نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی کودک 10 ساله برای جنسیت های مختلف کمی متفاوت است مثلا دختران که به طور کلی از لحاظ فیزیکی با سرعت بیشتری رشد میکنند و زودتر از پسران به بلوغ میرسند . گذار به نوجوانی میتواند موجب ایجاد حالاتی از قبیل هیجان ، عدم اطمینان ، ترس و حتی خجالت شود . در سن 10 سالگی ، میتوانید انتظار داشته باشید که فرزندتان کنترل بیشتری بر احساسات داشته باشد و ممکن است او T راه برخورد با اختلافات و راه حل های مذاکره با دوستان را بیشتر بداند . در این زمان ، ممکن است برخی از نوسانات در احساسات کودک خود را ببینید .

در روانشناسی کودک 10 ساله عامل دیگری که میتواند نقش مهمی در تغییرات خلق ایفا کند ، استرس است که ممکن است در کودک 10 ساله معمولی باشد زیرا او تلاش میکند با تمام تغییرات فیزیکی و سایر تغییرات در زندگی اش مقابله کند . یک کودک 10 ساله میتواند تلاش کند تا درس های مدرسه ای دشوارتری را دنبال کند تا با دوستان خود سازگار باشد و با دیگران ارتباط برقرار کند و با تغییرات فیزیکی خاصی رشد کند . کمک به فرزندتان برای یادگیری نحوه برخورد با احساسات ناراحت کننده از جمله سرخوردگی ، خشم ، ناامیدی ، گناه ، اضطراب ، ناراحتی و خستگی امری بسیار نیازمند توجه است .

نکات روانشناسی کودک 10 ساله

نکات روانشناسی کودک 10 ساله را در این متن مختصرا بیان میکنیم . دختران 10 ساله به طور روزانه با آشنایان ، بیگانگان یا هر دو روبرو میشوند . در ده سالگی ، دخترها ممکن است از طرف دوستان خود مجذوب شوند و به یکدیگر اطمینان داشته باشند . پسران ده ساله ممکن است دوستی راحت ترشی داشته باشند . روابط پسرها بیشتر براساس منافع متقابل است تا احساسات شخصی و نزدیک شدن های افراطی . با توجه به روانشناسی کودک 10 ساله ، کودکان ده ساله بسیار نزدیک به والدین ، خواهر و برادران و خانواده هایشان هستند . البته ممکن است آنها با خواهر و برادر خود درگیر باشند ، مخصوصا با خواهر و برادر جوانترشان .

فشار همسالان میتواند نقش بزرگی در روابط اجتماعی بسیاری از کودکان 10 ساله داشته باشد . در این سن ، بچه ها مشتاق به پوشیدن لباس های مناسب ، گوش دادن به موسیقی مناسب یا دوست داشتن یا دوست نداشتن چیزهای مشابه هستند . اجازه دهید فرزند شما برخی جاها ، حریم خصوصی با دوستان خود داشته باشد . برگزاری مکالمات خصوصی و به اشتراک گذاری اسرار در این سن مناسب است و میتواند برای رشد سالم فرزند شما مهم باشد . اینها مهمترین ابعاد نکات روانشناسی کودک 10 ساله است .

10 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 10 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 10 ساله را با توجه به نکات روانشناسی کودک 10 ساله مختصرا بیان میکنیم . والدین ممکن است متوجه شوند کودکان شروع به تفکر تقریبا نزدیک به " بزرگسالان " میکنند . کودکان این سن ، در سن بلوغ هستند و مهارت های زبان و توانایی شناختی برای جمع آوری اطلاعات و تفسیر خوب و سازمان یافته دارند . به همین ترتیب ، بسیاری از کودکان 10 ساله میتوانند در شام و اجتماعات شرکت دلپذیری داشته باشند که بتواند افکار خود را در مورد وقایع کنونی ، کتاب ها ، موسیقی ، هنر و سایر موضوعات بیان کنند . برای بسیاری از کودکان ، فاز توسعه فکری  10 ساله با یادگیری بالا همراه است و سریع رشد میکند .

با توجه به روانشناسی کودک 10 ساله ، دانش آموزان کلاس پنجم ، مشتاق به یادگیری هستند . کودک 10 ساله شما به استقلال بیشتر در مدیریت و سازماندهی کار مدرسه و تکالیف خود نیاز دارد ، و اصولا نیاز به نظارت کمتر از سوی والدین دارد . با توجه به مشاوره و روانشناسی کودک 10 ساله  شما میتوانید انتظار داشته باشید که تمایل بیشتری برای حفظ حریم خصوصی کودکان در این سن مشاهده کنید . کودکان 10 ساله از بدن خود بیشتر آگاه هستند و بیشتر در معرض حمام کردن و لباس پوشیدن در حریم خصوصی هستند . آنها همچنین احتمالا بیشتر به چیزهایی مانند لباس و مدل مو و آنچه که دوستانشان فکر میکنند و پوشانده اند توجه میکنند اینها از مهمترین نکات مشاوره و روانشناسی کودک 10 ساله هستند .

روانشناسی کودک 10 ساله لجباز

روانشناسی کودک 10 ساله لجباز امری بسیار حساس و نیازمند توجه است . زمانی باید نگران باشید که فرزندتان بسیار لجباز و یک دنده باشد و هیچ یک از خواسته های شما را مهم نشمارد یا اینکه فرزند شما همچنان تهاجمی باشد و اوج خشمگینی که با روابط او مواجه میشود ، میتواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد . اگر تغییرات رفتاری یا شخصیتی  ( مانند خواب یا خوردن غذا یا عدم رفتن به مدرسه ) را ببینید ، با مشاوره خانواده یا معلم فرزندتان صحبت کنید . بلوغ زودرس دختران ممکن است منجر به یک خطر خاص برای مسائل ذهنی شود و اخلاقیات کودک را عوض کند .

مهم است که مکالمات منظم در مورد تغییر بدن فرزندتان داشته باشید و بر اهمیت سلامت بیش از ظاهر تأکید کنید . با توجه به نکات روانشناسی کودک 10 ساله یکی از مولفه های رشد اجتماعی و عاطفی در  کودکان 10 ساله ، تمایل آنها به افزایش استقلال از والدین ، خواهران و برادران و افزایش میل آنها به آگاهی و شناخت فردی است . مخالفت با کودک او را به لجبازی پی در پی وادار میکند . بنابراین ، به جای کنترل فرزندتان ، او را هدایت کنید تا یاد بگیرد که خود را کنترل کند . با توجه به روانشناسی کودک 10 ساله لجباز برخی از راه ها برای انجام این کار در زیر آمده است :

  • یک بودجه کوچک برای انتخاب لباس هایی که سبک او است .
  • اجازه انتخاب او در تصمیم گیری در امور خانواده .
  • آزادی عمل در هنگام انتخاب فعالیت ها .

10 ساله

روانشناسی کودک 10 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 10 ساله نافرمان هم امری از امور مهم تربیت فرزند است . کودک 10 ساله حالا به استقلال فکری زیادی رسیده . با او نمیتوانید مثل یک کودک نوپا برخورد کنید او به راحتی میتواند مخالفت و نافرمانی کند و به خواست خودش برسد . با توجه به روانشناسی کودک 10 ساله میتوانید برای کمک به کودک نافرمان خود از موارد زیر استفاده کنید :

  • از دست دادن امتیازات

وقتی او به محدودیت ها توجه نکند باید یک امتیاز را از او بگیرید به عنوان مثال ، اگر دختر شما  کار مدرسه خود را نادیده بگیرد، امتیاز اوقات فراغت خود را از دست میدهد تا تکالیف او تکمیل شود . یک کودک 10 ساله قادر است درک کند که هنگامی که انتخاب میکند که اشتباهی را انجام دهد آن اشتباه میتواند تاوانی داشته باشد .

  • مجازات

اصلاح اشتباهات ساخته شده درس زندگی ، حیاتی است . به عنوان مثال ،  اگر دختر شما بی دقت باشد و چیزی را که متعلق به شخص دیگری است ، بشکند ، بخشی از نظم و انضباط وی باید این باشد که او مسئول جایگزینی آن است . فرزند شما باید یا کارهای ساده ای را برای کسب درآمد انجام دهد یا بخشی از خرجی خود را از دست بدهد . با توجه به روانشناسی کودک اصل تكنيك بازپرداخت اين است كه فرزند شما بداند که وقتی اشتباه میکند ، از او محافظت نمیکنید ، بلکه اصرار دارید که مسئولیت اقداماتش را بپذیرد .

تقویت مثبت

اگر چه این روش اصلاحی نیست، تقویت مثبت یک ابزار آموزش موثر و رویکرد انضباطی پیشگیرانه است . روانشناسی کودک 10 ساله توصیه میکند که رفتار خوبی داشته باشید و فرزندتان را برای آن که اغلب کارهایش درست هست ستایش کنید ، این مهمترین راه از نظر مبحث روانشناسی کودک 10 ساله نافرمان است . با بلوغ در حال رشد کودک شما ممکن است انتظار داشته باشید رفتار خوب او را به طور منظم ببینید در حالی که او دیگر مستقل شده و کارهایش را بر طبق استدلال های خودش انجام میدهد و به تایید شما احتیاج ندارد . برای دانستن بیشتر این موضوعات از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی استفاده کنید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Development Milestones for your 10-Year-Old Child 

https://www.imna.ir/news/572523/%DA%86%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85

 


:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی کودک 7 ساله نشان میدهد که در این سن کودک تشنگی بی حد و حصر دانش را از خود نشان می دهد و کنجکاوی ذاتی و هیجان زیادی در مورد جهان دارد . آنها کاشفان طبیعت ، دانشمندان و تحلیلگران کوچک هستند و اغلب درباره همه چیز سوال میپرسند درباره اینکه چرا آسمان آبی است و چگونه درختان میرویند ! برای کودک 7 ساله ، در مدرسه حس اعتماد به نفس بسیاری وجود خواهد داشت که از بهتر بودن از سایر دانش آموزان در کلاس درس نشأت میگیرد .

آنها اغلب احساس رضایت میکنند که ریاضیات و مهارت های خواندن را به دست آورده اند و میتوانند در مورد آنچه در مدرسه با معلمان ، دوستان و مراقبان آموخته اند صحبت کنند . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این سن ، بچه ها هماهنگی و تعادل بیشتری را دارند و میتوانند یاد بگیرند که ترکیب بیشتری با مهارت های حرکتی خود ایجاد کنند ، مانند حرکت در اطراف یک حوض در حالی که میرقصند . آنها از لحاظ فیزیکی فعال تر هستند ، این مهارت ها سریعتر رشد میکنند . ورزش کنید ، در خارج از منزل بازی کنید . در روانشناسی کودک 7 ساله ، كودكانی كه از لحاظ جسمی فعال هستند ، مهارت های فیزیکی بیشتری را نسبت به افراد مضطرب و یکجا نشین کسب میكنند .

نکات روانشناسی کودک 7 ساله

نکات روانشناسی کودک 7 ساله مبحثی بسیار حائز اهمیت است . بلوغ عاطفی در سن هفت سالگی بسیار از آنچه که در دوران پیش دبستانی یا مهد کودک بود ، متفاوت است . اکثر افراد 7 ساله قادر به مدیریت تغییرات عاطفی خود هستند . آنها معمولا میتوانند با جریان یا موقعیت های غیر منتظره بخوبی مقابله کنند . با این حال هنوز هم نیاز به راحتی و آرامش دارند . به عنوان یک کودک به طور فزاینده ای ذهن آنها باز میشود و توجه آنها بیشتر بر روی چیزها و افراد خارج از خانه و خانواده اش متمرکز میشود .

از نکات روانشناسی کودک 7 ساله این است که بسیاری از کودکان 7 ساله همچنان عاشق بازی کردن با دوستان هستند . در واقع این میتواند بخش مهمی از رشد کودک ، احساسش نسبت به خود و روابط او با دیگران باشد . آنها شروع به اهمیت دادن به نظرات و افکار دیگران خواهند کرد . ضعف این فاز طبیعی رشد کودک ، افزایش حساسیت به فشار مقایسه شدن با همسالان است . آنها همچنان به توسعه همدلی و درک قوی از اخلاقیات و عدالت ادامه خواهند داد .

مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله,روانشناسی کودک 7 ساله لجباز,

مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله اذعان میدارد که کودک 7 ساله شروع به رشد و گسترش افق های اجتماعی خود میکند ، آنها اغلب به طور طبیعی شروع به ارتباط قوی با بزرگسالان دیگر علاوه بر والدین خود ، مانند معلم ، عمو ، و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ میکنند . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این سن با سرخوردگی از سوی والدین ممکن است احساسات وحشتناکی ایجاد شود . بیشتر کودکان 7 ساله در مورد جهان اطرافشان کنجکاو هستند . آنها سوالاتی را مطرح میکنند و به دنبال پاسخ هایی در مورد چیزهایی که با آنها مواجه میشوند میگردند و دوست دارند دانسته هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند .

کودکان و نوجوانان در این سن احساس حساسیت ماجراجویی و تشنگی برای اطلاعات و عشق به مربیان و خواهران و برادران جوان و فرزندان دیگر نشان میدهند . مهارت های ریاضی و خواندن آنها به طور پیوسته گسترش میابد . مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله بیان میکند که  در صورت تمایل به مشارکت در تکالیف خود به او بگویید که اگر بخواهد پاداش دریافت کند باید تمام تکالیفش را اجرا کند . این پاداش چیزی است که برای او مهم است مانند رفتن به استخر ، رفتن به غذا خوری یا یک بستنی ، و غیره ... اگر شما کم درآمد هستید ، این تشویق را با دیدن یک فیلم ، یک بازی دو نفره یا یک پارک رفتن ساده جایگزین کنید . مطالب گفته شده از مهمترین نکات روانشناسی کودک 7 ساله هستند .

بیشتر بخوانید:میزان موفقیت مشاوره ازدواج چقدر است؟

روانشناسی کودک 7 ساله لجباز

روانشناسی کودک 7 ساله لجباز امری بسیار نیازمند دقت و توجه است . طبق گفته پزشکان ، بچه های لجباز واکنش های روانی قوی دارند که حتی ممکن است غیر منطقی باشند . این کودکان بسیار باهوش و با اخلاق رهبریت بسیارند . روانشناسان اذعان میدارند که بچه های قوی تر تمایل دارند که کارهای خود را مورد علاقه خود انجام دهند و آنها رهبران با انگیزه ای هستند که نیاز به تربیت و رشد تعالی از سوی والدین دارند . شما نباید همیشه این کودکان را لجباز و خیره سر بخوانید چرا که آنها از کودکان دیگر متفاوت اند . از نظر روانشناسی کودک 7 ساله لجباز چنانچه که شما با هرگونه شرایط درگیری با کودک مواجه میشوید باید با آنها صحبت کرده و به آنها گوش کنید . از آنها بخواهید تا دیدگاه خود را توضیح دهند .

از مهمترین نکات روانشناسی کودک 7 ساله این است که پدر و مادر نباید از لحن خشن و یا تنبیه بدنی استفاده کنند زیرا کودکان 7 ساله اکنون تمامی احساسات را درک و جذب میکنند و این بر اعتماد به نفس و شخصیت سازی آنها اثر مستقیم و سوء دارد . برای تربیت کودک نافرمان همیشه سعی کنید از روش های صلح جویانه و بسیار ملایم واکنش نشان بدهید . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این مسیر ، تشویق کودک به انجام اعمال موافق و درست امری امتحان شده و بسیار موثر است . کودک مدرسه ای شما به رشد فکری بسیار خوبی خواهد رسید . با توجه به مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله او اکنون به درک بالایی رسیده و اصطلاحا بزرگ شده است .

نکات روانشناسی کودک 7 ساله,مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله,

روانشناسی کودک 7 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 7 ساله نافرمان کمی با مباحث گذشته متفاوت است . برخی از مشکلات رفتاری ممکن است ناشی از نارضایتی کودک نسبت به عدم درک کار گروهی و تکلیف علمی باشد . در حالی که مشکلات رفتاری ناشی از این مسائل باعث بروز لجبازی و گاها نافرمانی در کودک میشود شما باید این مورد مهم را با مطالعه خود در زمینه روانشناسی کودک و مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مورد توجه قرار دهید . در روانشناسی کودک 7 ساله نافرمان باید بدانید که گاهی اوقات کودکان 7 ساله نیز دروغ میگویند . این که آنها سعی میکنند خود را در یک چشم انداز مطلوب با افتخار در مورد چیزی که واقعا رخ نداده است نشان دهند یا در تلاش برای جلوگیری از مشکلات ، دروغ میگویند میتواند تبدیل به یک عادت بد شود .

مسائل و مشکلات موجود در مدرسه

به فرزندتان کمک کنید که معضلات مدرسه اش را راحت تر حل کند . در اینجا برخی از استراتژی های برخورد با کودک نافرمان را با توجه به مباحث روانشناسی کودک به شما معرفی میکنیم :

  • حل مسأله با هم : زمانی که کودک شما مشکلات خاصی را نشان میدهد ، نشسته و مشکل را با هم حل کنید . بچه های مدرسه ای میتوانند درمورد اینکه چه مشکلی دارند بسیار صادق باشند . از سؤالاتی مانند « این سومین بار است که شما مشق شب خود را فراموش کرده اید . چه چیزی به شما کمک میکند به یاد داشته باشید ؟ » استفاده کنید .
  • قوانین خود را توضیح دهید : توضیحی ساده برای دلایل قواعد خود ارائه دهید .
  • فرزندتان را تشویق کنید تا احساساتش را بیان کند . در صورت موثر واقع نشدن مطالب فوق در زمینه روانشناسی کودک 7 ساله حتما به مشاوره روانشناسی روی بیاورید .

در این راستا مرکز مشاور خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: https://virgool.io/@family_counselling



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی کودک 8 ساله

روانشناسی کودک 8 ساله برای بسیاری از کودکان در هشت سالگی رشد فیزیکی ، احساسی و ذهنی را نشان میدهد . اکثر کودکان 8 ساله پیشرفت های شناختی خود را از تکمیل کرده اند و تمایل دارند تا سؤالات خود را مطرح کنند تا معلومات کافی برای نتیجه گیری در مورد آنچه که یاد میگیرند ، داشته باشند . آنها به آرامی به فرزندان بالغ تبدیل میشوند و سالهای جالبی برای آنها و والدینشان در پیش روست . شخصیت بچه ها در سن 8 سالگی به شدت به فعالیت هایی که در معرض آن قرار گرفته اند بستگی دارد . در حالی که برخی از بچه ها ممکن است لذت بردن خود را با ورزش با دوستان خود بروز بدهند ، ممکن است دیگران در انجام پروژه های هنری یا موسیقی لذت ببرند . بسیاری از بچه های این سن دوست دارند رقص ، اجرا نمایش و آواز خواندن را امتحان کنند .

برای کودکان 8 ساله ، پیشرفت فیزیکی در مورد بهبود مهارتها ، هماهنگی و کنترل عضلات بیشتر شده است . آنها شروع به تبدیل شدن به " بچه های بزرگ " میکنند . کودکان با پتانسیل ورزشی طبیعی ممکن است توانایی های خود را در این مرحله تکاملی نشان دهند ، زیرا مهارت های فیزیکی آنها دقیق تر و دقیق تر میشود . با توجه به تربیت کودک 8 ساله در واقع ، این سن زمانی است که کودکان انتخاب میکنند که در ورزش شرکت کنند و یا از آن اجتناب کنند .

نکات روانشناسی کودک 8 ساله

نکات روانشناسی کودک 8 ساله بسیار گسترده هستند که به اختصار بعضی از آنها را بیان میکنیم . برخی از کودکان 8 ساله ممکن است بیشتر از تصویر بدن خود آگاه شوند و اعتماد آنها نسبت به ظاهرشان بر احساس خود و روابطشان با همسالان خود تأثیر بگذارند . مهم است که با او در مورد سلامتی صحبت کنید ، نه ظاهر . به کودک خود کمک کنید تا فعالیتهایی را که به آنها احساس خوبی در مورد خودشان خواهند داشت را انجام دهد . از نکات روانشناسی کودک 8 ساله این است که احساسات او بسیار رشد کرده و او به نوع پیشرفته ای از شعور اجتماعی رسیده به عنوان مثال ، اگر به یک کودک هدیه ای بدهید که آن را دوست ندارد ، ممکن است هنوز هم لبخند بزند و از هدیه شما تشکر کند .

کودک 8 ساله ارتباط برقرار کردن با دوستان نزدیک و همکلاسی های خود را گسترش میدهد و میتواند در درجه اول به سمت دوستی با همسالان از یک جنسیت مشابه گرایش پیدا کند . والدین باید به دنبال مشکلاتی مانند فراری بودن از مدرسه باشند ، زیرا ممکن است مشکلات یادگیری برایشان پیش بیاید یا در مدرسه در معرض آزار قرار گرفته باشند . روانشناسی کودک 8 ساله اثبات کرده است که هشت سالگی همچنین یک سن مناسب برای بحث در مورد احترام به دیگران است باید بدانید که یاددهی احترام به بزرگترها از مهمترین نکات روانشناسی کودک 8 ساله است .

8 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 8 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 8 ساله به شما در شناخت کودک 8 ساله تان کمک بسیار میکند . شما ممکن است احساس اعتماد به نفس تازه در رابطه با اطفال 8 ساله خود را مشاهده کنید زیرا آنها نظرات خود را در مورد افراد و چیزهایی که در اطراف آنها هستند بیان میکنند . آنها ممکن است به رویدادهای خبری توجه بیشتری داشته باشند . با توجه به روانشناسی کودک 8 ساله اگر چه بعضی از بچه ها میخواهند از خانه بیرون بیایند و در تمام شب بازی کنند و ماندن در خانه را دوست نداشته باشند اما بسیاری از کودکان هنوز در این سن به پدر و مادرشان وابسته هستند . با توجه به نکات روانشناسی کودک 8 ساله توانایی کودک شما برای فکر کردن نیز تحت تأثیر احساسات خود در این سن قرار خواهد گرفت .

آنها ممکن است دچار مشکل در تمرکز باشند ( وقتی که نگران باشند ) و یا ممکن است تلاش کنند تا در صورت احساس عصبانیت در مورد گزینه هایشان فکر کنند . اکثر بچه های این سن قادر به گفتن زمان هستند و درک درستی از افزایش طول زمان دارند . وقتی میگویید " تا 10 دقیقه دیگر مجبوریم اینجا را ترک کنیم " یا " روز تولد شما سه روز دیگر است " ، فرزند شما احتمالا درک بیشتری از آنچه که قبلا داشته ، پیدا کرده باشد . از موارد مشاوره و روانشناسی کودک 8 ساله همچنین این است که اجازه دهید فرزند شما از مهارت های حل مسئله تازه ای که دارد ، برای مقابله با برخی از چالش هایی که با آنها مواجه است استفاده کند .

بیشتر بخوانید:7 وظیفه اصلی مشاور ازدواج چیست؟

روانشناسی کودک 8 ساله لجباز

روانشناسی کودک 8 ساله لجباز اذعان میدارد که اگر فرزند شما دچار مشکالت جدی در مدیریت احساسات ( از جمله خشم و لجاجت ) و یا مهارت های اجتماعی خود در مقایسه با همسالان خود باشد باید به او توجه کنید و مشکل او را درک و حل کنید . با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودک 8 ساله بچه ها در این سن دوره سختی را از لحاظ احساسی و اجتماعی پشت سر میگذارند ممکن است بدون حمایت به مشکلات جدی بر بخورند . برای برنامه ریزی یک اقدام ، با معلم فرزندتان یا یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی صحبت کنید .

کودک 8 ساله شما اگرچه لجباز و نافرمان است از نظر روانشناسی کودک 8 ساله  او به نظر میرسد به طور متوسط کودک ​​8 ساله ای معمولی است . اگر شما نیاز به بحث در مورد احترام ، احساسات ، خواسته ها ، ناامیدی ها ، و غیره داشته باشید آن را بیان کنید هرکس باید این چیزها را در یک رابطه دوست داشتنی و با اعتماد دو جانبه بیان کند . اکثر کودکان جوان نیاز به کمک پدر و مادر برای شروع کردن یک کار دارند کودک را تنها نگذارید و او را در کارهایش یاری کنید . اینها از موارد روانشناسی کودک 8 ساله لجباز هستند .

8 ساله

روانشناسی کودک 8 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 8 ساله نافرمان هم بی شباهت به کودک لجباز نیست . این واقعیت را قبول کنید که بچه ها به طور طبیعی خشن هستند . هیچ کس در واقع نمیداند از کجا و از چه کسی آنها " مهارت لجاجت و خشم " را بدست می آورند . روانشناسی کودک 8 ساله اصرار دارد که با بچه ها صحبت کنید . به احتمال زیاد آنها به شما گوش نخواهند داد اما چند بار تلاش کنید تا بتوانید فرزندانتان را متوقف کنید تا به گوش دادن به شما تن بدهد . گاها کودکان برای هر چیزی که میخواهند بسیار میجنگند تا به آن برسند . این وظیفه والدین نیست که تمام مطالبات و خواسته های کودک را برآورده کنند . از دلایل آنها بپرسید و یا بپرسید چرا باید درخواست خاص آنها را مطابق با میلشان انجام دهید .

سعی کنید با آنها مذاکره کنید . بسیاری از بزرگسالان بر این باورند که کودکان نمی توانند به یک مذاکره کننده موفق تبدیل شوند . اما حقیقت این است که آنها واقعا میتوانند به آنچه میخواهند برسند . از پیشنهادات روانشناسی کودک 8 ساله نافرمان به شما این است که هنگامی که او را صدا میزنید ، یک چهره غمگین را نگه دارید و کودک را منقلب کنید و با او صحبت کنید . حالا میتوانید متوجه شوید که آنها از شما متشکر و موافق با شما هستند ! آرامشتان را حفظ کنید . هرگز صدای خود را افزایش ندهید یا از خشونت بر علیه یک کودک نافرمان استفاده کنید . آنها تمایل بیشتری به تهاجم پیدا میکنند و نسبت به شما به جای فرمانبرداری ، تقلید میکنند .  در این راه حتما از مشاور خانواده و روانشناسی کودک کمک بگیرید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

https://www.imna.ir/news/572523/%DA%86%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85



:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

ترس در کودکان ذاتی وغریزی نیست بلکه ما در او ترس بوجود می آوریم . داد زدن مادر هنگامی که جانور ریزی مانند سوسک را میبیند . ترس او از تاریکی . یا ترساندن به عمد کودکان از چیزهایی مانند لولو و از این قبیل . در واقع ما با بی توجهی و راحت کردن خودمان در برخی کارها برای کودک فوبیا میسازیم . نگرانی ما از اینکه او از پله ها بیوفتد « نرو اون بالا لولو هست . بچه دزد میبرت » . یا صحبت ها که گل می اندازد بزرگترها با هیجان از متافیزیک یا ماورالطبیعه حرف میزنند و برای هیجان بیشتر اصواتی هم در فضا میپیچد که گاهی با جیغ زدن نیز همراه است . یادشان می آید کودکی هم درخانه هست میگویند برو تو اتاق خودت . که همه به روشنی میدانیم آن کودک کنجکاوتر شده و با دقت بیشتر ولی یواشکی گوش میکند .

ترس در کودکان ممکن است ریشه روانشناختی هم داشته باشند . پدر یا مادری که مدام تهدید میکنند مامانت نمیشم . بابات نمیشم . اذیت کنی میذارم میرم . تمام این تهدیدها در روان کودک احساس امنیت را کمرنگ میکند . او همیشه نگران ازدست دادن یکی از والدین است . این کودکان معمولا رو انداز را تا بالای سر میکشند . به والدین وابستگی شدید و غیر معمول میشوند . عامل دیگر بوجود آمدن ترس در کودکان پرخاشگری است . رفتار عصبی مهمترین عامل ایجاد ترس در کودکان است . ترس در کودکان ممکن است در اثر یک اتفاق پیش بیاید . مانند غرق شدن و نجات پیدا کردن . ترس در کودکان ممکن است در اثر یک تصادف بوجود بیاید . به هرحال ترس در کودکان بوجود خواهد آمد اما وقتی خطرناک است که این ترس مانع فعالیت های معمول کودک شود .

درمان ترس در کودکان

درمان ترس در کودکان

درمان ترس در کودکان به عامل بوجود آمدن ترس مربوط میشود . برای درمان ترس در کودکان در مورد ترس از حشرات و حیوانات اول باید ترس مادر مرتفع شود . تا وقتی  مادر را وحشت زده و در حال رفلکس های شدید عصبی میبیند او هم میترسد . برای نترسیدن کودک شما نیاز به زمان دارد . به او وقت بدهید تا آرامش خود را باز یابد . از ترسیدن یا نترسیدن زیاد حرف نزنید . حرف زدن باعث یادآوری این تکانه عصبی میشود . وقتی چندین بار کودک ببیند حشره موذی با یک اسپری کشته شده و توسط جاروبرقی تمیز میشود به مرور ترسش کم خواهد شد . نکته ای که باید در نظر گرفت اینست که هنگامی که مبادرت به کشتن سوسک یا ساس میکنید کودک را اول در یک بلندی مانند مبل بگذارید . تا هنگام دویدن حشره در اثر جان دادن بسوی کودک ندود و باعث ترس بیشتر نشود .

درمان ترس در کودکان برای دریا یا فوبیای آب . او را به کنار دریا ببرید و آرام در ساحل با او بازی کنید و راه و رسم راه رفتن و شنا کردن را به او بیاموزید کم کم ترسش از بین خواهد رفت . به چند نکته در درمان ترس درکودکان توجه کنید . از ترسیدن او یک مشکل نسازید و انرا بزرگ جلوه ندهید . کودک نباید فکر کند یک بیماری حاد و بزرگ دارد و معیوب است . همیشه آرام و مطمئن عمل کنید . اگر فرزند شما از تاریکی میترسد همراه خود او را به محل تاریکی ببرید دستانش را در دست خود بگیرید و لحظه ای آنجا بنشینید و به او اطمینان بدهید که هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد . به محض اینکه دیدید میترسد با آرامش محیط را ترک کنید . اصلا نیازی نیست به او جایزه بدهید یا زیادی در مورد نترسیدن حرف بزنید .

ترس در کودکان دبستانی

ترس در کودکان دبستانی

ترس در کودکان دبستانی ریشه در وابستگی به والدین دارد . و یا حرف هایی که راجع به مدرسه شنیده . برخی برای تربیت کودک او را از مدیران و معلم ها میترسانند . « اینکارو بکنی معلم دعوات میکنه » . او در ذهن خود از دبستان محیطی میسازد با معلم و مدیران بد اخلاق که مدام در کمین تنبیه کودکان هستند . با وجود اینکه او دوره پیش دبستانی را پشت سر گذاشته ولی باز هم در گمان او دبستان محیطی جدیدتر است . او در مورد محیط جدید اطلاعات کمی دارد و باید به او آگاهی داد . ترس در کودکان دبستانی ممکن است ریشه در برخی رفتارها داشته باشد . مثلا کودک خود را زیبا نداند . یا احساس کند که پا به پای کودکان دیگر نمیتواند بیاموزد . پدر ومادرانی که مدام از کودک خود توقع نمرات خیلی بالا دارند باعث این ترس میشوند .

ترس در کودکان دبستانی میتواند در عدم اعتماد به نفس نیز باشد . کودکی که نمیتواند از خود در برابر برخی کودکان دفاع کند از مدرسه خواهد ترسید . این کودک نیاز به مشاوره اختلالات کودک دارد . کودکی که در منزل به او زورگویی میشود از دبستان میترسد . این زورگویی توسط والدین و یا خواهر و برادر بزرگتر ممکن است انجام شود . کودکی که مدام در خانه شاهد مشاجره بین پدر و مادر است . کودکی که ظاهر مرتب و آراسته ای ندارد .

درمان ترس در کودکان دبستانی

درمان ترس در کودکان دبستانی وقتی ترس کودک  ریشه در خجالتی بودن بیش از اندازه کودک دارد . اول خجالتی بودن اوباید درمان شود .بهترین مشاوره خانواده میتواند به راه های درمان این رفتار کمک کند . به این کودک باید اعتماد به نفس بخشید . او را با توانایی های خودش سنجید و تشویق کرد . به او آموخت که همیشه نباید بهترین و برترین بود . بلکه به اندازه توانایی خود سعی کرد . به او بگوییم که هر کسی با زیبایی ها و توانایی های خاص خود بوجود آمده است . از او بخواهیم خودش را با دیگران مقایسه نکند . هر کس در جایگاه خود و با توانایی های خود سنجیده میشود . مشاوره کودک انجام دهیم تا مشاور او را با این نکات آشنا کند  .

از مدیران و معلمان مانند یک دوست یاد کنیم . به او بفهمانیم که آنها سعادت و خوشنامی شاگردان مدارس را میخواهند . هنگام تربیت به او بگوییم اگر درس هایت را بخوانی معلم بیشتر دوستت دارد . برای درمان ترس در کودکان دبستانی باید نکاتی را به کودک بفهمانیم  . اینکه ممکن است اشتباهاتی در رفتار اولیا مدرسه پیش بیاید که او نباید ناراحت شود . والدین هر از چند گاهی به مدرسه سر بزنند و کودک و اولیا مدرسه را در دبستان ملاقات کنند . با اولیا مدرسه راجع به ترس کودک صحبت کنند تا رعایت شود . هیچگاه ترس کودک را به سخره نگرفته و به او نخندید . این کار او را از شما درو میکند و باعث میشود شما را امین رازهای خود نداند . ضمن اینکه اعتماد به نفس کودک را پایین آورده و ترسش دیرتر خوب میشود .

 

درمان ترس در کودکان پیش دبستانی

درمان ترس در کودکان پیش دبستانی

درمان ترس در کودکان پیش دبستانی وقتی عامل آن وابستگی به والدین است چند راه دارد . این راه ها همه به جدا شدن مقطعی والدین از کودک بستگی دارد . برای درمان اینگونه ترس ها از مادربزرگ یا عمه و یا خاله کمک بگیرید . چند روزی از یکی از آنها بخواهید به منزل شما بیایند . برای اقلا نیم ساعت بگذارید کودک پیش آنها بماند و از او دور شوید . سپس این تمرین را در منزل آنها انجام دهید . به این ترتیب وابستگی کودک به شما کمتر خواهد شد . تمرین را با کسی غیر از اقوام مانند پرستار یا همسایه ای که به او اطمینان دارید انجام دهید . سعی کنید غیبت شما از یک ساعت بیشتر نشود . وگرنه این تمرین به جای برطرف کردن ترس ایجاد رعب و عدم اطمینان در کودک بوجود می آورد .

در این روش درمان باید با مراقب کودک در تماس باشید . به محض بی تابی کودک خود رابه او برسانید تا دچار رعب و وحشت نشود . برای درمان ترس در کودکان پیش دبستانی مشاوره ضروری است . چون اولین محیط اجتماعی است که کودک تجربه میکند لازم است خاطرات خوبی داشته باشد . مرکز مشاوره کودک آویژه برای شما و کودکتان بهترین ها را آرزو میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلالات کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : 



:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 اضطراب جدایی یا separation anxiet  حالتی است که کودک به هنگام جدایی از خانه یا مراقب خود به آن دچار میشود . گاهی در کودک به هنگام جدا شدن از مادر یا مراقب ، اضطراب بوجود می آید و کودک بی قرار میشود . والدین باید بدانند وقتی فرزند آنها در سنین پایین تر است ، از اینکه او را تنها بگذارند می ترسد و به همین علت ممکن است پرخاشگر یا نا آرام شود . با گذشت زمان و روند طبیعی رشد این مشکل حل می شود ، اما اگر ادامه پیدا کند والدین می توانند با مراجعه به مشاوره روانشناسی مشکل کودک خود را حل کنند . این مشکل در روند رشد زمانی حل میشود که کودک می داند افراد و اشیا حتی در نبودشان هم وجود دارند . این مسئله به اختلال شخصیت ارتباطی ندارد و بخشی از روند رشد کودک است .

تعریف اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی از نظر مشاور خانواده آویژه حالتی است که کودک از امنیت عاطفی لازم برخوردار نیست و دچار اضطراب میشود و به گونه ای افراطی به مادر یا مراقب خود میچسبد . به طور طبیعی وابستگی کودک از ۷ماهگی آغاز ، در۱۰تا۱۸ماهگی به اوج خود میرسد و نهایتا در ۳سالگی وابستگی خاتمه می یابد . اما بعضی کودکان در سنین بالاتر نیز این وابستگی خود را به مراقبشان دارند ، این مقدمه اختلال اضطراب جدایی است . به طور مثال به سختی از مراقب جدا میشوند تا به مدرسه بروند ، برای بازی با دوستانشان بهانه تراشی میکنند که مبادا از مراقب خود دور شوند . این نوع اضطراب ارتباط مهمی با سبک های دلبستگی در دوره های مختلف رشد کودک دارد . اگر کودک در دوره نوزادی و شیرخوارگی به اندازه مناسب در کنار والدین خود باشد کمتر دچار این اضطراب میشود .

علائم اضطراب جدایی

علائم اضطراب جدایی با بیقراری و ترس از اینکه مبادا مراقبشان از آنها دور شود آغاز میشود . ترس از مهم‌ترین علائم اضطراب جدایی است که کودک دوست ندارد با فرد دیگری به غیر از مادر بیرون از منزل یا مکان های دیگر برود . شب ادراری که معمولا از سه تا چهار سالگی آغاز میشود یکی از شایع ترین علائم این اختلال است . مکیدن انگشت شست از نشانه هایی است که بر اثر فشار روانی و اضطراب بوجود می آید . جویدن ناخن که شدت زیادی پیدا میکند به طور معمول از پنج سالگی آغاز میشود میتواند همزمان با تهوع ، دل درد ، سردرد باشد . کودکان مدام ترس این را دارند که مبادا یکی از اعضای خانواده را از دست بدهند در نتیجه ممکن است حتی زمان خواب پدر و مادر خود را بیدار کنند تا از سلامت آنها مطمئن شوند .

 

علائم اضطراب جدایی

ابتلا به اضطراب جدایی

ابتلا به اضطراب جدایی می تواند ناشی از این باشد که کودک احساس ناامنی میکند . از دلایل ابتلا می توان به این موارد اشاره کرد که برخی کودکان به طور ژنتیکی خلق و خوی حساسی دارند و آمادگی بیشتری در برابر ابتلا به این اختلال نشان میدهند . تغییرات محیطی عامل دیگری است که در ابتلا به این اختلال نقش دارد مثل جابجایی مدرسه و خانه . دلبستگی کودک به مراقب در 3 تا 5 سالگی تثبیت میشود و جدایی والدین یا مرگ یکی از اعضای خانواده می‌تواند منجر به اختلال اضطراب جدایی در این سن شود . روش فرزند پروری خانواده‌هایی که در تربیت فرزندان شان تربیت آسان در نظر می‌گیرند یا آنهایی که تربیت سختی را برای کودکانشان انتخاب میکنند ، کودک را برای انجام هر کاری دچار اضطراب می کنند و ممکن است به اختلال مذکور دچار شوند .

مشکلات اضطراب جدایی

مشکلات اضطراب جدایی در بزرگسالی میتواند در بروز اختلالات روانی موثر باشد . فردی که به مادر یا پدر خود وابسته است ممکن است به ازدواج تن ندهد یا نتواند بدون مراقب خود کارهای بزرگ انجام دهد . می‌توان گفت که فرد ممکن است در شغل ، ازدواج و کارهای دیگر دچار مشکل شود . مشکلات اضطراب جدایی ممکن است به صورت مشکلات گوارشی ، سردرد ، حالت تهوع بروز کند . شدت این اضطراب با سطح رشدی و سن تقویمی کودک متناسب است و واکنش های ناسازگانه افراطی و مشکل ساز در این موقعیت ها بروز پیدا میکند . مثلا یک کودک در سن مدرسه از ماندن در مدرسه به تنهایی دچار اضطراب شده و گریه میکند و یا وارد کلاس نمیشود . کودکانی هستند که در اتاق خود تنها نمی خوابند و حتی نصفه شب با استرس بیدار میشوند و بی قراری میکنند .

درمان اضطراب جدایی

درمان اضطراب جدایی از نظر مشاوره خانواده آویژه راه های مختلفی دارد . در جلسه مشاوره ، ابتدا درمانگر از شرایط کودک سوالاتی میپرسد تا بداند کودک در چه محیطی بزرگ میشود و در مرحله دوم به آموزش والدین میپردازند . روش های درمان میتواند تغییر در تصور کودک با بازی درمانی و درمانهای شناختی رفتاری باشد . مهم‌ترین اصل این است که کودک ابتدا ترس و نگرانی خود را بیان کند ، سپس توانایی ها و مهارت های لازم برای مقابله کردن با آن را به کودک می آموزند . آموزش والدین ابتدا با بررسی نوع تربیت و سبک آموزش آنها آغاز میشود ، بطور مثال بعضی والدین ممکن است زمانیکه کودک کار نادرستی انجام میدهد بگویند این کار را تکرار کنی میروم و دیگر نمی آیم . مشاوره از والدین میخواهد که تاکید کنند کار کودک را دوست ندارند و از تهدید استفاده نکنند .

ارتباط با کودک دارای اضطراب جدایی

درمان اضطراب جدایی بستگی به ارتباط مشاور با کودک دارد . ابتدا مشاور باید احساس امنیت به کودک بدهد و اعتماد کودک را جلب کند . در مرحله بعدی والدین باید یاد بگیرند که استرس و اضطراب خود را کم کنند زیرا استرس و اضطراب والدین به کودک  منتقل شده و باعث میشود که اختلال تشدید شود . والدین باید سعی کنند کودک خود را در بازی ها و کارهای گروهی شرکت دهند تا به تدریج از استرس آنها کم شود . میزان اضطراب جدایی در کودکان ارتباط قابل توجهی با کارکرد و توانایی های او دارد دارد . پس به محض دیدن علائم ذکر شده ، والدین باید کودک خود را نزد مشاور کودک ببرند تا قبل از ورود کودک به مدرسه درمان شود .

درمان اضطراب جدایی

‌ارتباط سبک دلبستگی و اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی ارتباط مستقیمی با سبک دلبستگی دارد . سبک های دل بستگی شامل سه دسته میشود اول سبک دلبستگی ایمن که در آن کودک در محیط بدون بی قراری باقی میماند بطوریکه فقط والدینش دردسترسش هستند . کودکان سبک اول معمولا دچار اضطراب جدایی نمیشوند و یا بطور معمولی از این دوره عبور میکنند . سبک دوم دلبستگی ناایمن است و کودک در جایی که والدینش را نبیند دچار بیقراری میشود و با دیدن والدین خود دوباره آرام میشونذ . کودکان سبک دوم دچار اضطراب جدایی میشوند که اگر درمان شود اثر ماندگاری ندارد . سبک دلبستگی اجتنابی زمانی شکل میگیرد که کودک بعد از بی قراری حتی اگر والدینش بازگردند باز هم آرام نمیشوند و احساس امنیت خود را کامل از دست داده است . کودک در این مرحله اگر درمان نشود مستعد ابتلا به اختلالات دیگر هم میشود .

سوالات متداول

آیا برای کاهش اضطراب جدایی راه حلی وجود دارد ؟

بله ، یکی از راه حل ها این است که والدین تا حد ممکن با کودک خود قایم باشک بازی کنند و همچنین برای او مشخص کنند که چقدر دور از او میمانند یا موقع خروج از منزل حتما با او خداحافظی کنند .

آیا اختلال اضطراب جدایی در همه سنین شیوع پیدا میکند ؟

خیر شیوع این اختلال بیشتر در کودکی است و نسبت برابری در دختران و پسران دارد اما اگر درمان نشود در نوجوانی و بزرگسالی اثرات ماندگاری در رفتار و انتخابهای افراد میگذارد .

آیا منشأ اضطراب جدایی میتواند از اضطراب خود والدین باشد ؟

بله ، یکی از دلایل ابتلا به اضطراب جدایی ، والدینی هستند که حمایت افراطی نسبت به کودک خود دارند و باعث میشود که کودک احساس امنیت خود را از دست بدهد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

 


:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

برای بعضی والدین، خواباندن کودک تبدیل به چالش بزرگی شده و عده ای را هم نگران می کند به طوری که گاهی برای اختلال خواب کودکشان به پزشک مراجعه می کنند. والدین عزیز می دانند که نخوابیدن کودک چه مشکلاتی برای او در پی دارد . جالب است بدانید هورمون ملاتونین در شب بیشتر از روز ترشح شده و باعث خواب آلودگی می شود. اگر این هورمون در بدن کودکان ترشح نشود، کودک بیخواب شده و در نتیجه نمی تواند به خوبی رشد کند و علاوه بر این بدن او مستعد بیماری خواهد شد.

به همین دلیل خواباندن کودک اهمیت بسیاری دارد. اگر فکر می کنید کودک شما کم خواب شده یا خیلی سخت می خوابد می توانید با مشاوره کودک مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که میزان خواب کودکتان در روز طبیعی است یا خیر.

میزان خواب کودک در روز چند ساعت است؟

برای اینکه بدانید کودک شما به اندازه کافی می خوابد به این موارد دقت کنید:

خواب نوزاد تا 1 ماهگی:

نوزاد از بدو تولد تا 1 ماهگی باید تا 18 ساعت بخوابد. این میزان در طول روز حدود 9 ساعت و در شب نیز 9 ساعت خواهد بود. خوابیدن نوزاد بسیار مهم است و باید آن را به دقت بررسی کنید.

متوسط خواب کودک 1 تا 4 ماهه :

کودکان 1 تا 4 ماهه به طور متوسط حدود 17 ساعت می خوابند که این میزان خواب در طول روز حدود 8 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است. البته بسته به نوزادان این میزان میتواند در روز و شب متغیر باشد. ولی در کل اگر در این دوره خوابشان کمتر از 12 ساعت باشد باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

متوسط خواب در کودکان 4 ماهه تا یه ساله :

کودکان 4 ماه تا یک سال معمولا باید 12  تا 15 ساعت بخوابند. که این میزان خواب در روز حدود 5 ساعت و در شب حدود 10 تا 11 ساعت خواهد بود. اگر میزان خواب کودکتان در این دوره کمتر از 10 ساعت باشد غیر طبیعی است و باید به پزشک گزارش داده شود.

متوسط خواب در کودکان 12 ماهه تا 2 ساله

کودکان یک تا دو سال باید حدود 14 ساعت بخوابند که از این میزان حدود 2 ساعت آن در طول روز و مابقی در طول شب است. اگر کودکتان روزها یا شب ها این میزان خواب را ندارد یا در طول روز و شب متوسط کمتر از 8 ساعت می خوابد به دنبال راه حل باشید.

خواب کودکان 3 ساله تا 6 ساله

کودکان 3 تا 6 سال باید حدود 11 ساعت در شبانه روز بخوابند  که از این میزان حدود 1 ساعت در روز و 10 ساعت در شب است. در این دوره معمولا خواب کودک به حالت طبیعی در خواهد آمد. اگر این میزان کمتر از 8 ساعت بود غیر طبیعی است.

کودکان 6 سال به بالا

در کودکان 6 سال به بالا، میزان خواب در شبانه روز حدودا 10 ساعت خواهد بود که این میزان خواب در روز حدود 1 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است.

خواباندن کودک چگونه است؟

آیا خواباندن کودک روی پا عوارضی دارد؟

خواباندن کودک روی پا یکی از روش های مرسومی است که والدین برای خواب کودکشان انجام می دهند. اما سوال اینجاست که خواباندن روی پا عوارضی برای کودک دارد یا خیر؟

خوب چون این نوع خواباندن رایج است نمی توانیم از شما بخواهیم که این کار را نکنید. خوب حق هم دارید چون به نظر ساده ترین راه است و در عین حال می توانید خودتان هم کمی استراحت کنید و نیازی به بغل کردن و راه بردن بچه نیست. اما بهتر است این کار را نکنید یا کمتر انجام دهید. زیرا بچه شرطی می شود و به این موضوع عادت می کند و در هیچ شرایطی نمی توانید او را بخوابانید.

تکان های شدید برای کودک خطرناک است

خواباندن کودک روی پا عوارض دیگری نیز دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد که تکان های شدید پا برای خواباندن بچه روی عروق کودک تاثیر منفی دارد. این موضوع روی سیستم تنفسی کودک آسیب جدی می رساند. مخصوصا زمانی که نیمه شب بیدار می شود هرگز او را تکان شدید ندهید. سعی کنید در همان تخت خودش او را آرام کنید. یا مدتی او را بغل کنید تا در بغلتان آرام گیرد.

راهکار خواباندن کودکان یک تا دو ساله کدام است ؟

  1. لالایی خواندن

بهترین روش خوابانیدن کودک لالایی خواندن است. این لالایی ها هر چه آرام تر و زیبا تر باشد بیشتر روی روح و روان کودک تاثیر خواهد داشت. پس نکته مهم این است که از لالایی های زیبا و گوش نواز استفاده کنید. در حین لالایی خواندن سر او را نوازش کنید.

  1. به تغذیه کودک توجه کنید

ابتدا او را سیر کنید و مطمئن شوید جای او تمیز است. اگر احساس می کنید تغذیه کودک شما زیاد است باید قبل از بیدار شدن او و در زمانی که حس می کنید خواب است به او غذا بدهید. زیرا اگر از خواب بیدار شود خواباندن مجدد او کار سختی خواهد بود.

  1. کودک را در آغوش بگیرید.

سعی کنید قبل از خواب، کودک را در آغوش بگیرید. نوازش کردن او و در آغوش گرفتن او بسیار مهم است. مدتی او را در آغوش بگیرید تا او را گرم کنید. در این حالت سرعت خواب او را بیشتر خواهید کرد. این کار شما علاوه بر اینکه حس امنیت را به کودک می دهد باعث می شود خواب راحتی داشته باشد.

  1. کنار کودک بخوابید

بهترین روش در خواباندن کودک این است که خودتان مدتی کنار او بخوابید. کودک وقتی احساس می کند که کنارش هستید احساس بسیار خوبی کرده و آرام آرام می خوابد. تنها گذاشتن او در زمان خواب باعث می شود که ضمیرش خراب می شود. به همین دلیل گفته می شود که تا چند ماهگی او را کنار تخت خودتان بخوابانید.

  1. اتاق را نیمه تاریک کنید

سعی کنید در کنار کودک تنها یک چراغ شب خواب روشن باشد. حدالامکان محیط و نورپردازی زیبایی برای اتاقش در نظر بگیرید تا خواب راحت تری داشته باشد.

  1. ماساژ دادن کودک

زمانی که کودک خسته می شود یک بالش برای او بیاورید و خودتان درگوشه بالش بخوابید و از او بخواهید که کنار شما بخوابد. سپس او را آرام آرام ماساژ دهید. با این کارتان به شدت او را خسته و بی حس کرده و او را می خوابانید.

  1. قصه بگویید و شعر بخوانید

برای کودکان بالای 2 سال قصه گفتن و شعر خواندن یکی از رموز موفقیت در زندگی است. سعی کنید برای او کتاب های زیبا بخوانید آن هم با لحن آرام و شمرده شمرده. لحن شما در خواندن کتاب بسیار در خواب کودک موثر خواهد بود.

  1. برای او موسیقی پخش کنید

سعی کنید یک موسیقی ملایم پخش کنید. موسیقی در روح و روان کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

  1. او را بغل کنید و راه ببرید

اگر همه این کار ها را کردید و او نخوابید سعی کنید نور خانه را کم کنید و بعد او را بغل کنید و او را راه ببرید. به زودی آرام میشود و می خوابد.

  1. با کودک حرف بزنید و به او آرامش دهید

کودک شما را لمس می کند. شما را حس می کند و صدای شما را می شنود. شنیدن صدای شما روی او به شدت تاثیر گذار است.

  1. برنامه ریزی کنید

والدین عزیز باید برای نوزاد برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. مثلا راس ساعت 10کودک شما باید بخوابد و اگر دیر کند و دیر به تختخواب برود جریمه خواهد شد. این برنامه ریزی مثل برنامه روتین برای او ماندگار می شود و پس از مدتی دیگر نیاز نیست مدام مراقب خواب او باشید.

  1. از پوشک مناسب استفاده کنید

بهتر است پوشک شب و صبح کودکتان متفاوت باشد. سعی کنید از پوشک مخصوص شب استفاده کنید تا کودک نیز راحت تر بخوابد.

  1. خواب نیمروزی را فراموش نکنید

سعی کنید که کودک خود را بعد از ظهرها بخوابانید. اگر کودک نتواند در طول روز بخوابد ممکن است ساعت خوابش در شب به هم بخورد و بیشتر بخوابد و صبح کسل و خسته از خواب بیدار شود.

  1. حمام کودک مهم است

اگر کودک کثیف باشد قطعا خواب راحتی نیز نخواهد داشت. پس سعی کنید حداقل هفته ای سه بار او را به حمام ببرید. با این کار علاوه بر پاکیزگی، او را برای خوابی راحت آماده می کنید.

  1. تاثیر شیر خوردن برای کودک

شیر مادر مهم ترین دلیل برای حفظ تندرستی کودک است. اما سعی کنید قبل از خواب حتما به او شیر دهید حتی اگر کودکتان غذا می خورد و شیر شما را دوست ندارد سعی کنید کمی شیر گرم به او بدهید. با این کار علاوه بر تامین نیازهای ضروری بدن، خواب راحتی به او هدیه خواهید داد.

مهم ترین نکات در باره خواباندن کودک چیست؟

  • اول اینکه بهتر است کودک در تختخواب خودش بخوابد.
  • دور تختخواب او باید خلوت باشد یعنی بتواند به راحتی در تختخوابش راحت باشد و غلت بزند.
  • دمای اتاق کودک باید 18 درجه باشد. نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد.
  • کودک را در تختخوابش روی شکم نخوابانید. سعی کنید او را به پهلو بخوابانید.

در بعضی موارد مشاوره کودک و نوجوان هم  در این زمینه می تواند به شما کمک زیادی کند.

خواباندن کودک چه اصولی دارد؟

اشتباهاتی که والدین در خواباندن کودک می کنند چیست؟

  1. بیش از حد او را تکان می دهند.
  2. وقتی کودکشان گریه می کند به سرعت او را بغل می کنند.
  3. نداشتن نظم در خواب و نبود یک برنامه ریزی درست در روال خوابیدن
  4. گذاشتن شیشه شیر یا وسایل اسباب بازی کنار تخت کودک
  5. کودک در تختخواب والدینش بخوابد( کودک به هیچ عنوان نباید در رختخواب والدینش بخواهد. وسایل خواب کودک باید جدا شود زیرا بدن او مستعد بیماری است)
  6. پستونک مدام در دهانش باشد. ( استفاده از پستونک در مواردی که کودک به هیچ عنوان ساکت نمی شود درست و جایز است اما اینکه مدام در دهان او باشد مخصوصا زمان خواب، درست نیست زیرا راه های هوایی کودک از طریق دهان بسته می شود واگر آب در گلویش بپرد کار را برای شما سخت خواهد کرد. )
  7. کودک را طاق باز بخوابانند ( این اشتباه است. کودک حدالامکان باید کمی سرش بالا باشد و به پهلو بخوابد. سعی کنید اگر در کنار او هستید او را این پهلو به آن پهلو کنید) .

سوالات متداول

دلایل بیدار شدن کودک در طی شب چیست؟

کودک ممکن است به دلایل زیر نیمه شب از خواب بیدار شود:

  • گرسنه و تشنه است.
  • بیمار است یا تب یا دل درد دارد.
  • مضطرب است. خواب بد دیده است.
  • در دوره دندان درآوردن است.

اگر فکر می کنید مدت زمان این شب بیداری بیشتر شد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

کودک از چند سالگی باید از والدین جدا بخوابد؟

کودک باید از 3 سالگی به بعد اتاقش جدا شود. حتی بهتر است قبل از آن اینکار انجام شود زیرا ممکن است در این سن معنی ترس و تاریکی را متوجه نشود و طی این مدت نیز عادت می کند. ولی اگر سن او بالاتر رود ترس های او بیشتر می شود و از طرفی هم عادت به انجام چنین کاری ندارد.

عوارض دیر خوابیدن کودک چیست؟

خوابیدن کافی کودک شرط اول برای رشد اوست. دیر خوابیدن کودک عوارض بسیار زیادی دارد.

  • دیر خوابیدن کودک خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.
  • اگر کودکتان دیر بخوابد مواد سمی در بدن او تجمع پیدا کرده و کودک دیگر تمایلی برای صبحانه خوردن نخواهد داشت.
  • کودکانی که خواب کمتری دارند معمولا به لحاظ قدی کوتاهتر خواهند شد.
  • بی نظمی در خواب باعث می شود که احتمال افسردگی کودک بالا می رود.
  • اختلالات یادگیری نیز یکی از عوامل مهم در دیر خوابیدن کودک است.
  • کودکانی که دیر می خوابند معمولا در دوران بلوغ چهره اش عوض شده و به قول معروف زودتر از دیگران پیر خواهد شد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا بهترین مشاوره خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاور کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

مرکز مشاوره ازدواج آویژه

 


:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1401 | نظرات ()