خیانت تشخیص داده می شود؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

اولین چیزی که در مشاوره خانواده و خیانت می بایست مورد بحث قرار گیرد این است که اساسا  نشانه های خیانت چیست؟ خیانت در بین افراد مختلف معانی متفاوتی دارد و هر فردی برای تعریف آن مبنای خاصی دارد. بعضی هر نوع رابطه با جنس مخالف را خیانت می دانند خواه این ارتباط کلامی باشد خواه جنسی. اما برخی دیگر تنها رابطه ی جنسی همسرشان با فرد دیگری را خیانت می دانند و آن را مبنای تشخیص خیانت قرار می دهند. اما مفهوم کلی واژه ی خیانت به معنای هر نوع رابطه ی پنهانی زن یا شوهر با فرد دیگر است، چون این ارتباط از همسر پنهان می شود پس قاعدتا باعث ناراحتی و رنج او می شود و از نشانه های بی وفایی است.  واژه ی خیانت به این رفتار اطلاق می شود.

نشانه های خیانت چیست؟

در این دوره خیانت هم در بین زنان دیده می شود و هم در بین مردان. اما خیانت در مردان معمولا بروز بیشتری پیدا می کند. چون مردان تنوع طلبی بیشتری دارند و دوست دارند در زندگی خود هیجان بیشتری ایجاد کنند. بعضی نیز اعتقاد دارند که این کار مردان ریشه در منشا زیستی آنها دارد. میل آنها به چند همسری از قدیم الایام وجود داشته و چه بسا تا الان نیز ادامه دارد. بسیاری از مردانی که به همسرانشان خیانت می کنند، چه بسا زندگی بسیار خوب و عاشقانه ای نیز داشته باشند، اما میل به تنوع طلبی در آنها سرکوب نشده است.

در ابتدای هر رابطه همه چیز خوب است و زن و مرد بهترین رفتار را با یکدیگر دارند. اما کم کم با گذشت زمان و بروز اختلافات بر سر مسائل گوناگون، زندگی رو به سردی می گراید و چه بسا زمینه های خیانت در میان زوجین ایجاد گردد. نشانه های مختلفی در زندگی وجود دارد که می تواند نشانه خیانت یکی از زوجین باشد. در اینجا به ذکر برخی از این نشانه ها می پردازیم.

نشانه های خیانت چیست؟

کم توجهی

  1. اگر توجهش به شما کم شده است، شاید یکی از علائم خیانت باشد.

 اگر همسرتان اخیرا توجه بسیار کمی به شما دارد و مدام با افکار خودش کلنجار می رود، شاید بتوان گفت که احتمالا با فرد دیگری آشنا شده است. البته این دلیل به تنهایی کافی نیست و باید در کنار عوامل دیگر قرار بگیرد تا نشان دهد که فرد مورد نظر در حال خیانت است.

درگیری با دنیای مجازی

  1. مدام گوشی در دست دارد.

 فردی که دائما گوشی در دست است و یا تماس های مشکوک دارد شاید در حال خیانت به شما باشد. البته همانطور که قبلا عنوان شد هیچ یک از این عوامل به تنهایی کافی نیستند و باید موضوع را به طور کامل بررسی کرد.

پنهان کاری

  1. از دیگر علائم خیانت این است که گوشی اش را از شما پنهان می کند و یا برای گوشی اش رمز می گذارد.

 این کار نیز می تواند یکی از نشانه  های خیانت فرد مقابل باشد.

  1. تغییر رفتار مشهودی از خود نشان می دهد.

ناگهان متوجه می شوید که شما و علایقتان هیچ اهمیتی برای او ندارید و در واقع گویا شما را فراموش کرده است و شاید از برخوردش فکر کنید که فقط از سر اجبار است که با شما زندگی می کند و یا یه منزل می آید.

دروغ گویی و تنش بی جهت

  1. دروغگویی نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خیانت همسرتان باشد

. اگر متوجه شده اید که همسرتان اخیرا دروغ زیاد می گوید، حتما کاسه  ای زیر نیم کاسه است. گاهی اوقات زیاده گویی نیز در کنار  دروغگویی می تواند شک برانگیز باشد. شاید همسرتان برای توجیه کارش زیاده گویی کند و جزئیاتی را بیان کند  که برای شما هیچ اهمیتی ندارد. این زیاده گویی ها هم گاهی اوقات می تواند  شما را  در حل مسئله یاری نماید.

  1. مشاجره ی دائمی نیز می تواند یکی از علائم خیانت باشد.

گاهی مردان برای اینکه حواس  طرف مقابلشان را پرت کنند، دائما بر سر مسائل بی اهمیت به جرو بحث می پردازند  که  خود این امر هم می  تواند دلیلی بر خیانت آنها باشد.

  1. خوشحالی و شادی بیش از حد نیز در برخی از مردان می تواند نشان دهنده ی بروز خیانت باشد.  اگر مردی بیش از حد شاد است و بدون هیچ دلیلی پر از انرژی و هیجان است، شاید با فردی آشنا شده و آن فرد این انرژی مضاعف را به او تزریق می  نماید.

چگونه خیانت را تشخیص دهیم؟

چگونه خیانت را تشخیص دهیم؟

 خیانت مشکلی است که امکان دارد  هریک از ما با آن مواجه شویم و در این شراییط قرار بگیریم. بحثی که در اینجا مطرح می شود این است که اولا  چگونه تشخیص دهیم خیانتی روی داده است و ثانیا چنانچه از خیانت همسرمان مطمئن شدیم، بعد از آن چه عملکردی داشته باشیم تا رابطه مان کمترین آسیب را ببیند. متاسفانه بسیاری از ما نمی دانیم در این شرایط بغرنج چه مدیریتی داشته باشیم و اوضاع را چگونه کنترل کنیم. خانم ها در اکثر مواقع متاسفانه از روی احساس تصمیم گیری می کنند و موضوع را با افرادی در میان می گذارند که در این زمینه متخصص نیستند و راه حل های بی اساس ارائه می دهند و شرایط را بغرنج تر می کنند.

باید اول از همه از نشانه های خیانت به خوبی آگاه بود و آنها را به  درستی تشخیص داد و در صورت بروز خیانت مسئله را با یک مشاور با روانکاو متبحر در زمینه ی مشکلات خانوادگی در میان گذاشت تا بهترین و موثرترین راه حل را ارائه دهد و با کمک او بتوانید این مشکل را به بهترین وجه حل و فصل نمایید.

خیانت در افراد مختلف نشانه های متفاوتی دارد که برخی از آنها را قبلا ذکر کردیم. اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد تشخیص صحیح ماست. گاهی امکان دارد که خانمی بیش از حد بر روی رفتارهای همسرش حساس باشد یا در واقع دچار افکار وسواس گونه در  مورد همسر خود باشد. اکثر اوقات ما تنها در فکر خود از همسرمان یک فرد خائن می سازیم و با همان فکر خودمان را عذاب می دهیم، در صورتی که اگر به درستی بررسی کنیم، می بینیم که اصلا خیانتی روی نداده است.

اگر پس از بررسی متوجه شدیم که همسرمان واقعا خیانت می کند، آنگاه چه کنیم؟

چنانچه تشخیص ما درست بود و همسرمان واقعا به  ما خیانت می کرد آنگاه باید راه حل درستی را اتخاذ کنیم. اولین کاری که باید انجام داد این است که از یک مشاور خانواده باتجربه کمک بگیریم. بعد در یک فرصت مناسب و بدون هیچگونه عصبانیت یا قضاوتی موضوع را با همسرمان در میان بگذاریم تا بفهمیم که چه مسئله ای باعث بی وفایی همسرمان نسبت به ما شده است. شاید او هم تاب تحمل بعضی چیزها را نداشته و یا شاید در زندگی با ما کمبودهایی داشته که باعث این رفتار اشتباهش شده است. هیچگاه نباید حق را به طور کامل به خودمان بدهیم چون قطعا ما هم در برخی موارد مقصر بوده ایم.

پس از ریشه یابی مشکل باید در صدد حل آن باشیم. باید از این موضوع نیز آگاهی پیدا کنیم که آیا همسرمان از این کار خود پشیمان است و یا نه علیرغم اطلاع شما از مسئله باز هم قصد دارد به کارش ادامه دهد. همه ی اینها در تصمیم گیری صحیح برای نحوه ی ادامه ی زندگی موثر هستند. روش برخورد ما بعد از آگاهی از خیانت بسیار اهمیت دارد. ما باید بتوانیم بهترین برخورد را در مواجهه با این مشکل از خود نشان دهیم.

آیا پس از تشخیص خیانت باز هم می توان به فرد خاطی اعتماد کرد یا خیر؟

سوال دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توان اعتماد از دست رفته را بازگرداند. البته این در صورتی است که فرد خیانتکار واقعا از کار خود پشیمان باشد و بخواهد خانواده ی خود را  حفظ کند. اما چه بسا همسرش دیگر مثل قبل به او اعتماد نداشته باشد و روی او و رفتارش حساس شده باشد و هر رفتاری را از جانب همسرش نشانه ی بی وفایی او بداند.

در این مواقع چه باید کرد؟

طبق نظر بسیاری از روانشناسان، در این هنگام بار اصلی مسئولیت اعتماد سازی بر دوش فرد خطاکار است. او باید تلاش کند تا اعتماد از دست را به خانواده و همسرش بازگرداند و آنها را مطمئن سازد که دیگر  چنین خطایی رخ نمی دهد. در مواردی که خیانت تنها یک بار رخ داده و فرد خیانتکار قلبا از کرده ی خود پشیمان است، به راحتی می تواند اعتماد همسرش را جلب کند و با هم زندگی به مراتب بهتری را بسازند. اما مردی که مدام در حال خیانت است و اعتماد یا عدم اعتماد همسرش برای او اهمیتی ندارد، قطعا موفق به اعتماد سازی نزد همسر نمی گردد و دچار مشکلات زیادی در زندگی می گردد. چه بسا همسرش پس از تلاش بسیار برای زندگی با وجود همه ی آن فشارهای روانی و عاطفی و عدم  توجه همسرش، حتی راضی به  جدایی گردد.

در این مواقع مرد به خیانت عادت کرده و قطعا باید مورد درمان روانکاوی قرار بگیرد که پروسه ی بسیار مشکل  و زمان بری است. گاهی حتی خود فرد دوست ندارد درمان شود و به همان زندگی پر از خیانت خود ادامه می دهد. در مجموع نباید در تصمیم گیری عجله کرد، چون تشخیص خیانت بسیار مشکل است و باید همه ی جوانب موضوع خیانت را سنجید و از هدف فرد برای خیانت آگاه شد. مشورت با متخصصان حرفه ای در این زمینه بسیار کمک کننده است و در بسیاری از موارد می تواند مشکلات را حل و فصل نماید.

منبع: https://psychology.avije.org/family-counselling/

چه زمانی مشاوره خانواده بی فایده است

 

خیانت زناشویی





:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: