راه های افزایش عزت نفس
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

عزت نفس چیست

عزت نفس اصطلاحی است که از واژه (self-esteem) ترجه شده است. این واژه در میان روانشناسان به معنای میزان رضایتمندی هر فرد نسبت خود است و در واقع از یک احساس درونی ناشی می شود .

حال اگر بخواهیم به بیان ساده تر به توضیح عزت نفس بپردازیم بهتر است با هم همراه شویم و نگاهی به رفتار های شخصی خود کنیم ، چرا که عزت نفس همچون مواردی مانند عشق و امید یا آرامش است که اگرچه همگی با آن ها سرو کار داریم اما هنگامی که میخواهیم تعریفی از آن ها بگوییم به مشکل برمیخوریم . به طور مثال هر کدام از ما وقتی به رفتارهای شخصیت خود می اندیشیم خصلت هایی از خود را که به آن آگاهیم یادآور میشویم ، مثلا احساسی درونی در یک فرد نهادینه شده است که او فردی باهوش است یا فرد دیگری خود را خجالتی تلقی میکند ، این افکار که در ذهن هر شخص نسبت به خود ارزیابی می شود را عزت نفس میگویند.

اگر بخواهیم هوشمندانه تر به عزت نفس بپردازیم در میابیم که اعتماد به نفس به طور مستقیم بر زندگی ما تاثیر می گذارد و مانند سرمایه ای است که اگر از آن غافل بمانیم تا ابد در صندوقچه اش بسته می ماند و اگر به درستی از آن بهره ببریم بسیاری از استعداد هایمان را شکوفا می کند و در مسیر درست قدم بر میداریم . اعتماد به نفس  بالا همچون زره ای فولادی از ما در برابر فشارهای روانی و استرس های روزمره محافظت می کند حال در نظر بگیرید کسی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند ؟ تحقیقات روانشناسی نشان میدهد که افرادی که در جامعه دچار افسردگی ، پرخاشگری ، بزهکاری و یا حتی سو مصرف مواد هستند از عزت نفس پایینی برخوردار هستند .

راه های افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس رابطه مستقیمی با حافظه منفی نگر دارد ، یعنی بهترین راه این است که ابتدا کشف کنید که باور های منفی که نسبت به خود دارید از کجا نشئت گرفته ؟ بیایید فکر کنیم که باورمنفی فردی نسبت به خودش این است که قدرت بیان خوبی ندارد ، پس برای از بین بردن این احساس باید بدانیم از چه زمانی این حس به او القا شده ، ممکن است دریابیم که این اتفاق به دوران کودکی او بر می گردد . پس اولین گام را در افزایش عزت نفس خود بردارید و همین حالا ریشه نگرش های منفی خود را پیدا کنید. در گام دوم باید خود را به چالش بکشید .

اشتباه نکنید ، راه های افزایش اعتماد به نفس شاید در نگاه اول ساده بنظر برسند اما در حقیقت پژوهش ها نشان می دهد که بسیاری از افراد حتی با استفاده از برنامه ها و راه های افزایش عزت نفس ، موفق به بالا بردن آن نشده اند پس بهتر است عزت نفس را جدی تر بگیرید .

راه های افزایش اعتماد به نفس

منفی نگری

در مسیر راه های افزایش اعتماد به نفس عجول نباشید ، ذهن فردی که عزت نفس پایینی دارد پادشاه منفی نگری دارد که به سرعت نسبت به دشمن خود که افکار مثبت اندیشانه است واکنش نشان میدهد . تصور کنید فردی که خودش را کودن میداند و همیشه معتقد است که از درک پاییینی برخوردار است ، وقتی یکروز تصمیم میگیرد به ذهنش بگوید من یک فرد باهوش و فوق العاده هستم  چه میشود ؟ ذهنش و بهتر است بگوییم پادشاه منفی نگرش او را یک دروغگوی بزرگ میخواند نه یک فرد باهوش . در نتیجه احساس بدتری نسبت به خود پیدا میکند زیرا تنها حسی که دارد تناقض است .

حتما حالا میخواهید بدانید که پس چه راهی برای خلاصی از دست پادشاه منفی نگر دارید ؟ آهسته و پیوسته پیش بروید ، پس بجای اینکه ناگهان بگویید من یک فرد باهوش هستم ابتدا بگویید من امروز سعی میکنم از هوشم بهتر استفاده کنم و به ذهنتان کمک کنید تا به آرامی با اعتماد به نفس جدیدتان آشنا شود . خبر خوب این است که اگر به تنهایی قادر به کنترل ذهن خود نیستید میتوانید از مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده در این راه کمک بگیرید و با برنامه بهتری پیش بروید .

مهارت های زندگی

اگر در راه های افزایش عزت نفس به دنبال نکات کلیدی هستید باید بگوییم نکات زیر را خوب بخاطر بسپارید :

  • از مقایسه خود با اطرافیان جدا خود داری کنید .
  • برای خودتان جایزه تعیین کنید و هرچه زودتر دست به کار شوید .
  • دنیا به اندازه کافی برای شما منتقد دارد ،لزومی ندارد خودتان هم خود را سرزنش کنید .
  • مثبت اندیش باشید و افکار منفی را دور بریزید .
  • به دنبال افرادی باشید که از آنها چیزی بیاموزید .
  • اهدافتان را جوری تنظیم نکنید که دست نیافتنی باشند چرا که لذت رسیدن به اهداف را از خود گرفته اید .
  • نقطه ضعفتان را پیدا کنید و آن را برطرف کنید و به دنبال نقاط مثبت خود بگردید .
  • با عادت های غلط خود بجنگید و آنها را شکست دهید .
  • خودتان را دوست داشته باشید و به داشتن خود افتخار کنید .
  • شکست هم بخشی از زندگی است،پذیرای شکست هایتان باشید .
  • ترسیدن را کنار بگذارید و شجاعت را از خواب بیدار کنید .

انواع عزت نفس

انواع عزت نفس به شکل های مختلفی هستند که هر کدام به نحوی در زندگی ما تاثیر گذار هستند .

یکی از انواع عزت نفس که میتوانیم به آن اشاره کنیم اعتماد به نفس کلی و اختصاصی است که به توضیح جزعی از هرکدام میپردازیم .عزت نفس کلی همان قضاوتی است که هرکدام از ما نسبت به خود داریم که به طور کلی به معنای عزت نفس هم باز می گردد و اما اعتماد به نفس اختصاصی که به نقش های هر فرد در جامعه  و نقش هایش و حوزه های زندگیش باز می گردد مانند نقش مادری ، یا پزشک بودن و...

انواع عزت نفس بر یکدیگر تاثیرات متفاوتی دارند زیرا اعتماد به نفس ما هیچ وقت ثابت نبوده و همواره در حال تغییر است . پس باید بگویم کاملا طبیعی است که روزی احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم و فردای همان روز به هر دلیلی حس خوبی نداشته باشیم زیرا افکار درونی و اتفاق های خارجی در زندگی همواره به یک شکل ثابت نیست و ما حق داریم عزت نفس متفاوتی را تجربه کنیم .

تعریف عزت نفس

تعریف عزت نفس به ساده ترین شکل ممکن قضاوت و ارزشی است خودتان برای خود قائل هستید .

اگر بخواهم خیلی خودمانی توضیحی از تعریف عزت نفس بگویم میتوانم در یک جمله بگویم  تعریف عزت نفس یعنی همان چیزی که خودتان را شایسته آن میدانید حال ممکن است برای خود خوشبختی طلب کنید و خود را سزاوار بهترین ها بدانید که نشان می دهد عزت نفس بالایی دارید و یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشید و حتی در افکارتان هم خودتان را محدود کرده باشید . بیایید به افرادی که هوای خود را دارند بنگریم ، میبینید که هرقدر به خود روی خوشتری نشان میدهند دنیا نیز بیشتر به کامشان است پس خودتان را دوست بدارید .

در اینجا لازم میدانم یادآوری کنم عزت نفستان را با اعتماد به نفستان اشتباه نگیرید . عزت نفس بالا نشانه داشتن اعتماد به نفس بالا و یا بر عکس نیست . نمیتوانیم بگوییم اگر عزت نفس بالایی داریم لزوما اعتماد به نفس بالایی  داریم چرا که وقتی عزت نفس بالایی داریم خودمان را هر طور که هستیم قبول داریم و ممکن است برای چیز هایی مثل پول و شهرت تلاشی نکنیم در حالی که فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد خود را به آب و آتش میزند تا مسئولیت پذیری اش را ثابت کند و او ممکن است عزت نفس بالایی نداشته باشد .

راه های افزایش اعتماد به نفس

بالا بردن عزت نفس

بالا بردن عزت نفس چنان معجزه ای در رفتار ایجاد می کند که تاثیر آن در جای جای زندگی مشهود است . با بالا بردن عزت نفس خودتان را در برابر فشار های روانی و اضطراب ها واکسینه کنید و ویتامین های شادی و نشاط را به روحتان تزریغ کنید . وقتی با بالا بردن اعتماد به نفس خود را واکسینه کرده باشید با شکست هایی که در زندگیتان پیش می آید ممکن است مدتی ناخوش باشید اما از پا در نمی افتید و راه سرحال کردن خود را بلد هستید .

همچنین بالابردن عزت نفس باعث می شود ویژگی های مثبت خود را بالا ببرید که شامل موارد زیر می شوند:

  • در انتخاب هایتان وابسته به کسی نمی شوید .
  • ترسی از قبول مسئولیت ندارید .
  • شاهد پیشرفت هایتان هستید و به انها افتخار می کنید .
  • می دانید میتوانید دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه افزایش عزت نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Building Confidence and Self-Esteem 

https://psychologist1.blog.ir/

 




:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: