ارتباط مربی با کودک
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

رفتار با کودک

 

رفتار با کودک بسیار حساس و آینده ساز است . اهمیت رفتار با کودک از مراحل قبل از تولد یعنی حاملگی و بعد از آن یعنی نوزادی اغاز میشود . رفتار با کودک مستلزم دانستن و آگاهی روحیات کودک است . کسی میتواند رفتار درستی با کودک داشته باشد که وارد دنیای کودک شود . با حس او همراه شود و با کودکی هایش کودکی کند . « گر سرو کارت با کودک فتاد پس زبان کودکی باید گشاد » . رفتار با کودک لازمه اش داشتن حوصله و علاقه مندی است . مهمترین رفتار مورد بحث رفتار والدین و پس از آن پرستار کودک است . کسانی که از کودک مراقبت میکنند خود باید از نظر روح و جسمی سالم باشند تا کودک سالمی پرورش دهند . رفتار با کودک فقط در یک مقوله نمیگنجد . مهمترین عامل موثر در رشد کودک چند بازه هستند که به آنها میپردازیم .

مهمترین عوامل محیطی و وراثت است . این دو عامل در رشد و سلامت کودک تاثیر دارند . شما وقتی میتوانید رفتار با کودک را بدانید که این عوامل را در کودکتان بررسی کنید . بدانید در کودک شما این عوامل تاثیر مثبت داشته یا منفی . روحیات کودکتان را آسیب شناسی کنید سپس به مداوا ، ترمیم یا تشویق بپردازید . رفتار با کودک مقوله بسیار مهمی است که با کمک مشاوران آسان میشود . مرکز مشاوره کودک آویژه همراه کودک شماست . این مرکز با داشتن کادری مجرب آماده است تا با شما همراه باشد . برای تربیت ، برای پرورش و رشد مناسب روحی و جسمی کودک شما مشاوره بدهد . هدف ما داشتن جامعه ای سالم است . کودکان پایه ریزان جامعه آینده ما هستند . کودکان نیاز دارند مربیان و والدین آنها سالم و شاد باشند . رفتار با کودک از حیث تربیت بسیار مهم است .

رفتار با کودک لجباز

رفتار با کودک لجباز

رفتار با کودک لجباز باید بسیار دقیق باشد . لجبازی یکی ازموارد بحث برانگیز و چالشی روانشناسی است . لجبازی عبارت است از بروز رفتارهای تکانه ای کودک در برابر عدم توازن رفتاری اطرافیان . دراین بحث باید ببینید با رفتار شما و یا غیر به کدام عامل استقلال کودکتان ضربه واردکرده است . کودکی لجبازی میکند که به حیطه قدرت و مالکیت او تجاوز شده باشد . یک کودک برای خود مالکیت هایی تعریف میکند . هنگامی که مالکیت خود را در خطر میبیند شروع به لجبازی میکند . رفتار با کودک لجباز باید حتما از روی آگاهی باشد تا تشدید نشود . در بحث رفتار با کودک لجباز شما باید حیطه مالکیت و تعریف استقلال او را دریابید . هر کودک برای استقلال خود تعریف مشخصی دارد . برخی نقاشی هایشان به آنها حس مالکیت خوبی میدهد . برخی دیگر در قبال اسباب بازی هایشان حس مالکیت دارند . برخی حوزه مالکیت شان محبت والدین میباشد .

به هرحال شما به عنوان مربی کودک باید بدانید کودک شما نسبت به اطرافش چه حسی دارد . باید حوزه قدرت او را تشخیص دهید . به طور کلی در بحث رفتار با کودک لجباز مدارا کردن پیشنهاد میشود . اگر قبول کنیم که او با لجبازی اعتراض خود را نسبت به رفتار ما بیان میکند بهتر خواهیم دانست چه باید کرد . وقتی شما در کوچکترین کارهای شخصی فرزندتان دخالت میکنید در واقع استقلال او را خدشه دار میکنید . او ممکن است با لجبازی و یا با در خود فرو رفتن رفتار تکانه ای خود را آغاز کند . هر کدام از این رفلکس ها رفتار خاصی را میطلبد . مشاوران آگاه شما را در این زمینه یاری میکنند . با کودک لجباز مدارا کنیم . با توجه زیاد به لجبازی به او میدان برای لجبازی های بیشتر ندهیم . برای رفتار درست مشاوره رفتار با کودک را مطالعه کنید .

مشاوره رفتار با کودک

مشاوره رفتار با کودک

مشاوره رفتار با کودک و بخصوص کودک لجباز بسیار کارساز و پیش برنده است . بسیاری از ما در مقابل لجبازی کودک تنبیه را انتخاب میکنیم . اما مشاوره رفتار با کودک روش مدارا کردن را پیشنهاد میکند . در این روش بهتر است به کودک خود با نوازش کردن و مهربانی آرامش دهیم . سپس با او صحبت کرده و در مورد کنش نادرستش که نهایتا به لجبازی منجر شده توضیح دهیم . مثلا اگر او با گریه چیزی میخواهد به او بفهمانیم که راه بدست آوردن گریه کردن نیست . یا اگر مثلا نمیخوابد به او بفهمانیم که نخوابیدن باعث بیماری او میشود . مهمتر از همه مشاوره رفتار با کودک میگوید باید علت را دریافت . دلیل انتخاب فرزند شما چیست ؟ چرا او با شما یا با خود لجبازی میکند . او میخواهد جلب توجه کند ؟ آیا در توجه به او غفلت کرده اید ؟

آیا شما زیادی مهربان هستید و به فرزند دیگران در ظاهر بیشتر توجه میکنید ؟ آیا او در مقابل دیگران اختیار لوازم شخصی مانند لباس ، اسباب بازی ، دفتر و کتاب و وسایل داخل اتاقش را دارد ؟ یانه ؟ با ورود یک مهمان تمام اختیارات از او سلب شده و به فرزند مهمان واگذار میشود ؟ در این حالت او میخواهد از مالکیت و اختیارات خود دفاع کند . و منجر به لجبازی میشود . آیا شما به استقلال او احترام میگذارید ؟ یا در انتخابها به جای او تصمیم میگیرید ؟ آیا او اختیار دارد رنگ لباسش را خود انتخاب کند ؟ در مورد مدل موها و بشقاب غذا یش چطور ؟ دوستان اورا شما انتخاب میکنید یا خود او ؟ تمام اینها جزو حوزه استقلال او هستندکه شما فقط حق راهنمایی و نظارت دورادور دارید . بگذارید او انتخاب کند و شما راهنمایی کنید .

رفتار با کودک پرخاشگر

رفتار با کودک پرخاشگر نیز نیاز به ریشه یابی دارد . برای رفتار با کودک پرخاشگر ابتدا باید دلیل پرخاشگری مشخص شود . آیا او الگوی رفتاری نامناسبی در خانه دارد ؟ آیا شما برای اینکه اطرافیانتان از شما اطاعت کنند مدام داد میزنید ؟ آیا بی حوصله هستید و دوست دارید فوری دستورات شما اجرا شود ؟ یا پدر خانواده اینگونه رفتاری دارد ؟ در دوران بارداری از آرامش برخوردار بودید یا دچار هیجان و یا اضطراب بودید ؟ رفتار پرستار کودک او چگونه است ؟ یا مربی مهد کودک او ؟ به خاطر داشته باشید کودکانی که پرستار یا مربی مهمد شان پرخاشگر است علاوه بر الگو گرفتن از رفتارهای آنها دچار فوبیا نیز میشوند . ترس از محیط ، ترس از اطرافیان و ترس از جامعه که منجر به سرخوردگی میشود اینگونه کودک نمیتوانند حق خود را احقاق کنند .

اعتماد به نفس کودکانی که مورد پرخاشگری واقع میشوند پایین است و برای بدست آوردن وادار به باج دادن میشوند . آنها حتی اگر مورد بی حرمتی شوند به جای دفاع کردن از حقشان سکوت را انتخاب میکنند . پس در انتخاب مربی و پرستار کودک دقت کنید . نوازش کردن شب قبل از خواب به کودک آرامش میدهد . توجه کردن به خواسته های آنها رفتار پرخاشگرانه را کمتر میکند . دادن اطمینان خاطر به کودک پرخاشگر مهم است . گفتن جملاتی مانند « من تورو خیلی دوست دارم . دوست دارم همه چیز برات فراهم کنم ولی بعضی وقت ها امکانش نیست و در این موارد تو باید تحمل کنی » به او اطمینان خاطر میدهد و ظرفیت تحملش را تقویت میکند .

رفتار با کودک نافرمان

رفتار با کودک نافرمان

رفتار با کودک نا فرمان با جایزه دادن به نتیجه خوبی میرسد . مثلا وقتی کودک نا فرمان اطاعت نمیکند خشمتان را بروز ندهید . ولی وقتی اطاعت میکند به او جایزه بدهید . این روش برای کودکان لجباز نیز موثر است . با کودک خود دوست باشید . برایش قصه تعریف کنید ، او را بخندانید . با او راز داشته باشید . گنج هایی پنهان کنید و کمک کنید تا آن گنج ها را بیابد . این یک روش عالی است برای اینکه محبت او  و اعتمادش را جلب کنید . رفتار با کودک نافرمان نیز حوصله و صبر می طلبد . شما با تحمل به مقصود که همان تربیت درست کودک است میرسید .

تربیت کودک در سایه اطلاع صحیح از درون کودک امکان پذیر است . روانشناسی کودک بحثی است با دامنه وسیع . یک والدین دلسوز همیشه مانند چکاب کردن بدن از مشاوره خانواده و مشاوره کودک غافل نمی شوند . مرکز مشاوره خانواده و کودک آویژه برای شما کودکانی سالم و پر انرژی آرزومند است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : چطور از شوهر خسیس پول بگیریم؟





:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: