عوارض جانبی واکسن کووید-19 برای کودکان
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

واکسن کرونا کووید-۱۹ برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله بالاخره آمد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری واکسن اطفال فایزر را در 2 نوامبر 2021 به طور رسمی تایید کرد.

برخی از خانواده ها در مورد عوارض جانبی احتمالی واکسن نگران هستند. به هر حال، بسیاری از بزرگسالان برخی از عوارض جانبی واکسن کووید-19 خود را تجربه کرده اند، به ویژه پس از دوز دوم.

خوشبختانه، داده‌ها نشان می‌دهند که عوارض جانبی واکسن در بین کودکان عموماً خفیف تا متوسط ​​است. در آزمایش فایزر، هیچ عارضه جانبی شدیدی در بین 1517 کودکی که واکسن را دریافت کردند، یافت نشد.

مشاوره روانشناسی خانواده آویژه با متخصصان در این زمینه گفتگو کرده است تا به والدین کمک کند تا بهتر متوجه شوند که کودکان پس از واکسن کووید-19 احتمالاً چه عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد. مهمتر از همه، ما متوجه شدیم که والدین چه کاری می توانند انجام دهند تا به فرزندانشان کمک کنند احساس بهتری داشته باشند.

 

عوارض جانبی واکسن کووید-19 برای کودکان

تا کنون، آنچه ما در مورد عوارض جانبی واکسن برای کودکان می دانیم از داده های مطالعه آزمایشی منتشر شده توسط شرکت فایزر Pfizer است. در مجموع 2268 کودک در این کارآزمایی شرکت کردند که 1517 کودک واکسن دریافت کردند و 751 کودک دارونما دریافت کردند. کودکان شرکت کننده در کارآزمایی دوز دریافتی بزرگسالان و نوجوانان را دریافت کردند.

مدیر اجرایی مرکز بهداشت خانواده سلامت UCI، می‌گوید در میان کودکانی که واکسن دریافت می‌کنند، هیچ واکنش یا عوارض جانبی شدیدی مشاهده نشد. او می افزاید، همچنین هیچ واکنش آلرژیک شدیدی از جمله هیچ موردی از آنافیلاکسی گزارش نشده است.

نکته مهم این است که هیچ گزارشی از میوکاردیت یا پریکاردیت3 وجود ندارد، که یک عارضه جانبی شدید اما قابل کنترل است که عمدتاً در بین مردان جوانی که واکسن‌های mRNA مانند واکسن فایزر دریافت می‌کنند گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

اما اگر عوارض جانبی وجود داشته باشد، والدین می خواهند تمام جزئیات را بدانند تا بتوانند خود و فرزندانشان را آماده کنند. آیا عوارض جانبی واکسن به معنای از دست دادن مدرسه است؟ آیا بچه ها ناراحت می شوند یا احساس بیماری می کنند؟ بیایید نگاهی به عوارض جانبی احتمالی و آنچه در مورد آنها باید بدانیم بیاندازیم.

 

شایع ترین عوارض جانبی

داده‌های کارآزمایی نشان داد که شایع‌ترین عوارض جانبی در کودکان درد در بازویی است که در آن تزریق انجام شده است، 71 تا 74 درصد از کودکان این درد را تجربه می‌کنند. پس از آن، احساس خستگی شایع ترین عارضه جانبی بعدی بود که 39 درصد از بچه ها را تحت تأثیر قرار داد.

سردرد نیز تا حدودی شایع بود، به طوری که 28 درصد از کودکان سردرد را تجربه کردند. قرمزی (19%) و تورم (15%) در محل تزریق نیز نسبتاً شایع بود.

 

عوارض جانبی کمتر رایج

خبر خوب این است که برخی از علائم شبیه آنفولانزا - آنهایی که باعث می شود بچه ها احساس بیماری کنند - کمتر رایج بودند. فقط 8 درصد از بچه ها تب بعد از واکسیناسیون داشتند، 5 درصد اسهال داشتند و 2 درصد استفراغ داشتند. 10 درصد از بچه ها دچار لرز، 12 درصد درد عضلانی و 5 درصد درد مفاصل بودند.

بیشتر بخوانید: ضرورت مشاوره ازدواج چیست؟

دوز اول در مقابل دوز دوم

همانطور که در مورد بزرگسالان بود، برخی از کودکان پس از دوز دوم، زمان سخت تری با عوارض جانبی سیستمیک (تب، احساس ناخوشی) داشتند.

مدیر پزشکی و متخصص اطفال، توضیح داد که این به این دلیل نیست که کودکان دوز متفاوتی برای تزریق دوم دریافت می‌کنند. در عوض، سیستم ایمنی آنها ممکن است بار دوم واکنش متفاوتی نشان دهد.

«ممکن است پس از تزریق دوم، عوارض جانبی بیشتری احساس شود، زیرا سلول‌های ایمنی از تزریق اول آماده پاسخ سریع‌تر و تهاجمی‌تر در بار دوم هستند». اما این چیز خوبی است. «این به ما می‌گوید که بدن در پاسخی که مدنظر است، آنتی‌بادی می‌سازد».

بیشتر بخوانید: 10 دلیل اصلی برای مراجعه به مشاوره خانواده

 

عوارض جانبی واکسن چقدر طول می کشد؟

متخصصان ویژه اطفال می گوید که والدین باید انتظار داشته باشند که عوارض جانبی چند روز طول بکشد.

اگر نگرانی در مورد عوارض جانبی روی فرزندتان دارید و فعالیت‌های او را محدود می‌کند، ممکن است بخواهید واکسن او را در زمانی برنامه‌ریزی کنید که در صورت داشتن عوارض جانبی قوی‌تر، بتوانید با او در خانه بمانید.

«سعی کنید واکسیناسیون را در روز چهارشنبه برنامه ریزی کنید تا بتوانید آخر هفته را تعطیل کنید.

عوارض جانبی کودکان چگونه با عوارض جانبی بزرگسالان مقایسه می شود؟

از آنجایی که والدین به فکر واکسینه کردن فرزندان خود هستند، بسیاری از آنها عوارض جانبی را که پس از واکسینه شدن در برابر کووید تجربه کرده اند به خاطر می آورند. برخی از بزرگسالان عوارض جانبی بسیار شدیدی را تجربه کردند و به یک روز مرخصی از محل کار پس از تزریق واکسن، به ویژه پس از دوز دوم نیاز داشتند.

تاکنون بیشتر عوارض جانبی گزارش شده در بین کودکان خفیف‌تر بوده است.

در کارآزمایی های فایزر در این جمعیت، هیچ عارضه جانبی جدی، از جمله گزارشی از میوکاردیت گزارش نشده است. کودکان علائم خفیف مشابه آنفولانزا را نسبت به بزرگسالان تجربه کنند که طی چند روز برطرف می شود."

کودکان به طور کلی در مقایسه با نوجوانان و بزرگسالانی که واکسن را دریافت کرده اند، عملکرد بسیار خوبی داشته اند.

به طور کلی، عوارض جانبی در کودکان کوچکتر خفیف تر بود. نوجوانان و بزرگسالان جوان نرخ بالاتری از تب، خستگی، سردرد، لرز و درد عضلانی را تجربه کردند.

 

نکاتی برای مدیریت عوارض جانبی

بعید نیست که فرزند شما عوارض جانبی آزاردهنده ای را تجربه کند، اما همه کودکان متفاوت هستند و برخی از کودکان ممکن است عوارض جانبی چالش برانگیزتری را نسبت به دیگران تجربه کنند. این ممکن است به ویژه پس از دوز دوم واکسن آنها صادق باشد.

با این حال، می توانید مطمئن باشید که چندین راه موثر برای تسکین ناراحتی های فرزندتان وجود دارد. در اینجا چند نکته مورد تایید پزشک آورده شده است.

 

داروها

مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن را می توان برای تسکین تب و درد استفاده کرد. دکتر بوریس می گوید: اگر متوجه تورم، قرمزی یا خارش در محل تزریق واکسن شدید، می توانید آنتی هیستامین را امتحان کنید.

مثل همیشه، حتماً برای هر گونه توصیه در مورد دوز با پزشک اطفال تماس بگیرید و مطمئن شوید که این داروها برای کودک شما مناسب هستند.

 

درمانهای خانگی

اگر کودک شما تورم، درد یا قرمزی را در محل تزریق تجربه کرد، استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. اگر کودک شما تب کرد، دکتر گوردون نوشیدن مایعات فراوان و سبک لباس پوشیدن برای راحت ماندن را توصیه می کند.

دکتر دیتر از طرفداران زیادی برای استراحت بیشتر پس از تزریق است و می گوید سوپ مرغ نیز می تواند بسیار مفید باشد (این فقط یک افسانه نیست!). او توصیه می کند در صورتی که ناحیه ای که واکسن تزریق شده قرمز و حساس به مدت بیش از دو روز باقی بماند، با یک متخصص اطفال صحبت کنید.

https://virgool.io/@family_counselling/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-covid-19-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-qps2l8qfmwqk





:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: