رضایت از زندگی زناشویی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

زندگی زناشویی موفق

زندگی زناشویی موفق دنیایی است که هرچقدر هم در اطراف خود آن را مشاهده کرده باشیم و از نزدیک نظاره گر زندگی زناشویی موفق اطرافیان خود بوده باشیم باز هم با قدم گذاشتن در زندگی مشترک با دنیای جدید و بکری رو به رو خواهیم شد . جدید بودن و ناشناخته بودن زندگی زناشویی علت ترس از ازدواج بسیاری از افراد است . اما این ترس کاملا کاذب است و به علت سطح خود شناسی پایین و عدم مطالعه و آگاهی از چیستی زندگی زناشویی است . پسوند ناشناخته بودن برای زندگی زناشویی به دلیل تجربه هایی است که فقط بعد از ازدواج برای شما پیش خواهد آمد و قرار نیست شما وارد تونل وحشتی شوید که هر لحظه یک اتفاق هولناک شما را شوکه کند .

تجربه های زندگی زناشویی موفق

حتی ناشناخته های زندگی زناشویی نیز از نظر تئوری و کسب اطلاعات قابل یادگیری هستند اما مواردی وجود دارد که جنبه عملی آنها تا زمان ازدواج برای شما بکر خواهد ماند . به طور مثال مادر یا پدر شدن و تربیت فرزند فرایندی است که قبل از ازدواج هم میتوانید با مطلاعه به آگاهی از آن دست پیدا کنید اما تجربه حقیقی آن برای دنیای زندگی زناشویی موفق است . تقریبا هر آنچه که باید از زندگی زناشویی موفق بدانید تا موفق در آن ظاهر شوید میتواند توسط مشاوره زناشویی و زندگی مشترک و توسط متخصصان بهترین مشاوره خانواده در اختیار شما قرار بگیرد .

هرگز اینگونه تصور نکنید که چون مجرد هستید نیازی به این اطلاعات ندارید یا ناپسند است که پیگیر مشاوره زناشویی باشید . بلکه مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی قبل از ازدواج به شما بار آگاهی مفید و لازم را میدهد تا کمتر در مقابل مسائل زندگی زناشویی موفق شوکه شوید و بهترین واکنش را در هر موقعیتی از خود نشان دهید .

داشته باشیم ؟

موفقیت در زندگی زناشویی موفق

موفقیت در زندگی زناشویی موفق در گرو نکات و باید نباید های زیادی است . نمیتوان موفقیت در زندگی زناشویی موفق را به سادگی تعریف کرد یا آن را از ظواهر زندگی زوج ها برداشت کرد . اما اگر تمام تعاریف و قواعد و قوانین موفقیت در زندگی زناشویی موفق را بخواهیم در یک کلمه بگنجانیم به نظر میرسد که ” تعالی ” کامل ترین و منصفانه ترین واژه است . اما خود تعالی سطر ها و جلد های بیشماری تعریف میتواند داشته باشد . آنچه که از واژه تعالی در موفقیت در زندگی زناشویی موفق انتظار میرود این است که چه مرد چه زن هم از نظر فردی هم در قالب یک زوج از هر نظر ارتقاء پیدا کنند .

به بیانی دیگر پیشرفت علمی ، مالی ، شخصیتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی . . . مواردی از تعالی هستند که موفقیت در زندگی زناشویی موفق را تعریف میکنند . مرد و زن در کنار هم پس از شروع زندگی مشترک باید بکوشند که در کنار حفظ ثبات ، زندگی خود را هم گام با جامعه پیش ببرند . برای مثال در صورت امکان به ادامه تحصیل بپردازند ، به سلامت جسمی خود اهمیت دهند و ورزش کنند ، اوقات فراغت خود را با مطلاعه و کلاس های آموزشی و تفریحات فرهنگی و مفرح مانند سینما پر کنند ، با وجود پشتیبانی و حمایت ، استقلال شخصیتی خود را حفظ کنند و برنامه ریزی مالی داشته باشند و هدفمند به سوی آینده حرکت کنند ...

مهارت های زندگی زناشویی

مهارت های زندگی زناشویی موفق قواعدی هستند که از نظر روانشناسی خانواده و ارتباطات کاملا ثابت شده و قابل پذیرش هستند . در پس مهارت های زندگی زناشویی موفق پژوهش ها و آزمون و خطاهایی وجود دارد تا درستی یا نادرستی آن ها مشخص شود . مهارت های بسیاری وجود دارد که به شرایط زندگی شما ممکن است به مواردی از آن ها بیشتر نیاز داشته باشید . اما چند مهارت کلی و تثبیت شده از نظر علمی وجود دارد که در تمام زندگی های مشترک داشتن آن ها مهم است .

اولین مهارت خود شناسی است . تا به درک درستی از شخصیت خود نرسید نمیتوانید بفهمید که چه چیزی از زندگی میخواهید و در نتیجه قادر نخواهید بود خواسته های طرف مقابلتان را درک و براورده کنید . پس قبل از هرچیزی تکلیفتان را با خود مشخص کنید و به امید تغییر دادن با کسی که مغایرت بسیاری با ایده آل شما دارد تن به ازدواج ندهید . مورد بعدی مهارت گوش دادن و همدلی کردن است .

ریشه یابی مشکلات زندگی زناشویی

باید قادر باشید در هر شرایطی به صحبت طرف مقابلتان گوش دهید تا از آنچه در ذهن دارد آگاه شوید و به دور از سوء تفاهم با او همدلی کنید . مهارت ارتباطی یکی دیگر از دیگر مهارت ها است شما باید روابط اجتماعی خود را تقویت کنید تا با دایره اجتماعی همسرتان مناسب ترین رابطه را برقرار کنید شما باید بتوانید با همکار یا خانواده همسر خود یک رابطه صحیح و متعادل برقرار کنید . مورد دیگر مهارت حل مسئله است شما باید بتوانید مشکلات خود را ریشه یابی کنید و با مصلحت اندیشی و به دور از منفعت طلبی به فکر چاره جویی باشید .

در صورت احساس ناتوانی در حل مسائل زناشویی خود به مرکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کنید . مهارت های دیگری نیز مانند مهارت اعتماد به نفس ، مهارت حفظ تعهد ، مهارت ابراز عشق و . . . در کنار دیگر مهارت های زندگی زناشویی وجود دارد که کسب آن ها شما را در داشتن یک زندگی زناشویی موفق کمک خواهد کرد .

رضایت از زندگی زناشویی

رضایت از زندگی زناشویی یک احساس درونی است که هرگز نمیتوان آن را بنا بر ظواهر زندگی توجیه کرد . چه بسیاری از زوج ها که در کمال رفاه و شرایط ایده آل زندگی احساس رضایتی ندارند و در واقع یک خلاء مانع از خوشبختی آن ها میشود و در مقابل زوج های دیگری با زندگی بسیار ساده تر و با وجود دغدغه های بیشتر شادکامی را در زندگی خود احساس میکنند . رضایت از زندگی زناشویی میتواند نتیجه قانع بودن ، زندگی در لحظه ، نداشتن توقع بیجا ، مقایسه نکردن زندگی خود با دیگران ، لذت از داشته ها و امید به آینده باشد . با تقویت این موارد در خود میتوان احساس رضایت از زندگی زناشویی را در خود چند برابر ایجاد کرد .

خوشبختی در هیچ جایی در دنیا پنهان نشده است که پیدایش کنید ، در هیچ زمانی محدود نشده است که منتظرش باشید یا پشت سرش بگذراید ، در هیچ شیئی گنجانده نشده است که آن را بخرید . از خوشبختی برای خود یک فضای چند بعدی نسازید که با کم بودن یکی از بعد ها خراب شود . در همان نقطه که ایستاده اید ، در همان لحظه ، با همان داشته ها ، اگر هنوز چیز هایی دارید که نگران از دست دادنشان باشید ، اگر هنوز دلیل هرچند کوچکی برای لبخند زدن دارید و اگر هنوز آرزو هایی در سر دارید که شما را به آینده وصل کند میتوانید احساس خوشبختی و رضایت کنید پس هرگز رضایت از زندگی زناشویی را برای خود به یک معادله چند مجهولی تبدیل نکنید .

داشته باشیم ؟

بهترین روش زندگی زناشویی

بهترین روش زندگی زناشویی را فقط خودتان میتوانید برای زندگیتان تجویز کنید . بدترین کار تقلید و کپی برداری از سیستم زندگی دیگران است . چرا که هر روش زندگی خاص شرایط و شخصیت زوج مربوط به آن زندگی است و قرار نیست ایدئولوژی زندگی دیگران برای زندگی شما هم کارامد باشد برعکس فقط باعث میشود از مسیر درست زندگی خود منحرف شوید . در این میان راهنمایی های مشاوره زناشویی و زندگی مشترک قطعا کمک کننده خواهند بود تا مسیر هموار تری را انتخاب کنیم . بهتر است همراه همسر خود به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید و با شرح شرایط موجود ، نیاز ها ، مشکلات و توقعات خود از زندگی مشترک ، بهترین روش زندگی زناشویی مخصوص به خودتان را پیدا کنید .

باید بفهمید که چه چیز هایی مخل آرامش ،  امنیت ، پیشرفت و صمیمیت رابطه و زندگی مشترک شما میشوند و در مقابل چه چیز هایی باعث ایجاد هیجان مثبت ، صمیمیت ، شادی ، پیشرفت مادی و معنوی شما و زندگیتان میشوند و با بررسی این موارد با حذف نباید ها و رعایت باید ها روش زندگی خود را پیدا کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: How To Have A Happy Marriage: 7 Powerful Secrets From 

https://psychology.avije.org/
https://virgool.io/@family_counselling/

 




:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: