تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تربیت کودک یک ساله به مراتب از تربیت کودک در سنین بالاتر آسان تر است اما این نکته بدین معنا نیست که نیازمند توجه و مطالعه در مبحث مشاوره کودک نمی باشد و باید در هدایت و پرورش فرزندتان به هنگام رشد و بالغ شدن موثر باشید . شما باید در نظر داشته باشید که فرزند شما یک ویژگی شخصیتی منحصر به فرد دارد که در طول زندگی پایدار باقی می ماند . در زمینه تربیت فرزند، والدین گرامی میتوانند از مشاوره خانواده کمک و راهنمایی بگیرند.

در مبحث تربیت کودکان یک ساله یکی از راه هایی که می توانید فرزندتان را درک کنید این است که آنها را در خواب ، خوردن یا بازی مشاهده کرده سپس به دنبال صفات سازگار او باشید . کدام فعالیت را دوست دارد ؟ از چه بازی بیشتر لذت میبرد ؟ آیا پاسخ به تغییرات برای او آسان است یا زمان لازم برای آشنایی با این چیزها را نیاز دارد ؟ اینها ویژگی های طبیعی کودک هستند که نیازمند توجه و کشف شدن اند حال آنکه فرزند شما ممکن است یک استثنا باشد . پس توجه و زیرنظر گرفتن در تربیت کودک یک ساله شما بسیار حائز اهمیت است .

روش های تربیت کودکان یک ساله

روش های تربیت کودکان یک ساله بسیارند ، تا آنجا که ممکن است ، زمان برای صحبت با فرزندانتان داشته باشید زیرا این امر برای کسب اطلاعات و درک بهتر است . در تربیت کودکان یک ساله به منظور درک افکار و احساسات آنها ، نیاز به زبان کمتری است و والدین بیشتر نیاز به بیان صورت و زبان بدن دارند . درک کنید که در این سن ، کودک شروع به یادگیری کلمه " نه " میکند .

فقط زمانی که آن را به معنای واقعی اش بکار میبرید استفاده کنید و به عنوان مثال ، مطمئن باشید که از کلمه " نه " زمانی که کودک احساس ناامنی میکند استفاده نکنید . اینگونه کودک یک ساله سریعتر آن را درک خواهد کرد . تربیت فرزند در موقعیت های مختلف به صور متفاوتی اعمال میشود . همیشه در موقعیت هایی که کودک کار اشتباهی میکند به او توجه نکنید زمانی که او کارهای خوب انجام میدهد هم این کار را انجام دهید یا شروع به بردن نوزاد خود به مکان های مقدس و عبادتگاه ها کنید به این ترتیب ، او در مورد احترام و نحوه آرام شدن در سنین پایین یاد می گیرد .

چگونگی تربیت کودک یک ساله,راه های تربیت کودک یک ساله,

چگونگی تربیت کودک یک ساله

چگونگی تربیت کودک یک ساله در این سن بدین شرح است که نوزادان تازه شروع به درک دستورات شما می‌کنند ، و آنها این علت و معلول را یاد می گیرند که " اگر این کار را بکنم ، این اتفاق می افتد " یکی از روش های تربیت کودکان یک ساله آموختن قوانین با روش های ساده می باشد بدین معنا که  شما میتوانید باید ها و نباید های زیادی را به ذهن کودک خود وارد کنید . این کار را هوشمندانه انجام دهید ، مثلا اگر ظرف غذا را پرت می دهد به آرامی و با لحن شیرین به او بگویید این کار اشتباه است و من را ناراحت میکند . استراتژی " خارج از دید ، خارج از ذهن " نیز در این سن به خوبی کار می کند .

در تربیت کودکان یک ساله زمانی که درک مفهوم نظم برای کودک سخت است کودک را از خانه بیرون بکشید و به سادگی چیزهایی را که کودک نباید داشته باشد از چشمش دور کنید مثلا اگر برای یک جسم شکستنی گریه میکند او را به حیاط خانه برده و به او گلها را نشان دهید . باید بدانید که در طول ماه های گذشته ، کودک اعمالی مانند کشیدن مو انجام میدهد و این کار را زمانی که او واقعا سعی در نشان دادن احساسات شما دارد ، انجام خواهد داد . وقتی این لحظه ها فرا می رسند، بگویید : " نه ! " البته با یک لحن شیرین و سعی کنید این عمل را با چیزی که مثلا بوسه بر روی دست است ، جایگزین کنید .

بیشتر بخوانید: چه زمانی مشاوره ازدواج پول ریختن در جوی آب است؟

راه های تربیت کودک یک ساله

راه های تربیت کودک یک ساله گستردگی خاص خود را دارد والدین می توانند این راه ها و مهارت ها را با استفاده از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آموزش ببیند چرا که انسان باید بپذیرد که کامل نیست و اطلاعات ناقصی دارد و تربیت کودکان یک ساله می تواند شکل دهنده شخصیت آینده کودک باشد . در این مبحث میتوانیم به نکات و گزینه های بسیاری اشاره کنیم که در زیر تعدادی از آنها را بررسی می کنیم :

  • نادیده گرفتن رفتار بد کودکتان در این سن و زمانی که شما می دانید که کودک متوجه آن میشود در واقع بعنوان نوعی درمان و از روش های تربیت کودکان یک ساله توصیه شده است .
  • به کودک احساس امنیت و حمایت بدهید وقتی کودک میداند شما او را از آسیب ها حفظ میکنید بسیار خوشحال خواهد شد .
  • به کودک بگویید چه چیزی را می تواند و نمی تواند داشته باشد البته خیلی صادقانه با توضیح دادن و عشق این را بگویید ، مثلا : " شما نمیتوانید با این وسیله بازی کنید زیرا صدمه می بینید و چون خیلی شما را دوست دارم ، تحمل ندارم به شما آسیب برسد . " حتی اگر به حرفتان گوش ندهد ، تکرار به او کمک خواهد کرد تا آنچه را که می گویید را دریابید و بداند مرزها چه هستند .

تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی

تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی مبحثی گسترده است و برای والدین تا حدی دشوار زیرا به نظر میرسد که دیروز فرزند شما شیرین ، مهربان و کامل بود . و سپس او تبدیل یک کودک نو پا میشود والدین ممکن است کمی احساس نگرانی کنند مخصوصا وقتی برخی از رفتار نوزاد نوپا خود را می‌بینند . نگران نباشید او هنوز هم همان کودک شیرین ، مهربان ، کامل و فرشته ای کوچک است . او فقط کمی بیشتر به توجه ، تربیت و احتیاط نیاز دارد شما باید چگونگی تربیت کودکان یک ساله خود را بیاموزید . در یک سالگی کودک تفاوت عمده ای با چندماهگی خود دارد . او باهوش تر شده و میتواند مخالفت خود را هوشمندانه تر اعلام کند .

از آنجا که کودک یک ساله می داند که چه میخواهد و زمانی که چیزی را میخواهد ( مثل ترک پارک زمانی که به او بگوئید هنگام رفتن به خانه است ) بر آن پافشاری میکند . آنها می توانند خواسته های خود را برای شما ارسال کنند مثلا از طریق گریه ، لگد زدن یا کشیدن مو و مقابله با این امر همیشه از دشواری های والدین بوده است .نوزادان تنها در این سن احساس و عواطف را در عوالم ساده تجربه می کنند ، که معادل با انواع اولیه محبت ، حسادت ، همدردی و اضطراب است همچنین آنها کنترل زیادی بر عواطف و احساسات خود ندارند و این نکته را از رفتار والدین خود یاد میگیرند که چگونگی تربیت کودکان یک ساله را به یک امر حائز اهمیت فراوان تبدیل میکند .

روش های تربیت کودک یک ساله,چگونگی تربیت کودک یک ساله,

زیبایی های کودک یک ساله

یک ساله ها بسیار شگفت انگیز هستند . آنها خیلی زیاد فعالیت می کنند ، حرکت می کنند و با تمام بدنشان ارتباط برقرار می کنند ؛ علاوه بر این ، اغلب از کل بدن خود برای انتقال احساسات خود (شادی ، غم ، خشم ، آشفتگی و ... ) استفاده می کنند . به همین دلیل است که کودک نو پا خود را بر روی زمین پرتاب می کند و هر چه را اراده کند برمیدارد یا پرت میکند همانطور که گفته شد در رفتار با کودک خود به هیچ وجه از خشونت نباید استفاده کرد و راه های تربیت کودک یک ساله در کمال محبت و آرامش باید تعلیم داده شوند . یک ساله ها از مخالفت ها و جنجال ها لذت می برند ( به عنوان مثال ، چیزهایی که سرو صدا میکنند یا محیط اطراف را کثیف میکنند ، چیزهایی که به زمین می افتند و ... ) .

از این رو دوست دارند همه مواد غذایی خود را روی زمین بریزند و اشیا اطراف خود را پرت کنند و جلب توجه کنند باید این نکته را بدانید که عصبانیت شما و فریاد کشیدن شما میتواند بصورت کاملا دقیق مخرب افکار کودک شما باشد و از بدترین روش های تربیت کودکان یک ساله است .اگرچه شما زمان زیادی را صرف توضیح برای کودک خود کنید و مباحث فراوانی در باب تربیت کودکان یک ساله از نظر روانشناسی را مطالعه کرده باشید با این حال ، کودکان یک ساله نمی توانند به توضیحات منطقی پی ببرند . اگر چه ممکن است آنها شروع به درک علت و معلول در یک حالت ابتدایی کنند ، اما آنها نمی توانند مفهوم خطر فیزیکی را درک کنند . پس میتوانید با استفاده از مشاوره خانواده برای فرزندتان والدین مفیدتری باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  psychology.avije.org





:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: