چرا دختران جوان در اینستاگرام آسیب پذیر هستند؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اینستاگرام یک رسانه بصری فوق العاده است که به ویژه بر روی دختران جوان تاثیر دارد.

مشاوران خانواده می‌گویند: «دختران جوان عکس‌های افراد مشهور را می‌بینند و معتقدند که برای زیبا شدن باید دقیقاً شبیه کایلی جنر به نظر برسند.» «بسیاری از این عکس‌ها در عکاسی یا از زوایای خاص گرفته شده‌اند و از نور بسیار جذابی استفاده می‌کنند. "

مشاوران روانشناسی بالینی آویژه می‌گویند: «اینستاگرام دنیایی است که در آن همه چیز ویرایش می‌شود و لزوماً واقعیت نیست.» توسعه یک برنامه اینستاگرامی که کودکان و نوجوانان را هدف قرار می‌دهد «غیر مسئولانه» است.

«رسانه‌های اجتماعی راهی ثابت برای مقایسه خود با دیگران و تکیه بر ابزارهای سطحی برای ایجاد عزت نفس، مانند تعداد لایک‌ها یا کامنت‌هایی که در یک پست دریافت می‌کنید، ارائه می‌دهند. و برخلاف مجلات یا تلویزیون و فیلم‌ها، که حتی بچه‌ها معمولاً می‌دانند که مقدار مشخصی از گریم و ویرایش حرفه‌ای و فیک بر روی بازیگران اتفاق می افتد، رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این تصور را به وجود می‌آورند که «واقعی‌تر» هستند، در حالی که نیستند!.»

دختران جوان و نوجوانان نیز مستعد تأثیرات فرهنگی هستند که در رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج است.بلاگرهای اینستاگرام لاغری را تجلیل می‌کند و در عین حال عادات منفی بهداشتی را برای دستیابی به آن ترویج می‌کند و کاهش وزن را حتی زمانی که از نظر پزشکی نباید باشد را بی پروا تبلیغ می کنند.

تبلیغ فرهنگ غلط زیبایی

«رسانه‌های اجتماعی انگ بی‌رحمانه‌ای را علیه افرادی که در بدن‌های بزرگ‌تر زندگی می‌کنند، تبلیغ می کنند.» سهولت کار با رسانه‌های اجتماعی در ایجاد فیلترها و انتشار تصاویر ویرایش‌شده ممکن است به این موضوع کمک کند.

رسانه‌های اجتماعی با فیلتر می‌توانند به بچه‌های ما این باورهای مشکل‌ساز را تلقین کنند که بدن‌های بزرگ غیرجذاب، ناسالم و حتی نشانه‌ای از شخصیت ضعیف هستند. بدیهی است که این می‌تواند به طور خطرناکی برای بچه‌هایی که در آن جثه‌های بزرگ‌تر دارند تأثیر داشته باشد.

این امر نگران کننده است، زیرا بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، از هر شش کودک 6 تا 11 ساله یک نفر و از هر پنج نوجوان 12 تا 19 ساله یک نفر چاق محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: ضرورت مشاوره ازدواج چیست؟

«اطلاعات اخیر و همچنین تجربه بالینی ، نشان داده است که به ویژه دختران در برابر مقایسه‌های منفی بدن و تصاویر بدن خود با دیدن عکس‌ها و ویدیوهای دخترانی با بدن «عالی» آسیب‌پذیر هستند.

از سوی دیگر، رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام میتواند برای بچه ها مزایایی هم داشته باشد. «استدلالی وجود دارد که می‌توان گفت که داشتن یک پلتفرم خاص برای بچه‌ها می‌تواند با کنترل‌های بیشتر و محتوای مناسب سن، ایمن‌تر باشد و همچنین بچه‌ها را از استفاده از نسخه‌های بزرگسالان برنامه بازدارد».

اما «عاقلانه است که کودکان را تا زمانی که ممکن است و می توانیم از رسانه‌های اجتماعی دور نگه داریم».

مزایای بالقوه اینستاگرام مخصوص کودکان

کنار گذاشتن بچه‌های کوچک‌تر از اینستاگرام  فعلی و رفتن به فضایی منظم‌تر برای خودشان، می‌تواند مزایایی داشته باشد.  اگر قرار باشد که کودکان به هر حال در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشند، ممکن است فضای امن تری برای آنها ایجاد کنیم.

رسانه‌های اجتماعی، چه از طریق اینستاگرام بچه‌ها یا سایر اپلیکیشن‌ها، می‌توانند مزایای دیگری مانند اتصال بچه‌ها به دوستانشان در زمانی که نمی‌توانند از نظر فیزیکی با هم باشند، داشته باشد.

افزایش عزت‌نفس با پیروی از اینفلوئنسرهای خوش هیکل، بسیار مضر است.

مشکل این است که بیشتر پلتفرم‌های کودکان... احتمالاً برای تبلیغات و بازاریابی محصولات استفاده می‌شوند و امکان جذب شکارچیان جنسی را دارند.

"مشکل این است که بیشتر پلتفرم‌های کودکان احتمالاً منجر به تشویق افزایش استفاده و ایجاد ترس از دست دادن چیزی می‌شوند، احتمالاً برای تبلیغات و بازاریابی محصولات استفاده می‌شوند و امکان جذب شکارچیان جنسی را دارند." می گوید. امید او این است که همه ذینفعان به طور جدی پیامدهای سلامت روانی و جسمی آنچه ایجاد می‌کنند و تأثیر آن بر کودکان را در نظر بگیرند.

بنابراین، به گفته کارشناسان خانواده آوِیژه، خطرات ایجاد یک رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام کودکان ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد. این موضوعی است که محققان به‌ویژه در رابطه با پیامدهای بلندمدت به تازگی شروع به بررسی آن کرده‌اند.

منبع:

https://virgool.io/@family_counselling/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-phkffgod40lw





:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: