چگونه بعضی اوقات خودمان را گول میزنیم؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

می‌گوید: از او می‌ترسم! من را کنترل می‌کند به من توهین می‌کند؛ من را تحقیر می‌کند و به من خیانت می‌کند اما آدم خوبی‌ست؛ خیلی دوستش دارم!

اولا خودتان را درگیر تعریف آدم خوب و بد نکنید! چون اولا آدم خوب ممکن است بدی کند و آدم بد ممکن است خوبی کند!‌ دوماً معمولا تعاریف آدم خوب و بد تشکیل شده است از مجموعه‌ای مبهم از قضاوتهای کلی شما که یک نفر را مطلقاً خوب یا بد فرض می‌کنید.

مثلا فکر می‌کنید تمام مردان همیشه دست بزن دارند مثل پدر شما و چون این آدم ندارد یک امتیاز است و آدم خوبی حساب می‌شود! گاهی هم چون خودتان یک ضعف دارید یا مثلا در تله نقص و شرم هستید عاشق آدم‌های جذاب و به ظاهر قدرتمند می‌شوید و دیگر صفات واقعی فرد را نادیده می‌گیرید! یا چون در تله رهاشدگی هستید به کسی که حتی نصف و نیمه با شماست و با دیگران؛ دلخوش هستید و کافیست فقط ترکتان نکند؛ دیگر شما او را خوب می‌دانید!

پس این نکته، مهم است که تعریف شما از آدم خوب چیست؟ آدمی که یک یا چند صفت مورد علاقه شما را دارد مثلا جذاب است! دست بزن ندارد! معتاد نیست! گفته ترکت نمی‌کنم! گفته دوستت دارم!‌ یا آدمی که واقعا در ارتباط با شما رفتار خوبی دارد؟

این طبیعی‌ست که به هر دلیل غیرمنطقی ممکن است شما کسی را دوست داشته باشید اما تنها با دلایل حسی و احساسی، نمی‌توانید متوجه واقعیت‌ یک نفر شوید و قضاوت کنید که او آدم خوبی است! زیرا آدم خوب، یعنی کسی که رفتار خوبی با شما دارد! نه کسی که صرفاً نقاط ضعف شما را ندارد! یا خوب حرف می‌زند! یا وعده‌های خوب داده است!

می‌گوید عاشقش هستم! بیکار است اما باهوش است! من می‌دانم که آینده خوبی دارد و خوش شانس است! من را دوست دارد اما فقط نمی‌تواند احساسش را به من بیان کند! می‌دانم چون کسی او را درک نمی‌کند این مشکلات عصبی و افسردگی شدید را دارد؛ پس من سعی می‌کنم او را کمک کنم تا خوب شود!سوالات قبل ازدواج 

در واقع شما عاشق کسی شده‌اید که امیدوارید با عشق شما تبدیل به آدمی دیگر شود! اولا چرا دیگران باید بر طبق توقع‌ و قاعده شما تغییر کنند؟! دوما شما در واقع عاشق خود واقعی فرد نشده‌اید؛ بلکه شما روی چیزی که نیست قمار کرده‌اید و امید واهی دارید؛ پس اگر نقشه شما عملی نشود دلسرد می‌شوید! شاید هم همیشه در یک امید واهی بمانید که بهتر می‌شود..! شما عاشق صفات بالقوه‌ فرد شده‌اید؛ نه صفاتی که فرد اکنون بالفعل دارد! رابطه‌ای که در آن، شما ناجی و دیگری قربانی است و یا برعکس، رابطه‌ای سالم نیست!

البته دیدیم روان درمانگرهایی هستند یا مطالب روانشناسی میگن اما خودشون هم در زندگی زناشویی مشکل داشتند یا حتی روابط فرازناشویی هم داشته اند چرا مطالب روانشناسی که خودشون به دیگران میگن عمل نمیکنن البته منظورم به همه نیست چون واقعا روانشناسهای خوبی در جامعه ما هستند که سعی میکنم براساس صحبتهایی که میزنند عمل کنند البته نه فقط تو رشته روانشناسی در حرفه های دیگه هم اینجور افراد هستند.




:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: