فرار از عشق و عاشقی به چه دلیل روی میدهد؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عشق و عاشقی  بحث پرطرفدار روزهای جوانی و اتفاقا از مهم ترین مسائل این دوره از زندگی است. انتخاب درست شریک عاطفی از حیاتی ترین مسائل برای جوانان است. اما به راستی ملاک های صحیح برای عاشق شدن چیست؟ از نظر روانشناسی عاشق شدن علائمی دارد که باتوجه به آنها میتوانید ابراز عشق فرد مقابل خود را محک بزنید. درواقع روانشناسی عشق به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب شریک عاطفی مناسب آماده شوید. عاشق شدن اگر زمان مناسب و با فرد مناسب رخ دهد میتواند برای انسان تعالی بخش باشد اما انتخاب شریک عاطفی نامناسب و عشق های زودهنگام و خارج از چهارچوب میتواند مسبب اتفاقات تلخ بسیاری باشد. برای جلوگیری از تجربه کردن این اتفاقات ناگوار پیشنهاد میکنیم روابط خود را کنترل شده و زیر نظر مشاور پیش ببرید و از رفتار های هیجانی و شتابزده جلوگیری کنید.

علائم عشق و عاشقی

نشانه های عاشق شدن به حالت های جسمانی و رفتاری تقسیم میشود. فردی که عاشق باشد، توجه زیادی به عشق خود دارد و در همه جا سعی در بالابردن او دارد. اگر در رابطه عاطفی قرار گرفت برای پیشرفت شریک عشقی خود تلاش میکند. خود را در معرض دید او قرار میدهد و سعی میکند به هر روشی توجهش را جلب کند. حواسش پیش اوست و با رفتار خود به او ابراز محبت میکند. اگر از او دور باشد دچار تشویش و بی‌قراری میشود و برای دوباره دیدنش تلاش میکند. هنگام رو به رویی با او دچار تپش قلب و اضطراب میشود اما پس از پایان ملاقات احساس آرامش میکند. اگر درگیراحساسات عاشقانه شدید‌ یا به شما ابرازعلاقه شده و در مورد آن اطمینان ندارید، با استفاده از خدمات مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه میتوانید از حقیقی بودن این عشق یا مناسب بودن آن مطمئن شوید.

احساس عشق و عاشقی

احساس عشق و عاشقی یکی از زیباترین هیجاناتی است که انسان در طول زندگی خود تجربه میکند. احساس عشق بخشی از وجود انسان و غرایز اوست. هرکدام از ما ممکن است عاشق شویم و این امری کاملاً طبیعی است. چیزی که اهمیت دارد انتخاب درست شریک عاطفی و همینطور کنترل کردن احساس عشق است. همچنین برای جلوگیری از شکست های عاطفی نباید درمورد روابط عاطفیمان شتابزده و هیجان محور عمل کنیم. معمولاً عشق، چشم و گوش فرد را میبندد و فرد عاشق نصیحت ها و تذکر های دیگران را نادیده میگیرد و احساس میکند که بهترین انتخاب دنیا را دارد. این رفتارها میتواند عاقبت بسیار تلخی برای فرد داشته باشد و سرانجام او را نسبت به هرگونه ماجرای عشقی بدبین و دلسرد کند. کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج میتواند احتمال موفق بودن رابطه عشقی شما را بالا ببرد.

حفظ عشق و عاشقی

حفظ عشق و عاشقی بسیار پر اهمیت تر از شروع رابطه عاشقانست. برای اینکه احساس عشق را در سراسر زندگی خود حفظ کنید و زندگیتان مثل روز اول عاشقانه بماند، باید مهارت های لازم را یاد بگیرید. برای شروع بهتر است درمورد مثلث رابطه صحبت کنیم. از نظر استرنبرگ یک رابطه عاشقانه سه ضلع دارد که اضلاع آن صمیمیت، تعهد و رابطه جنسی است. یک رابطه زمانی موفق میشود که اضلاع آن در تعادل کامل با یکدیگر باشد. حفظ عشق و عاشقی و در تعادل نگه داشتن اضلاع مثلث استرنبرگ کار پیچیده‌ای نیست. با انجام فعالیت های مناسب میتوانید عشق خود را تا پایان زندگی حفظ کنید. برای مثال:

  • تشکر کردن از همسرتان را فراموش نکنید.
  • برای همسرتان نامه های عاشقانه بنویسید.
  • ابراز محبت های فیزیکی و کلامی را فراموش نکنید.
  • صداقت را در زندگیتان حفظ کنید.
  • بیش از حد از یکدیگر انتظار نداشته باشید

مشکلات عشق و عاشقی

مشکلات عشق و عاشقی

مشکلات عشق و عاشقی انواع مختلفی دارد. عاشق شدن میتواند موجب بروز مشکلاتی مثل عدم تمرکز و حواس‌پرتی و نوسانات هیجانی مختلف مثل استرس و اضطراب و همینطورعقب ماندن از برنامه های زندگی برای فرد شود. بخش دیگری از مشکلات  عاشقی مربوط به خانواده‌ها می‌شود. راضی کردن خانواده ها برای پذیرفتن عشقی که برای زندگی انتخاب کردیم مسئله ای جدی است که می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اینگونه مشکلات در جوامع امروزی بیشتر دیده می‌شود. هرچه سن فرد کمتر باشد مشکلات او در مورد انتخاب عشق با خانواده پررنگ تر میشود زیرا کنترل کردن اوضاع در این شرایط هیجانی نیازمند صبر و تجربه است. خانواده ها باید با همدلی و صبر فرزندانشان را در این زمینه راهنمایی کنند و از لجبازی کردن با آنها خودداری کنند. همچنین جوانان نیز باید از تجربه ی خانواده ها استفاده کنند و شتابزده عمل نکنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر

فرار از عشق و عاشقی

فرار از عشق و عاشقی موضوعی جدی است که شیوع آن در جوانان رو به افزایش است. گاهی این اتفاق به دلیل تجربه های ناگوار گذشته و شکست های عاطفی فرد رخ میدهد. فردی که یکبار تجربه ی تلخی از عاشق شدن دارد، نسبت به تمام رابطه ها بد بین میشود و سعی میکند تا حد امکان از برقراری هرگونه ارتباط عاطفی دوری کند. تجربه های شنیداری یا دیداری مربوط به دیگران نیز در این زمینه بی تأثیر نیستند. دیدن خیانت های پی در پی در زندگی اطرافیان و از هم پاشیده شدن کانون گرم عاطفی آنها میتواند شمارا نسبت به احساس عشق سرد کرده و باعث شود از عشق فرار کنید. هرچه در سنین پایین تر شاهد اینگونه اتفاقات باشید، امکان دوری از عشق و عاشقی در شما بالاتر میرود. البته با کمک گرفتن از مشاوره میتوانید این مشکل را برطرف کنید.

سن مناسب عشق و عاشقی

سن مناسب عشق و عاشقی در هر فردی متفاوت است اما چیزی که اهمیت دارد رسیدن به بلوغ های لازم برای برقراری رابطه است. برقراری رابطه ی جدی نیازمند رسیدن به بلوغ های روانی، مالی، اجتماعی و جنسی است. اگر زمانی درگیر رابطه ی عاشقانه شوید که هنوز به بلوغ کامل نرسیدید و آمادگی های لازم برای برقراری رابطه را ندارید ممکن است آسیب های زیادی از این رابطه ببینید و نسبت به عشق بدبین شده و بعد از آن  برای همیشه فرار از عشق و عاشقی کنید . برقراری رابطه نیازمند شناخت کافیست و شناخت مسئله ای زمان بر است. پس باید فرصت کافی به خودتان و فرد مقابلتان داده و صبور باشید. در دوران آشنایی کوچک ترین علائم را نادیده نگیرید و به همه چیز دقت کنید. معمولا پسران، بالای ۲۶ سال به بلوغ های لازم برای ازدواج میرسند و دختران کمی زودتر.

عشق های دروغین

عشق های دروغین مسئله ای است که این روز ها بسیار شایع شده است. دختران و پسران بسیاری در دام های وسوسه انگیز عشق دروغین گیرافتاده اند. برای اینکه درگیر اینگونه روابط دروغین نشوید، بهتر است ملاک های محکمی برای انتخاب پارنتر خود داشته باشید و از همه مهم تر از برقراری روابط پنهانی و دور از اطلاع خانواده خودداری کنید. در دوران آشنایی به رفتارهای پارنتر خود دقت کنید هیچگونه علامتی را نادیده نگیرید. رفتار های هرفرد مهم ترین ملاک برای تشخیص صحت گفته های اوست. مطالعه در این زمینه و کمک گرفتن از مشاور میتواند تاحد زیادی به دوری شما از مشکلات عشق و عاشقی کمک کند. دانستن علائم عشق و عاشقی  و همینطور علائم عشق دروغین میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد تا گرفتار اینگونه عشق ها نشوید. اگر دچار عشق دروغین شدید سعی کنید که تجربه ی تلخ خود را تعمیم نداده و بدبین نشوید.

عشق های دروغین

عشق و عاشقی در میانسالی

عشق و عاشقی در میانسالی بحث چالش برانگیزی است. چیزی که باید بدانید این است که عشق سن خاصی ندارد و هرکس در هرسنی ممکن است عاشق شود. نباید اجازه دهید حرف دیگران شما را از داشتن احساس عشق و عاشقی شرمسار کند. اگر همسر خودرا از دست داده اید، اگر در رابطه ی عاطفی خود دچار شکست شده یا رابطه تان به جدایی کشیده شده، اجازه دهید احساس عشق دوباره وجود شمارا فراگیرد و به زندگیتان روح تازه ای بخشد. هیچ وقت برای زندگی کردن و عاشق شدن دیر نیست پس هیچ نگرانی ای دراین مورد نداشته باشید. زندگیتان را از نو شروع کنید و به حرف های دیگران اهمیتی ندهید. هیچ چیز از شما و خوشبختی تان مهم تر نیست. اما برای دوباره عاشق شدن نیز باید دقت کرده و در دام هوس ، عشق های دروغین و اینگونه موارد نیوفتید.

سوالات متداول

برای حفظ عشق و عاشقی چه باید کرد ؟

حفظ عشق و عاشقی و در تعادل نگه داشتن اضلاع مثلث استرنبرگ کار پیچیده‌ای نیست. با انجام فعالیت های مناسب میتوانید عشق خود را تا پایان زندگی حفظ کنید. برای مثال تشکر کردن از همسرتان را فراموش نکنید. برای همسرتان نامه های عاشقانه بنویسید.

فرار از عشق و عاشقی به چه دلیل روی میدهد؟

این اتفاق به دلیل تجربه های ناگوار گذشته و شکست های عاطفی فرد رخ میدهد. فردی که یکبار تجربه ی تلخی از عاشق شدن دارد، نسبت به تمام رابطه ها بد بین میشود و سعی میکند تا حد امکان از برقراری هرگونه ارتباط عاطفی دوری کند.

سن مناسب برای عشق و عاشقی چه سنی است؟

سن مناسب عشق و عاشقی در هر فردی متفاوت است اما چیزی که اهمیت دارد رسیدن به بلوغ های لازم برای برقراری رابطه است. برقراری رابطه ی جدی نیازمند رسیدن به بلوغ های روانی، مالی، اجتماعی و جنسی است

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره روانشناسی عشق  به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: https://psychology.avije.org/

 




:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: