ازدواج اجباری در ایران
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

با وجود پیشرفت بشر از نظر فرهنگی و رفتاری، هنوز ازدواج اجباری و ازدواج کودکان در برخی از جوامع رایج است. ازدواج اجباری تاثیرات مخربی بر سلامت خانواده ها و ایجاد مشکلات زیادی برای جامعه دارد. درصد صلاق در این ازدواج ها به شدت بالاست . افراد بعد از گذشت چند سال زندگی به دلیل نبود ن علاقه و عشق به طلاق سوق پیدا می کنند.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله به بررسی ازدواج اجباری و تاثیرات مخرب آن در زندگی ها پرداخته اند. با ما همراه باشید تا در مورد ایین موضوع اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

 

ازدواج اجباری چیست؟

ازدواج اجباری ازدواجی است که در آن یک یا هر دو نفر بدون رضایت و بر خلاف میل با هم ازدواج کرده باشند. اگر حتی دو طرف بعد از ازدواج به این نتیجه برسند که نمی توانند با هم زندگی کنند ولی مجبور به ادامه زندگی مشترک باشند، این نیز یک ازدواج اجباری به حساب می آید. ازدواج اجباری یک نقض حقوق بشر و یک عمل مضر است که زنان و دختران را به طور نامتناسبی در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است.

ازدواج اجباری دختران یک خشونت علیه زنان به حساب می آید. و آنها را از زندگی به دور از خشونت باز می دارد. ازدواج اجباری آینده دختران را در سرتاسر دنیا تهدید می کند. ازدواج کودکان نیز یک نوع ازدواج اجباری به حساب می آید. اگرچه این کار به شدت توسط افکار بین المللی محکوم شده است اما همچنان در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان، به ویژه در بخش هایی از جنوب آسیا و آفریقا اتفاق می افتد.

 

ازدواج کودکان نوعی ازدواج اجباری است

ازدواج اجباری افراد زیر 18 سال نوعی کودک آزاری است. کودکی که مجبور به ازدواج می شود احتمالاً از طریق آزار جسمی، جنسی یا عاطفی آسیب قابل توجهی متحمل می شود. ازدواج اجباری می تواند تأثیر منفی بر سلامت و رشد کودک داشته باشد و همچنین می تواند منجر به خشونت جنسی از جمله تجاوز شود. کودکی در چنین شرایطی از مدرسه غیبت می کند و در نتیجه فرصت های تحصیلی و احتمالاً فرصت های شغلی آینده را نیز از دست می دهد. آنها را در برابر خشونت، تبعیض و سوء استفاده بیشتر آسیب پذیر می کند و از مشارکت کامل آنها در امور اقتصادی، سیاسی جلوگیری می کند.

 

 

خطرات ازدواج اجباری

همه ی ما می دانیم که ازدواج اجباری به شدت به خانواده ها، زوجین، جامعه و ... آسیب می زند. برخی از آسیب های ازدواج اجباری در این قسمت گفته شده است.

  • ازدواج اجباری باعث بالا رفتن نرخ خودکشی زنان و دختران می شود.
  • ازدواج اجباری باعث می شود که دختر برای اینکه مجبور به ازدواج با شخصی که دوستش ندارد، نشود به فرار از خانه یا شهر خود فکر کند
  • هر فردی که مجبور به ازدواج شود با خطر تجاوز جنسی و سوء استفاده جنسی روبه ‌رو می‌ شود زیرا ممکن است مایل به رضایت نباشد یا سن قانونی برای رضایت به رابطه جنسی نداشته باشد
  • تجاوز جنسی در ازدواج اجباری باعث حاملگی های ناخواسته یا سقط جنین می شود.
  • ازدواج اجباری باعث خشونت نسبت به زنان کتک زدن یا اذیت و آزار جسمی آنها می شود.
  • شخصی که به زور ازدواج کرده است دچار مشکلات روحی و روانی می شود. او ممکن است دچار افسردگی های شدید و از بین رفتن احساس امنیت و اعتماد و ... شود.
  • ازدواج اجباری فرد را از حضور در جامعه و پیشرفت باز می دارد
  • نا امیدی و نارضایتی را در افراد افزایش می دهد
  • وقتی فردی به همسرش عشق و علاقه ای نداشته باشد به طلاق و جدایی از او فکر می کند . پس باعث افزایش آمار طلاق می شود.
  • باعث منزوی و گوشه گیر شدن افراد می شود
  • ازدواج اجباری باعث مصرف مواد و افتادن در دام اعتیاد می شود. افراد برای اینکه پاسخ مناسبی به نیازهایشان داده نشده است به سمت مواد گرایش پیدا میکنند. آنها فکر می کنند این راهی برای پاسخ دادن به کمبودهایشان است.

چه کسانی بیشتر قربانی ازدواج اجباری هستند؟ زنان یا مردان؟

طبق تحقفیقات انجام شده، 79 درصد از کل موارد ازدواج های اجباری گزارش شده در طول سال 2014 مربوط به زنان بوده است و 21 درصد موارد مربوط به مردان . این آمار نشان می دهد که اکثر قرباینا ازدواج اجباری زنان و دختران هستند. زنان به دلیل سیستم های مرد سالارانه ای که خشونت علیه زنان را در سطح جهانی ترویج می کنند بیشتر در معرض خطر ازدواج اجباری هستند . همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که از 1267 مورد گزارش شده  در سال 2014، 300 مورد مربوط به افرادی بوده است که  کمتر از 18 سال سن داشتند.

 

بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده کیست؟

ازدواج کودکان چه آثار منفی دارد؟

ازدواج کودکان گاهی  ناشی از فقر است. پدر و مادری که نمی توانند به دلیل مشکلات اقتصادی فرزند خود را تامین کنند و زندگی خود را با سختی و فقر به سر می کنند راضی به ازدواج کودکان می شوند. گاهی والدین در مقابل ازدواج کودک خود پول های زیادی دریافت می کنند تا بتوانند از فقر نجات پیدا کنند. ازدواج کودکان در سنین پایین مشکلات و آثار منفی زیادی را برای آنها خواهد داشت . اثرات زیادی بر سلامت دختران دارد از جمله : افزایش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی، سرطان دهانه رحم، مالاریا، مرگ در حین زایمان و فیستول های زایمان. سقط جنین و ناتوانی در فرزند آوری یا زایمان های زود رس و ...

سخن آخر

موضوع ازدواج اجباری به شدت پیچیده است. هم مردان و هم زنان می توانند قربانی های این فرهنگ غلط باشند. کودکان کم سن به ویژه دختران بسیار آسیب پذیر تر هستند. دختران زیر سن قانونی و زنان بالغ به طور عمده قربانی ازدواج های اجباری هستند. برای نجات جامعه از این فرهنگ غلط همه ی افراد باید به موقعیت های یک دیگر احترام بگذارند. پسر یا دختر باید به صورت آزادانه و به دور از هر گونه آزار و اجباری برای ازدواج اقدام کنند تا بتوانند زندگی سالم و روابط شادی را بسازند. وقتی دو نفر به زور با هم ازدواج می کنند تمایلی به تشکیل خانواده بزرگتر ندارند. افرادی که تحت تاثیر ازدواج اجاری قرار می گیرند اشتیاقی برای فرزندآوری ندارند. و یا با کودکان خود نمی توانند به صورت سالم و درست ارتباط برقرار کنند.

https://psychology.avije.org/family-counselling

بهترین رویکردهای مشاوره خانواده کدام است؟





:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: