چگونه می توان یک خانواده موفق داشته باشیم؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

داشتن یک خانواده موفق و بهبود زندگی خانوادگی می تواند به نزدیکتر شدن اعضای خانواده کمک کند و مانع از ایجاد تعارضات و مشکلات برای رسیدن به خوشبختی شود. داشتن یک خانواده موفق ممکن است گاهی اوقات سخت به نظر برسد. اما شما با کمی تلاش و کمی خلاقیت می توانید یک خانواده موفق داشته باشید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که موفق بودن ممکن است از دید هر کسی متفاوت باشد. شاید خانواده شما از نظر اعضای خانواده یک خانواده موفق باشند اما از دید یکی از دوستان خانوادگی شما، اینگونه نباشد. اما شما می توانید اصولی ترین و استانداردترین راه ها را برای رسیدن به یک خانواده موفق طی کنید.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده تلفنی رایگان آویژه به بررسی راهکارهایی برای داشتن یک خانواده موفق پرداخته اند و مقاله جامع و تخصصی زیرا را نگارش کرده اند. اگر شما نیز به دنبال داشتن یک خانواده موفق هستید پس این مقاله را مطالعه کنید.

داشتن خانواده موفق

نکاتی برای داشتن یک خانواده موفق

داشتن یک خانواده موفق حس هویت مثبت خانوادگی و فردی را ترویج می دهد، تعاملات رضایت بخش و سالمی را در محیط خانواده گسترش می دهد و سبب افزایش ارتباط سالم اعضای خانواده با یکدیگر می شود. پیشرفت در خانواده موفق بیشتر از خانواده هایی است که دائم با یکدیگر درگیری و تعارض دارند. اما سوالی که ممکن است برای شما نیز بوجود بیاید این است که برای داشتن یک خانواده موفق باید چه کارهایی انجام داد؟ رایج ترین و مهم ترین راهکارها و نکاتی که خانواده شما را به سمت یک خانواده موفق بودن هدایت می کند عبارتند از:

برنامه روزانه و هفتگی برای خانواده خود داشته باشید و آن را حفظ کنید

برای غذا خوردن، خوابیدن و فعالیت های منظم خانوادگی خود برنامه مشخصی داشته باشید. روال ها و داشتن برنامه منظم به ایجاد هویت خانوادگی، کاهش استرس در خانواده و ایجاد یک محیط امن و راحت کمک می کند. سعی کنید تا جایی که ممکن است کارهای خود را در محل کار خود تمام کنید و زمانی را که در خانه هستید، به خانواده خود اختصاص دهید.

مناسبت های مهم و تعطیلات را متفاوت بگذرانید

جشن تولدها، سالگرد ازدواج و تعطیلات را سعی کنید متفاوت بگذرانید. لازم نیست که یک تولد تجملاتی داشته باشید و یا برای هر مناسبتی روال خاصی داشته باشید. به عنوان مثال می توانید تولد پدر خانواده را در یک رستوران مورد علاقه او جشن بگیرید و روز تولد فرزند کوچک او را به یک شهربازی ببرید. شما می توانید فعالیت مورد علاقه آنها را در روز تولدشان انجام دهید.

تا زمانی که مقدور است با هم غذا بخورید

تمام سعی خود را بکنید تا وعده های غذایی را در کنار خانواده خود باشید و با هم غذا بخورید. البته شاید هر دو والد شاغل باشند. این موضوع می تواند در کنار یکدیگر غذا خوردن را سخت کند. داشتن وعده های غذایی خانوادگی یک روال کلیدی است و می تواند به بهبود روابط اعضای خانواده بسیار کمک کند. اگر یکی از اعضای خانواده دیر از سرکار می آید و به همین دلیل به سفره شام نمی رسد. هنگام صرف غذا در کنار او بنشینید. حتی اگر قبلا غذا خورده اید. این کار باعث می شود که شما وقت بیشتری را با اعضای خانواده خود بگذرانید و برقراری ارتباط شما با یکدیگر تقویت شود.

 زمان صرف غذا استفاده از تلفن همراه، لپتاپ و ... ممنوع

مشکل اصلی خانواده های امروزی این است که کمتر از قبل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. با وضع یک قانون جدید، لذت غذا خوردن در کنار اعضای خانواده را به خانواده خود هدیه دهید. هنگام صرف غذا از تلفن، رایانه و یا هر دستگاه دیگری استفاده نکنید. کودکانی که والدین آنها زمان زیادی را با تلفن های همراه خود می گذرانند اغلب إحساس می کنند که توجهی به آنها نمی شود و یا برای خانواده اهمیت ندارند. این موضوع همچنین می تواند شانس ابتلا آنها را به بیماری های روانی مانند افسردگی را افزایش می دهد. پس سعی کنید هنگام صرف غذا با اعضای خانواده خود صحبت کنید و ارتباط از دست رفته را مجدد بدست آورید.

زمانی را برای فعالیت های منظم خانوادگی اختصاص دهید

فعالیت های سرگرم کننده و منظم برای خانواده می تواند شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، شطرنج و ... باشد. تمام سعی خود را بکنید تا حداقل یک روز در هفته را به یک فعالیت خانوادگی اختصاص دهید. با اعضای خانواده خود برنامه ریزی کنید و روزی را مشخص کنید که همه اعضای خانواده بتوانند در آن فعالیت شرکت کنند. تفریح با اعضای خانواده و لذت بردن از همراهی یکدیگر می تواند خانواده شما را به سمت یک خانواده موفق بودن هدایت کند.

کارهای خانه را تقسیم کنید

تعداد کمی از مردم هستند که از انجام دادن کارهای خانه لذت می برند. اکثر افراد از انجام کارهای خانه تا حد امکان فرار می کنند. اما به اشتراک گذاشتن و تقسیم کارهای خانه می تواند به همه اعضای خانواده کمک کند تا بتوانند از وقت خود نهایت استفاده را داشته باشند. سعی کنید کارهای خانه را متناسب با سن افراد تقسیم کنید. اگر تمام مسئولیت های خانه تنها بردوش یک نفر باشد مسلما او همیشه خسته، افسرده و پریشان خواهد بود. اما هنگامی که مسئولیت ها تقسیم شوند، دیگر فشار و خستگی زیاد برای یک نفر نخواهد بود. همه افراد به یک میزان خسته شده اند و می توانند بهتر یکدیگر را درک کنند.

خانواده شاد

برای اعضای خانواده خود احترام قائل باشید

حفظ احترام یکدیگر یکی از کلیدی ترین موضوعات برای رسیدن به یک خانواده موفق و شاد است. به آنچه که یکی از اعضای خانواده شما می گوید احترام بگذارید. هنگامی که کسی نظری را بیان می کند او را نادیده نگیرید و یا حرفش را قطع نکنید. حفظ احترام و ارتباط باز با یکدیگر به شما و اعضای خانواده کمک می کند تا یک پیوند قوی را ایجاد کنید. به عنوان مثال، هر زمان که خواهر و برادر خود نظری بیان می کنند، از مسخره کردن آنها خودداری کنید.

از انتقاد و قضاوت تند دوری کنید

به یکدیگر اجازه دهید که احساسات، تفکرات و آنچه که در ذهن ها می گذرد را بدون ترس از قضاوت و یا مسخره شدن، بیان کنید. هنگامی که فردی دائم اعضای خانواده خود را مسخره کند و یا به اشتباه آنها را قضاوت کند، از جمع خانوادگی دور خواهد ماند و همچنین به اشتراک گذاشتن احساسات را سخت می کند. اگر والدین هستید، انتقادات مثبت و سازنده ای را ارائه دهید و سعی کنید فرزندان خود را از قضاوت عجولانه نجات دهید. رفتار شما می تواند الگو مناسبی برای فرزندانتان باشد.

به طور مکرر عشق و قدردانی خود را ابراز کنید

محبت های زبانی و غیر کلامی تاحد زیادی می تواند به خانواده شما کمک کند تا ارتباط سالم با یکدیگر برقرار کنند. سعی کنید راهکارهای مشخصی را پیدا کنید که نشان می دهد به یکدیگر اهمیت می دهید. بهتر است لحن مثبت خود را حفظ کنید و از کلماتی مانند ممنونم، لطفا، متشکرم و ... استفاد کنید. تا جایی که می توانید به والدین خود محبت کنید و آنها را با خریدن یک هدیه کوچک خوشحال کنید.

از مقایسه خانواده خود با کسانی که در شبکه های اجتماعی می بینید خودداری کنید

این موضوع که دیگران همیشه در عکس ها و فیلم هایشان می خندند و خوشحال به نظر می رسند، نمی تواند ثابت کند که در زندگی خانوادگی خود همیشه این گونه هستند. هیچ کسی نمی داند در درون خانواده دیگر چه میگذرد. پس هیچگاه خانواده خود را با دیگران مخصوصا با آنچه که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید، مقایسه نکنید. همه خانواده ها مشکلات مالی، تعارضات، مشاجرات خانوادگی و ... دارند. اگر خانواده ای بیشتر به مسافرت می رود و یا وسایل گران قیمت بیشتری خریداری می کند، نشان دهنده این نیست که یک خانواده موفق است و مشکلی ندارد.

همدلی در خانواده موفق

سخن آخر

خانواده موفق خانواده ای است که هنگام مواجه با مشکلات، اختلاف نظرها و ... بتواند به درستی عمل کند و رفتارهای مناسب و منطقی داشته باشد. اگر خانواده شما با اختلاف نظر و یا درگیری هایی بین اعضای خانواده مواجه شد، باید بتواند به درستی از آن عبور کند و مشکلات را در محیطی امن و راحت حل کند. برای داشتن یک خانواده موفق باید تلاش کرد و همه اعضای خانواده به دنبال این باشند که یک خانواده موفق را در کنار یکدیگر تشکیل دهند. مشاوره تلفنی رایگان خانواده می تواند برای رسیدن به یک خانواده موفق به شما و اعضای خانواده شما کمک کند. پس اگر احساس کردید به تنهایی نمیتوانید خانواده موفق و ارتباطات سالمی را تشکیل دهید، بهتر است از مشاوره کمک بگیرید.

مرکز مشاوره روانشناسی آویژه





:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: