مواد غذایی ضد استرس در دوران بارداری
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

استرس و اضطراب در دوران بارداری تا حدودی طبیعی است. اما اگر این استرس و اضطراب بیش از اندازه شده و به زندگی زناشویی و ییا فردی شما آسیب برساند. نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. آیا شما نیز در دوران بارداری خود به شدت مضطرب هستید؟ آیا بی دلیل و یا بخاطر مشکلات کوچک به شدت نگران می شوید؟

استرس و اضطراب در بارداری هم برای مادر و هم برای جنین بسیار خطرناک است. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش و یا از بین بردن استرس در دوران بارداری وجود دارد. یکی از روش هایی که شما بااستفاده از آن می توانید استرس و اضطراب خود را کنترل کنید داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد استرس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما توصیه می کنیم مقاله زیر را که توسط مشاوران مرکز مشاوره آویژه نوشته شده است، مطالعه کنید. با خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت که چه خوراکی هایی برای کاهش استرس بارداری مفید هستند.

استرس در دوران بارداری

یکی از موضوعاتی که در طی این سال ها، باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد در زنان باردار شده است، شیوع بیماری کرونا بوده است. این بیماری همه را تحت تاثیر خود قرار داده و استرس زنان باردار را چندین برابر کرده است. استرس روانی و نگرانی های دوران بارداری اگر کنترل و مدیریت نشوند می توانند به مادر و جنین آسیب برسانند. این استرس و اضطراب می تواند باعث زایمان زودرس شود. همچنین بر روی قد، وزن، رفتار و خلقیات و روان نوزاد نیز به شدت تاثیر می گذارد. جالب است بدانید که یکی از دلایل شکاف کام و یا شکاف لب نوزاد، اضطراب و استرس زیاد مادر در دوران بارداری بوده است.

پس عصبی بودن و استرس مداوم مادر سلامت و امنیت نوزاد و خود مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. راه های مقابله با این استرس و اضطراب بسیار زیاد است. اگر شما به دنبال یافتن این راهکارها هستید به شما توصیه می کنم خواندن مقاله راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب بارداری را مطالعه بفرمایید. در مقاله راهکارهای مقابله با استرس بارداری، کارشناسان مرکز مشاوره، به صورت کاملا علمی و روشن دلایل استرس بارداری و راهکارهایی برای مقابله با آن را توضیح داده اند. یکی از روش های موثر برای کاهش این استرس و اضطراب دوران بارداری، داشتن رژیم غذایی سالم و ضد استرس است. در این مقاله کاربردی و تخصصی ما در رابطه با مواد غذایی و خوراکی های ضد اضطراب برای دوران بارداری صحبت کرده ایم.

 

مواد غذایی کاهش دهنده استرس بارداری کدام اند؟

مسلما خوراک تاثیر زیادی بر خلق و خو و رفتارهای انسان ها خواهد گذاشت. به گفته کارشناسان، غذا می تواند استرس را به روش های مختلفی کنترل یا کاهش دهد. نوع غذایی که مصرف می‌ کنید می ‌تواند بر مدارهای عصبی بدن که احساسات، انگیزه و خلق و خو را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. بنابراین اگر باردار هستید و می‌خواهید بدانید کدام مواد غذایی به عنوان کاهش دهنده استرس عمل می‌کنند، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

سبزیجات

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم، کاهو و غیره باید در رژیم غذایی شما در دوران بارداری گنجانده شوند. سبزی های برگ دار با افزایش تولید سروتونین که هورمون شادی در مغز است، به تنظیم خلق و خو و بهبود عملکرد مغز کمک می کنند.

آناناس

آناناس منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، کارتونوئیدها و ویتامین B است. این میوه مغز شما را به تولید سروتونین سوق می دهد و بااین کار شادی را به جای استرس و نگرانی برای شما به ارمغان می آورد. همچنین به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می کند. هنگامی که شما فشار خون نرمالی داشته باشید پس توانایی بالایی برای مقابله موثر با استرس و  اضطراب خواهید داشت.

آجیل و مغزیجات

آجیل و مغزیجات یک میان وعده عالی برای زنان باردار هستند. حتما تعداد انگشت شماری از آنها را در برنامه غذایی بارداری خود قرار دهید. البته حواستان باشد که مصرف زیاد آجیل خوب نیست. پس به اندازه از آنها مصرف کنید. طبق مطالعات، تخمه کدو تنبل و خربزه حاوی تریپتوفان هستند که برای تولید سروتونین مورد نیاز است. آنها همچنین دارای مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان های فراوان هستند. وجود فیبر و آنتی اکسیدان ها باعث می شوند که رگ ها و عضلات شما در لحظات پر استرس و اضطراب آور منقبض نشده و آرام بمانند.

ماست

اگر شما از استرس و اضطراب در دوران بارداری خود رنج می برید، یکی از مهم ترین مواد غذایی کمک کننده به شما برای کاهش استرس و اضطراب ماست است. ماست یک خوارکی بسیار خوب برای کاهش استرس است. مطالعات نشان داده اند که غذاهای پروبیوتیک مانند ماست می توانند سلامت روان و عملکرد مغز را تقویت کنند. آنها هورمون های احساس خوب را ترشح می کنند و به شما کمک می کنند با استرس به روشی بهتر و موثرتر مقابله کنید. البته حواستان باشد که همه نوع ماست ها حاوی مواد پروبیوتیک نیستند. برای اینکه بتوانید از فواید پروبیوتیک ها استفاده کنید پس با متخصص تغذیه خود مشورت کنید و از او بخواهید ماستی را به شما معرفی کند که حاوی پروبیوتیک است.

پنیر

اگر از فشار خون بالا یا استرس رنج می برید، در دوران بارداری پنیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. پنیر موزارلا حاوی تریپتوفان است و یک تسکین دهنده و کاهش دهنده خوب اضطراب و استرس محسوب می شود. منبعی عالی از کلسیم، پروتئین، روی، فسفر و ریبوفلاوین است. این خوراکی فوق العاده نه تنها فشار خون را کنترل می کند، بلکه سیستم عصبی را نیز سالم نگه می دارد.

سویا

سویا منبع عالی تریپتوفان همراه با منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B است. این مواد غذایی از سلامت سیستم عصبی حمایت می کند. آنها به شما کمک می کنند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. پس حتما غذاهایی که برای تهییه کردنشان، از سویا استفاده شده است را در برنامه غذایی خود قرارر دهید.

روغن زیتون

طبق مطالعات، مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در روغن زیتون باعث ارتقای سلامت مغز می شود. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که از بافت مغز در برابر مواد سمی محافظت می کند. به همین دلیل مصرف روغن زیتون باعث کاهش فشار روانی و از بین بردن استرس و اضطراب می شود.

ماهی سالمون

طبق مطالعات انجام شده، ماهی‌های چرب مانند سالمون که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، باعث کاهش هورمون های استرس زا می شوند. این نوع ماهی همچنین التهاب را به حداقل می رساند و جریان خون را تقویت می کند. کاهش التهاب و تقویت جریان خون باعث ازبین رفتن استرس شدید و مزمن می شود.

تخم مرغ

به غیر از ویتامین D، تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که کمک می کند تا سروتونین تولید شود. این عنصر، خلق و خو، خواب، حافظه و رفتار شما را تنظیم خواهد کرد. سروتونین عملکرد مغز را بهبود می بخشد و استرس و اضطراب را تسکین می دهد.

آب

نوشیدن مقدار زیادی آب در دوران بارداری برای هر خانم بارداری ضروری است. مصرف ناکافی آب می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند یبوست، سردرد، خستگی و اضطراب شود. شما با هیدراته نگه داشتن خود در طول روز می توانید به راحتی به تعادل بدن و ذهن کمک کنید. پس حتما مصرف روزانه آب به مقدار زیاد را فراموش نکنید. هنگامی که عصبانی هستید و یا استرس زیادی دارید، آب بنوشید. این کار استرس و ناراحی شما را کاهش می دهد.

نکات کلیدی که خانم های باردار باید در نظر داشته باشند

غذاهای ناسالم یا غذاهای فرآوری شده را در برنامه غذایی بارداری خود قرار ندهید.

فعال بمانید، مدیتیشن کنید و استراحت کنید.

کتاب بخوانید و موسیقی گوش دهید.

اگر احساس استرس می کنید، با شریک زندگی، عضو خانواده یا هر دوست صمیمی خود صحبت کنید.

همچنین در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات و مشاوره، می توانید به صورت آنلاین با پزشک یا مشاور خانواده خود مشورت کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید، همه چیزهایی که در بیرون اتفاق می افتد لزوماً نباید روی شما تأثیر بگذارد. فقط آرام باشید و ذهن خود را به چیزهای مثبت تغییر دهید. این به شما کمک می کند از مرحله بارداری خود به شکلی شاد لذت ببرید. در رابطه با احساسات و نگرانی های خود با همسر یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. هرگز استرس و اضطراب خود را مخفی نکنید. استرس و اضطراب در دوران بارداری امر طبیعی است و اکثر زنان باردار این احساسات را تجربه می کنند. حواستان به تغذیه خودتان باشد. شما دیگر تنها نیستید. جنین شما نیز از غذاهایی که شما می خورید تغذیه می کند. پس غذاهای سالم، انرژی آور و شادی بخش مصرف کنید.

رویکردهای مشاوره خانواده 





:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: