بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 تربیت کودک 2 ساله,تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله,

تربیت کودک 2 ساله امری بسیار ضروری می باشد که در شکل گیری شخصیت کودک در آینده تاثیر بسزایی دارد اما اگر والدین در خود احساس اعتماد به نفس برای پدر یا مادر بودن را دارا نباشند این نشان دهنده این نکته است که خود با والدینشان از رابطه خوبی برخوردار نبوده اند و این نکته میتواند آینده فرزندان را نیز به مخاطره بیندازد .

تربیت کودکان 2 ساله برای والدین دشوار است چرا که از مقاطع حساسِ تربیت کودک است . کودکان در این محدوده سنی اغب قابل پیش بینی نیستند و گاهی رفتارهایی ضد و نقیض از خود بروز میدهند . در این سن کودک از محدوده نوزادی خارج شده و یک قدم یه قالب انسانی خود نزدیک میشود و در قالب یک انسان از لحاظ تفکر و خواسته قرار می‌گیرد و این خود از دشواری های تربیت کودکان 2 ساله می باشد . در زمینه تربیت فرزند، مشاوره خانواده می تواند بسیار راهگشای والدین محترم باشد.

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله مستلزم این است که پدر و مادر با استفاده از مراکز مشاوره خانواده و مشاوره کودک که در سراسر جهان بر پا هستند راهکار های موثری برای تربیت فرزند خود بیاموزند این مراکز شامل متخصصان و تحصیل کردگان  در این زمینه هستند و نقش کلیدی و اساسی در تربیت فرزندان دارند . قبل از این دوره کودک توانایی های لازم برای برقراری ارتباط با جهان اطراف را تا حدود بسیار کمی آموخته و داراست اما پس از این دوره کودک از توانایی های تکامل یافته تری برخوردار­است مثلا او می­تواند افراد زیادی را بشناسد ، تمرکزش بیشتر شده و حس علاقه را بیشتر درک میکند ازین رو نسبت به والدین و اشیا اطرافش احساس تعلق خاطر می یابد پس رفتار پدر و مادر بر شخصیت او تأثیر بسزایی دارد و از تربیت کودکان 2 ساله و یا کوچکتر به مراتب نیازمند توجه بیشتری است .

بازی و تربیت کودک 2 ساله,بهانه گیری و تربیت کودک 2 ساله,

بازی و تربیت کودک 2 ساله

بازی و تربیت کودکان 2 ساله راهکارها و روش های بسیار زیادی دارد که باعث تغییر شخصیت کودک در این محدوده سنی میشود و موارد زیادی را براحتی برای کودک قابل پذیرش میکند و میتوان از موارد زیر در این راستا استفاده بسیار کرد :

  • بازی های موزیکال با شعر
  • بازی های آموزشی
  • بازی های تخیلی و فکری
  • بازی های نمایشی
  • بازی های عروسکی
  • کتابخوانی
  • بازی با نام آوا ها (برای تقویت هوش شنوایی)

و غیره ...

تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله از اموری است که همواره مورد توجه مباحث روانشناسی کودک قرار میگیرد زیرا کودک در این دوران مفهوم بازی و خلاقیت و سرگرمی را بیش از پیش درک میکند و توانایی یادگیری بازی و سرگرمی بسیار زیادی دارد .

در تمام متون روانشناسی تربیت کودک 2 ساله بر روش هایی مانند بازی برای ایجاد هوش و خلاقیت در کودک در این محدوه سنی تاکید بسیار شده است . کودکان در این سن بسیار انعطاف پذیر اند و قدرت یادگیری بسیار بالایی دارند و هر شعر نکته یا داستان را می توانند به خاطر بسپارند و صد البته بازی کردن با آنها بسیار آسان است . میتوان موارد بسیار زیادی از جمله یاد­دهی انجام کارهای شخصی روزمره مثل بستن کفش ، پوشیدن شلوار ، یا حتی مهارت های شخصی مثل یادگیری عشق و محبت و احترام به حیوانات را با انواع بازی به کودکان آموزش داد اینها مهمترین نکات در مبحث بازی و تربیت کودکان 2 ساله هستند .

بیشتر بخوانید: 6 نشانه که فرزند شما به مشاوره کودک نیاز دارد؟

بهانه گیری و تربیت کودک 2 ساله

بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله امریست که باید آن را در تمامی موارد گفته شده مورد توجه قرار داد زیرا کودک بهانه گیر معمولا والدین خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و شخص احساسی تر را در معرض بهانه گیری برای رسیدن به خواسته اش قرار میدهد و بدون در نظر گرفتن محدودیت های والدین خود هر بار از همین روش ها استفاده کرده و والدین را در مضیقه قرار میدهد .

یک راهکار برای بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله استفاده از روش بی توجهی است ، به این معنا که در هنگام بهانه گیری شما مثلا حواس و توجهتان را تماما صرف تصاویر یک کتاب مصور کنید و وانمود کنید صدای کودک را نمی شنوید ، ناخودآگاه کودک برای دیدن کتاب کنجکاو شده و تصاویر کتاب برایش جالب تر بنظر میرسد و خواسته خود را فراموش کرده یا از خواسته خود صرف نظر میکند . همانطور که در مباحث تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله و بازی و تربیت کودک 2 ساله به آن اشاره شد کودک در این سن از هوش و یادگیری بسیار بالایی برخوردار است ، او می تواند تمام عکس العمل های والدین خود را مانند یک رادیو ضبط کند و آنها را انعکاس دهد ازین رو پاسخ صحیح به بهانه گیری های او نیازمند مشاوره کودک و مطالعه در این زمینه می باشد .

گریه کردن

کودکان بطور کلی در این محدوده سنی با استفاده از بهانه گیری یا گریه کردن به خواسته های خود دست می یابند ازین رو برخورد مناسب و استفاده درست و بجا از کلمه " نه " میتواند حدود اخلاقی و قانونی شما را به کودک آموزش دهد . کودکان 2 ساله هوش بسیار فعالی دارند پس باید حواستان را نسبت به واکنش های خود جمع کنید چرا که واکنش شما برای او ملاک و معیار است و شما تعیین کننده ی قانون و شکل دهنده بستره شخصیت او هستید ازین روست که مشاوره کودک تاثیر بسزایی بر تعیین درست این قانون ها دارد و چه بسیار کسانی که بدون مطاله و یا مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی با استفاده از دانسته های محدود و ناقص خود زیان های جبران ناشدنی فردی خانوادگی و اجتماعی بسیاری را باعث شدند .

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله,بازی و تربیت کودک 2 ساله,

بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله

بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله علاوه بر نکات ذکر شده در بالا و مطالعه داشتن و استفاده از کتاب های آموزشی و دارا بودن بستره ی سالم خانوادگی مستلزم مواردی چون مشاوره خانواده می باشد باید پذیرفت که در شرایط کنونی جوامع تربیت فرزند امری بسیار مشکل و هزینه بردار است اما با علم به این نکته که اشخاص با تربیت ناصحیح و بدون شخصیت مقبول جامعه چه صدمات جبران ناپذیری به بستره اجتماع وارد میکنند و با دانستن اینکه کودک میتواند با تفاوت چشمگیری بسیار موفق تر باهوش تر و سالم تر باشد این امر اندکی برای خانواده با اهمیت تر خواهد بود و ابعاد مالی و زمانی آنرا پذیرفتنی تر خواهد کرد .

با توجه به مطالب گفته شده باید بدانیم بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله میتواند با مواردی چون ؛ داشتن استقلال ، خلاقیت ، پرهیز از پرخاشگری ، بازی کردن ، توانایی نه گفتن ، احساس امنیت داشتن ، عشق ورزیدن و امثال اینها همراه باشد . اما باید این نکته را در نظر گرفت که کودکان در سن 2 سالگی از ثبات شخصیتی نسبتا کمی برخوردارند و رفتارهای ضد و نقیضی از آنها سر میزند پس تحریک پذیر، حساس و نکته سنج ، بهانه گیر و لجباز و گاها سرسخت هستند و پرخاشگری میکنند اما نباید پرخاشگری کودک را با پرخاش پاسخ داد استفاده از تنبیه های فیزیکی و پرخاشگری میتواند اثرات بسیار جبران ناپذیری بر تربیت فرزندان شما داشته باشد .

گذاری مثبت در تربیت کودک

برای اثر گذاری مثبت در تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله باید رابطه والدین با کودک نزدیک تر و با محبت تر باشد تا به تدریج کودک با مفهوم عشق در خانواده آشنا شده و درک شرایط را بیاموزد ، والدین را بعنوان افرادی با محدودیت های اجتماعی مالی و خانوادگی بشناسد و با آنها احساس همدردی داشته باشد و خود را در مقابل پدر و مادر خود مسئول بداند . بطور کل والدین باید بدانند که همدل بودن قانونمند بودن باسواد و با مطالعه بودن ، صبور بودن ، داشتن آرامش و حوصله برای تربیت کودکان 2 ساله ، اموری واجب هستند که رسیدن به این هدف بدون وجود این شرایط بسیار سخت و حتی ناممکن است و عدم وجود این موارد گاها کودک را با ناهنجاری های اخلاقی جبران ناپذیری همراه میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟ 10 راهکار استثنایی





:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: