اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

وسواس شدید یا OCD  از انواع بیماری های مربوط به روان انسان است . وسواس می تواند در همه انسانها وجود داشته باشد. اما تا جایی که مانع از انجام امور روزمره زندگی نشود بیماری محسوب نمیشود . مشاوره وسواس معتقد است OCD نوعی اجبار در انجام و تکرار کار و فکر است . مشاوره روانشناسی افراد دارای اختلال وسواس شدید این را نشان میدهد که افراد برای رهایی از فکری که آن ها را اذیت می کند مدام کارهای تکراری انجام میدهند . مثلا افراد دارای اختلال OCD  دست هایشان را میشویند یا بصورت پی در پی چک میکنند شیر گاز باز نباشد . این افراد مدام نگران هستند که به دیگران آسیب برسد . یا حتی مدام فکر میکنند خودشان باعث آسیب به دیگران میشوند . درمان وسواس به این بیماران کمک میکند تا بتوانند زندگی خود را بصورت طبیعی پیش ببرند .

اختلال وسواس شدید فکری

اختلال وسواس شدید فکری  از انواع بیماری های مربوط به روان است . وسواس فکری مربوط به تصورات و افکار مزاحمی میشود که مدام تکرار میشوند . مشاوره روانشناسی افراد دارای وسواس نشان میدهد که این افراد در کودکی با بازداری زیادی مواجه شده اند . تحقیقات نشان میدهد، زمانیکه کودک مدام امر و نهی میشود . زمانیکه کودک مدام کنترل میشود دچار اضطراب میشود. برای کاهش این اضطراب مدام فکرهای مختلفی انجام میدهد . پس زمینه های بروز اختلال وسواس شدید فکری بوجود می آید . در وسواس شدید فکری فرد دچار هذیان گویی  میشود . یعنی طوری درگیر یک فکر و توهم میشود که همه را واقعی تصور میکند . فکر میکند که اگر به آن فکر عمل نکند حتما اتفاق بدی برایش رخ میدهد . گاهی این افراد با تصور آسیب زدن به دیگران ممکن است از برقراری رابطه اجتناب کنند .

درمان اختلال وسواس شدید

درمان اختلال وسواس شدید را میتوان شامل چند مرحله دانست . مرحله اول مرحله رویارویی بیمار با آنچه که به آن وسواس دارد است . یعنی مشاوره اختلال وسواس بیمار را وادار میکند با عامل وسواس فکری یا عملی مواجه شود . اگر بیمار دچار وسواس شدید باشد درمانگر او را وادار میکند به عامل کثیفی دست بزند اما دست خود را نشوید . و چند دقیقه ای در همان شرایط باقی بماند و همینطور زمان را افزایش میدهد . مرحله دوم مرحله درمان دارویی است . در اختلال وسواس شدید فکری و عملی لازم است درمان دارویی صورت پذیرد . کاهش سروتونین در مغز باعث بوجود آمدن وسواس میشود . درنتیجه با تجویز داروهای حاوی سروتونین ، ترشح آن در مغز افزایش می یابد . درمان اختلال وسواس شدید بصورت دارویی و رفتاری  باعث میشود مراجع زودتر به رویارویی و پذیرش برسد .

یکی از اصلی ترین مواردی که باعث میشود شما در موضوعات درمان وسواس به هدف خود برسید این است که هم دسترسی کاملی به اطلاعات کافی در این زمینه و هم پشتکار لازم برای انجام این کار داشته باشید. باید توجه داشته باشید که بیشتر افراد در مورد مسائل  مشاوره وسواس به مشکل برمیخورند اما جای نگرانی نیست. هر هدفی دارای سختی های خاص خودش است. مشکلاتی که در حیطه  AAA  با آن رو به رو میشوید نباید شما را ناامید کند. شما میبایست در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. با این شیوه صحیح قطعا اکثر ناملایمات و ناهمواری هایی که در مسیر  مشاوره وسواس با آن مواجه میشوید نمیتواند شما از رسیدن به مقصود منصرف سازد. باید خوب به این نکته توجه کنید که برنامه ریزی بسیا مهم است اما در مورد  AAA  تنها گام نخست است. شما میبایست پشتکار نیز داشته باشید و در آخر از اطلاعات افراد آگاه نیز بهره بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره آویژه میتوانند در این زمینه به طور کامل در کنار شما باشند و شما عزیزان را راهنمایی کنند.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه درمان وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد





:: برچسب‌ها: اختلال وسواس , وسواس فکری , وسواس عملی , مشاوره وسواس ,
:: بازدید از این مطلب : 621
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: