راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان دبستانی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

راه های تقویت اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به ­نفس کودکان موضوعی است که این روزها یکی از دغدغه­ های اصلی والدین شده است. در روانشناسی هم برای این مهارت اساسی جایگاه خاص و ویژه­ ای قائل هستند تا آن­جا که درصد مراجعه کننده کودک با مشکل اعتماد به­ نفس به مراکز مشاوره روانشناسی رو به فزونی است. از طرف دیگر شاهد طیف وسیعی از بزگسالان مبتلا به اختلالات روانی هستیم که ریشه برخی از  آن­ها به محرومیت­ها و کمبود اعتماد به ­نفس کودکان مربوط میشود. اینجا اهمیت مشاوره خانواده غیر قابل کتمان است.

والدین این کودکان معمولا از خجالتی بودن، کم­حرفی،  ترسو بودن و نداشتن جسارت آن­ها شکایت دارند و از این­که کودک­شان در جمع دوستان و همبازی­ها نمی­توانند از حق خود دفاع کنندگله­مند هستند. جالب است بدانید، مشکل اعتماد به ­نفس کودکان  وارد حیطه مدرسه هم شده است و معلم و مسئولین مدرسه هم از انزوا، خجالتی بودن و عدم مشارکت کودک در فعالیت­های کلاسی به والدین متذکر می­شوند.

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان امروزه مبحثی مهم در زمینه موفقیت و استعدادیابی می­باشد به ­نحوی که افراد سر و زبان دار و جسور و شجاع نسبت به کودکانی که حتی در مورد کوچک­ترین نیازهای خود به والدین متکی هستند، امکان پیشرفت و موفقیت بیشتری دارند. اهمیت تقویت اعتماد به ­نفس کودکان بر کسی پوشیده نیست، با توجه نرخ بالایی از مشکلات بزرگسالی که ریشه در کمبودهای­کودکی دارد، بنابراین می­توان حدس زد چه آینده ­ای در انتظار کودک محروم از بنیادی­ ترین مهارت های زندگی، خواهد بود. تمامی این موارد اهمیت اعتماد به ­نفس کودکاندرکودکان را آشکارتر می­کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با اعتماد به ­نفس و راهکارهای ارتقا و تقویت آن آشنا کنیم.

اعتماد به ­نفس کودکان به چه معناست؟

اعتماد به ­نفس کودکان به این معناست: در مواجه با کارهای شخصی و امور محوله به توانایی­های خود در انجام آن­ها باور و اطمینان­خاطرداشته باشد.

قبل از اینکه به ارائه نکات لازم جهت افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  بپردازیم، لازم می­دانیم ابتدا علائم مربوط به کمبود اعتماد به­ نفس در کودکان را بشناسیم و سپس در مورد نحوه رفع آن­ها صحبت کنیم.

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکانشامل دامنه وسیعی از نشانه­ هاست. در ذیل به برخی از آن­ها اشاره میکنیم:

از مشخص ­ترین علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد، برای مثال در جواب به سوال اسمت چیه؟ سرخ و سفید می­شود و به تپق زدن می­افتد و در نهایت پدر یا مادرهستند که به جای او پاسخ می­دهند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان  عدم تماس چشمی و نگاه­های­کوتاه وسریع به افراد حاضر در جمع است. این کودکان معمولا با دوستان­شان قاطی و صمیمی نمی­شوند، البته عکس آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد یعنی آنقدر به دوستان می­چسبند که قدرت بیان و رفتار مستقل ندارند. از دیگر نشانه­ های کودکان با مشکل اعتماد به ­­نفس کتک خور بودن و مورد تمسخر قرارگرفتن در بین دوستان و همکلاسی­ها می­باشد.

موارد فوق نشان از کمبود اعتماد به ­نفس کودکان بود. درصورت مشاهده چند مورد از این علائم در فرزندتان به مشاور و روانشناس کودک مراجعه نمائید تا به موقع تحت درمان و آموزش مهارت­های لازم زندگی قرار گیرند.

سوالی که برای والدین پیش می­آید این است: ما در مقابل این نوع رفتار کودک چه کار باید انجام دهیم؟ وظیفه ما به­ عنوان والدین چیست؟

پاسخ سوال شما در ادامه مقاله آمده است.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین را در این بخش مورد بحث قرار می­دهیم.

  • ابراز محبت و توجه: یکی از نیازهای اساسی هر فردی بدون توجه به محدوده سنی دریافت توجه و محبت اطرافیان است. نیاز به حمایت عاطفی کودک توسط والدین برآورده می­شود. رفتارهای محبت آمیز والد به کودک می­تواند شامل بغل­کردن، بوسیدن، نوازش ­کردن و صدازدن او با صفات مثبت باشد. این مرحله از جمله راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  است.
  • به نیازها و علایق او توجه کنید: مشکلی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان دیده می­شود عدم توجه به خواسته­ ها و تمایلات آن­ها می­باشد، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.
  • با کودک خود مشورت کنید: این مورد به ویژه در مورد والدینی که به تازگی صاحب فرزند دیگری شده اند مناسب است. بهترین روش القای حس مفید و مهم بودن کودک و راهکارهای اعتماد به ­نفس کودکان ، کمک گرفتن از او در مورد خواهر و برادر تازه متولد شده است. با این­کار حس نوع دوستی و کارآمد بودن را در کودک پرورش داده­اید.
  • کودک را به ­خاطر اشتباهش سرزنش نکنید: اشتباه کردن و کوشش وخطا، خاص دوران­ کودکی است، در واقع هیچ کودکی بدون تجربه­ خطا با فرصت­های جدید آشنا نمی­شود. بنابراین به ­جای سرزنش و نقد کودک او را همراهی کنید تا رفتار درست را بیاموزد.
  • مهارت جرات­مندی را به کودک آموزش دهید: اکثر کودکان با مشکل اعتماد به ­نفس، نداشتن درک درستی از خواسته­ ها و نیازهایش در مقابل دیگران و نحوه بیان درست آن­هاست. در مهارت جرات­مندی به کودک یاد می­دهید چگونه بدون بی­ احترامی به­کسی به نیازهای خود پاسخ دهد.

بهترین راهکارهای تقویتاعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

  • در حضور دیگران کودک خود را مواخذه نکنید: رفتاری که والدین مستبد و سخت­گیر نسبت به فرزند خردسال خود دارند این است که وقتی متوجه اشتباه کودک شان می­شوند توجهی به اطراف و حضور دیگران ندارند و کودک را مورد تنبیه فیزیکی و کلامی خود قرار می­دهند که نتیجه­ای جز تخریب شخصیت و اعتماد به ­نفس کودکان  ندارد. بهتراست خطای کودک را در خلوت و دوستانه به او متذکر شد و راه­حل جایگزین و مناسب را به او ارائه داد.
  • به کودک خود قدرت بیان و اظهارنظر بدهید: این مورد هم در رابطه با عتماد به­ نفس مهم می­باشد. با توجه به اینکه یکی از روش­های توصیف ویژگی­های مثبت و توانایی­های هر فردی بیان کردن و به زبان آوردن آن­هاست، بنابراین کودکی که در خانواده حق بیان نداشته است نمی­تواند در این زمینه موفق شود و سکوت و انزوا را در بین جمع بودن و صحبت­ کردن ترجیح می­دهد.
  • گوش­ دادن و مهارت­ های ارتباطی را با کودک تمرین کنید: یکی از اصول ارتباطی موفق با دیگران، گوش دادن به صحبت­های طرف مقابل و درک احساسات میباشد که در پی آن به رفع نیازها و توجه به خواسته­ ها منجر می­شود. هم والدین هم کودک این اصل را در روابط­شان لازم است رعایت نمایند.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان دبستانی

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان­ دبستانی جزو حیطه های تربیتی مهم می­باشد. با توجه به اینکه در این مقاله به مدرسه و مشکل معلم در ارتباط با کودک خجالتی و فاقد اعتماد به ­نفس اشاره­ شد، به­ همین خاطر نگاهی به وظایف مدرسه و معلم در خصوص راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی می اندازیم.

  • مشارکت دانش­ آموز در فعالیت­های کلاسی: دانش ­آموزان را به گروه­های چندنفره تقسیم کنید و نقش سرگروه یا فرد ارائه دهنده درس را به کودک با اعتماد­ به نفس پائین بدهید.
  • ایجاد کلاسی آرام و به دور از استرس: این مورد به ویژه در روزهای امتحان شفاهی که جو متشنجی برای دانش­ آموز با اعتماد به­ نفس پائین محسوب می­شود، مناسب است.
  • محول کردن نقش نماینده کلاس به دانش ­آموز منزوی و خجالتی
  • تعیین زمان بحث آزاد: در پایان هفته زمانی از کلاس را به بحث آزاد اختصاص دهید که در آن هر دانش­ آموز مدتی کوتاه در مورد علایق و خواسته­ هایش در مورد مدرسه و هم­کلاسی­ها ارائه دهد.

موارد فوق از کاربردی­ترین راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی برای معلم­هاست. امیدواریم با کمک و همکاری مدرسه و والدین در هرچه بیشتر شدن اعتماد به ­نفس کودکان قدمی برداریم.

سوالات متداول

برای اینکه کودکان پیش دبستانی عزت نفس داشته باشند چکنیم؟

بهترین کار این است که مشارکت آنها را در کار های فوق برنامه بیشتر ترغیب کنیم و تعامل آنها را با همکلاسی هایشان بیشتر کنیم.

کمبود عزت نفس کودکان چه علائمی دارد؟

از بارز­ترین علائم کمبود عزت ­نفس­کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد.

برای افزایش عزت نفس کودکان والدین چه کاری نباید انجام دهند؟

مشکل مهمی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان مشاهده می­شود این است که به خواسته­ها و تمایلات کودکان خود توجه نمیکنند، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Simple Ways to Boost Your Child's Self-Esteem 

https://zoomlife.ir/reportage/1408-psychology-avije.html

 

 




:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: