مورد قطعا میتواند موثر باشد .

بهترین نوع تربیت برای لجبازی کودک 7 ساله

بهترین نوع تربیت برای لجبازی کودک 7 ساله باید به دقت انتخاب شود . این انتخاب باید نسبت به این کودک و البته جنسیت و خلق و خوی کودک انجام بگیرد . مثلا ممکن است محروم کردن یک کودک از چیزی که دوست دارد به مدت معین یک راهکار خوب و تاثیر گذار باشد اما برای یک کودک در مکان و موقعیت متفاوت سرخوردگی و حتی افسردگی را در پی داشته باشد . البته نباید فراموش شود که بهترین نوع تربیت برای لجبازی کودک 7 ساله حتما میتواند توسط یک مشاوره کودک کودک به والدین پیشنهاد شود .

راه های برخورد با لجبازی کودک ۲ساله

نشانه های یک کودک لجباز

پدران و مادران حتما باید توجه داشته باشند که لجبازی نیز در علم روانشناسی جزو اختلالات محسوب می‌شود . بنابر این باید تعدادی از علائم تعریف شده را در کودک خود مشاهده کنیم تا بتوانیم احتمال دهیم که او لجباز شده است .

حداقل چهار مورد از هشت موردی که در ادامه آورده میشود برای تشخیص در این زمینه لازم است که به آنها اشاره میکنیم :

  1. این کودکان خیلی زود از کوره در میروند . آستانه تحمل در این کودکان بسیار پایین است .
  2. أین کودکان غالبا بسیار زود رنج هستند .
  3. معمولا کودکان لجباز را عصبانی میبینیم . والدین دائم حالت پرخاشگری را در کودک خود میبینند .
  4. با مراجع قدرت (والدین و بزرگترها) زیاد بحث میکنند .
  5. اصولا با هر چیزی مخالفت میکنند .
  6. از عمد دیگران را آزار میدهند و ناراحت میکنند .
  7. در مقابله با یک رفتار بد بارها و بارها از فرد مقابل انتقادات میکنند .
  8. در طی شش ماه حد اقل دو بار کودک از خود رفتار کینه توزانه از خود ابراز کرده باشد .

رفتارهای کینه توزانه کودک لجباز

در بالا به برخی از علایم بالینی اشاره شد که در تشخیص کودک لجباز حتما باید مورد توجه قرار بگیرد . کینه توزی از جمله مهمترین مشخصه های اصلی برای شناسایی لجبازی کودکان است .شاید بهتر باشد که رفتار کینه توزانه را برای درک دقیق تر والدین توضیح دهیم . کودکی که که کینه توز است اگر با شخص یا گروهی درگیری یا تنشی را تجربه کند حتما در صدد تلافی برخواهد آمد .

ممکن است که موضوع تنش به هیچ وجه قابل اعتنا نباشد اما کودک کینه توز ماه ها زمان بگذارد تا نقشه ای را فراهم کند که حرص و خشم خود را بر سر فرد یا افراد مورد نظر خالی کند . اگر این رفتار در کودک حل نشود و نهادینه شود قطعا میتواند باعث بروز رفتار های شدید تر و وسیع تر او در دوره بزرگسالی شود . بنابراین والدین در صورت دیدن نشانه های یاد شده حتما باید به یک متخصص بالینی كودک مراجعه کنند .

بهترین نوع تربیت برای لجبازی کودک ۲ساله

زود رنج بودن کودک لجباز

زود رنج بودن کودک لجباز از جمله نشانه های بسیار آشکار او به حساب می‌آید . البته در سن ۲تا ۶سالگی که معمولا سن لجبازی  stubborn))کودکان شناخته میشود ، زود رنج بودن جزو عکس العمل های معمولی کودک به حساب بیاید اما این خصلت نباید از حد نرمال خود فراتر رفته و زندگی فردی و اجتماعی کودک مورد نظر را مختل کند یا از حد تعادل خارج کند . کودک لجباز بیش از هم سن و سال های خود از موارد کوچک و بزرگ رنجیده میشوند . برای مثال معلم کودک در مدرسه با مهربانی تذکر کوچکی به او میدهد که بیشتر تلاش کند . کودک ممکن است به قدری این موضوع را برای خود بزرگ کند که تا چند روز گریه کند و با این موضوع درگیر باشد .

سوالات متداول

چرا کودک 7 ساله لجبازی میکند ؟

لجبازی کودک ۲ساله در این دوران به دلیل خودشیفتگی بسیار زیادی است که  کودکان در این سن دارا هستند که بسیار طبیعی است .

چگونه لجبازی یک کودک 7 ساله را کاهش دهیم ؟

را های موثر زیادی در أین باب توصیه شده است که از جمله آن میتوان به استفاده از صحبت کردن با کودک یا تنبیه و تشویق اشاره کرد.

بهترین راه برخورد با لجبازی کودک 7 ساله چیست؟

هر مقدار که از او عصبانی هستیم حتما باید آرامش خود را در آن لحظه حفظ کنیم و از پرخاش به کودک خود حتما خود داری کنیم .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت همسر به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

 


:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

کودکان لجباز معمولا در خانواده های تک فرزندی نمود پیدا میکنند . کودکان لجباز یا والدینشان عصبی هستند یا با کسانی غیر از والدین زندگی میکنند . والدین کودکان لجباز یا بی حوصله هستند یا پرخاشگر . در برخی موارد نیز کودکان لجباز احساس میکنند از آنها بیشتر میفهمند . یا در اثر بی توجهی سرپرست یا والدین با لجبازی میخواهند جلب توجه کنند . در خانه کودکان لجباز معمولا اجبار حاکم است . این اجبار ممکن است برای تایم بازی باشد یا غذا خوردن آنها . کودکان لجباز با لجبازی میخواهند با اجبار مبارزه کنند . آنهامعمولا یک حامی دارند که متاسفانه بیشتر اوقات غایب است  و در خانه حضور ندارد .آنها با اتکا به هوش خود یا فرد سوم دست به لجبازی میزنند .  بطور کلی لجبازی ریشه روانشناختی دارد و برای درمان و تشخیص باید روانشناسی کودک انجام شود .

ابتدا باید دلیل لجبازی کودک مشخص شود . مشاوره اختلال کودکان نیز برای لجبازی کودک مفید است . پس از مشاوره کودک مشخص خواهد شد شما برای قدمهای بعدی چه باید بکنید . مشاوره کودک راه های برخورد ، تشویق و تنبیه کودک را در جهت بهبود رفتار مشخص میکند . کودک ممکن است به سه دلیل لجبازی کند  اول اینکه رفتار پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگتر در او تاثیر گذاشته باشد یعنی با او لجبازی شده باشد و او الگو برداری کرده باشد . دوم او از درستی کارش مطمئن است و دیگران میخواهند کارش را اشتباه جلوه دهند . سوم با لجبازی ابراز مخالفت یا اعتراض میکند . یک مورد دیگر نقص در ارتباط سیناپسهای عصبی و امواج مغزی است . در اینصورت حتما باید به روانپزشک مراجعه کرد وبه دارو درمانی پرداخت .

رفتار با کودکان لجباز

رفتار با کودکان لجباز حوصله و صبر فراوان میطلبد . اگر بدانید که رفتار با کودکان لجباز تا چه اندازه حساس است در رفتار خود دقت بیشتری میکردید . آیا او با لجبازی چیزی را میخواهد به شما بفهماند ؟ آیا او برای گریز از اطاعت لجبازی میکند ؟ آیا برادر و یا خواهر بزرگتر به او زور میگوید ؟ آیا با رفتار خود به او میگویید در برابر شما حقیر و ناچیز است و فقط باید از شما اطاعت کند ؟ ما برخی اوقات بدون اینکه متوجه باشیم استعدادهای کودکمان را با اجبار سرکوب میکنیم . او به ژیمیناستیک علاقه دارد اماما اعتقاد داریم برای دفاع از خود باید به ورزشهای رزمی بپردازد . او به موسیقی علاقه دارد ولی ما اورا به کلاس زبان میفرستیم . او رنگ قرمز دوست دارد ولی ما برایش لباس سبز میخریم .

در تمام کارهای او دخالت میکنیم و با رفتار خوداو را در قفسی از سلایق خود حبس میکنیم . اگر باشما چنین رفتاری شود چه خواهید کرد ؟ کمی همزاد پنداری لازم است . ازنگاه او به اطراف بنگریم . برای دید او احترام قائل شویم تا هم با اعتماد به نفس بالا زندگی کند و هم کمتر لجبازی نماید . رفتار با کودکان لجباز همدلی میطلبد . باید بدانیم چه موقع برایشان خرید کنیم . چه موقع خواسته هایشان را عملی کنیم . چه وقت تشویق و چه موقع تنبیه کنیم . تشویق به چه صورت باشد و چه تنبیهی موثر است . لازم به ذکر است تنبیه بدنی در هیچ موقعیتی توصیه نمیشود . در رفتار با کودکان لجباز باید باآنها مدارا کرد . لجبازی نکرد . وقتی ما به سه خواسته او پاسخ مثبت دهیم در چهارمین خواسته اش میتوانیم از او پوئن بگیریم . پنجمین خواسته اش را انجام ندهیم .

ویژگی های کودکان لجباز

ویژگی های کودکان لجباز

ویژگی های کودکان لجباز واضح و آشکار است . آنهامعمولا برای رسیدن به خواسته هایشان از گریه کردن و داد زدن کمک میگیرند . از دیگر ویژگی های کودکان لجباز استقلال در تصمیم گیری ها است . آنها دوست دارند خودشان تصمیم بگیرند که بخوابند ، غذا بخورند و یا بازی کنند . یکی دیگر از ویژگی های کودکان لجباز اینست که آنها دوست دارند خودشان انتخاب کنند . انتخاب رنگ لباس ، انتخاب نوع بازی و سرگرمی و انتخاب دوستانشان . آنها به هر ترتیب دوست دارند به خواسته های خود برسند . اگر شما در رفتارتان هوشیار نباشید آنها را وادار به گریه کردن و داد زدن خواهید کرد . مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد میدهد برای رفتار درست با کودک حتما مشاوره نمایید .

به کودک لجباز مطابق با علاقه مندی هایش مسئولیت بدهید . لجبازیش را مدام به او گوشزد نکنید . ازجملاتی مانند چرا اینقدر لجبازی میکنی استفاده نکنید . برخی اوقات بگذاریم لجبازیش را بکند . برخی کودکان لجباز لجبازیشان غیر ارادی و طولانی مدت است . داد زدن و گریه هایشان بقدری طولانی میشود که ممکن است لبهایشان کبود شود .  مشاوران آگاه با تشخیص به موقع شما را به روانپزشک ارجاع خواهند داد . با دارو درمانی و همزمان روان درمانی و رفتار درمانی کودک بهبود حاصل خواهد کرد .

تربیت کودکان لجباز

تربیت کودکان لجباز بسیار حساس و شاید کمی دشوار است . تربیت کودکان لجباز نیاز به وقت و حوصله دارد . برای تربیت این کودکان حتما باید با یک مرکز مشاوره در ارتباط باشیم . این کودکان هوش زیادی دارند و کافیست مچ والدین را بگیرند . آنوقت کودک با هوش فراوان خود لجام امور را در دست میگیرد . او شما را وادار خواهد کرد به تمام خواسته های منطقی و غیر منطقی او پاسخ مثبت دهید . در تربیت کودک همین که شما به خواسته خود برسید کافی نیست . گمان نکنید خوب است که اورا وادار کنید به خواسته شما تن بدهد و اطاعت کند  آنهم به هر قیمتی .

کودک شمابا دیدن یک اسباب بازی اصرار دارد که آن را بخرید . برخورد شما با کودک چیست ؟ او هر چیزی را که میبیند میخواهد . آیا با لجبازی دست اورا میکشید و از محل دور میکنید ؟ آرام به او میگویید بعدا آنرا میخرید ؟ یا میگویید تازه برایت اسباب بازی خریده ام صبر کن بعدا میخرم ؟ یا میگویید فعلا پول ندارم ؟ و اگر درتمام این برخوردها بازهم حرف خودش را زد و لجبازی کرد به او چه خواهید گفت ؟

برخورد با کودکان لجباز

برخورد با کودکان لجباز

برخورد با کودکان لجباز باید تا جاییکه ممکن است جنبه مثبت داشته باشد تا منفی . در برخورد با کودکان لجباز سعی کنیم تشویق را انتخاب کنیم تا تنبیه . کودک نباید والدین یا سرپرست خود را درجبهه مقابل ببیند . او باید والدین خود را دوستانی بداند که میخواهند به او کمک کنند . دوستانی که حرفهای اورا میفهمند . تواناییهای کودکشان را باور دارند و برای کودک وقت میگذارند و با حوصله با او برخورد میکنند . در بیشتر مواقع بگذارید رنگ لباس و یا نوع بازیش را خود انتخاب کند . به او و خواسته هایش احترام بگذارید . حتی بیشتر اوقات از انتخاب او ابراز رضایت کنید . مثلا بگویید بله رنگ قشنگی انتخاب کردی تا او شما را در کنار خود احساس کند .

محیط خانواده باید طوری باشد که کودکان احساس امنیت و آرامش کنند . حتی اگر سرپرست آنها والدینشان نباشد . باید به آنها اطمینان خاطر بدهند که همیشه همراه او هستند و صمیمانه دوستش دارند . از جر و بحث های طولانی در نزد کودکان  باید خود داری شود .  در برخورد با کودکتان هرگز پافشاری نکنید لجبازی کردن باعث تشدید لجبازی او میشود . چه بسا کودک از شما یا یکی از افراد خانواده الگو برداری کرده باشد .

سوالات متداول

با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم ؟

ابتدا به او اطمینان بدهیم که به دقت به حرفهایش گوش میدهیم . سپس از او بخواهیم دلیل لجبازیش را بگوید . با منطق دلیل خواسته هایمان را با او در میان بگذاریم . سپس از او بخواهیم او هم دلیل بیاورد . بعد سعی کنیم با هم به تفاهم برسیم .

ویژگی های کودک لجباز چیست ؟

کودک لجباز معمولا تک رو است . دیگران باید از او اطاعت کنند . اطاعت پذیر نیست . کار دیگران را قبول ندارد . به دوستانش دستور میدهد . نوبت را در بازیهایش رعایت نمیکند . باخت هایش را توجیه میکند و دلیل باختش را به گردن اطرافیان می اندازد . او همیشه برای توجیه کارهایش دنبال مقصر میگردد و پیروزیهایش را حاصل تلاش و هوش خود میداند .

چرا کودک لجبازی میکند ؟

لجبازی کودک  ریشه روانشناختی دارد . وقتی میبیند با او لجبازی میشود اوهم لجبازی میکند . یا میخواهد حرف و عملش را به کرسی بنشاند . یا بیش از حد باهوش است و هوش اطرافیانش را قبول ندارد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

https://saednews.com/fa/post/mshaore-khiant-chgone-tsmim-darsti-bgirim

 

http://zeinab68..com/post/179

 


:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

لجبازی کودکان از جمله دغدغه های همیشگی والدین و فعالان در حوزه روانشناسی کودک در سرار جهان و همه فرهنگ ها است . لجبازی کودکان میتواند دلایل زیادی داشته باشد و هم ممکن است به دلیل اختلالات روانی باشد و یا ممکن است لجبازی کودک ما به دلیل بازخورد تربیتی باشد که ما اعمال کردیم . لجبازی کودک از جمله مواردی است که حتما باید توسط والدین مورد توجه قرار بگیرد . زیرا میتواند آینده کودک را تحت تاثیر قرار بدهد و در تعاملات اجتماعی کودک که بسیار در ارتباطات اجتماعی آینده او نقش کلیدی بازی کند . در مشاوره کودک عنوان میشود که لجبازی کودک اگر به دلیل عدم در پیش گرفتن رفتارهای تربیتی صحیح از سمت پدران و مادران باشد نیز میتواند خطرناک باشد و در فرد نهادینه شود .  در ادامه بیشتر راجع به لجبازی کودکو علت آن صحبت میکنیم .

علت لجبازی کودکان

علت لجبازی کودکان از دید صاحب نظران حوزه مشاوره کودک میتواند رفتار های اتخاذ شده نامناسب والدین در برابر فرزندان باشد . بسیار مشاهده میشود که امرو نهی های بی مورد و باید و نباید های خیلی زیاد یکی از مواردی است که میتواند علت لجبازی کودکان باشد . کودک این رفتار را از حدود دو تا سه سالگی با تجزیه و تحلیل که در طول دوره رشد می آموزد و متوجه میشود .مورد دیگری که میتواند به عنوان علت لجبازی کودکان از نظر متخصصان مشاوره خانواده شناخته شود این است که کودک بدون اینکه آگاهی کاملی از مقوله و موضوع لجبازی داشته باشد با لجبازی افراد و اطرافیان خود را محک میزند . علت لجبازی کودکان را اگر بخواهیم دقیق متوجه شویم تا با اقدام خوب و به موقع از آن جلوگیری کنیم فقط باید در روند مشاوره کودک به آن پی ببریم .

درمان لجبازی کودکان

درمان لجبازی کودکان را همانطور که ذکر شد باید در روند آموزه های روانشناسی کودک آموخت . ما در اینجا به چند نکته که در درمان لجبازی کودکان موثر میباشد اشاره خواهیم کرد .

  • از بحث درمورد موضوع مورد لجبازی کودک به منظور متقاعدکردن او در مورد اینکه حق با شماست قطعا باید دوری کنید چون در کمک به درمان لجبازی کودکان نتیجه عکس میدهد .
  • حتما یادتان باشد که گوش شنوایی برای فرزند خود باشید و به راستی و حقیقتا به حرف های او گوش کنید چون کودکان به خوبی صداقت شما را تشخیص می‌دهند .
  • حتما یادتان باشد که تا حد ممکن اصلا عصبانی نشوید عصبی شدن و برخورد تند شما با کودک به عنوان اصلی ترین مرجع قدرت و آرامش او کودک شما را کاملا در هم میریزد و موجب بد تر شدن اوضاع خواهد شد .

علت لجبازی کودکان

سن لجبازی کودکان

سن لجبازی کودکان معمولا بعد از ۲سالگی در آنها مشاهده میشود و خانواده ها میتوان تغییرات را در این زمینه حس کنند . سن لجبازی کودکان معمولا دوران اوج خود را در حدود ۳تا ۵سالگی به خود اختصاص میدهد . علاوه بر سنی که برای لجبازی کودکان در نظر گرفته میشود نوع عکس العمل پدرو مادر نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است . تصور کنید پدرو مادری که با دیدن لجبازی کودک خود با او به شدت و خشن رفتار میکنند قطعا باعث بیشتر شدن این رفتار در کودک میشوند تا والدینی که با آرامش و خونسردی لجبازی فرزندشان را مدیریت میکنند . به والدین پیشنهاد میشود که در صورت عدم توانایی در کنترل این مسئله حتما از مشاوره اختلال کودکان بهره ببرند تا بتوانند یک برنامه مفید و مدون و مرتب را نسبت به شخصیت کودک خود در دستور کار قرار بدهند .

برخورد با لجبازی کودکان

برخورد با لجبازی کودک باید بسیار با دقت و توجه اتفاق بیفتند . کودکانی که در سن لجبازی هستند همانطور که ذکر شد در حال محک زدن اطرافیان خود هستند . یعنی ممکن است تعریف کودک از پدر و مادر و در کل بزرگترهای خود را در همین دوره تثبیت کند و برای همیشه در ذهن خود حفظ کند . بخاطر همین در جلسات مربوط به مشاوره تربیت کودک به پدر و مادر ها دائما تذکر داده میشود که در هنگام برخورد با کودک لجباز آرامش خود را حفظ کنند و از کوره در نروند . اتفاقاتی که در سنین ۲تا ۶سالگی برای کودک می افتد ، به طور حتم در ساختن شخصیت personal)) کودک نقش خواهد داشت بنابراین والدین برای اینکه فرزندی با اعتماد به نفس بالا داشته باشند باید در برخورد با لجبازی کودکان از خود آنها نیز برای حل این مشکل کمک بگیرند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

لجبازی کودکان ذاتی نیست

شاید وقتی از خیلی از والدین parents) ) که بپرسیم بگویند لجبازی یک فرآیند ذاتی در فرزندشان است که این تفکر کاملا اشتباه است . همانطور که گفته شد بروز نشانه های لجبازی در کودکان از یک سنی آغاز میشود و درصورتی که با تدابیر اشتباه در کودک نهادینه نشود در یک سن بخصوص پایان میابد . همین نکته نشان میدهد که یک فرد نمیتواند به صورت اتوماتیک وار و ذاتی رفتارهای مخصوص لجبازی را در پیش بگیرد .

خیلی از موارد از جمله موارد مربوط به شرایط جسمانی و فیزیولوژیکی مانند کم کاری یا پر کاری تیروئید محیطی که کودک بیشترین وقت را در آن میگذراند و فرهنگی در آن بزرگ میشود در بروز رفتارهایی که شامل لجبازی است نقش دارد . گاهی اوقات نیز پدرو مادرم لجبازی کودک خود را یک امر مهم تلقی نمی کنند و احساس نگرانی بابت دیدن این رفتارها از خود بروز نمیدهند . اما به والدین پیشنهاد میشود در صورت بروز این مورد حتما به متخصص مراجعه کنند.

عوامل استرس زا

یکی دیگر از مواردی که حتما باید در بررسی کودکان لجبازی که به صورت افراطی این رفتار را بروز نمیدهند مورد توجه قرار گیرد محیط روانی است که کودک در آن زندگی میکند . در زندگی که کودک از لحاظ روانی احساس امنیت و آرامش نداشته باشد تعادلی هم در زندگی عادی و روزمره خود نخواهد داشت . خیلی از پدران و مادران تصور غلطی از درک کودک دارند و معتقدند کودکان خردسال درکی از درگیری ها و بحث های آنان ندارد . به همین دلیل تمام اموری که در زندگی زناشویی خصوصی باید به آنها پرداخته شود را در حضور کودک انجام میدهند . برای مثال میتوان به بحث و جدل های شدید یا برقراری رابطه جنسی در حضور کودک خردسال اشاره کرد . اما تمامی این اتفاقات استرس های زیادی را برای کودک به وجود می آورد که یکی از خروجی های آن میتواند همین مقوله لجبازی کودکان باشد .

درمان لجبازی کودکان

ویژگی‌های مشترک همه کودکان لجباز

بعد از بررسی زوایای مختلف لجبازی کودکان میخواهیم به بررسی ویژگیهای مشترک کودکانی که لجبازی را از خود بروز میدهند بپردازیم :

  • کودکان لجباز اخطارهایی که به نفع آنها ها نباشد را نادیده میگیرند
  • کودکان لجباز سرسختی منحصر به فردی دارند که هیچ گاه کاری را که نخواهند انجام نمیدهند حتی اگر تحت فشار برای انجام آن کار قرار بگیرند .
  • کودکان لجباز صبر و قرار و شکیبایی ندارند و دائما در کارهای خود عجله میکنند .
  • کودکانی که لجباز هستند برای خود قوانین منحصر به فردی دارند که تا جای ممکن در زندگی خود اجرا میکنند و به أین قوانین مقید هستند . حتی والدین و بزرگترها نیز نمیتوانند به صورت کامل آنها را از قوانین و سبکی که انتخاب کرده اند دور کنند .
  • در کودکان لجباز به صورت واضح و پررنگ میتوان عشق و علاقه را به رئیس بودن مشاهده کرد . آنان همواره به دنبال مرجع قدرت بودن هستند .

    سوالات متداول

    در چه سنی کودکان بیشتر لجباز میشوند  ؟

     لجبازی کودکان معمولا حدود دو سالگی آغاز میشود و تا حدودا پنج سالگی نمایان خواهد بود

    چه عواملی در لجبازی کودکان موثر هستند ؟

    رفتار والدین به عنوان عکس العمل در برابر لجبازی کودکان بسیار تاثیر گذار خواهد بود .

     بین یک کودک لجباز با یک کودک بازیگوش در چیست؟

      کودک بازیگوش صرفا انرژی کودکی خود را تخیله مبکند اما کودک لجباز با والدین خود به نوعی سنیز میپردازد.

    هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

    در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

    منبع:

    https://psychology99.blogsky.com/1400/12/20/post-256/

 


:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 لجبازی کودک 7 ساله رفتاری هست که کودک طی آن از قبول یا پذیرش خواسته بزرگترهای خود امتناع میکند . لجبازی کردن از نظر مشاوران تربیت کودک یعنی اصرار و پافشاری کودک بر درخواست هایش بدون اینکه به نظر والدینش اهمیت بدهد . این رفتار در کودکان کاملا عادی محسوب میشود زیرا جز مراحل رشدی کودک به حساب می آید . به طور معمول کودک به دنبال چیزی است که توجهش به آن جلب میشود و خواست و سلیقه دیگران جذابیتی برایش ندارد. روانشناسی کودک نشان میدهد زمانی که کودک در برابر خواسته هایش مقاومت والدین را میبیند درکی از علت مخالفت ندارد . پدر و مادر در این موارد شروع به امرونهی میکنند و کودک شروع به انجام رفتارهایی مثل گریه کردن ، جیغ کشیدن و حتی برخوردهای فیزیکی میکند . این تعارض رفتاری باعث شکل گیری لجبازی کودک 7 ساله میشود .

 

علت لجبازی کودک 7 ساله میتواند به دلیل ورود به محیط آموزشی جدید باشد . مشاوره کودک بیان میکند لجبازی کودکان در این سن بخاطر اضطراب ناشی از ورود به دنیای جدید است . کودکی که تا آن روز از قاعده خاصی پیروی نمیکرده حالا مجبور است لباس مشخصی بپوشد . کودک باید سر ساعت مشخصی بخوابد و بیدار شود یا در کلاس آرام روی صندلی بنشیند . حتی اجازه ندارد بدون اجازه خوراکی بخورد یا به دستشویی برود این دلایل همه از عوامل بروز تنش در کودکان است . کودک نمیتواند بطور مشخص بیان کند چه چیزی او را ناراحت میکند درنتیجه شروع به لجبازی میکند . لجبازی کودک 7 ساله میتواند به دلیل دوری از مادر و اضطراب جدایی باشد . مشاوره اختلال کودک بیان میکند ندادن فرصت کافی برای پذیرش و عدم همدلی مادر با کودک میتواند لجبازی را تشدید کند .

برخورد با لجبازی کودک 7 ساله

برخورد با لجبازی کودک 7 ساله از نظر مشاوره اختلال کودکان فقط با آموزش تکنیک های فرزند پروری به والدین آغاز میشود . لجبازی کودک 7 ساله بخشی از مراحل رشدی کودک به حساب می آید اگر برخورد درستی با این مرحله صورت گیرد به سرعت کودک از این دوره میگذرد . برای شروع بهتر است از بحث با کودک لجباز اجتناب کنید . علت لجبازی کودک 7 ساله را بیابید. گاهی بچه ها فقط برای دیده شدن توسط والدین چنین رفتارهایی را نشان میدهند . مشاوره کودک بیان میکند اگر کودک لجبازی دارید که بیرون از خانه شروع به گریه و بهانه گیری میکند . قبل از بیرون رفتن به طور واضح به او بگویید کجا میروید و او بیرون میتواند چه چیزهایی بخرد . یا از خود کودک بپرسید چه چیزی لازم دارد و همان را برایش تهیه کنید .

علائم لجبازی کودک 7 ساله

علائم لجبازی کودک 7 ساله

علائم لجبازی کودک 7 ساله سرسختی و عدم توجه به حرف بزرگتر را میتوان نام برد . بعضی کودکان بصورت ذاتی لجباز هستند و همیشه با همه چیز مخافت میکنند . علت لجبازی کودک 7 ساله میتواند بصورت موقعیتی هم باشد یعنی کودک علائم لجبازی را بخاطر تنش های محیطی بروز میدهد . مشاوره تربیت کودک بیان میکند کودکان لجباز زودرنج و کم طاقت هستند و خیلی زود عصبانی میشوند . کودکان لجباز ممکن است بصورت عمدی دیگران را ناراحت کنند و خود را خیلی سرزنش کنند . لجبازی کودک میتواند با رفتار کینه توزانه همراه باشد والدین باید به دفعات تکرار این علائم توجه کنند . علائم لجبازی کودک 7 ساله بابیش فعالی شبیه هم هستند و البته نسبت به هم همپوشانی دارند . کودکان لجباز هم ممکن است علائم بی توجهی و عدم تمرکز را از خود نشان دهند .

راه درمان لجبازی کودک 7 ساله

راه درمان لجبازی کودک 7 ساله با توجه به سن و شدت لجبازی متفاوت است . برای کودکان مدرسه ای ابتدا علت لجبازی کودک 7 ساله را مشخص میکنیم . اگر علت لجبازی کودک عوامل محیطی باشد سعی میکنیم شرایط محیطی را تغییر دهیم .  مشاوره کودک از والدین میخواهد لیستی از خواسته های خود را روی کاغذ بنویسند . مثلا والدین بطور واضح بنویسند میخواهم کودکم هر شب مسواک بزند یا هر بار به خانه مادربزرگ میرود به آنها سلام کند . درمانگر از والدین میخواهد با هم همانگ باشند و همچنین بازه زمانی مناسبی را برای تغییرات رفتاری کودک در نظر بگیرند . مشاور از والدین میخواهد رفتارهای کودک را در این بازه زمانی الویت بندی و امتیاز دهی کنند . در نهایت کودک را از لیست و جوایزی که  در صورت تغییر رفتار بدست می آورد آگاه میکنیم .

کارهایی که والدین در برابر لجبازی باید انجام دهند

برخورد با لجبازی کودک 7 ساله در کنار راهنمایی مشاوره اختلال کودک میتواند به آرامی صورت گیرد . گاهی والدین میخواهند کودک کار خوب را بدون لجبازی انجام دهد مثلا لباس هایش را روی رخت آویز آویزان کند یا هر شب مسواک بزند. گاهی انتظار دارند کار بدی که با لجبازی انجام میدهد کم بشود مثلا خواهرش را کتک نزند یا وسایلش را پرت نکند . برخورد با لجبازی کودک 7ساله احتیاج به صبوری دارد زیرا تغییر رفتار کودک کار زمان بری است . از والدین میخواهیم جایزه ای برای انجام رفتار درست در نظر بگیرند . مثلا به کودک بگویند در قبال هر کار خوب یک ستاره میگیری وقتی تعداد ستاره ها به ده عدد رسید جایزه اصلی را دریافت میکنی . جایزه اصلی نباید خیلی خاص باشد اما باید مناسب سلیقه و علاقه کودک تهیه شود .

قوانینی که دردرمان لجبازی باید رعایت کرد

لجبازی کودک 7 ساله در دختر و پسر شدت متفاوتی دارد پسران 7 ساله لجبازی بیشتری میکنند . اما والدین در برخورد با هر کودک نکاتی را باید رعایت کنند . والدین نباید انتظار داشته باشند کودک در طی مدت کوتاهی تمام رفتارهای بد خودش را ترک کند . روانشناسی کودک هفت ساله نشان داده کودک فقط میتواند در طی ماه یک یا دو رفتار بد را کم کند یا کار خوب را بیشتر انجام دهد . والدین در برابر پرتاب وسیله کودک لجباز نباید به هیچ وجه تنبیه در نظر بگیرند . اگر شیوه جایزه دادن و تشویق در کودک اثر نکرد والدین باید فقط از شیوه محروم کردن یا منزوی سازی استفاده کنند . یعنی مناسب سن کودک از کودک بخواهند مثلا برای 7 دقیقه بدون حرکت روی صندلی بنشیند و اصلا اجازه ندارند تنبیه سختی برای کودک داشته باشند .

راه درمان لجبازی کودک 7 ساله

نکات کلیدی در برخورد با لجبازی

راه درمان لجبازی کودک 7 ساله درابراز عشق و محبت والدین نسبت به کودک است . کودکی که محیت والدین خود را داشته باشد نمیتواند زیاد بهانه گیری کند . ممکن است کودک بر اثر تشنگی ، خستگی و کم خوابی دچار لجبازی موقعیتی شود . کودکی که جیغ میزند و وسیله پرتاب میکند فقط یک پیام دارد و آن این است که من احتیاج به دیده شدن دارم . لجبازی کودک 7 ساله به دلیل بزرگ تر شدن با چند ترفند ساده میتواند براحتی تمام شود . کودکان 7 ساله شاید معنی دختر خوب یا پسر خوب را نفهمند . اما اگر والدین واضح با آنها گفتگو کنند و حتی درموقعیت مناسب در مورد کاری که کودک انجام داده صحبت کنند کودک در این سن دیگر آن رفتار را تکرار نمیکند .

سوالات متداول

آیا کودک 7 ساله بیشتر لجبازی میکند ؟

خیر ، کودک 7 ساله به سنی رسیده که اگر والدین بطور واضح برایش توضیح بدهند حرف های آنها را درک میکند و اگر والدین به اندازه کافی برای کودک وقت بگذارند اصلا کودک به لجبازی ادامه نمیدهد .

چه چیزی کودکان 7 ساله را بیشتر عصبانی میکند ؟

بی توجهی والدین به خواسته های کودک و گذاشتن قوانین خشک و کنترل بیش از حد و عدم توجه به علاقه های کودک توسط والدین باعث میشود کودک بیشتر عصبانی شود .

بهترین راه برخورد با لجبازی در سن 7 سالگی چیست ؟

حفظ آرامش و بی تفاوتی نسبت به کارهای کودک لجباز و همچنین برطرف کردن عواملی مثل گرسنگی ، تشنگی و هر آنچه که کودک ممکن است بخاطر آن بهانه بگیرد بهترین را برخورد با لجبازی است .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

https://psychologist1.blog.ir/1400/12/20/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%84%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-7-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 


:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

کودک لجباز به چه کودکی اطلاق میشود ؟ کودک لجباز به کودکی گفته میشود که اگر گرسنه باشد و به او بگویی بیا غذا بخور با اصرار میگوید نمیخورم . کودک لجباز به کودکی گفته میشود که با خواسته های شما مخالفت میکند حتی اگر خواسته ها به نفع او باشد . کودک لجباز ممکن است برای جلب توجه لجبازی کند . امکان دارد از کسی الگو گرفته باشد . کودک لجباز ممکن است به حالت اعتراض لجبازی کند . یا درنتیجه تجربه ای ناگوار ابراز مخالفت میکند مثلا بردن او داخل وانی که دمای آن بیشتر از حد معمول است . شاید هم چون خیلی با هوش است میخواهد بگوید دانایی شمارا آنقدرها قبول ندارد . ممکن است لجبازی او ریشه در تربیت والدین دارد . در اینصورت مشاوره تربیت کودک کمک خوبی برای والدین است .  کودک لجباز حرفها در درون خود برای گفتن دارد .

برای اینکه بدانید او برای چه لجبازی میکند با او منطقی صحبت کنید . اگر بازهم به لجبازی ادامه داد تشخیص را به مشاوره کودک بسپارید . برخی اوقات لجبازی فقط برای اینست که خودش را لوس کند . کودک میخواهد برای والدین لوس بازی کند . ولی لجبازی وقتی بیش از اندازه باشد که موجب آسیب رساندن به خود و دیگران شود میتوان گفت کودک دچار اختلال شده است . اولین قدم مشاوره اختلال کودک میباشد . تا کودک قابل کنترل کردن است اقدام کنید . کنترل کودک راحت تر از نوجوان است . با مشاوره تربیت کودک به کودک خود کمک کنید تا از شر این رفتار خلاص شود . سفری آغاز کنید به درون فرزندتان . از درون او آگاه شوید و با کودکتان رفیقی شفیق باشید . روانشناسی کودک کمک بزرگی برای جلوگیری از صدمه رسین به او است .

درمان کودک لجباز

درمان کودک لجباز باید در سنین پایین انجام شود . هرچقدر دیرتر برای  درمان اقدام کنیم نتیجه دشوارتر خواهد بود . درمان کودک لجباز باید با همراهی مشاور باشد . زیرا لجبازی زیر شاخه روانشناختی است . لجبازی کودک در سن سه سالگی ممکن است یک تست باشد . لجبازی میکند تا واکنش شما را مشاهده نماید . زیرا او در سه سالگی لجبازی را درخود کشف میکند . درمان کودک لجباز با علم و آگاهی مداوا میشود . هر حرکت و اقدام نا بجای رفتاری باعث بروز مشکلات بزرگتر خواهد شد . مانند غلط نوشتن روی کاغذ سفید که هرچقدر هم پاک شود سپیدی سابق را نخواهد داشت . روح کودکان پاک وتمیز است و آماده پذیرفتن . هرچقدر کنش های مناسبتری دریافت کنند واکنشهایشان دلپذیرتر خواهد بود . برخی اوقات نیز او منتظر می ماند تا پاسخ شما را نسبت به رفتارهایش ببیند و بسنجد .

درمان کودک لجباز میتواند آسان باشد به شرط اینکه با رفتارهای اشتباه ، روح و روان فرزندمان را تیره تر نکنیم . یک تنبیه نا بجا ، یک تشویق بی موقع میتواند تاثیر خود را روی کودک بجا بگذارد . اگر او یک بار لجبازی کند و واکنش شما اشتباه باشد او همیشه از لجبازی مانند یک سلاح در مقابل شما استفاده خواهد کرد . خواسته هایش را به صورت منطقی بیان نخواهد کرد بلکه شما را وارد بازی قدرت خواهد کرد . بازیی که برنده اش همیشه او خواهد بود . راه های زیادی برای درمان وجود دارد که باید مرحله به مرحله و با حساسیت و ظرافت دنبال شوند . مشاوره کردن استفاده مفید از دانش و تجربه دیگران است . ما میتوانیم با بهره بردن از علم مشاوره و روانشناسی کودکمان را درمان کنیم . تا او از زندگی و ما ازرفتار او لذت ببریم .

راه های تربیت کودک لجباز

راه های تربیت کودک لجباز

راه های تربیت کودک لجباز نیز مانند دیگر کودکان اول گفتگو و عمل ، دوم تشویق و سوم تنبیه را دربر میگیرد . مادر یا سرپرست همیشه به کودک می آموزد و کودک یاد میگیرد . اما برای چنین کودکانی این روش زیاد موثر نیست . مثلا اگر بگویید شب عینک ضدآفتاب نزن او لجبازی میکند و با خودخواهی عینک آفتابی میزند . اگر به او بگویی شوکولات نخور مخصوصا میخورد تا حرف خودرا به کرسی بنشاند . راه های تربیت کودک لجباز هم مانند کودکان معمولی سه راه دارد اما زمان تنبیه و تشویقها فرق میکند . زمان صحبت و گفتگو متفاوت است . شاید با این کودکان بهتر باشد بعد از فروکشی لجبازی سخن گفت . اینکه بدانیم چه موقع او را تشویق کنیم مهم است . اگر در اوج لجبازی تشویق شود از شما امتیاز گرفته است . او برای گرفتن تشویق باز هم لجبازی خواهد کرد .

یکی دیگر از راه های تربیت کودک لجباز بازگو کردن تجربه های دیگران برای اوست . فلانی را دیدی ؟ زیاد آبنبات خورده حالا دندوناش خراب شده . البته این قضیه باید طوری تعریف شود که کودک مدام در کارها و زندگی دیگران سرک نکشد . روش های تربیت بسیار حساس و ظریف هستند . اگر ما همیشه کارهای نابجای دیگران را برای او مثال بزنیم او یاد میگیرد در کارهای دیگران دخالت کند . دیگران را نصیحت کند و خود را عاقل و دیگران را نادان بپندارد . وقتی دیگران رابرای او مثال میزنیم باید یادآور شویم که کار خوبی نکرده ایم . به او بفهمانیم هدفمان استفاده از تجربه دیگران بوده است نه مداخله و نه تمسخر . و این روش را در آخرین مرحله و فقط یکبار بکار ببندید برای اینکه او متوجه باشد ما کاری راکه نمیپسندیم تکرار نمیکنیم .

شیوه های درمان کودک لجباز

شیوه های درمان کودک لجباز ریشه شناختی دارد . ابتدا علل و دلایل لجبازی کودک را باید دانست . در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت . سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و از پرخاشگری جدا خود داری کنید . به دو دلیل اولا در آرامش به افکار خود مسلط هستید . دیگر اینکه عصبانیت هم کودک را عصبی بار می آورد و هم روی لجبازیش تاثیر منفی میگذارد . با نوازش و احترام با او صحبت کنید و از او بخواهید خواسته هایش را آرام بیان کند . به او اطمینان بدهید در حد توانتان برای خواسته های او اهمیت قائل هستید . توضیح دهید اجابت کردن هر خواسته امکاناتی را میطلبد .  برای پاسخ به خواسته هایش ، شما باید امکان فراهم کردن داشته باشید . توجیه این مسائل به او کمک میکند در کنار شما باشد نه بر علیه شما .

یکی دیگر از شیوه های درمان کودک لجباز اینست که کمتر اورا سرزنش کنید و در عوض به او آموزش دهید . سرزنش کردن اعتماد به نفس و عزت نفس را پایین می آورد .  او را با تجربه های دیگران از طریق فیلم و اسلاید آشنا کنید تا با خطرات ناشی از لجبازی آشنا شود . بازی درمانی نیز میتواند موثر باشد .  داستان تعریف کنید . داستانهایی که او را وادار به تفکر میکند تا خود به این نتیجه برسد که نباید لجبازی کند . یک روش دیگر، روش آزمون و خطا است . اگر کودک از یک چارپایه کوتاه بالا میرود با نگرانی فریاد نزنید نرو میوفتی . به او اجازه دهید بالابرود و بیفتد کمی درد گرفتن بهتر ازصدمه دیدن است . اگر داد بزنید او نه تنها لجبازی خواهد کرد بلکه ممکن است زمانی که شما نیستید از یک بلندی بالا برود و به خود آسیب وارد کند .

بیشتر بخوانید: مشاوره برای خیانت زن

شیوه های درمان کودک لجباز

روانشناسی کودک لجباز

روانشناسی کودک لجباز میگوید با لجباز لجبازی نکنید . از درون او آگاه شده و با او مانند یک دوست به تفاهم برسید . هر بار که عصبانی میشوید به خود یاداوری کنید من فرزندی دارم که باید همیشه شاد باشد نه عصبی . هم کودک و هم افراد خانواده را از طریق یک مشاور و یا روانشناس بشناسید . نقصهای رفتاری را از خود دور کرده و به تقویت نکات مثبت بپردازید . هنگامی که لجبازی نمیکند به او پاداش دهید و از رفتارش ابراز رضایت کنید . پاداش نباید زیاد باشد که فکر کند هر وقت آرام است یا کار خوبی میکند حتما باید پاداش بگیرد . روانشناسی کودک لجباز لازم و ضروری است . هر اقدامی به درون و روحیات کودک بستگی دارد . برای هر بیمار راه درمان خاص وجود دارد . مرکز مشاوره آویژه برای شما نیکی آرزو میکند .

سوالات متداول

نحوه برخورد با لجبازی کودک چطور باید باشد ؟

بدور از لجبازی ، بدون عصبانیت و دوستانه باید باشد . تنبیه های او نباید بدنی و فیزیکی باشد . میتوانید برای ساعاتی با او حرف نزنید از بازیها و تفریحاتی که به شدت به آنها علاقه دارد ابزاری برای تنبیه نسازید و فقط درحد اخطار از آنها استفاده کنید . اگر پسر خوبی نباشی از بازی محروم میشی .

لجبازی در کودک 7 ساله چگونه است ؟

ممکن است این لجبازی در او تثبیت شده باشد . او لجبازیش رابا مدرسه نرفتن ، انجام ندادن تکالیف و درس نخواندن نشان خواهد داد . گرفتن دوستانی که شما نمیپسندید و یا رفتارهایی از او سربزند که مناسب محیط مدرسه نیست . او امکان دارد از مدرسه دیرتر به خانه بیاید .

تعریف لجبازی کودک چیست ؟

اصرار در انجام دادن کاری که خود موافق است و دیگران مخالف  یا برعکس اصرار در انجام ندادن کاری که برای او مفید و حتی ضروری است . او ممکن است به انجام کاری خیلی هم علاقه نداشته باشد اما برای مقابله با والدین اصرار کند . او ممکن است گرسنه باشد ولی وقتی به او بگویند غذا بخور نخورد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

https://omigo.ir/post/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%84%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-5nau

 


:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تربیت کودکان لجباز ( stubborn child upbringing )

تربیت کودکان لجباز قدری سخت است . کودکان لجباز دارای خودخواهی و خشم شدید هستند که برای مدت طولانی به آن فکر میکنند . آنها تحمل سرخوردگی کمتری دارند و تلاش میکنند تا خشم خود را به شیوه ی غیر اجتماعی و نا مناسب بیان کنند . شما احتمالا یک کودک را که پای خود را به زمین میکوبد و یا وسط خیابان گریه میکند دیده اید ! گاهی اوقات ، شما ممکن است هیچ ایده ای را برای تربیت کودک لجباز نداشته باشید . در تربیت کودک لجباز استراتژی والدین باید این باشد که احساسات فرزندتان را در موقع درست تشخیص دهید و آرامش داشته باشید . عصبانیت و لجبازی اغلب به عنوان راهی برای اطمینان از اینکه دیگران درک میزان ناتوانی کودک را داشته باشند از جانب کودک رخ میدهد و استفاده میشود . در زمینه تربیت کودک، مشاوره خانواده به شما والدین عزیز راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

اهمیت تربیت کودک لجباز

احساسات کودک خود را با جملاتی مثل : " من درک میکنم شما ناراحت هستید که ما نمیتوانیم در حال حاضر به خانه مادر بزرگ برویم " پاسخ دهید . حتی اگر فکر میکنید که رفتار فرزندتان برای این وضعیت بیش از حد است ، احساسات خود را با کمال تعجب بیان نکنید . هنگامی که کودک لجباز احساس درک شدن میکند کمتر مجبور است به شما ثابت کند که چقدر ناراحت است . یکی از بدترین چیزهایی که یک کودک لجباز میتواند بشنود این است : "چون من میگم ! " آنها میخواهند بدانند چرا نمیتوانند در باران بازی کنند یا اینکه چرا این که از روی نیمکت بپرند بد است . در حالی که ممکن است شما بگویید که « من نمیدانم » ، این نوع پاسخ انتظار کودک شما را برآورده نخواهد کرد و شما نیازمند مشاوره تربیت کودک هستید . در زمینه تربیت کودک مشاوره خانواده می تواند راهگشا و کمک کننده به شما والدین عزیز باشد.

نحوه رفتار با کودک

نحوه تربیت کودکان لجباز

نحوه تربیت کودکان لجباز و استراتژی والدین در این شرایط باید این باشد : توضیح مختصر را ارائه دهید . در حالی که سخت است توضیح طولانی ارائه دهیم ، توضیح مختصر دلایل اساسی که چرا محدودیت خاصی را تعیین کرده اید میتواند مفید باشد . به عنوان مثال بگویید : " ما امروز نمیتوانیم به پارک برویم ، چون برف میاید و تجهیزات زمین بازی ناامن است " . این به فرزند شما کمک میکند که درک کند که قوانین شما صرفا تلاشی برای شکنجه او نیستند ، بلکه دلایل محکمی دارند . بچه های لجباز باهوش هستند آنها دوست دارند که در مبارزات قدرت شرکت کنند . آنها مباحثه گران بزرگی هستند که دوست دارند کارهای ممنوعه انجام دهند ، نحوه تربیت کودک لجباز و استراتژی والدین در این شرایط باید این باشد : یک هشدار بدهید و نتیجه را دنبال کنید .

اهمیت هشدار دادن در تربیت کودک لجباز

بعضی اوقات والدین با اجتناب از گفتن پیامدهایی که عملکرد بچه ها دارند ، کاری میکنند که کودک نتواند با پیامدهای آن مقابله کنند . اما بچه های لجباز باید یاد بگیرند که وقتی رفتارشان از خط عبور میکند جریمه میشوند . یک راه تربیت فرزند لجباز ارائه یک هشدار مانند : " اگر شما کار خود را متوقف نکنید پس قادر نخواهید بود تلویزیون را برای بقیه روز نگاه کنید . " است . اگر او متوقف نشود ، عقب نشینی نکنید . نحوه تربیت کودک لجباز این تجربه را اثبات کرده که عواقب منفی مانند از بین بردن امتیازات  و یا  زمان بر بودن جریمه برای او ، میتواند انگیزه فرزند شما را برای پیروی از قوانین در آینده افزایش دهد و این از بهترین راه های تربیت کودک لجباز در این شرایط است .

روش تربیت کودکان لجباز ( ways for stubborn child upbringing )

روش تربیت کودکان لجباز مبحثی بسیار گسترده است . بچه های لجباز دارای منظری در ذهن خود در مورد چیزهایی هستند که میبایست داشته باشند و اغلب روش هایی را برای تبدیل این ایده به واقعیت به کار میگیرند . آنها هیچ مشکلی با همسالانشان ندارند در واقع آنها با والدین و اجتماع بزرگتر درگیرند . استراتژی والدین باید در چنین مواقعی درخواست برای انجام دادن یک امر آن هم بصورت محترمانه باشد . هنگامی که کودک شما چیزهایی را میخواهد و غیر محترمانه بیانش میکند ، به او بیاموزید تا نیازهای خود را به شیوه ای مناسب تر بیان کند . بگویید : " این چیزی نیست که ما برای آن لجبازی کنیم یا بی احترامی کنیم ، دوباره سعی کنید یک بار دیگر با احترام از من درخواست کنید " گفتگو با کودک درباره اهمیت احترام گذاشتن به شما در تربیت کودکان لجباز کمک میکند .

کودک لجباز

 

روشهای برخورد با کودک لجباز

کودکان لجباز از انجام کارهایی که نمیخواهند انجام دهند ، خودداری میکنند انرژي خود را در تلاش براي متقاعد كردن كودك لجباز به انجام كارهايي كه او نميخواهد انجام دهد تلف نکنید . جیغ زدن و گریه کردم نتیجه اعمال زور است . روش تربیت کودک لجباز این است که دو گزینه را به او ارائه دهید . مثلا از او بپرسید « آیا میخواهید اتاق خود را در حال حاضر یا 10 دقیقه دیگر تمیز کنید ؟ » انتخاب های او میتواند به او کمک کند تا احساس قدرت بیشتری کند و نیاز او به کنترل همه چیز را کاهش دهد . بچه های لجباز تلاش میکنند تا تفاوت بین نیاز و خواسته را کم کنند و هر چه که نیاز داشته باشند مطالبه میکنند چه با گفتار و چه به زور . آنها هشدارها را نادیده میگیرند و نمیخواهند بشنوند که اشتباه میکنند .

راه های تربیت کودکان لجباز

راه های تربیت کودکان لجباز بسیار زیاد هستند . کودکان لجباز معمولا دچار بی قراری هستند آنها میخواهند همه چیز را با توجه به جدول زمانی خود انجام دهند . مثلا آنها دوست ندارند منتظر نوبت خود در هنگام بازی باشند  و علاقه مند به نشستن در اتاق انتظار در مطب دکتر نیستند . در چنین شرایطی بهترین روش تشویق به حل مسئله است . انتظار میرود که ای بخشی از زندگی است و برای کودک شما مهم است که چگونه با انتظارات او روبرو شوید . برنامه ریزی کنید و به او کمک کنید ببیند که او گزینه هایی دارد و سؤالاتی مثل : « چه کاری میخواهید برای شما انجام دهم وقتی در اتاق منتظر دکتر هستیم ؟ » اینکه او تصمیم میگیرد که با اسباب بازی مورد علاقه خود بازی کند ، روشن میکند که او گزینه هایی دارد که چگونه وضعیت را مدیریت کند .

برخورد با یک کودک لجباز

آنها قوانین خود را میسازند . بچه های لجباز ترجیح میدهند سیاست های خودشان را تنظیم کنند و دستورالعمل های خودشان را بسازند و قوانین شخصیت های مورد علاقه خود را دنبال کنند . در چنین شرایطی با توجه به راه های تربیت کودک لجباز شما باید از وضع قوانین بیش از حد اجتناب کنید . به عنوان مثال یک روش تربیت کودکان لجباز این است که اگر فرزند 10 ساله شما اصرار دارد که نمیخواهد کت را در فروشگاه به تنش بپوشانید ، به او اصرار نکنید . اگر او بدون کت سردش باشد ممکن است تصمیم بگیرد که در آینده لباس گرم بپوشد . آنها همچنین بسیار عدالت طلب هستند . حتی زمانی که همه چیز عادلانه است ، اغلب آنها اصرار دارند که سهم عادلانه خود را به دست نیاورده اند . در چنین شرایطی استراتژی والدین میتواند استفاده از پاداش بیش از تنبیه باشد.

نحوه رفتار با کودک

چگونگی تربیت کودک لجباز ( how to act with a stubborn child )

چگونگی تربیت کودک لجباز را در متون بالا مختصرا بیان کردیم . قبل از شروع به فکر کردن به اینکه فرزند شما در حال تبدیل شدن به یک تهدید در جامعه است ، در نظر داشته باشید که نگرش او ممکن است در برخی از نقاط زندگی او حتی مثل یک ثروت باشد . در واقع ، یک مطالعه 40 ساله در زمینه روانشناسی رشد ، نشان داده است که بچه هایی که قوانین را میشکنند ، به بزرگترین افراد با درآمد بالا تبدیل میشوند . كودكانی كه قوانین را از بین میبرند بیشتر احتمال دارد كه مبدل به كارآفرین یا نوآوران شوند . اگرچه پول همه چیز نیست ، دانستن این که فرزند لجباز شما میتواند از قدرت خود برای آینده بهتر استفاده کند ممکن است شما را آرام کند . بچه های قوی میتوانند رهبران بزرگی باشند که نمیترسند و به چیزی که به آن اعتقاد دارند میرسند .

سخن آخر با والدین

در حالی که در چگونگی تربیت کودک لجباز احتمالا با چالش های فراوان روبرو خواهید شد ، تربیت یک فرزند خیره سر و لجباز به عنوان کودکی قوی میتواند یک ماجراجویی هیجان انگیز باشد . کلید این است که برای پیدا کردن راه هایی برای کمک به کودک خود انرژی او را به چیزی مثبت تبدیل کنید ، نه خرد کردن روح او . در این مسیر و برای دانستن نحوه تربیت کودک لجباز برای مشاوره کودک خود از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

کودکان لجباز چه ویژگی هایی دارند؟

کودکان لجباز به توجه زیاد و شنیده شدن نیاز شدیدتری نسبت به کودکان دیگر دارند، کارها را با سرعت بیشتری انجام می دهند، همیشه خود را به عنوان رئیس می بینند، کج خلقی های بیشتری از خود نشان می دهند و میل کودکان لجباز به مستقل بودن بیشتر است.

چگونه به کودکان لجباز، غذا بدهیم؟

کودکان لجباز اصولا همه نوع غذا را دوست ندارند. از طرفی والدین هم نمی توانند همیشه غذاهای مورد علاقه آنها را تهیه کنند. بنابراین در دادن غذا به این کودکان باید دقت کنید و زمان غذا خوردن را طوری قرار دهید که برای کودک یک نوع تفریح محسوب شود. در گذاشتن غذا داخل بشقاب کودک، تنوع و خلاقیت به خرج دهید. می توانید برای غذا خوردن کودک حتی جایزه در نظر بگیرید. این حرکت شما باعث می شود کودک غذا را با شوق و علاقه میل کند.

تنبیه در کودکان لجباز چگونه باید انجام شود؟

طبیعتا، تنبیه و استفاده از قوانین برای همه کودکان لازم است. کودکان باید از ارتباط منطقی بین رفتار و کارهای خود با تنبیه آگاه باشد و بداند که مثلا فلان تنبیه به دلیل انجام دادن فلان رفتار اشتباه او بوده است. کودک لجباز را مثلا از بازی کردن محروم کنید یا حداقل زمان بازی را برای او کاهش دهید. یا می توانید او را به انجام کارهای جزئی خانه وادار نمایید. در واقع تنبیه کودک به نوع رفتار اشتباه کودک بستگی دارد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

https://virgool.io/@family_counselling/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-rfseb83yfetf

 


:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

پسر نوجوان تا حدودی با احساسات خود درگیر میباشد . احساساتی که باعث میشوند در تصمیم گیری های خود کمی دچار مشکل شود . اما درهم آمیختن احساسات باعث میشود تا کمی در انتخاب به مشکل بر بخورد . در واژه نامه ها ، کلمه نوجوانی یا پسر نوجوان به معنای " روئیدن ، بزرگ شدن و رشد کردن " است . در تمدن های اولیه ، دو مرحله ی بلوغ و نوجوانی را جدا از هم نمیدانستند . کودک همین که قدرت تولید نسل پیدا میکرد بزرگسال نامیده میشد . امروزه اصطلاح " پسر نوجوان " به معنای وسیعتری به کار میرود و شامل رشد بدنی ، ذهنی و اجتماعی است . به گفته پیاژه از لحاظ روان شناختی ، پسر نوجوان در این سن به جامعه بزرگسالان وارد میشود . پسر نوجوان به زودی میفهمد اگر چه در سطح پایینی از بزرگسالان قرار دارد ولی هم تراز با ایشان خواهد بود .

تربیت پسر نوجوان ملزم به صبر و حوصله بسیار است.  زیرا نوجوانی دوره ای بسیار حساس و مهم میباشد . که تاثیرات آن در سال های اول زندگی بیشتر میباشد . پسر نوجوان در دوره نوجوانی خود دچار تغییرات هوشی بسیار عمیقی خواهد شد . اما این تغییرات میتوانند ابزاری برای تربیت هرچه بهتر نوجوانان باشند . بسیاری از افراد معتقد هستند که سخت تر میتوان روحیات و اخلاقیات نوجوانان را شکل داد .  زیرا نوجوانان ، رفتار های پرخاشگرانه تری با وارد شدن به دنیای بزرگسالان از خود نشان میدهند . اما این سخن پاسخی منفی دارد زیرا در مراکز مشاوره نوجوانان اصل های مهمی را برای تربیت پسر نوجوان قرار داده اند . تربیت پسر نوجوان خیلی باید با فکر و با صبر و حوصله باشد .  برای بدست آوردن این قدرت میتوان از مرکز مشاوره خانواده استفاده کرد .

 

خصوصیات پسر نوجوان در سن بلوغ

پسر نوجوان در سن بلوغ با افکار جدیدی مواجه میشود که میتوان آنها را کنترل کرد . اما بهتر است فرصت تجربه را از آنان نگیریم . درکنار فرصت تجربه کردن میتوانید تجربه های خود را در اختیار آنان قرار دهید . در تربیت پسر نوجوان باید به این مسئله واقف بود که استقلال فردی با آزادی بی اندازه و بی حد و مرز فرق دارد . پسر نوجوان در سن بلوغ ممکن است کارهای ناشایستی انجام دهد و والدین خود را ناراحت کند . اما والدین با رفتاری مناسب و کنترل شده میتوانند اعتماد خانواده را تامین کنند . این امنیت و فرصت را به فرزند خود بدهند تا اشتباه خود را جبران نماید و احساس امنیت را تجربه کند .

آموزش در دوران نوجوانی

تربیت پسر نوجوان میتواند به صورت عملی و اختیاری امکان پذیر باشد . درحالی که وی نیازی به آموزش مستقیم نداشته باشد . یعنی میتوان با انجام اعمالی از پیش تعیین شده در قبال مسئله ای ، آموزش پسر نوجوان خود را انجام دهید . پسر نوجوان در سن بلوغ نیاز به آموزش هایی دارد تا بتواند در جامعه و محیط های بصری ، عاقلانه تصمیم بگیرد . تصمیمات خود را به اشتراک بگذارد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهد . استفاده از عنصر مشاوره باعث میشود تا بهتر و سریع تر به روند تربیت نوجوان خود برسید . بعضی از روانشناسان رشد و تکامل نوجوانان را به دو مرحله فرعی تقسیم میکنند . نوجوانی اولیه و نوجوانی ثانویه یا بعدی . نوجوانی اولیه به سال های 13 تا 16 اطلاق میشود . نوجوانی بعدی تا 18 سالگی است که به آن سن قانونی نیز گفته میشود . دوره نوجوانی دوم دوره بسیار کوتاهی است .

مشاوره به پسر نوجوان

مشاوره به پسر نوجوان میتواند از طرف یک مشاور حرفه ای و یا حتی یک دوست صورت بگیرد . ولی مشاوره واقعی را به صحبت و راهنمایی ای میگویند که از طرف یک متخصص یا یک مشاور که علم مشاوره مربوطه را دارد ، انجام شود . پسر نوجوان قطعا نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد . زیرا این دوره ، سوالات و همینطور مشکلات بسیار زیادی را برای ایشان میسازد . قطعا نیاز به یک مشاوره و راهنمایی موثر دیده میشود . تا بتوان به این سوالات و مشکلات پاسخ داد .

فرهنگ مشاوره گرفتن به تازگی در حال جا افتادن است . و باید این امر طبیعی شود که هر شخصی نیاز به یک مشاور دارد تا در مورد مسائل مختلف زندگی خود مشورت بگیرد . و با راهنمایی های مناسب یک مشاور ، انتخاب های درستی را انجام دهد و مسیر درست را انتخاب کند . مشاوره به پسر نوجوان باید به صورت مداوم انجام شود تا سوالات و مشکلات کم کم رنگ خود را از دست بدهند . و همچنین ذهن نوجوان برای فعالیت های سنگین آماده شود .

حال چرا نوجوانی دوره ای بسیار مهم است؟

در واقع نوجوانی مرحله انتقال میباشد . منظور از انتقال ، عبور فرد از یک مرحله به مرحله ای دیگر از رشد و تکامل میباشد . هرچه در گذشته اش اتفاق افتاده است ، در حال حاضر بر شرایط فعلی او اثر میگذارد . وضع حاضرش در وضع آینده اش موثر خواهد بود . کودک وقتی از کودکی به مرحله بزرگسالی قدم میگذارد باید رفتار های کودکی را ترک کند . و الگو های جدید رفتار و گرایشهای تازه ای را جانشین  الگوهای قبلی اش نماید .  همچنین ، ناگزیر است ایفای نقش های بزرگسالانه به عهده گیرد و مسئول اعمالش باشد.

نوجوانی ، مرحله ای از تغییرات میباشد . در دوران نوجوانی میزان و درجه تغییر گرایشها و رفتار به موازات تغییرات بدنی خواهد بود . در طول نوجوانی اولیه ، که تغییرات بدنی سریع هستند ، تغییر گرایشها و رفتار نیز به سرعت انجام میشود . وقتی هم تغییرات بدنی کند میشوند تغییر گرایشها و رفتار نیز کُند انجام میگیرد .

 

چه تغییراتی در دوره نوجوانی ظاهر میشود :

تغییرات مهم دوره نوجوانی عبارت اند از:

  • تغییرات عاطفی که شدت آن به میزان تغییرات بدنی و روانشناختی آن مرحله بستگی دارد.
  • تغییرات سریع همراه با نضج جنسی که سبب میشود نوجوان نسبت به خویشتن ، توانشهای خود و رغبت هایش نامطمئن شود.
  • تغییرات بدن ، رغبت ها و نقش ها در گروه اجتماعی که انتظار داریم  نوجوان ایفا کند . همچنین به پیدایش مشکلات تازه ای منجر میشود .
  • با تغییر رغبت ها و الگو های رفتاری ، ارزش های نوجوان نیز تغییر میابد . آنچه در کودکی برای وی مهم بود اکنون بی اهمیت است . در دوران کودکی کمیت برای فرد نوجوان اهمیت داشت . درحالی که اکنون کیفیت برای او اهمیت دارد .
  • بسیاری از نوجوانان در دوره تغییرات بدنی ، دمدمی هستند . در عین حال که میخواهند و میکوشند تا مستقل باشند از مسئولیت های استقلال میترسند . نمیدانند که آیا میتوانند از عهده این مسئولیت ها بر آیند یا خیر ؟

تمام این مسائل ما را مجاب میکنند ، پسر نوجوانی که در سن بلوغ است ،  نیاز به راهنمایی دارد . و نباید او را کنترل کنیم . زیرا استقلال شخصیتی هم در این سن امر مهمی میباشد .  در کل نوجوانی ، دوره ای بسیار حساس است  که نیاز به حمایت و پشتیبان دارد . ما میتوانیم با حمایت از پسر نوجوان خود به ایشان استقلال و اعتماد هدیه دهیم . همچنین با استفاده از یک مشاوره خانواده خوب و همچنین مشاوره نوجوانان ، فرصت های بهتری به ایشان تقدیم کنیم . تا حس بهتری را در کنار دوره مهم نوجوانی تجربه کنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

 

https://psychologist1.blog.ir/1400/12/19/%D8%AD%D8%A7%D9%84-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA



:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

عشق مجازی اصطلاحی آشنا خصوصا در دهه اخیر برای ما است . با ورود موج اینترنت و دنیای وب و شبکه های اجتماعی دوست یابی و عشق مجازی هم رواج بیشتری پیدا کرده است . به طور کل تعریف از عشق مجازی احساسی است که به واسطه رابطه در دنیای مجازی با فردی دیگر ایجاد میشود . عشق مجازی میتواند یکی از آسیب های اجتماعی قابل بحث باشد چرا که طبق امار 85 درصد از روابط عاطفی و عشق های مجازی با شکست رو به رو میشوند .

روانشناسی عشق مجازی

روانشناسی عشق مجازی رابطه مجازی و چالش ها و حواشی آن را تشریح میکند . طبق روانشناسی عشق مجازی علت آمار بالای شکست در روابط مجازی غیر حقیقی بودن شخصیت و کاذب بودن بخش عمده آنچه است که افراد از خود نشان میدهند . محبت در دنیای مجازی بسیار آسان تر و به زحمت تایپ کردن واژه ها است و چون دو طرف هیچ کنش واقعی باهم ندارند و شرایط سخت و آسان را به طور واقعی باهم تجربه نمیکنند پس طبیعتا کمتر به اختلاف و مشکل میخورند و همین باعث میشود رابطه عالی به نظر برسد در واقع عشق در مکالمات به وجود آید .

روانشناسی عشق مجازی به طور 100% منکر عشق مجازی واقعی نمیشود چرا که دنیای مجازی فرصتی برای پیدا کردن افراد همسو با فرد است اما به دلیل اینکه افراد در رابطه مجازی تنها از 7 درصد رابطه ( رابطه کلامی ) بهره میبرند و از 93درصد آن ( زبان بدن و تعاملات حقیقی ) بی بهره اند و شناخت کافی ایجاد نمیشود آمار عشق های مجازی موفق همیشه کمتر از موارد ناموفق آن است .

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر کمکی میکند؟

انواع عشق مجازی

انواع عشق مجازی را شاید از نظر نتیجه ای که ماحصل آن است به عشق مجازی موفق و نا موفق تقسیم کرد . به طور کل دوست یابی در فضای مجازی معمولا به قصد سرگرمی و گذراندن وقت شروع میشود نه عشق و روابط عاطفی جدی . اما در انواع عشق مجازی آن هایی که دو طرف به بلوغ فکری و احساسی رسیده اند ارتباط مجازی را یک استارت و پل ارتباطی میبینند نه یک مسیر کامل ، شانس یه نتیجه موفق و مطلوب بیشتر است .

وابستگی به عشق مجازی

وابستگی به عشق مجازی ممکن است بیشتر از رابطه حقیقی شود اما این وابستگی هم واقعی نیست در اصل فرد وابسته دایلوگ ها و پیام هایی میشود که از طرف مقابل دریافت میکند . محبت و ابراز عشق و ایده آل جلوه کردن در دنای مجازی میتواند بی انتها و آسان باشد  ممکن است طرف مقابل به شکل فریبنده ای با واژه ها و کلمات خود را ایده آل جلوه دهد و شما را مجذوب خود کند حال آنکه شخصیت او در دنیای واقعی چیز دیگری است . به همین دلیل وابستگی به عشق مجازی نمیتواند واقعی باشد اما میتداند شدید باشد چرا که به طور کل دنیای مجازی و هر چیزی که به آن مرتبط میشود جذاب و اعتیاد آور است .

ازدواج با عشق مجازی

ازدواج با عشق مجازی تنها در صورتی موفق میتواند باشد که پس از آشنایی در دنیای مجازی در مدتی مناسب و تحت شرایط معقول و منطقی در دنیای واقعی دو طرف به شناخت کافی از یکدیگر برسند و مشخص شود که طرف مقابل همان شخصیت و موقعیتی را دارد که در رابطه مجازی از خود نشان داده است . اما اگر فرد به واسطه همان شناخت مجازی  که از هم پیدا کرده اند فرصت رابطه حقیقی را به خود ندهند و کار به ازدواج بکشد قطعا با مشکل رو به رو خواهند شد چرا که شناخت تحت تجربه شرایط مختلف و دیدن واکنش و رفتار طرف مقابل در آن شرایط به وجود می آید .

https://psychology.avije.org/

 

https://virgool.io/@family_counselling/%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-gmlchnh97q2q

 


:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق و عاشقی  بحث پرطرفدار روزهای جوانی و اتفاقا از مهم ترین مسائل این دوره از زندگی است. انتخاب درست شریک عاطفی از حیاتی ترین مسائل برای جوانان است. اما به راستی ملاک های صحیح برای عاشق شدن چیست؟ از نظر روانشناسی عاشق شدن علائمی دارد که باتوجه به آنها میتوانید ابراز عشق فرد مقابل خود را محک بزنید. درواقع روانشناسی عشق به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب شریک عاطفی مناسب آماده شوید. عاشق شدن اگر زمان مناسب و با فرد مناسب رخ دهد میتواند برای انسان تعالی بخش باشد اما انتخاب شریک عاطفی نامناسب و عشق های زودهنگام و خارج از چهارچوب میتواند مسبب اتفاقات تلخ بسیاری باشد. برای جلوگیری از تجربه کردن این اتفاقات ناگوار پیشنهاد میکنیم روابط خود را کنترل شده و زیر نظر مشاور پیش ببرید و از رفتار های هیجانی و شتابزده جلوگیری کنید.

علائم عشق و عاشقی

نشانه های عاشق شدن به حالت های جسمانی و رفتاری تقسیم میشود. فردی که عاشق باشد، توجه زیادی به عشق خود دارد و در همه جا سعی در بالابردن او دارد. اگر در رابطه عاطفی قرار گرفت برای پیشرفت شریک عشقی خود تلاش میکند. خود را در معرض دید او قرار میدهد و سعی میکند به هر روشی توجهش را جلب کند. حواسش پیش اوست و با رفتار خود به او ابراز محبت میکند. اگر از او دور باشد دچار تشویش و بی‌قراری میشود و برای دوباره دیدنش تلاش میکند. هنگام رو به رویی با او دچار تپش قلب و اضطراب میشود اما پس از پایان ملاقات احساس آرامش میکند. اگر درگیراحساسات عاشقانه شدید‌ یا به شما ابرازعلاقه شده و در مورد آن اطمینان ندارید، با استفاده از خدمات مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه میتوانید از حقیقی بودن این عشق یا مناسب بودن آن مطمئن شوید.

احساس عشق و عاشقی

احساس عشق و عاشقی یکی از زیباترین هیجاناتی است که انسان در طول زندگی خود تجربه میکند. احساس عشق بخشی از وجود انسان و غرایز اوست. هرکدام از ما ممکن است عاشق شویم و این امری کاملاً طبیعی است. چیزی که اهمیت دارد انتخاب درست شریک عاطفی و همینطور کنترل کردن احساس عشق است. همچنین برای جلوگیری از شکست های عاطفی نباید درمورد روابط عاطفیمان شتابزده و هیجان محور عمل کنیم. معمولاً عشق، چشم و گوش فرد را میبندد و فرد عاشق نصیحت ها و تذکر های دیگران را نادیده میگیرد و احساس میکند که بهترین انتخاب دنیا را دارد. این رفتارها میتواند عاقبت بسیار تلخی برای فرد داشته باشد و سرانجام او را نسبت به هرگونه ماجرای عشقی بدبین و دلسرد کند. کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج میتواند احتمال موفق بودن رابطه عشقی شما را بالا ببرد.

حفظ عشق و عاشقی

حفظ عشق و عاشقی بسیار پر اهمیت تر از شروع رابطه عاشقانست. برای اینکه احساس عشق را در سراسر زندگی خود حفظ کنید و زندگیتان مثل روز اول عاشقانه بماند، باید مهارت های لازم را یاد بگیرید. برای شروع بهتر است درمورد مثلث رابطه صحبت کنیم. از نظر استرنبرگ یک رابطه عاشقانه سه ضلع دارد که اضلاع آن صمیمیت، تعهد و رابطه جنسی است. یک رابطه زمانی موفق میشود که اضلاع آن در تعادل کامل با یکدیگر باشد. حفظ عشق و عاشقی و در تعادل نگه داشتن اضلاع مثلث استرنبرگ کار پیچیده‌ای نیست. با انجام فعالیت های مناسب میتوانید عشق خود را تا پایان زندگی حفظ کنید. برای مثال:

  • تشکر کردن از همسرتان را فراموش نکنید.
  • برای همسرتان نامه های عاشقانه بنویسید.
  • ابراز محبت های فیزیکی و کلامی را فراموش نکنید.
  • صداقت را در زندگیتان حفظ کنید.
  • بیش از حد از یکدیگر انتظار نداشته باشید

مشکلات عشق و عاشقی

مشکلات عشق و عاشقی

مشکلات عشق و عاشقی انواع مختلفی دارد. عاشق شدن میتواند موجب بروز مشکلاتی مثل عدم تمرکز و حواس‌پرتی و نوسانات هیجانی مختلف مثل استرس و اضطراب و همینطورعقب ماندن از برنامه های زندگی برای فرد شود. بخش دیگری از مشکلات  عاشقی مربوط به خانواده‌ها می‌شود. راضی کردن خانواده ها برای پذیرفتن عشقی که برای زندگی انتخاب کردیم مسئله ای جدی است که می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اینگونه مشکلات در جوامع امروزی بیشتر دیده می‌شود. هرچه سن فرد کمتر باشد مشکلات او در مورد انتخاب عشق با خانواده پررنگ تر میشود زیرا کنترل کردن اوضاع در این شرایط هیجانی نیازمند صبر و تجربه است. خانواده ها باید با همدلی و صبر فرزندانشان را در این زمینه راهنمایی کنند و از لجبازی کردن با آنها خودداری کنند. همچنین جوانان نیز باید از تجربه ی خانواده ها استفاده کنند و شتابزده عمل نکنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر

فرار از عشق و عاشقی

فرار از عشق و عاشقی موضوعی جدی است که شیوع آن در جوانان رو به افزایش است. گاهی این اتفاق به دلیل تجربه های ناگوار گذشته و شکست های عاطفی فرد رخ میدهد. فردی که یکبار تجربه ی تلخی از عاشق شدن دارد، نسبت به تمام رابطه ها بد بین میشود و سعی میکند تا حد امکان از برقراری هرگونه ارتباط عاطفی دوری کند. تجربه های شنیداری یا دیداری مربوط به دیگران نیز در این زمینه بی تأثیر نیستند. دیدن خیانت های پی در پی در زندگی اطرافیان و از هم پاشیده شدن کانون گرم عاطفی آنها میتواند شمارا نسبت به احساس عشق سرد کرده و باعث شود از عشق فرار کنید. هرچه در سنین پایین تر شاهد اینگونه اتفاقات باشید، امکان دوری از عشق و عاشقی در شما بالاتر میرود. البته با کمک گرفتن از مشاوره میتوانید این مشکل را برطرف کنید.

سن مناسب عشق و عاشقی

سن مناسب عشق و عاشقی در هر فردی متفاوت است اما چیزی که اهمیت دارد رسیدن به بلوغ های لازم برای برقراری رابطه است. برقراری رابطه ی جدی نیازمند رسیدن به بلوغ های روانی، مالی، اجتماعی و جنسی است. اگر زمانی درگیر رابطه ی عاشقانه شوید که هنوز به بلوغ کامل نرسیدید و آمادگی های لازم برای برقراری رابطه را ندارید ممکن است آسیب های زیادی از این رابطه ببینید و نسبت به عشق بدبین شده و بعد از آن  برای همیشه فرار از عشق و عاشقی کنید . برقراری رابطه نیازمند شناخت کافیست و شناخت مسئله ای زمان بر است. پس باید فرصت کافی به خودتان و فرد مقابلتان داده و صبور باشید. در دوران آشنایی کوچک ترین علائم را نادیده نگیرید و به همه چیز دقت کنید. معمولا پسران، بالای ۲۶ سال به بلوغ های لازم برای ازدواج میرسند و دختران کمی زودتر.

عشق های دروغین

عشق های دروغین مسئله ای است که این روز ها بسیار شایع شده است. دختران و پسران بسیاری در دام های وسوسه انگیز عشق دروغین گیرافتاده اند. برای اینکه درگیر اینگونه روابط دروغین نشوید، بهتر است ملاک های محکمی برای انتخاب پارنتر خود داشته باشید و از همه مهم تر از برقراری روابط پنهانی و دور از اطلاع خانواده خودداری کنید. در دوران آشنایی به رفتارهای پارنتر خود دقت کنید هیچگونه علامتی را نادیده نگیرید. رفتار های هرفرد مهم ترین ملاک برای تشخیص صحت گفته های اوست. مطالعه در این زمینه و کمک گرفتن از مشاور میتواند تاحد زیادی به دوری شما از مشکلات عشق و عاشقی کمک کند. دانستن علائم عشق و عاشقی  و همینطور علائم عشق دروغین میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد تا گرفتار اینگونه عشق ها نشوید. اگر دچار عشق دروغین شدید سعی کنید که تجربه ی تلخ خود را تعمیم نداده و بدبین نشوید.

عشق های دروغین

عشق و عاشقی در میانسالی

عشق و عاشقی در میانسالی بحث چالش برانگیزی است. چیزی که باید بدانید این است که عشق سن خاصی ندارد و هرکس در هرسنی ممکن است عاشق شود. نباید اجازه دهید حرف دیگران شما را از داشتن احساس عشق و عاشقی شرمسار کند. اگر همسر خودرا از دست داده اید، اگر در رابطه ی عاطفی خود دچار شکست شده یا رابطه تان به جدایی کشیده شده، اجازه دهید احساس عشق دوباره وجود شمارا فراگیرد و به زندگیتان روح تازه ای بخشد. هیچ وقت برای زندگی کردن و عاشق شدن دیر نیست پس هیچ نگرانی ای دراین مورد نداشته باشید. زندگیتان را از نو شروع کنید و به حرف های دیگران اهمیتی ندهید. هیچ چیز از شما و خوشبختی تان مهم تر نیست. اما برای دوباره عاشق شدن نیز باید دقت کرده و در دام هوس ، عشق های دروغین و اینگونه موارد نیوفتید.

سوالات متداول

برای حفظ عشق و عاشقی چه باید کرد ؟

حفظ عشق و عاشقی و در تعادل نگه داشتن اضلاع مثلث استرنبرگ کار پیچیده‌ای نیست. با انجام فعالیت های مناسب میتوانید عشق خود را تا پایان زندگی حفظ کنید. برای مثال تشکر کردن از همسرتان را فراموش نکنید. برای همسرتان نامه های عاشقانه بنویسید.

فرار از عشق و عاشقی به چه دلیل روی میدهد؟

این اتفاق به دلیل تجربه های ناگوار گذشته و شکست های عاطفی فرد رخ میدهد. فردی که یکبار تجربه ی تلخی از عاشق شدن دارد، نسبت به تمام رابطه ها بد بین میشود و سعی میکند تا حد امکان از برقراری هرگونه ارتباط عاطفی دوری کند.

سن مناسب برای عشق و عاشقی چه سنی است؟

سن مناسب عشق و عاشقی در هر فردی متفاوت است اما چیزی که اهمیت دارد رسیدن به بلوغ های لازم برای برقراری رابطه است. برقراری رابطه ی جدی نیازمند رسیدن به بلوغ های روانی، مالی، اجتماعی و جنسی است

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره روانشناسی عشق  به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: https://psychology.avije.org/

 


:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق در نوجوانی از جمله موارد و یا بهتر بگوییم چالش هایی است که هر فردی در این دوره آن را با کیفیت منحصر به فرد خودش تجربه کرده است. عشق در نوجوانی میتواند حاصل اتفاقات و تغییرات مختلف و متنوعی باشد  و شاید به خاطر آن به مشاوره خانواده کنید. نوجوان ناگهان متوجه تغییرات عظمی در جسم و روح خود میشوند. اولین تغییر قابل توجه میتوان به رشد ناگهانی و انفجاری در این دوره اشاره کرد .

فرد در دوره نوجوانی از لحاظ فکری هم مایل به تجربه بیشتر خارج از خانواده میشود. تمایل به استقلال طلبی شخصیتی نیز از جمله عوامل شایع در این دوره میباشد. تمام این اتفاق و البته سبک زندگی و تربیت فرد میتواند او را خواهان تجربه عشق در این مقطع حساس بکند. روانشناسی عشق در نوجوانی این تجربه را بیاد ماندنی ترین خاطره نوجوان میداند پس خانواده ها باید واکنش نادرستی به این تجربه نشان ندهند و او را هدایت کنند.

علائم عشق در نوجوانی چیست؟

علائم عشق در نوجوانی چیست و چگونه میتوان برای مراقبت از نوجوانان برنامه ریزی کرد؟ این شاید سوال تمام والدین به خصوص والدین کم تجربه ای که در خانواده خود نوجوان دارند باشد. والدین برای شروع حتما باید در ابتدا این اتفاق را به عنوان یک اتفاق طبیعی و شایع در بین نوجوانان بپذیرند. گاهی به دلایل مختلفی مثل نحوه تربیت اشتباه و یا فرهنگ رشد نیافته و گاهی نیز عدم اطلاعات و آگاهی در مورد این دوره حساس، والدین با دستان خود فرزند خود را با مشکلات زیادی روبه رو میکنند. اگر والدین علائم عشق در دوران نوجوانی را بشناسند و از آنها آگاهی داشته باشند میتوانند سلامت روانی فرزند خود را تضمین کنند. برای والدینی که مطالعه لازم در این زمینه نداشته اند کمک گرفتن از مشاوره خانواده در مورد عشق در دوران پر مخاطره نوجوانی میتواند انتخاب مناسبی باشد.

تشخیص عشق در دوران نوجوانی چگونه است؟

تشخیص عشق در نوجوانی میتواند به والدین و بزرگترهای نوجوان کمک شایانی در جلوگیری از آسیب هایی که در دوره حساس زندگی با آن رو به رو هستند، بکند. برای تشخیص عشق در دوران نوجوانی بهتر است والدین به نکات زیر توجه کنند:

  • بیشتر شدن میل نوجوان به تنها بودن میتواند از جمله نشانه های عاشق شدن نوجوان باشد.
  • بی قراری های گاه و بی گاه نوجوان به دلیل یک تجربه جدید در زندگی نیز از دیگر نشانه های عشق در نوجوانان است.
  • نوجوانی که عاشق میشود در رفتار خود تغییرات ناگهانی و زیادی را اعمال می کند، او خود را شبیه بزرگترها نشان میدهد.
  • میل بیش از حد به استقلال از خانواده نیز از نشانه های دیگر بروز عشق در نوجوانی میباشد.
  • نوجوانی که عشق را تجربه میکند، معمولا بسیار بی محابا سخن از ازدواج میگوید و خود را مایل به ازدواج نشان میدهد.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر

مشکلات عشق در نوجوانان چیست؟

مشکلات عشق در نوجوان و مسائل حاشیه ای که برای فرد در این سن رخ میدهد کاملا اجتناب ناپذیر است. فرد در دوره ای که کاملا در مورد کنترل احساسات خود بی تجربه است درگیر احساساتی میشود که گاهی میتواند زندگی و آینده او را نابود کند. از مشکلات عشق در دوران نوجوان که بسیار همه گیر نیز هست، میتوان به افت تحصیلی چشمگیر نوجوان اشاره کرد. نوجوان تمرکز خود را تماما معطوف به فردی میکند که احساساش با او درگیر شده است، بنابراین تمرکز کمتری برای وظایف خود در آن دوران خواهد داشت. از دیگر مشکلاتی که عشق برای نوجوان به وجود می‌آورد، درگیری و کشمکش با خانواده است که ممکن است بین فرد و خانواده فاصله و دوری ایجاد کند. به دلیل پیچیدگی موضوع به والدین پیشنهاد میشود که نوجوان درگیر خود با این موضوع را حتما در روند مشاوره روانشناسی قرار دهند.

کنترل عشق در دوران نوجوانی چگونه است؟

کنترل عشق در  دوران نوجوانی شاید یکی از کلیدی ترین ابزارهای مهار نوجوان درگیر با این مورد باشد. شاید بهتر باشد که برخی نکات مهم برای بهتر مدیریت کردن نوجوانی که عاشق شده است را یادآوری کنیم. برای کنترل این عشق در دوران نوجوانی  بهتر است اقدامات زیر انجام شود:

  • حتما به خاطر داشته باشید که رفتار شما این مفهوم را منعکس کند که در این شرایط خاص کنار نوجوان خود ایستاده اید نه در مقابل او.
  • نوجوان را متوجه کنید که شرایط الان او را در گذشته تجربه کرده اید و او را کاملا درک میکنید.
  • از حرف زدن در مورد شرایط فعلی نوجوان به هیچ وجه خجالت نکشید . هر چقدر بیشتر تبادل نظر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • به نوجوان مهارت های ارتباطی و باید و نباید این روابط را آموزش دهید.

مشاوره شکست عشقی در نوجوانی

شکست عشقی در نوجوانی با شکست در سایر دوره های زندگی تفاوت چندانی نمیکند. اما حقیقت این است که شکست عشقی هم دلایل متفاوتی نسبت به دوران بزرگسالی دارد و هم نتایج و عواقب و آسیبهای متفاوت. ممکن است نوجوان عاشق فردی شود که چندین سال از او بزرگتر است و حتی همسر و فرزند دارد یا اینکه حتی نتواند احساسش را به کسی بیان کند، طبیعی است که این احساس با شکست رو به رو میشود. اما در افراد بزرگسال این اتفاق غیر معمول است. در نوجوانان ممکن است اولین و بیشترین نیروی محرکه به سمت جنس مخالف بشدت و از روی غریزه جنسی باشد اما در سنین بالاتر علاقه قلبی و احساس تعهد به خود شخص این عشق و احساس را رقم میزند. این شکست میتواند روی تصمیمات نوجوان موثر باشد و در قدم های بعدی زندگی با ترس پیش برود.

آسیب های شکست عشقی نوجوانان چیست؟

شکست عشقی در نوجوانی تبعات منفی زیادی برای آنها در بلند مدت و کوتاه مدت در پی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • افسردگی ناشی از شکست عشقی به وجود آمده میتواند اولین و بارزترین آسیب برای آنها باشد.
  • دلزدگی از جنس مخالف به دلیل ناکامی در عشق به وجود آمده در قلب آنها.
  • تشدید بحران های مربوط به دوره رشدی نیز از دیگر تبعات منفی شکست عشقی نوجوانان است.
  • فاصله افتادن بین خانواده و نوجوان به دلیل رفتار های پرخاشگرانه نوجوان که منشا آن شکست عشقی او هست نیز بسیار شایع است.
  • عدم تمایل یا تمایل کمتر به جنس مخالف و برقراری ارتباط عاطفی مجدد به دلیل تجربه و خاطره بد به جا مانده از شکست عشقی مورد بعدی است که از اثرات منفی در بلند مدت میباشد.

آیا بلوغ زودرس باعث عاشق شدن نوجوان میشود؟

هر دخترو پسری در دوران نوجوانی و بلوغ با موارد و مسائل و چالشهای گوناگونی روبه رو میشود که کنترل عشق در نوجوانان و درگیری با بلوغ و میل جنسی از جمله آنهاست. بلوغ زودرس نوجوان و درگیری ذهنی بیش از حد او میتواند باعث بروز عشق در دوره نوجوانی باشد. وقتی والدین نوجوانی دارند که در حال طی کردن بلوغ جنسی است باید خیلی از موارد را مراقبت کنند تا ذهن نوجوانشان بیش از حد درگیر رابطه جنسی نشود. دیدن فیلم های حاوی تصاویر مستهجن و عاطفی یا معاشقه میتواند ذهن نوجوان را به کلی و مدتها درگیر خود کند. گاهی از اوقات عدم رعایت نکات یاد شده باعث میشود نوجوان نتواند میل جنسی خود را کنترل کند و از لحاظ جنسی مجذوب در دسترس ترین جنس مخالف شود و عاشق او شود.

احساس تنهایی باعث عاشق شدن نوجوان میشود؟

زندگی های مدرن امروز امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار میدهد و تغییر سبک زندگی انسان راحتی را برای ما به همراه آورده است. کم جمعیت تر شدن خانواده ها شرایط تنهایی کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است. در بعضی از خانواده ها هم پدر و هم مادر شاغل هستند و برای امرار معاش خانواده تلاش میکنند. نوجوان این خانه اکثر اوقات روز را تنها میگذراند و خود را با درس یا سرگرمی های معمول و مرسوم مشغول میکند. اما همین تنهایی کم کم باعث میشود که او احتیاج پیدا کند که با کسی حرف بزند، به او محبت کند یا محبت ببیند. همین احساس نیاز باعث میشود که به اولین نگاه و لحن محبت آمیز جذب شود و همانطور که در بالا گفته شد درگیر رابطه عاطفی و  عشق در نوجوانی شود.

سوالات متداول

علائم عشق در دوران نوجوانی چیست؟

بیشتر شدن میل نوجوان به تنها بودن میتواند از جمله نشانه های عاشق شدن نوجوان باشد. بی قراری های گاه و بی گاه نوجوان به دلیل یک تجربه جدید در زندگی نیز از دیگر نشانه های عشق در نوجوانان است.

کنترل عشق در دوران نوجوانی را توضیح دهید؟

نوجوان را متوجه کنید که شرایط الان او را در گذشته تجربه کرده اید و او را کاملا درک میکنید. از حرف زدن در مورد شرایط فعلی نوجوان به هیچ وجه خجالت نکشید ،هر چقدر بیشتر تبادل نظر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت

هدف مرکز مشاوره روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره عشق در دوردان نوجوانی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:

 


:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق و محبت (Love and kindness) واژه ای اسرار آمیز و مسحور کننده است . این طور به نظر میرسد که همه به دنبال عشقی با ویژگی های رمانتیک هستند . هرچند که عشق و محبت به صورت هیجانی انسانی در طول تاریخ در فرهنگ های مختلف انعکاس یافته است . اما عشق رمانتیک (romantic love) مفهومی است که در عصر مدرن در رمان ها تجلی یافته است و سعی کرده اند تعریفی زیبا از عشق ارائه دهند . اما تعریف عشق و محبت تنها به عشق رمانتیک محدود نمیشود . اگر ما مبنای اینکه عشق چست را همان عشق رمانتیک بگذاریم در حقیقت به این نکته توجه نکردیم که همه محبت های عاشقانه با این نوع عشق سازگار و همخوان نیستند .

انواع عشق و محبت

انواع عشق و محبت نیز در یک مقوله خاص قرار نمیگیرند . ما وقتی بگوییم عشق یعنی عشق و محبت عاشقانه احساسات خود را در معرض این ریسک بزرگ قرار داده ایم که سایر عشق هایی که پایدارتر و و همچنین در دسترس هستند را نادیده بگیریم . در دراز مدت ثابت شده است که برخی از انواع عشق و محبت سلامت و ارضا کنندگی بیشتری دارند . از انواع عشق و محبت هفت نوع از آن به صورت کلاسیک و بیشتر بر اساس مطالعات ارسطو و افلاطون در زیر به آنها اشاره شده است .

اروس (Eros):

عشق و محبت به همسر در این دسته جای میگیرد . یکی از انواع عشق و محبت اروس است که بیشتر شبیه به همان عشق رمانتیک است . این نوع عشق بیشتر جنبه جنسی و دوست داشتنی شدید قلمداد میشود . به نوعی میتوان عشق در یک نگاه نیز تعبیر شود . عشق و محبت به همسر دوست داشتن جنس مخالف است که جنبه های عاطفی ، هیجانی و جنسی دارد . مانند افسانه تروا یونانیان که نوعی از دیوانگی عشق یا عشقی استکه انسان را کور میکند .

فیلیا (Philia) :

فیلیا عشقی است که بر نوع دوستی بنا نهاده شده است . ارسطو معتقد است که روابط و همنشینی که بر پایه حسن نیت و اعتماد باشد میتواند مفید باشد . نزدیک ترین مترادف برای این نوع عشق روابط بین دوستان است .

استورگ (Storge) :

عشق و محبت به فرزند در این نوع از عشق جای میگیرد . این نوع دوست داشتن علاقه ای خانوادگی است . اما این عشق با انواع دیگر چه تفاوتی دارد ؟ اولین تفاوت عشق و محبت به فرزندان بر پایه  ویژگی های شخصیتی نیست . اما در انواع قبلی چیزی که افراد را به یکدیگر پیوند میداد همین قرابت شخصیتی بود . دوم در این عشق حتی میتواند دوست داشتن یک طرفه باشد . عشق مادر به کودک و نوزادش . سوم این عشق توجه و محبت بدون قید و شرط است .

اگیپ (Agape) :

عشق و محبت به هم نوع در این نوع علاقه جای میگیرد . این عشق مرز ندارد و جهانی است . این علاقه ربطی به آشنایی قبلی انسانها از هم ندارد . این عشق نوع دوستی (altruism) است که شامل مفهمومی برای از خو گذشتکی و فداکاری برای رفاه دیگران تعریف شده است .

لودس (Ludus) :

عشق و محبت به هم نوع اینجا دیگر مطرح نیست . این نوع عشق بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح دارد . فعالیت هایی مثل رقصیدن ، شوخی کردن آغوا کردن و حتی بازی کردن در این نوع عشق جای میگیرند . در این نوع دوست داشتن تمرکز بر هدف خواستی نیست و بیشتر غایت کار خوش گدازندن و لدت بردن از کاری است که تعهدی در آن موجود نیست .

پراگما (Pragma) :

در این نوع عشق جذابیت جنسی و ویژگی های شخصیتی به نفع اهداف مشترک و مسئولیت پذیری عقب مینشینند . این نوع عشقی عملی است که باعث میشود افراد بر سر وظایف خود پایدار بمانند . این نوع عشق در قالب جامعه مدنی و سیاسی ظهور پیدا میکنند چرا که اهداف مشترک مطرح است و مفاهیمی انتزاعی مانند عشق به وطن .

فیلوتیا (Philautia) :

این نوع از دوست داشتن عشق و محبت به خودمان است . این عشق میتواند هم  سالم وهم ناسالم باشد . از خودگذشتگی و فداکاری در برار غرور و تکبر . محبت به خود اگر جنبه ناسالم به خود بگیرد بخ خود شیفتگی منتهی خواهد شد و عوارضی همچون نفرت و دشمنی در پی دارد اما اگر جنبه مثبت پیدا کند به اعتماد به نفس تبدیل میشود که دوست داشتن خود و ویگران را به همراه خواهد آورد .

مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق به همسر (Love for SPOUSE)

عشق به همسر یکی از پایه های مهم زندگی زناشویی است . اما چه میشود که بعضی اوقات جملاتی شبیه این شنیده میشود : من دیگر به او حسی ندارم . محبت به همسر کانون زندگی را گرم نگه میدارد و این توجه به یکدیگر در زندگی باعث میشود زوج ها احساس خوبی از کنار هم بودن داشته باشند . اما گاهی زوجین در مورد معنای عشق به همسر گمراه میشوند .

عشق را تنها به معنای احساسات گرم ، رمانتیک و هیجانی (warm, emotional, romantic feelings) نسبت به همسر درک میکنند . حال چون اینها را نمیتواند بوجود بیاورد و یا در همسر خود بیابد به این نتیجه میرسد که باید به زندگی پایان داد !

عشق به همسر فرایندی دوطرفه است، تنها محبت مرد به زن یا برعکس محبت کردن به مردان نیست . عشق به همسر یعنی هرکاری از دستم برمیاید انجام میدهم تا رضایت از زندگی زناشویی (marital satisfaction) افزایش یابد .

ابراز عشق به همسر

ابراز عشق به همسر زمانی معنا میابد که توجه و محبت به همسر واقعی باشد و در این صورت یک زوج را برای یک عمر کنار هم نگه میدارد . اشتباه نکنید ابراز عشق به همسر تنها احساسات نیست بلکه یک نوع نگرش به زندگی مشترک است . این نگرش اگر در ابزار عشق به همسر تجلی یابد منجر به کلمات و رفتار هایی میشود که برای برای زندگی شما مفید است . قلب سرد زندگی شما را گرم میکند .

اگر عشق خود را با این کلمات و رفتار ها ابراز کنید و به همسر خود توجه کنید و در این قالب با یکدیگر رفتار کنید ، احساسات گرمی که دنبالش بودید به شما باز خواهد گشت . یکی ار تراژدی های زندگی امروزه ما این است که عشق را با احساسات هیجانی داغ یکسان میبینیم . اینجاست که در ابراز عشق به همسر نیز راه را به خطا میرویم .

تاثیر عشق به همسر

تاثیر عشق به همسر زندگی را لذت بخش میکند . به یاد داشته باشید احساسات و هیجانات گرم نتیجه عشق شما هستند نه اینکه ماهیت عشق را تشکیل دهند !

توجه به زن و محبت کردن به مردان و عشق به همسران قابل آموزش است ، میتوان آن را آموخت . جالب است بدانید در رم باستان زنان مسن تر وظیفه داشتند به زنان جوان تر آموزش دهند که چگونه همسران خود را دوست داشته باشند . حال وضعیت چگونه است ؟ زوجین کلماتی مانند این را جستجو میکنند : عوارض محبت بیش از حد به زنان یا مردان چیست !

عوامل عشق به همسر

عوامل عشق به همسر چیست ؟ په چیزی باعث میشود که شریک زندگی امان را دوست بداریم ؟ قدم اول این است که نگاه خود را به زندگی و عشق تغییر دهیم . به عشق به عنوان نوعی نگرش (Love Is an Attitude) بنگرید تا احساسات گداخته . از عواملی که عشق به همسر را به ارمغان میاورد توجه است .

بیاییم از او بپرسیم :

  • چه کمکی از دستم برایت برمیاد؟
  • چطور میتوانم زندگی را برای تو آسان تر و لذت بخش تر کنم؟
  • چگونه میتوانم شوهر بهتری برای تو باشم؟

جواب های او رفتار های ما را شکل خواهد داد .

جملات عشق به همسر

جملات عشق به همسر صمیمیت ما را به یکدیگر نشان میدهد . عشق را راهی برای برای زندگی بهتر ببینید . ممکن است تغییراتی که میخواهید با این روش در زمانی کوتاه صورت نگیرد . اما کم کم دگرگونی شروع میشود . و همسر شما هم به دنبال توجه به نیازهای شما خواهد بود . اگر ما اینگونه با همسر خود رفتار کنیم در قلب همسر خود احساسات رمانتیک را بیدار خواهیم کرد . اگر شما خود را متعهد به دوست داشتن و توجه به همسر خود بدانید ، همسر شما نیز متقابلا عاشق شما خواهد شد و ازدواجی نو متولد خواهد شد.

منبع:

مرکز مشاوره روانشناسی



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

 

 

با این عشق چقدر از آرزوهایمان دور میمانیم؟

میتوانیم تا عمر داریم پایبند دلمان باشیم یا به مرور زمان تغییر خواهیم کرد؟

آیا کوبیدن بر در بسته صاحب خانه را ملزم به باز کردن خواهد کرد یا دستهایمان درد خواهد گرفت؟

سوالهای زیادی برای این نوع عشق مطرح است. رسیدن به یک پاسخ درست است که در تصمیم گیری به ما کمک میکند. تصمیم برای یک عمر زندگی. پاسخ مناسب و درست راچه کسی میداند؟ مرکز مشاوره روانشناسی آویژه پیشنهاد میکند قبل از هر تصمیمی روانشناسی عشق بگیرید. بدانید تا شکست نخورید. آگاهی پیدا کنید تا پشیمان نشوید. ای کاش ها در زندگی زیاد گفته میشوند. عمری را که دیگر باز نمیگردد با پشیمانی سپری کردن جزو آرزوهای هیچ کس نیست.

شکست عشقی

هر کسی وقتی در زندگی با شکست مواجه میشود یا به بن بست برمیخورد به دنیال مقصر میگردد. اما مقصر کیست؟ کسی جز خود ما که تصمیم گیرنده نهایی هستیم؟ پس بدانیم و با علم و آگاهی تصمیم بگیریم. در عشق های یک طرفه مهم است که طرف مقابل ما دارای چه روحیاتی باشد. چه وضعیتی داشته باشد. برخی شاید عاشق نباشند اما وقتی از جانب طرف مقابل محبت بی شائبه ببینند او را میپذیرند و قدر محبتهایش را میدانند. از اینکه یک نفر به آنها علاقه دارد راضی هستند و در حد توان خود تلاش میکنند این محبت به ثمر برسد. عده ای دیگر مغرور شده و او را به دنبال خود میکشانند یا آزار و اذیت میکنند . برخی دیگر فقط دوست دارند به کسی ابراز عشق کنند که با علاقه و سلیقه آنها تطبیق داشته باشد. برخی دیگر این علاقه را تحقیر میکنند. با ما همراه باشید.

علائم عشق یک طرفه

علائم عشق یک طرفه روشن است. یک نفر گویا، دیگری خاموش. این یکی سرشار، آن یکی خالی. یکی عاشق، دیگری فارغ. یکی بی تاب و بیقرار، دیگری آرام و بیتفاوت. یکی ایثار و فداکاری میکند دیگری دریغ از یک قدم برداشتن. علائم عشق یک طرفه شاید خیلی زود مشخص نشود اما به مرور زمان رد پای خود را در زندگی نشان میدهد. زمانی که ما به محبت او نیاز پیدا میکنیم. زمانی که برای کاری از او میخواهیم پیشقدم شود.

زمانی که نیاز داریم محبت ها و کارهایی را که میکنیم ببیند. اما متاسفانه نیازهای ما برآورده نمیشوند. ما میمانیم با یک قلب ترک خورده. البته در مواردی نیز طرف مقابل میبیند، پیشقدم میشود، و همراهمان می ماند. اما نمیتوان اطمینان داشت. تا وقتی که از روحیات او آگاه باشیم و بدانیم شاید عاشق نباشد اما فارغ هم نیست. درک و شعوری بالا دارد. این عشق زمانی دو طرفه خواهد شد.

نشانه های عشق یک طرفه

علائم عشق یک طرفه در مهر ورزیدن، در پذیرفتن، در دلسوزی نشان دادن مشخص میشود. نوع دیگری از این نوع علاقه عشق ذهنی است که هیچگونه ابراز یا تعاملی در آن نیست. یک نفر در ذهن خود از دیگری بت میتراشد و آن یک نفر مشغول زندگی روزمره خود است و از این علاقه و عطش هیچ اطلاعی ندارد. او از این بیخبری آگاه است اما باز هم در این عشق اصرار دارد. یا اینکه فکر میکند او هم عاشق است. در افکار خود از هر برخورد کوچک ماجرایی عشقی میسازد. اگر او با احترام  به این فرد مینگرد عاشق برای خود سناریوی عشقی میسازد. در صورتیکه طرف مقابل شاید لحظه ای هم به او نیاندیشد. این نوع بی نتیجه ترین عشق است. شاید اگر ابراز میشد درصد رسیدن به نتیجه کمی بالاتر میرفت. جذب معشوق نیز مهارت میخواهد. یکی از مهارت های زندگی رسیدن به حالت های مطلوب است.

مشکلات عشق یک طرفه

مشکلات عشق یک طرفه زمانی است که هر چه تلاش میکنیم دیده نمیشود. ما در این رابطه ارزش خود را از دست داده ایم. به مرور عزت نفسمان نیز فروکش میکند. برخی از عاشق ها میخواهند عشق خود را پنهان کنند. چون احساس میکنند عشقشان یک طرفه است و غرورشان پایمال شده است. در این حالت به جای ابراز عشق به وارونه گویی متوسل میشود. مثلا اگر معشوقش قد بلند است از قد بلند کس دیگری ایراد میگیرد. یا با الفاظ تند عشقش را پنهان میکند. در واقع بر چهره عشقش نقاب میگذارد. حال بستگی به زیرکی طرف مقابل دارد که این حس را درک کند یا نه. ( اگر با دیگرانش بود میلی چرا جام مرا بشکست لیلی) برخی دیگر نیز زیادی خوش بین هستند.

مثلا اگر طرف مقابل در یک جمع او را برای انجام دادن کاری انتخاب کند فکر میکند از روی عشق این کار را انجام داده است.مشکلات عشق یک طرفه بیشتر به خاطر نگرش احساسی است که به وجود می آید. اگر کسی عقلانی و منطقی به قضیه نگاه کند مسلما به کسی عشق نمی ورزد که هیچ حسی به او ندارد. یک نوع دیگر به گونه ای است که طرف مقابل از عشق او لذت میبرد. اما نه برای وصل بلکه برای اینکه یک برده عشقی دارد. لذت میبرد در جمع دوستان و آشنایان فخر فروشی کند لذا تا میبند طرف مقابل در دل عشق و علاقه خود را گم میکند.یا برعکس با یک نگاه، یک جمله و یا یک حرکت او را دوباره به سمت خود میکشد. عاشق دل پاک فکر میکند توانسته است دل او را به دست بیاورد.

معایب عشق یک طرفه

ازمعایب عشق یک طرفه همین بس که یک نفر بیش از حد تلاش میکند و دیگری نه. عاشق خود را تحقیر شده حس میکند. هیچ وقت به این عشق مباهات نمی ورزد. همیشه احساس میکند عزت نفسش پایین و رو به زوال است. از معایب عشق یک طرفه این است که ممکن است برای برگرداندن غرورش دست به کارهایی بزند که لایقش نیست. مثلا با کسی دیگر ارتباط برقرار کند تا خلا ها را پر کند. در نتیجه مورد سواستفاده قرار میگیرد و وجهه خود رانیز از دست میدهد. هم نزد معشوق، هم پیش خودش و هم در اجتماع.

 مزایای عشق یک طرفه در این است که چون عاشق میداند معشوق به او علاقه چندانی ندارد برای به دست آوردن او تلاش میکند. یکی دیگر از مزایای عشق یک طرفه فداکاری برای معشوق است. خود عاشق نیز از جهاتی آسوده تر است . چون نوع عشق خود را میشناسد بی توقع است. کمتر از او می رنجد. احساس مالکیت نمیکند. در این نوع معمولا عاشق پیچیدگی های رفتاری خود را کنار میزند. مانند یک کودک ساده و بی آلایش میشود. از مهر ورزیدن به معشوق لذت میبرد بی آنکه توقع داشته باشد. خلاصه نهایت سعی خود را میکند.

مشکلات عشق یک طرفه

اطمینان از عشق یک طرفه

اطمینان از عشق یک طرفه به آزمایش نیاز دارد. میخواهید بدانید او واقعا شما را نمی پسندد؟ ممکن است مدتی از دید او خود را پنهان کنید تا بسنجید دلش برای شما تنگ میشود یا نه؟ چه بسا دو نفر که عمری کنار هم عاشق هم مشغول زندگی هستند اما یکی از آن دو نمیداند. شاید چون ابراز نمکند. شاید نمیخواهد عشقش رو شود. برخی فکر میکنند اگر سادگی کنند باید تاوان پس بدهند. یا ممکن است معشوقشان ناز بیاورد. یا میترسند عشقشان یک طرفه باشد و ابراز عشق باعث ضایع شدن آنها شود. ولی اطمینان از عشق یک طرفه شهامت رفتاری میخواهد. این که بدانیم طرف مقابل مارا عاشقانه دوست دارد یا خیر. آیا میتوانیم در سایه سار عشق او کمی بیاساییم یا همچنان در داغی عشق خود و سردی قلب او باید بسوزیم؟

صبحدم مرغ چمن با گل نوخواسته گفت          ناز کم کن که در این باغ بسی چون تو شکفت

گل بخندید که از راست نرنجیم ولی              هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت

عشقتان پایدار لبتان خندان و دلتان شاد.

سوالات متداول

عشق یک طرفه مختص  بانوان است یا آقایان؟

البته در بانوان به دلیل غالب بودن احساسات بر منطق بیشتر جلوه میکند ولی بیشتر عشق نیست بلکه اصرار در به دست آوردن است. اما در آقایان عمیق تر و پاینده تر است و واقعی تر. عشق بانوان در اثر یاس زودتر فروکش میکند.

عشق یک طرفه آری یانه؟

بستگی دارد عاشق چه کسی باشیم. اگر قدر دان، انعطاف پذیر و عاشق شخص دیگر نباشد چرا که نه؟ ولی اگر قرار باشد او به تنهایی و ضعف های ما بیافزاید ، یانه بهتر است بگوییم در ما ضعف ایجاد کند در واقع مانند یک مجسمه ضربه خورده به یکباره فرو خواهیم ریخت. حال انتخاب با شما است.

خطرات عشق یک طرفه چیست؟

در اثر ناامیدی: اقدام به خودکشی، اقدام به فنا کردن زندگی آینده، رو آوردن به مشروبات الکلی و موادمخدر، تمارض روحی دائم العمر و در حالت دیگر: اقدام به انتقام از طرق مختلف، برهم زدن زندگی آینده معشوق بعد از گذشت زمان، وارد آوردن خسارات مادی ( مانند ریختن تینر روی رنگ ماشین، ویترین مغازه و ... ) اسید پاشی و در موارد نادر اقدام به قتل.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

https://psychologist1.blog.ir/1400/12/10/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%DB%8C%DA%A9-%D8%B7%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 



:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

عشق دو طرفه یعنی هر دو طرف بیدریغ به یکدیگر عشق بورزند. عشق دو طرفه یعنی هرکدام دیگری را مانند وجود خود دوست بدارد. لذت عشق دو طرفه در توصیف نمیگنجد. این دوستان زودتر به تفاهم میرسند. منافع مشترک دارند. اصلا منافعی را در نظر میگیرند که به نفع طرف مقابل هم باشد. با سلایق و علایق معشوقشان آشنا هستند. حساسیتهای روحی هم را میشناسند. ترجیح میدهند از برخی خواسته های خود صرف نظر کنند تا زوجشان خوشحال تر باشد. اما این عشق زیبا آفت هایی هم دارد. رسیدن به دوست خوب و عاشق مهم است اما نگهداری از این عشق مهمتر. این رابطه همانقدر که عمیق است به همان اندازه نیز نگهداری از آن سخت است. چون روح و روان عاشق حساس و دلش نازک است. کوچکترین آسیب بر روی این ظرف بلور چنان اثری میگذارد که ممکن است تا آخر عمر فراموش نشود.

چه کنیم تا از این موهبت تا آخر عمر بهره ببریم؟ چطور میتوانیم از این رابطه محافظت کنیم؟ اول اینکه شک و تردید به دل راه ندهیم. به محبتهای او اعتماد داشته باشیم. حساس نباشیم. یادمان باشد ما مالک او نیستیم. روحش را آرام و آزاد بگذاریم تا بتواند به راحتی دوستمان بدارد. کسانی را که او دوست دارد ماهم دوست بداریم. به علایقش احترام بگذاریم. برای اعتقاداتش احترام قائل شویم حتی اگر با آنها مخالفیم. اگر در مورد مسئله ای تردید داریم حتما با یک نفر بیطرف مشاوره نماییم. کسی که نسبت به موضوع اشراف کامل دارد. روانشناسی عشق در حفظ آن به ما کمک میکند. مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه آرزوی عشقی دائم و دوطرفه برای شما دارد.

علائم عشق دو طرفه

علائم عشق دو طرفه واضح و روشن است.

  • تفاهم
  • درک متقابل
  • به زبان نیاوردن کلمات آزار دهنده از هردو سو
  • به دنبال خوشی ها و لذت های یکجانبه نبودن
  • در پی منافع شخصی نبودن
  • دلتنگ شدن برای هم
  • تازگی داشتن برای هم
  • از حرف های هم کسل نشدن
  • در پی شاد نمودن هم بودن
  • بی توقع بودن از هم
  • برای موفقیت هم تلاش کردن
  • در پی نقطه ضعف های هم نبودن
  • در کارها با هم مشورت کردن
  • برای پیشنهادهای هم فکر کردن
  • برای خانواده های هم احترام قائل شدن

علائم عشق دو طرفه در رفتار و پندار  هرکسی مشخص است. از دیگر علائم عشق دو طرفه این است که حتی به شوخی به هم طعنه نمی زنند و به ضرر هم راضی نیستند.

چگونگی عشق دو طرفه

چگونگی عشق دو طرفه به این ترتیب است: وقتی دو نفر همدیگر را برای اولین بار میبینند در روح و روان آنها تغییر محسوسی بوجود می آید. قلبشان به تپش می افتد. نگاهشان برای چند لحظه به هم گره میخورد. این نگاه کمی طولانی تر از معمول میشود. پس از آن هردو به نوعی میخواهند ارتباط کلامی برقرار کنند. یا برخی با رفتارهای خاص او را متوجه علاقه خود میکنند. مثلا با دنبال کردن نگاه. دور وبر او چرخیدن. مادام در کنار او بودن و شرم داشتن در برخی مواقع. چگونگی عشق دو طرفه در طرز نگاه، طرز صحبت و رفتار کاملا مشخص میشود. اگر دو نفر عاشق هم باشند و شما آنها را ببینید در دقایق اول متوجه خواهید شد.

برخی اوقات نیز متاسفانه عشق دو طرفه واقعی نیست. این ابراز و تظاهر به عشق برای بدست آوردن موقعیت خاص یا برای مسائل مادی است. شاید طرف مقابل تا آخر عمر هم متوجه نشود. چون اینگونه افراد با برنامه ریزی و مهارت به طرف مقابل نزدیک میشوند. اینگونه افراد طعمه خود را از میان افرادی که نقطه ضعف خاصی دارند یا خیلی ساده دل هستند انتخاب میکنند. حال که صحبت از طعمه شد، بهتر است مواردی را یادآوری کنیم. برخی جوانان در دنیای مجازی برای کسانی که چاق و مسن هستند دانه میریزند. چون از روی پروفایل ها و عکسهایشان متوجه موقعیت آنها میشوند. مانند اقامت در کشورهای خارجی، ثروتمند بودن و غیره.. با تعریف و تمجید و زبانی شیرین روح و احساسات آنها را به بازی گرفته و سواستفاده میکنند. متاسفانه این رابطه دوام زیادی ندارد. چون بارسیدن به موقعیت یا خواسته هایشان او را رها میکنند.

ساخت عشق دو طرفه

ساخت عشق دو طرفه را از چند جنبه بررسی میکنیم. اگر عشق شما یک طرفه است: یا طرف مقابل شما را میتواند بپذیرد یا اصلا نمیخواهد بپذیرد. یا با شما کفو و همسطح است یا از یک یا چند جنبه با شما کفو نیست. اگر طرف مقابل شما را تا حدی میپذیرد ممکن است شما بتوانید او را عاشق خود کنید. با ابراز عشق، محبت بی شائبه و جلب احترام و اعتماد او. اگر اصلا نمیخواهد شما را بپذیرد بررسی کنید و دلیل آن را بیابید. اگر این دلیل قابل تغییر بود سعی خود را بکنید. اما اگر قابل تغییر نیست سعی شما بیهوده است. در بحث ساخت عشق دو طرفه اگر با شما کفو و همسطح است جای امیدی هست. اگر کفو و همسطح نیست حال از نظر زیبایی، سن و سال، اقتصادی و اجتماعی، عاشق کردن او ممکن است ناامید کننده باشد.

در عشقهای یکطرفه معمولا کسی که عاشق است باید مهارت بسیار زیادی داشته باشد. این رابطه معمولا به فدا شدن عاشق  می انجامد. بطور کلی وقتی میتوان یک عشق دو طرفه دلپذیر داشت که در نگاه اول هر دو برای هم دلپسند واقع شوند. در غیر این صورت عاشق کردن شخص دوم تلاش و از خود گذشتگی فراوان میخواهد. دیده شده کسی خواسته طرف مقابلش را عاشق کند وقتی به نتیجه نسبتا مطلوبی رسیده با خستگی مواجه شده است. متوجه شده است تلاشش در مقابل به دست آوردن دل او لذتی را که میخواسته به او نمیبخشد. نتیجه هدر دادن احساسات، وقت و شعور است.

عشق دو طرفه حقیقی

عشق دو طرفه حقیقی به این معنا نیست که چشم بسته عاشق شویم. اگر قلبمان برای کسی تپید با تدبیر به او نزدیک شویم. طرف مقابلمان را بسنجیم. آیا او مناسب ما هست؟ آیا میتوانیم در کنار او یک عشق دو طرفه حقیقی داشته باشیم؟ یا در کنار او بودن، جز خاطره یک شکست تلخ چیزی برایمان نخواهد داشت؟ بیاندیشیم و خود را بیجهت نیازاریم. برای کسی ارزش عاشق شدن قائل شویم که او هم به سوی ما تمایل داشته باشد. احساسات وقتی زیبا هستند که همراه با شعور به کار گرفته شوند. عشق حقیقی که از جانب دو طرف باشد مانند سواری گرفتن از اسبی است که یورتمه میرود. آرام و دلنشین که سواره، نگران افتادن از روی اسب نیست.

راه رسیدن به عشق دو طرفه

راه رسیدن به عشق دو طرفه بهره گیری از علم روانشناسی و مهارت های زندگی است. بهره گیری از عقل و هوش. راه رسیدن به عشق دو طرفه احساس میخواهد و یک قلب پاک و بی آلایش. قلبی که برای کسی میتپد که لااقل او را دوست بدارد. این راه برای کسی هموار تر است که به خود احترام بگذارد. از خود یک موجود بی تدبیر نسازد که ذهن و شعور خود را زیر سوال ببرد.

با به دست آوردن موفقیتهای زیاد طرف مقابل را شیفته خود کند نه با التماس و اشک و آه. آدم ضعیف و بی تدبیر را کسی لایق عاشق شدن نمیداند. کسی که برای غرور و شخصیت خود احترام قائل میشود ناخوداگاه احترام دیگران را نیز برمی انگیزد. خودمان را دوست بداریم تا بهتر دوست داشته شویم. خودمان را، اعتقادمان را و علایقمان را. برده عشق نباشیم، عشق را بنده کنیم و از زیبایی هایش لذت ببریم.

سوالات متداول

آیا در عشق های دو طرفه تا آخر عمر رفتار رمانتیک باقی میماند؟

خیر شاید آن شور و هیجان و بیان احساسات در روزمرگی ها کمرنگ شوداما دوست داشتن قلبی معمولا باقی می ماند مگر از یکی از آنها رفتاری سر بزند که باعث سردی شود ولی باز هم ته مانده عشق کار خود را میکند.

آیا عشقهای دو طرفه نیز منجر به جدایی میشود؟

بله چون توقعات معمولا در اینگونه موارد بیشتر میشود. احساس مالکیت پدید می آید و این حس باعث دست و پا گیر شدن میشود و ممکن است به جدایی ختم شود.

کدام عشق پایه های مستحکم تری دارد؟

عشق غرق شدن در دریا و دوست داشتن شنا کردن در دریاست. دوست داشتن منطقی و عقلانی که براساس شناخت متقابل پدید می آید ماندگارتر و همیشگی تر است تا عشق های هیجانی.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: https://www.borna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-143/1295413-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87



:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

متأسفانه، تأثیرات پورنوگرافی بیشتر از آنچه تصور می کنیم بر نوجوانان ما تأثیر منفی می گذارد. اما این امید برای والدینی وجود دارد که به نوجوانان خود کمک کنند تا بر اعتیاد به پورنوگرافی غلبه کنند.

پورن جذاب است ما این را درک می کنیم، به خصوص برای نوجوانان، ما به عنوان والدین باید پاسخ ها درمان اعتیاد به پورنوگرافی را بدانیم.

بارها و بارها، دختران و پسران طعمه ارضای فوری تخیلات جنسی و اثرات منفی اعتیاد به پورن می شوند. به عنوان یک مشاوره خانوداه نمی‌توانم تعداد دفعاتی را که هم دختران و هم پسرها گفته‌اند که بچه‌ها را در مدرسه در حال تماشای فیلم‌های مستهجن می‌بینند، به شما بگویم.

دختر نوجوان در ابتدا به‌طور تصادفی از طریق پیام‌های جنسی، کلاس آموزشی، یک رمان فانتزی (تصاویر کلمات) یا چت‌های جنسی با پسران ، در معرض دیدن بدن برهنه مرد قرار گرفتند. اغلب این مواجهه اولیه منجر به میل به دیدن چیزهای بیشتر، از جمله انواع تخیلات جنسی می شود.

امروزه متاسفانه در کلینیک روانشناسی، هر دو جنس دختر و پسر به طور فراگیر در مورد رابطه جنسی دهانی صحبت می کردند. این همه اطلاعات را از کجا آورده اند؟ چرا آنها به ورزش، موسیقی و نمرات فکر نمی کنند؟

 

مشکلات اعتیاد به پورن

مشکل اینجاست  که قرار گرفتن در معرض اطلاعات جنسی باعث می شود که پسران و دختران به دیدن فیلم های پورن تمایل پیدا کند. اثرات اعتیاد به پورن آنها را در مسیری به سوی عشق تحریف شده و بی احترامی به دیگران قرار می دهد. متاسفانه پورنوگرافی، اعتیاد به پورن و صحبت های جنسی به یک امر عادی تبدیل می شود.

مغز به ما کمک می کند تا آنچه را که از طریق حواس پنج گانه خود دریافت می کنیم، درک کنیم. به آنچه می بینیم، می خوانیم یا می شنویم پاسخ دهیم. پس از تماشای فیلم های مستهجن، ایده رابطه جنسی به ذهن می یاد نه ارتباط.

 

 

 

اثرات اعتیاد به پورن قدرتمند و فراگیر است

پورنوگرافی قدرتمند است و میل به چیزهای بیشتر را ایجاد می کند. بسیار فراگیرتر از آن چیزی است که فکر می کنید. به طور کلی، افزایش رسانه‌های اجتماعی و فناوری، مشکلی را برای پسران و دختران ایجاد کرده است که طعمه تأثیرات اعتیاد به پورنو شوند.

این آمار را در نظر بگیرید:

تقریباً 11000 «فیلم بزرگسالان» سالانه اکران می شود. درآمد صنعت پورن 2.84 میلیارد دلار در سال است. از طریق اینترنت - به طور کلی درآمد صنعت فیلم مستهجن بین 57 تا 100 میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود. "سکس" بیشترین جستجو برای عبارت در اینترنت است 87 درصد از دانشجویان دانشگاه می گویند که از طریق وب کم یا تلفن رابطه جنسی داشته اند.

 

چرا صنعت پورن بچه های جوان می خواهد؟

صنعت پورنوگرافی یک تجارت عظیم است. همانطور که در مورد هر کسب و کاری وجود دارد، آنها می خواهند گسترش پیدا کنند. صنعت پورن می‌داند که اثرات اعتیاد به پورن، به‌ویژه برای نوجوانان مضر است.

در نوجوانی، مغز به راحتی با پاداش های درک شده تحریک می شود. مسیر پاداش در مغز - ناحیه تگمنتال شکمی، هسته اکومبنس و قشر پیش پیشانی - در حساس ترین حالت خود قرار دارد.

هنگامی که مغز تحریک می شود، دوپامین را در آن مسیر آزاد می کند. این یک اثر آبشاری از حافظه و انگیزه ایجاد می کند. مغز بیشتر و بیشتر می خواهد. و برای اعتیاد، تکانشگری و تازگی آماده است.

خود دوپامین بد نیست. می تواند چیز بسیار خوبی باشد. در واقع، دوپامین به انگیزه، لذت و مدیریت خلق و خوی کمک می کند. با این حال، هنگامی که دوپامین در نتیجه پورنوگرافی آزاد می شود، مضر است. این باعث می شود که مغز بیش از هر چیز روی پورنوگرافی متمرکز شود.

 

اثرات اعتیاد به پورن: وقتی بچه ها نگاه می کنند!

اولین باری که کسی به پورنوگرافی نگاه می کند، مغز آن تجربه را ذخیره می کند. در همین حال، دوپامین پیامی مقاومت ناپذیر به نواحی مغزی که برخورد می کند ارسال می کند: "دوباره این کار را انجام بده!" با دسترسی مکرر، تقاضا رشد می کند. متأسفانه، هرزه‌نگاری بیشتر و بیشتری برای ایجاد همان تأثیر نیاز است.

هنگامی که یک نوجوان هجوم دوپامین ناشی از پورن را تجربه می کند:

بر تمایل به تکرار هر چیزی که باعث تحریک لذت شده است تمرکز می کند

صرفاً به خاطر تماشای فیلم های پورن یا تجربه دوباره یک فانتزی جنسی، هجوم دوپامین را تجربه می کند.

بیشتر به مشاهده پورن اهمیت می دهد تا عواقب تعامل با پورن

ذهنیت مصرف کننده را توسعه می دهد - افراد دیگر به جای افرادی با ارزش تبدیل به اشیا برای مصرف می شوند

متاسفانه دیدن پورنوگرافی میل فوری برای پورنوگرافی جای سرمایه گذاری در یک رابطه عاشقانه را می گیرد

برای یک مغز معتاد به دیدن فیلم سکسی، اعتیاد به پورن به اندازه غذا و آب به یک نیاز اساسی تبدیل می شود.

 

تاثیر اعتیاد به پورن بر روابط سالم

بخش دیگری از مغز نیز تحت تأثیر پورنوگرافی قرار می گیرد - نورون های آینه ای که احساسات لازم برای روابط سالم را تسهیل می کنند، به عنوان مثال، همدلی.

وقتی یک نوجوان فیلمی با درجه R پر از برهنگی و محتوای جنسی خشونت آمیز ببیند. باید توجه کنید که بیشتر بزرگسالان برای مقابله با این نوع تحریکات مجهز نیستند، چه رسد به مغز در حال رشد یک نوجوان.

بسیاری از دختران و پسران این فیلم خاص را تماشا کرده‌اند، آنها از آن به عنوان یک فیلم اکشن عالی یاد میکنند و ادعا میکنند که «سکس» روی او تأثیری نداشته است.

این دیوانگی نیست! ذهن ما برای پاسخگویی به رابطه جنسی طراحی شده است. مانند بسیاری از افراد، نوجوانان نیز سعی دارند خود را متقاعد کنند که محتوای جنسی در رسانه ها چیز مهمی نیست.

دختران به همان فیلم کمی متفاوت پاسخ خواهند داد. آنها ممکن است خود را متقاعد کنند که دنبال کردن با اشتیاق جنسی ایده آل است.

در اینجا دلیل خطرناک بودن محتوای دارای رابطه جنسی چیست؟ مشاوران مرکز روانشناسی آویژه می گویند مغز ما بین تعاملات زنده با فیلم ها تفاوتی قائل نمی شود. در مدت زمانی که برای تماشای یک فیلم یا انجام یک بازی ویدیویی نیاز است، نوجوانان در درون خود رفتارهای آزاردهنده روی صفحه نمایش را تجربه، تمرین و تقلید می کنند. اغلب، نتیجه دو حالت افراطی دارد. اولین مورد این است که آنچه را که می بینید عمل کنید. دیگری حساسیت زدایی است که باعث می شود نوجوانان ما قادر به احساس چیزی نباشند.

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان بطور کل مبحثی مه

نتیج تحقیقات در مورد اثرات اعتیاد به پورن در نوجوانان

این تحقیق بیان می‌کند که وقتی نوجوانان پورنوگرافی را مشاهده می‌کنند،:

باورها و ارزش های جنسی غیر واقعی تمرکز یا وسواس بیش از حد روی رابطه جنسی رفتارهای پرخاشگرانه جنسی علاقه بیش ازحد به داشتن رابطه جنسی بی بند و باری رفتارهای سهل گیرانه جنسی سوالاتی در مورد بدن خودشان مشکلات رفتاری احساسات افسردگی مشکلات ارتباط با دیگران، از جمله والدین آنها سوالاتی در مورد عملکرد جنسی آنها

دختران و پسران تمایل دارند محتوای یکسانی را از دریچه‌ای متفاوت ببینند.

دختران تمایل دارند به طور منحصر به فردی به سمت فانتزی صریح پنهان در پشت تصاویر جنسی کشیده شوند. فانتزی رابطه را تحت الشعاع قرار می دهد. دختران به دنبال بدن های کاملاً تراشیده شده هستند که با آنچه روی صفحه می بینند مطابقت داشته باشد. پسرها تمایل دارند به سمت تصاویر، هیجان، اخبار و محتوای ویدیویی کشیده شوند. سپس، آنها از یک دختر می خواهند که لباس بپوشد و مانند شخصیت هایی که روی صفحه می بینند رفتار کند.

منبع:  مرکز مشاوره خانواده روانشناسی آویژه



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

خیانت دردی است که بیش از حد معمول درد در بین خانواده ها ایجام می کند. اگر با همسری خیانتکار سر و کار دارید یا اعتراف می کنید که همسری خیانتکار هستید، هنوز امیدی برای ترمیم در ازدواج شما وجود دارد.

هیچ چیز ساده ای در مورد خیانت وجود ندارد، هرچه هست دلخراش است. خیانت جایی است که هرگز فکر نمی کردید خود را در آن پیدا کنید، یا هرگز تصور نمی کردید که این زوج خودشان را در این مشکل پیدا کنند. خیانت، دردی است که هیچ زوجی قصد سهیم شدن آن را ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط مرکز روانشناسی آویژه، تقریباً 30 تا 60 درصد از افراد متاهل در جامعه ما در مقطعی از ازدواج خود به خیانت می پردازند. در عصر حاضر، استرس مالی، مسائل مربوط به والدین، اختلاف نظر بر سر تعادل کار و خانه، وسوسه های رسانه های اجتماعی، پورنوگرافی و مجموعه ای از مسائل دیگر، همگی این پتانسیل را دارند که یک زوج را به سمت خیانت سوق دهند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر کمکی میکند؟

کیس خیانت زناشویی

امیر بازیکن فوتبال بود و الهام زن زیبایی بود که او در سراسر دوران دانشجویی با او قرار می گذاشت. مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی، آنها ازدواج کردند و امیر شروع به دنبال کردن رویای خود برای تحصیل در دانشکده پزشکی کرد. آنها به زودی دو نوزاد به خانواده خود اضافه کردند و زندگی پر از نشاط به نظر می رسید. وقتی امیر آخرین مرحله دانشکده پزشکی را تکمیل کرد، همه چیز فوق العاده بود.

اما وقتی امیر متوجه شد که امتحان پایانی را پاس نکرده است و نمی تواند بدون آن شود همه چیز شروع به فروپاشی کرد. الهام به حمایت از او ادامه داد. او حتی در حالی که امیر سفر می کرد،کانون خانوداده را زنده نگه داشت. فاصله بین امیر و الهام نه تنها از نظر فیزیکی، بلکه از نظر احساسی قابل درک بود، زیرا هر دو چیزهای خوب را فقط جداگانه دنبال می کردند.

الهام متوجه رفتار غیرعادی امیر شد. او برای «مطالعه» سفرهای بیشتری داشت و در ساعات عجیب شب با تلفن خصوصی تماس مشکوک می گرفت. بزرگترین ترس الهام زمانی به حقیقت پیوست که متوجه شد که الهام با یک دانشجوی زن جوان پزشکی آشنا شده است که در حال تحصیل برای قبولی در همان امتحان است. در ابتدا این یک ماجرای جدی نبود، اما به سرعت تبدیل به یک بحران شد. الهام نمی‌دانست چه کار دیگری بکند جز اینکه از خدا و کمک بخواهد. او برای نجات ازدواجش می‌جنگید.

کشف و تعریف خیانت

کشف یک رابطه خیانتکارانه می تواند باعث درد عاطفی عمیق و شدیدی شود. احساس خیانت، از دست دادن اعتماد و نیش فریب خوردن می تواند بسیار زیاد باشد. به طور معمول این باعث ایجاد احساسات عمیق هم در شریک قربانی خیانت و هم در همسر درگیر در این رابطه خیانتکارانه می شود.

خیانت توسط  متخصصان مشاوره خیانت " یک رابطه عاشقانه یا جنسی با شخصی غیر از شوهر یا همسرش" تعریف شده است.

خیانت همچنین می تواند شامل یک ارتباط عاطفی بدون رابطه جنسی فیزیکی باشد. اغلب گزارش شده است که خیانت احساس شده در رابطه عاطفی می تواند به همان شدتی باشد که در رابطه جنسی احساس می شود. در هر صورت، اعتماد شکسته می شود و تأثیر عاطفی این رابطه ویرانگر است.

در طول کشف هر رابطه خارج از ازدواج، سوالات زیادی در مورد رنگ واقعی رابطه زناشویی مطرح می شود. به طور معمول، همسر خیانتکار با اعتماد به نفس پایین، اعتیاد به الکل، سوء مصرف مواد مخدر یا حتی اعتیاد جنسی دست و پنجه نرم می کند.

علاوه بر این، مسائل زناشویی که ممکن است سال‌ها در حال شکل‌گیری باشد، اغلب آشکار می‌شوند. معمولاً اینها ناگفته هایی هستند که به طور فزاینده ای باعث قطع ارتباط، سکوت و جدایی تدریجی دل ها بین همسران شده است. اما این رابطه پاسخی به هیچ یک از نگرانی های رابطه زناشویی نخواهد بود. یک رابطه اغلب از یک خیال و توهم زاده می شود که در آن فرد به دنبال فرار از واقعیت مشکلات فردی یا زناشویی است.  فرد از خیانت اغلب به عنوان یک راه حل موقت برای چالش های زندگی واقعی استفاده می کند.

تشویق و بهبودی زخم های خیانت

اگر شما نیز مانند امیر و الهام ، در ازدواج خود رابطه نامشروعی را تجربه کرده‌اید، برای نجات ازدواج خود این کارها را انجام دهید.

اول، هیچ تصمیم سریعی در مورد پایان دادن به ازدواج خود نگیرید.

وقت خود را صرف کنید و سخت کار کنید تا بفهمید چه چیزی پشت این ماجرا بوده است. در این مدت، باید به یکدیگر فضایی بدهید - احتمالاً یک جدایی موقت. به دلیل احساسات عمیق مرتبط با خیانت و اندوه که اغلب به دنبال کشف یک رابطه است، فضای مورد نیاز واقعا در تصمیم گیری درست کمک می کند. این ممکن است برای هر زوج متفاوت به نظر برسد، بنابراین ما در مرکز مشاوره روانشناسی آویژه شما را تشویق می کنیم که این کار را تحت راهنمایی یک مشاور، دوست مورد اعتماد انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مشاوره نوجوان ، اهمیت و ضرورت آن

بهبودی برای افراد متخلف چقدر طول می کشد؟

اگر اخیراً متوجه شده اید که همسرتان خیانت کرده است، ممکن است تحت تأثیر خیانتی که تجربه می کنید غرق شوید. این احساسات می تواند از ویرانی کامل تا غم و اندوه شدید باشد. اگر خودتان را در شرایطی مانند الهام می‌بینید، با بچه‌های کوچک برای نگهداری و کارهای خانه بدانید که الهام می گفت: «بعضی روزها بیرون آمدن از رختخواب سخت بود.» چالش اصلی در تلاش برای مدیریت احساسات شما خواهد بود.

برای عملکرد در این مرحله دلخراش از زندگی خانوادگی، مراقبت از خود ضروری است. شما باید به نیازهای اساسی خود برای غذا، خواب، ورزش و مدیریت استرس سالم توجه کنید. اگرچه ممکن است در ابتدا غیرواقعی به نظر برسد، اما هرچه بیشتر بتوانید برای برآوردن این نیازهای اساسی در میان آشفتگی عاطفی انجام دهید، سالم تر خواهید بود.

همانطور که در این مسیر دشوار قدم می گذارید، احتمالاً سوالات زیادی در مورد جزئیات رابطه خیانت آمیز، ارزش خودتان، شخصیت واقعی همسرتان و کارهایی که برای کمک به این موقعیت انجام داده اید، خواهید داشت. به خود اجازه دهید تا از همسرتان در مورد رابطه یا رابطه زناشویی تان سؤال بپرسید و در هنگام پاسخ دادن، از او صداقت و شفافیت کامل درخواست کنید.

همانطور که ارزشهای رابطه خود را زیر سوال می برید - (اضطرابی که اغلب پس از فریب خوردن ایجاد می شود) از او بخواهید که با قلب مجروح شما در مورد آنچه که وقتی به شما نگاه می کند می بیند و حقیقت در مورد شما چیست صحبت کند.

به یاد داشته باشید که خدا تنها منبع حقیقت است که کاملاً قابل اعتماد و همیشه در دسترس است.

در این مدت باید به دنبال حمایت خانواده و دوستان باشید.

این دروغ است که هیچ کس دیگری این خیانت را تجربه نکرده است، منزوی و تنها نمانید. تسلیم دروغ ها نشوید! از دوستان خداپسندی که مایلند در کنار شما باشند تا به ازدواجتان کمک کنند، حمایت کنید. فقط با دوستان همجنس خود مشورت کنید تا از وسوسه نشوید.

روی قلبتان تمرکز کنید اگرچه ممکن است زمان ببرد، اما این تمرکز شامل بخشش همسرتان می شود.

اول از همه، این به این معنا نیست که فراموش کنید چه اتفاقی برای شما افتاده است یا همسرتان چه کاری را ممکن است انجام دهد. به عبارت ساده، بخشش چیزی است که شما انتخاب می کنید زیرا برای قلب شما مفید است.

شروع به درک آنچه انجام دادید بکنید تا به وضعیت ازدواج خود کمک کنید. اگرچه شما مسئول اعمال یا انتخاب های همسرتان نیستید، اما کشف اینکه چه تغییراتی می توانید برای کمک به بهبود رابطه زناشویی ایجاد کنید می تواند مفید باشد.

منبع: مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده آویژه

https://virgool.io/@family_counselling/%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-b7sg5iousneo



:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

برای درک بهتر مشکل خودآزاری در نوجوانان، والدین، معلمان و دیگران باید اشکال مختلف خودآزاری را درک کنند. بزرگترین دسته خودآزاری در نوجوانان بریدن است. نوجوانان خود را با تیغ، چاقو، خرده شیشه یا سایر اشیاء تیز می برند.

متداول ترین شکل بعدی خودآزاری در نوجوانان، سوزاندن است. سایر رفتارهای کمتر متداول خودآزاری در نوجوانان به شدت به خود آسیب می رسانند.

چرا نوجوانان به خود آسیب می زنند؟

بیشتر نوجوانانی که به خود آسیب می زنند آسیب های خود را پنهان می کنند. آنها شانه‌ها، مچ پا، شکم یا ران‌های خود را می‌برند یا می‌سوزانند، قسمت‌هایی که اغلب با لباس پوشانده می‌شود. این به این دلیل است که اکثر نوجوانان وقتی به خود آسیب می زنند متاسفانه به دنبال توجه نیستند.

در عوض، عمل خودآزاری نوجوان آنها را از ناراحتی عاطفی رهایی می بخشد. آنها این کار را برای اینکه احساس بهتری داشته باشند، انجام می دهند، نه برای اینکه به والدین و دوستان خود نشان دهند که به کمک نیاز دارند.

مطالعات نشان داده است که نوجوانانی که به خود صدمه می زنند بسیار هیجانی هستند. آنها افراد حساسی هستند که اغلب نسبت به همسالان خود چیزها را شدیدتر احساس می کنند و اغلب بسیار از خود انتقاد می کنند.

این ویژگی‌ها لزوماً نوجوانانی را که درگیر خودآزاری هستند از کسانی که این کار را نمی‌کنند متمایز نمی‌کند. در عوض، کسانی که به خود آسیب می رسانند ممکن است مهارت های لازم برای کنترل احساسات خود را در ارتباط با درجه بالای انتقاد از خود نداشته باشند.

بیشتر نوجوانانی که به خودآزاری می پردازند، دارای درجه بالایی از انتقاد از خود و نفرت از خود هستند. برای آنها، بریدن بدن خود معمولاً باعث ایجاد حس آرامش می شود. برعکس، گزارش شده است که اگر نوجوانی از درون احساس بی‌حسی یا خالی بودن کند، ممکن است از خودآزاری برای ایجاد احساسات و احساس چیزی استفاده کند.

کنترل احساسات دلیلی برای خود آزاری و خودزنی در نوجوانان

بررسی ها و مشاهدات مشاوره نوجوان آویژه نیز نشان داده است که درصد کمی از نوجوانان از خودآزاری برای اجتناب یا ایجاد انحراف از احساسات و مشکلات خود استفاده می کنند.

بسیاری از نوجوانان نیز از خودآزاری برای تنبیه خود استفاده می کنند زیرا احساس می کنند لیاقت زندگی، نفس کشیدن یا اشغال فضا را ندارند. آنها ممکن است در شرایط عاطفی شدید خود را بریده و یا به شکل دیگری آسیب برسانند.

سایر نوجوانان ممکن است از خودآزاری به عنوان نوعی ارتباط استفاده کنند. آنها ممکن است احساس کنند که احساساتشان در زمان کوتاهی جدی‌تر از زمانی که می‌خواهند درد خود را با کلمات بیان کنند، جدی‌تر گرفته می‌شود. کلمات ممکن است نادیده گرفته شوند، اما خودآزاری باعث واکنش می شود.

همچنین گروه کوچکی از نوجوانان وجود دارند که نمی توانند زندگی خود را تحمل کنند، به خودکشی فکر می کنند و سپس متوجه می شوند که مجبور نیستند خود را بکشند. بریدن خود باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.

 نشانه های خود آزاری در نوجوانان

به دلیل دلایل پشت رفتارهی خود آزاری و این واقعیت که نوجوانان گاهی اوقات آسیب های خود را پنهان می کنند، تعجب آور نیست که معلمان و والدین اغلب نمی دانند که خودآزاری در حال وقوع است. با این حال، علائمی وجود دارد که بزرگسالان می توانند آنها را ببینند.

به عنوان مثال، پدر و مادری را در نظر بگیرید که بریدگی های مکرری روی نوجوان خود می بیند. وقتی در مورد بریدگی ها می پرسند، بهانه هایی مانند «گربه این کار را کرد» یا «خودم را خاراندم» می شنوند. این می تواند نشان دهنده این باشد که نوجوان شما آسیب به خود را پنهان می کند. به طور مشابه، اگر نوجوانی در ماه های گرم سال اصرار به پوشیدن آستین بلند داشته باشد، ممکن است نشانه ای از پنهان کردن بریدگی، سوختگی یا کبودی در نوجوان باشد.

بیش از حد واکنش نشان ندهید

اگر والدین یا معلمی معتقدند که نوجوانی درگیر خودآزاری است، نباید بیش از حد واکنش نشان دهند. یک رویکرد باز و بدون قضاوت و تأیید احساسات نوجوان می تواند به گفتگوی باز و سازنده در مورد مشکل منجر شود.

بزرگسالان همچنین می توانند حالات روحی فرزندان خود را کنترل کنند. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن یک نوجوان با روحیه بد به خانه می آید. او برای مدت کوتاهی خود را در اتاقش حبس می کند و سپس با ذهنیت بسیار بهتری ظاهر می شود. این می تواند نشانه ای باشد که نوجوان درگیر خودآزاری است، به خصوص اگر کودک مستعد نمایش عاطفی باشد.

در برخی موارد، والدین ممکن است سرنخ‌های فیزیکی آسیب‌رسانی به خود را پیدا کنند، مانند بافت‌های خونی در سطل زباله. ممکن است عجیب به نظر برسد که یک نوجوان چنین سرنخ هایی را پشت سر بگذارد، با توجه به اینکه بیشتر نوجوانانی که به خود آسیب می زنند سعی می کنند رفتار خود را پنهان کنند.

با این حال، بسیاری از نوجوانان همیشه ظرفیت فکر کردن به مسائل را ندارند و برخی به سادگی شلخته و بی نظم هستند. برای این نوجوانان، جا گذاشتن بافت های خونی به این معنی نیست که آنها نشانه ای می فرستند یا می خواهند گرفتار شوند.

کمک به نوجوانانی که به خود آسیب می زنند.

دریافت سرنخ ها و سیگنال ها می تواند منجر به تشخیص آسیب به خود شود. قدم بعدی کمک گرفتن است.

اگر والدین یا معلمی معتقدند که نوجوانی درگیر خودآزاری است، نباید بیش از حد واکنش نشان دهند. یک رویکرد باز و بدون قضاوت و تأیید احساسات نوجوان می تواند به گفتگوی باز و سازنده در مورد مشکل منجر شود.

به گفته روانشناس نوجوان «یک ویژگی کلیدی این است که به والدین کمک کنیم تا متوجه شوند که پاسخ دادن به وضعیت عاطفی نوجوانشان با اعتبارسنجی قبل از تلاش برای حل مشکلات، برای باز کردن یک مسیر حیاتی است. برای کمک به نوجوان خود کنجکاوی خوش‌خیم همراه با بیان این که احساس نوجوان منطقی است، راه را برای بحث‌های بیشتر و سازنده‌تر باز می‌کند.»

در مرحله بعد، نوجوان باید ارزیابی کند که آیا این رفتار برای مدیریت احساسات فرد انجام می شود یا قصد خودکشی دارد. اگر مشخص شود که این رفتار غیرخودکشی است،مشاوره نوجوان باید به او کمک کند تا با یک درمانگر در تماس باشد.

در این مرحله، درمان می تواند در چندین جهت مختلف انجام شود. عناصر درمان موفقیت آمیز برای خود آسیبی ممکن است شامل درمان فردی با یک مهارت باشد، مانند رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، که نوعی درمان شناختی است که به فرد کمک می کند تا با بهبود مهارت های مقابله ای، احساسات و افکار را کنترل کند. 

 

برنامه های درمانی DBT برای خودزنی نوجوانان

DBT ابزارها و استراتژی‌هایی را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد که می‌توانند به جای آسیب رساندن به خود، خودشان آن‌ها را اجرا کنند. نوجوانان در برچسب زدن احساسات و مشاهده تحلیلی آنها ماهر می شوند. با انجام این کار، آنها محرک‌های مرتبط با آسیب‌رسانی به خود را کاهش می‌دهند و می‌توانند آگاهانه انتخاب کنند که در مواجهه با احساسات شدید چگونه واکنش نشان دهند. DBT زبان مشترکی را برای خانواده ها فراهم می کند تا بتوانند بدون قضاوت از یکدیگر حمایت کنند. این ترکیب منجر به نتایج بهتری می شود.»

درمان‌های دیگری که مؤثر بوده‌اند عبارتند از: مدیریت روانپزشکی عمومی، درمان مبتنی بر طرحواره و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی. آموزش مهارت های خانواده و خانواده درمانی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

به طور کلی، درک عموم مردم از خودآزاری در حال بهبود است، که به نوجوانان کمک می کند تا کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. تحقیقات در حال انجام بر کسب اطلاعات بهتر از نوجوانانی که درگیر خودآزاری هستند، متمرکز است، که در حالت ایده آل، اطلاعات «زمان واقعی» است. درک وضعیت عاطفی نوجوانان قبل، حین و بعد از خودآزاری می تواند به تشخیص بهتر و درمان بهتر منجر شود.

منبع: مرکز مشاوره نوجوان آویژه



:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

یکی از سخت‌ترین چیزها برای والدینی که فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند، از دست دادن تعامل روزمره آنها با فرزندانشان است. بنابراین، اگر فرزند شما برای تحصیل به دانشگاه شهر دور رفته باشد، انتظار داشته باشید که انتقال از دبیرستان به دانشگاه یک اتفاق بزرگ در دانشگاه باشد.

نه تنها فرزند شما دیگر زیر سقف شما زندگی نمی کند، بلکه از دست دادن آن ارتباط روزانه ای که به آن عادت داشتید نیز می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

سندرم آشیانه خالی

وقتی نوجوان شما به دانشگاه می رود، این نشان دهنده گامی مهم به سوی بزرگسالی است. در واقع، بسیاری از والدین این انتقال را پایان نمادین دوران کودکی می دانند. در نتیجه، می تواند یک زمان احساسی و چالش برانگیز باشد. و حتی اگر در مورد احتمالاتی که برای دانشجوی آینده خود در پیش رو دارید هیجان زده هستید، ممکن است احساس از دست دادن را نیز تجربه کنید. در اینجا برخی از چیزهایی که ممکن است از نظر مشاوره نوجوان تجربه یا احساس کنید.

تجربه یک خلأ

تجربه احساس پوچی برای رفتن فرزندتان و نبود او طبیعی است. به هر حال، اتاق نوجوان شما تمیز و در برخی موارد تقریباً خالی است. همچنین صدای او کمتر در خانه وجود دارد که باعث می شود خانه خیلی ساکت به نظر برسد.

غیرعادی نیست که برای این خلأیی که ناگهان در زندگی خود احساس می کنید، احساس آمادگی نکنید. با وجود اینکه شما با پشتکار فرزندتان را برای این لحظه تربیت کرده اید و آماده کرده اید، اما مقداری اشتیاق با شادی همراه است که بزرگسال جوان شما برای اولین بار خانه را ترک می کند.

به یاد داشته باشید، سازگاری با رفتن نوجوانتان نیاز به عادت کردن به این شرایط دارد.  در حالی که اولین واکنش شما ممکن است تماس و پیامک هر روز باشد، ولی باید از انجام آن اجتناب کنید.

احساس طرد شدن

درک اینکه شما دیگر از تمام جنبه های زندگی نوجوان خود آگاه نیستید، اغلب باعث می شود که بسیاری از والدین احساس بی کاری کنند و کنار گذاشته شوند. آنها نه تنها دیگر از جزئیات محل سکونت و فعالیت های فرزند خود اطلاعی ندارند، بلکه زندگی نوجوان آنها نیز پر از افرادی است که آنها را نمی شناسند.

در نتیجه، غیرمعمول نیست که والدین احساس کنند دیگر در جریان نیستند و به نوعی به بیرون از دایره نوجوان خود رانده شده اند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مشاوره خیانت چیست؟

از دست دادن کنترل

پس از رها کردن فرزندشان در دانشگاه، والدین با این واقعیت مواجه می شوند که دیگر نمی توانند در مورد اینکه کجا می روند، با چه کسانی معاشرت می کنند و چگونه وقت خود را سپری می کنند، حرفی برای گفتن ندارند. پذیزش این واقعیت اغلب  برای والدین سخت است. اگرچه آنها همچنان توصیه ها و پیشنهادات خود را ارائه خواهند داد، اما اکنون به فرزندشان بستگی دارد که تصمیمات نهایی در مورد دوره هایی را که می گذرانند، چقدر زمان صرف مطالعه خواهند کرد، آیا مشروب می نوشند یا نه، و با چه کسی رابطه برقرار می کنند.

چگونه با این شرایط ناامید کننده مقابله کنیم؟

گذار از رابطه روزمره ای که در زمانی که فرزندتان در خانه زندگی می کرد به دور بودن در دانشگاه می تواند چالش برانگیز باشد. هر روز، شما باید تصمیم بگیرید که آیا ارتباط را آغاز کنید یا منتظر بمانید تا آنها با شما تماس بگیرند. به همین دلیل است که بهتر است قبل از اینکه دانش آموز خود را در کالج رها کنید، برخی از قوانین اساسی برای برقراری ارتباط ایجاد کنید که هر دوی شما در مورد آنها توافق داشته باشید. در اینجا چند ایده در مورد چگونگی کنار آمدن با تغییراتی که تجربه می کنید آورده شده است:

بپذیرید که وظیفه شما به عنوان والدین تغییر کرده است:

در حالت ایده آل، شما نه تنها به فرزند خود به عنوان یک بزرگسال جوان نگاه می کنید، بلکه با آنها نیز به عنوان یک فرد ارتباط برقرار می کنید. دانشجویان سال اول دانشگاه همیشه به والدین خود نیاز دارند، اما این رابطه تغییر خواهد کرد. شما همچنین باید این واقعیت را بپذیرید که آنها در بخش های خاصی از زندگی خود حریم خصوصی بیشتری می خواهند.

قبل از رفتن به دانشگاه، ارزش های خانواده خود را در مورد مسائلی مانند رابطه جنسی، مشروبات الکلی و مواد مخدر به آنها یادآوری کنید.

در حالت ایده‌آل، شما این نکات را در طول زندگی آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اید، و به سادگی جایگاه خود را به آنها یادآوری می‌کنید. اگر هنگام گفتگوهای مهم از موعظه یا انتقاد خودداری کنید، جوان شما از شنیدن نظرات شما سود خواهد برد.
زمانی که وسوسه می شوید تلفن را بردارید و با دانشجوی سال اول دانشگاه خود تماس بگیرید، زمان و انرژی خود را هدر می دهید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که به علایق، سرگرمی‌ها یا سایر راه‌های خلاقانه فکر کنید که در حین تمرکز وقت و انرژی خود برای تربیت فرزندانتان نادیده گرفته شده‌اند.

به جای عجله کردن برای حل مشکل به فرزند خود اعتماد کنید.

به یاد داشته باشید، وقتی نوجوان شما یک بحران را توصیف می کند، زمانی که کیلومترها از هم فاصله دارید، وضعیت بسیار بدتر به نظر می رسد. در آن مواقع فقط به او اعتماد کنید. پس از این، شما فرزند خود را بهتر می شناسید. اگر احساس می کنید که آنها در مشکلی هستند یا در موقعیتی به کمک شما نیاز دارند، از کمک نترسید، به خصوص اگر فکر می کنید که آنها با افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنند.

نقش خود را به‌عنوان یک راهنما به جای تصمیم‌گیرنده بپذیرید:

شما به‌ویژه باید نسبت به نحوه برقراری ارتباط با اهداف و انتظارات آموزشی حساس باشید و مراقب باشید که فرزند خود را مجبور به انتخاب مسیر شغلی نکنید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. آزادی برای پیگیری منافع خود هرگز دانشجوی خود را مجبور نکنید که رویاهای شما را دنبال کند. این زمان خودشناسی برای دانشجوی شماست. اجازه دهید روند به طور طبیعی بدون دیکته کردن مسیر پیش برود.

انتظارات خود را قبل از روز ترک تحصیل مشخص کنید:

مطمئن شوید که مستقیم و دقیق هستید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک تماس تلفنی هفتگی داشته باشید، حتماً آن را بگویید. و اگر انتظار دارید فرزندتان به جای مسافرت با دوستانتان در زمان استراحت به خانه بیاید، آن را از قبل تعیین کنید. با بیان انتظارات خود از قبل، فرصت کمتری برای اختلاف وجود خواهد داشت.

در برابر اشتباهات صبور باشید:

به یاد داشته باشید، شما می خواهید توانایی فرزند خود را برای تصمیم گیری مستقل تشویق کرده و بپذیرید. اما شما همچنین باید بدانید که آنها نیز ممکن است بهترین انتخاب نباشند. اگر متوجه شوید که اشتباهات در طول مسیر اتفاق خواهند افتاد، فشار بسیار کمتری برای کامل بودن یا رعایت استانداردهای خاص وجود خواهد داشت. به خود و دانشجوی سال اول دانشگاهتان یادآوری کنید که اشتباه کردن بخشی از زندگی است. به یاد داشته باشید، درس گرفتن از اشتباهات، درس های مهم زندگی هستند.

https://virgool.io/@family_counselling/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1-kcafwv81jzeh

منبع: مرکز مشاوره روانشناسی آویژه

 



:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اینستاگرام یک رسانه بصری فوق العاده است که به ویژه بر روی دختران جوان تاثیر دارد.

مشاوران خانواده می‌گویند: «دختران جوان عکس‌های افراد مشهور را می‌بینند و معتقدند که برای زیبا شدن باید دقیقاً شبیه کایلی جنر به نظر برسند.» «بسیاری از این عکس‌ها در عکاسی یا از زوایای خاص گرفته شده‌اند و از نور بسیار جذابی استفاده می‌کنند. "

مشاوران روانشناسی بالینی آویژه می‌گویند: «اینستاگرام دنیایی است که در آن همه چیز ویرایش می‌شود و لزوماً واقعیت نیست.» توسعه یک برنامه اینستاگرامی که کودکان و نوجوانان را هدف قرار می‌دهد «غیر مسئولانه» است.

«رسانه‌های اجتماعی راهی ثابت برای مقایسه خود با دیگران و تکیه بر ابزارهای سطحی برای ایجاد عزت نفس، مانند تعداد لایک‌ها یا کامنت‌هایی که در یک پست دریافت می‌کنید، ارائه می‌دهند. و برخلاف مجلات یا تلویزیون و فیلم‌ها، که حتی بچه‌ها معمولاً می‌دانند که مقدار مشخصی از گریم و ویرایش حرفه‌ای و فیک بر روی بازیگران اتفاق می افتد، رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این تصور را به وجود می‌آورند که «واقعی‌تر» هستند، در حالی که نیستند!.»

دختران جوان و نوجوانان نیز مستعد تأثیرات فرهنگی هستند که در رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج است.بلاگرهای اینستاگرام لاغری را تجلیل می‌کند و در عین حال عادات منفی بهداشتی را برای دستیابی به آن ترویج می‌کند و کاهش وزن را حتی زمانی که از نظر پزشکی نباید باشد را بی پروا تبلیغ می کنند.

تبلیغ فرهنگ غلط زیبایی

«رسانه‌های اجتماعی انگ بی‌رحمانه‌ای را علیه افرادی که در بدن‌های بزرگ‌تر زندگی می‌کنند، تبلیغ می کنند.» سهولت کار با رسانه‌های اجتماعی در ایجاد فیلترها و انتشار تصاویر ویرایش‌شده ممکن است به این موضوع کمک کند.

رسانه‌های اجتماعی با فیلتر می‌توانند به بچه‌های ما این باورهای مشکل‌ساز را تلقین کنند که بدن‌های بزرگ غیرجذاب، ناسالم و حتی نشانه‌ای از شخصیت ضعیف هستند. بدیهی است که این می‌تواند به طور خطرناکی برای بچه‌هایی که در آن جثه‌های بزرگ‌تر دارند تأثیر داشته باشد.

این امر نگران کننده است، زیرا بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، از هر شش کودک 6 تا 11 ساله یک نفر و از هر پنج نوجوان 12 تا 19 ساله یک نفر چاق محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: ضرورت مشاوره ازدواج چیست؟

«اطلاعات اخیر و همچنین تجربه بالینی ، نشان داده است که به ویژه دختران در برابر مقایسه‌های منفی بدن و تصاویر بدن خود با دیدن عکس‌ها و ویدیوهای دخترانی با بدن «عالی» آسیب‌پذیر هستند.

از سوی دیگر، رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام میتواند برای بچه ها مزایایی هم داشته باشد. «استدلالی وجود دارد که می‌توان گفت که داشتن یک پلتفرم خاص برای بچه‌ها می‌تواند با کنترل‌های بیشتر و محتوای مناسب سن، ایمن‌تر باشد و همچنین بچه‌ها را از استفاده از نسخه‌های بزرگسالان برنامه بازدارد».

اما «عاقلانه است که کودکان را تا زمانی که ممکن است و می توانیم از رسانه‌های اجتماعی دور نگه داریم».

مزایای بالقوه اینستاگرام مخصوص کودکان

کنار گذاشتن بچه‌های کوچک‌تر از اینستاگرام  فعلی و رفتن به فضایی منظم‌تر برای خودشان، می‌تواند مزایایی داشته باشد.  اگر قرار باشد که کودکان به هر حال در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشند، ممکن است فضای امن تری برای آنها ایجاد کنیم.

رسانه‌های اجتماعی، چه از طریق اینستاگرام بچه‌ها یا سایر اپلیکیشن‌ها، می‌توانند مزایای دیگری مانند اتصال بچه‌ها به دوستانشان در زمانی که نمی‌توانند از نظر فیزیکی با هم باشند، داشته باشد.

افزایش عزت‌نفس با پیروی از اینفلوئنسرهای خوش هیکل، بسیار مضر است.

مشکل این است که بیشتر پلتفرم‌های کودکان... احتمالاً برای تبلیغات و بازاریابی محصولات استفاده می‌شوند و امکان جذب شکارچیان جنسی را دارند.

"مشکل این است که بیشتر پلتفرم‌های کودکان احتمالاً منجر به تشویق افزایش استفاده و ایجاد ترس از دست دادن چیزی می‌شوند، احتمالاً برای تبلیغات و بازاریابی محصولات استفاده می‌شوند و امکان جذب شکارچیان جنسی را دارند." می گوید. امید او این است که همه ذینفعان به طور جدی پیامدهای سلامت روانی و جسمی آنچه ایجاد می‌کنند و تأثیر آن بر کودکان را در نظر بگیرند.

بنابراین، به گفته کارشناسان خانواده آوِیژه، خطرات ایجاد یک رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام کودکان ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد. این موضوعی است که محققان به‌ویژه در رابطه با پیامدهای بلندمدت به تازگی شروع به بررسی آن کرده‌اند.

منبع:

https://virgool.io/@family_counselling/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-phkffgod40lw



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اینستاگرام کودکان Instagram Kids یک برنامه متعلق به شرکت فیس بوک است که به طور خاص برای کودکان 10 تا 12 ساله طراحی شده است. برنامه جدید بدون تبلیغات خواهد بود، برای استفاده به اجازه والدین نیاز دارد و محتوای خاصی را برای این گروه سنی هدف قرار می دهد. اما در اواخر سپتامبر 2021، پس از واکنش شدید والدین، مشاوران خانواده، پزشکان، و به طور کلی جامعه سلامت روان، پیشرفت در توسعه آن متوقف شد.

یک گزارش تحقیقی از وال استریت ژورنال، "فیسبوک می داند که اینستاگرام برای دختران نوجوان سمی است، نشان می دهد که اسناد شرکتی" نشان می دهد که فیس بوک در حال پیشبرد پروژه ای است که می تواند به طور بالقوه به دختران جوان آسیب برساند.

نگرانی های خاص اینستاگرام کودکان شامل آزار و اذیت سایبری و دسترسی آسان شکارچیان آنلاین به تماس با کودکان است. فیس بوک توسعه اپلیکیشن را برای مدت نامعلومی متوقف کرد و در بیانیه ای از آدام موسری، رئیس اینستاگرام گفت که آنها بر روی افزایش جنبه های نظارت والدین بر پلتفرم های موجود فعلی خود تمرکز خواهند کرد.

کارشناسان خانواده آویژه درباره مزایا و معایب اینستاگرام کودکان و آنچه که والدین و نوجوانان باید در مورد زمان استفاده از صفحه نمایش و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در نظر بگیرند، بررسی می‌کنند.

 اینستاگرام کودکان: فضایی برای پرورش کودکان یا یک پلتفرم خطرناک؟

فیس‌بوک مدت‌هاست که به دنبال راه درستی برای راه‌اندازی اینستاگرام کودکان است که می‌تواند اینستاگرام را به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس تبدیل کند. گزارش وال استریت ژورنال فاش کرد که فیس بوک می داند که اینستاگرام  پتانسیل آسیب رساندن به نوجوانان را دارد.

نگرانی اصلی مشاوره خانواده این است که نوجوانان، به ویژه دختران، ساعت ها در روز به اشتراک گذاری تصاویر بدنشان صرف کنند.

این اپلیکیشن که اینستاگرام در حال بررسی مجدد آن است، دارای «محتوا و ویژگی‌های مناسب سن» برای کودکان کوچک‌تر خواهد بود. این به والدین این امکان را می دهد که جنبه های مختلف حضور آنلاین فرزندان خود را در آن ببینند و کنترل کنند. اما همه با این نظر موافق نیستند.

بیشتر بخوانید: ضرورت مشاوره ازدواج

 افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی برای کودکان

کارشناسان در مورد پلتفرم دیگری که استفاده از رسانه های اجتماعی را در یک جمعیت در معرض خطر افزایش می دهد مردد هستند.

روانشناس بالینی آویژه، می‌گویند: Instagram Kids یک ایده وحشتناک است. چرا ما باید کودکان را تشویق کنیم که در سنین پایین تر به رسانه های اجتماعی معتاد شوند؟ ما می‌خواهیم فرزندانمان بیرون بروند و بازی کنند و حضوری با بچه‌های دیگر بازی کنند.»

این فقط یک راه دیگر است که نوجوانان می‌توانند به میزان بیشتری به فضای مجازی دسترسی داشته باشند. این به رشد مغز یا یادگیری مهارت‌های اجتماعی کمکی نمی‌کند، زیرا مطالعات نشان می‌دهند که به طور کلی دیدن بیش از حد صفحه نمایش می‌تواند به مهارت‌های اجتماعی توسعه نیافته و رفتارهای اعتیادآور کمک کند.

علاوه بر این، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند پیامدهای ناگواری برای نوجوانان داشته باشد. آنها ممکن است نگران تعداد لایک هایی باشند که می گیرند، که می تواند بر عزت نفس تأثیر بگذارد.

تاثیر شبکه های اجتماعی برای کودکان وحشتناک است. شبکه های اجتماعی باعث می شود احساس کنند به اندازه کافی خوب نیستند و کنار گذاشته می شوند.

کلینیک مشاوره آویژه: «شبکه‌های اجتماعی برای کودکان مضر هستند. وقتی بچه‌ها به جشن تولد دعوت نمی‌شوند، همیشه احساس می‌کنند که کنار گذاشته شده‌اند.» حالا، کودکتان به شما می‌گوید، این جشن برای همه در اینستاگرام منتشر شده است و به تشدید ناراحتی او کمک می‌کند.

"کودکان و نوجوانان به طور طبیعی خودآگاه هستند و احساس می کنند همه به آنها نگاه می کنند. وقتی از یک عکس کنار گذاشته می شوند، فکر می کنند که همه متوجه این موضوع نیز می شوند."

 



:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1400 | نظرات ()