تحقیق در مورد مشکلات خانوادگی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

داشتن یک خانواده موفق باعث می شود که شما بتوانید از زندگی، شغل و فعالیت های خود لذت ببرید. از نشانه های رابطه خانوادگی خوب این است که شما همیشه در مورد آن صحبت نمی کنید. فرض کنید رابطه خوب چیزی است همانند یک عینک برای فردی که چشمانش ضعیف است. این عینک مدام همراه او هست و دیگر به عنوان یک جسم خارجی به آن نگاه نمی کند پس اگر زندگی ، رابطه خانوادگی خوبی داشته باشید همانند عینک خواهد بود. اما زندگی مشترک به همین راحتی ها هم نیست و گاهی اوقات بروز مشکلات خانوادگی آن را سخت می کند و شما باید بیش از پیش برای حل مشکلات خانوادگی خود تلاش کنید.

اگر بخواهیم به طور کلی علت اصلی مشکلات خانوادگی را بیان کنیم این مشکلات همگی از عدم فهم درست اعضای خانواده از یکدیگر اتفاق می افتد و همانطور که در بالا ذکر شد یکی از اصلی ترین عوارض بروز مشکلات خانوادگی برهم خوردن آرامش شما است به طوری که دیگر نمی توانید از کار و زندگی و فعالیت های خود لذت ببرید و مدام ذهن شما مشغول آن مشکل خواهد بود فرقی هم نمی کند که فردی خانواده دوست باشید یا این که به خانواده اتان اهمیت ندهید، مشکلات خانوادگی گریبان شما را هم خواهد گرفت.

انواع مشکلات خانوادگی

تقسیم بندی های متنوعی می توان برای مشاوره مشکلات خانوادگی انجام داد و ما با توجه به موضوعی که داریم این نوع تقسیم بندی را برای این مقاله انتخاب کردیم:

مشکلات خانوادگی به دو دسته مشکلات درونی و مشکلات بیرونی تقسیم بندی می شوند

مشکلات درونی مشکلاتی هستند که به علت اختلاف بین اعضای خانواده ایجاد می شوند ولی مشکلات بیرونی آن هایی هستند که بخاطر دخالت دیگران ایجاد می شوند.

در ادامه پس از توضیح کوتاهی راهکارهای حل اختلافات خانوادگی را نیز برای شما توضیح می دهیم.

مشکلات درونی

همانطور که گفتیم مشکلات درونی به علت اختلاف میان اعضا اتفاق می افتد. ممکن است شما با فرزندان خود و یا اینکه با همسر خود به مشکل بر بخورید در این صورت باید بتوانید این مشکلات را مدیریت کنید تا زندگی مشترکتان روند درست خودش را طی کند.

[caption id="attachment_9195" align="aligncenter" width="1080"]انواع مشکلات خانوادگی اختلافات و مشکلات خانوادگی[/caption]

پول!!

تقریبا مطمئن هستم که حداقل یکبار در هر خانواده ای جر و بحث سر میزان درآمد و وضعیت مالی به وجود آمده است. طبق تحقیقات اختلافات بر سر مسائل مالی در 10 درصد از خانواده ها جزو مسائل جدانشدنی آن ها است. متاسفانه بسیاری از افراد در هنگام شروع رابطه به علت هیجان زیادی که در ابتدای آشنایی دارند گمان می کنند که وضعیت مالی برایشان چنان اهمیتی ندارد ولی همین که بعد از مدتی که می گذرد آرام آرام سر و کله مشکلات خانوادگی بر سر مسائل مالی پیدا می شود. به طور رایج کم بودن درآمد مرد، ولخرج بودن یکی از طرفین و یا توقعات بسیار زیادی که از زندگی دارند باعث می شود که زندگی خانوادگی این افراد روز به روز تلخ و تلخ تر شود.

و اما راه درمان این مشکل چیست؟

اگر بخواهم ساده بگویم  بهترین راه حل این است که اول خودتان را بشناسید! اگر واقعا آدمی هستید که مسائل مالی برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است هیچگاه درگیر هیجانات ابتدای رابطه نشوید و اصلا همچین رابطه ای را شروع نکنید زیرا مطمئن باشید بر اساس تجربیات ما پس از چندین سال مشاوره دادن به خانواده ها، این موضوع چیزی نیست که بتوانید از آن صرف نظر کنید.

دومین راه حلی که می توانم برای این مشکل خانوادگی ارائه بدهم تلاش بیشتر است. در زندگی های مدرن امروزه بیشتر خانواده ها هم مرد شاغل است و هم زن. طرفین وقتی می بینند که با درآمد یک نفر به اهدافی که دارند نمی رسند سعی می کنند با ایجاد منبع درآمد دیگری تا حدی از مشکلات مالی خود کاهش دهند و به آرزوهای خود دست پیدا کنند.

[caption id="attachment_9196" align="aligncenter" width="1080"]تفاوت سبک زندگی تاثیر مشکلات خانوادگی بر آینده فرزندان[/caption]

تفاوت سبک زندگی

یکی از عوامل بروز مشکلات خانوادگی تفاوت سبک زندگی زوجین با یکدیگر است. تصور بکنید که شما همیشه عادت دارید شب ها زود بخوابید ولی همسر شما این گونه نیست و تا دیروقت بیدار است، او وقتی که می خواهد شب ها با شما صبحت کند می بیند که شما خیلی وقت است هفت پادشاه را هم در خواب دیده اید!! مسلما بعد از مدتی از این موضوع کلافه می شود و این جاست که اختلافات شما شروع می شود. به طور کلی خیلی ها از همان ابتدا به سبک زندگی یکدیگر توجهی ندارند در صورتی که غافل از این موضوع هستند که یکی از اصلی ترین مشکلات خانوادگی همین تفاوت های کوچک است که گاهی اوقات از نظر خودشان اصلا چیز مهمی نیست و به چشم نمی آید.

و اما راه حل این مشکل چیست؟

اول از همه باید بگویم که سخت گیری در این مسائل کاملا بیهوده است و اگر بخواهید طرف مقابلتان را تغییر بدهید باید بگویم سخت در اشتباه هستید، چون چیزی که در طی 20 سال شکل می گیرد را شما نمی توانید 1 ماهه تغییر دهید. پس بهترین راهکار این است که به یک روندی دست پیدا کنید. دقت داشته باشید وقتی هر کدامتان کمی از نوع زندگی اتان دست بکشید و مطابق میل همسرتان رفتار کنید به آسانی از این چالش نیز عبور می کنید.

قدردانی

بعد از مدتی که از زندگی مشترک می گذرد یادمان می رود که برخی از چیزها نباید توی رابطه تغییر کنند. یکی از این موارد قدردانی کردن است. کمی که از زندگی مشترک می گذرد دیگر برای کارهایی که همسرمان انجام می دهد قدردانی نمی کنیم. گویی کارهایی که انجام می دهد وظیفه اش است. همین موضوع باعث نارضایتی می شود.

برای برطرف کردن این مشکل راه حلی جز توجه مستمر به زندگی وجود ندارد. وقتی که شما به کوچک ترین تغییرات در همسرتان توجه کنید و با یک تشکر ساده این توجه را نشان دهید، هیچ وقت درگیر این مشکل نخواهید شد.

[caption id="attachment_9197" align="aligncenter" width="1080"]رابطه جنسی مشاوره مشکلات خانوادگی[/caption]

رابطه جنسی

مشاوره خانوادگی در زمینه روابط جنسی یکی از مسائلی است که مشاورین ما زیاد به آن بر می خورند. خیلی از زوج ها از زندگی جنسی اشان ناراضی هستند ولی سعی می کنند که آن را پنهان کنند و در مورد آن با کسی صحبت نمی کنند که این موضوع بسیار اشتباه است. نباید به مشکلات جنسی به عنوان یک مسئله خیلی خاص نگاه کنید بلکه باید خیلی ساده همانند مشکلات خانوادگی دیگر به آن رسیدگی کنید و در پی برطرف کردن آن باشید. بهترین راهکار این است که به یک مشاور خانواده مراجعه کنید و از او راهنمایی بخواهید و به دقت به صحبت های او عمل کنید. البته دقت داشته باشید درمان این نوع مشکلات صبر زیادی می خواهد ولی مطمئن باشید با تمرین در این زمینه به راحتی می توانید این موضوع را نیز حل کنید.

مشکلات با فرزندان

همه مشکلات خانوادگی به مشکل با همسر ختم نمی شوند و خیلی از زن و شوهرها با یکدیگر رابطه بسیار خوبی دارند ولی مشکلات خانوادگی آن ها از عدم سازش با فرزندانشان نشات می گیرد. در همین ابتدا باید بگویم شاید بتوان گفت مهم ترین کاری که یک زن و شوهر باید به طور مشترک با یکدیگر انجام دهند و خیلی هم باید به آن اهمیت بدهند تربیت فرزندانشان است. زیرا موارد بسیاری بوده اند که به ما مراجعه کرده اند و از فرزندانشان شاکی بوده اند ولی وقتی کمی با آن ها صحبت می کنیم متوجه می شویم نحوه تربیت آن ها  مشکل داشته است.

پس بنابراین با تربیت درست و اصولی فرزندانتان می توانید جلوی خیلی از مشکلات را بگیرید. ولی اگر به هر دلیلی با فرزندانتان به مشکل خوردید باید به این نکته توجه داشته باشید که آدم ها در سنین جوانی گارد خاصی نسبت به مسائل دارند و برای اصلاح رفتار در آن ها باید بسیار صبورانه عمل کنید و تا جایی که ممکنه از پرخاش دوری کنید.

تا اینجا عمده ترین مشکلات خانوادگی را که منشا همه ی آن ها خود اعضا هستند را بیان کردیم ولی نوع دیگر مشکلات متفاوت هستند و عامل آن ها بیرون از خانواده است.

مشکل با خانواده همسر

عدم سازگاری با خانواده همسر یکی از مشکلاتی است که هرطور شده است باید آن را حل کنید زیرا چیزی نیست که بتوان صورت مسئله آن را پاک کرد. شما نمی توانید بگویید این افراد را فقط یکبار در زندگی ام می بینم و دیگر با آن ها کاری ندارم، بلکه با ازدواج آن ها نیز جزیی از خانواده تو می شوند. پس اگر با آن ها مشکل داری باید حتما دنبال درمان مشکلات خانوادگی ات باشی. گاهی اوقات هم رفتار شما ایرادی ندارد و دخالت های نا به جا باعث بوجود آمدن مشکلات می شود در این مورد هم شما باید به فکر راه حل مشکلات خانوادگی اتان باشید زیرا در هر صورت تاثیرش را بر روی زندگی شما خواهد گذاشت.

[caption id="attachment_9198" align="aligncenter" width="1080"]مشکل با خانواده همسر شایع ترین مشکلات خانوادگی[/caption]

و اما راه حل چیست؟

ابتدا بگذارید بگویم بدترین کاری که می توانید بکنید این است که با آن ها قطع رابطه کنید. زیرا در این صورت همسرتان را در دوراهی انتخاب بین شما و خانواده اش قرار می دهید که بسیار کار اشتباهی است. شما خودتان را با این کار در مقابل همسرتان قرار می دهید در صورتی که در زندگی مشترک و حل مشکلات خانوادگی شما باید در کنار همسرتان قرار بگیرید و با هم در مقابل مشکلات! در حل مشکلات خانوادگی بهترین کار این است که ابتدا مشکل را با همسرتان در میان بگذارید و صادقانه از او راه حل بخواهید. اگر متوجه شدید که حل مشکل از عهده شما خارج است باید از یک روانشناس برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

به طور کلی راه حل مشکلات خانوادگی در رفتار شما نهفته است. همه چیز به خود شما مربوط است. این که بدانید در کجا چگونه رفتار کنید خود از بروز مشکلات جلوگیری می کند. خانواده مشکل دار باید طرز فکرش به گونه ای باشد که به سمت ادامه ی زندگی سوق پیدا کنند و هر یک از اعضا مطمئن باشد که اگر مشکلی پیش آمد سایر اعضا همیشه در کنار او هستند و برای حل مشکلش به او کمک می کنند.

سوالات متداول

در مورد مشکلات خانوادگی مشاوره با دوستان و آشنایان مزیت بیشتری دارد یا روانشناس؟

روانشناس فردی متخخص و با تجربه در حیطه مشاوره است. از طزف دیگر روانشناس درگیری عاطفی یا ملاحظات دیگری با مشکلات دیگری رو به رو نیست. بدین ترتیب شما میتوانید با کسی همفکری کنید که نگاه جامعی به مشکل شما دارد.

چه زمانی برای درمان مشکلات خانوادگی باید دست به کار شد؟

هنگامی که با مشکلی روبه رو هستید که عملکرد های شغلی ، اجتماعی . خانوادگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، شما باید به یک متخصص رجوع کنید.

آیا مشاوره خانواده فقط برای مشکلات خانوادگی است؟

خیر شما زمانی که در دوراهی یا انتخاب یک تصمیم مهم هستید مانند انتخاب همسر قطعا به یک هم اندیشی نیاز دارید.

 

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات کانال مرکز مشاوره خانواده آویژه را مطالعه نمایید.

بهترین مشاور خانواده در مورد طلاق





:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: