آیا روانکاوی مؤثرتر از روانشناسی است؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی
آیا روانشناسان و روانکاوان تحصیلات یکسانی دارند؟

 

بله و خیر. برای اینکه به طور مستقل در یک ظرفیت بالینی تمرین کنند، روانشناسان باید یک دکترا در روانشناسی (مدرک پژوهشی متمرکز) یا دکترای روانشناسی (PsyD) کسب کنند، مدرکی که از یک مدل آموزشی مبتنی بر عمل پیروی می کند که به صراحت برای پزشکان مشتاق طراحی شده است. برنامه درسی روانشناسی معمولی رویکرد مشتری محور مبتنی بر رابطه به درمان و اصول اساسی درمان شناختی-رفتاری را آموزش می دهد.

 

مدرک تحصیلی مناسب به علاوه تعداد مورد نیاز ساعات بالینی تحت نظارت و مجوز، تمام چیزی است که از نظر فنی برای تمرین به عنوان یک روانشناس به آن نیاز دارید. با این حال، بسیاری از روانشناسان تصمیم می گیرند علاوه بر تحصیل و آموزش، گواهینامه هیئت مدیره یا گواهینامه های تخصصی را نیز دنبال کنند.

 

برای تبدیل شدن به یک روانکاو، پزشکان باید یک برنامه آموزشی فشرده روانکاوی را که توسط انجمن روانکاوی آمریکا (APsaA) تایید شده است، تکمیل کنند. دانشجویان این برنامه‌ها معمولاً روان‌پزشکان با مدرک MD یا DO و درمانگرانی هستند که مدرک دکترا را در روان‌شناسی یا مددکاری اجتماعی دریافت کرده‌اند. برخی از برنامه ها نیز دانشجویانی را می پذیرند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مددکاری اجتماعی یا مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی هستند. بیشتر برنامه‌ها مستلزم آن هستند که دانش‌آموزان قبلاً به عنوان یک درمانگر بالینی، مشاور بالینی یا مددکار اجتماعی بالینی آموزش ببینند و کار کنند.

 

برنامه‌های آموزشی روانکاوی توسط دانشگاه‌ها (مانند برنامه‌های گواهی مرکز آموزش و تحقیقات روانکاوی دانشگاه کلمبیا در روانکاوی و برنامه فوق دکترای دانشگاه نیویورک) و سازمان‌های خصوصی مانند مؤسسه ویلیام آلنسون ارائه می‌شوند. برنامه درسی در برنامه های آموزشی روانکاوی معمولاً موارد زیر را شامل می شود:

 

نظریه روانکاوی

تکنیک های روانکاوی

فرآیندهای روانکاوی

ارزیابی بیمار برای تجزیه و تحلیل

رشد کودک و نوجوان

آسیب شناسی روانی

برنامه‌های آموزشی روانکاوی نیز مانند برنامه‌های درجه روانشناسی و مشاوره شامل آموزش بالینی روانکاوانه تحت نظارت و عملی است. آنها همچنین معمولاً از دانش آموزان می خواهند که به عنوان بخشی از آموزش خود، دوره تجزیه و تحلیل عمیق خود را با یک روانکاو انجام دهند. شما می توانید آموزش هایی را که روانکاوان دریافت می کنند به عنوان آموزش تخصصی در سطح حرفه ای در نظر بگیرید. که در این مورد میتوانید مرکز مشاوره آویژه را دنبال کنید.

آیا روانکاوی مؤثرتر از روانشناسی است؟

تحقیقات فعلی مشاوره روانشناسی آویژه پاسخ قطعی برای این سوال ندارند، اما نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهد که هیچ کدام بهتر و بدتر از دیگری نیستند. هر دو روش مزایا و معایبی دارند، و نیازها یا شخصیت بیمار می تواند تأثیر زیادی بر روی این که در هر موقعیتی بهتر عمل می کند، داشته باشد. در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که درمان‌های روان پویشی یا روانکاوی ممکن است حتی مؤثرتر از درمان شناختی-رفتاری برای درمان افسردگی، بهبود سلامت روان مادر و کاهش اضطراب باشند، می‌توانید مطالعات دیگری را پیدا کنید که نشان می‌دهد نوع درمانی که فرد دریافت می‌کند اهمیت کمتری دارد، زیرا همه درمان های قانونی برای شرایطی مانند افسردگی به یک اندازه موثر هستند.

 

اگر تصمیم دارید روانکاو شوید یا روانشناس شوید، احتمالاً متوجه خواهید شد که "جنگ های درمانی، همانطور که الیور برکمن آنها را در گاردین نامیده است، تأثیر زیادی بر این رشته نداشته است. هر تمرین کننده ای (نه هر بیمار را ذکر کنید) یک رویکرد ترجیحی دارد، اما همه آنها می خواهند به مردم کمک کنند تا بهترین زندگی خود را داشته باشند.

 

همانطور که پیتر فوناگی، روانکاو و روانشناس بالینی در مقاله APA پیوند داده شده در بالا می گوید: "نکته مهم یافتن درمان های روانشناختی است که برای گروه های بیمار خاص بهترین کار را دارد."

تاریخچه علم روانکاوی متعلق به چه زمانی است؟

پایه گذار مکتب روانکاری زیگموند فروید است و می‌توان گفت علم روانکاوی با نام او گره خورده است. زیگموند فروید دکتر روانکاو و روانشناس اهل اتریش بود که تحقیقات خود را در زمینه روانکاوی در دهه ۱۸۹۰ آغاز کرد. او در ابتدا متخصص مغز و اعصاب بود و دریافت برخی از بیماری‌های روانی به دلیل مشکلات جسمانی نیست؛ بلکه در اثر عوامل ذهن او به وجود آمده‌اند. فروید تحقیقات خود را در زمینه اختلالات شخصیتی و روانی ادامه داد که نتیجه‌ی آن دیدگاه روانکاوی بود. او در مسیر درمان روانکاوی نظریه‌های گوناگونی مانند عقده‌ی ادیپ و الکترا، خودآگاه و ناخودآگاه، شخصیت و... را بیان کرد و علی‌رغم مخالفت‌های بسیاری که با او شد توانست انجمن روانکاوی جهان را تشکیل دهد و به عنوان پایه گذار مکتب روانکاوی و پدر این علم شناخته شود.

روانکاوی برای درمان کدام اختلالات روانی کاربرد دارد؟

اگر شما هم از اختلالات روانی رنج می‌برید و قصد دارید برای درمان خود اقدام کنید باید بدانید که با توجه به نوع اختلال خود به روانکاو، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. برخی از بیماری‌ها یا اختلالاتی که می‌توانید برای درمان آن در یک دوره روانکاوی شرکت کنید یا به پزشک روانکاو مراجعه کنید به شرح زیر است:

استرس و اضطراب

داشتن رفتارهای خود تخریبی

فوبیا

افسردگی

مسائل ارتباطی با دیگران

وسواس فکری

مشکلات جنسی

اختلال روانشناختی

و...

منبع:

مشاوره خانواده آویژه

https://www.noodle.com/articles/what-is-the-difference-between-a-psychologist-and-a-

 




:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: