با یک کودک بیش فعال چگونه رفتار کنیم ؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

بیش فعالی در کودکان یکی از اختلالات شایع است . حتما برایتان پیش آمده که کودکی در جمع های خانوادگی بسیار بی قرار باشد و مدام درحال جنب و جوش باشد و همه را کلافه کند . البته جنب و جوش همیشه از نشانه های بیش فعالی در کودکان نیست و برای تشخیص بیش فعالی کودک باید موارد زیادی را مد نظر قرار داد . بیش فعالی در کودکان نه تنها باعث آسیب دیدن خود کودک می شود بلکه موجب آشفتگی فضای خانه و درنتیجه آسیب به فضای خانواده می شود . خانواده هایی که دارای کودک بیش فعال هستند نیاز به آموزش های رفتاری با کودک دارند که بهتر است توسط مشاوره کودک آموزش داده شود . رفتارهای ناآگاهانه والدین با کودک بیش فعال موجب آسیب های روحی و روانی می شود که در بزرگسالی بیشتر خود را نشان می دهد .

تشخیص بیش فعالی

بیش فعالی در کودکان را می توان از طریق مشاوره اختلالات کودک به طور صحیح تشخیص داد و پس از اطمینان از بیش فعالی کودک با مشاوره تربیت کودک همراه شد تا بهترین روش های تربیتی را بکار برد و به راحتی به دنبال درمان کودک بود . درمان بیش فعالی در کودکان مرحله بعد از تشخیص است که همواره لازم و ضروری است زیرا عدم درمان این کودکان گاهی موجب می شود این اختلال در بزرگسالی نیز ادامه یابد و موجب بی قراری های مداوم فرد گردد .

برای تربیت کودک بیش فعال بهتر است والدین از مشاوره خانواده راهنمایی بگیرند زیرا اغلب رفتارهای ناهنجار این کودکان کاسه صبر والدین را لبریز می کند و آنها را به تنبیه های غلط وادار می کند ، با حضور یک مشاوره آگاه در این مسیر می توان از این قبیل اتفاق ها جلوگیری کرد . برای آگاهی بیشتر از ویژگی های بیش فعالی در کودکان با ما همراه باشید .

نشانه های بیش فعالی در کودکان

نشانه های بیش فعالی در کودکان اغلب از سه سالگی به بعد نمایان می شود . از جمله نشانه های بیش فعالی در کودکان می توان به بی قراری های مداوم ، جنب و جوش های بی پایان و عدم تمرکز حواس اشاره کرد . نشانه های بیش فعالی در کودکان را نمی توان به سرعت تشخیص داد زیرا باید کودک را از هر نظر در نظر بگیرند تا بیش فعالی ثابت شود . باور غلط بسیاری از بیش فعالی ، تنها پر جنب وجوش بودن کودک است درحالی که ممکن است بسیاری از کودکان تنها پرتحرک باشند اما بیش فعال نباشند درنتیجه تشخیص تنها با یکی از علائم کاملا اشتباه است . نشانه های بیش فعالی در کودکان غالبا توسط مشاوره تشخیص داده می شود و باید در نظر داشت با یک جلسه مشاوره نمی توان این اختلال را تشخیص داد و نیاز به زمان بیشتری دارد .

نشانه های بیش فعالی در کودکان

درمان بیش فعالی در کودکان

درمان بیش فعالی در کودکان همانطور که پیش تر گفتیم مرحله بعد از تشخیص است . درمان بیش فعالی در کودکان را می توان از همان سنین پایین آغاز کرد و از لحاظ مختلف کودک را کنترل کرد . برخی والدین با باورهای غلط از درمان بیش فعالی در کودکان جلوگیری می کنند و تصور می کنند با گذر زمان و بزرگ تر شدن کودک این اختلال از بین می رود در حالی که هرچه سریع تر اقدام به درمان این کودکان کنید بهتر است .

یکی از دلایلی که در بهبود کودکان موثر است این است که کودک به دلیل بیش فعالی توان تمرکز کردن ندارد درنتیجه در مدرسه و دوران تحصیل به مشکل برمی خورد و این امر موجب تمسخر دوستان و درنتیجه آسیب به اعتماد به نفس کودک و روحیه ی او می شود. پس خودداری از درمان این نوع از کودکان آسیب های جدی تری را به دنبال دارد .

نگرانی های مادر کودک بیش فعال

از دیگر نگرانی های مادر کودک بیش فعال عوارض داروهای مصرفی کودک است . اغلب مادران نگران وابستگی همیشگی کودک به داروها هستند به همین دلیل سعی می کنند از مصرف داروها خودداری کنند .

از دیگر راه های کنترل بیش فعالی کودکان تغذیه کودک است . تحقیقات نشان می دهد با رعایت برخی رژیم های غذایی می توان رفتار کودکان بیش فعال را کنترل کرد . این رژیم های غذایی را می توان از طریق مشاوره کودک دریافت نمود ، مشاوره با توجه به سن کودک و نیازهای غذایی کودک برای رشد برنامه غذایی مناسب را مشخص می کند . اکیدا توصیه می شود والدین بدون هماهنگی با پزشک اقدام به قطع دارو و یا تغییر رژیم غذایی کودک نکنند .

بهترین تست بیش فعالی در کودکان

بهترین تست بیش فعالی در کودکان توسط مشاوره کودک گرفته می شود . مشاور با آگاهی از تمام علائم کودک بیش فعال تست بیش فعالی را تنظیم کرده است پس نتیجه ای که از تست بیش فعالی کودک بدست می آورد تا حد زیادی صحیح است . البته تشخیص قطعی بیش فعالی در کودک نیازمند صرف زمان بیشتری است زیرا باید کودک را از جهات مختلف مورد سنجش قرار داد و تنها از طریق یک تست نمی توان نظری قطعی داد . بهترین تست بیش فعالی در کودکان تستی است که بتواند از زوایای مختلف کودک را به چالش بکشد تا به نتیجه درست تری دست پیدا کند .

تشخیص نشانه های بیش فعالی در کودکان

تشخیص نشانه های بیش فعالی در کودکان در وحله اول توسط والدین داده می شود سپس با مراجعه به مشاوره اختلالات کودک میزان درستی این تشخیص مورد بررسی قرار می گیرد . نشانه های بیش فعالی اغلب ازهمان سنین پایین قابل تشخیص هستند حتی در برخی موارد می توان این نشانه ها را در نوزادان دید . نوزادی که مدام دست و پاهایش را با بی قراری در هوا تکان می دهد و یا گریه های بی دلیل طولانی دارد ممکن است بیش فعال باشد اما همانطور که گفتیم تشخیص نشانه های بیش فعالی در کودکان به طور قطعی از سه سال به بالا صورت می گیرد .

درمان بیش فعالی در کودکان

سوالات متداول

فرق کودک بیش فعال با بی توجه چیست ؟

 برخی کودکان به دلیل نیاز به جلب توجه اقدام به شیطنت های کودکانه ای می کنند این کار به هیچ عنوان بیش فعالی محصوب نمی شود اما کودک بیش فعال به طور ناخواسته مدام در حال تحرک یا پرخاشگری است و نمی تواند روی مسائل دقیق شود و تمرکز کند . درنتیجه نباید با قضاوت های اشتباه کودکی را که تنها به دلیل جلب توجه والدین اقدام به شیطنت می کند را با کودک بیش فعال یکی دانست .

والدینی که کودک بیش فعال دارند باید چه کنند ؟

 صبر از جمله مهم ترین اقداماتی است که والدین کودک بیش فعال باید آن را تمرین کنند . سپس بهتر است نحوه رفتار صحیح با کودک بیش فعال را یاد بگیرند و برای درمان کودک خود توسط یه مشاور اقدام کنند و از راه های مختلف که ممکن است آسیب رسان نیز باشد پرهیز کنند .

فرق بیش فعالی با شیطنت چیست ؟

 همانطور که گفتیم اغلب کودکان دارای برخی شیطنت های کودکانه هستند و گاهی برخی کودکان بیشتر به شیطنت ها دامن می زنند اما نباید این کودکان را بیش فعال تلقی کرد زیرا شیطنت تنها راه تشخیص بیش فعالی نیست . کودک بیش فعال علاوه بر شیطنت و تحرک زیاد دچار اختلال تمرکز است و با کودکان معمولی متفاوت است .

با یک کودک بیش فعال چگونه رفتار کنیم ؟

 بهتر است با کودک بیش فعال صبورانه برخورد کنیم و به دلیل عصبانیت های زودگذر اقدام به تنبیه آنها نکنیم . والدین کودکان بیش فعال باید نحوه رفتار با کودک خود را بیاموزند تا با رفتار اشتباه موجب آسیب به روح کودک خود نشوند .

سن تشخیص بیش فعالی چند سال است ؟

 برای تشخیص بیش فعالی از سه سالگی می توان اقدام کرد . اغلب بهتر است درمان ازهمان سنین پایین آغاز شود زیرا درمان این اختلال نیز دارای دوره ای طلایی است.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:   Signs of ADHD: Does Your Child Have ADHD

 




:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: