چه کسی بیشتر خیانت می کند؟ جمعیت شناسی خیانت
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

چند ماه آخر سال 1400 ما را با طوفانی از پوشش خبری در مورد آزار و اذیت و آزار جنسی مواجه کرد، به طوری که مردان قدرتمند از هالیوود تا واشنگتن دی سی به دلیل سوء رفتار جنسی آبروریزی کردند. این در سال جدید ادامه دارد. اکثر این مردان متاهل هستند.

زمانی که مجله تایم، سکوت‌شکن‌ها را به‌عنوان «شخصیت سال» 1400 انتخاب کرد، تعداد کمی از افراد به گروه دیگری از زنان که تحت تأثیر منفی این پیامدها قرار گرفتند توجه کردند - همسران مردانی که درگیر کارهای نامناسب یا حتی مجرمانه (در برخی موارد) بودند. رفتار جنسی برای این زنان، آزار و اذیت جنسی به معنای خیانت نیز هست.

به طور کلی، مردان بیشتر از زنان خیانت می‌کنند: طبق داده‌های اخیر نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS) 20 درصد از مردان خائن و 13 درصد از زنان گزارش کردند که در زمان ازدواج با فردی غیر از همسرشان رابطه جنسی داشته‌اند.

 

با این حال، همانطور که شکل بالا نشان می دهد، این شکاف جنسیتی بر اساس سن متفاوت است. در میان بزرگسالان 18 تا 29 ساله که  ازدواج کرده اند، زنان کمی بیشتر از مردان در خیانت مقصر هستند (11٪ در مقابل 10٪). اما این شکاف به سرعت در بین سنین 30 تا 34 سال معکوس می شود و در گروه های سنی بزرگتر بیشتر می شود. خیانت در مردان و زنان در دوران میانسالی افزایش می یابد. زنان در دهه 60 خود بیشترین میزان خیانت (16٪) را گزارش می کنند، اما این سهم در بین زنان 70 و 80 ساله به شدت کاهش می یابد. در مقایسه، میزان خیانت مردان 70 ساله بالاترین (26٪) است و در بین مردان 80 ساله و بالاتر (24٪) همچنان بالا است. بنابراین، شکاف جنسیتی در خیانت در میان مسن ترین گروه سنی (سن بالای 80 سال) به اوج می رسد: تفاوت 18 درصدی بین مردان و زنان.

 

 


داده های مربوط به خیانت دهه 1990 نشان می دهد که مردان همیشه بیشتر از زنان خیانت می کنند. با این حال، مردان مسن‌تر نسبت به همسالان جوان‌تر خود در گذشته، بیشتر خیانت نمی‌کردند. در دهه 1990، میزان خیانت در میان مردان 50 تا 59 ساله (31 درصد) و زنان 40 تا 49 ساله (18 درصد) به اوج خود رسید. برای مردان و زنان در انتهای طیف سنی پایین تر بود. بین سال‌های 2000 تا 2009، بیشترین میزان خیانت به مردان 60 تا 69 ساله (29 درصد) و زنان 50 تا 59 ساله (17 درصد) منتقل شده است. در همین حال، شکاف جنسیتی در سنین 80+ از 5 درصد به 12 درصد در دو دهه افزایش یافته است.

احتمالاً یک اثر نسلی یا گروهی به این شکاف جنسیتی در حال تغییر در خیانت کمک می کند. همانطور که نیکلاس ولفینگر در مشاوره فمیلیکو قبلی اشاره کرد، آمریکایی‌هایی که در دهه‌های 1940 و 1950 متولد شده‌اند، بالاترین میزان رابطه جنسی خارج از ازدواج را گزارش کردند، شاید به این دلیل که آنها اولین نسل‌هایی بودند که در طول انقلاب جنسی به بلوغ رسیدند. تحلیل من بر اساس جنسیت نشان می دهد که مردان و زنان در رابطه با رابطه جنسی خارج از ازدواج از الگوی سنی کمی متفاوت پیروی می کنند. زنان متولد دهه 1940 و 1950 بیش از سایر زنان نسبت به همسر خود خیانت می کنند و مردان متولد دهه 30 و 40 نسبت به سایر گروه های سنی مردان دارای نرخ بالاتری هستند. نرخ بالاتر خیانت در بین این دو گروه به تغییر الگوی شکاف جنسیتی با افزایش سن آنها در طول زمان کمک می کند.

علاوه بر جنسیت و سن، میزان خیانت با تعدادی دیگر از عوامل جمعیتی و اجتماعی نیز متفاوت است. به عنوان مثال، خیانت در میان بزرگسالان سیاه پوست تا حدودی رایج تر است. حدود ۲۲ درصد از سیاهپوستانی که ازدواج کرده‌اند، گفته‌اند که به همسرشان خیانت کرده‌اند، در حالی که این رقم در سفیدپوستان ۱۶ درصد و اسپانیایی‌ها ۱۳ درصد است. و در میان مردان سیاه پوست، این میزان بالاترین میزان است: 28 درصد گزارش کردند که با فردی غیر از همسرشان رابطه جنسی داشته اند، در مقایسه با 20 درصد مردان سفید پوست و 16 درصد از مردان اسپانیایی تبار.

هویت سیاسی، پیشینه خانوادگی و فعالیت مذهبی یک فرد نیز به خیانت یا عدم خیانت بستگی دارد. به طور کلی، دموکرات‌ها، بزرگسالانی که در خانواده‌های سالم بزرگ نشده‌اند، و کسانی که به ندرت یا هرگز در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کنند، بیشتر از دیگران به همسر خود خیانت کرده‌اند. به عنوان مثال، 15 درصد از بزرگسالانی که با هر دو والدین بیولوژیکی بزرگ شده اند، قبلاً به همسر خود خیانت کرده اند، در مقایسه با 18 درصد از افرادی که در خانواده های سالم بزرگ نشده اند.

از سوی دیگر، داشتن مدرک دانشگاهی با شانس بالاتر خیانت مرتبط نیست. تقریباً سهم مساوی از بزرگسالان تحصیل کرده دانشگاهی و آنهایی که دبیرستان یا تحصیلات کمتری دارند به همسر خود خیانت کرده اند (16٪ در مقابل 15٪)، و سهم در میان بزرگسالان با تحصیلات دانشگاهی کمی بیشتر است (18٪).

با توجه به اینکه بسیاری از این عوامل می توانند به هم مرتبط باشند، من در روانشناسی فمیلیکو یک مدل رگرسیون را برای آزمایش تأثیر مستقل هر عامل اجرا کردم. اساساً با مساوی نگه داشتن سایر عوامل، آیا هر یک از عوامل باز هم به احتمال خیانت مرتبط است؟ مشخص شد که بیشتر این تفاوت ها (مانند سن، نژاد، هویت حزب، حضور در مراسم مذهبی، سابقه خانوادگی) حتی پس از کنترل عوامل دیگر قابل توجه است. و سطح تحصیلات یک فرد ارتباط قابل توجهی با خیانت ندارد.

با این حال، وقتی صحبت از اینکه چه کسی بیشتر خیانت می کند به میان می آید، مردان و زنان ویژگی های بسیار کمی دارند. مدل‌های رگرسیون جداگانه بر اساس جنسیت نشان می‌دهند که برای مردان، جمهوری‌خواه بودن و بزرگ شدن در خانواده‌ای دست نخورده، پس از کنترل عوامل دیگر، با شانس کمتری برای خیانت مرتبط نیست. اما نژاد، سن و حضور در مراسم مذهبی هنوز عوامل مهمی هستند. به همین ترتیب، سطح تحصیلات مردان نیز به طور مثبتی با احتمال خیانت آنها مرتبط است. در مقایسه، شناسه مهمانی، سابقه خانوادگی، و حضور در مراسم مذهبی همچنان عوامل مهمی برای خیانت در میان زنان هستند، در حالی که نژاد، سن، و میزان تحصیلات عوامل مرتبطی نیستند. در واقع، حضور در مراسم مذهبی تنها عاملی است که اهمیت ثابتی را در پیش‌بینی احتمال خیانت زنان و مردان نشان می‌دهد.

خیانت برای فردی که مورد خیانت قرار می گیرد دردناک است و می تواند برای رابطه مضر باشد. اگرچه یافتن آماری در مورد ارتباط بین خیانت و طلاق دشوار است، تجزیه و تحلیل من بر اساس داده های GSS نشان می دهد که احتمال طلاق یا جدایی بزرگسالانی که خیانت کرده اند بسیار بیشتر است.

یکی از نشانه های مردان خیانتکار، ریسک پذیری است. البته خصوصیت ریسک پذیری برای مردان در بیشتر مواقع می‌تواند باعث پیشرفت در زندگی شود اما گاهی اوقات می‌تواند بستر خیانت را فراهم کند. مردان ریسک پذیر ممکن است حتی به این مسئله فکر کنند که اگر خیانت شان فاش شود چه چیزهایی را ازدست می‌دهند. در واقع آن ها میزان ارزشمندی زندگی و رابطه زناشویی شان را می‌سنجند و به این مسئله فکر می‌کنند که در قبال فاش شدن بی وفایی به همسرشان چه چیزی را از دست می‌دهند و شاید هم کاملا نسبت به زندگی شان بی تفاوت هستند.

به طور معمول یکی از دلایل خیانت مردان نبود رابطه عاطفی و صمیمانه میان زوجین است. بنابراین هرچه میزان وابستگی میان زوجین کمتر باشد، احتمال ریسک پذیری مردان برای خیانت بیشتر می‌شود.

منبع: 

https://ifstudies.org/blog/who-cheats-more-the-demographics-of-cheating-in-america

https://familico.ir/betrayal-counseling/





:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: