نکات مهم در روابط عاطفی زن و شوهر
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 روابط عاطفی زن و شوهر یکی از پایه های اصلی زندگی زناشویی است. زندگی زناشویی برای رسیدن به اوج خود نیازمند سه فاکتور مهم است.

  • روابط عاطفی
  • تعهد
  • صمیمیت

هریک از این فاکتور ها بسیار مهم هستند و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند. زمانی که هرکدام از اینها به مشکل بربخورد زندگی زناشویی دچار اختلال میشود و باید برای برگرداندن آن به حالت سابق تلاش کرد. اگر در روابط عاطفی خود به مشکل خوردید میتوانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. مشاوره به شما کمک می‌کند ابعاد پنهان زندگی خود را ببینید و با دید روشن تر زندگی خود را از نو بسازید. روابط عاطفی اولین مرحله ی ساختن یک خانواده ی سالم است، تعهد و صمیمیت در مراحل بعدی ظاهر میشود. بنابراین باید آن را جدی بگیرید. تفاوت های زنان و مردان در نیاز های عاطفی را بشناسید و برای بهبود روابط خود تلاش کنید.

 

نکات مهم در روابط عاطفی زن و شوهر در مشاوره زناشویی و زندگی مشترک موارد زیر هستند‌.

  • به مخزن عاطفی یکدیگر توجه کنید. مخزن عاطفی میزان محبتی است که انسان به آن نیاز دارد و با برقراری رابطه سعی در پر کردن آن دارد.
  • با زبان خودتان محبت نکنید. هرکسی برای عشق ورزیدن زبان مخصوص خود را دارد اما برای برقراری یک رابطه ی عاطفی موفق باید توجه کنید که زبان طرف مقابل با شما متفاوت است. به همین دلیل نیاز دارید که زبان محبت طرف مقابل خود را نیز بیاموزید.
  • قدرت زبان را دست کم نگیرید. کلام میتواند بیشترین تأثیر را در زندگی زناشویی داشته باشد. سعی کنید از این قدرت استفاده کنید. همسر شما نیاز به تأیید و محبت شما دارد. برای اینکه بتوانید بهتر با یکدیگر ارتباط کلامی برقرار کنید میتوانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

بهبود روابط عاطفی زن و شوهر

بهبود روابط عاطفی زن و شوهر نیازمند توجه به چندین مسئله است. شناخت در مرحله ی اول بیشترین اهمیت را در بهبود روابط عاطفی زن و شوهر دارد. زن و شوهر باید از احساسات و ویژگی های یکدیگر شناخت داشته باشند تا بتوانند راحت تر با هم ارتباط برقرار کنند. مسئله ی دوم اعتماد است. یک زوج ایده آل به یکدیگر اعتماد کامل دارند. شک و تردید از عواملی است که میتواند رابطه ی عاطفی شما را رو به نابودی بکشاند. سومین مسئله داوطلب بودن است. در یک رابطه ی نرمال زمانی که همیشه یک نفر پیشنهاد دهنده ی انجام کار های مختلف باشد، رابطه رو به سردی میرود. برای جلوگیری از این اتفاق گاهی پیش قدم شوید و برای انجام کار های  مورد علاقه همسرتان داوطلب باشید. این کار باعث ایحاد تنوع در زندگی و باعث ایجاد حس مثبت در ذهن همسرتان می‌شود.

زن

عوامل پایداری روابط زن و شوهر

عوامل افزایش روابط عاطفی بین زن و شوهر مواردی بود که به آن اشاره کردیم. روابط عاطفی، تعهد و صمیمیت. موارد بسیاری را میتوان به عنوان عوامل پایداری روابط زن و شوهر نوشت اما این سه مورد از اصلی ترین عواملی هستند که در پایداری یک رابطه تأثیر گذار است. اینها سه ضلع یک مثلث هستند که باعث پایداری و دوام یک رابطه ی عاطفی میشوند. تضعیف شدن هر کدام از این اضلاع، موجب به خطر افتادن زندگی زناشویی میشود. روابط عاطفی، مخزن عاطفی زن و شوهر را تأمین می‌کند، تعهد باعث افزایش اعتماد یه یکدیگر و تحکیم رابطه ی زناشویی میشود و صمیمیت گرمای رابطه را افزایش میدهد. زمانی که احساس کردید در هریک از این سه عامل خللی ایجاد شده، باید سراغ مشاور خانواده بروید و سعی کنید با حل مشکلات رابطه تان را تحکیم ببخشید.

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر میتواند موارد زیر باشد:

  • سرکوفت زدن به طرف مقابل
  • شکاکیت بیش از حد
  • پنهان کاری کردن یا دروغ گویی
  • توجه نکردن به خواسته های طرف مقابل
  • محدود کردن بیش از حد طرف مقابل
  • قهر کردن به مدت طولانی یا لجبازی کردن
  • احساس تنهایی و درک نشدن از سمت طرف مقابل

این عوامل تعدادی از عوامل متعددی هستند که موجب تخریب رابطه و از بین رفتن زندگی عاطفی یک زوج می‌شود. برای اینکه درگیر اینگونه مسائل نشوید بهتر است قبل از ازدواج در جلسات مشاوره شرکت کرده و آموزش های لازم برای برقراری رابطه و ساختن یک زندگی زناشویی فوق العاده را دریافت کنید. البته مشاوره مخصوص پیش از ازدواج نیست و در طول زندگی زناشویی هنگام بروز هرگونه مشکل، میتوانید از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید.

دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر

دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر در گرو عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر میباشد. وقتی به هریک از این عوامل مخرب در زندگی برمیخورید و توجهی به آن نمیکنید، پس از مدتی مشکلات بیشتر از پیش شده و روابط عاطفی تان کم کم رو به سردی میرود. مشکلات حل نشده در زندگی زناشویی بزرگترین عامل مخرب رابطه میباشد. هرمسئله ی کوچکی که در زندگی موجب  سوءتفاهم و دلخوری میشود، باید همان زمان حل شود. یکی دیگر از دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر نادیده گرفته شدن است. زن یا مردی که در زندگی احساس نادیده شدن داشته باشد، کم کم سرخورده میشود و خودش را در رابطه عقب میکشد و به همین صورت روابط گرم زناشویی بین آنها از بین میرود. بنابراین توجه کردن به نیاز ها و خواسته های یکدیگر یکی از اصول اولیه در روابط عاطفی است.

تقویت  روابط عاطفی زن و شوهر

همان گونه که عوامل مخرب برای رابطه عاطفی زن و شوهر وجود دارد، عواملی هم هستند که موجب تقویت و پایداری رابطه ی عاطفی می شوند. ازجمله آنها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد: صداقت و روراستی، توجه به طرف مقابل، وقت گذاشتن به اندازه ی کافی برای یکدیگر ، گفت و گو در مورد مشکلات و همینطور شنونده خوبی بودن، ابراز علاقه ی کلامی و هدیه دادن به یکدیگر. موارد بسیاری هستند که با انجام آن‌ها و همچنین برنامه ریزی، می‌‌توان روابط عاطفی پایداری در زندگی زناشویی داشت. مطالعه در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و صمیمیت را در زندگی شما افزایش دهد. هرچه روابط عاطفی بین شما تقویت شود، دوام زندگی زناشویی تان بیشتر خواهد بود و همچنین کیفیت زندگی تان بسیار بیشتر میشود بنابر این از هیچ کاری برای تقویت این رابطه دریغ نکنید.

شوهر

بازسازی روابط عاطفی زن و شوهر

شما در هرمرحله ای از زندگی که باشید ممکن است در روابط عاطفی خود دچار مشکل شوید. در این هنگام چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، تلاش برای بازسازی رابطه ی عاطفی است. در مرحله ی اول باید از یک مشاور مشورت بگیرید و با کمک او دنبال راه حل برای ساختن دوباره ی رابطه ی خود باشید. نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که سعی کنید پل های پشت سرتان را خراب نکنید، یعنی حتی در بین دعوا و مشاجره با همسرتان احترام به او را فراموش نکنید و از توهین و تحقیر یا سرکوفت زدن به او خودداری کنید. بدون روابط عاطفی زندگی زناشویی دوام نمی آورد بنابراین عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر را بشناسید و سعی کنید تا حد امکان در زندگی از آنها دور باشید.

اهمیت روابط عاطفی زن و شوهر

وجود روابط عاطفی بین زن و شوهر اهمیت زیادی دارد. رابطه ی عاطفی یکی از اصلی ترین ارکان یک  ازدواج موفق است. رابطه ی عاطفی زن و شوهر می‌تواند تعیین‌کننده ی سرنوشت یک رابطه ی عاشقانه باشد، زیرا ازدواجی که در آن روابط عاطفی وجود نداشته باشد، قطعاً منجر به شکست خواهد شد. این موضوع حتی در روند تربیت فرزندان خانواده نیز تأثیر گذار است. هرچه پیوند عاطفی بین پدر و مادر محکم تر باشد، فضای خانواده آرامش بیشتری دارد و در این محیط آرام، فرزندان راحت تر و سلامت تر رشد خواهند کرد. همچنین فرزندان با دیدن این رابطه ی صمیمی بین پدر و مادر خود، با آنها همانندسازی میکنند و از روش آنها برای زندگی  آینده ی خود الگو برداری میکنند. بنابر این حتی در صورت وجود اختلاف باید روابط عاطفی خود را تا حد مناسب در مقابل فرزندانتان حفظ کنید.

سوالات متداول

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر چیست؟

سرکوفت زدن به طرف مقابل ، شکاکیت بیش از حد ، پنهان کاری کردن یا دروغ گویی ،توجه نکردن به خواسته های طرف مقابل ،محدود کردن بیش از حد طرف مقابل ،قهر کردن به مدت طولانی یا لجبازی کردن

عوامل پایداری روابط زن و شوهر چیست ؟

روابط عاطفی، تعهد و صمیمیت. موارد بسیاری را میتوان به عنوان عوامل پایداری روابط زن و شوهر نوشت اما این سه مورد از اصلی ترین عواملی هستند که در پایداری یک رابطه تأثیر گذار است. اینها سه ضلع یک مثلث هستند که باعث پایداری و دوام یک رابطه ی عاطفی میشوند.

روابط عاطفی زن و شوهر چه اهمیتی دارد؟

 رابطه ی عاطفی یکی از اصلی ترین ارکان یک  ازدواج موفق است. رابطه ی عاطفی زن و شوهر می‌تواند تعیین‌کننده ی سرنوشت یک رابطه ی عاشقانه باشد همچنین در روند تربیت فرزندان خانواده نیز تأثیر گذار است.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Emotional Intelligence in Love and Relationships - ...)

https://aftabnews.ir/fa/news/772591/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

 

 




:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: