مشاوره کودکان بیش فعال
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

کودکان بیش فعال و والدین

کودکان بیش فعال تعداد قابل توجهی از اختلالات رفتاری کودکان را تشکیل میدهد . امروزه بسیاری از والدین با اختلال کم توجهی و بیش فعالی کودکان خود دست و پنجه نرم میکنند . نقش والدین در تربیت و حتی درمان کودکان بیش فعال بسیار قابل توجه است . دلیل این مسئله این است که والدین بیشترین زمان را با کودکان بیش فعال خود سپری میکنند . باید تاکید کرد که والدین در مورد تغییر رفتار و حتی پیگیری درمان کودکان بیش فعال نقش پررنگی را ایفا میکنند . رفتارهای کودکان بیش فعال برای والدین بسیار ناراحت کننده است . اغلب والدین به خاطر رفتارهای آنها کلافه میشوند .

در مدرسه و مهدکودک آموزگاران آنها مرتبا از آنها گلایه دارند . اغلب معلم ها به والدین میگویند حواس فرزند شما خیلی زود پرت میشود . آنها خیلی وول میخورند . سرجایشان بند نمیشوند . برایشان سخت است روی صندلی ، راحت بشینند . طوری رفتار میکنند که انگار برای درس و تحصیل انگیزه ای ندارند .

تشخیص اختلال کم توجهی و بیش فعالی در کودکان (ADHD)

نشانه های کودکان بیش فعال شامل موارد زیر است :

  •  الگوی پایداری از بی توجهی و یا بیش فعالی همراه با تکانشگری . این موارد در عملکرد یا رشد کودک بیش فعال اختلال ایجاد میکند .
  • بی توجهی : در تشخیص نشانه های کودکان بیش فعال باید بگوییم که شش نشانه ی بی توجهی دست کم به مدت 6 ماه ادامه داشته باشند . همچنین با سطح رشدی کودک ناهماهنگ باشند و بر فعالیت های تحصیلی و شغلی تاثیر مخربی بگذارند .
  • بیش فعالی : اگر 6 نشانه یا بیشتر از موارد بیش فعالی و تکانشگری به مدت 6 ماه ادامه یافت تشخیص کودکان بیش فعال را میگذاریم . البته این موضوع باید هماهنگ با رشد کودک نباشد و بر فعالیت های تحصیلی – شغلی تاثیر منفی بگذارد .

ویژگی های کودکان بیش فعال,علائم کودکان بیش فعال,

ویژگی های کودکان بیش فعال در رابطه با عدم توجه

ویژگی های کودکان بیش فعال در موارد توجه و بیش فعالی شامل موارد زیر است .

  • در بیشتر موارد قادر نیستند به جزئیات دقیق توجه کنند . در انجام تکالیف درسی یا کارهای مربوط به شغل خودشان جزئیات را نادیده میگیرند . اغلب کارها با بی دقتی انجام میشود .
  • از نشانه های کودکان بیش فعال این است . زمانی که بازی یا تکالیف شان را انجام میدهند قادر نیستند توجه شان را روی موضوع متمرکز نگه دارند . یکی از نشانه های کودکان بیش فعال این است که در روخوانی طولانی به مشکل برمیخورند .
  • هنگامی که با کودکان بیش فعال صحبت میکنید به نظر میرسد به حرف های شما گوش نمیدهند . افراد حس میکنند حواس آنها جای دیگری است . این موضوع به وضوح قابل رویت است .
  • از نشانه های کودکان بیش فعال این است که از قوانین و دستورات پیروی نمیکنند . آنها تکالیف شان و کارهای روزمره و روتین مربوط به مدرسه یا محل کار را نمیتوانند به اتمام برسانند .

قسمت دوم ویژگی های کودکان بیش فعال در رابطه با عدم توجه

  • از ویژگی های کودکان بیش فعال این است که در سازماندهی کارهایشان مشکل دارند . وقتی تکالیف را میخواهند پشت سرهم انجام دهند قطعا به مشکل برمیخورند . اغلب کارهایشان آشفته و نامنظم به نظر میرسد . از ویژگی های کودکان بیش فعال عدم مدیریت زمان است . این موضوع باعث میشود که در آینده انسان های خوش قولی به بار نیایند .
  • در بیشتر موارد از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارد ، پرهیز میکنند . باید گفت که یکی از متنفرترین کارها برای کودک بیش فعال همین موضوع است . به هیچ وجه مایل نیستند این کارها را انجام دهند . این در مورد بزرگترها و بزرگسالان نیز صادق است . مثلا پر کردن فرم ها یا تصحیح مقالات طولانی برای آنها بسیار آزاردهنده است .
  •  اگر شما کودکان بیش فعالی داشته باشید . قطعا با این موضوع مواجه میشوید که آنها لوازم مربوط به کارها و تکالیف شان را به راحتی گم میکنند . این لوازم میتواند شامل تلفن ، موبایل ، لوازم تحریر ، کتاب و از همه مهم تر کلید ها شود .
  • کودکان بیش فعال به راحتی به وسیله محرک های نامربوط حواس شان پرت میشود . درمورد بزرگسالان و نوجوانان این بیشتر شامل افکار نامربوط است .
  • کودکان بیش فعال در بیشتر موارد کارهای روتین خود را فراموش میکنند . این در بزرگسالی و نوجوانی خود را به صورت بدقولی و بدعهدی نشان میدهد . مانند دیر رسیدن به قرارها ، دیر پرداخت کردن یا عدم پرداخت تعهدات مالی .

تشخیص کودکان بیش فعال,کودکان بیش فعال,

علائم کودکان بیش فعال در مورد فعالیت های تکانشگرایانه و بیش فعالانه

علائم کودکان بیش فعال شامل چندین مورد است که به آنها اشاره میشود . اگر 6 نشانه یا بیشتر از این علائم به مدت 6 ماه ادامه یابد تشخیص گذاری صورت میگیرد . البته باید گفت که این ویژگی های بیش فعالی با سطح رشد کودک حتما ناهماهنگ باشند . بر کنش های شغلی ، اجتماعی و تحصیلی مستقیما تاثیر نامطلوبی بگذارند.

بیش فعالی چه علائمی دارد ؟

  1.  از علائم کودک بیش فعال این است که بسیار بی قرار هستند . سر جای خود به سختی میتوانند بنشینند .
  2. سخت ترین کاری که یک کودک بیش فعال میتواند انجام دهد این است که منتظر بماند . اغلب دیده میشود کلاس یا محل کار خود را ترک میکند . در صورتی که ضروری است در آن موقعیت باقی بمانند .
  3. از علائم دیگر کودک بیش فعال این است که بدون در نظر گرفتن موقعیت بالا و پایین میپرند یا میدوند . در نوجوانی و بزرگسالی این میتواند به سراسیمگی تبدیل شود .
  4.  از علائم کودکان بیش فعال این است که نمیتوانند بازی هایشان را آرام انجام دهند . کارهای مربوط به اوقات فراغت آنها اغلب در سکوت انجام نمیشود .
  5.  از ویژگی های کودکان بیش فعال میتوان به این اشاره کرد که مدام در حال جنب و جوش هستند . آنها قادر نیستند برای طولانی مدت آرام بمانند .
  6. کودکان بیش فعال ، بیش از حد صحبت میکنند .
  7.  شاید با این موقعیت مواجه شده باشید که کودکان بیش فعال از اینکه کلام شما کامل شده باشد ، پاسخ میدهند . منتظر ماندن در گفت و گو و رعایت نوبت برای آنها کار سختی است .
  8.  به نظر میرسد که کودکان بیش فعال برای دیگران ایجاد مزاحمت میکنند . برای مثال لوازم دیگران را بدون اجازه برمیدارند . اغلب آنها یک کار را انجام میدهند بعد در مورد آن فکر میکنند.

نشانه های کودکان بیش فعال,ویژگی های کودکان بیش فعال,

تشخیص کودکان بیش فعال

تشخیص کودکان بیش فعال حتما باید توسط متخصصان مشاوره کودک انجام شود . زیرا اختلال کاستی توجه و بیش فعالی ممکن است با سایر اختلالات در بعضی ویژگی ها همپوشانی داشته باشد . به یاد داشته باشد متمایز کردن نشانه های بیش فعالی از رفتارهای بهنجار قبل از 4 سالگی بسیار دشوار است . والدین گرامی به یاد داشته باشید که نشانه های بیش فعالی و کاستی توجه صرفاً نافرمانی ، لجبازی ، خصومت ، عدم درک تکالیف و پیروی از دستورالعمل ها نیستند .

مشاوره خانواده در کاهش فشارهای ناشی از ویژگی های کودکان بیش فعال بسیار میتواند به والدین کمک کند . والدین گرامی ، نشانه هایی که برای شما ذکر شد حتما باید در بیش از یک موقعیت پدیدار گردد . مثلا در خانه ، مدرسه یا محل کار .

باید توجه کنید که هیچ شاخص زیستی برای تشخیص کودک بیش فعال (ADHD) وجود ندارد . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی باید به والدین کمک کنند که کمبودهای تحصیلی و مشکلات مربوط به مدرسه مرتفع گردد . همچنین این اختلال باید از اختلالات لجبازی و نافرمانی ، اختلال انفجاری متناوب ، اختلالات اضطرابی ، اختلالات طیف اوتیسم ، اختلالات دوقطبی ، اختلالات شخصیت ، اختلالات افسردگی و اختلالات دلبستگی واکنشی تمیز داده شود . در هنگام تشخیص اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD) تمیز دادن این اختلال از سایر اختلالات بسیار حیاتی است . توصیه میشود از مشاوره کودک حتما کمک بگیرید . لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  hat can I do if my child is very ADHD

بیشتر بخوانید: روانشناسی زنان





:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: