با احساس تنفر از خانواده چکنیم؟؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

برخی از افراد هستند که ارتباط نزدیکی با خانواده خود ندارند. حتی گاهی نوجوان احساس می کنند که از خانواده خود متنفر است. مسلما بوجود آمدن چنین احساسی در فرد اصلا خوب نیست و می تواند آسیب های زیادی را برای او به همراه داشته باشد. متنفر بودن از خانواده و یا دوست نداشتن اعضای خانواده خود می تواند احساساتی مانند گناه و شرم را در انسان ایجاد کند. پس اگر از خانواده خود متنفر هستید، مهم است که به دنبال راهی برای از بین بردن این احساس باشید. روابط خود را بازبینی کنید و برای ساختن یک زندگی شاد و روابط سالم در کنار خانواده خود تلاش کنید.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی این مشکل پرداخته اند. آنها سعی کرده اند در این مقاله شما را با راه هایی برای از بین بردن احساس تنفر نسبت به خانواده آشنا کنند. اگر شما نیز احساس می کنید از خانواده خود متنفر هستید، پس مطالعه این مقاله جامع و کامل را از دست ندهید.

متنفر بودن از خانواده

آیا داشتن احساس تنفر نسبت به خانواده طبیعی است؟

مسلما پاسخ به این سوال خیر خواهد بود. هر کسی می تواند گهگاهی با افراد خانواده خود مشکل داشته باشد و آنها را دوست نداشته باشد. اما اینکه احساس تنفر نسبت به آنها داشته باشد اصلا طبیعی نیست. اختلاف نظرها و مشکلاتی که در یک خانواده وجود دارد، کاملا طبیعی است. گاهی فرد در مقابل این مشکلات صبوری می کند. گاهی نیز نمی تواند صبر کند و عصبانی و پرخاشگر می شود. اما این مشکلات نمی تواند باعث شود که شما بگویید از خانواده خود متنفر هستید. پس داشتن احساس تنفر نسبت به خانواده اصلا طبیعی نبوده و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.

چگونه احساس تنفر از خانواده را از بین ببریم؟

اگر احساس می کنید واقعاً از خانواده خود متنفر هستید و این احساس شما یک حس زودگذر نبوده است. پس بهتر است به دنبال راه هایی برای تغییر آن باشید. شما می توانید واکنش های خود در برابر خانواده و نحوه برخورد آنها را تغییر دهید. البته مسلما تنظیم مجدد رفتار و تغییر آن اصلا آسان نخواهد بود. اما ارزش این را دارد که کمی با تلاش و سعی آرامش از دست رفته خود را در محیط خانواده مجدد بدست آورید. شما می توانید از راهکارهایی که در این قسمت گفته شده است کمک بگیرید.

مشکلات را بررسی کرده و حل کنید

هنگامی که شما احساس می کنید از خانواده خود متنفر هستید، مسلما مشکل بزرگی وجود دارد که باعث ایجاد این احساس برای شما شده است. قبل از آنکه این نفرت یک احساس و عادت همیشگی شود، باید مشکلات را حل کنید. شناسایی کنید که مشکل شما چه بوده و تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل مناسب انجام دهید. حتی تمایل به حل مشکل می تواند به شما کمک کند تا عصبانیت و تنفر خود را رها کرده و کاهش دهید.

با خانواده خود صحبت کنید

سعی کنید با آرامش و به دور از فریاد و اتهام زدن، در رابطه با مشکلات خود صحبت کنید. صحبت نکردن و بیان نکردن ناراحتی ها و عصبانیت می تواند احساس تنفر شما را افزایش دهد. اما اگر بتوانید خانواده خود را از دلیل ناراحتی خود مطلع سازید اوضاع بهتر خواهد شد. سعی کنید خودتان را کنترل کنید و به آنها بگویید که می خواهید در مورد مسائلی که بوجود آمده گفتگو کنید. به آنها بگویید که چه احساسی دارید، شاید آنها نمی دانند که شما تا چه اندازه ناراحت هستید.

با شخص دیگری صحبت کنید

اگر خیلی عصبانی یا ناراحت هستید که نمی توانید با اعضای خانواده خود در مورد ناراحتی و مشکلات صحبت کنید. بهتر است با دوستان مورد اعتماد خود در مورد ناراحتی و عصبانیتتان صحبت کنید. شاید لازم باشد تا احساسات خود را برای کسی تعریف کنید تا بتوانید آنها را از قلب خود دور کنید و احساس بهتری داشته باشید. دوستان شما نیز ممکن است تجربه این مشکل را داشته باشند و بتوانند با توصیه های مناسبی شما را در حل مشکلتان کمک کنند.

خودتان را جای آنها بگذارید

اگر احساس می کنید از خانواده خود متنفر هستید زیرا آنها رفتار منصفانه ای ندارند و یا به گونه ای رفتار می کنند که دائم شما را ناراحت می کنند، بهتر است کمی خودتان را جای آنها بگذارید. اگر شما جای آنها بودید چگونه رفتار می کردید؟ سعی کنید که از منظر خانواده نیز به مسائل نگاه کنید. شاید متوجه شوید که آنها نیز دلیل برای این رفتار دارند. یا رفتارهای قبلی شما مناسب نبوده و باعث شده است که چنین رفتار کنند. این کار می تواند به شما کمک کند تا آرام تر شوید و بخواهید با آرامش با خانواده خود صحبت کنید.

احساس تنفر داشتن

رفتار خود را ارزیابی کنید

آیا رفتارهای شما مناسب بوده و اشتباهی نداشته اید؟ آیا منصفانه رفتار می کنید؟ آیا خانواده شما مستحق تنفر شما هستند؟ بسیاری از افراد نسبت به چیزهایی که ناعادلانه هستند و یا نمی توان آنها را کنترل کرد، واکنش بیش از حد نشان می دهند. سعی کنید به رفتار، گفتار و کردار خود فکر کنید و از خود بپرسید آیا رفتار درست و مناسبی داشتید یا خیر؟ این کار می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید آیا خانواده شما سزاوار نفرت شما هستند یا خیر.

اگر منظوری ندارید، آن را نگویید

بهتر است درک کنید که جمله من از خانواده خود متنفر هستم تا چه اندازه می تواند بد و نگران کننده باشد. استفاده از این جمله می تواند باعث شود آسیبی جبران ناپذیر به شما و یا خانواده شما وارد شود. اگر واقعا نسبت به خانواده احساس تنفر دارید، پس مشکلی وجود دارد که بسیار بزرگ و غیر قابل پذیرش است و باید حل شود. اما اگر فقط از دست آنها عصبانی هستید و می گویید در حال حاضر به خاطر این ررفتار از خانواده متنفر هستید، اصلا درست نیست. باید گفت در چنین شرایطی شما از خانواده خود متنفر نیستید و فقط از آنها عصبانی و ناراحت هستید.

فهرستی از رفتار و کارهایی که از خانواده خود دوست دارید، تهیه کنید

اگر احساس کردید از خانواده خود متنفر هستید، همان لحظه یک دفترچه بردارید و چند مورد از خوبی های هر یک از اعضای خانواده خود را که آن را دوست دارید و تحسین می کنید بنویسید. این کار می تواند به شما کمک کند تا افکار منفی و احساس تنفر خود را کاهش دهید. همچنین می تواند شما را متوجه سازد که واقعا و از ته قلب از اعضای خانواده خود متنفر نیستید. زیرا آنها در کنار بدی ها و یا رفتارهای اشتباه،  خوبی های زیادی نیز دارند.

از مشاوره خانواده کمک بگیرید

اگر مطمئن هستید که خانواده شما رفتار اشتباهی دارند و احساس تنفر شما نابه جا و اشتباه نیست، پس بهتر است با اعضای خانواده خود به مشاوره خانواده رایگان مراجعه کنید. مواقعی وجود دارد که شما و خانواده نمی توانید ارتباط صحیح و سالمی باهم برقرار کنید و صحبت کردن و گفتگو کردن با یکدیگر شرایط را بدتر از قبل می کند. در این مواقع بهتر است از یک متخصص و یا فردی که در این زمینه تجربه دارد کمک بگیرید. بهترین فردی که می تواند به شما و خانواده شما کمک کند، مشاور است. مشاور خانواده می تواند کمک کند تا احساس تنفر شما از بین برود و همچنین با بررسی رفتار و گفتار اعضای خانواده شما، آنها را به سمت داشتن یک خانواده موفق حرکت دهد.

ناراحت بودن از خانواده

سخن آخر

خانواده مهم ترین و یکی از ارکان اصلی زندگی هر فردی است. اگر شما بتوانید با اعضای خانواده خود ارتباط سالم برقرار کنید می توانید در جامعه نیز به خوبی ظاهر شده و روابط اجتماعی پایدار و مناسبی داشته باشید. اما اگر شما نتوانید رفتار و کردار مناسبی در محیط خانواده داشته باشید و یا دائما با اعضای خانواده خود ناسازگار باشید، پس نمی توانید در محیط های بزرگتر مانند محل کار، مدرسه و ... نیز خوب باشید و مشکلی نداشته باشید. پس اگر احساس می کنید از خانواده خود متنفر هستید به دنبال راهکارهایی برای رهایی از این احساس باشید.

https://virgool.io/@family_counselling/





:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: