روش درس دادن به کودک پیش دبستانی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

انواع روش آموزش کودکان

روش آموزش کودکان باید به دو نوع تئوری یا گفتاری و عملی صورت بگیرد . روش آموزش کودکان باید با زبان خودشان باشد . دنیای کودکی دنیای متفاوتی است که ورود به این دنیا مهارت خاص خود را میطلبد . روش آموزش کودکان باید مطابق با سنشان باشد . آموزش کودکان باید به صورت تیچ یا در حین زندگی باشد . تیچ یک روش آموزش است در این روش کودک در حین زندگی چیزهایی فرا میگیرد . یک روش موثر و خوب آموزش کودکان ، آموزش همراه با بازی است . یک روش دیگر آموزش ریتمیک است . استفاده از ریتم و موسیقی روش دیگر است که برای ایجاد تمرکز در کودکان مفید است . خود این نوع آموزش روشهای متفاوتی دارد از جمله خاله بازی ، گل یا پوچ ، معما ، کارت بازی ومعلم بازی . روش آموزش کودکان بنا به محیط ، استعداد و توان کودک و سن او تفاوت دارد .

تمام این روشها برای کودکان زیر شش سال مفید است . مغز انسان مانند عضله ها توانایی تقویت شدن دارد . هر بخش از مغز را که بیشتر تمرین بدهیم فعال تر میشود . در این سنین باید به کودک تمرین حافظه و تحلیل بدهیم . تمرین حافظه با حفظ کردن شعرها و ترانه های کودکانه است . در یادگیری شعر تکرار موثر است . برای شعر و ترانه خود والدین یا مربی تمام شعر را بایددر اختیار داشته باشند . ابتدا برای بارها همراه کودک بیت اول را تکرار کنند . تمرین که تمام شد یکبار هم همراه کودک از ابتدا تا انتهای شعر را بخوانند . برای تمرین تحلیلی مغز جمع زدن ابتدایی همراه با آموزش اعداد مفید است . « یک شکلات واسه تو ، یک شکلات واسه من » با این تمرین یک را می آموزد . بعد بگوید من و تو دو تا شوکلات داریم .

روش آموزش کودکان پیش دبستانی

روش آموزش کودکان پیش دبستانی برای کودکانی که حافظه قوی دارند و قوه تحلیل بالا آسانتر است . اما خانواده هایی که زیر شش سال با فرزندشان تمرین نداشته اند نگران نباشند . با کمی تلاش بیشتر فرزند شما هم توانایی لازم را کسب خواهد کرد . آموزش کودکان پیش دبستانی شامل گرفتن قلم ، آموزش بالا و پایین ، راست و چپ و جهتها است . علاوه بر آن کپی کردن در نقاشی ازمهارت هایی است که کودک باید بیاموزد . نظم دادن به نوشته ها را نیز باید بداند . خط های دفترش را در نوشتن جا نیاندازد همینطور از صفحه های دفترش به ترتیب استفاده کند . در آموزش کودکان پیش دبستانی تشخیص شکل حروف و واژه ها نیز مهم است . مثلا خط راست یا شکسته و یا بتواند پس از آموزش « آ » را از « ب » تشخیص دهد . یا عدد را از حروف تمییز دهد .

روش آموزش کودکان پیش دبستانی مهم است . در دبستان با توجه به تعدد دانش آموزان و فرصت کم درس ها رگباری تدریس میشوند . دانش آموزی که مهارتهای لازم را کسب نکرده است جا میماند . شما بهتر است پا به پای فرزندتان درس ها را با او مرور کنید . توجه داشته باشید کودک را در انجام تکالیف وابسته بار نیاورید . از او بخواهید تکالیفش را انجام دهد در خط اول برای درست نوشتن او را یاری کنید . در حین اینکه مشغول کارهایتان هستید حواستان به درست نوشتن کودک باشد بالای سرش ننشینید تا وابسته نشود . در حفظ کردن شعرها همراهیش کنید . در درست کردن کاردستی ها یاریش کنید ولی کامل انجام ندهید . اجازه دهید چسب بزند یا قیچی کند البته حتما متوجه هستید که باید از قیچی های مخصوص کودکان استفاده کند که نوک تیز ندارند . در ضمن مشاوره کودک را فراموش نکنید .

 

انواع روش آموزش کودکان

انواع روش آموزش کودکان

انواع روش آموزش کودکان شامل آموزش های گفتاری ، شنیداری و دیداری است . از انواع روش آموزش کودکان میتوان به آموزش اشل اشاره کرد . انواع روش آموزش کودکان را در بخش آموزش کودکان گفتیم . شامل تیچ ، بازی و ریتمیک است که در این بخش به تفصیل میگوییم . ابتدا آموزش گفتاری که ساده ترین روش آموزش است . مثلا رنگ قرمز را به او نشان دهیم و بگوییم ق ر م ز تا او یاد بگیرد . شنیداری و گفتاری توام انجام میشود . برخی موارد خاص زمانی است که کودک برای خوابیدن نیاز به کمک دارد که بهترین فرصت برای آموزش است . قبل از خواب به او میگوییم و او از طریق شنیدن می آموزد . آموزش شعر ترانه های کودکانه و اعداد در این هنگام یادگیری بهتری دارد . یا تمرین آداب اجتماعی از طریق داستان گویی برای قبل از خواب مفید است .

برای آموزش دیداری که از طریق دیدار صورت میگیرد . نشان دادن عکس یا اسلاید و ویدئو، از طریق تلویزیون یا اینترنت و کارت هایی که مخصوص کودکان به چاپ رسیده است . روش تیچ آموزش هایی است که در حین زندگی روزمره آموزش داده میشود شما در یک مکان آموزشی نیستید اما در خیابان ناگهان یک ماشین پلیس با صدای آژیر ازکنار شما عبور میکند . شما از فرصت استفاده میکنید و آژیر را به او آموزش میدهید . « این صدای آژیر پلیسه . وقتی این صدا میاد ماشین های دیگه میرن کنار که آقا پلیسه به کارش برسه » و بعد با بازی چند تا صدای آژیر برای او در میاورید . در بازی ها هم بسته به نوع بازی مهارت های زندگی را آموزش میدهید . « از این خوراکی هات به من تعارف نمیکنی ؟ یه بچه خوب از خوراکیهاش به بقیه تعارف میکنه » و او یاد میگیرد .

بهترین سن آموزش کودکان

بهترین سن آموزش کودکان از همان نوزادی است . شاید تعجب کنید مگر نه اینست که نوزاد شما خندیدن را یاد میگیرد ؟ مگر او سینه خیز کردن را می آموزد ؟ پس آمادگی آموزش را دارد . اما آموزش باید متناسب با سن او باشد . از یک سالگی که با او برای حرف زدن تمرین میکنید باید به استعدادهای او پی ببرید و بدانید ظرفیت یادگیری فرزندتان چقدر است و چه چیزهایی را بهتر یاد میگیرد . اما بهترین سن آموزش کودکان زیر شش سالگی است . در این سن بخش های مختلف مغز فعالیت خود را برای یادگیری آغاز میکنند . کودکی که در این سنین یاد نگیرد حفظ کند در سنین بالاتر حفظ کردن برایش مشکل خواهد شد . کودکانی که در یادگیری مشکل دارند والدین و مربیان میتوانند از روش ریتم گیری استفاده کنند . از این روش برای کودکانی که تمرکز ندارند استفاده میشود .

با ریتم گرفتن روی میز ، کابینت شمرده شمرده و آهنگین شعر را بخوانید و از او هم بخواهید بخواند . در این روش هم یک مصرع و حتی نیم مصرع از شعر را بخوانید تا حفظ کند و بعد تا آخر شعر را بخوانید . یادمان باشد این روش باید خیلی کوتاه باشد که در ذهن کودک تخریب ایجاد نکند . تکرار زیاد آهنگ مخرب است اما کم به مراتب اثر رشد و یادگیری را زیاد میکند . مشاوره روانشناسی کودک میتواند در این زمینه به شما کمک کند .

بهترین سن آموزش کودکان

روش آموزش کودکان سه ساله

روش آموزش کودکان سه ساله باید به نرمی و شیرینی آموزش زبان مادری و با لبخند صورت بگیرد . روش آموزش کودکان سه ساله باید در حد سنشان باشد . در حد آموزش نام اشیا ، نام حیوانت اطراف مانند پرندگان گربه ، سگ و غیره . بردن کودکان سه ساله به پارک بازی یا باغ وحش در یادگیری کمک زیادی میکند . نشان دادن ویدئوی جانوران وگل ها و همینطور کوه ، دریا و اجزا طبیعت در یادگیری او موثر است . تربیت کودک  نیز بخشی از یادگیری او است که البته باید متناسب با سن او باشد . برای آگاهی یافتن از آموزش متناسب با سن میتوان به مشاوره خانواده  و نهایتا مشاوره کودک پرداخت .

یادمان باشد اگر در کودک خود استعداد خاصی مشاهده میکنیم حتما با متخصصان فن در ارتباط باشیم . برخی با دیدن استعداد ویژه به کودک فشار آورده و او را وادار میکنند تا بیش از اندازه یاد بگیرد . متاسفانه در اغلب موارد یادگیری ها با سنش تناسب ندارد و حاصل این فشار پرخاش و فشار به سیستم عصبی است . یا برعکس اگر احساس میکنیم کودک توانایی یادگیری کمتری نسبت به همسالان خود دارد حتما به یک مرکز مشاوره مراجعه کنیم . با اقدام به موقع بتوانیم او را درمان کرده و بخشی از مغزش را که امکان دارد فعال کنیم . پنهان کردن در این مواقع ضربه های غیر قابل جبرانی به کودکان وارد میکند . مرکز مشاوره کودک آویژه برای کودکان شما بهترین ها را آرزو میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: روانشناسی زنان 





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: