تفاوت مشاور فردی و گروهی چیست؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

ویژگی های مشاوره فردی

تفاوت مشاور فردی و گروهی چیست؟

تفاوت مشاوره فردی و گروهی تنها در تعداد افراد مشاوره گیرنده است. البته این دو نوع مشاوره نسبت به هم مزایا و محدودیت هایی دارند اما در کل هدف آن ها یکی است و آن هم حل مشکلات فرد و گرفتن راهکارهای کلیدی برای کلیه امور است. در مشاوره فردی، درمانگر تنها به یک نفر مشاوره می دهد. اما در مشاوره گروهی معمولا تعداد مشاوره گیرندگان از یک نفر بیشتر بوده و به صورت گروهی انجام می شود. به این ترتیب که یک گروه مشخص با مشکلات تقریبا یکسان دور هم جمع می شوند و در مورد مشکلاتشان صحبت می کنند. معمولا این افراد مشکلات خاص و حاد روانی ندارند و درباره مسائل بهداشتی، خانوادگی، مشکلات اجتماعی، تحصیلی و شغلی به بحث و گفتگو پرداخته و راهکار میگیرند.

مشاوره گروهی نوشدارو قبل از حادثه

گفته می شود مشاوره گروهی در واقع نوعی پیشگیری از مشکلات است و علاوه بر این در وقت دو طرف صرفه جویی می شود. اما مشاوره فردی زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار مشکل حادی شده که نمی تواند آن را کنترل کند. در مشاوره گروهی اعضای گروه از هم چیزهای جدید می آموزند و از یکدیگر انتقاد سازنده می کنند. در حالی که در مشاوره فردی اینگونه نیست.

درباره مراحل مشاوره فردی چه می دانید؟

مراحل مشاوره فردی نیز مانند هر پروسه دیگر طبقه بندی شده و با اصول و روش خاصی انجام می شود. البته نوع مشکل و میزان حاد بودن آن نیز در نوع و سبک مشاوره تاثیر دارد. مثلا مراحل مشاوره برای شخصی که به خاطر انتخاب رشته یا شغل به مشاوره مراجعه کرده، با شخصی که دچار مشکلات روحی و روانی شدید است، کاملا متفاوت است. در بعضی مراجعین با یک جلسه، فرد به جواب خود می رسد اما در بعضی دیگر ممکن است این مراحل طولانی و طولانی تر شود.

اما مشاوره فردی به چند مرحله تقسیم می شود:

  • مرحله اول : برقراری ارتباط

این مرحله مهم ترین مرحله برای مشاور و مراجعه کننده است. در نگاه اول باید مشاور با تکنیکی پیش برود که مراجعه کننده با او راحت صحبت کند و مشکلاتش را بگوید. این که چرا به مشاور نیاز دارد و از مشاور چه می خواهد.

  • مرحله دوم: جمع آوری اطلاعات

در این مرحله که ممکن است به جلسه سوم و چهارم یا ... کشیده شود، مشاور اطلاعات را جمع آوری می کند. پاسخ ها را با هم مقایسه کرده و علت اصلی را ریشه یابی خواهد کرد. این مرحله نیز اهمیت زیادی دارد زیرا در این مرحله مشاور تصمیم می گیرد که چه راهکاری را به فرد بدهد.

  • مرحله سوم : جمع بندی

در این مرحله مشاور با توجه به نوع مشکل و میزان حاد بودن آن طی چند مرحله آزمایشی ، بهترین راه حل را در اختیار فرد قرار میدهد. فرض کنید شما بر سر موضوعی با همسرتان بحث و اختلاف نظر دارید، طوری که ممکن است این کار به طلاق بیانجامد. مشاور به شما چندین راهکار آزمایشی می دهد. هر راهکار ممکن است بازخورد متفاوتی داشته باشد. از میان این راه حل ها بهترین را انتخاب میکند و شما را مجاب می کند طبق این روش پیش بروید.

  • مرحله چهارم : مرحله پایانی

در این مرحله شما راه حل مشکل خود را پیدا کرده اید و دیگر نیازی به مراجعه به مشاور نیست. تنها می توانید دورادور با او در تماس باشید.

مشاور فردی و گروهی

چالش های مشاوره فردی کدامند؟

چالش های مشاوره فردی مانند سایر شغل ها، بر روی کیفیت کار مشاور تاثیر می گذارد. قطعا اگر این مشکلات نباشد هم کار مشاور راحت تر است و هم فرد مراجعه کننده زودتر به هدف خود خواهد رسید.

اما این چالش ها چیست؟

  • خجالت

متاسفانه برخی از افرادی که به مشاور مراجعه می کنند، خجالتی هستند واین موضوع کار مشاور را سخت میکند. مخصوصا در زمینه های جنسی، فکر می کنند گفتگو در این زمینه باعث خجالت است یا مشکلشان فاش میشود.

  • مقاومت مطلق

برخی افراد به دلیل اینکه خود را رهبر میدانند و برای همه راه حل وضع می کنند فکر می کنند که راه حل گرفتن از مشاوره برایشان سخت است و ضعف آن ها را می رساند. این افراد نمی خواهند قبول کنند که بعضی جاها خودشان نیاز به راهنمایی دارند و عقل کل نیستند. بعضی افراد هم به نظر خودشان بی گناه هستند و مقاومت می کنند و نمی خواهند قبول کنند که مشکل ازخودشان است. خوب این مشکل بزرگی برای مشاور است و قطعا اگر به همین منوال پیش برود نمی تواند کمکی به شما بکند.

چالش های مشاوره فردی

مشاوره فردی از روی چه اصولی پیش می رود؟

اصول مشاوره فردی مانند تمام سبک های مشاوره و و روانکاوی است. چند اصل مهم در روانشناسی بالینی و انواع مشاوره وجود دارد.

  • هم دلی

مشاور باید خود را به جای فرد مراجعه کننده بگذارد و کاملا او را درک کند. اینکه اگر خودش در این شرایط بود بهترین کاری که می کرد چه بود. نه اینکه فقط برای دیگران تجویز کند وخودش وا بماند. این یعنی همدلی و همدردی و درک متقابل...اگر مشاور این اصل را رعایت کند قطعا موفق خواهد بود.

  • خوب شنیدن

مشاور باید گوش خوبی برای شنیدن باشد. مشاوری که به دقت گوش کند قطعا در پایان جلسه می تواند اطلاعات را به درستی جمع آوری کرده و ریشه مشکل را شناسایی خواهد کرد.

  • صداقت

اصل مهم دیگر در اصول مشاوره فردی صداقت است. مشاوری که با شما صادق باشد و نظر خود را به دور از هر جانب داری بیان کند حتما در نظر فرد مراجعه کننده یک مشاور موفق خواهد بود.

  • احترام

رعایت احترام و ادب از مهم ترین اصول مشاوره فردی است. غالبا به مشاوران توصیه می شودزمانی که فرد با آن ها صحبت می کند به چشمانش نگاه کنند و از کلماتی مانند " آها" ، " هوم" ، " اوهوم" ، " بعدش " و کلماتی مشابه آن بپرهیزند. اینگونه رفتارها علاوه بر اینکه شخصیت مشاور را زیر سوال می برد، ذهنیت فرد را نسبت به مشاور عوض کرده و دیگر را او راحت نیست و حتی گاهی مشاوره را نیمه کاره رها می کند.

  • سازمان دادن

مشاور باید اطلاعات را به درستی جمع آوری کند و بتواند انتهای بحث را جمع کند. مشاوری که متخصص است معمولا بعد از هر جلسه مشاوره به فرد راهکارهای خوبی خواهد داد تا جلسه بعد بتواند با دست پر به جلسه بیاید نه اینکه هر بار حرف های قبل را تکرار کند. مشاور باید فرد را به چالش بکشد .

  • رهبری

مشاور خوب رهبر خوب است. مشاور باید مانند راهنما تکیه گاه فرد در زمان مشکلات باشد. بتواند جلسات را به خوبی رهبری کند. صحبت هایش از روی اصول و منطق بوده و راهکارهایش نیز کاربردی باشد.

  • تشویق کردن

تشویق کردن فرد به انجام کارهای درست و ترغیب او به آرامش از دیگر اصول مشاوره است. مشاور باید به جای تحقیر و حرف های تند و تیز، با مهربانی فرد را از انتخاب اشتباهش آگاه کند و تا جایی که ممکن است او را تشویق کند تا کاری که مشاور صلاح می داند را انجام دهد. این حس دوستی که میان مشاور و مراجع پیش می آید کلید داشتن یک مشاوره موفق خواهد بود.

  • سکوت کردن

یک مشاور خوب باید بداند کجا سکوت کند و کجا بحث را ادامه دهد. متاسفانه بعضی مشاوران عادت دارند که خودشان صحبت کنند. خوب در این صورت مشاور چگونه می تواند مشکل فرد را متوجه شود؟ به همین دلیل سکوت و صحبت کردن به جا و درست از مهارت های مشاور خوب می باشد.

  • مواجهه شدن با مقاومت و خجالت

متاسفانه برخی مراجعین روی کار اشتباه خود اصرار می کنند و نمی خواهند اشتباهشان را قبول کنند. برخی دیگر هم آنقدر خجالتی هستند که به درستی صحبت نمی کنند و طفره می روند. خوب در اینجا وظیفه مشاور خوب این است که خود را برای اینگونه برخورد ها آماده کند و خیلی منطقی و اصولی به فرد کمک کند.

مشاوره

سوالات متداول

با سلام من 16 سالمه و حس می کنم افسرده شدم. گاهی حالم خوبه و گاهی بدجور تو خودم میرم. لطفا راهنماییم کنید.

شما در سن حساسی هستید و این حالت ها طبیعی است. با توجه این سن توصیه می کنیم که بیشتر اوقات خود را صرف درس خواندن و تفریح کنید و کمتر تنها بمانید. اگر افکار خودکشی یا پوچی به سرتان زده که حتما به شما توصیه می کنیم به مشاوره روانشناس مراجعه کنید و از او کمک بخواهید.

مشاوره جنسی هم جزء مشاوره های فردی است؟

بله مشاوره فردی متشکل از مشاوره پزشکی، مشاوره جنسی، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره بعد از ازدواج، مشاوره طلاق و مشاوره طلاق است. هر گونه مشکل فردی و اخلاقی و خانوادگی میتواند در حیطه کاری مشاوره فردی باشد.

سلام مشاور عزیز .دختر 18 ساله ای هستم و مدتی است که دیوانه وار عاشق پسری شدم. اما به خاطر اینکه از طریق تلگرام با هم آشنا شدیم و اون تو یه شهر دیگه ای هست امکان دیدنش نیست. خیلی حالم بده و نمی دونم چی کار کنم..

در این سن این واکنش ها طبیعی است. تنها راهش اینه به سرتو مشغول کنی، بیرون بری، ورزش کنی، کوهنوردی کنی و ورزش هایی که حسابی خسته ت کنه. سعی کن تلگرامتو از غیر فعال کنی و مدتی تو فضای مجازی نری.. این احساسات به شدت آتشین است و اگر به زودی درمان نشود ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. اگر واقعا برات سخت شده و نمی تونی تحمل کنی حتما حتما توصیه می کنیم به مشاور مراجعه کنی. اگر امکان بیرون رفتن از خونه رو نداری با یه تماس به یه مشاوره متخصص خوب وصل شو و از اون کمک بگیر. قطعا راههای فراموشی رو بهت یاد می دهد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز بهترین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نوجوان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: ( Individual counseling  )

مشاوره خانواده کیست؟





:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: