هنگام دعوای زن و شوهر چه نبایدهایی وجود دارد؟؟؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

مسلما همه افراد در زندگی مشترک خود با تعارضات، درگیری ها و اختلاف نظرهایی مواجه می شوند. آنچه که مهم است این است که در این شرایط بتوانید آرامش از دست رفته خود را مجددا بدست بیاورید. استفاده از جملات و یا رفتارهایی که هنگام عصبانیت ممکن است رخ بدهد می تواند در آینده برای شما مشکل ساز شود. مشاجره در هر رابطه سالم و زندگی مشترک استانداردی، وجود دارد. مهم این است که در چنین لحظاتی برای یکدیگر سوء تفاهم ایجاد نکنیم. برخی از جملات و یا رفتارهایی هستند که هرگز نباید در طول دعوا به همسر خود بگویید.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه جملات مضر و آسیب زننده ای که می توانند در حین دعوا و تعارض بیان شوند و در آینده بر زندگی شما تاثیرات منفی بگذارند را بررسی کرده اند. اگر شما نیز در طول دعوا به شدت عصبانی می شوید و از جملات بد و یا ناسزا گفتن استفاده می کنید، پس حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. شما با مطالعه این مقاله خواهید آموخت که هنگام دعوا چه نبایدهایی وجود دارد.

نکات منفی دعوا زوجین

اشتباهات رایج هنگام دعوا با همسر

شما باید سعی کنید هنگام دعوا با همسر، تصمیم و یا رفتار و گفتار عجولانه و از سر عصبانیت نداشته باشید. اکثر زوجین هنگام دعوا از کلمات ناسزا و آزار دهنده استفاده می کنند. در نهایت بعد از دعوا از رفتار و گفتار خود پشیمان می شوند و می خواهند أوضاع را درست کنند. چرا باید حرفی بزنید که بعدا پشیمان شوید؟ مهم ترین چیزهایی که هرگز نباید در هنگام دعوا به همسرتان بگویید عبارتند از:

صدا زدن همسر با القاب زشت و ناپسند

بدرفتاری با یکدیگر و یا صدا زدن همسر با القاب زشت و یا کلمات بد هنگام دعوا کردن، أصلا قابل پذیرش نیست. افراد هنگام دعوا کردن متوجه نمی شوند که گفتار آنها تا چه اندازه بد بوده و می تواند چه آسیب هایی با خود به همراه داشته باشد. صدا زدن و نام بردن از همسر با الفاظ رکیک باعث می شود که طرف مقابل احساس آسیب پذیری بیشتری کند و کمتر مورد توجه قرار بگیرد. فراموش نکنید که این موضوع تا ابد در ذهن همسرتان خواهد ماند و ممکن است خودش باعث ایجاد یک دعوای جدید شود.

سرزنش کردن همسر

برخی از افراد هنگام دعوا و بحث با همسر، بدون آنکه دقیقه ای فکر کنند، شروع به سرزنش کردن او می کنند. سرزنش بی مورد همسر می تواند شدت دعوا را بالاتر ببرد. زیرا به شدت طرف مقابل را عصبانی می کند و او می خواهد از خودش در برابر تهمت ها و سرزنش های شما دفاع کند. حتی اگر فکر می کنید که همسرتان مقصر است. نباید این موضوع را به یکباره بیان کنید. یا دائما او را مورد سرزنش قرار بدهید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا دعوا پایان بیابد. سپس هنگامیکه هر دو نفر در وضعیت ذهنی و روحی خوبی قرار گرفتید، در مورد اشتباهات او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که حتی بعد از دعوا نیز نباید از سرزنش کردن و یا کنایه زدن به همسر استفاده کنید.

استفاده از کلمه طلاق در دعوا

طلاق کلمه به شدت مخربی است. شما هرگز نباید از این کلمه تحت هیچ شرایطی در دعوا و تعارضات استفاده کنید. به هیچ عنوان این کلمه را یک راه حل برای پایان دادن دعوا نبینید. هنگامی که دو نفر ازدواج می کنند، عهد می بندند که هنگام سختی و آسانی در کنار یکدیگر باشند. پس چرا هنگام دعوا برای فرار از کلمه طلاق استفاده می کنید. به کار بردن این کلمه تنها نشان دهنده عدم احترام و اعتماد شما به همسرتان است.

گفتن نظرات منفی والدین هنگام دعوا

هرگز حتی جملات خانواده خودتان یا همسرتان را در دعوا یادآوری نکنید. شما و همسرتان با یکدیگر مشکل دارید و باید برروی خودتان دو نفر تمرکز کنید. گفتن اینکه مادرم در رابطه با تو این نظر منفی را داشت. یا پدرم از اول گفت تو بدرد زندگی نمی خوری و ... باعث می شود که رابطه شما با یکدیگر و همچنین رابطه همسرتان با خانواده شما به شدت خراب شود. پس سعی کنید هنگام عصبانیت هرگز از نکات منفی که والدینتان در مورد همسرتان گفته اند استفاده نکنید.

مقایسه کردن همسر با دیگران

درست است که شما عصبانی هستید. اما باید سعی کنید برروی گفتار خود تمرکز داشته باشید و سنجیده صحبت کنید. مقایسه شوهرتان با دیگران مردان و یا مقایسه همسرتان با دیگر زنان حتی ممکن است باعث پایان یافتن ازدواج شما شود. هیچ فردی دوست ندارد که همسرش در رابطه با فرد غریبه و یا همسر دیگران نظر مثبت و بهتری داشته باشد و بخواهد او را با همسرش مقایسه کند. مقایسه همسر با دیگران می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اعتماد همسرتان به شما شود.

جملات نامناسب هنگام دعوا

انکار وجود مشکل و یا عصبانیت

این موضوع بیشتر در رابطه با خانم ها صدق میکند. اکثر خانم ها هنگامی که عصبانی هستند، می گویند که عصبانی نیستند و عصبانیت خود را انکار می کنند. هنگامی که مشکلی وجود دارد منکر آن نشوید. یا بپذیرید که چیزی شما را آزار می دهد و به دنبال راه حلی برای آن باشید و یا همه را فراموش کنید. اینکه شما بگویید مشکلی وجود ندارد و یا عصبانی نیستم، ممکن است باعث شود که همسرتان واقعا إحساس کند که شما عصبانی نیستید و کاملا بی توجه از کنار ناراحتی شما عبور کند. سپس شما به خاطر بی اعتنایی های او بیشتر از قبل عصبانی می شوید و دعوای وحشتناکی مجدد بین شما به  راه می افتد.

گفتن هرچیز بدی که در ظاهر همسر وجود دارد

گفتن و یا مسخره کردن ویژگی ظاهری همسرتان و یا وزن او تنها او را آسیب پذیر می کند. همچنین باعث می شود که او اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. آنها بعد از این دیگر به نظرات مثبت شما در مورد خودشان اعتمادی ندارند. ضربه زدن به همسر آن هم از طریق بد گفتن در رابطه با ظاهر، زیبایی و یا اندام او نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه شرایط را هم برای او و هم برای شما سختتر خواهد کرد.

گفتار بی ادبانه در مورد خانواده و یا دوستان همسر

به یاد داشته باشید که بحث بین شما دو نفر است. پس نیازی به آوردن اسم خانواده یا دوستان وجود ندارد. با این کار شما فقط به احساسات همسرتان آسیب می زنید و او را عصبانی تر می کنید. اگر می خواهید دعوا زود پایان پیدا کند و شما و همسرتان مجدد با یکدیگر خوب باشید، هرگز از بد گفتن از خانواده او و یا دوستانش و یا استفاده از فحش و کلمات ناسزا به آنها استفاده نکنید.

بیان هر چیزی که به این دعوا ربط ندارد

شاید شما قبلا هم از همسر خود ناراحت شده اید، اما باید بدانید که حالا وقت بیان آن نیست. جمع آوری تمام بدی های او و گفتن آنها یا صحبت کردن در مورد موضوعی که أصلا ربطی به این دعوا ندارد و یا قبلا در مورد آن بحث شده است، أصلا درست نیست. این کار شما منطقی نیست و فقط مبارزه را سخت تر و دعوا را طولانی تر می کند.

دعوا کردن زن و شوهر

سخن آخر

اگر زندگی مشترک خود و همسرتان را دوست دارید و می خواهید یک زندگی شاد و روابط سالم با یکدیگر داشته باشید، پس هنگام دعوا و تعارض آنچه را که در بالا گفته شد رعایت کنید. رعایت نکات بالا به شما کمک می کند تا سریعتر از حالت عصبانیت، قهر و یا دعوا با همسر خارج شوید. این نکات به شما کمک می کند تا به سادگی زندگی شادی را بسازید. دعوا و اختلاف برای هر زن و شوهری وجود دارد. مهم این است که بتوانید این شرایط را به درستی مدیریت کنید و با رفتار و گفتار اشتباه خود باعث خراب شدن زندگیتان نشوید.

مشاوره تلفنی خانواده 





:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: