آیا واژن بعد از زایمان کشیده می‌شود؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی


همه چیز با کف لگن شما شروع می شود و ما در مشاوره فمیلیکو همه چیزهایی را که باید بدانید به شما می گوییم.

 

قرار نیست بعد از بچه دار شدن تا آخر عمر بی اختیاری ادرار داشته باشید.
 

این یک تذکر درستی که به افراد باردار گفته می شود: بچه دار شوید و آماده باشید تا از یک زندگی در معرض خطر، در کنار سایر موارد نامطلوب استقبال کنید. فرض اساسی این است که زایمان شما را به شکستگی کف لگن محکوم می کند و این دقیقاً همین طور است.

 

 

کف لگن شما یک عضله است و نیاز به ورزش دارد
اکنون، فداکاری‌های فیزیکی زیادی وجود دارد که بدن برای رشد و به دنیا آوردن یک کودک از سر می‌گذرد. و گاهی اوقات، به دلیل حاملگی، ترومای مربوط به زایمان، یا سایر شرایط موجود، اثرات زایمان بسیار فراتر از مرحله پس از زایمان برای فرد تولد باقی می ماند.

 

با این حال، برای اکثر زایمان‌های بدون عارضه واژینال و سزارین، این ایده که شما برای همیشه هنگام خندیدن یا سرفه کردن خود بی اختیار ادرار می‌کنید، یک افسانه و در عین حال مضر است. با درمان اختصاصی کف لگن خود، مدام ادرار نخواهید کرد، یا مجبور نیستید.

 

ببینید، کف لگن مانند هر عضله دیگری در بدن شماست (اما بسیار سردتر است، زیرا یک تن از کار فوق العاده را انجام می دهد).

 

عضله کف لگن چیست؟
به طور خلاصه، کف لگن شما باورنکردنی است. مانند یک بانوج در ناحیه پرینه شما قرار می گیرد و به مثانه، مجرای ادرار، واژن، مقعد و راست روده متصل می شود. مثانه، روده ها و رحم شما روی آن قرار می گیرند و از جلو به پشت و پهلو به پهلو از استخوان شرمگاهی تا دنبالچه شما متقاطع می شوند.

 

می تواند بالا و پایین حرکت کند. باز و بسته شدن مجرای ادرار، واژن و مقعد خود را کنترل کنید. و حاوی شبکه ای غنی از بافت همبند و فاسیا است.

 

به عبارت دیگر، BFD است. زمانی که ادرار می کنید، مدفوع می کنید، رابطه جنسی دارید، به ارگاسم می پردازید، می ایستید، می نشینید، ورزش می کنید - تقریباً همه چیز کف لگن خود را درگیر می کنید. و به شدت تحت تاثیر وزن حاملگی و ضربه ناشی از زایمان طبیعی (یا فشار دادن قبل از سزارین برنامه ریزی نشده) قرار می گیرد، زیرا کشش، کشیده شدن و آسیب بافت نرم را تجربه می کند.

 

کف لگن پر از شگفتی است. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید
1. بی اختیاری پس از زایمان طبیعی است - اما فقط برای مدت محدودی
با توجه به سفری که کف لگن شما با بارداری و زایمان طی کرده است، پس از زایمان ضعیف خواهد بود. Erica Azzaretto Michitsch، PT، DPT، WCS، یکی از بنیانگذاران فیزیوتراپی Solstice در شهر نیویورک، می گوید به همین دلیل، ممکن است تا شش هفته پس از زایمان در نگه داشتن ادرار خود، به ویژه زمانی که می خندید یا سرفه می کنید، مشکل داشته باشید.

 

اگر آسیب دیدید یا پارگی درجه دو یا بیشتر داشتید، ممکن است تا سه ماه پس از زایمان بی اختیاری را تجربه کنید. «آیا می خواهیم این اتفاق بیفتد؟ نه، بیلی می گوید. "اما این احتمال دارد." اگر هیچ پارگی یا آسیب مستقیمی به کف لگن وارد نشد، «تا سه ماهگی شلوار نباید ادرار کند».

 

2. بسیار نادر است که شما پس از بچه دار شدن "شل" باشید
این ایده که شما "شل" هستید، فقط یک ترس توهین آمیز و جنسیتی نیست. از نظر بالینی نادرست است! «بسیار به ندرت کسی پس از تولد «شل» می شود. کارا مورتیفوگلیو، PT، DPT، WCS، یکی از بنیانگذاران فیزیوتراپی Solstice در شهر نیویورک، توضیح می‌دهد که تن کف لگن شما در واقع بالاتر است.

 

عضلات کف لگن در دوران بارداری کشیده می شوند و با زایمان کشیده می شوند. مورتیفولیو می‌گوید در نتیجه، «عضلات معمولاً در پاسخ سفت می‌شوند.» فشار دادن طولانی مدت، پارگی، بخیه زدن و/یا اپیزیوتومی تنها باعث افزایش تنش و التهاب و فشار اضافی به ناحیه می شود.

چرا زایمان باعث گشادی واژن در زنان می‌شود؟
همانطور که گفتیم یکی از شایع ترین و مهم ترین دلایل گشادی واژن، زایمان طبیعی است. قطر واژن بانوان حدود 2.1 سانتی متر تا 3.5 سانتی متر می‌باشد. در هنگام داشتن رابطه جنسی، قطر واژن کمی بیشتر از این اندازه می‌شود اما در هنگام زایمان طبیعی، اندازه متوسط سر نوزاد حدود 11 سانتی متر است! بنابراین در هنگام زایمان، جنین با عبور از واژن، بافت های این ناحیه را دچار کشیدگی می‌کند. در بعضی از موارد، کشیدگی واژن به اندازه‌ای است که بعد از زایمان به راحتی قابل ترمیم نخواهد بود و در نتیجه سبب گشادی واژن بعد از زایمان می‌شود. پس بهتر است قبل از اینکه دچار کشیدگی و شل شدن واژن شوید، از این اتفاق جلوگیری کنید.

چگونه از گشاد شدن واژن بر اثر زایمان طبیعی جلوگیری کنیم؟
معمولا بیشتر مادرانی که بیش از دو زایمان طبیعی داشته‌اند در زایمان سوم، بافت واژن و عضلات لگن در آن ها دچار افتادگی و سستی می‌شود. اما به نظر شما امکان جلوگیری از شل شدن واژن بعد از زایمان وجود دارد؟ جواب ما به این سوال مثبت است و در اینجا به دو روش برای جلوگیری از گشادی واژن اشاره می‌کنیم:

برخی از تمرینات هستند که به کنترل گشادی واژن بعد از زایمان، کمک زیادی می‌کنند. تمرین کگل با تقویت عضلات کف لگن بعد از زایمان، سبب ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی می‌شود. البته برای شروع این تمرینات لازم است حتما با پزشک خود صحبت کنید و از او اجازه بگیرید.

با توجه به شدت زایمان طبیعی مادر، روند زایمان نیز می‌تواند منجر به تورم اندام های واژن شود. برخی از پزشکان برای خروج راحت تر نوزاد در هنگام زایمان از دستگاه فورسپس و وکیوم برای برش ناحیه بین واژن و مقعد مادر استفاده می‌کنند که در جلوگیری از کشش زیاد واژن، بی تاثیر نیست. در واقع تحقیقات فمیلیکو نشان می‌دهد خروج آرام نوزاد، مانع از تغییرات زیاد عضلات کف لگن و بافت واژن می‌شود.

منبع:

 

https://familico.ir/vagina-after-pregnancy/

 

https://www.verywellfamily.com/what-happens-to-your-vagina-after-pregnancy-4156275

https://www.healthline.com/health/parenting/your-pelvic-floor-explained

 





:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: