نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 تربیت کودک 2 ساله,تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله,

تربیت کودک 2 ساله امری بسیار ضروری می باشد که در شکل گیری شخصیت کودک در آینده تاثیر بسزایی دارد اما اگر والدین در خود احساس اعتماد به نفس برای پدر یا مادر بودن را دارا نباشند این نشان دهنده این نکته است که خود با والدینشان از رابطه خوبی برخوردار نبوده اند و این نکته میتواند آینده فرزندان را نیز به مخاطره بیندازد .

تربیت کودکان 2 ساله برای والدین دشوار است چرا که از مقاطع حساسِ تربیت کودک است . کودکان در این محدوده سنی اغب قابل پیش بینی نیستند و گاهی رفتارهایی ضد و نقیض از خود بروز میدهند . در این سن کودک از محدوده نوزادی خارج شده و یک قدم یه قالب انسانی خود نزدیک میشود و در قالب یک انسان از لحاظ تفکر و خواسته قرار می‌گیرد و این خود از دشواری های تربیت کودکان 2 ساله می باشد . در زمینه تربیت فرزند، مشاوره خانواده می تواند بسیار راهگشای والدین محترم باشد.

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله مستلزم این است که پدر و مادر با استفاده از مراکز مشاوره خانواده و مشاوره کودک که در سراسر جهان بر پا هستند راهکار های موثری برای تربیت فرزند خود بیاموزند این مراکز شامل متخصصان و تحصیل کردگان  در این زمینه هستند و نقش کلیدی و اساسی در تربیت فرزندان دارند . قبل از این دوره کودک توانایی های لازم برای برقراری ارتباط با جهان اطراف را تا حدود بسیار کمی آموخته و داراست اما پس از این دوره کودک از توانایی های تکامل یافته تری برخوردار­است مثلا او می­تواند افراد زیادی را بشناسد ، تمرکزش بیشتر شده و حس علاقه را بیشتر درک میکند ازین رو نسبت به والدین و اشیا اطرافش احساس تعلق خاطر می یابد پس رفتار پدر و مادر بر شخصیت او تأثیر بسزایی دارد و از تربیت کودکان 2 ساله و یا کوچکتر به مراتب نیازمند توجه بیشتری است .

بازی و تربیت کودک 2 ساله,بهانه گیری و تربیت کودک 2 ساله,

بازی و تربیت کودک 2 ساله

بازی و تربیت کودکان 2 ساله راهکارها و روش های بسیار زیادی دارد که باعث تغییر شخصیت کودک در این محدوده سنی میشود و موارد زیادی را براحتی برای کودک قابل پذیرش میکند و میتوان از موارد زیر در این راستا استفاده بسیار کرد :

  • بازی های موزیکال با شعر
  • بازی های آموزشی
  • بازی های تخیلی و فکری
  • بازی های نمایشی
  • بازی های عروسکی
  • کتابخوانی
  • بازی با نام آوا ها (برای تقویت هوش شنوایی)

و غیره ...

تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله از اموری است که همواره مورد توجه مباحث روانشناسی کودک قرار میگیرد زیرا کودک در این دوران مفهوم بازی و خلاقیت و سرگرمی را بیش از پیش درک میکند و توانایی یادگیری بازی و سرگرمی بسیار زیادی دارد .

در تمام متون روانشناسی تربیت کودک 2 ساله بر روش هایی مانند بازی برای ایجاد هوش و خلاقیت در کودک در این محدوه سنی تاکید بسیار شده است . کودکان در این سن بسیار انعطاف پذیر اند و قدرت یادگیری بسیار بالایی دارند و هر شعر نکته یا داستان را می توانند به خاطر بسپارند و صد البته بازی کردن با آنها بسیار آسان است . میتوان موارد بسیار زیادی از جمله یاد­دهی انجام کارهای شخصی روزمره مثل بستن کفش ، پوشیدن شلوار ، یا حتی مهارت های شخصی مثل یادگیری عشق و محبت و احترام به حیوانات را با انواع بازی به کودکان آموزش داد اینها مهمترین نکات در مبحث بازی و تربیت کودکان 2 ساله هستند .

بیشتر بخوانید: 6 نشانه که فرزند شما به مشاوره کودک نیاز دارد؟

بهانه گیری و تربیت کودک 2 ساله

بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله امریست که باید آن را در تمامی موارد گفته شده مورد توجه قرار داد زیرا کودک بهانه گیر معمولا والدین خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و شخص احساسی تر را در معرض بهانه گیری برای رسیدن به خواسته اش قرار میدهد و بدون در نظر گرفتن محدودیت های والدین خود هر بار از همین روش ها استفاده کرده و والدین را در مضیقه قرار میدهد .

یک راهکار برای بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله استفاده از روش بی توجهی است ، به این معنا که در هنگام بهانه گیری شما مثلا حواس و توجهتان را تماما صرف تصاویر یک کتاب مصور کنید و وانمود کنید صدای کودک را نمی شنوید ، ناخودآگاه کودک برای دیدن کتاب کنجکاو شده و تصاویر کتاب برایش جالب تر بنظر میرسد و خواسته خود را فراموش کرده یا از خواسته خود صرف نظر میکند . همانطور که در مباحث تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله و بازی و تربیت کودک 2 ساله به آن اشاره شد کودک در این سن از هوش و یادگیری بسیار بالایی برخوردار است ، او می تواند تمام عکس العمل های والدین خود را مانند یک رادیو ضبط کند و آنها را انعکاس دهد ازین رو پاسخ صحیح به بهانه گیری های او نیازمند مشاوره کودک و مطالعه در این زمینه می باشد .

گریه کردن

کودکان بطور کلی در این محدوده سنی با استفاده از بهانه گیری یا گریه کردن به خواسته های خود دست می یابند ازین رو برخورد مناسب و استفاده درست و بجا از کلمه " نه " میتواند حدود اخلاقی و قانونی شما را به کودک آموزش دهد . کودکان 2 ساله هوش بسیار فعالی دارند پس باید حواستان را نسبت به واکنش های خود جمع کنید چرا که واکنش شما برای او ملاک و معیار است و شما تعیین کننده ی قانون و شکل دهنده بستره شخصیت او هستید ازین روست که مشاوره کودک تاثیر بسزایی بر تعیین درست این قانون ها دارد و چه بسیار کسانی که بدون مطاله و یا مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی با استفاده از دانسته های محدود و ناقص خود زیان های جبران ناشدنی فردی خانوادگی و اجتماعی بسیاری را باعث شدند .

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله,بازی و تربیت کودک 2 ساله,

بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله

بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله علاوه بر نکات ذکر شده در بالا و مطالعه داشتن و استفاده از کتاب های آموزشی و دارا بودن بستره ی سالم خانوادگی مستلزم مواردی چون مشاوره خانواده می باشد باید پذیرفت که در شرایط کنونی جوامع تربیت فرزند امری بسیار مشکل و هزینه بردار است اما با علم به این نکته که اشخاص با تربیت ناصحیح و بدون شخصیت مقبول جامعه چه صدمات جبران ناپذیری به بستره اجتماع وارد میکنند و با دانستن اینکه کودک میتواند با تفاوت چشمگیری بسیار موفق تر باهوش تر و سالم تر باشد این امر اندکی برای خانواده با اهمیت تر خواهد بود و ابعاد مالی و زمانی آنرا پذیرفتنی تر خواهد کرد .

با توجه به مطالب گفته شده باید بدانیم بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله میتواند با مواردی چون ؛ داشتن استقلال ، خلاقیت ، پرهیز از پرخاشگری ، بازی کردن ، توانایی نه گفتن ، احساس امنیت داشتن ، عشق ورزیدن و امثال اینها همراه باشد . اما باید این نکته را در نظر گرفت که کودکان در سن 2 سالگی از ثبات شخصیتی نسبتا کمی برخوردارند و رفتارهای ضد و نقیضی از آنها سر میزند پس تحریک پذیر، حساس و نکته سنج ، بهانه گیر و لجباز و گاها سرسخت هستند و پرخاشگری میکنند اما نباید پرخاشگری کودک را با پرخاش پاسخ داد استفاده از تنبیه های فیزیکی و پرخاشگری میتواند اثرات بسیار جبران ناپذیری بر تربیت فرزندان شما داشته باشد .

گذاری مثبت در تربیت کودک

برای اثر گذاری مثبت در تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله باید رابطه والدین با کودک نزدیک تر و با محبت تر باشد تا به تدریج کودک با مفهوم عشق در خانواده آشنا شده و درک شرایط را بیاموزد ، والدین را بعنوان افرادی با محدودیت های اجتماعی مالی و خانوادگی بشناسد و با آنها احساس همدردی داشته باشد و خود را در مقابل پدر و مادر خود مسئول بداند . بطور کل والدین باید بدانند که همدل بودن قانونمند بودن باسواد و با مطالعه بودن ، صبور بودن ، داشتن آرامش و حوصله برای تربیت کودکان 2 ساله ، اموری واجب هستند که رسیدن به این هدف بدون وجود این شرایط بسیار سخت و حتی ناممکن است و عدم وجود این موارد گاها کودک را با ناهنجاری های اخلاقی جبران ناپذیری همراه میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟ 10 راهکار استثنایی



:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 عوارض تنبیه بدنی کودک

تنبیه بدنی کودک از اتفاقات عجیب و ناشایستی بود که تا همین چند سال پیش هم در جامعه ما رواج زیادی داشت و خانواده ها آن را ابزار مناسبی برای تربیت فرزند خود می دانستند . تنبیه بدنی کودک به نوعی اولین و شایع ترین آزار بزرگترها برای تربیت فرزندانشان بود . اما به مرور زمان با عوض شدن نسل ها و تبدیل شدن بچه های آن زمان به پدر و مادر های کودکان دوره بعد به دلیل درک از آسیب های بسیار زیاد تنبیه بدنی کودک این روند کاهش نسبتا چشمگیری پیدا کرد . والدین با بالاتر بردن آگاهی و اطلاعات خود در باره نحوه صحیح فرزند پروری دیگر از تنبیه بدنی کودک استفاده نمی کنند . تنبیه بدنی کودک هم عواقب منفی کوتاه مدت را در بر میگیرد و هم فرد را دچار آسیب های جسمی و روحی در بلند مدت میکند . در ادامه بیشتر راجع به تنبیه بدنی کودک صحبت میکنیم .

عوارض تنبیه بدنی کودک

عوارض تنبیه بدنی کودک همانطور که اشاره شد هم در کوتاه مدت وهم در بلند مدت نمایان خواهد شد . به عنوان مثال میتوان از اتفاقاتی مثل کم حرف زدن و انزوا طلبی به عنوان عوارض تنبیه بدنی کودک اشاره کرد. شاید والدین کودک ندانند که وقتی برای یک بار بازی کردن بی موقع در جمعی که مناسب نیست با کتک زدن بچه، بیشتر شرایط گوشه گیری کلی آنها را فراهم میکنند . عوارض تنبیه بدنی کودک در بلند مدت نیز قطعا خودش را به نحوه سنگین تری نشان خواهد داد . عوارض تنبیه بدنی کودک را شاید بتوان در دوران بزرگسالی آن و عدم اعتماد به نفس لازم برای برقرار کردن ارتباط و صاحب نظر بودن او به وضوح مشاهده کرد . این طور افراد در بزرگسالی به مراتب سخت تر درمان میشوند و مدت زمان زیادی نیز برای از بین بردن این عوارض گاهی وحشتناک لازم دارند.

تنبیه بدنی کودک توسط مادر

تنبیه بدنی کودک توسط مادر شاید در نگاه اول کاملا عادی به نظر برسد و ما اینگونه قلمداد کنیم که مادر هر کاری که میکند برای خیرخواهی و صلاح فرزند خود هست و خواهد بود . در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. یک مادر حتما خوبی و صلاح فرزند خویش را میخواهد و ممکن است بخاطر فرهنگی که در آن رشد کرده است تنبیه بدنی کودک توسط مادر را کاملا عادی تلقی کند اما باید به این نکته که تربیت فرزند کار بسیار حساس و مهمی هست نیز توجه شود . ممکن است مادر به لحاظ سطح معلومات یا مطالعات به قدری قوی نباشد که با عوارض بسیار ماندگار و تاثیر  تنبیه بدنی کودک توسط مادر آشنایی داشته باشد . در این شرایط حضور یک روانشناس با تجربه درروند تربیت کودک و رفتار هایی که والدین برای او اعمال میکنند میتواند درست ترین اقدام باشد .

تنبیه بدنی کودک توسط مادر

 

عوارض تنبیه بدنی کودک چیست؟

برخی از کودکان که برای اختلالات روانی احتمالی به مشاوره خانواده ارجاع داده میشوند بعد از مصاحبه های به عمل آماده مبتلا به وسواس فکری یا وسواس عملی تشخیص داده میشوند. در این شرایط معمولا مشاوره کودک برای فرد در نظر گرفته میشود . البته قصد ما از بیان این موضوع این بود که در مشاوره روانشناسی به این مطلب اشاره میشود که اختلالات روانی زیادی ممکن است کودکی که تنبیه میشود را تهدید کند که وسواس فکری یا عملی از جمله آنها است . کودک به قدری دچار کمبود عزت نفس میشود که دائم مراقب این است مبادا کاری کند که توسط پدر و مادر یا بزرگترها تنبیه بشود . این افکار به قدری در ذهن فرد تکرار و تکرار میشود که کودک مبتلا به وسواس میشود که به مرور زندگی نرمال فرد ممکن است مختل شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

تنبیه بدنی کودک توسط پدر

تنبیه بدنی کودک توسط پدر نیز گاهی در ابعاد وسیع تر و پیچیده تری روی کودک تاثیر می‌گذارد. تنبیه بدنی کودک توسط پدر به راحتی میتواند دیدگاه او نسبت به دنیا را تغییر دهد. معمولا پدر منبع انرژی و قابل اعتماد ترین فرد دنیا برای کودک است. در واقع پدر قهرمان زندگی کودک است چون در نظر او قویترین و توانا ترین فرد روی زمین پدر است. این احساس امنیت و انرژی مثبت میتواند به سال های آینده و دوره های رشدی مختلف کودک انتقال پیدا کند.

این اتفاق زمانی می‌افتد که پدر چهره خود را تا حد امکان در نظر کودک خدشه دار نکند. وقتی کودک توسط پدر خود تنبیه بدنی را تجربه میکند به تدریج اعتماد و اطمینان خود را به پدر از دست میدهد. از طرفی برخوردهای تند و بداخلاقی پدر در ضمیر ناخودآگاه کودک ذخیره میشود و در دراز مدت نیز تبعات مختص به خود را دارد.

بدترین نوع تنبیه بدنی

بدترین نوع تنبیه بدنی چیست ؟ این شاید سوال خیلی از والدینی باشد که کودک در منزل خود دارند. پاسخ این سوال به وضوح مشخص میباشد. کلا این سوال که بدترین نوع تنبیه بدنی کدام است از پایه اشتباه میباشد. در کل تنبیه بدنی کودک به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برعکس روانشناسان خانواده این کار را به طورکلی و به روشنی  رد میکنند. این عمل به جز کشته شدن اعتماد به نفس در کودک و خود کم بینی در او نتیجه دیگری را به بار نخواهد آورد. کودکی که برایش مشخص باشد که پدر تو، تو را برای هر چیزی ممکن است تنبیه کند ، رو به مخفی کاری از والدین می آورد و کم کم این رفتار جزئی از شخصیت او خواهد شد . در آینده و بزرگسالی فرد نمیداند چرا و به چه علت اما این رفتار را در تعامل با انسانها انجام میدهد .

اعتماد به نفس (self confidence)

اعتماد به نفس (self confidence) از جمله دیگر فاکتورهای مهمی است که از بین رفتن آن میتواند عاقبت تنبیه بدنی کودک توسط والدین باشد. کودک وقتی که با هر عمل خود باز خوردی مثل کتک زدن را ببیند به تدریج قدرت اظهار وجود را از دست خواهد داد. در ادامه زندگی به تدریج فرد می آموزد که هیچ اهمیتی برای اطرافیان ندارد و اصولا تاثیری در جامعه خود ندارند. کودک در طول زمان به بزرگسالی تبدیل میشود که نه قدرت ارتباط سازی موثری را دارا میباشد و نه موفقیت خاصی در کارها و فعالیت های اجتماعی خود کسب میکند. در روانکاوی به این مسئله به صراحت اشاره میشود که تمام احساسات سرکوب شده در دوران کودکی به صورت کاملا واضح و با قدرت در دوران بزرگسالی تاثیر میگذارد و به صورت بیماری های مختلف در فرد ظاهر میشوند.

بدترین نوع تنبیه بدنی

زن ستیزی / مرد ستیزی

این احتمال کاملا وجود دارد که فردی که تنبیه میشود در آینده نسبت به والدی که او را تنبیه بدنی میکند حالت خشم و پرخاشگری داشته باشد. البته این فقط به شخص والد منتهی نمیشود. این حالت از خشم و عصبانیت را به تمام هم جنس های والد تنبیه کننده تعمیم میدهد. مشاوران خانواده  (counselors-family) به این نکته اعتقاد دارند که مثلا اگر پسری توسط مادرش تنبیه شود و این تنبیه ها همیشگی و دایم باشد ، احتمالا در کودک عقده ای را به وجود می آورد که موجب بروز رفتارهای زن ستیزانه از کودک در بزرگسالی شود.

بسیاری از متجاوزین به عنف در اعترافات خود و مصاحبه های بالینی که از آنها به عمل آمده است اذعان کرده اند که این رفتارها و گرایشات از کودکی در آنها شکل گرفته است . بنابراین نتیجه میگیریم در مورد ترتیب فرزندان دقیقا باید مثاله هر چه می کاریم درو خواهیم کرد را مد نظر قرار دهیم .

سوالات متداول

مهمترین عوارض تنبیه بدنی در کودکان چیست؟

از بین رفتن عزت نفس، عدم اعتماد به والدین، عدم تمایل به ابزار وجود در جامعه در زمان بزرگسالی

آیا تنبیه بدنی اعتماد به نفس کودک را کاهش میدهد ؟

قطعا تنبیه بدنی کودک توسط والدین ارتباط مستقیمی با عدم اعتماد به نفس کودک در بزرگسالی دارد .

از نظر روانشناسی (psychology) تنبیه بدنی چه تاثیراتی بر کودک میگذارد ؟

حس پرخاش به همجنس والد تنبیه کننده ، بزهکاری ، تجاوز از جمله آسیب هایی میباشد که فرد تنبیه شونده ممکن است در بزرگسالی با آنها رو به رو شود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 روانشناسی کودک 3 ساله,نکات روانشناسی کودک 3 ساله,

 

روانشناسی کودک 3 ساله امری نیازمند توجه و بسیار مهم است و البته باید بدانیم همه 3 ساله ها متفاوت هستند و ممکن است با نرخ های مختلف رشد و پیشرفت یابند .اگر نگران پیشرفت فرزند خود هستید یا اگر او نمی تواند کارهایی را انجام دهد که برای زمان کوتاه انجام می شود. مهم است که از مشاوره روانشناسی یا روانشناسی کودک استفاده کنید . اگر چیزی در نمو ذهنی و فکری کودک اشتباه باشد ، فهمیدن آن در اوایل سه سالگی به شما کمک خواهد کرد و راه درمان دارد . در غیر این صورت خوب است بدانید که فرزند شما به طور خاص به شیوه خاص خود نمو می یابد و ممکن است هرگز تغییر نکند و این از نکات اهمیت روانشناسی کودک 3 ساله است . مشاوره خانواده نیز می تواند در زمینه تربیت کودک راهنمای شما باشد.

کودک 3 ساله شما در ابتدای یادگیری نحوه برخورد با دیگران است . او می تواند احساسات قوی خود را تا حدودی بهتر از آنچه که در دو سالگی انجام میداد ، کنترل کند اما هنوز هم احتمال دارد برخی از بی کنترلی ها را داشته باشد . او شروع به درک مهارت های اجتماعی مانند تقسیم داشته هایش مثل خوراکی یا عروسک و مهربانی با هم سالانش می کند و می تواند این مهارت ها را برای مدت کوتاهی تمرین کند و از انجام آن حتی احساس خرسندی و شادی کند .

نکات روانشناسی کودک سه ساله

نکات روانشناسی کودک سه ساله مبحثی بسیار گسترده است که در این جا به چند نمونه آن اشاره میکنیم . دنیای درونی برای کودک سه ساله شما بسیار قدرتمند است . گاهی اوقات برایش دشوار است که تعیین کند مرز بین « وانمود کردن » و « واقعیت » چیست . به عنوان مثال ، آيا جادوگران واقعا ميتوانند شما را طلسم كنند يا اين كه كودكان وقتی بالها را ميپوشند مانند كتابهايي كه میخوانند پرواز می كنند ؟! کودک سه ساله علاقه مند به دروغ گفتن نیست ، اما گاهی اوقات واقعیت درونی و بیرونی اش مخلوط می شوند . او دوست خواهد داشت که در مورد این چیزهای مهم با شما صحبت کند . نکته مهم از نکات روانشناسی کودک سه ساله اینست که هرگز به اشتباهات کودک خود نخندید و در هنگام توضیح دادن چیزها ، اطلاعات کوچک یا ساده به آنها بدهید .

مشاوره و روانشناسی کودک 3 ساله,روانشناسی کودک 3 ساله لجباز,

مشاوره و روانشناسی کودک 3 ساله

مشاوره کودک 3 ساله همانطور که در مبحث قبل گفته شد امری حائز اهمیت است . گاها شما احساس می کنید کودکتان شما را فراموش کرده مثلا کودک  3 ساله شما حاضر به ترک خانه دوست اش نیست ، او درخواست شما را برای بازگشت به خانه با پرتاب اسباب بازی ها به سمتتان  نادیده می گیرد و با وجود یادآوری های مکرر که مجاز نیست وسایلش را در خانه بریزد ، کامیون های خود را به طرف پله ها هل می دهد . چرا این کارهای او برای شما خیلی شگرف است ؟ اینها در مبحث نکات روانشناسی کودک سه ساله اموری عادی هستند .

در روانشناسی کودک سه ساله امری مشهود است که کودک اتان کمتر از کودک نوپا وابسته به شماست و اکنون هویت قوی تر و امن تری دارد . او حتی ممکن است بیشتر اوقات لجبازی و سرکشی کند . سعی کنید مشاوره و روانشناسی کودک سه ساله خود را تا آخرین حد ممکن جدی بگیرید . زیرا تربیت فرزند یکی از مهم ترین وظایف در خانواده میباشد .

روانشناسی کودک 3 ساله لجباز

روانشناسی کودک 3 ساله لجباز بسیار سخت تر از روانشناسی کودک سه ساله در حالت معمولیست اما راهکارهای خاص خود را دارد مثلا هنگامی که از کودک سه ساله لجوج خود بخواهید که برای ناهار به خانه برگردد ، او فریاد می زند : « نه حالا نه ! » وقتی با این برخورد او روبرو می شوید بر رویش آغوش بگشایید و بگویید که می دانید سخت است که دوستان خود را ترک کند ، اما یک ناهار خوشمزه در خانه آماده است . ایده این است که به او نشان دهید که به جای اینکه بخشی از مشکلاتش باشید ، شما واقعا در کنار او هستید . در روانشناسی کودک 3 ساله سعی کنید عصبانی نباشید ( حتی اگر در مقابل دیگران احساس خودکشی کنید ) . مهربان باشید ، و در عین حال جدیت داشته باشید .

نکات روانشناسی کودک سه ساله لجباز

در روانشناسی کودک سه ساله لجباز و با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودک سه ساله باید بدانید سه ساله ها نیاز دارند که در مواقعی خاص محدود شوند ، بنابراین محدودیت ذهنی آنها را تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما چه چیزی را متوجه میشود . مثلا به او بگویید : "به یاد داشته باشید ، همیشه باید دست من را در پارکینگ ماشین ها نگه دارید " و یا " فراموش نکن که در مکان های شلوغ نزدیک به خیابان نشوی " اگر کودک شما مستأصل است در رسیدن به راه حل ها ی فکری با او همکاری کنید .

به عنوان مثال ، اگر او به خواهر کوچکش نگاه میکند و احساس می کند که شما به او بی توجهی میکنید ، راهی پیدا کنید که او زمان خاص خود را با شما داشته باشد . اگر از رختخواب بیرون میاید و می ترسد ، چون از تاریکی می ترسد ، یک چراغ خواب در اتاق خواب او بگذارید در روانشناسی کودک سه ساله ترس از تاریکی امری بدیهی و عادیست .

روانشناسی کودک 3 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 3 ساله نافرمان مانند روانشناسی کودک سه ساله لجباز راه های مشترک فراوان دارد یکی از راه ها اینست که مثلا تقویت رفتار خوب کودک سه ساله به جای توجه به لجاجت و نافرمانی راه بسیار موثر تری برای کشیدن او به سمت اعمال مثبت است سعی کنید اقدام خود را به درستی انجام دهید . مثل گفتن این جمله ساده  " از تو تشکر میکنم برای آویختن کت به چوب لباسی ! " یا " این بسیار مفید است که شما اسباب بازیتان را با خواهر کوچک خود به اشتراک بگذارید ! " . جین نلسن ،  نویسنده کتاب مجموعه رشته های مثبت ، می گوید : هنگامی که یک کودک بد رفتاری می کند از درون احساس وحشتناکی می کند .

" ما این ایده را درک کردیم که برای اینکه بچه ها بهتر عمل کنند نیازمند راهنمایی و تربیتند ، آیا ما باید با تنبیه و رفتار غلط آنها را بدتر کنیم ؟ " انجام این کار تنها می تواند رفتار منفی بیشتری تولید کند .

همچنین در نظر داشته باشید که نظم دهی به کودک سه ساله شما به معنای کنترل آن نیست به این معنی است که او را در کنترل کردن خود یاری کنید . با توجه به روانشناسی کودک سه ساله نافرمان ، مجازات ممکن است او را در کوتاه مدت تغییر دهد ، اما تنها به این دلیل که او می ترسد و اثر طولانی مدتش بیشتر مخرب است . بهترین کار این است که با روش تربیت درست شما فرزندتان کاری انجام دهد که درست است و تشویق شما روز را برای او سرگرم کننده تر می کند یا باعث می شود او احساس خوبی داشته باشد .

نکات روانشناسی کودک 3 ساله,مشاوره و روانشناسی کودک 3 ساله,

نکات روانشناسی کودک سه ساله نافرمان

اگر کودک سه ساله نافرمان و لجبازتان در مدت طولانی تری نسبت به قبل رفتارهای اشتباه را کنار نگذارد ، به او یک هشدار بدهید که در صورت ادامه دادن به او تایم اوت میدهید . در روانشناسی کودک سه ساله نافرمان این نکته به شما این امکان را می دهد که فرزندتان قبل از زمان مشخص کار خود را متوقف کند ( نکات باید به کودک سه ساله نافرمان چند بار قبل از آنکه متوجه اش شود ، یادآوری شود . ) زمان داده شده از طرف شما برای فکر کرد به کار اشتباهش یا اصطلاحا تایم اوت کودک شما باید از دیگران دور باشد و از فعالیت های سرگرم کننده و صفحه نمایش گوشی و تلویزیون نیز منحرف شود ، اما در جایی باشد که بتوانید به او نظارت کنید . یک آکادمی آمریکایی تایم اوت کودکان را با استفاده از سن کودک به اضافه یک سال توصیه می کند .

بنابراین کودک 3 ساله می تواند یک تایم اوت 4 دقیقه ای را دریافت کند .در روانشناسی کودک سه ساله راه دیگر برای کمک به کودک نافرمان 3 ساله استفاده نکردن از نباید ها ست هدف بیشتر این است که بگویید او چه چیزی می تواند انجام دهد به جای چیزی که نمی تواند انجام دهد . بنابراین به جای گفتن ، " نه ، جای لگد زدن در خانه نیست ! "  بگویید بیایید بیرون برویم و تمرین کنیم . اگر او قبل از شام یک مخلوط بستنی بخواهد ، بگوید او می تواند یکی پس از غذا داشته باشد یا یک میان وعده مناسب تر بخورد . با توجه به نکات روانشناسی کودک سه ساله هر کدام از راهکارها اگر برای شما موثر نباشد میتوانید با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی چاره بهتری بیاندیشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:   

https://www.ilna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-206/1217038-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AF%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%DA%AF%DB%8C

 


:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تربیت کودک یک ساله به مراتب از تربیت کودک در سنین بالاتر آسان تر است اما این نکته بدین معنا نیست که نیازمند توجه و مطالعه در مبحث مشاوره کودک نمی باشد و باید در هدایت و پرورش فرزندتان به هنگام رشد و بالغ شدن موثر باشید . شما باید در نظر داشته باشید که فرزند شما یک ویژگی شخصیتی منحصر به فرد دارد که در طول زندگی پایدار باقی می ماند . در زمینه تربیت فرزند، والدین گرامی میتوانند از مشاوره خانواده کمک و راهنمایی بگیرند.

در مبحث تربیت کودکان یک ساله یکی از راه هایی که می توانید فرزندتان را درک کنید این است که آنها را در خواب ، خوردن یا بازی مشاهده کرده سپس به دنبال صفات سازگار او باشید . کدام فعالیت را دوست دارد ؟ از چه بازی بیشتر لذت میبرد ؟ آیا پاسخ به تغییرات برای او آسان است یا زمان لازم برای آشنایی با این چیزها را نیاز دارد ؟ اینها ویژگی های طبیعی کودک هستند که نیازمند توجه و کشف شدن اند حال آنکه فرزند شما ممکن است یک استثنا باشد . پس توجه و زیرنظر گرفتن در تربیت کودک یک ساله شما بسیار حائز اهمیت است .

روش های تربیت کودکان یک ساله

روش های تربیت کودکان یک ساله بسیارند ، تا آنجا که ممکن است ، زمان برای صحبت با فرزندانتان داشته باشید زیرا این امر برای کسب اطلاعات و درک بهتر است . در تربیت کودکان یک ساله به منظور درک افکار و احساسات آنها ، نیاز به زبان کمتری است و والدین بیشتر نیاز به بیان صورت و زبان بدن دارند . درک کنید که در این سن ، کودک شروع به یادگیری کلمه " نه " میکند .

فقط زمانی که آن را به معنای واقعی اش بکار میبرید استفاده کنید و به عنوان مثال ، مطمئن باشید که از کلمه " نه " زمانی که کودک احساس ناامنی میکند استفاده نکنید . اینگونه کودک یک ساله سریعتر آن را درک خواهد کرد . تربیت فرزند در موقعیت های مختلف به صور متفاوتی اعمال میشود . همیشه در موقعیت هایی که کودک کار اشتباهی میکند به او توجه نکنید زمانی که او کارهای خوب انجام میدهد هم این کار را انجام دهید یا شروع به بردن نوزاد خود به مکان های مقدس و عبادتگاه ها کنید به این ترتیب ، او در مورد احترام و نحوه آرام شدن در سنین پایین یاد می گیرد .

چگونگی تربیت کودک یک ساله,راه های تربیت کودک یک ساله,

چگونگی تربیت کودک یک ساله

چگونگی تربیت کودک یک ساله در این سن بدین شرح است که نوزادان تازه شروع به درک دستورات شما می‌کنند ، و آنها این علت و معلول را یاد می گیرند که " اگر این کار را بکنم ، این اتفاق می افتد " یکی از روش های تربیت کودکان یک ساله آموختن قوانین با روش های ساده می باشد بدین معنا که  شما میتوانید باید ها و نباید های زیادی را به ذهن کودک خود وارد کنید . این کار را هوشمندانه انجام دهید ، مثلا اگر ظرف غذا را پرت می دهد به آرامی و با لحن شیرین به او بگویید این کار اشتباه است و من را ناراحت میکند . استراتژی " خارج از دید ، خارج از ذهن " نیز در این سن به خوبی کار می کند .

در تربیت کودکان یک ساله زمانی که درک مفهوم نظم برای کودک سخت است کودک را از خانه بیرون بکشید و به سادگی چیزهایی را که کودک نباید داشته باشد از چشمش دور کنید مثلا اگر برای یک جسم شکستنی گریه میکند او را به حیاط خانه برده و به او گلها را نشان دهید . باید بدانید که در طول ماه های گذشته ، کودک اعمالی مانند کشیدن مو انجام میدهد و این کار را زمانی که او واقعا سعی در نشان دادن احساسات شما دارد ، انجام خواهد داد . وقتی این لحظه ها فرا می رسند، بگویید : " نه ! " البته با یک لحن شیرین و سعی کنید این عمل را با چیزی که مثلا بوسه بر روی دست است ، جایگزین کنید .

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

راه های تربیت کودک یک ساله

راه های تربیت کودک یک ساله گستردگی خاص خود را دارد والدین می توانند این راه ها و مهارت ها را با استفاده از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آموزش ببیند چرا که انسان باید بپذیرد که کامل نیست و اطلاعات ناقصی دارد و تربیت کودکان یک ساله می تواند شکل دهنده شخصیت آینده کودک باشد . در این مبحث میتوانیم به نکات و گزینه های بسیاری اشاره کنیم که در زیر تعدادی از آنها را بررسی می کنیم :

  • نادیده گرفتن رفتار بد کودکتان در این سن و زمانی که شما می دانید که کودک متوجه آن میشود در واقع بعنوان نوعی درمان و از روش های تربیت کودکان یک ساله توصیه شده است .
  • به کودک احساس امنیت و حمایت بدهید وقتی کودک میداند شما او را از آسیب ها حفظ میکنید بسیار خوشحال خواهد شد .
  • به کودک بگویید چه چیزی را می تواند و نمی تواند داشته باشد البته خیلی صادقانه با توضیح دادن و عشق این را بگویید ، مثلا : " شما نمیتوانید با این وسیله بازی کنید زیرا صدمه می بینید و چون خیلی شما را دوست دارم ، تحمل ندارم به شما آسیب برسد . " حتی اگر به حرفتان گوش ندهد ، تکرار به او کمک خواهد کرد تا آنچه را که می گویید را دریابید و بداند مرزها چه هستند .

تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی

تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی مبحثی گسترده است و برای والدین تا حدی دشوار زیرا به نظر میرسد که دیروز فرزند شما شیرین ، مهربان و کامل بود . و سپس او تبدیل یک کودک نو پا میشود والدین ممکن است کمی احساس نگرانی کنند مخصوصا وقتی برخی از رفتار نوزاد نوپا خود را می‌بینند . نگران نباشید او هنوز هم همان کودک شیرین ، مهربان ، کامل و فرشته ای کوچک است . او فقط کمی بیشتر به توجه ، تربیت و احتیاط نیاز دارد شما باید چگونگی تربیت کودکان یک ساله خود را بیاموزید . در یک سالگی کودک تفاوت عمده ای با چندماهگی خود دارد . او باهوش تر شده و میتواند مخالفت خود را هوشمندانه تر اعلام کند .

از آنجا که کودک یک ساله می داند که چه میخواهد و زمانی که چیزی را میخواهد ( مثل ترک پارک زمانی که به او بگوئید هنگام رفتن به خانه است ) بر آن پافشاری میکند . آنها می توانند خواسته های خود را برای شما ارسال کنند مثلا از طریق گریه ، لگد زدن یا کشیدن مو و مقابله با این امر همیشه از دشواری های والدین بوده است .نوزادان تنها در این سن احساس و عواطف را در عوالم ساده تجربه می کنند ، که معادل با انواع اولیه محبت ، حسادت ، همدردی و اضطراب است همچنین آنها کنترل زیادی بر عواطف و احساسات خود ندارند و این نکته را از رفتار والدین خود یاد میگیرند که چگونگی تربیت کودکان یک ساله را به یک امر حائز اهمیت فراوان تبدیل میکند .

روش های تربیت کودک یک ساله,چگونگی تربیت کودک یک ساله,

زیبایی های کودک یک ساله

یک ساله ها بسیار شگفت انگیز هستند . آنها خیلی زیاد فعالیت می کنند ، حرکت می کنند و با تمام بدنشان ارتباط برقرار می کنند ؛ علاوه بر این ، اغلب از کل بدن خود برای انتقال احساسات خود (شادی ، غم ، خشم ، آشفتگی و ... ) استفاده می کنند . به همین دلیل است که کودک نو پا خود را بر روی زمین پرتاب می کند و هر چه را اراده کند برمیدارد یا پرت میکند همانطور که گفته شد در رفتار با کودک خود به هیچ وجه از خشونت نباید استفاده کرد و راه های تربیت کودک یک ساله در کمال محبت و آرامش باید تعلیم داده شوند . یک ساله ها از مخالفت ها و جنجال ها لذت می برند ( به عنوان مثال ، چیزهایی که سرو صدا میکنند یا محیط اطراف را کثیف میکنند ، چیزهایی که به زمین می افتند و ... ) .

از این رو دوست دارند همه مواد غذایی خود را روی زمین بریزند و اشیا اطراف خود را پرت کنند و جلب توجه کنند باید این نکته را بدانید که عصبانیت شما و فریاد کشیدن شما میتواند بصورت کاملا دقیق مخرب افکار کودک شما باشد و از بدترین روش های تربیت کودکان یک ساله است .اگرچه شما زمان زیادی را صرف توضیح برای کودک خود کنید و مباحث فراوانی در باب تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی را مطالعه کرده باشید با این حال ، کودکان یک ساله نمی توانند به توضیحات منطقی پی ببرند . اگر چه ممکن است آنها شروع به درک علت و معلول در یک حالت ابتدایی کنند ، اما آنها نمی توانند مفهوم خطر فیزیکی را درک کنند . پس میتوانید با استفاده از مشاوره خانواده برای فرزندتان والدین مفیدتری باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  psychology.avije.org



:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی کودک دو ساله پر پیچ و خم و  دشوار است چرا که کودک از ثبات رفتاری بسیار کمی برخوردار است یک لحظه او خوشحال و دوستانه است لحظه ی دیگر خجالتی است و گریه می کند و اغلب بدون هیچ دلیل آشکاری رفتارهایش را تغییر میدهد . با این حال ، این تغییرات خلقی فقط بخشی از پروسه رشد اوست . این رفتار ها نشانه هایی از تغییرات احساسی هستند . تربیت کودک در هر سنی که باشد بسیار سخت و مهم میباشد .

کودک شما در حال مبارزه برای کنترل اعمال ، تحریکات ، احساسات و بدن خود است . در این سن ، کودک شما می خواهد جهان را کشف کند و به دنبال ماجراجویی باشد . در نتیجه ، او بیشتر وقت خود را صرف آزمایش محدودیت ها میکند آن هم توسط خودش ، شما و یا محیط اطرافش . متاسفانه او هنوز از مهارتهای مورد نیاز برای انجام ایمن کارها برخوردار نیست و تنها چیزی که میداند اینست که شما از او محافظت می کنید . مشاوره خانواده جهت شناخت کودک و روش های فرزندپروری به شما والدین گرامی کمک می نماید.

نکات روانشناسی کودک دو ساله

نکات روانشناسی کودکان دو ساله میتواند شامل مباحث زیادی باشد . بطور مثال این نکته که هر الگوی اعتراضی که او در پایان یک سالگی اش یاد گرفته  احتمالا برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت . به عنوان مثال ، هنگامی که شما قصد دارید او را با یک پرستار یا مثلا خواهرتان تنها بگذارید ، او ممکن است عصبانی شود و جدایی ابدی را پیش بینی  کند . یا ممکن است گریه کند و به شما بچسبد یا گوشه گیر و خاموش شود . هر رفتاری که می کند ، سعی نکنید که او را به عقب هل داده یا مجازات کنید .

بهترین تاکتیک این است که او را قبل از اینکه ترک کنید بغل کرده و به او محبت کنید و به او از برگشت خودتان اطمینان خاطر منتقل کنید و وقتی برگشتید از او برای صبر و تحمل دوریتان تمجید و ستایش کنید . در این مورد دلسرد نباشید چرا که پروسه جدایی شما از آن تا سه سالگی بسیار ساده تر خواهد شد . آیا فرزند شما در هنگام برخورد با بستگان شما گریه میکند و احساس ناامنی دارد ؟ این برای کودکان نوپا غیر معمول نیست که چون شما همیشه در اطراف او هستید به افراد دیگر اعتماد نداشته باشد تا زمانی که محدودیت های خود را نسبت به دیگران آزمایش کند . اما با این حال ، کودک نو پا خود مایل به چیزهایی است که ممکن است خطرناک یا دشوار باشد ، زیرا او می داند که اگر او به دردسر بیفتد او را نجات خواهید داد .

مشاوره و روانشناسی کودک دو ساله,بهترین راه روانشناسی کودک دو ساله,

مشاوره و روانشناسی کودک دو ساله

مشاوره و روانشناسی کودکان دو ساله نیازمند صبر است . از آنجایی که دو ساله ها معمولا طیف وسیعی از احساسات را بیان می کنند ، برای همه چیز از لذت گرفته تا به خشم آماده باشید . با این حال، اگر فرزندتان به شدت غیر منفعل یا متوقف شده باشد یا اغلب غمگین و پرتوقع و ناراضی باشد باید با پزشک متخصص اطفال یا مشاور کودک و مشاور خانواده مشورت کنید . این می تواند نشانه هایی از افسردگی باشد ، که ناشی از نوع خاصی از استرس های پنهان یا مشکلات بیولوژیکی است . اگر پزشک شما تشخیص دهد که کودک دچار افسردگی است  احتمالا فرزند شما را به یک متخصص بهداشت روان برای مشاوره کودک ارجاع خواهد داد .

استقلال کودکان

بهترین راه روانشناسی کودکان دو ساله از دید مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دو ساله شما این است که گاها به او استقلال بدهید . شما می توانید با تشویق او به رفتارهای بهتر میزان احساس مثبتش نسبت به خودش را بالا ببرید . برای انجام این کار، فعالیت های معینی را تعیین کنید که به او اجازه می دهد تا کنجکاوی خود را کشف و اجرا کند ، اما این فعالیت را در رفتارهای خطرناک یا ضد اجتماعی اش محدود کنید مثلا جیغ زدن در عموم را ممنوع بدانید . با این دستورالعمل ، او شروع به درک استقلال می کند . او هر بار که با کودک دیگری بازی می کند ، هر بار که به تنهایی غذا میخورد ،  و یا به تنهایی راه می رود ، اعتماد به نفس زیادی پیدا میکند .

گاها به او کمک کنید تا فعالیت خود را شروع کند ، یا با کمک شما آنرا تکمیل کند . همانطور که شما هم می دانید ، او در مورد این دستاوردها و کارهای خودش احساس خوبی خواهد داشت . اعتماد به نفس او در حال افزایش است ، او همچنین یک تصویر از خود به عنوان کسی که به نوعی خود ساخته رفتار می کند در ذهنش میسازد ، راهی را که شما در آن تشویقش کرده اید ، توسعه می دهد و رفتارهای منفی محو خواهد شد و این از مهمترین نکات روانشناسی کودکان دو ساله است .

روانشناسی کودک دو ساله لجباز

روانشناسی کودک دو ساله لجباز در مورد کودک لجباز و جستجوگر تاکیید میکند که در مواردی باید محیط خانه را تغییر دهید اگر كودك شما روز به روز لجبازانه تر با يك موضوع كاملا قابل لمس دست و پنجه نرم مي كند مثلا از كابينت آشپزخانه بالا می رود ، به جاي تنبيه يا مجازات كودك ، خانه را مجددا چیدمان كنيد تا امن و غیر قابل دسترس براي او باشد . بچه ها با کشف یاد می گیرند و سعی می کنند با دست زدن به ابزار این کار را بکنند و خرابکاری های خود را انجام  بدهند .

"خانه هایتان" را تغییر بدهید اما تلاش نکنید رفتارهای طبیعی یادگیری کودک را خنثی کنید . همانطور که نوزاد شما رشد می کند، مناطق جدیدی را کشف خواهید کرد که باید برای بازی او امن باشد . با توجه به روانشناسی کودک دو ساله این را درک کنید که همه اینها بخشی از ساختار محيطی اوست تا او دارای پتانسیل بیشتری برای یادگیری و بازی بدون خطر باشد . کودکان در دوران دو سالگی خشونت طلب و لجباز هستند ، اما در هر سن ممکن است لجاجت رخ دهد .

شخصیت والدین

گاهی اوقات این بخشی از شخصیت های شما است که شما به عنوان والدین آنرا به کودک انتقال داده اید ؛ در موارد دیگر این روش صرفا یک روش برای تست مرزها و آزادی ها توسط آنهاست و گاهی اوقات کودک در حال تلاش برای بیان چیزی است که او را اذیت میکند . با آرام باقی ماندن ، گوش دادن و درک کودک و رعایت یک نمونه خوب از رفتار قابل قبول او ، یک کودک لجباز را رام کنید . در مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دو ساله درک نوزادان و کودکان نوپا در دو سال اول زندگی به عنوان یک دوره " بحرانی " در توسعه فکر و رشد کودک شناخته می شود ، مغز کودک به طور مداوم رشد می کند و یادگیری اش بیشتر میشود ، و از ذخیره اطلاعات برای بقیه عمر خود استفاده می کند.

نکات روانشناسی کودک دو ساله همانطور ک گفته شد با پیچیدگی های زیادی همراه است . روانشناسی کودکان دو ساله لجباز امری مشکل است اما گاهی رفتارهای کودک ، که ممکن است به نظر می رسد با اشتیاق و یا حتی شیطانی است ، در واقع روند طبیعی از یادگیری در مورد علت و معلول است . به عنوان مثال ، اگر عادت دارید به او فقط " نه " بگویید یا هر بار که کودک شما یک رفتار ناخواسته می کند به یک پاسخ همیشگی عادت کنید ممکن است کودک به سادگی رفتار را تکرار کند تا ببیند آیا واکنش شما یکسان است یا خیر . با تغییر دادن پاسخ شما به رفتارش فرزند شما متوجه خواهد شد که او همیشه نمی تواند پاسخی را که می خواهد دریافت کند و رفتارهای مختلف را امتحان می کند .

نکات روانشناسی کودک دو ساله,مشاوره و روانشناسی کودک دو ساله,

روانشناسی کودک دو ساله نافرمان

روانشناسی کودک دو ساله نافرمان امری نیازمند صبر و آرامش است . مثلا هنگامی که کودک دست همسالان خود را چنگ میزند و به شما نگاه می کند ، مهربانانه دست او را بگیرید ، در چشمانش نگاه کنید و با ملایمت بگوید : "ما چنگ نمی زنیم به آرامی لمس می کنیم . "  همچنین می توانید با دست خود به راحتی دست هایش را لمس کنید تا تفاوت بین چنگ زدن و لمس نرم را به او نشان دهید . از همین تکنیک برای تدریس یک کودک دو ساله یا کودک نوپا استفاده کنید .

وقتی او از حد مجاز عبور می کند و مرزها را می شکند و نافرمانی میکند ناگهان متوجه تغییر رفتار شما شده و عقب نشینی میکند . در چنین حالاتی اغلب با خشم و سرخوردگی رفتار میکند . او حتی ممکن است با ضربه زدن ، گاز گرفتن یا لگد زدن نیز اعتصاب کند . در این سن ، او کنترل زیادی بر واکنش های احساسی خود ندارد ، بنابراین خشم و سرخوردگی او ناگهان در قالب گریه ، ضربه زدن یا فریاد کشیدن ظاهر میشوند . این تنها راه برای مقابله با واقعیت های دشوار زندگی در سن دو سالگی است ! او حتی ممکن است به شیوه ای عمل کند که به خودش یا دیگران آسیب برساند مثل چنگ انداختن ، این ها از نکات روانشناسی کودکان دو ساله و همه بخشی از دو ساله بودن است .

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

بهترین راه روانشناسی کودک دو ساله,روانشناسی کودک دو ساله نافرمان,

مقابله با نافرمانی

در مبحث روانشناسی کودکان دو ساله و در قسمت روانشناسی کودکان دو ساله نافرمان برای مقابله با نافرمانی کودک این راه بسیار راحت و انجام شدنی است که توجه کودک خود را به چیزهای دیگر تغییر دهید . اگر کودک شما به سمت چیزها یا رفتارهای اشتباه کشیده میشود نام او را ذکر کنید و سپس توجه کودک خود را به سمت یک اسباب بازی یا حواس پرتی که از او لذت می برد هدایت کنید . هزاران نوع استراتژی آماده دیگر برای هدایت توجه کودک در خانه  در مبحث روانشناسی کودکان دو ساله وجود دارد . به عنوان مثال، وقتی خانه را ترک می کنید ، کتاب مورد علاقه کودک خود را یا یک اسنک برای میان وعده یا اسباب بازی کوچک کودک خود را در کیف پول خود قرار دهید .  شی در کیف پول خود را پنهان کنید تا زمانی که به آن نیاز داشته باشید .

اگر شما و فرزندتان در خانه دیگران هستید و کودک به سمت یک سیم برق هدایت می شود ، نام او را بگویید و سپس بپرسید که آیا او توپ خود را می خواهد . این حواس پرتی ممکن است توجه او را جلب کند و افکار او را منحرف کند . در روانشناسی کودکان دو ساله یکی از شایع ترین رفتارهای بد که نوزادان و کودکان نوپای دو ساله تکرار می کنند ، ضربه زدن ، چنگ زدن ، گزش دادن یا لگد زدن است . آنها این کار را انجام می دهند تا ببینند چه واکنشی انجام خواهید داد ، نه اینکه به شما و دیگران آسیب برسانند . مهم است که شما به فرزندتان آموزش دهید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند . و در آخر اگر راه های گفته شده برای شما امکان پذیر نیست میتوانید به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

https://virgool.io/@family_counselling/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-vndug3z0yhmj



:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تنبیه کودک از جمله اتفاقات ناشایستی است که متاسفانه به صورت اشتباه در اکثر خانواده های جامعه ما جا افتاده است . تنبیه کودک میتواند از لازمه های تربیت او باشد اما به این صورت که اصولی و حساب شده اعمال شود . بسیاری از پدران و مادران به محض این که میخواهند مسئولیت مواظبت و مراقبت از فرزندشان را از سر باز کنند ، تنبیه کودک را انتخاب میکنند . در مشاوره تربیت کودک نیز به این مورد اشاره میشود که تنبیه کودک اگر غلط و غیر اصولی انجام شود قطعا میتواند باعث و زمینه ساز اختلالات زیادی در کودک باشد.

تنبیه کودک باید حتما متناسب با شخصیت کودک باشد و البته محیط و فرهنگی که در او پروش میابد . در مشاوره کودک روانشناسان دائم به این نکته تاکید میکنند که تنبیه کودک در یک شرایط ممکن است برای تربیت صحیح کارساز باشد ولی در شرایط  دیگر ممکن است برای حال و آینده کودک مضر باشد .

راه های تنبیه کودک

راه های تنبیه کودک همانطور که اشاره شد باید بسیار با دقت انجام شود تا تاثیر مثبت خود را به خوبی بگذارد . ولی در کل چند نکته وجود دارد که والدین باید حتما در زمان تنبیه کودکان خود رعایت کنند . در ادامه به تعدادی از راه های تنبیه کودک اشاره میکنیم :

  • راه های تنبیه کودکان باید به گونه ای انتخاب شود که به تحقیر کودک ختم نشود .
  • راه های  تنبیه کودکانحتما باید به نحوی در دستورکار قرار گیرد که منجر به صدمه جسمی به کودک نشود . برخی از آن به ها ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به جسم کودک وارد کند .
  • فراموش نشود که تنبیه کودکان باید متناسب با اشتباه یا اعمال نادرست آن در نظر گرفته شود . گاهی والدین به قدری در تنبیه کودک زیاده روی میکنند که خود باعث بروز اختلالات روانشناختی در کودک می‌شود . از جمله این اختلالات میتوان به روی آوردن کودک به پرخاشگری اشاره کرد .

بهترین روش تنبیه کودک

بهترین روش تنبیه کودک میتواند این باشد که از روانشناسی یادگیری در پروسه آموزش و پرورش کودک خود استفاده کنیم . به عنوان مثال تربیت کودک و جهت دادن به افکار و رفتار او با پادش و محرومیت میتواند انتخاب خوبی باشد . یعنی اینکه با کودک توافق شود که اگر فلان رفتار ناشایست را از خود بروز دهد باید جریمه مشخص شده را بپردازد . اگر میخواهیم که بهترین روش تنبیه کودک را محرومیت از علاقمندی های او بدانیم باید به نکاتی نیز توجه کنیم . والدین حتما باید در نظر داشته باشند که حتما در قوانینی که برای کودک وضع میکنند پابرجا و مستدام باشند . گاهی اوقات پدران و مادران با این که محرومیت هایی را به عنوان تنبیه کودکان خود در نظر گرفته اند به هر دلیلی نقض میکنند . این مورد باعث میشود که کودک دیگر از قوانین وضع شده به سفتی و محکمی تبعیت نکند .

بیشتر بخوانید: 6 نشانه که فرزند شما به مشاوره کودک نیاز دارد؟

بدترین روش تنبیه کودک

بدترین روش تنبیه بدون شک روشی است که در آن به لحظه ای که در آن هستیم فکر کنیم نه به آینده کودک خود . شاید بدترین روش تنبیه کتک زدن و تنبیه بدنی کودک آیت . هیچ پدر و مادری قطعا از روی کینه و عداوت کودک خود را کتک نمیزند اما این مورد در خیلی از فرهنگ ها بخصوص در جامعه ما دیده میشود . در مورد عوارض تنبیه بدنی حتما باید چند مورد را بدانیم :

  • تنبیه بدنی کودک باعث میشود که دیر با زود پرده های احترام و حیا بین کودک و والد از بین برود و دیگر بعد از مدتی ناراحتی یا خوشنودی والد برای کودک مهم نباشد . چون به هر حال میداند که تنبیه بدنی میشود .
  • تنبیه بدنی کودک قطعا به مرور زمان اورا بی اعتماد به نفس ، گوشه گیر و سرخورده خواهد کرد .
  • این کار مستقیما کودک را به سمت پرخاشگری سوق میدهد .

تنبیه کودک از نظر روانشناسی

تنبیه کودک از نظر روانشناسی هیچگاه رد نمیشود و روانشناس کودکی یافت نمیشود که معتقد باشد که آموزش و پرورش کودک بدون تنبیه امکان پذیر است . اما تنبیه کودکان از نظر روانشناسی کودک با تعریفی که خیلی از والدین بخصوص در نسل های گذشته داشتند بسیاز متفاوت است . بهترین روش تنبیه کودک قطعا روشی است که منجر به یک برنامه ریزی درست و دقیق برای رشد و ارتقای اعمال روزمره کودک ما و مختص به شرایط جسمی و روحی او تهیه شده باشد . حتما به خاطر داشته باشید که :

  • تنبیه کودک باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که رفتار نادرست او را اصلاح کند باعث به وجود آمدن باور و رفتار بد جدیدی در او نشود .
  • شرایط شخصیتی فرزند خود را بشناسید و از خط قرمز های او برای تنبیه استفاده نکنید .

چگونه تنبیه بدنی باعث پرخاشگری کودک میشود

زمانی که ما کودک خود را با تنبیه بدنی از کار اشتباهی که میکند باز میداریم ، در بهترین شرایط تاثیر کار خود را موقتی خواهیم یافت که البته بعد از مدتی به مراتب کودک خود را با مشکلات سخت تری مواجه میکنیم . از جمله مسائلی که از عوارض تنبیه بدنی کودک به حساب می آید پرخاشگری است . وقتی کودک خود را با پرخاشگری و کتک زدن وادار به کاری میکنیم که دوست ندارد ، این برداشت را میکند که پرخاشگری میتواند راه حل راحت تر و سریعتری برای رسیدن به مقصود باشد . بنابراین این رفتار مخصوصا در ارتباطات خود با همسالان خود در دستور کار قرار میدهد و کم کم شخصیت پرخاشگر aggressive character)) در کودک شما شکل میگیرد .

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

 رفتار کودک تنبیه شده در بزرگسالی با والدین

کودکی که دائم توسط پدر و مادر خود و در کل بزرگترهای خود تنبیه و اللخصوص تنبیه بدنی میشوند ، به تدریج اعتماد خود را نسبت به آنها از دست میدهند . این بی اعتمادی کم کم باعث بروز فاصله عاطفی میشود و زمینه های جذب فرد در نوجوانی به گروه هایی غیر از خانواده را فراهم میکند . کودک بخاطر اینکه قبح احترام معمول بین او والدین شکسته شده دیگر نمیتواند در دوره های حساس بعدی زندگی مثل نوجوانی و جوانی کیفیت لازم را در ارتباط با خانواده داشته باشد . همین عدم ارتباط میتواند زمینه های بزهکاری crime)) ، اعتیاد  addiction)) و انتخاب افراد نامناسب برای ارتباط را به وجود بیاورد .

از پاداش به عنوان جریمه و تنبیه استفاده نکنید

والدین باید توجه داشته باشند که نمی توانند از هر وسیله ای که میخواهند برای تنبیه کودکان خود استفاده کنند . گاهی بعضی از پدر و مادر ها برای تنبیه کودکانخود از پاداشی که برای کار های خوب به او میدهند استفاده میکنند . در صورتی که این کار کاملا اشتباه و غیر اصولی است . تصور کنید ما برای کار یا رفتار خوب فرزندانمان ده روز پیش یک توپ برای بازی یا عروسک خریده ایم . حالا او هر بار که با آن توپ یا عروسک بازی میکند یاد کار خوبی می افتد که به خاطرش  پاداش را گرفته . به این اتفاق در روانشناسی پرورشی تقویت میگویند .

حال اگر ما برای برخورد با کار بد و ناپسند او پاداش کار خوب او را از او بگیریم دیگر اطمینانی به پاداش گرفتن و دائمی بودن پاداش دریافت شده  نیز نخواهد داشت . در صورت بروز این اتفاق نه تنها نتیجه دلخواه کسب نمیشود بلکه میل کودک به رفتار های خوب نیز کمتر خواهد شد .

سوالات متداول

عوارض تنبیه کودک چیست ؟

کاهش و در ادامه از بین رفتن اعتماد به نفس کودک در صورتی که کودک ب صورت غیر اصولی تنبه شود .

بدترین نوع تنبیه کودکان  چیست ؟

بدترین نوع تنبیه  ، تنبیه بدنی کودک است چرا که هم برای کودک عوارض جسمانی را به همراه دارد و هم میتواند او را از لحاظ روانی تهدید کنه .

تنبیه کودکان توسط مادر بهتر است یا پدر ؟

تنبیه تنبیه کودکان میتواند توسط والدین انجام شود که تاثیر ببشتری بر تربیت کودک دارد انجام شود . اما مهم تر از آن اصولی و ایمن انجام دادن این کار است .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

منبع: psychology.avije.org

 


:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 از شیر گرفتن کودک

  • تغییرات روحی :

  1. مشکلات روحی و روانی

معمولا بیشتر مادران بعد از قطع شیردهی، دچار مشکلات روحی و روانی می شوند. معمولا همه مادران، عوارضی چون احساس ناراحتی، نوسان های عاطفی، پریشانی را تجربه می کننند. اما علت این تغییرات چیست؟ بعد از شیردهی هورمون پرولاکتین و اکسی توسین ( هورمون شادی) مادر کاهش پیدا می کند. این موضوع باعث ناآرامی و عدم آرامش او می شود.

اگر فرایند شیردهی کودک به تدریج انجام شود، نوسانات خلقی او کاهش می یابد. دراین مدت بدن فرصت می کند که با تغییرات سازگار شود. البته باز هم مادر این غم را تجربه می کند. در این زمان همسران بزرگترین کمک را به شما خواهند کرد.

  1. بالا بودن استرس مادر

از دیگر عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر، استرس بالای اوست. در این زمان کودک نیز استرس و اضطراب بالایی دارد و عصبی است. مادر هم نمی تواند او را آرام کند. به همین دلیل به شدت عصبی می شود و استرس این را دارد که آیا می تواند از پس این شرایط بر بیاید یا نه، فشار و مشکلات زندگی هم به این موضوع  اضافه کنید. هر کس باشد کم می آورد.

  1. احساس خستگی و بیماری

بعد از اینکه مادر، کودکش را از شیر گرفت معمولا به لحاظ روانی احساس خستگی می کند و فکر می کند بیمار است. این موضوع ناشی از تغییرات هورمونی است که رفته رفته و با گذشت زمان بهتر می شود.

  • تغییرات جسمی

  1. درد شدید پستان

اگر پروسه از شیر گرفتن کودک، تدریجی نباشد ممکن است شیر در پستان مادر بماند و تورم و آبسه کند. این موضوع باعث درد شدیدی در سینه های مادر می شود. دردی غیر قابل تحمل و وحشتناک.. علاوه بر این سینه عفونت می کند که به اصطلاح به آن ماستیت می گویند.

ماستیت باعث تب و قرمزی پستان نیز می شود. اگر احساس می کنید شیر دارید حتما از یک شیر دوش استفاده کنید و سینه خود را خالی کنید. اگر حس کردید که سینه درد دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. او آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. در این مدت کمپرس آب گرم کمک زیادی می کند.

  1. اختلال در قاعدگی

قاعدگی بعضی از مادران در دوران شیردهی، با اختلال مواجه می شود. یعنی در این زمان شانس بارداری کمتر خواهد شد. اما بعد از شیردهی، سیکل قاعدگی دوباره به حالت اول برمیگردد.

  1. آکنه

شاید باورتان نشود اما خشکی پوست،  آکنه و مشکلات پوستی دیگر در بعضی مادران پس از شیردهی اتفاق می افتد. این موضوع هم ناشی از همان تغییرات هورمونی است. نگران نباشید. بعد از مدتی جوش ها از بین خواهند رفت.

  1. سردرد های شدید

مادرانی که کودکشان را تازه از شیر میگیرند معمولا مدتی دچار سردرد یا سوزش سر می شوند. اگر بعد از مدتی سردردها کاهش پیدا نکرد حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

بعد از قطع شیردهی، چه غذایی به کودک بدهیم و چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تغذیه کودک بعد از شیر گرفتن او باید درست و اصولی باشد. مثلا بعضی از مادران فکر می کنند که با دادن غذاهای گوشتی و سنگین می توانند کمبود ویتامین های کودک را جبران کنند. در حالی که این کار اصلا درست نیست.

به دلیل اینکه دستگاه گوارش کودک، به غذاهای شل و آبکی مانند شیر و آبمیوه عادت کرده، پس باید به تدریج با غذاهای آبکی و شل شروع کرد و با مرور غذاهایی مثل گوشت را جایگزین نمود.

فرنی و سوپ مرغ

اولین غذایی که بعد از شیردهی برای کودک بسیار مناسب است، فرنی و سوپ مرغ یا آبگوشت مرغ است. فرنی صبح ها و آبگوشت مرغ طی چند بار ( نهایت 3 بار) در روز باید به کودک داده شود.

میوه ها

میوه یکی از ضروریات است. کودکی که میوه نخورد قطعا همیشه بیمار است. ویتامین ها و قند طبیعی درون میوه جایگزین بسیار مناسبی برای کودکان هستند. در سیب و موز یکی از مهم ترین میوه هاست که حتما باید در وعده غذایی کودک استفاده شود. می توانید سیب را له کنید و با قاشق دو بار در روز به کودک بدهید. روزانه یک سیب و یک موز برای کودک کافی است. میوه های دیگر مانند انبه ، آناناس، گلابی نیز خواص زیادی دارند. آن ها را هم می توانید تا دو هفته بعد در برنامه غذایی کودک بگنجانید.

سیب زمینی و هویج آبپز

روزانه یک سیب زمینی کوچک یا یک هویج آبپز را به صورت پوره کنید و در وعده ناهار به کودک بدهید. سیب زمینی کمی سنگین است. به اندازه 4 قاشق چایخوری کفایت می کند.

حبوبات و برنج

حبوبات سرشار از پروتئین و کلیسم است و برای رشد کودک عالیست. هفته ای 2 یا 3 بار لوبیا، عدس، لوبیا سفید را کاملا بپزید و آن را به صورت پوره در بیاورید. برنج را می توانید به عنوان سوپ برنج و هم به شکل برنج له شده هر روز به کودک بدهید. برنج، کمبود ویتامین B کودک را جبران می کند.

ماست

لبیناتی مثل ماست و شیر یک غذای بسیار کامل برای کودک است. خیلی از کودکان عاشق کته ماست هستند. این غذای کامل را نیز حتما در وعده غذایی کودک بگنجانید.

برنامه  تغذیه کودک بعد از شیرگرفتن، بسیار مهم است. از این رو توصیه می شود حتما قبل از هر چیز با پزشک متخصص اطفال یا مشاوره غذایی صحبت کنید و طبق برنامه آن ها پیش بروید.

چگونگی از شیر گرفتن کودک

غذاهایی که نباید بعد از شیر گرفتن به کودک داد چیست؟

  • ماهی ( محرک است و ممکن است خیلی از کودکان به آن آلرژی داشته باشند. )
  • سفیده تخم مرغ ( برای کودکان زیر 1 سال ممنوع است. زیرا دیر هضم شده و کودک به اصطلاح سنگین می شود)
  • عسل ( برای کودکی که تازه از شیر گرفته شده سنگین است و دادن آن تا سن 3 سال توصیه نمی شود. )
  • غذاهای کنسرو شده( همانگونه که از اسمش پیداست برای سیستم گوارش حساس کودک به شدت خطرناک است و عامل باکتری و عفونت می باشد. )
  • سبزیجات خام ( خوردن سبزیجات خام برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.)
  • کره حیوانی ( بر خلاف بعضی نظرات که کره حیوانی برای کودک مناسب است، پزشکان اعتقاد دارند که این کره ها باعث بالارفتن فشار خون کودک می شود. کره حیوانی بهتر است بعد از 5 یا 6 سالگی به کودک داده شود. )

سوالات متداول

علت تب شیر مادر چیست؟

در بیشتر مادران ، تب شیردهی معمولا در روزهای اول بعد از زایمان اتفاق می افتد. زمانی که سینه مادر پر از شیر است و نمی تواند به کودک شیر دهد اتفاق می افتد. در این زمان بهتر است که با شیردوش، شیر سینه را تخلیه کنید. ولی اگر تب و لرز بیشتر شد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان ماستیت یا آماس پستان چیست؟

آماس یا ماستیت همان تورم غده های داخل بافت پستان است که ممکن است بعد از شیردهی قرمز و حساس و دردناک شود. درمان ماستیت با تجویز پزشک و برحسب شدت بیماری مادر، آنتی بیوتیک است. اما شما می توانید در کنار آن از درمان های خانگی نیز استفاده کنید. کمپرس آب گرم، آویشن، رزماری و استفاده از شیردوش درمان های دیگر است. این عارضه به زودی خوب می شود و جای نگرانی نیست. تنها تب خطرناک است که با مصرف آنتی بیوتیک و کدوئین به تدریج برطرف می شود.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.



:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 چگونه بدون هیچ آسیبی، کودک را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودک هم مانند دیگر چالش های بزرگ کردن بچه، مادر را نگران می کند. فکر کنید کودکی که مدام در آغوش مادرش بوده و او را لمس می کرده و با او آرام می گرفته، اکنون باید از او جدا شود. قطعا خیلی سخت است. زیرا از طرفی مادر دوست ندارد کودکش گریه کند و سعی می کند به هر طریقی او را آرام کند و از طرفی هم اگر او را از شیر نگیرد تا مدت ها این عادت را در کودکش تقویت می کند.

قبل از هر چیز به شما بگوییم که بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودک، 14 ماهگی یا همان 2 سالگی است. زیرا شیر مادر پاسخگوی تمام نیاز های فرزندش  است و به شدت توصیه می شود غذای اصلی او شیر مادر باشد. قبل از هر چیز با خصوصیات شیر مادر آشنا شوید که چرا ما به شما می گوییم دو سالگی به بعد این او را از شیر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مشاوره کودک مراجعه کنید.

خواص شیر مادر:

شیر مادر علاوه بر اینکه باعث بیشتر شدن وابستگی و عشق میان مادر و کودک می شود، با داشتن انواع پروتئین ها و چربی ها، آهن و ویتامین های E,D,A,K کربوهیدرات ها، مهم ترین منبع تغذیه است. به دلایل زیر کودکتان را از شیر مادر محروم نکنید.

  • درمان اسهال
  • درمان عفونت های تنفسی
  • کمک به افزایش هوش نوزاد
  • جلوگیری از اختلالات روانی
  • جلوگیری از عفونت های ادراری
  • پیشگیری از بیماری آسم
  • پیشگیری از چاقی
  • پیشگیری و درمان دیابت و .....
  • سلامت دندان ها
  • افزایش هوش
  • کاهش وزن مادر و پیشگیری از بیماری های ناشی از چاقی
  • جلوگیری از خطرات سرطان پستان و سرطان دهانه رحم
  • طبیعی شدن حالت رحم و بازگشت رحم به حالت اول
  • جلوگیری از افسردگی
  • کاهش احتمال بارداری

از شیر گرفتن کودک چگونه است؟

مهم ترین ترفند های از شیر گرفتن کودک چیست؟

  1. صبر خود را بالا ببرید و به تدریج کودک را از شیر بگیرید نه یکباره...

اولین نکته درباره از شیر گرفتن کودک این است که نسبت به گریه بچه واکنش تکراری نشان ندهید. کاری که همه مادران بالاتفاق انجام می دهند، بغل کردن و شیر دادن به آنهاست. فقط می خواهند صدای گریه بچه را نشنوند حالا به هر قیمتی که شده. آرام باشید و نسبت به آن ها آگانه تصمیم بگیرید نه از روی احساسات مادرانه. اگر با هر بار گریه به او شیر دهید که نمی توانید او را از شیر بگیرید. پس یک برنامه پنج تا 6 هفته ای برای خود بچینید و در این پنج هفته با مرور شیر دادن را به او کم کنید.

اگر در روز 10 بار به کودکتان شیر می دادید برای روز اول آن را به 9 بار، روز دوم 8 بار ، روز سوم 7 بار و همانطور تعداد دفعات شیر گرفتن را کمتر و کمتر کنید. نه اینکه شکم او را خالی بگذارید. در این مدت باید به او غذاهایی مثل، سوپ، فرنی یا مایعات و آبمیوه بدهید. بچه ها در این مدت به شدت پرخاشگر و عصبی می شوند.

      2. وقت بیشتری برای کودک بگذارید

بیشترین دوران نزدیکی کودک و مادر به لحاظ روحی و روانی، دوران شیردهی است. کودک برای کاهش استرس و ترس خود نیاز به آغوش و شیر مادر دارد. پس قطع کردن این منبع مهم، آرامش و استرس را از او میگیرد. این کار در واقع نوعی ضربه روحی برای اوست. به همین دلیل روانشناسان و پزشکان کودک توصیه می کنند که در حین اینکه او را از شیر میگیرید سعی کنید کنید با او بازی کنید. او را در آغوش بگیرید و به او بیشتر از هر زمان دیگر محبت کنید.

       3. مایعات را فراموش نکنید

یکی دیگر از ترفند های از شیر گرفتن کودک این است که می توانید در ازای شیر مایعات بیشتری به او بدهید. آبمیوه های طبیعی، سوپ های مقوی و غذاهای آبداری که او دوست دارد جایگزین مناسبی برای شیر مادر است. سوپ برنج، سوپ جو، فرنی و ... از این دسته هستند.

        4. مکمل های ویتامین را فراموش نکنید

شیر مادر به دلیل املاح و ویتامین هایی که دارد قطعا یک غذای کامل و مقوی برای کودک است. زمانی که کودک از شیر گرفته می شود بسیاری از ویتامین ها به بدنش نمی رسد. به همین دلیل توصیه می شود که از مکمل ها و مولتی ویتامین های مخصوص کودکان استفاده کنند. البته این کار حتما باید تحت نظر پزشک اطفال باشد.

  1. سرلاک جایگزین شیر مادر

کودک از سن 6 ماه نیاز دارد که بعضی از ویتامین ها را دریافت کند. سرلاک منبع مهمی از این ویتامین هاست. سرلاک یک نوع غلات است که سیستم ایمنی و گوارش نوزاد را تقویت می کند. این ماده حاوی ویتامین A,C,D و امگا 3 ست که طعم های مختلفی هم دارد.

  1. از همسرتان هم کمک بگیرید

سعی کنید برای اینکار مهم از همسرتان کمک بگیرید. مخصوصا نیمه شب که کودک گریه می کند و گرسنه است سعی کنید کمک کنید که حدالامکان شیر مادر نخورد. همسرتان می تواند او را آرام کند زیرا اگر کودک مادر خود را ببیند از او توقع دارد. اگر به او شیر ندهد ممکن است روی روحیه او تاثیر بدی بگذارد. پدر نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

  1. مادران، داستان فلفل و زردچوبه را فراموش کنند

بعضی از مادران می گویند من به سینه هایم زردچوبه و فلفل می زنم. این روش سنتی اصلا توصیه نمی شود زیرا بعضی از کودکان حتی به رغم تندی و تلخی فلفل حاضرند که باز هم سینه مادر را بمکنند. بعضی از مادران هم به توصیه عطاری ها،  از گیاهانی مانند صبر زرد استفاده می کنند که برای کودک مضر است.

  1. سینه خود را زخمی نشان ندهید

مادران دیگر هم فکر می کنند با زخمی یا بیمار نشان دادن خود، کودک از آن ها فاصله می گیرد یا به قول دوستان بیخیال شیر خوردن می شود. در حالی که این کار باعث وحشت و ترس او می شود و باید به دنبال درمان روحی و روانی او باشید. به او بگویید شیر ندارم و نمی آید. با گریه او دلتان نسوزد و سعی کنید با بازی به او مایعات بدهید.

توصیه های روانشناسان درباره از شیر گرفتن کودک چیست؟

روانشناسی از شیر گرفتن کودک توصیه های جالبی را در این زمینه دارد..

  1. عجله نکنید

هیچ روانشناس و پزشکی نمی گوید که کودک را به یکباره از شیر بگیرید. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد. بعضی از مادران مخصوصا کارمندان سعی می کنند هر چه زودتر کودکشان از آب و گل در بیاید و به آن ها وابسته نباشند. شما که این همه صبر کرده ای.. حداقل یک ماه دیگر هم صبر کن و به تدریج و با صبر و حوصله این کار را انجام بده.

بعضی از مادران هم چون کودکشان به پستانک و شیشه شیر وابسته شده اند، فکر می کنند که آن ها می توانند به راحتی با این مساله کنار بیایند. این شیوه هم به لحاظ روانشناسی توصیه نمی شود.

2. به لحاظ روحی و روانی خود را آماده کنید

روانشناسان معتقدند که دورانی که کودک را از شیر می گیریم دوران استرس زا و پر تنشی است. پس تا آنجا که ممکن است خود را به لحاظ روحی و روانی آماده کنید. مثلا وسط این ماجرای مهم، داستان اسباب کشی، سفرهای اضطراری و پر تنش و دیگر اتفاقاتی که می توان از قبل پیشگیری کرد اتفاق نیوفتد تا بتوان به آسانی کودک را آماده پذیرش این کار کرد.

3. کودک را آماده غذا خوردن کنید

روانشناسی از شیر گرفتن کودک می گوید که زمانی که کودک آماده غذا خوردن شود، مخصوصا غذاهای مورد علاقه اش، میل او  به شیر مادر کمتر می شود. چون مزه های بهتری را امتحان می کند و به برنامه غذایی اش تنوع می دهد. مثلا سعی کنید از نی های زیبا برای خوردن مایعات استفاده کنید. یا غذاهایی که اشتها آور باشد  برای او درست کنید. حداقل در این مرحله و از سن 2 سال باید 5 وعده غذا بخورد.

4. از زمانی شروع کنید که کودک میل به غذا نداشته باشد

معمولا بچه ها در زمان هایی از روز میل به غذایشان کمتر می شود. از همان زمان شروع کنید. اگر وعده های غذایی بچه ها را بهتر بشناسید میتوانید با یک برنامه ریزی زمانی میل و عادت او را کمتر و کمتر کرده و به یک وعده غذایی در شب اکتفا نمایید.

5. عشقتان را در عمل نشان دهید و محیط را برای او آرام کنید

اگر تاکنون نسبت به بچه تان کمتر محبت می کردید وقتش رسیده که عشق و علاقه خود را با عمل نشان دهید. کودک از لحاظ روانی بیش از هر زمان دیگر به شما نیاز دارد. مخصوصا در این زمان سعی کنید از بحث های بی فایده با همسرتان جدا خودداری کنید. کودک در این مدت بیش از هر زمان دیگر حساس و زودرنج می شود. همیشه زمانی که عصبی می شد به مادر پناه می برد و با خوردن شیر آرام می گرفت. اما اکنون که شیری وجود ندارد پس  خیلی مراقب باشید که او را عصبی نکنید.

منبع:

https://www.hamshahrionline.ir/news/666239/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF



:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله دغدغه های مهمی است که والدین به خاطر آن به روانشناسی کودک و روانشناس مراجعه میکنند . شاید وقتی به مفهوم کودک فکر میکنیم اولین چیزی که به نظرمان برسد شادی و بازی و نشاط باشد . اما واقعیت این است که در سنین اولیه زندگی پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله موارد غیر قابل چشم پوشی و مهم در مشاوره خانوداه میباشد  . پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند دلایل خیلی زیادی داشته باشد . مثلا سبک زندگی خانواده و فرهنگی که افراد در آن رشد میکنند میتواند در اندازه و مقدار پرخاشگری در کودکان دبستانی تاثیر زیادی داشته باشد . پدر و مادر و خانواده درجه اول در میزان پرخاشگری در کودکان دبستانی به طور مستقیم تاثیرگذار هستند . در ادامه بیشتر به پرخاشگری در کودکان دبستانی میپردازیم و توضیح میدهیم .

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی همانطور که گفته شد میتواند متاثر از عوامل بسیار زیادی باشد . تعدادی از عواملی که بسیار میتواند در یافتن علت پرخاشگری در کودکان دبستانی به ما کمک کند به شرح زیر است .

  • بازی هایی که برای کودکان در اولویت های اهمیت قرار دارند اگر زمینه خشونت داشته باشند میتواند زمینه و علت پرخاشگری در کودکان دبستانی باشد .

گاهی یک فرد در خانواده برای کودکان در این سنین الگو میشود و این الگو میتواند برادر یا خواهر بزرگتر باشد . با پرس و جو کردن از متخصص در زمینه مشاوره کودک متوجه خواهیم شد که اگر او رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشد و به خاطر رفتارش در جمع ها احترام داشته باشد احتمالا کودک را به سمت پرخاشگری تحریک میکند .

  • اختلالات روانشناختی و عوامل وابسته به خلق نیز میتواند به عنوان علت پرخاشگری در کودکان دبستانی شناخته شود . مثلا کودکانی که مبتلا به اختلال سلوک هستند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص بالینی این رفتار پرخاشگرانه را با خود به صورت اتوماتیک وار بروز میدهند . بنابراین حتما به والدین پیشنهاد میشود که مراجعه به مشاوره اختلال کودکان را در دستور کار خود قرار بدهند .

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان میتواند به صورت های مختلفی انجام شود . اگر پرخاشگری در کودکان به دلیل اختلالات روحی و روانی در آنها به وجود آمده باشد و در رفتار آنها تثبیت شده باشد باید از طریق مصاحبه بالینی  توسط متخصص در حوزه کودک و نوجوان راه و روش درمان مشخص شود . درمان پرخاشگری در کودکان از این روش معمولا طی جلسات متداوم روان درمانی انجام میپذیرد . در سطوح پایین تر از درمان پرخاشگری در کودکان بعد از مشاوره کودک توسط روانشناس تمرین هایی به والدینparents یا سرپرست کودک داده میشود که بر طبق شخصیت خود کودک و مصاحبه ای که از تو گرفته شده تهیه شده و تدارک دیده شده است . با این روش در کنار حمایت والدین میتوان کاملا به تغییر رفتار و بهبود شرایط پرخاشگری وی امید داشت و تغییرات مثبتی اعمال کرد .

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند نسبت به فرهنگ و محیطی که کودک در آن رشد و نمو یافته متغییر و متفاوت باشد . در ادامه به چند نکته که حتما باید در زمان بروز خشم عصبانت و پرخاشگری کودک رعایت شود اشاره میکنیم :

  • حتما صورت کودک را با آب سرد خیس کنید . ابن کار بسیار در روند فروکش کردن عصبانیت کارساز است .
  • یکی دیگر از راه‌های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی اعمال جریمه هایی است که از قبل برای کودک پرخاشگر خود در نظر گرفته ایم میباشد . فراموش نشود کودک باید از جریمه ای که در انتظار اوست خبر داشته باشد .
  • از موثرترین راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی این است که حتما بعد از بروز پرخاشگری و فرو نشستن عصبانیت آنها ، شما باید به عنوان والدین با آنها صحبت و تبادل نظر کنید . صحبت های شما به عنوان مرجع قدرت کاملا در آنها تاثیر گذار خواهد بود .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی  امروزه در کتابهای تربیت فرزند که به وفوردر بازار یافت میشود وجود دارد . اگر این کتابها توسط نویسندگان معتبر نوشته یا گردآوری شده باشد ، حتما در برخورد والدین با این مسائل در کودکانشان موثر واقع میشود . البته استفاده از این راه در مواردی قابل توجیه و تایید است که عمق اختلال به وجود آمده زیاد نباشد و یا کودک در مرحله ای از پرخاشگری باشد که بتوان برای پیشگیری از زیاد تر شدن آن کاری کرد . راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی در عمق زیاد تر باید توسط روانشناس یا روانپزشک بالینی طراحی شود که علاوه بر همخوانی با شخصیت کودک به سایر ابعاد وجودی او آسیب وارد نکند . به این صورت خانواده ها به طور کلی میتوانند از بهبود شرایط کودکان در این زمینه اطمینان کامل حاصل کنند .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

همانطور که گفته شد پرخاشگری  (violence)کودکان به دلایل مختلف میتواند بروز کند . یکی از این دلایل تاثیر محیط بر بروز دادن پرخاشگری میباشد . معمولا کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی میکنند به احتمال بیشتری پرخاشگری را در رفتارشان نشان خواهند داد . پدر و مادر به عنوان الگوی اصلی فرزندان و کسانی که بیشترین تاثیر را روی کودک میگذارند اصلی ترین عامل شکل گیری شخصیت کودک خود هستند . اگر والدین فضایی خوب و سلامت و پر از محبت و آرامش را برای فرزندان خود محیا کنند ، احتمال اینکه فرزندانشان درگیر پرخاشگری شوند بسیار کمتر از خانه ای است در آن والدین با یکدیگر دائم درگیر هستند و به یکدیگر پرخاشگر میکنند . همچنین در خانواده هایی که دعوا و درگیری جزو فرهنگ غالب است فرزندان به همان صورت تربیت میشوند .

تاثیر فیلم ها بر پرخاشگری کودک

تاثیر فیلم ها بر رفتار و کردار کودکان به قدری زیاد هست که قابل چشم پوشی نباشد . خیلی این مورد دیده میشود که کودکانی با سابقه دیدن فیلم های جنایی و اکشن با شخصیت‌های آن فیلم همزاد پنداری میکنند و پرخاشگری را پیش میگیرند . از این رو است که همواره در روانشناسی کودک و مشاوره تربیت کودک تاکید میشود که کودکان حتما باید با برنامه هایی با محتوای مناسب سن خود سرگرم شوند . علاوه بر میل به پرخاشگری  (violence)خطر بلوغ زودرس نیز کودکانی را که فیلم ها و تصاویر نامناسب با سنشان را میبینند تهدید میکند . پدر و مادرانی که به تربیت اصولی فرزند خویش معتقد هستند باید تلویزیون و هر رسانه دیگر را با چهارچوب های مشخص و متناسب با سن و شخصیت فرزندشان در اختیار او بگذارند تا مشکلات یاد شده او را تهدید نکند .

تاثیر عوامل ژنتیکی در پرخاشگری کودک

از جمله عوامل تاثیر گذار در وجود و شدت پرخاش در کودکان که امروزه بسیار زیاد به آن پرداخته میشود بحث تاثیر ژن  بر رفتار کودک میباشد . همانطور که ابن مثال را برای مواردی مثل سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر و الکل استفاده میکنند احتمال أین که فرزند کسی که در رفتار خود خشم و پرخاشگری را جای داده نیز مانند والد خود عمل کند بسیار بالاتر از فرزند کسی است که به اصلاح آرام و خونسرد است . با این که روانشناسان خیلی بیشتر از ژنتیک به محیط اهمیت میدهند ولی هیچگاه نمیتوان نقش زن را در انسان نادیده گرفت .

خصوصیات شخصیتی کودکان

نکته قابل تأمل دیگر در مورد علل پرخاشگری در کودکان میتواند خصوصیات فردی او باشد . معمولا کودکانی که نمیتوانند احساسات خود را چه مثبت و چه منفی به خوبی بروز دهند از پرخاش برای بروز این احساسات استفاده میکنند . کودکانی که نمیتوانند با اتفاقاتی که در زندگی روزمره کنار بیایند و آنها را مدیریت کنند نیز با همین شیوه سعی در حل این موضوع دارند . همچنین کودکانی که از حرف زدن زیاد می ترسند یا علاقه ای به ارتباط با این ابزار ندارند خیلی بیشتر پرخاشگری را بروز میدهند .

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

سوالات متداول

آیا کودکان دبستانی پرخاشگر تر میشوند ؟

نمیتوان با این صراحت این مورد را تایید کرد ولی در کودکان دبستانی ایم مسئله بیشتر مشاهده شده است

چه چیزهایی باعث میشود کودکان دبستانی زود از کوره در بروند؟

برای پاسخ به این سوال میتوان به مواردی مثل خصوصیات شخصیتی ، ژنتیک و رفتار والدین اشاره  کرد.

آیا زود رنجی کودکان نشانه کاهش اعتماد به نفس است؟

البته که عوامل یاری میتواند باعث بروز این مسئله در کودک شود ولی به احتمال زیاد کاهش اعتماد به نفس میتواند با زود رنجی کودک مرتبط باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

https://omigo.ir/post/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-5o0c

 


:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

پرخاشگری کودک ۳ساله چگونه شناسایی می‌شود ؟ پرخاشگری کودک ۳ساله چگونه درمان میشود و کمتر و کمتر میشود ؟ اینها سوالاتی است که والدین درمورد بروز پرخاشگری کودک در این سنین در ذهن دارند . قطعا بهترین تشخیص و درمان توسط یک متخصص بالینی کودک انجام میپذیرد . برخی از والدین با تکیه بر دانش اندک و گاها اشتباه خود پرخاشگری کودک ۳ساله را قضاوت میکنند و برعکس باعث ضربه و آسیب در او میشوند . مشاوره تربیت کودک توسط مصاحبه های استاندارد مشخص میکند که آیا علایم بالینی که کودک از خود بروز میدهد ، شامل پرخاشگری کودک ۳ساله میشود یا خیر؟ مشاوره کودک همچنین بعد از تشخیص بیمار را رها نمیکند بلکه با در پیش گرفتن راه های درمانی متناسب با شخصیت فرد پرخاشگری کودک ۳ساله را درمان می کند .

درمان پرخاشگری کودک ۳ساله مستلزم رعایت یک سری نکات مهم است که در کنار نکاتی که روانشناسی کودک به والدین کودک پرخاشگر گوش زد میکند که باید به آنها توجه شود .در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره میکنیم :

  • برای درمان پرخاشگری کودک ۳ساله خود حتما آرامش خودتان را حفظ کنید . کودکان در سن سه سالگی به نوعی احساس نیاز به استقلال طلبی میرسند . در این هنگام آرامش شما با این که ممکن است از دست آنها عصبانی باشید به الگوی مناسبی از شخصیت پرخاشگر برای کودک خود تبدیل میشوید .
  • برای درمان پرخاشگری کودک ۳ساله تقویت رفتارهای مناسب او نیز میتواند کمک شایانی به او بکند . هر رفتار خوب او در جهت حل پرخاشگری میتواند با یک تشویق همراه شود .
  • در مشاوره تربیت کودک برای اینکه درمان پرخاشگری کودک ۳ساله بهتر پیش برود حتما برای رفتار های پرخاشگرانه او جریمه در نظر بگیرید . مثلا اگر او کودکان دیگر را کتک زد حتما او را از چیزی که دوست دارد مثلا برای چند ساعت محروم کنید .

بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله

بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله در کلینیک های مشاوره میتواند بنا به شخصیت کودک متفاوت باشد . به گفته روانشناسان کودک با آرامش صحبت کردن با کودکان پرخاشگر بعد از فرو نشاندن خشم آنها میتواند بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . اگر با پرخاشگری کودک خود با عصبانیت و تندی برخورد کنید او می آموزد که یکی از راه های برخورد با اطرافیان که انسان را به مقصد و منظور خود میرساند همین است که از تندی و خشونت در برخورد با سایر افراد محیط پیرامون استفاده شود . شاید پایداری در تربیت در نظر گرفته شده برای کودک نیز بتواند بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . حتی اگر در جمع حضور داشتید و این نوع رفتارها را از فرزند خود دیدید به هیچوجه از سیاستی که برای برخورد با او در نظر گرفته اید کوتاه نیایید .

درمان پرخاشگری کودک ۳ساله

راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله

راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله میتواند بنا به دلایل به وجود آمدن این مورد در کودک متفاوت و متنوع باشد اما به چند مورد از راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله اشاره میکنیم .

  • به صورت کودک در حال پرخاشگری آب بزنید ،آب به صورت ذاتی آرامش بخش میباشد این کار بسیار در آرام تر شدن کودک موثر است .
  • یک موسیقی مناسب در آن لحظه نیز میتواند کارساز باشد . در لحظه عصبانت کودک یک موسیقی شاد و کودکانه حتما توصیه میشود
  • حتما بخاطر داشته باشید که نفس عمیق کشیدن کودک میتواند بسیار کارساز و تأثیر گذار باشد .
  • تحریک حس بویایی کودک از دیگر راهکارهای مناسب برای آرام کردن کودک است . مثلا یک گل زیبا و خوشبو را به کودک بدهید تا بو کند .
  • از دیگر پیشنهادات موثر برای این لحظات آموزش این موضوع است که کودک حتما برای بیان احساسات خود یک نقاشی بکشد . حداقل سود این موضوع این است که حرص و غضب کودک از طریق کشیدن نقاشی کاملا تخلیه میشود .

علت پرخاشگری کودک ۳ساله

علت پرخاشگری کودک ۳ساله میتوان از جهت های متفاوت و مختلفی مورد توجه و بررسی قرار داد . ابتدا به چند مورد از این علتها اشاره میکنیم  و بعد در ادامه به توصیف و توضیح آنها میپردازیم :

  1. تجاوز به مالکیت کودکان میتواند از جمله مهمترین علل پرخاش کودک باشد . مثلا کودک دیگری دفتر نقاشی اش را بدون اجازه برمیدارد .
  2. آزار دادن کلامی کودکان توسط دیگران از جمله عوامل به وجود آورنده علائم پرخاشگری در آنها میباشد .
  3. اگر کودک مورد حمله جسمی قرار بگیرد نیز به احتمال زیاد رفتار های همراه با پرخاش را از خود بروز میدهد .
  4. اجبار به انجام کار یا کارهایی که کودک به آن علاقه ندارد میتواند علت پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . کودک در آن سن به شدت علاقمند به استقلال طلبی و خودمختاری میباشد بنابراین هیچگاه نباید او را در آن دوره سنی مجبور به کاری کرد .

محیط روانی خانواده باعث پرخاشگری کودک

گاهی اوقات خانواده ها از این موضوع غافل میشوند که محیط خانه و خانواده تا اندازه زیادی در شکل گیری رفتارهای کودکان موثر است . در برخی از خانواده ها که افراد در آن دائما با یکدیگر با پرخاش و تندی ارتباط میگیرند ، احتمال بروز اینگونه رفتار ها در کودکان بسیار بیشتر است . برای مثال تصور کنید که کودک ناظر این مورد و مسئله میباشد که پدر او دائم با مادر او دعوا میکند و با پرخاشگری مطالبات خود را ابراز میکند . مادر هم برای اینکه پدر از پرخاشگری خود در آن لحظه دست بردارد هر چیزی که او میگوید را قبول میکند . کودک در این شرایط پرخاشگری و خشونت را به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رسیدن به خواسته ها و نیازها شناسایی میکند . بنابراین والدین حتما باید توجه کنند که در محیطی که کودکی زندگی میکند خیلی باید مراقب رفتار و کردار خود باشند .

شکسته شدن حریم مالکیت کودکان موثر در پرخاشگری آنان

والدین حتما باید به خاطر داشته باشند که شکسته شدن حرییم مالکیت میتواند بر پرخاشگری (violence) کودک بیفزاید . برای مثال اگر وسایل کودک را بی اجازه او برداریم یا اینکه اجازه بدهیم افراد دیگر این کار را انجام دهند احتمالا مقدمات این کار را فراهم کرده ایم . برخی از پدر و مادر ها تصور میکنند که کودکان بخاطر سن پایین درک درستی از مفهوم مالکیت ندارند در حالی که این تعبیر به کلی اشتباه است . حتما برای جلوگیری از بروز پرخاش در کودکان به ابزار و وسایل که در مالکیت آنها است بدون اجازه دست نزنید .

علت پرخاشگری کودک ۳ساله

حمله های کلامی و غیر کلامی

همانطور که در بالا اشاره شد حمله های کلامی و غیر کلامی میتواند زمینه بروز پرخاشگری کودک ۳ساله را به وجود بیاورد و برای آینده او مشکل ساز شود . حالا به چند نکته که والدین باید حتما در این مورد رعایت کنند اشاره میکنیم :

  • از توهین به کودکان مخصوصا در جمع به شدت خود داری کنید . این مورد به شدت احتمال پرخاشگری کودک را بالا میبرد .
  • از تحقیر کردن زبانی کودک باید پرهیز شود چون تحقیر از عوامل اصلی نهادینه شدن این آسیب در کودک میباشد .
  • تنبیه بدنی نیز از جمله مواردی است که در برخی از فرهنگ ها کاملا طبیعی است در صورتی که تنبیه بدنی میتواند کاملا پرخاش را در کودک نهادینه کند . کودک با تنبیه بدنی می آموزد پرخاشگری میتواند ابزاری باشد برای رسیدن اهداف و خواسته های او.

 

سوالات متداول

آیا کودک ۳ساله بیشتر پرخاشگری میکند ؟

کودک از ۳سالگی متوجه مفهومی به نام استقلال طلبی میشود و این آگاهی میتواند باعث بروز رفتاری مثل استقلال طلبی بشود . اما أین که چه زمانی بیشتر پرخاشگری کند بستگی به خیلی از موارد و مسائل دارد و سن نمیتواند به تنهایی باعث بیشتر اتفاق افتادن آن شود .

چه موقع عصبانیت کودک خود را جدی بگیریم ؟

 زمانی که عصبانت کودک ما به طور غیر عادی ادامه پیدا کند یا اینکه زندگی او را از حالت عادی خارج کند ما باید حساسیت بیشتری را در این مورد بروز دهیم .

بهترین روش تربیت کودک ۳ساله پرخاشگر چیست ؟

 شاید بهترین روش تربیت کودک در این سن استفاده از تنبیه و تشویق متناسب با سن او باشد

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:



:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روش های تربیت فرزند از جمله موارد مهمی است که باید در خانواده به آن توجه داشت . فرزندان در خانواده بسیاری از امور اولیه زندگی را یاد می گیرند و بیشترین تاثیر پذیری را از خانواده دارند . تربیت کودک از جمله وظایف مهم والدین در خانواده است درنتیجه میزان آگاهی پدر و مادر از روش های تربیت فرزند بسیار حائز اهمیت است . روش های تربیت فرزند مانند بازارهای شلوغ و پر زرق و برق می ماند و انواع بسیاری دارند که شاید در ابتدا موجب سردرگمی والدین بی تجربه گردد اما از نظر مشاوره کودک انتخاب روش های تربیت فرزند باید متناسب با فرزند باشد ، درواقع بهتر است بگوییم هر کودک نیاز به نوع رفتاری و تربیتی خاص خود است .

مشاوره تربیت کودک با توجه به نیاز های شخصی کودک و شرایط زندگی می تواند بهترین روش های تربیت فرزند را به والدین یادآور شود با این کار والدین در مسیر تربیت فرزند خود دچار مشکل نمی شوند و حتی می توانند رفتارهای کودک را پیش بینی کنند . رفتار های کودکان در سنین مختلف نیز دچار تغییراتی می شود که گاهی والدین از آن بی اطلاع اند درنتیجه به دلیل عدم درک کودک در سنینی مثل بلوغ و نوجوانی به مشکل برمی خورند بهتر است والدین با شرکت در جلسات مشاوره خانواده و مطرح کردن مشکلات خود به دنبال برطرف کردن آن باشند .

روش های مختلف تربیتی

روش های تربیت فرزند به دلیل تاثیر زیادی که بر آینده ی یک جامعه دارد بسیار مهم است زیرا همین کودکان امروز با هر آنچه که به عنوان عقاید و اعتقادات در باور آنها شکل می گیرد در آینده نه چندان دور وارد عرصه های مهم جامعه می شوند و این عقاید خوب یا بد را در بطن جامعه تزریق می کنند .

تربیت برخی کودکان بسیار پیچیده است زیرا پدر و مادر در فرزند خود شاهد رفتارهای عجیب و یا لجاجت های بی مورد هستند و درنهایت پدر و مادر با امتحان کردن روش های مختلف تربیتی به بن بست می رسند ، این نوع از کودکان گاهی دچار اختلالات رفتاری هستند که با مراجعه به یک مرکز مشاوره اختلالات کودک به راحتی قابل درمان است زیرا مشاور با آگاهی و تجربه از نوع رفتاری این نوع از کودکان ، هم می تواند به پدر و مادر روش صحیح تربیت را بیاموزد هم خود به عنوان یک دوست و همراه به کودک کمک کند .

بهترین روش تربیت فرزند

روش های صحیح تربیت فرزند

روش های صحیح تربیت فرزند بسته به موارد زیادی است . از جمله روش های صحیح تربیت فرزند این است که پدر و مادر هم مراقب وضعیت جسمانی فرزند خود باشند هم از وضعیت روحی و روانی او آگاه باشند و از او مراقبت کنند . کودکان همچون خمیری هستند که اگر به دست مجسمه ساز حرفه ای باشند تبدیل به شاهکاری هنری می شوند . اما گاه ممکن است پدر و مادر با استفاده از بکار گرفتن یک روش تربیتی غلط آسیب های جبران ناپذیری به زندگی فرزندشان وارد کنند .

برای انتخاب روش های صحیح تربیت فرزند به طور کلی دو راه حل پیش روی والدین است : آنها یا با بکار گیری تجربیات شخصی و نگاه شخصی خود شروع به تربیت فرزندشان می کنند و تن به ریسک این کار می دهند یا با راهنمایی از یک مشاوره کودک با اطمینان خاطر قدم در مسیر تربیت کودک خود می گذارند . روش های صحیح تربیت فرزند دارای جزئیات زیادی است که در هر کودک منحصر به شخصیت خودش است به همین دلیل است که راهنمایی مشاوره اهمیت بالایی پیدا می کند .

بهترین روش تربیت فرزند

بهترین روش تربیت فرزند زمانی ثابت می شود که شما شاهد به موفقیت رسیدن فرزندتان باشید . هنگامی که پدر و مادر شاهد باشند که روش های تربیتی آنها به نتیجه مطلوبی رسیده و فرزند از هر نظر (رفتاری یا موفقت های شغلی و مالی ) به نقطه مطلوبی رسیده است احساس آرامش خاطر می کنند و به تربیت خود می بالند و اینجاست که نوع تربیت مناسب ثابت می شود .

بهترین روش تربیت فرزند با توجه به موارد زیر می تواند میسر شود :

  1. کودکتان را با کتاب مأنوس کنید .
  2. به او همکاری و همدلی کردن بیاموزید .
  3. ازآموزش مسائل محیط زیستی به کودکتان غافل نشوید .
  4. بهترین دوست فرزندتان باشید .
  5. به او یاد دهید همه اشتباه می کنند اما کمتر کسی مرتکب تکرار یک اشتباه می شود .
  6. تنبیه های منطقی برای کودک در نظر داشته باشید .
  7. جایزه دادن را فراموش نکنید .

بهترین روش تربیت فرزند شامل موارد بسیاری است که قطعا توضیح همه ی آنها در یک مقاله شدنی نیست و نیاز به جلسات تخصصی مشاوره در رابطه با اخلاقیات شخصی هر کودک است .

روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی

روش های تربیت فرزند از منظر روانشناسی شامل موارد بسیاری است . روانشناسان و مشاوران تخصصی کودک با توجه به ویژگی های کودک و با در نظر گرفتن سن و جنسیت او روش های تربیتی ویژه ای را معرفی می کنند . روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی معمولا توسط پرسشنامه های تخصصی برای شناخت رفتاری کودک درنظر گرفته می شود .

کودکان ناهنجار و سرسخت به طور معمول خیلی سخت به دیگران اعتماد می کنند و اغلب برای ورود دیگران به دنیای کودکانه و افکارشان یک حصار قوی دارند آنها معمول کم تر صحبت می کنند و با چشمانی پر از لجاجت رفتار دیگران را زیر نظر می گیرند ، به همین دلیل بزرگ تر ها و اغلب پدر و مادر را مناسب صحبت نمی دانند چرا که تصویری که از آنها دارند تنها یک فرد سرزنش گر است اما مشاوره تربیت کودک می تواند یک فرد رازدار و مورد اعتماد برای این کودکان باشد و به آرامی قدم به دنیای آنها می گذارد و در بطن دنیای کودکانه درمان رفتار کودک را آغاز می کند .

روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی

بدترین روش های تربیت فرزند

بدترین روش های تربیت فرزند نیز برای والدین لازم به ذکر است . یکی از بدترین روش های تربیت فرزند نیز مقایسه کودک است . اینکار نه تنها کمکی به بهتر شدن تربیت نمی کند بلکه کودک را دچار استرس ناشی از مقایسه ی نابه جا می کند و کودک را به سمت حسادت سوق می دهد . از دیگر اشتباهات تربیتی والدین لازم است به تنبیه بدنی اشاره کنیم که خوشبختانه امروزه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است .

سوالات متداول

روش تربیت فرزندان لجباز ؟

برای تربیت فرزندان لجباز ابتدا باید با آنها هم صحبت شوید و به دنبال دلیل لجاجت کودک باشید سپس به دنبال راه حل مناسب باشید .

تکنیک های تربیت فرزندان ؟

همانطور که پیش تر گفتیم بهترین تکنیک برای تربیت فرزند راهنمایی گرفتن از یک مشاوره تربیت کودک است که به تمام رفتارهای کودکان آگاه است . همچنین والدین با اگاهی داشتن توسط راهنمایی های مشاوره خانواده  و یا استفاده از کتاب های اموزشی می توانند کودکان بهتری را تربیت کنند .

شیوه تربیت فرزند نافرمان چگونه است؟

بهترین راهکار این است که به کودک بیاموزید که با نافرمانی و لجاجت به هدف خود دست پیدا نمی کند و در عوض با اطلاعت از پدر و مادر به موارد بهتری دست می یابد البته این کار را باید در عمل به او نشان دهید درنتیجه کودک با انتخاب و علاقه برای تغییر رفتارش دست به کار می شود .

ضرورت مشاوره درباره روش های تربیت فرزند ؟

پدر و مادر می توانند با استفاده از تجربیات خود برای تربیت فرزند اقدام کنند و با قرار دادن چارچوب های شخصی محدودیت ها و آزادی های فرزندشان را تعیین کنند اما نمی دانند این کار تا چه اندازه صحیح است و یا اگر اشتباهی در تربیت کودک کنند چه تاثیری بر کودک خواهد گذاشت . اما مشاوره تربیت کودک با آگاهی کامل راه هایی را به پدر و مادر می گوید که به درستی آن اطمینان دارد درنتیجه فرزند شما در محیطی امن تر و بهتر تربیت خواهد شد .

شیوه های تربیت فرزند پسر ؟

همانطور که گفیتم در تربیت دختر و پسر تفاوت های زیادی است و پدر و مادر باید از این تفاوت ها آگاه باشد همچنین یکی از مهم ترین موارد تربیتی در فرزند پسر روش های تربیتی در سن بلوغ است که تاثیر مهمی در زندگی آینده او خواهد داشت .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

https://psychology99.blogsky.com/1401/01/04/post-260/%d8%b5%d8%ad%db%8c%d8%ad-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f

 


:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 تربیت فرزند از نظر روانشناسی ( psychology of Child upbringing )

ترییت فرزند از نظر روانشناسی یکی از مهمترین اهداف والدین است . هدف مهم والدین این است که استقلال کودکان خود را افزایش دهند . مطمئنا ، در توسعه فکری کودک پدر و مادر نقش اساسی را دارا هستند . در ابتدای تولد آنها به شما برای تغذیه ، تمیز کردن خود و تحرک تکیه میکنند . همانطور که فرزندان شما رشد میکنند ، در این زمینه های اساسی زندگی مستقل تر میشوند ، اما هنوز برای عشق و امنیت  حمایت شما را لازم دارند .

همانطور که فرزندان شما به سن بلوغ میرسند و به سوی بزرگسالی حرکت میکنند ، کمتر به شما وابسته میشوند و در تمام جنبه های زندگی خود به استقلال بیشتری دست میابند . این فرآیند جدایی فرزندان شما را برای تغییرات بزرگسالی آماده میکند . اما این پیشرفت به سوی بزرگسالی اجتناب ناپذیر است . تربیت فرزند از نظر روانشناسی از این رو حائز اهمیت بسیار است .

اثرات مثبت والدین بر کودکان

در تربیت فرزند از نظر روانشناسی هدف هر والد این است که فرزند شاد و خوبی را تربیت کند . هزاران کتاب وجود دارد که اطلاعات و مشاوره در مورد تربیت فرزندان با موفقیت را ارائه میدهند . کارشناسان در رشته های مربوطه تلاش میکنند تا والدین اطلاعات بیشتری را در مورد وضعیت سلامت ، تغذیه ، رشد کودک و آموزش و پرورش بدانند . با این حال ، یک حقیقت ساده اغلب نادیده گرفته میشود : کودکان از تولد تا بزرگسالی به زمان و توجه والدین خود نیاز دارند .

گاهی اوقات پدر و مادر برای ایجاد یک روش تربیت فرزند موفقیت آمیز ناتوان میشوند ، چرا که اهمیت زمان صرف ارتباط با فرزندانشان را نادیده میگیرند . از نظر تربیت فرزند از نظر روانشناسی این به معنای دخالت در تمام امور کودک نیست . زمان تعاملی این است که فرزند و پدر و مادر به طور کامل درگیر یک فعالیت با هم باشند .

تربیت از نظر روانشناسی

 

بررسی تربیت فرزند از نظر روانشناسی ( check psychology of Child upbringing out )

بررسی تربیت فرزند از نظر روانشناسی نشان داده که کودک میتواند مدل رفتار والدین را تقلید کند . والدین میتوانند در مورد نقاط قوت و ضعف فرزند ، به منظور راهنمایی بهتر ، بیشتر تحقیق کنند . وقتی کودک فرصتی برای ابراز افکار و احساسات خود دارد والدین و کودک یک پیوند قوی تر را ایجاد میکنند . واضح است که هدف از صرف وقت کافی خانواده ، عشق ورزیدن ، درک و توسعه فکری و ذهنی فرزند شما به عنوان یک عضو خوشحال و مفید اجتماع است . اما اگر رابطه بین والدین و فرزندان ناسالم باشد چه ؟

مطالعات بیشمار مشاور خانواده چندین نتیجه منفی را نشان میدهد زمانی که کودک یا نوجوانی دوست داشتن ، توجه و هدایت والدین خود را نداشته باشد آینده ای سیاه و تاریک در پیش رو دارد این اتفاق نه همیشه اما در بررسی تربیت فرزند از نظر روانشناسی مشاهده شده که برای نود درصد کودکان با این شرایط رخ میدهد .

نکات مهم تربیت فرزند

بررسی تربیت فرزند از نظر روانشناسی با یک مطالعه جدید در مجله مسائل خانوادگی منتشر شده است که این مطالعه نشان میدهد که نوجوانانی که معتقدند که خانواده هایشان به آنها اهمیت میدهند ، کمتر مورد تهدید اعتیاد و یا خشونت علیه اعضای خانواده هستند . مفهوم " اهمیت " این است که فرد معتقد است که رفتار والدین در جهان اطرافش نسبت به او تغییر میکند . براساس این مطالعه ، اهمیت از سه عامل تشکیل شده است : آگاهی ، اهمیت و وابستگی . الیوت یک روانشناس آمریکایی است که ادعا میکند که اهمیت دادن به شخص انگیزه اصلی تعالی در انسان است . مطالعات متعدد نشان میدهد که در بررسی تربیت فرزند از نظر روانشناسی کودکان در معرض ابتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری در هنگام کودکی در خانواده هایی با والدین نامناسب یا فقیر هستند .  صرف کردن وقت کافی با فرزندان به عنوان اولین گام حیاتی برای موفقیت والدین در تربیت کودکان است .

ضرورت تربیت فرزند از نظر روانشناسی

ضرورت تربیت فرزند از نظر روانشناسی بسیار بالا است . فعالیت هایی که کودکان شاد و سالم را ارتقاء میدهند بیشمار هستند و نباید  دسترسی به آنها گران یا دشوار باشد . کلید این است که توجهتان به کودک خود را بالا ببرید و بالعکس . در اینجا چند پیشنهاد برای شروع وجود دارد : وقت غذا جمع شدن سر میز میتواند از انتخاب منو تا آماده سازی غذا و میز یا  خوردن و تمیز کردن میز ، یک رویداد خانوادگی باشد . در طول غذا کودکان و نوجوانان میتوانند تشویق شوند که در مورد آنچه که برای آنها جالب است صحبت کنند و نه لزوما موضوعات معمولی مانند مدرسه و کار .

دیگر فعالیت های مهم در تربیت فرزند

در مبحث ضرورت تربیت فرزند از نظر روانشناسی اگر والدین بتوانند بدون درگیری با فرزندان خود زمان مثبتی را با کودک برای انجام تکالیف صرف کنند ، این میتواند یک تجربه پیوند خوب باشد که در آن والدین به فرزندان نزدیک میشوند . رفتن به ورزشگاه ، یا تماشای بازی یا انجام دادن یک ورزش با کودک امری بسیار موثر است . در تربیت فرزند از نظر روانشناسی سرگرمی هایی مانند نقاشی ، صنایع دستی و بطور کل کاردستی ، مواردی عالی برای گفتگو هستند .

کنسرت یا نمایش رفتن هم بسیار عالی است با هم به تئاتر بروید ، تلویزیون تماشا کنید . تماشای برخی از رفتارها نشان میدهد که کودک شما از چه چیزی لذت میبرد ، شما بیشتر درباره او می آموزید و میتوانید از موضوعات مورد بحث برای بحث های جالب تر استفاده کنید . فعالیت در فضای باز مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری ، پیك نیک و یا كمپینگ هم اعمالی بسیار مفید در تربیت یک کودک هستند .تربیت از نظر روانشناسی

 

نکات تربیت فرزند از نظر روانشناسی

نکات تربیت فرزند از نظر روانشناسی را در این متن به شما ارائه میکنیم . فرهنگی که کودک در آن زندگی میکند ، مجموعه ای از ارزش ها ، آداب و رسوم ، مفروضات مشترک و شیوه های زندگی است که بر طول عمر تاثیر میگذارد . فرهنگ ممکن است نقش کودکان در رابطه با والدین خود ، نوع آموزش و پرورش آنها و نوع مراقبت از فرزند ارائه شود . کلاس اجتماعی همچنین میتواند نقش مهمی در توسعه کودک ایفا کند . کلاس اجتماعی به معنی جایگاه اجتماعی خانواده است که یکی از مهمترین نکات تربیت فرزند از نظر روانشناسی میباشد .

اثر جایگاه اجتماعی بر تربیت فرزند

وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر اساس تعدادی از عوامل مختلف از جمله میزان تحصیلات مردم ، مقدار پولی که آنها کسب میکنند ، کار آنها و جایی که آنها زندگی میکنند ، استوار است .  کودکان در خانواده هایی که دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا هستند ، دسترسی بیشتری به فرصت ها دارند ، در حالی که خانواده های دارای وضعیت اجتماعی پایین اقتصادی میتوانند دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی ، تغذیه با کیفیت و آموزش داشته باشند . چنین عواملی میتواند تاثیر مهمی در مشاوره کودک داشته باشد و نشان دهنده ضرورت تربیت فرزند از نظر روانشناسی است .

اصول تربیت فرزند از نظر روانشناسی ( Principles of psychology of child upbringing )

اصول تربیت فرزند از نظر روانشناسی مبحثی گسترده تر از اصول رشد فرزند است . تئوری های رشد کودک به توضیح اینکه چگونه کودکان در طول دوران کودکی تغییر و رشد میکنند تمرکز میکنند . چنین نظریه ها یی بر جنبه های مختلف توسعه شامل رشد اجتماعی ، عاطفی و شناختی تمرکز ندارند . مطالعه توسعه ذهنی و روانشناختی انسانی یک موضوع غنی و متنوع است . همه ما تجربه شخصی با توسعه فکری داریم ، اما گاهی اوقات دشوار است که بدانیم چگونه و به چه علت کودکان رشد فکری میابند یا یادگیری پیدا میکنند و عمل میکنند . اصول تربیت فرزند از نظر روانشناسی از این رو اهمیت فراوانی دارند که شما با مشاوره تربیت کودک آنرا خواهید آموخت .

تربیت کودک

 

سخن آخر

نظریه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی غالبا متمرکز بر اینکه چگونه تعاملات محیطی بر رفتار تاثیر میگذارد و بر اساس نظریه های نظریه پردازان نظیر جان بوت واتسون ، ایوان پاولوف و بنی اسکینر هستند . این نظریه ها تنها با رفتارهای قابل مشاهده تعریف شده اند . توسعه فکری برای کودک به منزله واکنش به پاداش ، مجازات ، تحرک و تقویت است . این نظریه از سایر نظریه های رشد کودک به طور قابل توجهی متفاوت است ، زیرا به نظر نمیرسد که افکار یا احساسات درونی کودک در آن در نظر گرفته شود . در عوض توجه را صرفا بر اساس چگونگی شکل گرفتن تجربه افراد متمرکز میکند . اصول کلی تربیت فرزند عبارتند از :

  • حفظ آرامش
  • مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی
  • یک والد خلاق بودن
  • اجازه پیشرفت و خلاقیت به کودک دادن
  • توانمندی در صحبت با کودک
  • و مباحثی نظیر اینها

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

https://psychology.avije.org/

https://virgool.io/@family_counselling

 

 


:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روش تربیت کودک

روش تربیت کودک در متون بسیاری ذکر شده و میتوان به نکات بسیار مهم و زیادی در این زمینه اشاره کرد . اکنون میخواهیم به شما مسایل پیچیده تری را در تربیت فرزندان یاد دهیم . به طور کل تربیت فرزندان گاهی دچار فراز و نشیب های بسیار میشود . یک پدر و مادر مسئول باید بدانند که در این مواقع چگونه با فرزند خود برخورد کنند . تربیت برخورد صحیح در توسعه فکری و مغزی یک کودک اثر بسیار دارد . شما باید بدانید که این یک امر سرسری و بسیار ساده و سطحی نمیباشد .

امروزه در سراسر جهان متون بسیاری در زمینه مشاوره کودک به وجود آمده است . افراد زیاد و متخصصان بسیاری در این زمینه فعالیت میکنند . باید بدانید که شما به عنوان یک پدر و مادر همه علوم درمورد تربیت کودک را نمیدانید . شما در این زمینه به کمک نیاز دارید . ممکن است شما در بعضی مواقع نیاز داشته باشید به نزدیکترین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید . باید بدانید که مراجعه به این مراکز امری عجیب و پذیرفته نشده نیست . امروز خانواده های بسیاری از این مراکز برای تربیت فرزند خود استفاده میکنند . این مراکز شامل روانپزشکان و متخصصان و مشاوران مربوط به روش تربیت کودک در جامعه میباشد . مشاور خانواده در زمینه تربیت کودک به شما والدین محترم کمک و راهنمایی می کند.

روش تربیت کودکان لجباز

روش تربیت کودکان لجباز همیشه یکی از دغدغه های والدین دارای چنین فرزندانی بوده است . پدر و مادرها در اکثر مواقع از نافرمانی و خیر سری فرزندان خود شکایت میکنند . پیشنهاد ما همیشه به چنین والدینی این است که آرامش خود را حفظ کرده و از تنبیه هرگز برای تربیت یک کودک استفاده نکنند . به طور کل کودکان لجباز از توسعه مغزی بیشتری برخوردارند چنین کودکانی هوش بسیار بالایی دارند . این یعنی یک قدم از کودکان هم سن و سال خود جلوتر هستند . با چنین کودکانی هرگز نباید با خشم و عصبانیت برخورد کنید . باید بدانید که یک روش تربیت کودک لجباز صحبت کردن است . کودکان نظر شما را میفهمند و حرف های شما را درک میکنند باید از صحبت کردن دوطرفه با کودک خود استفاده کنید تا متوجه مشکلات کودک باشید .

از نظر روانشناسی

اثر صحبت کردن بر تربیت فرزند

یکی از روش های تربیت کودک لجباز این است که هیچگاه از گفتگوی یک طرفه و نصیحت وارانه برای صحبت کردن با یک کودک لجباز یا نافرمان استفاده نکنید . همیشه صحبت های یک طرفه و نصیحت وارانه باعث میشود که فضای بسیاری بین کودکان و والدین ایجاد شود و حرف یکدیگر را متوجه نشوند و این بزرگترین ایراد صحبت کردن والدین با فرزندان است . در چنین مواقعی شما باید سعی کنید که گفتگوی دوطرفه ایجاد کنید . به عنوان والدین شما باید سعی کنید که شنونده صحبت‌های کودکتان در مورد استرس و اضطراب ها و حوادث روزمره زندگی اش باشید مادران و پدرانی که این حس را در کودک خود ایجاد نمیکنند باعث میشوند که کودک در تنهایی و انزوا به سر ببرد این انزوا و تنهایی گاهی باعث ایجاد نافرمانی های بسیار در کودکان میشود و نشان دهنده اهمیت مبحث روش های تربیت کودک لجباز است .

روش تربیت کودک نافرمان

روش تربیت کودک نافرمان مبحثی است که به شما میگوید در برخورد با کودکان نافرمان سعی کنید از خشونت و عصبانیت استفاده نکنید این کودکان به ملاطفت بسیار بیشتر از کودکان معمولی احتیاج دارند آنها باید احساس کنند که شما آنها را درک میکنید و باید به نحوی با آنها برخورد کنید که با آنها یک گفتگوی دوستانه و دو طرف ایجاد کرده باشید تا بتوانند به شما اعتماد کنند . فاصله نسلی که بین پدر و مادر و کودکان است خود به تنهایی میتواند باعث ایجاد شکاف و فاصله بسیار در بین والدین و فرزندان باشد . شما تصور کنید که اگر پدر و مادر در روش تربیت کودکان نافرمان و روش‌های پیش گرفته شان ناموفق باشند چه ضربه های مخربی به آینده کودک خود خواهند زد .

روش تربیت

 

اثرات راهنمایی های والدین

یکی دیگر از روش های تربیت کودک این است که سعی کنید که کودک خود را با قوانین آشنا کنید . در سنین پایین چنین کاری بسیار آسان تر است . در نوجوانی او بسیار سخت‌تر از کودکی اش شکل پذیری دارد . در این زمینه سیلور میگوید : که شما به عنوان بزرگ سالی که حمایت و احترام و محبت را آموخته اید باید به سمت طوفان بروید و در این مسیر کودکتان را حمایت کنید و با او کنار بیاید . یک روش روش تربیت کودک نافرمان این است که با گفتن بعضی از جملات اعتماد به نفس را به فرزند خود هدیه کنید جملاتی مانند :

  • ما همیشه والدین تو هستیم .
  • من همیشه پدر یا مادر تو هستم و این هیچ وقت تغییر نمیکند .
  • من همیشه تو را حمایت میکنم .
  • تو بهترین هستی .
  • تو میتوانی از پس این کار بر بیایی .

روش های تربیت کودک دختر

روش تربیت کودک دختر در این زمینه به شما میگوید که در این راه باید سختی های بسیاری را تحمل کنید . شما به عنوان یک والد باید بدانید که محبت بسیاری برای تربیت یک فرزند دختر لازم است به طور کل دختران بسیار حساس تر از پسران هستند و نسبت به واکنش های شما عکس العمل بیشتری نشان میدهند . در برخورد با یک فرزند دختر شما باید مراقب رفتار و عمل خود باشید . روش های تربیت کودک به شما میگوید که شما هرگز نباید از جملات منفی و اشتباه در تربیت فرزند دختر خود استفاده کنید کودکان به صحبت کردن شما بسیار حساسند این در دخترها بسیار بیشتر از پسران است ، پس سعی کنید دختر خود را با جملاتی مثل تو بهترینی ، تو زیبا هستی و موفق میشوی همراه سازید .

اثر تفاوت گذاشتن بین فرزندان

هرگز بین فرزندان دختر و پسر خود فرق نگذارید کودکان این تفاوتهای رفتاری شما را متوجه میشوند و این باعث سرخوردگی های بسیاری در یک کودک دختر خواهد شد و در آینده او بسیار تأثیر دارد و این تاثیرات منفی باعث میشود کودک دختر شما بی اعتماد به نفس و بسیار شکننده باشد . بر عکس شما باید طبق روش های تربیت کودک دختر اعتماد به نفس بسیاری را به دختر خود تزریق کنید زیرا در جهان امروز دختران از حمایت های بسیار کمی برخوردارند این در گذشته بسیار بیشتر بوده و اکنون بسیار کمتر شده است اما هنوز هم رفع نشده و در زندگی ما وجود دارد .

از نظر روانشناسی

روش های تربیت کودک پسر

روش تربیت کودک پسر با کودک دختر تفاوت اساسی دارد . تربیت فرزند پسر هم توجهات خاص خودش را لازم دارد اگرچه پسران ارتباط سخت تری با والدین برقرار میکنند زیرا احساسات دختران به عواطف آنها پررنگ تر از پسران است اما باز هم میتوانید ارتباط بسیار نزدیکی با فرزند پسرتان ایجاد کنید . برای ارتباط برقرار کردن با کودک پسر خود باید سعی کنید که بسیار شنونده باشید و کمتر نصیحت کنید و کمتر از خشونت و تنبیه استفاده کنید به طور کل ما با گزینه خشونت و تنبیه بسیار مخالفیم زیرا اثرات مخرب و سوء بسیاری بر تربیت فرزند دارد مخصوصا در تربیت فرزند پسر . برای تربیت فرزند پسر باید سعی کنید که همیشه از کلاس ها و مهارت های آموزشی هنری بسیار استفاده کنید تا وقت فرزند پسر تان پر شود و کمتر بتواند درگیر مسائل حاشیه ای باشد .

چند نکته مهم در تربیت فرزند پسر

یکی دیگر از روش های تربیت کودک پسر این است که برای فرزند خود خانه را به محلی امن تبدیل کنید چون کودکان پسر در کودکی اگر در خانه خود احساس امنیت نداشته باشند در نوجوانی به محل های دیگر پناه میبرند و همیشه از محیط خانه فراری هستند و این دغدغه بسیاری از والدین در جهان امروز است . بطور کل اگر میخواهید فرزند پسری که از نظر جسمی و روانی سالم است داشته باشید باید سعی کنید که تمام جنبه های زندگی او را به راهی درست سوق دهید ، این به این معنی نیست که شما تمام جنبه های زندگی فرزند‌پسر تان را کنترل کنید همه فرزندان اعم از پسر و دختر نیازمند آزادی‌های خاص خود هستند اما شما باید روش‌های درست را به فرزند خود بیاموزید در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنید .

سوالات متداول

آیا تربیت کودک یک روش فراگیر دارد؟

تربیت کودک با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. اما همیشه والدین عزیز به دنبال پیدا کردن بهترین روش تربیت برای فرزند خود هستند. درواقع نمی توان گفت که بهترین روش تربیت برای همه کودکان استفاده می شود. بلکه والدین باید طبیعت کودک خود را درک کنند و طبق شرایط و خلق و خوی کودک خود بهترین روش تربیت را انتخاب نمایند.

اثرات مخرب و جبران ناپذیر تنبیه کودک چیست؟

تنبیه در تربیت کودک همیشه استفاده می شود اما باید این تنبیه درست و به جا بکار رود. تنبیه کودکان در آنها ناهنجاری های رفتاری زیادی ایجاد می کند. گاهی حتی تنبیه موجب پرخاشگری و تشدید آن در کودک می شود. تنبیه باعث می شود که کودکان در تخیل ضعیف عمل نمایند. کودکانی که در اوان کودکی تنبیه می شوند در بزرگسالی روحیه کار گروهی و همکاری را ندارند. تنبیه کودک توسط والدین باعث می شود تا کودک از والدین دور شود و فاصله بگیرد.

دلایل بهانه گیری های کودکان چیست؟

کودکان به دلایل مختلف بهانه می گیرند. برای رفع بهانه گیری نیز باید والدین ابتدا دلایل این بهانه ها رو پیدا کنند. از جمله دلایل بهانه گیری های کودکان: گرسنگی که در کودکان بسیار زیاد است، خستگی که اصولا کودکان خیلی زود از شرایط و موقعیت خسته می شوند، ترس از عوامل دیگری که در فرد موجب اضطراب و بهانه گیری می شود، می باشند. و بسیاری دلایل دیگر نیز در کودکان ایجاد بهانه گیری می نماید.

 

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

https://virgool.io/@family_counselling/20-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-qdj4vfhmuadx



:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

راهکار برای تربیت فرزند امروزه نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است . در گذشته تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر بوده است و به همین دلیل میزان توجه والدین به کودکان کمتر بوده و روش های تربیتی متفاوتی نیز وجود داشته ، اما امروزه با تغییر روند زندگی راهکار برای تربیت فرزند تغییر یافته .

پدران و مادران در گذشته کودکان را با شیوه های سنتی تربیت می کردند و بیشتر به دنبال فراهم کردن نیازهای اولیه کودک ازجمله خوراک و پوشاک و مسکن و هزینه های تحصیل بودند اما امروزه والدین آگاه سعی دارند به دنبال برطرف کردن نیازهای روحی فرزند خود نیز باشند و به دنبال تربیت فرزندی هستند که بتواند به راحتی در جامعه مسئولیت قبول کند و در نهایت سعی می کنند استعداد کودکشان را کشف کنند تا او را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ یاری دهند درنتیجه برای این والدین راهکار برای تربیت فرزند بسیار مهم و اساسی است .

بهترین راهکار برای تربیت فرزند

بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنید. والدین می توانند با راهنمایی مشاوره تربیت کودک راهکارهای تربیتی مناسب برای فرزند خود را پیدا کنند. باید بدانید که تمام موارد تربیتی مشاوره کودک برای فرزند شما مناسب نیست و با توجه به روحیات کودک روش های درست تربیت کودک ازجمله تنبیه های صحیح و یا پاداش دادن های به موقع باید به شما ارائه شود . راهکار برای تربیت فرزند به شکل های مختلف نقل شده است و گاها والدین تنها براساس سلیقه شخصی یکی از انواع روش های تربیتی را انتخاب می کنند بدون آنکه از عواقب این انتخاب آگاه باشند .

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت فرزند برگرفته از موقعیت خانوادگی، جنسیت و روحیات فرزند است. در جایی خوانده ام که یکی از دانشمندان ادعا داشته که اگر چهار کودک را به او بسپارند او می تواند یکی را به یک دانشمند بزرگ ، دیگری را به یک دزد قهار و یا یک دکتر ماهر تبدیل کند و معتقد است ورثات اگرچه بی تاثیر نیست اما تربیت هزار برابر مهم تر است بنابراین می توان کودک را به لوح سفیدی تشبیه کرد که والدین در آن هرآنچه که می خواهند را می نویسند . والدین کم تجربه تر می توانند با مشورت گرفتن از مشاوره خانواده بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنند .

از دیگر مواردی که در تربیت برخی کودکان از جمله کودکان بیش فعال حائز اهمیت است نحوه رفتار با آنهاست که بخشی از تربیت را دربرمی گیرد . والدین این کودکان خاص بهتر است به کمک مشاوره اختلالات کودک برای درمان فرزند خود اقدام نمایند .

در ادامه می خواهیم در این مقاله به توضیح 20 راهکار برای تربیت فرزند بپردایم که می تواند کمک بزرگی در بهتر تربیت کردن کودک باشد :

اولین راهکار تربیت فرزند :

  1. سرزنشگر نباشید . سعی کنید به کودکتان اجازه دهید اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد و وقتی کودکتان مرتکب اشتباه می شود مدام اشتباهش را به او یادآوری نکنید ، روانشناسان دریافته اند که همین سرزنش ها موجب ایجاد طرحواره های ماندگار در اعماق وجودی فرد می شود که تا آخر عمر به شکل یک ندای سرزنشگر درونی با او خواهد ماند .

دومین راهکار تربیت فرزند :

  1. در حریم شخصی کودک زیادی کنجکاو نباشید . والدین همواره نگران فرزندان خود هستند و سعی دارند رفتار و کارهای او را کنترل کنند ، این کار تا حدی که موجب وسواس نشود مناسب است اما اگر این کار باعث شود فرزند شما احساس کند که حریم شخصی اش در حال لطمه دیدن است شروع به پنهان کاری می کند . تحقیقات نشان می دهد ، فرزندان والدین حساس ، دروغگو های بهتری هستند .

سومین راهکار تربیت فرزند :

  1. دروغ نگویید . شما اولین الگوی فرزندتان هستید پس با این کاربه تربیت خود آسیب نزنید . همچنین دروغگویی والدین موجب بی اعتمادی فرزند نسبت به پدر و مادر می شود که عواقب بسیاری را به دنبال دارد .

چهارمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کتاب خواندن را به کودکتان بیآموزید . با این کار با یک تیر نشان های بسیاری را مورد هدف قرار داده اید . کودک کتابخوان شما به راحتی بسیاری از چیزها را به واسطه کتاب ها یاد می گیرد و این کار شما را راحت تر می کند .

پنجمین راهکار تربیت فرزند :

  1. فرزندتان را درک کنید . خیلی مهم است که والدین شرایط روحی یا جسمی فرزند خود را درک کنند . به طور مثال آگاهی و درک والدین از شرایط روحی و جسمی فرزند در سن بلوغ بسیار مهم است .

ششمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برای کودکتان وقت بگذارید . با توجه به شرایط زندگی ماشینی امروزه ، درنظر گرفتن زمان مناسبی برای وقت گذراندن با کودک بسیار مهم است .

هفتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. همدلی کردن را به او یاد دهید . سعی کنید از همان کودکی همدلی را به فرزندتان یاد دهید .

هشتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کودکتان را مسئولیت پذیر تربیت کنید . برای اموزش این کار بهتر است مسئولیت انجام برخی کارهای ساده را به عهده فرزندتان بسپارید و به او اجازه دهید تجربه کسب کند .

نهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برخی چیزها را با بازی به کودک بیاموزید . بازی یکی از بهترین راه ها برای آموزش غیر مستقیم به کودک است پس برای این کار وقت بگذارید .

دهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. بهترین دوست فرزندتان باشید .اگر می خواهید یک دوست خوب باشید باید سعی کنید به موارد قبلی که گفته شد خوب توجه کنید .

یازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. از مقایسه کردن کودک با دیگران جدا بپرهیزید .

دوازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اعتماد به نفس کودکتان را تقویت کنید .

سیزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اهمیت محیط زیست را به کودکتان یادآوری کنید .

چهاردهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. به دنبال تحقق بخشیدن به آرزوهای خود در کودکتان نباشید .

20 راهکار برای تربیت فرزند

پانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. پذیرای اشتباهات خود باشید گاهی قبول کردن یک اشتباه از جانب والدین درس بزرگی به کودک می دهد .

شانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. سعی کنید الگوی فرزندتان باشید .

هفدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. آموزش توانایی (نه گفتن) را فراموش نکنید .

هجدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. بین فرزندانتان فرق نگذارید اما به تفاوت سنی ها و تفاوت خواسته ها احترام بگذارید .

نوزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. ابراز احساسات کنید و این کار را به فرزندتان یاد دهید .

بیستمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. کودکتان را شجاع تربیت کنید .

    سوالات متداول

    تربیت فرزند در اسلام چگونه است ؟

    در دین اسلام به تربیت فرزند نیز اشاره شده و از مسلمانان خواسته شده کودکان خود را با ایمان تربیت کنند و به آنها شنا و تیراندازی و اسب سواری بیاموزند .

    روش صحیح تربیت فرزند چیست ؟

    روش صحیح تربیت فرزند این است که ویژگی ها و استعداد های فرزند خود را بشناسیم سپس براساس آن در راه تربیت کودک قدم برداریم و چه بهتر است در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنیم .

    اهمیت تربیت فرزندان در خانواده چیست ؟

    خانواده مهم ترین رکن یک جامعه است و کودکان امروز آینده سازان فردای یک کشورند درنتیجه تربیت این کودکان بسیار مهم است .

    بهترین روش تربیت کودکان چیست ؟

    بهترین روش تربیت کودکان این است که والدین با آگاهی نسبت به تربیت کودک اقدام کنند و در این راستا از مشاوره های صحیح کمک بگیرند تا در زمان مناسب پاداش های مناسب را انتخاب کنند و به موقع تنبیه های درست را در نظر بگیرند .

    روش تربیت کودکان سرسخت و لجباز چیست ؟

    با این نوع از کودکان نباید به شکل دستوری صحبت کرد زیرا آنها از دستور ها و قوانین متنفرند و همچنین نصیحت برایشان کسالت بار است . بهتر است با آنها هم صحبت شوید و به دنبال دلیل لجبازی باشید و همچین به کمک یک مشاوره با تجربه می توانید دلیل اصلی لجاجت کودک نافرمان را پیدا کنید و به دنبال حل آن باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 


:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

انواع ابراز عشق را تا به حال کسی دسته بندی نکرده است . یکی از دلایل آن این است که تعرف دقیقی از عشق و میزان آن وجود ندارد . در کل احساسات مثبت به هر چیزی میتواند یکی از انواع ابراز عشق باشد . حتی عشق و علاقه به پدیده هایی که جاندار نیستند مثل کتاب . عشق بیشتر به روابط بین فردی اطلاق میشود . مانند : ابراز عشق به مادر ، ابراز عشق به همسر ، ابراز عشق به دختر یا ابراز عشق به پسر . انواع ابراز عشق با اینکه متعدد هستند در یک نکته اشتراک دارند و آن این است که ما احساسات و رفتارهای مثبت را به افراد یا اشیایی که دوست داریم ابراز میداریم . شما ممکن است از همکارتان خوشتان بیاید ، تولدش را به او تبریک میگویید یا در مسئله ای کمکش میکنید . هر چند غیر مستقیم است اما ابراز علاقه ای است به کسی که دوستش دارید .

ابراز عشق به همسر

ابراز عشق به همسر یکی از انواع ابراز عشق به کسی است که نیمی از زندگی امان را با او به اشتراک گذاشته ایم . عشق یکی از هیجاناتی است که انسان به صورت مثبت تجربه میکند . اما این هیجان باید مجالی برای بروز پیدا کند . شما باید درگیر رابطه با چیزی شده باشید تا فرصت و شانس تجربه کردن آن را داشته باشید . یکی از این شانس ها پیوند و ارتباط با جنس مخالف است . مانند ازدواج . یکی از دلایلی که افراد یکی از فاکتور های انتخاب همسر را عشق و علاقه میگذارند همین است که شانس تجربه کردن این حس شگفت انگیز را از دست ندهند .

ابراز عشق به همسر نشانه ای است که زندگی در مسیر درستی گام برمیدارد . راه های ابراز عشق به مردان و زنان باید منطبق با شخصیت و علایق آنها باشد . به نکته باید بسیار دقت کرد مثلا ابراز احساسات مردان با ابراز احساسات زنان متفاوت است . ابراز احساسات مردان بیشتر رفتاری است پس مردان و زنان هنگام درگیر شدن در بروز احساسات باید به تفاوت های یکدیگر دقت کنند .

ابراز عشق به دیگران

ابراز عشق به دیگران امر ناهنجاری نیست . اما نکته این است که بنیاد عشق بر اعتماد بنا نهاده شده است . بدون آن عشقی وجود نخواهد داشت . هنگام ابراز عشق به دیگران با خود روراست باشید ! آیا حس شما برگرفته از اعماق وجود شماست یا خیر؟ باید به اهمیت و صداقت چیزی که میگوییم واقف باشیم ، سپس بگوییم دوستت دارم .

ابراز عشق (Expressing love)

ابراز عشق نوعی از بروز احساسات مثبت به فردی است که دوستش داریم و از بودن با او حس خوب و مثبتی را تجربه میکنیم . هنگامی که شما به کسی میگویید من عاشقت هستم (I love you)در حقیقت معنای مختصر این سه کلمه این است که در مرحله اول شما به احساسات درونی خود اعتماد دارید . اگر شک دارید که ابراز عشق شما برگرفته از احساسات درونی شماست یا خیر ؟ به این نکته توجه کنید که  حقیقت عشق احساسات شما را ذوب میکند و قلب شما را تا ژرفای آن لمس خواهد کرد ! راه ها و شیوه های مختلفی وجود دارد که ما به یک نفر بگوییم که چقدر او را دوست داریم و به او علاقه مندیم . اما استفاده از کلمات برای ابراز عشق ضروری است . نمیتوان صرفا به رفتار بسنده کرد .

 

ابراز عشق واقعی (express truly lovingly)

ابراز عشق واقعی آیا رمز و رازی دارد ؟ جواب منفی است . هنگامی که شما احساسات خود را نشان میدهید ، اگر طبیعی نباشند پنهان کردن آن غیر ممکن است .

  • یکی از نشانه های عشق واقعی این است که آیا ما میتوانیم در دنیای طرف شریک باشیم ؟
  • آیا ما میتوانیم تمام دریچه های زندگی خود را به روی او باز کنیم و صادقانه محبت کنیم ؟
  • هنگام ابراز عشق واقعی آنچه قلب میگوید همان است که بر زبان جاریست .
  • آیا ما اجازه میدهیم احساسات ویژه و درونی خود را بدون ترس با طرف مقابل در میان بگذاریم ؟

https://www.khabaronline.ir/news/1612064/%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85

 


:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

  • عشق حقیقی و واقعی در مردان و زنان در عصبانیت خود را نشان میدهد . این مواقع عشاق با یکدیگر بدرفتاری نمیکنند .
  • محبت (Affection) سکه کشور عاشقان است . آنها در هر شرایط حساب محبت را از مشکلات ، را بطه جنسی و اختلافات جدا میکنند .
  • عاشقان به صورت منصفانه ای با یکدیگرمذاکره میکنند . آنها به جای اینکه حس گناه داشته باشند ، با در نظر گرفتن شرایط یکدیگر با هم مذاکره میکنند .
  • آنها یکدیگر را به عنوان هم تیمی نگاه میکنند که باید هم عملکرد یکدیگر را بهبود ببخشند و هم درحفظ کارآمدی یکدیگر تلاش کنند .
  • همه عاشقان علاقه دارند محبوب و معشوق خور را محدود و در اختیار خود بگیرند . اما آنها این کار را با تشویق و تقویت مثبت انجام میدهند به جای کنترل بیمارگونه (aversive control) محبوب خودشان . زمانی که افراد در یک رابطه عاشقانه درست به سمت کنترل کردن بیمارگونه پیش میروند (مانند رفتار با کودکان) باید بگوییم مه زمان آن رسیده است که روابط متقابل خود را تغییر دهید .

تمامی موارد فوق که در مورد تشخیص عشق واقعی مطرح شد یک حرف واحد را بازگو میکند : مقدار حساسیتی که شرکای رابطه عاطفی به صورت مساوی روی رابطه سرمایه گذاری میکنند یک عشق حقیقی را تقویت و حفظ میکند .

عشق حقیقی و واقعی چیست ؟ چه نشانه هایی دارد و چگونه آن را میتوانیم تشخیص دهیم ؟ این سوالاتی است که ممکن است زمانی که شما درگیر یک رابطه رمانتیک شده باشید به دنبال پاسخی برای آنها باشید . برخی فکر میکنند که عشق حقیقی و واقعی (true love) و در کل شاد زیستن ، یک شیوه یکسان دارند . مانند تولستوی که میگوید انسانهای خوشحال همه شبیه به هم هستند !

ولی وقتی به انواع عشق از نظر روانشناسی مینگریم به این نتیجه میرسیم که راه های گوناگونی برای روابط عاطفی شاد وجود دارد . ولی زمانی یک عشق حقیقی و واقعی شکل میگیرد که افراد درک مشترکی از هنجارهای رفتاری داشته باشند . هر رابطه ای در یک بستر فرهنگی شکل میگیرد که این فرهنگ میتواند دارای کارکرد های کارآمد یا ناکارآمدی باشد .

معیارهای عشق حقیقی و واقعی

معیارهای عشق حقیقی و واقعی چیست ؟ تست روانشناسی عشق وجود دارد ؟ روانشناسی عشق مردان و زنان چگونه است ؟ تمام این سوالات هنگام تردید و بی اعتمادی نسبت نیت معشوق در ذهن عاشق شکل میگیرد البته برعکس این روند نیز صادق است . زیرا بعضی اوقات فردی که مدعی عاشق بودن است تنها رفتارهای عاشق گونه اش را وانمود میکند ،

در حالی که اعتقاد درونی به آن ندارد . مثلا وانمود میکند فرد بسیار مهربانی است در صورتی که فقط به سوءاستفاده جنسی خود فکر میکند . پس اینکه افراد به دنبال معیارهای عشق حقیقی و واقعی باشند بی دلیل نیست . ترجمه معیار های عشق حقیقی و واقعی همان سوال های بیجواب برای اعتماد است .

نشانه های عشق حقیقی و واقعی

نشانه های عشق حقیقی و واقعی را میتوان از تجربه زوج هایی که سالها توانسته اند با این فرهنگ کنار هم بمانند تشخیص داد ، بنابراین چشمان خود را باز کنید نیاز به تست عشق نیست . حال به 10 مورد از نشانه های عشق حقیقی و واقعی اشاره میکنیم .

تشخیص عشق حقیقی و واقعی

  • تشخیص عشق حقیقی و واقعی نیازمند دقت است . عشق صادقانه یک داستان عاشقانه (love story) نیست ! عشق واقعی نیازمند یک کمدی عاشقانه است نه یک چارچوب خشک و نامنعطف . اینگونه نگرانی ها به جای خود فریبی در خنده و مزاح حل خواهند شد .
  • هرگونه فعالیتی که هبستگی زوجین را به خطر می اندازد باید در تسلط آنها باشد . به عبارت دیگر رازدار یکدیگر باشند . اسرار است که افراد را به یکدیگر پیوند میدهد .
  • در یک رابطه عاشقانه واقعی راه حل مشکلات بازگو میشود نه سرزنش کردن یکدیگر به خاطر وجود این مشکلات .
  • یک عاشق یک شریک و دوست هم نیز هست . اینجا هیچکس خود را برتر از دیگری نمیپندارد .
  • یک فرد عاشق همیشه به دنبال راه هایی برای شناخت و در نتیجه شاد کردن معشوق خود است . او مشاوره را به بهانه حریم خصوصی متوقف نمیکند .

 

منبع:

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 



:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

  • عشق حقیقی و واقعی در مردان و زنان در عصبانیت خود را نشان میدهد . این مواقع عشاق با یکدیگر بدرفتاری نمیکنند .
  • محبت (Affection) سکه کشور عاشقان است . آنها در هر شرایط حساب محبت را از مشکلات ، را بطه جنسی و اختلافات جدا میکنند .
  • عاشقان به صورت منصفانه ای با یکدیگرمذاکره میکنند . آنها به جای اینکه حس گناه داشته باشند ، با در نظر گرفتن شرایط یکدیگر با هم مذاکره میکنند .
  • آنها یکدیگر را به عنوان هم تیمی نگاه میکنند که باید هم عملکرد یکدیگر را بهبود ببخشند و هم درحفظ کارآمدی یکدیگر تلاش کنند .
  • همه عاشقان علاقه دارند محبوب و معشوق خور را محدود و در اختیار خود بگیرند . اما آنها این کار را با تشویق و تقویت مثبت انجام میدهند به جای کنترل بیمارگونه (aversive control) محبوب خودشان . زمانی که افراد در یک رابطه عاشقانه درست به سمت کنترل کردن بیمارگونه پیش میروند (مانند رفتار با کودکان) باید بگوییم مه زمان آن رسیده است که روابط متقابل خود را تغییر دهید .

تمامی موارد فوق که در مورد تشخیص عشق واقعی مطرح شد یک حرف واحد را بازگو میکند : مقدار حساسیتی که شرکای رابطه عاطفی به صورت مساوی روی رابطه سرمایه گذاری میکنند یک عشق حقیقی را تقویت و حفظ میکند .

عشق حقیقی و واقعی چیست ؟ چه نشانه هایی دارد و چگونه آن را میتوانیم تشخیص دهیم ؟ این سوالاتی است که ممکن است زمانی که شما درگیر یک رابطه رمانتیک شده باشید به دنبال پاسخی برای آنها باشید . برخی فکر میکنند که عشق حقیقی و واقعی (true love) و در کل شاد زیستن ، یک شیوه یکسان دارند . مانند تولستوی که میگوید انسانهای خوشحال همه شبیه به هم هستند !

ولی وقتی به انواع عشق از نظر روانشناسی مینگریم به این نتیجه میرسیم که راه های گوناگونی برای روابط عاطفی شاد وجود دارد . ولی زمانی یک عشق حقیقی و واقعی شکل میگیرد که افراد درک مشترکی از هنجارهای رفتاری داشته باشند . هر رابطه ای در یک بستر فرهنگی شکل میگیرد که این فرهنگ میتواند دارای کارکرد های کارآمد یا ناکارآمدی باشد .

معیارهای عشق حقیقی و واقعی

معیارهای عشق حقیقی و واقعی چیست ؟ تست روانشناسی عشق وجود دارد ؟ روانشناسی عشق مردان و زنان چگونه است ؟ تمام این سوالات هنگام تردید و بی اعتمادی نسبت نیت معشوق در ذهن عاشق شکل میگیرد البته برعکس این روند نیز صادق است . زیرا بعضی اوقات فردی که مدعی عاشق بودن است تنها رفتارهای عاشق گونه اش را وانمود میکند ،

در حالی که اعتقاد درونی به آن ندارد . مثلا وانمود میکند فرد بسیار مهربانی است در صورتی که فقط به سوءاستفاده جنسی خود فکر میکند . پس اینکه افراد به دنبال معیارهای عشق حقیقی و واقعی باشند بی دلیل نیست . ترجمه معیار های عشق حقیقی و واقعی همان سوال های بیجواب برای اعتماد است .

نشانه های عشق حقیقی و واقعی

نشانه های عشق حقیقی و واقعی را میتوان از تجربه زوج هایی که سالها توانسته اند با این فرهنگ کنار هم بمانند تشخیص داد ، بنابراین چشمان خود را باز کنید نیاز به تست عشق نیست . حال به 10 مورد از نشانه های عشق حقیقی و واقعی اشاره میکنیم .

تشخیص عشق حقیقی و واقعی

  • تشخیص عشق حقیقی و واقعی نیازمند دقت است . عشق صادقانه یک داستان عاشقانه (love story) نیست ! عشق واقعی نیازمند یک کمدی عاشقانه است نه یک چارچوب خشک و نامنعطف . اینگونه نگرانی ها به جای خود فریبی در خنده و مزاح حل خواهند شد .
  • هرگونه فعالیتی که هبستگی زوجین را به خطر می اندازد باید در تسلط آنها باشد . به عبارت دیگر رازدار یکدیگر باشند . اسرار است که افراد را به یکدیگر پیوند میدهد .
  • در یک رابطه عاشقانه واقعی راه حل مشکلات بازگو میشود نه سرزنش کردن یکدیگر به خاطر وجود این مشکلات .
  • یک عاشق یک شریک و دوست هم نیز هست . اینجا هیچکس خود را برتر از دیگری نمیپندارد .
  • یک فرد عاشق همیشه به دنبال راه هایی برای شناخت و در نتیجه شاد کردن معشوق خود است . او مشاوره را به بهانه حریم خصوصی متوقف نمیکند .

 

منبع:

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 



:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی عشق به دیگران تاثیرات عشق به دیگران و چگونگی ایجاد این احساس ، نشانه های ابراز علاقه یا نشانه های عدم علاقه را توضیح میدهد ، به طور کل هرگاه عشق به دیگران جای کینه توزی ، حسادت ، تنفر و خشم را بگیرد اولین پیامد آن آرامش روحی روانی خود شخص است چرا که هر احساسی نسبت به دیگر انرژی خود را از روح و روان ما تغذیه میکند و احساسات منفی نسبت به دیگران اولین آسیب را به خود ما خواهد زد .

روانشناسی عشق به دیگران هم طریقه درست و به اندازه این رابطه احساسی با دیگران را برای ما روشن میکند چرا که حتی عشق هم باید کنترل شده و بجا باشد و پیش روی بیش از حد در آن نتیجه عکس میدهد ، برای عشق به دیگران قبل از هرچیزی باید عاشق خودتان باشید ، هرگز نمیتوانید تا زمانی که خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید به دیگران عشق بورزید چرا که اگر خود واقعیتان را دوست نداشته باشید برای عشق ورزیدن به دیگران یا به دست آوردن عشق آن ها نسبت به خود دست به نقض کردن یا تغییر خود بخاطر دیگران خواهید شد .

روانشناسی عشق حقیقی

روانشناسی عشق حقیقی ملاک هایی برای عشق تعریف میکند که آن را از دیگر احساساتی که با عشق حقیقی اشتباه گرفته میشوند جدا میکند . ملاک هایی مانند احترام متقابل ، تلاش و دلسوزی در جهت رشد یکدیگر ، احساس مسولیت نسبت به یکدیگر و ... در روانشناسی عشق حقیقی تعریف شده اند و به طور کل عشق حقیقی احساسی است که تعالی و کمال هردو فرد را به دنبال داشته باشد .

روانشناسی عشق در زندگی

روانشناسی عشق در زندگی اثر عشق حقیقی و تجربه آن در زندگی را بیان میکند . چرا که عشق تاثیرگذار ترین تجربه احساسی هر فرد در زندگی است و هر رفتاری در برخورد با آن میتواند مسیر زندگی انسان را عوض کند . با درک و دانش از روانشناسی عشق میتوان به نتایج مطلوب عشق حقیقی در زندگی دست پیدا کرد .

روانشناسی عشق یکی از شاخه های روانشناسی میباشد که مطالعه انواع عشق را در بر میگیرد ، تعریف عشق واقعی به احساس بین مرد و زن محدود نمیشود بلکه بر اساس روانشناسی عشق ، احساس عشق توجه ، کشش و جاذبه ، تمایل درونی و احساس مسولیت نسبت به هرچیزی است که حس عشق میتواند به خانواده ، دوستان ، شغل ، طبیعت و یا هر چیز دیگری باشد اما مراد از روانشناسی عشق در اینجا همان تعریف عام آن یعنی عشق بین زن و مرد است . شاید اینگونه فکر کنید که عشق غریزه و حسی کاملا درونی است و هیچ وجه خارجی ندارد اما روانشناسی عشق میگوید که احساس عشق درونی است اما نیازمند سواد کافی برای کشف ایجاد و حفظ آن میباشد .

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 


:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

تشخیص عشق دروغین با استفاده از نشانه‌ها و علائم گفته شده و کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی در طولانی مدت، تا حدی امکان‌پذیر می‌باشد. علائم عشق دروغین عمومیت نداشته و میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. وقتی که شخصی به شما عاشق شما نباشد، هیچگاه شمارا در اولویت های اول خود نخواهد گذاشت و ارزشی برای احساس شما قائل نمیشود. یکی از نشانه های بارز برای تشخیص عشق هوس آلود از عشق واقعی این است که شخص دارای عشق آلوده، معمولا سعی میکند که شما را از سایر افراد مخفی کند و رابطه تان را علنی نکند. در صورتی که اگر عشق فردی حقیقی باشد تمام تلاش خود را میکند تا زودتر رابطه را علنی کرده و به صورت رسمی درآورد.

 

نشانه های عشق دروغین

نشانه های عشق دروغین میتواند شامل انجام رفتارهایی توسط فرد مقابل باشد که شما و خواسته های شمارا نادیده میگیرد. پسران و دخترانی که ابراز عشق دروغی دارند معمولا به دلایلی مثل رسیدن به جایگاه و مقام یا پول و ثروت توسط شما و خانواده تان خواستار رابطه با شما هستند پس توجه زیاد به مادیات و نادیده گرفتن جنبه های دیگر زندگی شما، میتواند از نشانه های عشق دروغین باشد. فردی که دارای عشق واقعی نسبت به شما است دارای ویژگی هاییست که در زیر تعدادی از آنها را می آوریم :

  • در مقابل شما فروتن است و سعی نمیکند خودش را بالاتر از شما ببیند.
  • به پیشرفت هایتان حسادت نمیکند و از موفقیت هایتان خرسند میشود.
  • شمارا کامل میپذیرد و به دنبال شرایط بهتر درافراد دیگر نیست.
  • با شما کاملا بی پرده رفتار میکند و دروغ نمیگوید.

نشانه های عشق دروغین

عشق دروغین مردان

عشق دروغین مردان میتواند دلایل متعددی داشته باشد. پول ، موقعیت بهتریا شهوت، میتواند از دلایلی باشد که یک مرد در مورد عشقش به شما دروغ بگوید. مردی که عشق حقیقی نداشته باشد معمولا تمایلی برای معرفی شما به خانواده اش ندارد وعلاوه براین، برنامه و هدفی برای آینده ی رابطه تان درنظر ندارد. مردی که به شما دروغ میگوید مدام رابطه تان را دچار ابهام میکند و از پذیرش مسئولیت و تعهد در مقابل شما سربازمیزند. پیشنهاد میکنم قبل ازاینکه رابطه از طرف شما جدی شود به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. البته عشق هوس آلود مردان این روزها مسئله ای فراگیر است و دختران بسیاری را میتوان دید که درگیر شکست های عاطفی شده اند. دختران و پسران باید در رابطه هایشان محتاط باشند. دقت در انتخاب شریک عاطفی مناسب میتواند شمارا از این آسیب ها دور نگه دارد.

عشق دروغین زنان

عشق دروغین زنان میتواند ناشی از عدم توجه به آنها در خانواده باشد. شخص برای جبران محبت ها یا سایر کمبود هایش وارد رابطه ای دروغین میشود. عشق دروغین زنان را نیز میتوان با نشانه های آن شناخت. زنی که عاشق شما نباشد معمولا در رابطه به چیزی غیر از شما توجه میکنند. پول، اشیاء و موقعیت های شغلی یا اجتماعی. اگر زنی عشق کامل نسبت به شما نداشته باشد مدام در افراد دیگر دنبال موقعیت های بهتر است و از شما ایراد گیری های غیرمنطقی میکند. زنی که حقیقتاً عاشق شما باشد با کمبود های شما کنار می آید و در برابر اشکالات شما صبور و مهربان است. از سرکوفت زدن به شما خودداری میکند و در تمام مشکلات شمارا یاری میکند. البته ممکن است این ویژگی ها جزو خصوصیات فرد باشد یا فرد درگیر انواعی از اختلالات باشد.

عوامل شکل گیری عشق دروغین

عوامل و تشخیص عشق دروغین را میتوانید در رابطه ی فرد با خانواده مخصوصا در سنین بلوغ  که مفهوم عشق برای فرد شکل میگیرد جستجو کنید . در بسیاری از موارد افراد برای کسب چیزهایی که ندارند وارد رابطه های دروغین میشوند. گاهی برای فرار از شرایط بدی که در خانه وجود دارد تن به عشق دروغی میدهند یا در بعضی موارد برای زیاده ‌خواهی های فردی و رسیدن به موقعیت های بهتر، ثروت بیشتر یا از روی شهوت، خواهان رابطه ای دروغین هستند. در مواردی ممکن است فرد به خاطر شخصیت ضد اجتماعی خود قصد فریب شما را داشته و به همین جهت وارد رابطه با شما میشود و زمانی که شما حس وابستگی پیدا کردید، رابطه را پایان میدهد. گاهی افراد عادت کرده اند تنها نباشند و از تنها بودن واهمه دارند درنتیجه وارد رابطه میشوند و به دروغ خود را عاشق میدانند.

برخورد با عشق دروغین نیازمند هوش هیجانی بالاست. مراقب باشید که در این شرایط حساس، احساسی عمل نکنید و بهترین تصمیم را بگیرید. زمانی که رابطه تان هنوز وارد مراحل جدی نشده و متوجه عشق نادرست فرد مقابلتان شده اید ، سعی کنید به آرامی از آن رابطه خارج شوید و بعد با مراجعه به مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی، آسیب هایی که از این رابطه ی دروغین دیده اید، درمان کنید. مراقب باشید که به هیچ وجه برای فرار از شکست، رابطه ای که در آن عشق ناب وجود ندارد را ادامه ندهید. به خودتان اجازه دهید که احساس خشم و غم داشته باشید. بگذارید زمان سوگواری برای رابطه ی اشتباهتان کامل به پایان برسد. اجازه ندهید این خاطره ی بد شمارا نسبت به تمام رابطه ها بدبین کند. بهترین راه برای بهبود وضعیتتان کمک گرفتن از مشاور است.

تشخیص عشق دروغین

سرانجام عشق دروغین

سرانجام عشق دروغین مردان زمانیست که شما با عشقی دروغین ازدواج کرده اید و صاحب فرزند هستید و اکنون پس از سالها، متوجه دروغین بودن عشق همسر خود شده اید. چیزی که اهمیت دارد، کنترل هیجانات و احساسات است برای فراهم کردن شرایطی که فرزندتان کمترین آسیب روحی را ببیند. ادامه دادن یا ندادن رابطه در این زمان، تصمیمی شخصی است و کاملاً به شما بستگی دارد اما چیزی که شما بابد بدانید این است که زمانی خانواده ها به خاطر فرزندانشان، زندگی ای را ادامه میدهند که از لحاظ عاطفی مرده است. آسیب های زندگی کردن در این شرایط برای فرزند شما، کمتر از آسیب های  جدایی نیست. اگر قصد جدایی دارید، کاملاً منطقی شرایط را برای فرزندتان توضیح دهید و به او بگویید که قرار نیست هیچ کدام از شما او را تنها بگذارید و حتما این مراحل را زیرنظر مشاور و کنترل شده انجام دهید.

 برای جلوگیری از شکست عاطفی باید چه کرد ؟

دختران و پسران باید در رابطه هایشان محتاط باشند. دقت در انتخاب شریک عاطفی مناسب میتواند شمارا از این آسیب ها دور نگه دارد.

 

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره عشق به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: psychology.avije.org

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 


:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 فروردين 1401 | نظرات ()