آیا تنبیه بدنی اعتماد به نفس کودک را کاهش میدهد ؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 عوارض تنبیه بدنی کودک

تنبیه بدنی کودک از اتفاقات عجیب و ناشایستی بود که تا همین چند سال پیش هم در جامعه ما رواج زیادی داشت و خانواده ها آن را ابزار مناسبی برای تربیت فرزند خود می دانستند . تنبیه بدنی کودک به نوعی اولین و شایع ترین آزار بزرگترها برای تربیت فرزندانشان بود . اما به مرور زمان با عوض شدن نسل ها و تبدیل شدن بچه های آن زمان به پدر و مادر های کودکان دوره بعد به دلیل درک از آسیب های بسیار زیاد تنبیه بدنی کودک این روند کاهش نسبتا چشمگیری پیدا کرد . والدین با بالاتر بردن آگاهی و اطلاعات خود در باره نحوه صحیح فرزند پروری دیگر از تنبیه بدنی کودک استفاده نمی کنند . تنبیه بدنی کودک هم عواقب منفی کوتاه مدت را در بر میگیرد و هم فرد را دچار آسیب های جسمی و روحی در بلند مدت میکند . در ادامه بیشتر راجع به تنبیه بدنی کودک صحبت میکنیم .

عوارض تنبیه بدنی کودک

عوارض تنبیه بدنی کودک همانطور که اشاره شد هم در کوتاه مدت وهم در بلند مدت نمایان خواهد شد . به عنوان مثال میتوان از اتفاقاتی مثل کم حرف زدن و انزوا طلبی به عنوان عوارض تنبیه بدنی کودک اشاره کرد. شاید والدین کودک ندانند که وقتی برای یک بار بازی کردن بی موقع در جمعی که مناسب نیست با کتک زدن بچه، بیشتر شرایط گوشه گیری کلی آنها را فراهم میکنند . عوارض تنبیه بدنی کودک در بلند مدت نیز قطعا خودش را به نحوه سنگین تری نشان خواهد داد . عوارض تنبیه بدنی کودک را شاید بتوان در دوران بزرگسالی آن و عدم اعتماد به نفس لازم برای برقرار کردن ارتباط و صاحب نظر بودن او به وضوح مشاهده کرد . این طور افراد در بزرگسالی به مراتب سخت تر درمان میشوند و مدت زمان زیادی نیز برای از بین بردن این عوارض گاهی وحشتناک لازم دارند.

تنبیه بدنی کودک توسط مادر

تنبیه بدنی کودک توسط مادر شاید در نگاه اول کاملا عادی به نظر برسد و ما اینگونه قلمداد کنیم که مادر هر کاری که میکند برای خیرخواهی و صلاح فرزند خود هست و خواهد بود . در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. یک مادر حتما خوبی و صلاح فرزند خویش را میخواهد و ممکن است بخاطر فرهنگی که در آن رشد کرده است تنبیه بدنی کودک توسط مادر را کاملا عادی تلقی کند اما باید به این نکته که تربیت فرزند کار بسیار حساس و مهمی هست نیز توجه شود . ممکن است مادر به لحاظ سطح معلومات یا مطالعات به قدری قوی نباشد که با عوارض بسیار ماندگار و تاثیر  تنبیه بدنی کودک توسط مادر آشنایی داشته باشد . در این شرایط حضور یک روانشناس با تجربه درروند تربیت کودک و رفتار هایی که والدین برای او اعمال میکنند میتواند درست ترین اقدام باشد .

تنبیه بدنی کودک توسط مادر

 

عوارض تنبیه بدنی کودک چیست؟

برخی از کودکان که برای اختلالات روانی احتمالی به مشاوره خانواده ارجاع داده میشوند بعد از مصاحبه های به عمل آماده مبتلا به وسواس فکری یا وسواس عملی تشخیص داده میشوند. در این شرایط معمولا مشاوره کودک برای فرد در نظر گرفته میشود . البته قصد ما از بیان این موضوع این بود که در مشاوره روانشناسی به این مطلب اشاره میشود که اختلالات روانی زیادی ممکن است کودکی که تنبیه میشود را تهدید کند که وسواس فکری یا عملی از جمله آنها است . کودک به قدری دچار کمبود عزت نفس میشود که دائم مراقب این است مبادا کاری کند که توسط پدر و مادر یا بزرگترها تنبیه بشود . این افکار به قدری در ذهن فرد تکرار و تکرار میشود که کودک مبتلا به وسواس میشود که به مرور زندگی نرمال فرد ممکن است مختل شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

تنبیه بدنی کودک توسط پدر

تنبیه بدنی کودک توسط پدر نیز گاهی در ابعاد وسیع تر و پیچیده تری روی کودک تاثیر می‌گذارد. تنبیه بدنی کودک توسط پدر به راحتی میتواند دیدگاه او نسبت به دنیا را تغییر دهد. معمولا پدر منبع انرژی و قابل اعتماد ترین فرد دنیا برای کودک است. در واقع پدر قهرمان زندگی کودک است چون در نظر او قویترین و توانا ترین فرد روی زمین پدر است. این احساس امنیت و انرژی مثبت میتواند به سال های آینده و دوره های رشدی مختلف کودک انتقال پیدا کند.

این اتفاق زمانی می‌افتد که پدر چهره خود را تا حد امکان در نظر کودک خدشه دار نکند. وقتی کودک توسط پدر خود تنبیه بدنی را تجربه میکند به تدریج اعتماد و اطمینان خود را به پدر از دست میدهد. از طرفی برخوردهای تند و بداخلاقی پدر در ضمیر ناخودآگاه کودک ذخیره میشود و در دراز مدت نیز تبعات مختص به خود را دارد.

بدترین نوع تنبیه بدنی

بدترین نوع تنبیه بدنی چیست ؟ این شاید سوال خیلی از والدینی باشد که کودک در منزل خود دارند. پاسخ این سوال به وضوح مشخص میباشد. کلا این سوال که بدترین نوع تنبیه بدنی کدام است از پایه اشتباه میباشد. در کل تنبیه بدنی کودک به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برعکس روانشناسان خانواده این کار را به طورکلی و به روشنی  رد میکنند. این عمل به جز کشته شدن اعتماد به نفس در کودک و خود کم بینی در او نتیجه دیگری را به بار نخواهد آورد. کودکی که برایش مشخص باشد که پدر تو، تو را برای هر چیزی ممکن است تنبیه کند ، رو به مخفی کاری از والدین می آورد و کم کم این رفتار جزئی از شخصیت او خواهد شد . در آینده و بزرگسالی فرد نمیداند چرا و به چه علت اما این رفتار را در تعامل با انسانها انجام میدهد .

اعتماد به نفس (self confidence)

اعتماد به نفس (self confidence) از جمله دیگر فاکتورهای مهمی است که از بین رفتن آن میتواند عاقبت تنبیه بدنی کودک توسط والدین باشد. کودک وقتی که با هر عمل خود باز خوردی مثل کتک زدن را ببیند به تدریج قدرت اظهار وجود را از دست خواهد داد. در ادامه زندگی به تدریج فرد می آموزد که هیچ اهمیتی برای اطرافیان ندارد و اصولا تاثیری در جامعه خود ندارند. کودک در طول زمان به بزرگسالی تبدیل میشود که نه قدرت ارتباط سازی موثری را دارا میباشد و نه موفقیت خاصی در کارها و فعالیت های اجتماعی خود کسب میکند. در روانکاوی به این مسئله به صراحت اشاره میشود که تمام احساسات سرکوب شده در دوران کودکی به صورت کاملا واضح و با قدرت در دوران بزرگسالی تاثیر میگذارد و به صورت بیماری های مختلف در فرد ظاهر میشوند.

بدترین نوع تنبیه بدنی

زن ستیزی / مرد ستیزی

این احتمال کاملا وجود دارد که فردی که تنبیه میشود در آینده نسبت به والدی که او را تنبیه بدنی میکند حالت خشم و پرخاشگری داشته باشد. البته این فقط به شخص والد منتهی نمیشود. این حالت از خشم و عصبانیت را به تمام هم جنس های والد تنبیه کننده تعمیم میدهد. مشاوران خانواده  (counselors-family) به این نکته اعتقاد دارند که مثلا اگر پسری توسط مادرش تنبیه شود و این تنبیه ها همیشگی و دایم باشد ، احتمالا در کودک عقده ای را به وجود می آورد که موجب بروز رفتارهای زن ستیزانه از کودک در بزرگسالی شود.

بسیاری از متجاوزین به عنف در اعترافات خود و مصاحبه های بالینی که از آنها به عمل آمده است اذعان کرده اند که این رفتارها و گرایشات از کودکی در آنها شکل گرفته است . بنابراین نتیجه میگیریم در مورد ترتیب فرزندان دقیقا باید مثاله هر چه می کاریم درو خواهیم کرد را مد نظر قرار دهیم .

سوالات متداول

مهمترین عوارض تنبیه بدنی در کودکان چیست؟

از بین رفتن عزت نفس، عدم اعتماد به والدین، عدم تمایل به ابزار وجود در جامعه در زمان بزرگسالی

آیا تنبیه بدنی اعتماد به نفس کودک را کاهش میدهد ؟

قطعا تنبیه بدنی کودک توسط والدین ارتباط مستقیمی با عدم اعتماد به نفس کودک در بزرگسالی دارد .

از نظر روانشناسی (psychology) تنبیه بدنی چه تاثیراتی بر کودک میگذارد ؟

حس پرخاش به همجنس والد تنبیه کننده ، بزهکاری ، تجاوز از جمله آسیب هایی میباشد که فرد تنبیه شونده ممکن است در بزرگسالی با آنها رو به رو شود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 





:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: