نمونه مشاوره فردی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اهمیت  و تاثیر استفاده از خدمات مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی نوعی مشاوره است که در آن روانشناس یا درمانگر به مراجعه کننده کمک می کند تا از برزخی که در آن گرفتار شده خارج شود و مانند یک فرد عادی زندگی کند. در مشاوره فردی، درمانگر می کوشد تا با روش های عقلانی، در فضایی آرام ، احساسات و رفتارهای فرد را بررسی کرده و در تصمیم گیری ها به او کمک کند. به عقیده مشاوران علت تمام سر درگمی های نسل امروز، نشناختن استعدادها و مهارت هاست . در قدم اول مشاور به شما کمک می کند که خود را بشناسید. پس از شناخت خود، اهدافتان را تعیین کرده و در آخر شما را به لحاظ روحی و روانی آماده می کند تا در جهت رسیدن به اهدافتان بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاوره  فردی به شما کمک می کند تا :

  1. استعدادها و مهارت های خود را بشناسید.

  2. هوش خود را بالا ببرید.

  3. اختلالات روانی را درمان کنید.

  4. در رابطه با مشکلات تحصیلی بهترین راهکار را بگیرید و بهترین رشته را انتخاب کنید.

  5. در انتخاب همسر بهترین تصمیم را بگیرید.

  6. استرس و اضطراب را از خود دور کنید و آرام شوید.

  7. وسواس خود را درمان کنید.

  8. ناامیدی را از خود دور کنید.

  9. چالش ها و موانع زندگی  را بشناسید و در مواجهه با آن ها بهترین واکنش را نشان دهید.

و...

مشاوره فردی در واقع بهترین راهنما بعد از پدر و مادر است با این تفاوت که قطعا با او راحت تر هستید و بدون هیچ سانسوری می توانید مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.

خدمات مهم مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چیست؟

درباره مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چه می دانید؟ این نوع مشاوره چه تفاوتی با مشاوره فردی حضوری دارد؟ در ابتدا به شما بگوییم عملکرد مشاوره آنلاین و تلفنی فردی دقیقا مشابه با مشاوره فردی حضوری است. در این روش درمانگر با روشی آگاهانه، اختلالات روانی یا مشکلات فرد را با پرسیدن سوالاتی شناسایی کرده و با توجه به صحبت های فرد، راهکارهایی کلیدی در اختیارش قرار می دهد.

به دلیل تلفنی بودن مشاوره، شخص درمانگر باید تخصص های لازم را برای اینگونه مشاوره دادن دیده باشد. ممکن است بعد از یک جلسه صحبت به نتیجه برسید و در برخی دیگر ممکن است سال ها به طول بیانجامد. این موضوع به نوع مشکل شما و میزان صداقتتان بستگی دارد.

شما با یک تماس، در هر کجا که باشید میتوانید به مشاوره آنلاین و تلفنی فردی وصل شوید. خوب، در ابتدا به درمانگر مشکل خود را می گویید. پس از آن درمانگر از شما سوالاتی خواهد پرسید. معمولا تعداد جلسات در مشاوره تحصیلی کمتر از مشکلات روحی و روانی و خانوادگی است و طی یک یا دو جلسه حل می شود. اما در موارد وخیم تر نیاز است کارهایی که مشاور به شما می گوید را انجام دهید و بعد از آن مجددا با او تماس بگیرید و نتایج را  به او اعلام کنید. این سبک از مشاوره خیلی بهتر جواب خواهد داد.

مشاوره فردی

مزیت های مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چیست؟

  • هر زمان که بخواهید و هرکجا که باشید کنار شماست.

  • هویت و مشکلتان تا ابد پنهان است.

  • در وقتتان صرفه جویی می شود.

  • در سریعترین زمان به مشاورمتخصص وصل میشوید.

مشاوره درباره چه موضوعاتی با فرد صحبت می کند؟

موضوعات مشاوره فردی متغیر است و تنوع زیادی دارد. اما از دیدگاه روانشناسان ما موضوعاتی که فرد برای مشاوره به درمانگر مراجعه می کند شامل موارد زیر می باشد:

  1. بهداشت روانی :

موضوعاتی نظیر

ترس، اضطراب، آرامش ذهنی، شناخت توانایی ها و مبارزه با ناتوانی ها، اختلالات رفتاری و درمان آن، کنترل هیجانات روانی، شکست های عاطفی و نحوه کنار آمدن با آن، درمان اختلالات شخصیتی و مدیریت بحران، درمان حسادت، آشنایی با تعهد و تمرین وفاداری، روش های رسیدن به صمیمت با دیگران،  موضوعات مربوط به انتقام جویی و روش های دور شدن از کینه ورزی و صدمه زدن به دیگران، روش های کنار آمدن با فاجعه یا مرگ یکی از عزیزان و ... در این دسته قرار می گیرند.

  1. مسائل اجتماعی و خانوادگی

از دیگر موضوعات فردی مشکلات و مسائل خانوادگی است.

انتخاب همسر، راهکارهای موفقیت، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، شناخت هویت اجتماعی در زمان طرد شدن از اجتماع، مبارزه با کمبود اعتماد به نفس اجتماعی، کمک به شناخت توانایی ها و مهارت های اجتماعی و افزایش فعالیت اجتماعی، آموزش مهارت های رفتاری، آموزش مهارت های عاطفی و کنترل احساسات در اجتماع، مشاوره طلاق، مشکلات خانوادگی و آشنایی با راه های مبارزه با آن ها ، استرس و ... اضطراب اجتماعی، منفی نگری و بد بینی نسبت به افراد جامعه و شناخت راه های جلوگیری از آن، راهکارهای رسیدن به موفقیت های اجتماعی و مشاوره اعتیاد و ... در این دسته قرار میگیرند.

  1. مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی شامل نحوه صحیح درس خواندن، شناسایی توانایی ها و استعدادهای فرد در یک رشته خاص، کمک به انتخاب بهترین رشته تحصیلی با توجه به مهارت و بازار کار، آموزش تست زدن، آماده سازی فرد برای دانشگاه، کمک به حفظ آرامش در زمان شکست های تحصیلی مثل قبول نشدن در کنکور و ... جزء وظایف مشاوره تحصیلی تلفنی است.

مشاوره گروهی

مشاوره فردی از چه جهت حائز اهمیت است؟

اهمیت مشاوره فردی و جایگاه این بخش از مشاوره، به شدت در حال افزایش است. ولی چرا تا این حد روی مشاوره فردی تاکید شده؟ فرض کنید در شرایطی هستید که به هر دلیلی دچار مشکل شده اید.. کسی را ندارید که شما را راهنمایی کند و راهی به شما نشان دهد که از این وضعیت خلاص شوید. تنها هستید. روی آن را ندارید که با کسی درد و دل کنید زیرا می ترسید به خاطر این مشکل از شما سوء استفاده کنند. آیا در این شرایط گیر کرده اید؟ در این حالت از خدا کمک می خواهید. او قطعا حافظ همه ماست اما باید در این میان کسی باشد که شما را راهنمایی کند.

با توجه به زندگی امروز و پیچیده تر شدن روابط بین فردی، اهمیت مشاوره فردی روز به روز بیشتر حس شده و هر روز بر تعداد افرادی که به مراکز درمانی و مشاوره مراجعه می کنند افزوده می شود. البته هر چه میزان تحصیلات افراد جامعه بیشتر شود آگاهی آن ها نیز نسبت به وجود یک راهنما برای زندگی شان بیشتر می شود. چه بسا بسیاری از این افراد، موفقیت های خود را مدیون مشاوران و روانشناسان هستند.

بستگی به دید شما دارد که مشاوره را با چه دیدی می بینید. آیا فکر می کنید مشاور دکتر شماست؟ دوست شماست؟ راهنمای شماست؟ یا تنها یک درمانگر است؟ به شما توصیه می کنیم که مشاور را به حریم خصوصی خود راه دهید. البته  اگر پیشرفت می خواهید و دوست دارید به انسان موفقی تبدیل شوید.

ویژگی های مشاوره فردی چیست؟

از مهم ترین ویژگی های مشاوره فردی، ریشه یابی مشکلاتی است که علتش را گاهی حتی خود فرد نمی داند. اگر مشاور بتواند به درستی علت مشکلات را شناسایی کند و در ادامه راهکارهای خوبی برای آن ارائه دهد قطعا طی چند جلسه، می تواند فرد را به راحتی درمان کند.

از ویژگی های مشاوره فردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رازداری واعتماد

فردی که نیاز به مشاوره دارد باید حدالامکان محیط را امن ببیند و به راحتی بتواند با درمانگر خود صحبت کند و راحت باشد. اگر حس کند نمی تواند به مشاور خود اعتماد کند، قطعا دیگر به او مراجعه نخواهد کرد و نسبت به بقیه مشاوران نیز دید منفی دارد.

  1. قابلیت دسترسی

به مراجعه کننده باید این اطمینان داده شود که در هر شرایطی میتواند با مشاور خود ملاقات کند. در این زمینه استفاده از مشاوره تلفنی فردی بسیار بهتر است.

  1. پذیرش مشاور

مشاور باید جنبه خود را در هر شرایطی بالا ببرد. ممکن است سبک زندگی یا رفتارها یا اعتقادات فرد دقیقا برخلاف نظر مشاور باشد. در این صورت مشاور باید خود را نگه دارد و تصمیمات وی در تعصبات او منافاتی نداشته باشد.

  1. شتاب زده عمل نکند و به خود و بیمار زمان دهد. در این شرایط دو طرف باید با هم همکاری داشته باشند.

  2. شنونده خوب بودن

یک مشاور خانواده خوب، شنونده خوبی نیز هست. مشاور می داند که کجا صحبت کند و کجا سکوت کند. در هنگام شنیدن موارد مهم را یادداشت می کند و با صورتی شاداب و مهربان به بیمار نگاه می کند تا بیمار حس بدی هنگام صحبت کردن نداشته باشد و احساس صمیمیت کند. در حین صحبت بیمار از جملاتی مانند درکتان می کنم، درست می شود و قطعا درمان می شوید استفاده کند تا به بیمار انگیزه بدهد.

یک مشاور خانواده خوب کیست؟





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: