جلوگیری از افسردگی پس از زایمان
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

بهترین راهکار برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان زنان

افسردگی پس از زایمان زنان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که می بایست در هنگام زایمان زنان به آنها توجه شود. در هر صورت در مورد زایمان زنان تنها یک علت باعث افسردگی نمی شود بلکه مجموعه ای از تنش های روانی، ذهنی و افکار منفی ممکن است در ایجاد افسردگی پس از زایمان زنان نقش داشته باشند. در مواردی که شامل موقعیت های زیر است به احتمال زیاد افسردگی پس از زایمان زنان بیشتر می شود:

  • تا به حال همسر شما مشکلات سلامت روانی از جمله افسردگی را تجربه کرده باشد.
  • در دوران بارداری قبلی همسر شما دچار اضطراب و استرس شده باشد.
  • در هنگام زایمان زنان حمایت اطرافیان، دوستان و خانواده بسیار پر اهمیت است؛ هر چه این حمایت کاهش پیدا کند احتمال افسردگی پس از زایمان زنان بیشتر خواهد شد.
  • در مواردی که همسر شما اخیرا واقعه ای پر اضطراب را پشت سر گذاشته باشد احتمال دارد پس از زایمان افسردگی ایجاد شود. به طور مثال مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا پایان یافتن یک رابطه مهم از مواردی است که افسردگی پس از زایمان زنان را شدت می بخشد.

دقت داشته باشید افسردگی پس از زایمان زنان می تواند بدون هیچ دلیل واضحی شروع شود. به همین ترتیب در صورتی که شما یکی از مشکلات بالا را داشته باشید دلیلی ندارد که حتما دچار افسردگی پس از زایمان شوید ولی بی توجهی نیز کار عاقلانه ای نیز نیست. بهتر است علائم را حداقل با یک مشاوره خانواده در میان بگذارید.

آیا می شود از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

واقعیت این است که ما اطلاعات دقیقی در مورد بیماری افسردگی پس از زایمان زنان نداریم.افسردگی انواع مختلفی دارد و در حیطه درمان افسردگی نیز رویکر های زیادی وجود دارد که هم در درمان های روانپزشکی وجود دارد و هم در مشاوره روانشناسی. با این وجود پیشنهادهایی وجود دارد که می تواند از روند افسردگی پس از زایمان زنان جلوگیری کند و به سلامت شما کمک کند.

  • سعی نکنید در مادر بودن معیارهای کمالگرایانه برای خود ایجاد کنید.
  • توقع بیجا و خارج از توانایی خود برای خودتان متصور نشوید.
  • بهتر است با خانم هایی که به تازگی وضع حمل کرده اند ارتباط برقرار نمایید تا از تجربیات آنها استفاده کنید.
  • سعی کنید ارتباط خود با اطرافیان را خفظ کنید و دوران حاملگی را در تنهایی سپری نکنید.
  • حفظ ارتباطات مهم در دوران حاملگی بسیار مهم است زیرا یافتن دوست در دوران افسردگی پس از زایمان زنان بسیار دشوار است.
  • در کلاس های آموزشی برای بارداری، تغذیه، نگهداری بچه و ... شرکت نمایید و از همسر خود بخواهید در این کار با شما مشارکت کند.
  • اگر شما داروهای ضدافسردگی را مصرف می کنید بدون مشورت با پزشک آنها را قطع نکنید. در صورتیکه علائم افسردگی را مشاهده کرده اید سریعا مراتب را به پزشک خود گزارش دهید.

افسردگی پس از زایمان زنان

بهترین راهکار برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان زنان چیست؟

یکی از مواردی که متاسفانه بعد از زایمان خانم ها بوجود می آید مساله افردگی آنان است که حتی زمینه بروز مشکلات جسمی در آنان نیز می شود درحالیکه باچند راهکار ساده می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.
قبل ازبیان راهکار چند ویژگی مهم خانم ها را بیان می کنم:
اولا"یکی از اصول اولیه ای که هر خانم در زندگیش خصوصا زندگی زناشویی اش به دنبال کسب آن است مساله توجه است اصلا اگر بگویم تمامی شکایت ها ونق زدن های خانم ها از احساس کمبود یا نبود توجه به آنان است گزافه نگفته ایم ومتاسفانه اگر یک خانم در زندگی اش به این مساله یعنی کم توجهی وبی توجهی دچار شد خیلی زود مضطرب وبه تبع آن افسرده می شود.

ثانیا"خانم ها در فرایند کسب توجه همه 100 درصد توجه همسرشان را دوست دارند واصلا حاضر به داشتن شریک برای خود در توجه مردشان نیستند. مثلا کافی است به یک خانم بگویید خواهرم دستپخت خوبی دارد بلافاصله خواهید دید که احساس خوبی نخواهد داشت چراکه در کسب توجه به او شریک ایجاد شده و همه توجه شوهرش به او نیست ولی کافی است به او بگوید خواهرم دستپختش خوب است ولی به پای تو نمیرسه وخواهید دید که همسرتان هیچ حس بدی نخواهد داشت.

مهمترین عاملی که باید در زایمان زنان مورد توجه قرار دهیم چیست؟

بر همین اساس عدم توجه به دو مساله فوق می تواند از علل ایجاد افسردگی پس از زایمان زنان باشد پس راهکارهای زیر راتوصیه می کنم:
اولا"حضور فیزیکی یک مرد در روز زایمان ضروری ومهم است:
یک زن پس از زایمان که دارای دردی فوق العاده دردناک است انتظار توجه ونوازش از سوی همسر خود را دارد تا به این وسیله احساس توجه کند حتی با این کاربا ترشح هورمون ها در بدنش از درد واندوه وی نیز کاسته می شود پس او انتظار دارد آخرین نفری را که به غیر از تیم پزشکی قبل از رفتن به اتاق عمل وهمچنین اولین نفری را هم که پس از به هوش آمدن ببیند همسرش باشدپس آقایان بدانند که درهنگام زایمان همسرشان باید حضورفیزیکی داشته باشند ودایما به همسرشان امید بدهندوهیچ کاری مهمتر از این مساله نیست.

ثانیا"یک زن تمام توجه مرد خود را می خواهد:
یک خانم پس از زایمان به شدت نسبت به مرد خود حساس می شود تمام توجه مرد خود را هم می خواهد ونمیتواند وجودهیچ شریکی را تحمل کند پس اقایان به محض اینکه با همسرتان که تازه وضع حمل کرده مواجه شدید کارهای زیر را انجام دهید.

درمان افسردگی پس از زایمان زنان

کارهای ضروری در هنگام تولد نوزاد چیست؟

  • ابتدا به سوی خانمتان بروید نه اینکه سراغ نوزاد تازه متولد شده را بگیرید.
  • ابتدا احوال خانمتان را بپرسید نه احوال نوزاد را.
  • ابتدا خانمتان را نوازش کنید واصطلاحا قربان صدقه او برید نه نوزادتان.
  • بعد از این کارها حتما از خانمتان بخواهید نوزاد تازه متولد شده را به شما نشان دهد.
  • پس از دیدن نوزاد در بیان زیبایی و توجه به او افراط نکنید، بلکه ابتدا زیبایی همسرتان را بیان کنید.
  • حتی وقتی نوزاد خود را در بغل می گیرد با یک دست نیز دست همسرتان را در دست بگیرید ودائما از او بابت این که این نوزاد را به دنیا آورده تشکر کنید وحتی زمانی که دارید اصطلاحا ذوق نوزادتان می کنید باید انتهای حرفهایتان موجب توجه به همسرتان شود مثلا اینکه به نوزادتان بگید عزیز بابایی چقدر همسر زیبای من رو اذیت کردی بعدا به حسابت می رسم!!!

عزیزان بدانید همین چند راهکار ساده که حاوی توجه بود می تواند از بروز افسردگی بعد از زایمان زنان در بسیاری از خانم ها جلوگیری کند.
البته ذکر این نکته نیز مهم است که بدانید دادن هدیه وحتی شاخه گل نیز درکنار این رفتارهای توجه آمیز فوق العاده در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است.
یادتان باشد اگر خانمتان دچار افسردگی پس از زایمان زنان شد راه طولانی برای درمان او در پیش خواهید داشت.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره درمان افسردگی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Postpartum Depression: Symptoms, Causes, Risks, Types ...





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: