برای مقابله و درمان با اعتیاد به فضای مجازی چه باید کرد؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی جدی است؟

بی شک اعتیاد به فضای مجازی از مهم ترین علت های درجا زدن و عدم موفقیت در جوامع امروز است.  ولی متاسفانه گوشی های همراه و تبلت و لپ تاپ دوست جدا نشدنی همه ما شده و به سختی می توان از آن ها گذشت. اگر در روز بیش از 7 ساعت را به فضای مجازی اختصاص می دهید، باید خود را معتاد اینترنت بدانید. اعتیاد به فضای مجازی در میان نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می شود. گاهی شدت این اعتیاد به قدری زیاد است که حتما باید سری به مشاوره خانواده بزنند. اینگونه افراد ارتباطات اجتماعی ضعیفی دارند و معمولا در کار و تحصیل و سایر امور شکست می خورند.

عوارض اعتیاد به فضای مجازی چیست؟

عوارض اعتیاد به فضای مجازی چیست و فرد معتاد چه علائمی دارد؟ اعتیاد به فضای مجازی هم بر روی جسم و هم روح فرد تاثیرات به شدت منفی دارد.

عوارض جسمی اعتیاد به فضای مجازی:

  • اضافه وزن
  • خشکی و درد شدید چشم و خستگی پلک
  • مشکلات استخوانی خصوصا از ناحیه کمر و گردن
  • تنبلی و بیماری های مرتبط با چاقی مثل کبد چرب و چربی خون
  • اختلالات خواب
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به دلیل عدم فعالیت های جسمی

عوارض روحی و روانی اعتیاد به فضای مجازی

مهم ترین عوارض اعتیاد به فضای مجازی، مشکلات روحی روانی است.

  • افسردگی
  • خشونت
  • انزوا
  • دو قطبی بودن و ساخت یک شخصیت جدید در فضای مجازی
  • شکست های عاطفی مجازی
  • اعتیاد به دیدن سایت های غیر اخلاقی و خود ارضایی
  • مشکلات تحصیلی
  • عدم تمرکز در انجام کار و شکست در کار و شغل

چگونه می توان اعتیاد به فضای مجازی را کاهش داد؟

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی کدامند؟

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی خصوصا در جوامع امروز بسیار مشهود بوده و از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. تاکنون با کسی که مدام سرش در اینترنت و فضای مجازی است برخورد داشته اید؟ تفاوت او با افراد معمولی چه بود؟ قطعا این اشخاص به لحاظ روحی و جسمی با افراد دیگر کاملا متفاوت هستند و نمی توان از آن ها انتظار داشت که مانند فرد عادی رفتار کنند. اگر با این فرد مواجهه شده اید به او کمک کنید یا او را به یک مشاوره فردی معرفی کنید زیرا این فرد کاملا بیمار است و باید حتما درمان شود.

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی عبارت است از :

  • آسیب های روحی و روانی( اختلالات خواب، پرخاشگری، مشکلات عصبی، انزوا طلبی، افسردگی و ...)
  • آسیب های اخلاقی ( بدرفتاری جنسی، خشونت جنسی ، خیالپردازی های جنسی و خودارضایی و ....)
  • آسیب های اجتماعی ( گوشه گیری اجتماعی، عدم برقراری ارتباط با دیگران، از هم پاشیدن روابط خانوادگی، عدم ارتباط با پدر و مادر و همسر و .....)
  • آسیب های شغلی ( عدم تمرکز در کار، درجا زدن، شکست های مالی و تجاری و ....)
  • آسیب های جسمی( چشم درد، دیسک گردن و ستون فقرات، افزایش قند و چربی خون، تیک عصبی)

اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان به چه صورت است؟

امروزه اعتیاد به فضای مجازی درنوجوانان به معضل بزرگی تبدیل شده است. زیرا یکی از آسان ترین راه ها برای دوست یابی و صحبت کردن با جنس مخالف، همین شبکه های مجازی است. بالطبع نوجوان هم دانش کافی برای استفاده صحیح از اینترنت را ندارد و متاسفانه ورود  به سایت های غیر اخلاقی و عدم توانایی در تامین نیازهای جنسی اش باعث خشم و افسردگی و انزوای نوجوان می شود. علاوه بر این اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان ، زمینه دروغ گویی و شخصیت پردازی را در او تقویت می کند و پس از مدتی حتی مبتلا به بیماری دو قطبی نیز می شود. به همین دلیل توصیه می شود ابزارهایی مانند گوشی و لپ تاپ را از دسترس نوجوان دور کرده یا در هنگام استفاده خودتان نیز او را کنترل کنید. اگر نمی توانید، مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند.

جلوگیری از اعتیاد به فضای مجازی در خانواده باید چگونه باشد؟

یکی از مواردی که در جلوگیری از اعتیاد به فضای مجازی در خانواده باید رعایت شود خوددرمانی است. اگر پدر و مادر در استفاده از فضای مجازی خود را محدود کنند یا زمان مشخصی را به اینترنت گردی اختصاص دهند و از مضرات استفاده بیش از حد اینترنت برای فرزندانشان بگویند و دسترسی آن ها را محدود کنند قطعا نتیجه بهتری خواهند دید.

از دیگر مواردی که در جلوگیری از اعتیاد به فضای مجازی در خانواده حائز اهمیت است، بالا بردن سواد رسانه ای است. در این راستا کارگاه های پیشگیری از آسیب های ناشی از فضای مجازی در برخی مدارس و خانه های سلامت و بهداشت و مراکز مشاوره احداث شده که باعث بالا بردن سواد رسانه ای و میزان استفاده از اینترنت و نحوه درست استفاده از شبکه های مجازی می شود.

چگونه از اعتیاد به فضای مجازی رها بشیم؟(دیدگاه مشاوره خانواده)

امروزه اعتیاد به فضای مجازی و موبایل آسیب های جدی همچون تخریب روابط خانوادگی رو به همراه داشته.

چگونه به فضای مجازی وابسته شدیم؟

در پاسخ بایدبگیم که انسانها رفتارهایی را انجام میدن که از اون رفتار لذت برده و حال آنها رو خوب کنه پس برای این خوب شدن حتما باید درفیزیولوژیک بدن اونا اتفاقاتی بیفته که این حس ایجاد بشه یعنی باید حتما هورمون هایی شادی اور ترشح بشه که این حال خوب رو ایجاد کنه.

حالا وقتی ما از طریق تلفن همراه وارد فضای مجازی میشیم و در گروهها و کانال های مختلف قرار میگیریم. بدون دردسر و خیلی آسان با حجم بسیار زیادی اطلاعات مواجه میشیم که گاها مورد نیاز ما هم بوده و زمانهایی هم که متن و پست های ما نیز دیده میشه به شدت حس توجه برای زن و اقتدار برای مرد ایجاد می کنه. همین مسئله موجب شادمانی و به دنبال آن ترشح هورمون های شادی اوری همچون دوپامین در بدن ما میکنه و مغز و بدن یادمیگیره به رفتارهایی که ترشح کننده این هورمون ها باشه عادت کنه.

حال در طول روز بدن ما خیلی اوقات احساس نیاز زیادی به هورمون های شادی آور میکنه. پس یاد میگیره به سمت اون رفتارها که ایجاد هورمون میکنه مانند روشن کردن گوشی و ورود به فضای مجازی بره و درنتیجه آرام آرام به اون رفتار وابسته و معتاد میشیم. جالبه بدانید وقتی صدای امدن پیام گوشیتون رو میشنوید در اثر همین یادگیری و شرطی شدن حس خوبی دریافت میکنید و تحریک میشید گوشیتون رو چک کنید.

چگونه اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان را می توان، کاهش داد؟

برای مقابله و درمان با اعتیاد به فضای مجازی چه باید کرد؟

قبل از اینکه به بیان راهکار بپردازیم این نکته رو بهتون میگم که در درمان هرنوع وابستگی ابتدا باید اراده تغییر داشته باشید. یعنی بخواهید و اراده کنید این وابستگی رو درمان کنید پس خواستن خود شما اینجا خیلی نقش مهمی دارد.
اما چند راهکار پیشنهادی:

✅اولین راهکار داشتن یه برنامه مشخص برای استفاده از فضای مجازی در زندگیتون هست.

یعنی چه ساعاتی اجازه استفاده از فضای مجازی رو دارید و در انتهای هر شب هم گزارشی از نحوه انجام این برنامه و میزان مقید بودن به برنامه تون رو برای خودتان در دفترچه ای یادداشت کرده و در انتهای هر هفته گزارش کارطول هفته خودتون رو نگاه کنید و ببینید در چه روزهایی به اجرای برنامه تون کمتر پایبند بودید و سعی کنید در طول هفته اینده به روزهای مشابه در پیش روی توجه بیشتری کنید مثلا" اگه عصر دوشنبه هفته قبل رعایت نکردید در هفته پیش روی به عصر دوشنبه توجه ویژه ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چطور از شوهر خسیس پول بگیریم؟

نکته ای که باید بگم اینه که درسته که این راهکار شاید ابتدایی و ساده به نظر برسه ولی بسیار موثر و کارآمد خواهد بود همچنانکه بسیاری از بزرگان که به اوج موفقیت رسیدند همیشه دفترچه هایی تحت عنوان ((دفتر مراقبه)) برای خودشان داشتند و در تعالیم دینی هم شاهد احادیثی درهمین خصوص هستیم جایی که پیامبرمهربانیها فرمود:((حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا// یعنی خویشتن را محاسبه کنید قبل از انکه به حساب شمابرسند)).

✅از راهکارهای مناسب و جایگزین برای استفاده از فضای مجازی استفاده کنید.

مثلا"بودن در محیط های شلوغ،خرید، ورزش،دورهمی بادوستان و خانواده.

✅راهکار دیگر اینکه خودتان را مقید به پاسخ دادن آنی به پیامهای دیگران نکرده و به خودتان تلقین و واگویه منفی نکنید که اگر پاسخ ندید بی احترامی هست بلکه به خودتان تاکید و تلقین و واگویه کنید که در وقت مناسب به پیامش پاسخ خواهم داد و اگر کار مهمی باشه حتما زنگ میزنند.

✅راهکار دیگه اینکه از کانال و گروههای زیادی که عضو هستید خارج بشید و فقط حضورتون رو در چند گروه و کانال که احتمال میدید براتون مهم است محدود کنید.

✅راهکار دیگه اینکه در گروههایی که عضو هستید قوانینی تصویب کنید که فقط در ساعات خاصی پیام گذاشته شود.

✅راهکار دیگه اینکه صدای آمدن پیام در گوشیتون رو سایلنت کنید تا حواستون به سمت اون پرت نشه و تحریک نشید به سمت گوشیتون برید.

✅راهکاردیگه اینکه با سایر اعضای گروه هایی که در آن عضو هستید در خصوص مسائل مختلف بحث و مجادله نکنید چون ((الکلام یجر الکلام یعنی حرف حرف میاره)) کلی از وقتتون بدون اینکه حتی احساس کنید تلف میشه.

✅راهکار دیگه اینکه مطالب کانال یا گروههای دیگه رو کپی نکنید و به دیگر گروهها ارسال نکنید اینجوری از عادت کردن به ارسال مطالب کم خواهید کرد.

درپایان باید بگیم فرصت کنار خانواده و عزیزانتون رو ازدست ندید چون این دقایق منحصر به فرد و غیرقابل بازگشت خواهد بود‌‌.

 




:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: