اولین قدم برای داشتن اعتماد به نفس
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

کمبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس داشتن به شما کمک می کند تا رشد کرده و در زندگی پیشرفت کنید. مسلما افرادی که اعتماد به نفس سالمی دارند، موفق تر و شادتر زندگی می کنند. افرادی که به توانایی ها و تخصص خود ایمان دارند و از خودباوری خوبی برخوردار هستند، در جنبه های مختلف زندگی موفق تر خواهند بود. شاید برای شما نیز این سوالات بوجود آمده باشد که: برای داشتن اعتماد به نفس باید چه کرد؟ چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟ اولین قدم برای داشتن اعتماد به نفس چیست؟ مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی راهکارهایی برای داشتن اعتماد به نفس پرداخته و مقاله جامع و کامل زیر را نگارش کرده اند. مقاله زیر را مطالعه کنید و یاد بگیرید که چگونه اعتماد به نفس را در خودتان بوجود آورده و آن را تقویت کنید.

 

راهکارهایی برای داشتن اعتماد به نفس

برای افزایش اعتماد به نفس در افراد راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. اگر می خواهید اولین قدم را برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر بردارید و ب یک انسان موفق و با اعتماد به نفس به نظر برسید، بهتر است راهکارهای کاربردی زیر را مطالعه بفرمایید و متناسب با شخصیت و عملکرد خود از آنها استفاده کنید تا اعتماد به نفس در درون شما رشد پیدا کند و در نظر دیگران یک انسان با اعتماد به نفس و خودباور باشید.

صاف بایستید

برای تقویت اعتماد به نفس خود، بهتر است در ابتدا به ظاهرتان و نوع رفتارهایتان توجه کنید. صاف ایستادن شما را یک انسان جسور و با اعتماد به نفس نشان می دهد. افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند اغلب خود را مخفی می کنند و یا از دید دیگران دور می شوند. پس برای افزایش اعتماد به نفس خود سعی کنید به گونه ای راه بروید و بایستید که یک انساس با اعتماد به نفس به نظر برسید. این کارر به مرور باعث می شود که اعتماد به نفس شما رشد کند.

به آنچه قبلاً به دست آورده اید فکر کنید

افرادی که از گذشته خود ناراضی هستند و احساس می کنند موفق نبوده اند، از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. فهرستی از همه چیزهایی که در زندگی خود به آنها افتخار می کنید، اعم از گرفتن نمره خوب، تحصیلات، آشپزی عالی و ... تهیه کنید. آن را در نزدیکی خود نگه دارید. هر زمان که احساس کردید موفق نیستید و یا اعتماد به نفستان کاهش یافت، لیست را نگاه کنید.

به هر آنچه که در آن مهارت دارید، فکر کنید

همه افراد قدرت ها، مهارت ها و استعدادهایی دارند. شما چه توانایی و استعدادی دارید؟ تشخیص آنچه که در آن مهارت دارید و تلاش برای به سرانجام رساندن کارهایی که در حوزه تخصص شما است، باعث می شود تا به توانایی های خود ایمان بیاورید و همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

اهدافی را برای خود تعیین کنید

اهدافی را تعیین کنید و مراحلی را که برای رسیدن به آنها باید بردارید مشخص کنید. البته اهداف شما نباید بسیار بزرگ و ست نیافتنی باشند. زیرا با نرسیدن به آنها اعتماد به نفستان از بین می رود. اما اگر با برنامه ریزی صحیح برای خود هدف های مختلفی را تعیین کنید. می توانید با تلاش به آنها رسیده و به توانایی های خود ایمان بیاورید. تعیین اهداف و برنامه ریزی برای رسیدن به آنها باعث می شود که اعتماد به نفس شما افزایش یابد.

با خودتان صحبت کنید

نظرات منفی که در ذهن شما جاری می شوند، باعث می شود اعتماد به نفستان را از دست بدهید. پس با خود صحبت کنید و توانایی ها و نکات مثبتی را در ذهن خود مرور کنید. مرور نکات مثبت و مهارت ها به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. همیشه با خودتان مثل بهترین دوست خود رفتار کنید و خودتان را تشویق کنید.

برای خود سرگرمی داشته باشید

سعی کنید سرگرمی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید. می تواند عکاسی، ورزش، نقاشی و ... باشد. هنگامی که بر حسب علاقه خود کاری را انتخاب کردید، با خودتان عهد کنید که آن را انجام می دهید. با این کار مهارت های شما افزایش یافته و باعث می شود که اعتماد به نفس خوبی بدست آورید.

علائم کمبود اعتماد به نفس

از اشتباهات خود به عنوان بخشی از مرحله رشد یاد کنید

همه انسان ها اشتباه می کنند. مهم این است که از اشتباهات خود درس بگیریم و به آنها به چشم تجربه نگاه کنیم. حدس ها و اشتباهات در نهایت به شما کمک می کنند تا راه حل درست را پیدا کنید. پس سعی کنید اشتباهات خود را در آغوش بگیرید و بدون ترس از اشتباه کردن و یا ناامید شدن در هنگام شکست ها و اشتباهات به راه خود با قدرت ادامه بدهید. بدانید که شکست ها راه هایی برای رشد و شکوفایی شما هستند.

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

مهم است که به این موضوع توجه داشته باشید که با چه کسانی رفت و آمد می کنید. دوستان و هم صحبت های شما چه ویژگی هایی دارند؟ انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و یکی از راه های اصلی بررسی پیشرفت خود، اندازه گیری با نزدیک ترین دوستان و همکارانشان است. بنابراین، به دنبال افراد مثبتی باشید که آنها را تحسین می کنید و آنها نیز با جملات و انرژی های مثبت خود، رویاها و ارزش های شما تحسین می کنند. این افراد باعث می شوند که شما اعتماد به نفس پیدا کرده و بر توانایی های خود ایمان بیاورید.

حتی پیروزی های کوچک را نیز جشن بگیرید

پیروزی های کوچک و اهمیت دادن به آنها یکی از راه های ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس در فرد هستند. پس همه دستاوردهای زندگی خود را شناسایی کرده و جشن بگیرید. مثلا اگر به دستاوردی رسیدید، یک روز را به خود استراحت بدهید یا به رستوران بروید، فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید و ... . به هر شکلی که خودتان دوست دارید آن را جشن گرفته و شاد باشید.

نشانه های پایین بودن اعتماد به نفس

 سخن آخر

داشتن اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا در برابر دیگران بتوانید به راحتی از توانایی ها و موفقیت های خود صحبت کنید. اگر می خواهید ارتباطات خود را گسترش بدهید و یا به دنبال پیشرفت وموفقیت در زندگی هستید، اولین قدم کسب اعتماد به نفس لازم و ایمان به توانایی ها است. پس سعی کنید اگر تا به حال برای کسب اعتماد به نفس قدمی برنداشته اید، هر چه سریع تر در راه رسیدن به اعتماد به نفس سالم قدم بگذارید. یا اگر مشکلات، شکست ها و ... باعث از بین رفتن و یا کاهش اعتماد به نفس شما شده است، تلاش کنید تا مجدد اعتماد به نفس خود را بدست آورید.

اگر همچنان نمی دانید که چه کارهایی برای کسب اعتماد به نفس باید انجام دهید. یا راهکارهای بالا برای قدم گذاشتن در راه کسب اعتماد به نفس نتوانسته شما را موفق کند. پس بهتر است از مشاور یا روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. مراجعه به مشاور خانواده می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس لازم را کسب کرده و به موفقیت نزدیک شوید.

 





:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: