برای اینکه بیشتر در جمع باشد چه کار کنم؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روابط اجتماعی

افزایش روابط اجتماعی از عوامل مهم بهبود شرایط فردی، اقتصادی و اجتماعی است. خصوصا در دنیای تکنولوژی یکی از عوامل کلیدی در موفقیت، بالارفتن توانایی های فرد در ارتباط موثر با مردم به شمار می رود. افزایش روابط اجتماعی نیز مانند غذا درست کردن، نقاشی کردن و کارهای دیگر از مهارت های زندگی است که حتما باید آن را یاد بگیرید و به دیگران یاد بدهید. امروزه نداشتن مهارت های زندگی و عدم توانایی در چگونه زیستن، تبدیل به معضل بزرگی شده است. زیرا در ایران معمولا فرزندان تا مدت ها زیر چتر پدر و مادر هستند واین موضوع باعث می شود که خیلی دیر به استقلال فکری و اجتماعی برسند.

گاهی هم ممکن است فرد تا میانسالی برای ادامه زندگی به کمک و پشتیبانی والدینش نیاز داشته باشد و گاهی هم حتی برای ورود به اجتماع دچار مشکل شده و برای هر کاری به مشاوره فردی مراجعه کند. زیرا نمی تواند درست تصمیم بگرید. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که مهارت های اجتماعی را از دوران نوجوانی به کودک بیاموزید. حتی اگر نمی دانید که در این رابطه چه اقدامی کنید به مشاوره خانواده مراجعه کرده تا راه و چاه را یاد بگیرید و فرزندی اجتماعی و موفق تربیت کنید.

راه های افزایش روابط اجتماعی

یکی از راه های افزایش روابط اجتماعی این است که شنونده خوبی باشید و در ارتباطات اجتماعی درست و گزیده و منطقی صحبت کنید. اما چرا؟ شنونده بودن باعث می شود درک درستی از انسان ها داشته باشیم و نتیجه بهتری بگیریم. شناخت انسان ها اولین گام برای داشتن یک رابطه موفق اجتماعی است. زیرا برای سوال هایی که در ذهنتان است بهترین جواب را خواهید گرفت.

از دیگر راه های افزایش روابط اجتماعی آن است که روی احساسات و عواطف  خود کنترل داشته باشید. در زمان عصبانیت یا احترام یا شادی، زیاده روی نکنید. کنترل خشم، شادی، غم، ناراحتی از مهم ترین مهارت های زندگی است که البته نقش آن در روابط اجتماعی نیز بسیار پر رنگ می باشد. اگر این مهارت ها را یاد بگیرید قطعا در دید دیگران به فردی قوی و محبوب تبدیل خواهید شد.

راه سوم بالا بردن اعتماد به نفس است. باید به کمبود ها و ضعف های خود فکر کنید و به جای نادیده گرفتن آن ها سعی کنید آن ها را برطرف کرده و آن را تقویت کنید.

راه های دیگر برای افزایش ارتباطات اجتماعی عبارت است از :

  • همدل و همگام بودن ( مسئول بودن)
  • شناختن زبان بدن
  • افزایش دادن جاذبه نگاه
  • پرهیز از جواب های بسیار کوتاه و بسیار بلند
  • کار کردن روی لحن زبان
  • مطلع بودن از اخبار روز
  • آراسته بودن
  • با نفوذ بودن

روابط

افزایش روابط اجتماعی در نوجوانان

بی شک افزایش روابط اجتماعی در نوجوانان بسیار حائز اهمیت است زیرا شخصیت هر فرد از دوران نوجوانی شکل می گیرد. خانواده ها باید در این سن فرزندانشان را بهتر بشناسند و کمک کنند که اعتماد به نفسشان بالا رود. اجتماعی کردن نوجوانان از مهم ترین راه های افزایش روابط اجتماعی است. اما چگونه میتوان به این مهم دست یافت؟ کافی است والدین در خانه از جملاتی استفاده کنند که به نوجوان انگیزه بدهد. جملاتی مثل: " تو می توانی" " من به تو ایمان دارم" ، " تو قطعا موفق خواهی شد" ، " ما ازت حمایت می کنیم" ، " تو عالی هستی" ، " کارت رو خیلی دوست دارم" برای اجتماعی کردن و انگیزه دادن به آن ها بسیار کاربردی است.

از دیگر راه های افزایش روابط اجتماعی در نوجوانان مشارکت بیشتر آن ها در فعالیت های اجتماعی است. ثبت نام در کلاس های علمی، آموزشی و ورزشی و فرستادن آن ها به اردوهای تفریحی می تواند فرزندانمان را با اجتماع آشنا کند.البته بهتر است در دوران دانشجویی نیز برای او شغل مناسبی پیدا کنید تا همان ابتدا بتواند مدیریت مالی زندگی اش را در دست گیرد.

روانشناسی روابط اجتماعی

روانشناسی روابط اجتماعی ارتباط مستقیمی با سطح کیفی و حضور فرد در اجتماع دارد. افرادی که احساس می کنند نمی توانند آن روابط اجتماعی که دوست دارند را داشته باشند معمولا تنها هستند. قطعا باید به این افراد نحوه ورود به اجتماع را آموزش داد. همه ما نیاز به خانواده ای سالم، دوستان خوب، همسری مهربان و همکارانی دلسوز داریم. اما همه این ها، در سایه نوع نگاه ما و نوع برخورد ما در زندگی به وجود می آید. در روانشناسی اجتماعی ، عزت نفس نقش بسیار اساسی دارد.

افرادی که نمی توانند برخورد مناسبی با دیگران داشته باشند قطعا دوستان کمی دارند. این افراد از جهت سلامت جسم و روان دچار مشکل هستند. سعی کنید نگرانی های خود را کم کنید. مثبت فکر کنید. در روابط اجتماعی استرس را از خود دور کنید. همیشه لبخند بزنید و اگر اشتباهی کردید نترسید و با مشاوره گرفتن از مشاوره خانواده یا حتی افراد صاحب نظر و با تجربه سعی کنید اشتباهاتتان را اصلاح کنید.

بهبود روابط اجتماعی

بهبود روابط اجتماعی نیازمند انجام یک سری کارهست. در بهبود روابط اجتماعی نیاز است موارد زیر را رعایت کنیم.

  • دروغ نگوییم و در برخورد ها صادق باشیم.
  • برخی احساسات بد را مخفی کرده و احساسات خوب را بیشتر به دیگران نشان دهیم.
  • به دنبال نقاط مشترک در زندگی باشیم.
  • فرد مقابل را بشناسیم و خصوصیات او را مورد بررسی قرار دهیم.
  • از کلمات محبت آمیز استفاده کنیم.
  • زمانی که فرد درحال صحبت است به چشمان او نگاه کنیم.
  • بی تفاوت نباشیم و با جملات ساده، فرد را از سر خود باز نکنیم.
  • برای حفظ آرامش در برخورد با دیگران از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.
  • روی روح و روان خود کار کنیم.

اجتماعی

درمان روابط اجتماعی ضعیف

درمان روابط اجتماعی ضعیف کار سخت اما ممکنی است. زیرا باید فرد خود را به طورکامل تغییر دهد و فرد جدیدی بسازد. برای درمان روابط اجتماعی ضعیف به موارد زیر توجه کنید.

  • سعی کنید در جمع های گوناگون صحبت کنید. اجازه دهید دیگران شما را ببینند. وقتی توجه دیگران را جلب می کنید علاوه بر اینکه اعتماد به نفستان بالا می رود باعث خوشحالی خودتان نیز خواهد شد.
  • از حضور در اجتماع نترسید.
  • به خودتان ایمان داشته باشید.
  • با خود بگویید من باید با دیگران در رابطه باشم برای پیشرفت و موفقیتم باید این کار را به بهترین شکل انجام دهم. باید گوشه گیری را کنار بگذارم تا آینده خوبی داشته باشم. من در جمع دوستان جایگاه خوبی دارم. من پر از اعتماد به نفس هستم.من به دنبال برقراری رابطه اجتماعی سالم هستم.

سوالات متداول

همسرم ذاتا گوشه گیر است. برای اینکه بیشتر در جمع باشد چه کار کنم؟

برای اینکار سعی کنید دوستان یا فامیل خود را دعوت کنید. اجازه بدید عادت کنه که با دیگران باشه. تمرین بودن با دیگران بهترین راه حل است.

من یه پسر بچه 7 ساله دارم که به شدت انزوا طلبه. آیا این رفتارش می تونه ادامه دار باشه؟

قطعا بله. حتی شده به زور باید کاری کنید که تنها نمونه. می تونید دوستاش یا هم سن و سالاشو دعوت کنید یا توی کلاس های فوق العاده یا تفریحی بسته به علاقش ثبت نامش کنید. اگه جواب نگرفتید مشاوره کودک راه حل خوبیه.

من مدت هاست که دوست دارم به فردی اجتماعی تبدیل بشم. اما نمی تونم و مدام عقب می کشم. به نظرتون چه کارکنم به ارتباطات اجتماعی علاقه مند بشم؟

اولین مرحله اینه که بگید من میتونم. تنبلی رو کنار بگذارید. برید بیرون تو اجتماع باشید. فعالیت کنید. ولی مدام از جمله من میتونم استفاده کنید.  باید به خودتون خودتون رو ثابت کنید. در غیر اینصورت نتیجه نمیگیرید.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (10 Tips for Improving Social Interaction | Advisors to the ...)

 




:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: