نکات روانشناسی فرزند اول
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روانشناسی فرزند اول

روانشناسی فرزند اول مبحثی بسیار مهم و صد البته حائز اهمیت فراوان است . جایگاه هر کودک در خانواده میتواند در رفتار و تربیت کودک در آینده اثرات فراوانی داشته باشد . والدین در اولین تجربه داشتن فرزند معمولا عشق زیادی را به کودک خود تزریق میکنند و کودکان اول از عشق والدین خود لذت زیادی میبرند . در روانشناسی کودک ، کودکان اول اعتماد به نفس شدیدی را از پدر و مادر خود جذب میکنند . این اعتماد به نفس باعث میشود که کودکان اول مسئولانه رفتار کنند و رهبران بسیار خوبی باشند . با توجه به آمارها ، بسیاری از رؤسای جمهور و مدیران شرکت های مختلف فرزندان اول خانواده بوده اند .

چالش های زندگی فرزند اول

باید توجه کرد که روانشناسی فرزند اول  با چالش ها و ضربه های عاطفی بسیاری هم همراه هستند . والدین اغلب انتظارات بسیار زیادی از آنها دارند . پدر و مادر میخواهند که فرزند اول آنها در اوج موفقیت باشد . مطمئنا این موفقیت ها برای کودک باعث میشود آنها در مورد خودشان نیز به عنوان والدین احساس خوبی داشته باشند . نتیجه این زیاده خواهی والدین از کودک اول برای خود کودک تبعات بسیاری را به همراه دارد ، کودک اول میتواند زندگی خود را بسیار تحت فشار قرار دهد تا موفق شود و به یک کمالگرا تبدیل شود که والدینش از او انتظار دارند و این باعث میشود عشق والدین را با موفقیت معادل سازی کند و مفهوم عشق را در زمینه های استعدادی و اخلاقی دیگری که دارد از جانب والدین دریافت نکند . در روانشناسی فرزند اول این نکات بسیار حائز اهمیت هستند .

 فرزند اول چیست ؟

روانشناسی فرزند اول خانواده

روانشناسی فرزند اول خانواده را سعی میکنیم در مبحث روانشناسی فرزند اول مختصرا بیان کرنیم . اکنون این مبحث را از زوایای دیگری بررسی میکنیم . فرزند اول احساسات وحشتناکی را نسبت به از دست دادن جایگاهش تجربه میکند . زمانی که کودک جدیدی به خانواده وارد میشود و والدین به او توجه میکنند و او را دوست دارند به کودک اول احساس حسادت دست میدهد زیرا حس میکند جایگاهش را از دست داده با همه اینها تجربیات شیرینی هم به او دست میدهد که بعنوان مثال یکی از آنها داشتن یک خواهر یا برادر کوچکتر است . این تجربه توانایی او را برای دوست داشتن و حساس بودن به نیازهای دیگران گسترش میدهد . با توجه به روانشناسی فرزند اول خانواده اولین فرزند به طور طبیعی یک نوع آزمایش برای والدین خواهد بود که ترکیبی از غریزه و آزمون و خطا است .

مطالعه والدین در تربیت فرزند اول

روانشناسی فرزند اول خانواده با سطح سواد و اطلاع والدین رابطه بسیار تنگاتنگی دارد . مثلا یک پدر و مادر بدون شناختن خصوصیات فرزند اول خود هیچ گاه نمیتوانند والدین موفقی در تربیت فرزند خود باشند . آنها گاها با رفتارهای غیر اصولی خود باعث تغییر در بستره شخصیت کودک میشوند و این تغییرات هم برای خانواده هم خود کودک و هم اجتماع زیان های بیشماری به همراه دارد . از این رو هیچگاه نباید تاثیر مباحث روانشناسی را در تربیت فرزندان به فراموشی سپرد .

نکات روانشناسی فرزند اول

نکات روانشناسی فرزند اول نکاتی بسیار مهم و قابل توجه اند . پدر و مادر شدن میتواند شبیه به مراقبت از یک امتحان باشد که با قواعد بسیار سختگیرانه و دقیق در مورد قوانین امتحان همراه است . این به نوبه خود باعث میشود که والدین همیشه از کودک انتظار داشته باشند و کودک به یک انسان کمال گرا تبدیل شود و همیشه در تلاش باشد تا والدینش را راضی نگه دارد . والدین اگرچه همیشه برای فرزند خود بهترین را میخواهند اما نباید ازین نکته که با سخت گیری بیش از حد فقط به کودک خود ضربه میزنند ، غافل شوند .

اثر فرزند دوم بر زندگی فرزند اول

با توجه به نکات روانشناسی فرزند اول که گفته شد اگر زوج تصمیم به داشتن یک فرزند دوم داشته باشند ، ممکن است به دلیل تجربیات خودشان از اولین فرزندشان ، فرزند دوم خود را با کمترین میزان توقعات تربیت کنند . آنها ممکن است توجه کمتری به ابعاد زندگی فرزند دوم داشته باشند و اصطلاحا برای فرزند دوم روشن فکر تر باشند . در روانشناسی فرزند اول خانواده به طور خلاصه ، این لزوما تفکر درستی نیست که ما از کودک بخواهیم هر چیزی که ما میپسندیم باشد و راهی را که ما فکر میکنیم درست است ادامه دهد . هیچ کودکی از ابتدای نوزادی یک رهبر یا پزشک یا استاد دانشگاه نبوده و تمام این پیشرفت های زندگی تنها با دریافت اعتماد به نفس از سمت والدین موثر میشود .

ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول

ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول با فرزندان دیگر تا حدی متفاوت است . از آنجا که کودکان اول برای پدر ها و مادرها تا حد زیادی تازگی دارند در نتیجه در معرض توجه بیشتری قرار میگیرند و از امکانات بیشتری بهره مند میشوند البته این نکته را نباید فراموش کرد که بودجه خانواده معمولا برای فرزند اول بیشتر است و درهنگام ورود فرزندان بعدی این بودجه در بین فرزندان تقسیم میشود و به طبع والدین دیگر قادر به برآورده ساختن تمام خواسته های فرزند اول نیستند . کودکان اول اگر در خانواده های سالم و خوب رشد و پرورش یابند معمولا خصلت های اخلاقی زیر را دارا هستند :

 

  • قابل اعتماد
  • با وجدان
  • با چارچوب اخلاقی
  • محتاط
  • کنترل کننده
  • صاحب دستاوردهای درخشان

فرزند اول چیست ؟

رفتارها و خصلت های فرزند اول

با توجه به ویژگی شخصیتی و روانشناسی فرزند اول ، اولین فرزندان کوشا هستند که بهترین باشند و دوست دارند همیشه در هر کاری که انجام میدهند موفق باشند . آنها به جلب توجه بزرگترها اهمیت بسیار میدهند . در روانشناسی فرزند اول اثبات شده که کودکان اول تمایل دارند که دست اندرکاران و رهبران سطح بالایی باشند و کارآمد باشند و همیشه همه مسئولیت کارها را به تنهایی بر عهده بگیرند . آنها به دنبال تایید بقیه هستند ، معمولا کمال گرا هستند و در هر کاری تمایل دارند بهترین باشند و همیشه به احساس برتری نیازمندند ، و تمایل دارند که نسبت به دیگر فرزندان در امور زندگی والدین خود بیشتر شریک باشند پس سعی کنید با فرزندان اول خود مشورت کنید و به آنها اجازه ابراز وجود بدهید چرا که کودک با این کار شما اعتماد به نفس بسیاری را جذب میکند .

مشاوره و روانشناسی فرزند اول

مشاوره و روانشناسی فرزند اول با توجه به مباحث قبلی اکنون تا حد زیادی موثر و ممکن است ما در این مبحث سعی میکنیم مشاوره های بسیاری به والدین در خصوص تربیت فرزند اول ارائه کنیم . روانشناسی فرزند اول اصرار دارد که شما والدین سعی کنید انتظارات خود را از فرزندان اولتان منطقی تر کنید . اگرچه تمام والدین توقع دارند که فرزندانی موفق و با آینده روشن داشته باشند اما حقیقت این است که والدین تنها میتوانند بستره لازم برای این منظور فراهم کنند و کار بیشتری از دست آنها بر نمیاید در نتیجه توقعات زیادی که از فرزندشان دارند تنها باعث میشود کودک از دوران کودکی خود فاصله بگیرد و به سمت و سویی اشتباه کشیده شود و در این مسیر به یک انسان بسیار خسته و افسرده تبدیل شود .

سخن آخر با والدین

برای مشاوره و روانشناسی فرزند اول و با توجه به نکات روانشناسی فرزند اول والدین میتوانند با یک تربیت درست و با تزریق آرامش و اعتماد به نفس به رگهای کودک اول خود او را به یک انسان بزرگ و یک دوست و همکار شریک در سختی ها در زندگی خود مبدل کنید . آگاه باشید که فرزندان هدیه خداوند به انسان هستند و هیچ تفاوتی بین آنان وجود ندارد و هر فرزند میتواند جایگاه مختص به خود را داشته باشد ، پس همه فرزندانتان را به یک اندازه دوست بدارید و به آنها اهمیت بدهید . برای مشاوره تلفنی روانشناسی در خصوص تربیت فرزند اول حتما از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Characteristics of First, Middle, and Last Children 





:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: