راهکارهایی برای تربیت کودک شاد
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

شما به عنوان والدین مسئول شادی و سلامت روانی فرزندانتان هستید. این موضوع گاهی می تواند به شدت استرس زا و گیج کننده باشد. خوشبختانه شما می توانید با رفتار درست یک کودک شاد تربیت کنید. اگر کودک شما از سلامت روانی برخوردار باشد و زندگی شادی داشته باشد، مسلما در مراحل زندگی و موفق تر از بقیه همسالانش خواهد بود. پس برای شاد بودن فرزندتان وقت بگذارید و تلاش کنید. به یاد داشته باشید که یک کودک شاد پیشرفت بهتری در زندگی خود خواهد داشت.

مشاوران مرکز مشاوره تلفنی خانواده آویژه به دلیل اهمیت بالای سلامت روانی کودکان به مطالعه و تحقیق در رابطه با راهکارهایی برای شاد بودن کودک و شاد زندگی کردن او پرداخته اند. اگر شما نیز می خواهید یک کودک شاد تربیت کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

شادی برای کودکان

راهکارهایی برای تربیت کودک شاد

راه های ساده و زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یک کودک شاد تربیت کنید. شما می توانید با مراقبت از کودک، توجه به او، صحبت کردن با او در مورد احساساتش فرزند خود را به عنوان یک کودک شاد تربیت کنید. شما می توانید فرزندان خود را تشویق کنید تا روی شادی و خوشحالی خود در زندگی تمرکز کنند. راهکارهایی که به شما کمک می کند یک کودک شاد تربیت کنید عبارتند از:

به کودک خود کمک کنید تا احساسات خود را درک و شناسایی کند

کودکان به والدین خود تکیه می کنند و نیاز دارند تا احساسات خود را با والدین درمیان بگذارند. اگر فرزندتان ناراحت، خوشحال، غمگین است و یا هیجان دارد، در مورد آن با فرزندتان صحبت کنید. سعی کنید تجربه های خود را با او به اشتراک بگذارید. این امر به القای هوش هیجانی در کودکان کمک می کند و به آنها کمک می کند تا با احساسات خود هماهنگ شوند. مثلا اگر فرزندتان یک بازی جدید یاد گرفته و هنگام انجام آن خوشحالی می کند می توانید شما نیز به او بگویید: تو خیلی خوشحالی و من عاشق دیدن لبخند تو هستم. همچنین هنگامی که او احساساتی مانند ناراحتی و ... را دارد به او کمک کنید تا مشکلاتش را بیان کند و در مورد آنها صحبت کند.

فرزندانتان را تشویق کنید که با دوستانشان وقت بگذرانند

ارتباطات اجتماعی در تربیت کودکان بسیار مهم است. پس حتما به آنها اجازه دهید تا زمانی را با کودکان هم سن خود بازی کنند و وقت بگذرانند. سعی کنید به کودک خود کمک کنید تا حداقل دو ساعت در هفته را با دوستانشان بازی کنند. اگر کودکتان بسیار کوچک است و تنهایی نمی تواند از خانه بیرون برود، می توانید خودتان همراه او به خانه خاله یا دایی بروید تا کودک با فرزند آنها بازی کند. با سایر والدین هماهنگ کنید تا فرزندانتان با دوستان مختلف بازی هفتگی یا ماهانه داشته باشند.

اگر فرزند شما در دوست یابی و حفظ دوستان مشکل دارد، در مورد آن صحبت کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا در فعالیت های گروهی شرکت کند. قرار گرفتن در گروه های هم سن باعث می شود که او شاد و پرانرژی باشد.

استفاده از وسایل دیجیتالی و تماشا کردن تلوزیون را محدود کنید

استفاده از تلفن همراه و یا تلوزیون را به دو ساعت در روز محدود کنید. مطالعات نشان می دهد که کودکان و نوجوانانی که زمان بیشتری را در روز مقابل نمایشگرها به بازی، ارسال پیامک و ... می گذرانند، احساس شادی کمتری دارند. اگر فرزندتان کمتر از 13 سال دارد سعی کنید او را از فضاهای مجازی و فعالیت های اینترنتی دور کنید. البته نباید فرزندتان را از استفاده از این وسایل منع کنید و بیش از اندازه سخت گیری کنید.

زندگی شاد کودکان

در مورد چیزهایی که کودک را خوشحال می کند، صحبت کنید

بهتر است گاهی از کودک خود در مورد آنچه که در روز باعث شادی و خوشحالی اش شده است سوال کنید. صحبت کردن در مورد احساساتی مانند شادی، خوشحالی، هیجان و ... راهی عالی برای تشخیص شادی در زندگی کودک و تغییر دادن تجربیات منفی است.  زمانی را مشخص کنید و با فرزندان خود در مورد چیزی که باعث خوشحالی آنها در روز شده است صحبت کنید. با بزرگتر شدن فرزندتان می توانید او را تشویق کنید تا یک دفترچه سپاس گزاری درست کند و آنچه که در روز او را خوشحال کرده یادداشت کند. صحبت کردن در مورد دلایل شادی و خوشحالی می تواند خوش بینی و خوش رفتاری کودکان را افزایش دهد.

مسئولیت های بیشتری را به کودکان بسپارید

با بزرگتر شدن کودکان، می توانید مسئولیت های بیشتری را به آنها واگذار کنید. این کار شما باعث می شود که او احساس کند عضو مهمی از خانواده است و می تواند به دیگر اعضای خانواده کمک کند. درگیر نگه داشتن آنها و دادن مسئولیت های جدید به آنها باعث ایجاد حس غرور و اعتماد به نفس برای آنها می شود. داشتن اعتماد به نفس نیز می تواند کمک کند تا کودک شما یک کودک شاد باشد. سعی کنید کارهایی متناسب با سن کودک را به آنها واگذار کنید. تا با درست انجام دادن آنها خوشحال شوند. اگر کودک نتواند کار سپرده شده را به درستی انجام دهد و یا توان انجام دادن آن را نداشته باشد، ممکن است ناامید شده و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

کودکان را در بازی ها و فعالیت ها مشارکت بدهید

لذت بردن بخش مهمی از شاد بودن است. اجازه دهید فرزندتان در انواع بازی ها، کاردستی ها و فعالیت ها شرکت کند و او را تشویق کنید تا مهارت های خود را تقویت کند. در حین بازی، کودکان در هر سنی می‌توانند علایق جدیدی را کشف کرده و کارهایی را که در آن مهارت دارند، تمرین کنند. هنگام بازی مطمئن شوید که هیچ وسیله الکتریکی در اطراف کودک نیست. به این طریق او بهتر می تواند مهارت ها و خلاقیت خود را شکوفا کند. همراه شدن شما با فرزندتان برای بازی کردن او را خوشحال می کند. کودک متوجه خواهد شد که برای شما مهم است و به او اهمیت می دهید. همین موضوع می تواند او را به یک کودک شاد تبدیل کند.

الگویی مناسب برای فرزندانتان باشید

فرزندان، والدین را الگو خود قرار می دهند. آنها از شما یاد میگیرند که بخندند، گریه کنند و ... . به کودک خود نشان دهید که شادی بخش مهمی از زندگی شما است. با او صحبت کنید و نشان دهید که چگونه باید خوشحال و شاد بود. وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید، حتماً از فرزندانتان و هر کس دیگری که در آن نقش داشته است عذرخواهی کنید. رسیدگی به مسائل و اشتباهات با مهربانی برای بزرگسالان و کودکان مهم است. اگر کودک شما یاد بگیرد که به درستی با دیگران رفتار کند و ارتباط سالم برقرار کند، مسلما می تواند همیشه خوشحال و شاد باشد. زیرا هم مورد احترام دیگران قرار می گیرید و هم خود را از تنش ها و تعارضات دور می کند.

خوشحالی کودکان

سخن آخر

کودکانی که شاد زندگی می کنند و می توانند احساسات خود را بروز دهند، زندگی بهتری خواهند داشت. سعی کنید برای فرزندان خود وقت بگذارید و به آنها یاد بدهید که چگونه شاد باشند. اگر شما همیشه ناامید و افسرده باشید و هیچ گاه در کنار کودکتان خوشحالی نکنید، او چگونه می خواهد یاد بگیرد که شاد زندگی کند؟ پس در ابتدا باید رفتار خود را بسنجید و سپس به کودکتان کمک کنید که خوشحالی و شادی را در زندگی خود روانه سازد. می توانید به مشاوره تلفنی خانواده مراجعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه زندگی شادی داشته باشید و این شادی را به فرزندان خود منتقل کنید.

مرکز مشاوره خانواده آویژه

 

 





:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: