توصیه های روانشناسان درباره از شیر گرفتن کودک چیست؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 چگونه بدون هیچ آسیبی، کودک را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودک هم مانند دیگر چالش های بزرگ کردن بچه، مادر را نگران می کند. فکر کنید کودکی که مدام در آغوش مادرش بوده و او را لمس می کرده و با او آرام می گرفته، اکنون باید از او جدا شود. قطعا خیلی سخت است. زیرا از طرفی مادر دوست ندارد کودکش گریه کند و سعی می کند به هر طریقی او را آرام کند و از طرفی هم اگر او را از شیر نگیرد تا مدت ها این عادت را در کودکش تقویت می کند.

قبل از هر چیز به شما بگوییم که بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودک، 14 ماهگی یا همان 2 سالگی است. زیرا شیر مادر پاسخگوی تمام نیاز های فرزندش  است و به شدت توصیه می شود غذای اصلی او شیر مادر باشد. قبل از هر چیز با خصوصیات شیر مادر آشنا شوید که چرا ما به شما می گوییم دو سالگی به بعد این او را از شیر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مشاوره کودک مراجعه کنید.

خواص شیر مادر:

شیر مادر علاوه بر اینکه باعث بیشتر شدن وابستگی و عشق میان مادر و کودک می شود، با داشتن انواع پروتئین ها و چربی ها، آهن و ویتامین های E,D,A,K کربوهیدرات ها، مهم ترین منبع تغذیه است. به دلایل زیر کودکتان را از شیر مادر محروم نکنید.

  • درمان اسهال
  • درمان عفونت های تنفسی
  • کمک به افزایش هوش نوزاد
  • جلوگیری از اختلالات روانی
  • جلوگیری از عفونت های ادراری
  • پیشگیری از بیماری آسم
  • پیشگیری از چاقی
  • پیشگیری و درمان دیابت و .....
  • سلامت دندان ها
  • افزایش هوش
  • کاهش وزن مادر و پیشگیری از بیماری های ناشی از چاقی
  • جلوگیری از خطرات سرطان پستان و سرطان دهانه رحم
  • طبیعی شدن حالت رحم و بازگشت رحم به حالت اول
  • جلوگیری از افسردگی
  • کاهش احتمال بارداری

از شیر گرفتن کودک چگونه است؟

مهم ترین ترفند های از شیر گرفتن کودک چیست؟

  1. صبر خود را بالا ببرید و به تدریج کودک را از شیر بگیرید نه یکباره...

اولین نکته درباره از شیر گرفتن کودک این است که نسبت به گریه بچه واکنش تکراری نشان ندهید. کاری که همه مادران بالاتفاق انجام می دهند، بغل کردن و شیر دادن به آنهاست. فقط می خواهند صدای گریه بچه را نشنوند حالا به هر قیمتی که شده. آرام باشید و نسبت به آن ها آگانه تصمیم بگیرید نه از روی احساسات مادرانه. اگر با هر بار گریه به او شیر دهید که نمی توانید او را از شیر بگیرید. پس یک برنامه پنج تا 6 هفته ای برای خود بچینید و در این پنج هفته با مرور شیر دادن را به او کم کنید.

اگر در روز 10 بار به کودکتان شیر می دادید برای روز اول آن را به 9 بار، روز دوم 8 بار ، روز سوم 7 بار و همانطور تعداد دفعات شیر گرفتن را کمتر و کمتر کنید. نه اینکه شکم او را خالی بگذارید. در این مدت باید به او غذاهایی مثل، سوپ، فرنی یا مایعات و آبمیوه بدهید. بچه ها در این مدت به شدت پرخاشگر و عصبی می شوند.

      2. وقت بیشتری برای کودک بگذارید

بیشترین دوران نزدیکی کودک و مادر به لحاظ روحی و روانی، دوران شیردهی است. کودک برای کاهش استرس و ترس خود نیاز به آغوش و شیر مادر دارد. پس قطع کردن این منبع مهم، آرامش و استرس را از او میگیرد. این کار در واقع نوعی ضربه روحی برای اوست. به همین دلیل روانشناسان و پزشکان کودک توصیه می کنند که در حین اینکه او را از شیر میگیرید سعی کنید کنید با او بازی کنید. او را در آغوش بگیرید و به او بیشتر از هر زمان دیگر محبت کنید.

       3. مایعات را فراموش نکنید

یکی دیگر از ترفند های از شیر گرفتن کودک این است که می توانید در ازای شیر مایعات بیشتری به او بدهید. آبمیوه های طبیعی، سوپ های مقوی و غذاهای آبداری که او دوست دارد جایگزین مناسبی برای شیر مادر است. سوپ برنج، سوپ جو، فرنی و ... از این دسته هستند.

        4. مکمل های ویتامین را فراموش نکنید

شیر مادر به دلیل املاح و ویتامین هایی که دارد قطعا یک غذای کامل و مقوی برای کودک است. زمانی که کودک از شیر گرفته می شود بسیاری از ویتامین ها به بدنش نمی رسد. به همین دلیل توصیه می شود که از مکمل ها و مولتی ویتامین های مخصوص کودکان استفاده کنند. البته این کار حتما باید تحت نظر پزشک اطفال باشد.

  1. سرلاک جایگزین شیر مادر

کودک از سن 6 ماه نیاز دارد که بعضی از ویتامین ها را دریافت کند. سرلاک منبع مهمی از این ویتامین هاست. سرلاک یک نوع غلات است که سیستم ایمنی و گوارش نوزاد را تقویت می کند. این ماده حاوی ویتامین A,C,D و امگا 3 ست که طعم های مختلفی هم دارد.

  1. از همسرتان هم کمک بگیرید

سعی کنید برای اینکار مهم از همسرتان کمک بگیرید. مخصوصا نیمه شب که کودک گریه می کند و گرسنه است سعی کنید کمک کنید که حدالامکان شیر مادر نخورد. همسرتان می تواند او را آرام کند زیرا اگر کودک مادر خود را ببیند از او توقع دارد. اگر به او شیر ندهد ممکن است روی روحیه او تاثیر بدی بگذارد. پدر نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

  1. مادران، داستان فلفل و زردچوبه را فراموش کنند

بعضی از مادران می گویند من به سینه هایم زردچوبه و فلفل می زنم. این روش سنتی اصلا توصیه نمی شود زیرا بعضی از کودکان حتی به رغم تندی و تلخی فلفل حاضرند که باز هم سینه مادر را بمکنند. بعضی از مادران هم به توصیه عطاری ها،  از گیاهانی مانند صبر زرد استفاده می کنند که برای کودک مضر است.

  1. سینه خود را زخمی نشان ندهید

مادران دیگر هم فکر می کنند با زخمی یا بیمار نشان دادن خود، کودک از آن ها فاصله می گیرد یا به قول دوستان بیخیال شیر خوردن می شود. در حالی که این کار باعث وحشت و ترس او می شود و باید به دنبال درمان روحی و روانی او باشید. به او بگویید شیر ندارم و نمی آید. با گریه او دلتان نسوزد و سعی کنید با بازی به او مایعات بدهید.

توصیه های روانشناسان درباره از شیر گرفتن کودک چیست؟

روانشناسی از شیر گرفتن کودک توصیه های جالبی را در این زمینه دارد..

  1. عجله نکنید

هیچ روانشناس و پزشکی نمی گوید که کودک را به یکباره از شیر بگیرید. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد. بعضی از مادران مخصوصا کارمندان سعی می کنند هر چه زودتر کودکشان از آب و گل در بیاید و به آن ها وابسته نباشند. شما که این همه صبر کرده ای.. حداقل یک ماه دیگر هم صبر کن و به تدریج و با صبر و حوصله این کار را انجام بده.

بعضی از مادران هم چون کودکشان به پستانک و شیشه شیر وابسته شده اند، فکر می کنند که آن ها می توانند به راحتی با این مساله کنار بیایند. این شیوه هم به لحاظ روانشناسی توصیه نمی شود.

2. به لحاظ روحی و روانی خود را آماده کنید

روانشناسان معتقدند که دورانی که کودک را از شیر می گیریم دوران استرس زا و پر تنشی است. پس تا آنجا که ممکن است خود را به لحاظ روحی و روانی آماده کنید. مثلا وسط این ماجرای مهم، داستان اسباب کشی، سفرهای اضطراری و پر تنش و دیگر اتفاقاتی که می توان از قبل پیشگیری کرد اتفاق نیوفتد تا بتوان به آسانی کودک را آماده پذیرش این کار کرد.

3. کودک را آماده غذا خوردن کنید

روانشناسی از شیر گرفتن کودک می گوید که زمانی که کودک آماده غذا خوردن شود، مخصوصا غذاهای مورد علاقه اش، میل او  به شیر مادر کمتر می شود. چون مزه های بهتری را امتحان می کند و به برنامه غذایی اش تنوع می دهد. مثلا سعی کنید از نی های زیبا برای خوردن مایعات استفاده کنید. یا غذاهایی که اشتها آور باشد  برای او درست کنید. حداقل در این مرحله و از سن 2 سال باید 5 وعده غذا بخورد.

4. از زمانی شروع کنید که کودک میل به غذا نداشته باشد

معمولا بچه ها در زمان هایی از روز میل به غذایشان کمتر می شود. از همان زمان شروع کنید. اگر وعده های غذایی بچه ها را بهتر بشناسید میتوانید با یک برنامه ریزی زمانی میل و عادت او را کمتر و کمتر کرده و به یک وعده غذایی در شب اکتفا نمایید.

5. عشقتان را در عمل نشان دهید و محیط را برای او آرام کنید

اگر تاکنون نسبت به بچه تان کمتر محبت می کردید وقتش رسیده که عشق و علاقه خود را با عمل نشان دهید. کودک از لحاظ روانی بیش از هر زمان دیگر به شما نیاز دارد. مخصوصا در این زمان سعی کنید از بحث های بی فایده با همسرتان جدا خودداری کنید. کودک در این مدت بیش از هر زمان دیگر حساس و زودرنج می شود. همیشه زمانی که عصبی می شد به مادر پناه می برد و با خوردن شیر آرام می گرفت. اما اکنون که شیری وجود ندارد پس  خیلی مراقب باشید که او را عصبی نکنید.

منبع:

https://www.hamshahrionline.ir/news/666239/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF





:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: