عوامل بالا بردن اعتماد به نفس
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس عبارتست از اطمینان داشتن به خود . اعتماد به نفس یعنی من از درون به خود ایمان دارم اعتماد به نفس (Self Confidence) یعنی من با نیروهای وجودی خودم آشنا هستم و میتوانم آنها را به موقع ودر جای خود به کار بگیرم اعتماد به نفس یعنی من نقاط ضعف خودم را میشناسم اعتماد به نفس یعنی من بر اندیشه ، عمل ، حواس ، جسم و روح خود اشراف دارم  یعنی من بر انرژی های مثبت و منفی خود کنترل دارم ذهن من پرورش یافته است تا تواناییهای خودم را در راه موفقیتهایم به کار بگیرم من میدانم طبیعت مرا یاری خواهد کرد از شکست نمیهراسم و از آنها برای ارتقا اندیشه خود استفاده میکنم  من از شکستهایم پله هایی میسازم برای عروج خود من از شکستهای دیگران نردبانی میسازم برای رسیدن به آرزوهایم  دنیای من بزرگ است ومن برهر آنچه که دارم تکیه میزنم تا نیفتم .

تعاریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی من والدینم را دوست دارم با تمام نقاط ضعف و قوتشان  یعنی من با یک غلط به کسی صفر نمیدهم  اشتباهات دیگران را درک میکنم و از آنها کمتر میرنجم  انتقادهایشان را میپذیرم حتی اگر بدانم به من علاقه ای ندارند دنیای من انقدر بزرگ است که چیزهای کوچک نمیتوانند برای من مشکل آفرین باشند من با مهارتهای زندگی آشنا هستم از رفتن به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی غافل نمیشوم چون میدانم وجود من نیاز به ترمیم دارد  روح من باید تازه و با نشاط بماند من روحم را در روزمرگیهایم خسته و پژمرده نمیکنم  من اعتماد  دارم ولی همیشه از یاری گرفتن از دیگران لذت میبرم  من زود به زود به خانه تکانی دلم میپردازم  کینه و نفرت را به زباله دان بیرون از وجودم می افکنم  من قدر خودم ، دلم ، وجودم ، سلامت جسم و روحم را میدانم .

بالا بردن اعتماد به نفس

بالا بردن اعتماد به نفس ساده است در عین حال خواستن را میطلبد  یعنی من بخواهم اعتماد به نفس خود را بالا ببرم عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس را بدانم  وبه کار بگیرم اولین راه بالا بردن اعتماد به نفس (Raising Confidence) دوست داشتن خود است یعنی من خودم را دوست داشته باشم و به خودم احترام بگذارم اگر در جایی از قلعه وجودم کاستی دارم آنرا بشناسم ولی از آن نفرت نداشته باشم  با این اعتقاد که هیچکس بی کاستی نیست اگر پای من میلنگد باز هم با افتخار قدم بردارم  از خودم تشکر کنم که با پای لنگ مایوس و ناتوان نیستم من راه میروم پس به مقصدم خواهم رسید درست مانند کسی که دو پای سالم دارد شاید کمی سخت تر شاید کمی دیرتر  اما میرسم مهم اینست عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس را در بیرون جستجو نکنیم تمام این عوامل در درون خود ماست .

افزایش اعتماد به نفس

بالا بردن اعتماد به نفس به ما کمک میکند از آنچه که هستیم بیشتر باشیم  به ما قدرت میبخشد انرژی میدهد فقط کافیست بگوییم من میتوانم بیوگرافی مردان بزرگ را بخوانیم و ببینیم که آنها با امید قله های سخت و شگرف را فتح کرده اند کسانی که با ما اهداف مشترک و مشابه داشته اند و به آن رسیده اند به خود جرات ریسک کردن بدهم ابتدا از ریسکهای کوچک شروع کنم  یادم باشد بی مبالاتی با ریسک کردن تفاوت دارد من اگر میخواهم در بازار بورس سرمایه گذاری کنم باید به اخبار اقتصادی و سیاسی توجه کنم  واردات وصادرات را بدانم با افراد اگاه مشورت کنم  و از کم شروع کنم  و مهمتر از همه بدانم ریسک یعنی پنجاه پنجاه نه صد در صد موفقیت با این آگاهی ها ریسک پذیریم را بالا ببرم  اگر بالا بردن اعتماد با آگاهی همراه باشد موفقیت آمیز خواهد بود .

و راه های تقویت آن

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس فراوانند وشما باید آنها را در درون خودتان پیدا کنید  یکی از مهمترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس یک کار یا یک تفریح یا یک یادگیری جدید را آغاز کنید این راه را پله به پله شروع کنید از کلاسهای آموزشی استفاده کنید و هر بار که به پیش میروید به خود جایزه بدهید حتی اگر در حد یک کارت آفرین باشد که جلو آینه تان میچسبانید ازدیگر راهکارهای افزایش اعتماد اینست که از خود اثر به جا بگذارید اینکار ممکن است با کشیدن یک نقاشی یا تراشیدن یک مجسمه باشد اگر هنری نیستید میتوانید مقداری از پس انداز خود را به یک نیازمند ببخشید   همانگونه که جسم ما نیاز به تغذیه دارد روح نیز احتیاج دارد هراز گاهی اشباع شود   شما با کارهای خیر حتی در حد دادن یک ساندویچ به یک گرسنه روحتان را تازه میکنید

عوامل بالا بردن اعتماد به نفس

از عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس (The factors of rising self confidence) اینست که الگوهای خود را تغییر دهیم  بخصوص الگوهای دست و پا گیر مثل خرافات . مثلا اگر تا امروز فکر میکردیم چشم همسایه ما شور است امروز این الگو را تغییر دهیم  زیباتر از همیشه با یک ظرف آش به در خانه شان برویم  و سر صحبت با اورا باز کنیم  در دل ایمان داشته باشیم که انرژی های درونی ما از انرژی چشمان او قویتر است .

از دیگر عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس اینست که برای غرایز خود احترام قائل شوید به مقداری که نیاز دارید به آن اهمیت دهید و لذت ببرید . باز هم از عوامل بالا رفتن اعتماد میگوییم تصمیم بگیرید یکی از کسانی را به نظرتان دشمنتان بوده ببخشایید البته به این معنا نیست که به کسانی که با شما رابطه خوبی ندارند اعتماد کنید شما میتوانید او را در دلتان ببخشایید .

راز اعتماد به نفس

راز اعتماد به نفس اینست که شما بدانید در یک کار نه استعداد دارید و نه آموزشی دیده ایدانجامش دهید  بطور تفریحی و گذرا و در تنهایی انجام دهید اشتباه کنید آن کار خراب شود شما بخندید و لذت ببرید و بگویید من در حد توان و آشنا نبودنم توانستم تا این حد انجام دهم  راز اعتماد در اینست که وقتی کاری را انجام نمیدهید به خود آفرین بگویید . بگویید با توجه به شناختی که از توان خودم و سختی آن کار داشتم درست تشخیص دادم و انجامش ندادم .  شما خط خوبی ندارید و اگر به خوشنویسی علاقه دارید یک تابلوی زیبای خوشنویسی بخرید  هر از گاهی نگاهش کنید و لذت ببرید از عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس اینست که به جای حسادت از موفقیت دیگران لذت ببرید مانند همان خوشنویسی .  شما در خطاطی استعداد ندارید اما میتوانید از تماشای هنر دیگران لذت ببرید .

عوامل و عناصر اعتماد

از دیگر عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس اینست که شما به آرزویی که دارید خود را برسانید . اگر یک آرزو دارید که فکرش را نمیتوانید از خود دور کنیدبرایش بیشتر وقت بگذارید مثلا آرزو دارید یک خانه ویلایی داشته باشید هر ماه بخش کوچکی از درامدتان را به تحقق بخشیدن به آرزویتان اختصاص دهید با خود بگویید من تا آخر عمر پس انداز میکنم و به این آرزویم میرسم  هرگز نا امید نباشید یکی دیگر از عوامل بالا رفتن اعتماد اینست که ماسک بر چهره نگذارید برای دل خود زندگی کنید  به عقاید دیگران احترام بگذارید ولی هرگز اجازه دخل و تصرف در افکارتان را ندهید هرگز خود را به گونه ای دیگر جلوه ندهید لزومی ندارد ایده خود را همه جا بازگو کنید ولی با ماسک گذاشتن خود را تضعیف نکنید عقاید شما محترم است و عقاید مختلف است.

و راه های تقویت آن

راز های اعتماد به نفس

رازهای اعتماد به نفس (Secrets of Confidence) شیرین و زیبا هستند اصلا رازها زیبا هستند . یکی از عوامل بالا رفتن اعتماد به نفس داشتن راز است . روح خود را با داشتن رازبزرگ کنید  یک راز در زندگی داشته باشید و با هیچکس بازگو نکنید اینکار اراده و اعتماد به نفس شما را بالا میبرد از راز های اعتماد  به نفس داشتن توجه کردن به علائم طبیعت است شما میتوانید با توجه به صدای طبیعت سمبلهای خاصی داشته باشید . مثلا شنیدن صدای کلاغ سمبل سلام کردن طبیعت به شما باشد  شما هر وقت صدای کلاغ را بشنوید احساس میکنید یک دوست ماورایی و قوی همراه شماست از دیگر عوامل بالا رفتن اعتماد برخورد خوب با افراد جدید است با افراد جدید با لبخند و گرمی برخورد کنید به تعداد دوستانتان بیافزایید « تمام محبتت را به پای دوستانت بریز اما اعتمادت را نه »

زندگی پر از نشاط و امید برایتان آرزو میکنیم .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تقویت اعتماد  به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 10 Things You Can Do to Boost Self-Confidence 

https://www.blogsky.com/psychology99/

 




:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: