انواع مشکلات زندگی مشترک زوج های جوان ؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

مشکلات زناشویی زوج های جوان مشکلات زناشویی زوج های جوان موضوعی است که بارها توسط روانشناسان خانواده و کارشناسان ازدواج مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و تلاش شده است تا  مشکلات زناشویی زوج های جوان بر اساس پژوهش ها ریشه یابی شود . مشکلات زناشویی زوج های جوان دسته بندی ها و جوانب مختلفی دارد که شامل مشکلات روانشناختی ، مشکلات اقتصادی ، مشکلات اجتماعی و . . . می شود . مشکلات زناشویی زوج های جوان طیف بزرگی از مسائل کوچک و بزرگ را شامل می‌شود این مشکلات مسائلی مانند اختلافات فرهنگی ، طبقاتی ، سلیقه ای ، تا مشکلاتی مانند نداشتن ثبات مالی و حتی مشکلات جنسی را در بر می گیرد .

برخی از مشکلات زناشویی زوج های جوان ریشه در دوران قبل از ازدواج دارد و سهل انگاری در شناخت قبل از ازدواج عمده دلیل آن ها می باشد . اما برخی دیگر از مشکلات زناشویی زوج های جوان ناشی از واقعیت ، چالش‌ ها و جدیت زندگی مشترک می باشد و عدم داشتن مهارت زندگی زوج های جوان باعث می‌شود که این مشکلات در اکثر موارد بزرگتر از آنچه که هستند خود را نشان دهند .

مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان

مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان معمولاً زمانی خود را نشان میدهند که هیجانات و احساسات تند اوایل ازدواج فروکش میکند و زوج با مسائل جدی تر و مسئولیت های سنگین تر روبرو می شوند . مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان معمولاً ریشه در این دارند که زوج به قدر کافی شناخت قبل از ازدواج نداشته اند و اکنون شاهد اختلافات و تفاوت های جدی در طرز فکر ، سلایق ، ایده آل ها ، خط قرمز ها ، عقاید و . . . میان خود می شوند .

این اختلافات بیشتر در شرایط مختلف و در عمل خود را نشان می دهد و کم کم این عدم تناسب و تفاهم زمینه مشکلات بزرگ تر و جدی تر را فراهم می کند . مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان گاه فقط از نظر خود آن ها پیچیده و غیر قابل حل می باشد اما در واقع مشکلاتی ساده و پیش پا افتاده هستند که زوج نحوه برخورد با آن را نمی دانند . یعنی در واقع مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان با داشتن مهارت زندگی و نشان دادن واکنش درست قابل حل و فصل هستند . بهترین مشاوره خانواده میتواند راهنمای مناسبی برای حل مشکلات زناشویی زوج های جوان باشد .

 

مهم ترین مشکلات زناشویی زوج های جوان

انواع مشکلات زناشویی زوج های جوان

انواع مشکلات زناشویی زوج های جوان با توجه به شرایط فرهنگی ،  محیط اجتماعی ، شرایط خانوادگی ، شرایط اقتصادی و . . . متفاوت می باشد . به طور کل هر زوج و هر زندگی مشترکی در نوع خود منحصر به فرد می باشد و در آن انواع مشکلات زناشویی زوج های جوان متفاوت هستند . یعنی ممکن است تفاهم نداشتن در چگونگی دکوراسیون منزل بزرگترین مشکل یک زوج باشد اما برای زوج دیگر عدم توانایی در تهیه منزل بزرگترین مشکل باشد . می بینیم که در مورد اول عدم تفاهم و در اصل عدم شناخت کافی باعث ایجاد مشکل شده است و در مورد دوم مشکلات اقتصادی در میان است .

پس هرگز هیچ زندگی مشترکی خالی از دغدغه و مشکلات نمی باشد اما بنابر شرایط ، نوع مشکلات و شدت آن ها متفاوت است . انواع مشکلات زناشویی زوج های جوان توسط کارشناسان و روانشناسان مشاوره خانواده قابل بررسی و ریشه یابی میباشد . این افراد به کمک علم روانشناسی ازدواج و سال ها تجربه خود در این زمینه می توانند بهترین راهکار و رفتار را برای مقابله با مشکلات زناشویی پیش روی ما قرار دهند .

مشکلات زناشویی زوج های جوان

حل مشکلات زناشویی زوج های جوان حل مشکلات زناشویی زوج های جوان مسئله ای است که نه تنها برای خود زوج بلکه برای خانواده آن ها و همینطور جامعه بسیار حائز اهمیت است چرا که آمار نگران کننده طلاق روز به روز در جامعه در حال افزایش می باشد . این طلاق‌ ها معمولاً در ابتدای زندگی مشترک اتفاق می‌افتد و از طرفی بنیان خانواده به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی شناخته شده است و هرگونه آسیب به آن می تواند سلامت جامعه را تهدید کند .

پس حل مشکلات زناشویی زوج های جوان نیازمند همکاری زوج ها ، خانواده آن ها و نهاد های اجتماعی مربوط مانند مراکز مشاوره ازدواج می باشد . حل مشکلات زناشویی زوج های جوان بیش از هر چیزی نیازمند کسب مهارت زندگی مشترک می باشد از این رو لازم است این فرهنگ نهادینه شود که اگر زوجی توانایی حل مشکلات زناشویی را در خود نمی بینند با مراجعه به مشاوره خانواده چگونگی رفتار با مشکلات را یاد بگیرد تا محقق شدن ازدواج موفق امری مشکل به نظر نیاید .

انواع مشکلات زناشویی زوج های جوان

عوامل مشکلات زناشویی زوج های جوان

عوامل مشکلات زناشویی زوج های جوان گاهی دلیل روانشناختی پیدا می کند و گاهی محیطی و مادی هستند . یکی از عوامل مشکلات زناشویی زوج های جوان این است که زوج پیش از ازدواج به خود فرصت شناخت کافی را نمی دهند یعنی پیش از آنکه اطمینان حاصل کنند از همه نظر با طرف مقابل در تفاهم و تناسب هستند وارد زندگی مشترک می شوند . در این مرحله تفاوت در دیدگاه‌ ها ، فرهنگ ، طرز فکر ، توقعات و . . . باعث می شود زوج در مسائل مختلف دچار اختلاف نظر شوند و اگر نتوانند انعطاف لازم را به خرج بدهند تا به نقطه نظر مشترک برسند این اختلافات به مشکلات بزرگتری تبدیل می شوند .

در بسیاری از موارد این تفاوت ها با برخورد درست و واکنش مناسب قابل اغماض و حل شدنی هستند . برخی دیگر از عوامل مشکل زا ، از کالبد روحی روانی رفتاری زوج خارج و به شرایط محیطی بر می گردد . عواملی مانند مشکلات مالی  اقتصادی ، مشکلات جسمی و جنسی ،  پیشامد های ناگوار زندگی و . . . از این دست می باشند . به طور کل اگر ازدواج ، ازدواج منطقی ، معقول ، اصولی و حساب شده نباشد و زوج به بلوغ لازم برای حل مسئله و کسب مهارت زندگی نرسیده باشند هر عامل بیرونی و درونی میتواند باعث بروز مشکل در زندگی مشترک آن ها شود .

عوامل مشکلات زناشویی زوج های جوان

سوالات متداول

مهم ترین مشکلات زناشویی بعد از ازدواج چیست ؟

مهم ترین مشکلات مربوط به نداشتن تفاهم و سازگاری لازم در امور مختلف و چالش های مادی ابتدای زندگی مشترک است که زوج خود را مغلوب مشکلات میدانند و تلاشی برای رسیدن به تفاهم و حل مشکلات نمیکنند .

مشکلات زناشویی بعد از ازدواج چیست ؟

این مشکلات در رویارویی با مسئولیت ها و چالش ها ایجاد میشوند یکی از این مشکلات کاهش هیجانات احساسی ابتدای زندگی مشترک و احساس سردی زوج می باشد که زوج فکر میکنند دچار دلزدگی شده اند و دیگر زندگی مشترک جذابیتی برای آن ها ندارد .

مشکلات زندگی مشترک برای زوج های جوان چیست ؟

این مشکلات شمال دخالت خانواده ها ، استقال نداشتن و عدم بلوغ زوج ، مشکلات اقتصادی ، عدم مسئولیت پذیری زوج ها ، توقعات غیر منطقی و داشتن تصور رویایی از زندگی مشترک ، بی توجهی به تاثیر مشاوره ازدواج در حل مشکلات زناشویی و . . . می باشد .

انواع مشکلات زندگی مشترک زوج های جوان ؟

این مشکلات دامنه وسعی را شامل می شوند عمده این مشکلات زیر شاخه عدم تناسب ، تفاهم و شناخت می باشند . این مشکلات در زندگی های مختلف متفاوت می باشند . هر زوج معمولا در ابتدای زندگی مشترک خود انواع خاصی از اختلافات ، دغدغه ها و مشکلات را دارند .

مهم ترین عامل مشکلات زناشویی زوج های جوان ؟

به جرات میتوان گفت یکی از مهم ترین عوامل مشکلات زناشویی سهل انگاری و بی توجهی به مشاوره قبل از ازدواج می باشد چرا که زوج انگونه که باید به شناخت اصولی از یکدیگر دست پیدا نمی کنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

منبع:  7 Relationship Problems Faced By Couples Who Marry ...

https://psychology.avije.org/
http://khanevadehekhoob.parsiblog.com/

 




:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: