راهکارهایی برای حل مشکلات سال اول ازدواج
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

سال اول ازدواج شما می تواند سخت ترین سال زندگی شما باشد. زیرا زندگی شما تغییرات زیادی را خواهد داشت و شما قرار است راه های جدیدی را همراه با همسرتان تجربه کنید. شما هنوز به طور کامل با خلقیات، افکار و آنچه که برای همسرتان مهم است آشنا نشده اید. به گفته محققان، نحوه مدیریت این دوره سازگاری، برای طول عمر ازدواج شما بسیار مهم و حیاتی است. پس شما باید بدانید که چگونه از این دوران به خوبی عبور کنید و اگر با مشکلاتی روبه رو شده اید چگونه آنها را رفع کنید تا زندگی مشترک شما بیش از اندازه درگیر مشکلات نشود.

بسیاری از زوجین هستند که به دلیل نداشتن تجربه و همچنین ناتوانی در کنارآمدن با سختی ها، در سال اول ازدواج خود با مشکلاتی مواجه می شوند. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی اهمیت سال اول ازدواج و نحوه کنار آمدن با مشکلات و سختی ها پرداخته اند. اگر شما نیز در سال اول ازدواج خود با مشکل روبه رو شده اید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

حل مشکلات سال اول ازدواج

چرا اولین سال ازدواج مهم است؟

زندگی مشترک همراه با شادی ها و نشاط خود می تواند فراز و نشیب هایی نیز داشته باشد. مخصوصا در سال های اول ازدواج. اما نگران نباشید زیرا این مشکلات و مسائل بسیار طبیعی هستند. شما با درک برخی از گذارها و موانع و تجربه عبور از مشکلات و سختی ها یاد می گیرید که چگونه در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کنید. همچنین برای ایجاد یک پایه قوی برای سال های آینده تجربه کسب می کنید.

محققان دریافته اند، کاهش عشق، محبت، افزایش دوسوگرایی در دو سال اول ازدواج می تواند پیش بینی کننده طلاق پس از13 سال زندگی باشد. زوج هایی که در دو سال اول زندگی مشترک طلاق گرفته اند، نشانه هایی از سرخوردگی را نشان داده اند. آنها در دو ماه اول ازدواجشان نسبت به یکدیگر احساس منفی داشته اند. زوج هایی ک ازدواج موفقی داشته اند، آنهایی بوده اند که توانسته اند در این دوره اولیه رابطه احساسات مثبتی نسبت به همسر خود داشته باشند.

تازه ازدواج کرده ها به دلیل انتظارات غیر واقعی و یا کم بودن تجربه هایشان، از ازدواج خود ناراضی باشند. انتظارات غیر منتظره رایج که فرد ممکن است نسبت به آنها تجربه کافی نداشته باشد عبارتنداز:

وفاداری و تعهد

ناامیدی در بحران های مالی

پذیرش مسئولیت های جدید و خطیر

پذیرش نقش های خود در زندگی

ارتباط جنسی

ناتوانی در خوش گذرانی باهم

فقدان احترام

فقدان روابط عاشقانه و صمیمیت

کم سن بودن یا به دلایل اشتباه ازدواج کردن

بیش از حد خرج کردن

خودخواهی

مشکلات جنسی

وابستگی بیش از حد به والدین

و ...

به دلیل مواردی که در بالا گفته شد و نداشتن تجربه کافی زوجین، سال اول ازدواج بسیار مهم است. کنار آمدن با یکدیگر و کمک برای حل مشکلات می تواند کمک کند این سال را به خوبی و موفقیت آمیز پشت سر بگذارید. اگر نتوانید با هم به تفاهم برسید و آنچه که گفته شد را حل کنید، پس نمی توانید ازدواج موفقی داشته باشید.

مهم ترین سال ازدواج

اگر در سال اول ازدواج خود دچار مشکل هستید چه کاری باید انجام دهید؟

برای گذراندن سال اول ازدواج به صورت موفق و سالم، بهترین کار این است که با همسرتان به صورت آزادانه و صادقانه صحبت کنید. شاید احساس کنید که شما و همسرتان نتوانسته اید به خوبی در کنار یکدیگر ظاهر شوید و دچار مشکل شده اید. اگر می خواهید زندگی مشترک طولانی مدتی داشته باشید و به خوبی با هم زندگی کنید پس بسیار مهم است که اجازه ندهید این مشکلات ادامه یابد. سریعا به فکر حل آنها باشید. بهترین راهکارها هنگام برخورد با مشکلات در سال اول ازدواج عبارتند از:

سرزنش کردن همسر ممنوع

از سرزنش شریک زندگی خود بپرهیزید. بازی سرزنش فقط باعث تشدید مشکلات شما و شریک زندگیتان می شود. در عوض، درباره آنچه احساس می‌ کنید نباید اتفاق می افتاد و اینکه چگونه می‌ توانید به عنوان یک زوج برای پر کردن شکاف و اختلافات با یکدیگر همکاری کنید، صحبت کنید.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

انتظارات نا به جا اصلی ترین سم برای شروع زندگی مشترک است. توقعات نادرست می تواند رابطه شما را بدتر کند. برخی از این توقعات و انتظارات غیر واقع بینانه ممکن است برگرفته از فیلم ها و سریال های عاشقانه باشد. شما نمی توانید از همسرتان انتظار داشته باشید که مانند آنچه که در فیلم ها رخ می دهد، رفتار کند. سعی کنید با دیدگاه منطقی به زندگی مشترک نگاه کنید و از همسرتان متناسب با شرایط، موقعیت مالی و ... او انتظار داشته باشید.

به خود و شریک زندگی خود زمان بدهید

برای سازگاری بیشتر و قبول تغییرات بوجود آمده در زندگی خودتان و همسرتان، باید زمان بدهید. ازدواج و شروع زندگی مشترک برای هر دو شما تازگی دارد. پس بسیار مهم است که برای داشتن یک زندگی عالی، هنگام تطبیق با نقش ها و مسئولیت های جدید خود، صبر داشته باشید و تلاش کنید.

برای رشد و موفقیت تلاش کنید

به یاد داشته باشید که می توانید به رشد همسرتان کمک کنید تا در زندگی رشد کند. همچنین خودتان نیز باید تلاش کنید تا نقاط قوت بیشتری را در وجود خود تقویت کنید. تلاش برای رسیدن به بهترین ها و رشد کردن بسیار خوب و پسندیده است. اما به یاد داشته باشید که نمی توانید شخصیت همسرتان را تغییر دهید. در حالی که نمی توانید شریک زندگی خود را تغییر دهید، می توانید واکنش ها و پاسخ های خود را تغییر دهید، که ممکن است باعث شود همسرتان نیز رویه و عادت های خود را تغییر دهد.

برای همسر خود ارزش قائل شوید

اکثر مشکلات در سال اول ازدواج نشات گرفته از این موضوع است که زوجین برای یکدیگر ارزش قائل نمی شوند. هرگز همسرتان را بدیهی نگیرید و برای لحظاتی که در کنار یکدیگر هستید برنامه مناسبی داشته باشید. شما با قدردانی کردن از همسرتان و احترام گذاشتن به او می توانید مشکلات و تعارضات را برطرف کنید. تلاش برای گفتن متشکرم و نشان دادن قدردانی میتواند کمک زیادی به ایجاد احساس خوب در مورد خود و رابطه شما به شریک زندگیتان بدهد.

زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید

اگر با همسرتان به مشکل خوردید، هرگز سعی نکنید از یکدیگر فاصله بگیرید. فاصله گرفتن از یکدیگر هرگز نمی تواند روابط شما را بهبود بخشد. بلکه برعکس باعث می شود که شما به مرور از یکدیگر فاصله بگیرید. لذت بردن از یک به یک ساعت های کنار هم بودن می تواند به تقویت پیوند شما، ایجاد صمیمیت و ایجاد خاطرات ارزشمند در ازدواج شما کمک کند. پسی سعی کنید زمان با کیفیتی را در کنار یکدیگر سپری کنید. برای لحظات خود برنامه ریزی کنید و سرگرمی هایی که برای هر دو نفرتان جالب و جذاب است را امتحان کنید.

حل کردن مشکلات ازدواج

سخن آخر

درست است که سال اول ازدواج می تواند به شدت سخت و گیج کننده باشد. اما در کنار تمام این سختی ها می تواند بهترین سال زندگی شما نیز باشد. شما می توانید بهترین لحظات و خاطرات را در این سال برای خود ثبت کنید. مهم این است که بدانید چگونه باید رفتار کنید و چه بایدها و نباید هایی را در زندگی رعایت کنید. برای ساختن یک زندگی عالی صبور باشید و تلاش کنید. از خودگذشتگی و پذیرش مسئولیت ها و فداکاری در مقابل همسرتان می تواند به شما کمک کند تا زندگی مشترک خود را از لبه پرتگاه نجات دهید. اگر احساس می کنید که مشکلات زیادی در زندگی مشترک دارید و نمی توانید آنها را حل کنید بهتر است از یک مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

مشاوره خانواده تلفنی

 

 





:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: