اشتباهاتی که والدین در خواباندن کودک می کنند
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

برای بعضی والدین، خواباندن کودک تبدیل به چالش بزرگی شده و عده ای را هم نگران می کند به طوری که گاهی برای اختلال خواب کودکشان به پزشک مراجعه می کنند. والدین عزیز می دانند که نخوابیدن کودک چه مشکلاتی برای او در پی دارد . جالب است بدانید هورمون ملاتونین در شب بیشتر از روز ترشح شده و باعث خواب آلودگی می شود. اگر این هورمون در بدن کودکان ترشح نشود، کودک بیخواب شده و در نتیجه نمی تواند به خوبی رشد کند و علاوه بر این بدن او مستعد بیماری خواهد شد.

به همین دلیل خواباندن کودک اهمیت بسیاری دارد. اگر فکر می کنید کودک شما کم خواب شده یا خیلی سخت می خوابد می توانید با مشاوره کودک مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که میزان خواب کودکتان در روز طبیعی است یا خیر.

میزان خواب کودک در روز چند ساعت است؟

برای اینکه بدانید کودک شما به اندازه کافی می خوابد به این موارد دقت کنید:

خواب نوزاد تا 1 ماهگی:

نوزاد از بدو تولد تا 1 ماهگی باید تا 18 ساعت بخوابد. این میزان در طول روز حدود 9 ساعت و در شب نیز 9 ساعت خواهد بود. خوابیدن نوزاد بسیار مهم است و باید آن را به دقت بررسی کنید.

متوسط خواب کودک 1 تا 4 ماهه :

کودکان 1 تا 4 ماهه به طور متوسط حدود 17 ساعت می خوابند که این میزان خواب در طول روز حدود 8 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است. البته بسته به نوزادان این میزان میتواند در روز و شب متغیر باشد. ولی در کل اگر در این دوره خوابشان کمتر از 12 ساعت باشد باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

متوسط خواب در کودکان 4 ماهه تا یه ساله :

کودکان 4 ماه تا یک سال معمولا باید 12  تا 15 ساعت بخوابند. که این میزان خواب در روز حدود 5 ساعت و در شب حدود 10 تا 11 ساعت خواهد بود. اگر میزان خواب کودکتان در این دوره کمتر از 10 ساعت باشد غیر طبیعی است و باید به پزشک گزارش داده شود.

متوسط خواب در کودکان 12 ماهه تا 2 ساله

کودکان یک تا دو سال باید حدود 14 ساعت بخوابند که از این میزان حدود 2 ساعت آن در طول روز و مابقی در طول شب است. اگر کودکتان روزها یا شب ها این میزان خواب را ندارد یا در طول روز و شب متوسط کمتر از 8 ساعت می خوابد به دنبال راه حل باشید.

خواب کودکان 3 ساله تا 6 ساله

کودکان 3 تا 6 سال باید حدود 11 ساعت در شبانه روز بخوابند  که از این میزان حدود 1 ساعت در روز و 10 ساعت در شب است. در این دوره معمولا خواب کودک به حالت طبیعی در خواهد آمد. اگر این میزان کمتر از 8 ساعت بود غیر طبیعی است.

کودکان 6 سال به بالا

در کودکان 6 سال به بالا، میزان خواب در شبانه روز حدودا 10 ساعت خواهد بود که این میزان خواب در روز حدود 1 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است.

خواباندن کودک چگونه است؟

آیا خواباندن کودک روی پا عوارضی دارد؟

خواباندن کودک روی پا یکی از روش های مرسومی است که والدین برای خواب کودکشان انجام می دهند. اما سوال اینجاست که خواباندن روی پا عوارضی برای کودک دارد یا خیر؟

خوب چون این نوع خواباندن رایج است نمی توانیم از شما بخواهیم که این کار را نکنید. خوب حق هم دارید چون به نظر ساده ترین راه است و در عین حال می توانید خودتان هم کمی استراحت کنید و نیازی به بغل کردن و راه بردن بچه نیست. اما بهتر است این کار را نکنید یا کمتر انجام دهید. زیرا بچه شرطی می شود و به این موضوع عادت می کند و در هیچ شرایطی نمی توانید او را بخوابانید.

تکان های شدید برای کودک خطرناک است

خواباندن کودک روی پا عوارض دیگری نیز دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد که تکان های شدید پا برای خواباندن بچه روی عروق کودک تاثیر منفی دارد. این موضوع روی سیستم تنفسی کودک آسیب جدی می رساند. مخصوصا زمانی که نیمه شب بیدار می شود هرگز او را تکان شدید ندهید. سعی کنید در همان تخت خودش او را آرام کنید. یا مدتی او را بغل کنید تا در بغلتان آرام گیرد.

راهکار خواباندن کودکان یک تا دو ساله کدام است ؟

  1. لالایی خواندن

بهترین روش خوابانیدن کودک لالایی خواندن است. این لالایی ها هر چه آرام تر و زیبا تر باشد بیشتر روی روح و روان کودک تاثیر خواهد داشت. پس نکته مهم این است که از لالایی های زیبا و گوش نواز استفاده کنید. در حین لالایی خواندن سر او را نوازش کنید.

  1. به تغذیه کودک توجه کنید

ابتدا او را سیر کنید و مطمئن شوید جای او تمیز است. اگر احساس می کنید تغذیه کودک شما زیاد است باید قبل از بیدار شدن او و در زمانی که حس می کنید خواب است به او غذا بدهید. زیرا اگر از خواب بیدار شود خواباندن مجدد او کار سختی خواهد بود.

  1. کودک را در آغوش بگیرید.

سعی کنید قبل از خواب، کودک را در آغوش بگیرید. نوازش کردن او و در آغوش گرفتن او بسیار مهم است. مدتی او را در آغوش بگیرید تا او را گرم کنید. در این حالت سرعت خواب او را بیشتر خواهید کرد. این کار شما علاوه بر اینکه حس امنیت را به کودک می دهد باعث می شود خواب راحتی داشته باشد.

  1. کنار کودک بخوابید

بهترین روش در خواباندن کودک این است که خودتان مدتی کنار او بخوابید. کودک وقتی احساس می کند که کنارش هستید احساس بسیار خوبی کرده و آرام آرام می خوابد. تنها گذاشتن او در زمان خواب باعث می شود که ضمیرش خراب می شود. به همین دلیل گفته می شود که تا چند ماهگی او را کنار تخت خودتان بخوابانید.

  1. اتاق را نیمه تاریک کنید

سعی کنید در کنار کودک تنها یک چراغ شب خواب روشن باشد. حدالامکان محیط و نورپردازی زیبایی برای اتاقش در نظر بگیرید تا خواب راحت تری داشته باشد.

  1. ماساژ دادن کودک

زمانی که کودک خسته می شود یک بالش برای او بیاورید و خودتان درگوشه بالش بخوابید و از او بخواهید که کنار شما بخوابد. سپس او را آرام آرام ماساژ دهید. با این کارتان به شدت او را خسته و بی حس کرده و او را می خوابانید.

  1. قصه بگویید و شعر بخوانید

برای کودکان بالای 2 سال قصه گفتن و شعر خواندن یکی از رموز موفقیت در زندگی است. سعی کنید برای او کتاب های زیبا بخوانید آن هم با لحن آرام و شمرده شمرده. لحن شما در خواندن کتاب بسیار در خواب کودک موثر خواهد بود.

  1. برای او موسیقی پخش کنید

سعی کنید یک موسیقی ملایم پخش کنید. موسیقی در روح و روان کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

  1. او را بغل کنید و راه ببرید

اگر همه این کار ها را کردید و او نخوابید سعی کنید نور خانه را کم کنید و بعد او را بغل کنید و او را راه ببرید. به زودی آرام میشود و می خوابد.

  1. با کودک حرف بزنید و به او آرامش دهید

کودک شما را لمس می کند. شما را حس می کند و صدای شما را می شنود. شنیدن صدای شما روی او به شدت تاثیر گذار است.

  1. برنامه ریزی کنید

والدین عزیز باید برای نوزاد برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. مثلا راس ساعت 10کودک شما باید بخوابد و اگر دیر کند و دیر به تختخواب برود جریمه خواهد شد. این برنامه ریزی مثل برنامه روتین برای او ماندگار می شود و پس از مدتی دیگر نیاز نیست مدام مراقب خواب او باشید.

  1. از پوشک مناسب استفاده کنید

بهتر است پوشک شب و صبح کودکتان متفاوت باشد. سعی کنید از پوشک مخصوص شب استفاده کنید تا کودک نیز راحت تر بخوابد.

  1. خواب نیمروزی را فراموش نکنید

سعی کنید که کودک خود را بعد از ظهرها بخوابانید. اگر کودک نتواند در طول روز بخوابد ممکن است ساعت خوابش در شب به هم بخورد و بیشتر بخوابد و صبح کسل و خسته از خواب بیدار شود.

  1. حمام کودک مهم است

اگر کودک کثیف باشد قطعا خواب راحتی نیز نخواهد داشت. پس سعی کنید حداقل هفته ای سه بار او را به حمام ببرید. با این کار علاوه بر پاکیزگی، او را برای خوابی راحت آماده می کنید.

  1. تاثیر شیر خوردن برای کودک

شیر مادر مهم ترین دلیل برای حفظ تندرستی کودک است. اما سعی کنید قبل از خواب حتما به او شیر دهید حتی اگر کودکتان غذا می خورد و شیر شما را دوست ندارد سعی کنید کمی شیر گرم به او بدهید. با این کار علاوه بر تامین نیازهای ضروری بدن، خواب راحتی به او هدیه خواهید داد.

مهم ترین نکات در باره خواباندن کودک چیست؟

  • اول اینکه بهتر است کودک در تختخواب خودش بخوابد.
  • دور تختخواب او باید خلوت باشد یعنی بتواند به راحتی در تختخوابش راحت باشد و غلت بزند.
  • دمای اتاق کودک باید 18 درجه باشد. نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد.
  • کودک را در تختخوابش روی شکم نخوابانید. سعی کنید او را به پهلو بخوابانید.

در بعضی موارد مشاوره کودک و نوجوان هم  در این زمینه می تواند به شما کمک زیادی کند.

خواباندن کودک چه اصولی دارد؟

اشتباهاتی که والدین در خواباندن کودک می کنند چیست؟

  1. بیش از حد او را تکان می دهند.
  2. وقتی کودکشان گریه می کند به سرعت او را بغل می کنند.
  3. نداشتن نظم در خواب و نبود یک برنامه ریزی درست در روال خوابیدن
  4. گذاشتن شیشه شیر یا وسایل اسباب بازی کنار تخت کودک
  5. کودک در تختخواب والدینش بخوابد( کودک به هیچ عنوان نباید در رختخواب والدینش بخواهد. وسایل خواب کودک باید جدا شود زیرا بدن او مستعد بیماری است)
  6. پستونک مدام در دهانش باشد. ( استفاده از پستونک در مواردی که کودک به هیچ عنوان ساکت نمی شود درست و جایز است اما اینکه مدام در دهان او باشد مخصوصا زمان خواب، درست نیست زیرا راه های هوایی کودک از طریق دهان بسته می شود واگر آب در گلویش بپرد کار را برای شما سخت خواهد کرد. )
  7. کودک را طاق باز بخوابانند ( این اشتباه است. کودک حدالامکان باید کمی سرش بالا باشد و به پهلو بخوابد. سعی کنید اگر در کنار او هستید او را این پهلو به آن پهلو کنید) .

سوالات متداول

دلایل بیدار شدن کودک در طی شب چیست؟

کودک ممکن است به دلایل زیر نیمه شب از خواب بیدار شود:

  • گرسنه و تشنه است.
  • بیمار است یا تب یا دل درد دارد.
  • مضطرب است. خواب بد دیده است.
  • در دوره دندان درآوردن است.

اگر فکر می کنید مدت زمان این شب بیداری بیشتر شد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

کودک از چند سالگی باید از والدین جدا بخوابد؟

کودک باید از 3 سالگی به بعد اتاقش جدا شود. حتی بهتر است قبل از آن اینکار انجام شود زیرا ممکن است در این سن معنی ترس و تاریکی را متوجه نشود و طی این مدت نیز عادت می کند. ولی اگر سن او بالاتر رود ترس های او بیشتر می شود و از طرفی هم عادت به انجام چنین کاری ندارد.

عوارض دیر خوابیدن کودک چیست؟

خوابیدن کافی کودک شرط اول برای رشد اوست. دیر خوابیدن کودک عوارض بسیار زیادی دارد.

  • دیر خوابیدن کودک خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.
  • اگر کودکتان دیر بخوابد مواد سمی در بدن او تجمع پیدا کرده و کودک دیگر تمایلی برای صبحانه خوردن نخواهد داشت.
  • کودکانی که خواب کمتری دارند معمولا به لحاظ قدی کوتاهتر خواهند شد.
  • بی نظمی در خواب باعث می شود که احتمال افسردگی کودک بالا می رود.
  • اختلالات یادگیری نیز یکی از عوامل مهم در دیر خوابیدن کودک است.
  • کودکانی که دیر می خوابند معمولا در دوران بلوغ چهره اش عوض شده و به قول معروف زودتر از دیگران پیر خواهد شد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا بهترین مشاوره خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاور کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

مرکز مشاوره ازدواج آویژه

 




:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: