گام هایی برای عذرخواهی از فرزندتان
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

مالک احساسات خود باشید و مسئولیت آنها را بپذیرید.

اشکالی ندارد که ناامید باشید و اشکالی ندارد که گاهی اوقات ناراحت باشید - ما همیشه این را به بچه هایمان می گوییم. فقط به یاد داشته باشید که نحوه واکنش ما به این احساسات همیشه خوب نیست. فریاد زدن یا به هم زدن درها اشکالی ندارد. بچه‌های شما تماشا می‌کنند - پس طوری واکنش نشان ندهید که نمی‌خواهید آنها را الگو برداری کنند.

احساستان را به عملی کنید.

در عذرخواهی خود توضیح دهید که چرا چنین احساسی داشتید. چه اتفاقی افتاد که باعث شد چنین واکنشی نشان دهید؟ فقط از این به عنوان فرصتی برای سرزنش استفاده نکنید ("متاسفم که فریاد زدم، اما اگر ماشین هایتان را می گرفتید به پایم آسیب نمی رساند.")

بابت رفتارتان عذرخواهی کنید

اشاره کنید که کدام اقدام شما نامناسب بوده و دلیل آن را توضیح دهید. بچه های شما یاد خواهند گرفت که نمی توانند اینطور رفتار کنند.

احساسات فرزندتان را بشناسید.

به آنها نشان دهید که می دانید آسیب دیده اند یا ترسیده اند. اگر جرقه عمل شما توسط کاری انجام شده یا نکرده است، مطمئن شوید که آنها درک می کنند که محبت شما بر این اساس نیست که آنها انتظارات شما را برآورده کنند.

 

5. نحوه برنامه ریزی خود را برای جلوگیری از این وضعیت در آینده به اشتراک بگذارید.

این یک فرصت عالی است تا به فرزند خود بیاموزید که چگونه از اشتباهات ما درس بگیرد و خود را بهبود بخشد. برای اینکه مثلاً دیگران را سرزنش نکنید یا فریاد نزنید، هدفتان را مشخص کنید.

 

6. طلب ​​بخشش کنید.

این می تواند به سادگی "آیا می توانی مرا ببخشی؟" باشد.

 

7. تمرکز بر اصلاحات و راه حل ها

پیشنهاد دهید تا با فرزندتان در مورد مشکل صحبت کنید و راه حل هایی برای آن پیدا کنید.

عذر خواهی از کودک کار درستی است؟

این تصور که عذرخواهی والدین از کودک نشانه ضعف و یا عدم اقتدار است، اصلا پذیرفتنی نیست. شما با پذیرفتن اشتباه خود و عذرخواهی از کودک به او می آموزید که قصد نادیده گرفتن قوانین و ادب را ندارید. چنین رفتاری نه تنها اقتدار شما را زیر سوال نمی‌برد بلکه می‌توانید یک الگوی خوب برای فرزندان خود بوده و او را تشویق کنید که در صورت انجام هر کار اشتباهی، باید عذرخواهی کند. به همین دلیل ما در ادامه به مزایا و اهمیت عذرخواهی از کودک اشاره می کنیم.

عذرخواهی از کودک به او مسئولیت پذیری را می آموزد

همه پدر و مادرها دوست دارند رفتار و خلقیات پسندیده را به فرزندان خود بیاموزند تا آن ها روابط سالم و بهتری را با دیگران برقرار کنند. یکی از این خلقیات، افزایش مهارت مسئولیت پذیری کودک است. برای اینکه کودک بیاموزد در برابر خطاها و اشتباهات خود مسئول بوده و باید در قبال کارهای اشتباه خود عذرخواهی کند، باید خودمان این رفتار را در خود تقویت کنیم. بنابراین هر زمان که احساس کردید که رفتار شما اشتباه بوده است با عذرخواهی از فرزند به او یاد می‌دهید که باید مسئولیت اشتباهش را بپذیرد.

مشاوره فمیلیکو





:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: