راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله دغدغه های مهمی است که والدین به خاطر آن به روانشناسی کودک و روانشناس مراجعه میکنند . شاید وقتی به مفهوم کودک فکر میکنیم اولین چیزی که به نظرمان برسد شادی و بازی و نشاط باشد . اما واقعیت این است که در سنین اولیه زندگی پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله موارد غیر قابل چشم پوشی و مهم در مشاوره خانوداه میباشد  . پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند دلایل خیلی زیادی داشته باشد . مثلا سبک زندگی خانواده و فرهنگی که افراد در آن رشد میکنند میتواند در اندازه و مقدار پرخاشگری در کودکان دبستانی تاثیر زیادی داشته باشد . پدر و مادر و خانواده درجه اول در میزان پرخاشگری در کودکان دبستانی به طور مستقیم تاثیرگذار هستند . در ادامه بیشتر به پرخاشگری در کودکان دبستانی میپردازیم و توضیح میدهیم .

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی همانطور که گفته شد میتواند متاثر از عوامل بسیار زیادی باشد . تعدادی از عواملی که بسیار میتواند در یافتن علت پرخاشگری در کودکان دبستانی به ما کمک کند به شرح زیر است .

  • بازی هایی که برای کودکان در اولویت های اهمیت قرار دارند اگر زمینه خشونت داشته باشند میتواند زمینه و علت پرخاشگری در کودکان دبستانی باشد .

گاهی یک فرد در خانواده برای کودکان در این سنین الگو میشود و این الگو میتواند برادر یا خواهر بزرگتر باشد . با پرس و جو کردن از متخصص در زمینه مشاوره کودک متوجه خواهیم شد که اگر او رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشد و به خاطر رفتارش در جمع ها احترام داشته باشد احتمالا کودک را به سمت پرخاشگری تحریک میکند .

  • اختلالات روانشناختی و عوامل وابسته به خلق نیز میتواند به عنوان علت پرخاشگری در کودکان دبستانی شناخته شود . مثلا کودکانی که مبتلا به اختلال سلوک هستند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص بالینی این رفتار پرخاشگرانه را با خود به صورت اتوماتیک وار بروز میدهند . بنابراین حتما به والدین پیشنهاد میشود که مراجعه به مشاوره اختلال کودکان را در دستور کار خود قرار بدهند .

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان میتواند به صورت های مختلفی انجام شود . اگر پرخاشگری در کودکان به دلیل اختلالات روحی و روانی در آنها به وجود آمده باشد و در رفتار آنها تثبیت شده باشد باید از طریق مصاحبه بالینی  توسط متخصص در حوزه کودک و نوجوان راه و روش درمان مشخص شود . درمان پرخاشگری در کودکان از این روش معمولا طی جلسات متداوم روان درمانی انجام میپذیرد . در سطوح پایین تر از درمان پرخاشگری در کودکان بعد از مشاوره کودک توسط روانشناس تمرین هایی به والدینparents یا سرپرست کودک داده میشود که بر طبق شخصیت خود کودک و مصاحبه ای که از تو گرفته شده تهیه شده و تدارک دیده شده است . با این روش در کنار حمایت والدین میتوان کاملا به تغییر رفتار و بهبود شرایط پرخاشگری وی امید داشت و تغییرات مثبتی اعمال کرد .

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند نسبت به فرهنگ و محیطی که کودک در آن رشد و نمو یافته متغییر و متفاوت باشد . در ادامه به چند نکته که حتما باید در زمان بروز خشم عصبانت و پرخاشگری کودک رعایت شود اشاره میکنیم :

  • حتما صورت کودک را با آب سرد خیس کنید . ابن کار بسیار در روند فروکش کردن عصبانیت کارساز است .
  • یکی دیگر از راه‌های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی اعمال جریمه هایی است که از قبل برای کودک پرخاشگر خود در نظر گرفته ایم میباشد . فراموش نشود کودک باید از جریمه ای که در انتظار اوست خبر داشته باشد .
  • از موثرترین راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی این است که حتما بعد از بروز پرخاشگری و فرو نشستن عصبانیت آنها ، شما باید به عنوان والدین با آنها صحبت و تبادل نظر کنید . صحبت های شما به عنوان مرجع قدرت کاملا در آنها تاثیر گذار خواهد بود .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی  امروزه در کتابهای تربیت فرزند که به وفوردر بازار یافت میشود وجود دارد . اگر این کتابها توسط نویسندگان معتبر نوشته یا گردآوری شده باشد ، حتما در برخورد والدین با این مسائل در کودکانشان موثر واقع میشود . البته استفاده از این راه در مواردی قابل توجیه و تایید است که عمق اختلال به وجود آمده زیاد نباشد و یا کودک در مرحله ای از پرخاشگری باشد که بتوان برای پیشگیری از زیاد تر شدن آن کاری کرد . راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی در عمق زیاد تر باید توسط روانشناس یا روانپزشک بالینی طراحی شود که علاوه بر همخوانی با شخصیت کودک به سایر ابعاد وجودی او آسیب وارد نکند . به این صورت خانواده ها به طور کلی میتوانند از بهبود شرایط کودکان در این زمینه اطمینان کامل حاصل کنند .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

همانطور که گفته شد پرخاشگری  (violence)کودکان به دلایل مختلف میتواند بروز کند . یکی از این دلایل تاثیر محیط بر بروز دادن پرخاشگری میباشد . معمولا کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی میکنند به احتمال بیشتری پرخاشگری را در رفتارشان نشان خواهند داد . پدر و مادر به عنوان الگوی اصلی فرزندان و کسانی که بیشترین تاثیر را روی کودک میگذارند اصلی ترین عامل شکل گیری شخصیت کودک خود هستند . اگر والدین فضایی خوب و سلامت و پر از محبت و آرامش را برای فرزندان خود محیا کنند ، احتمال اینکه فرزندانشان درگیر پرخاشگری شوند بسیار کمتر از خانه ای است در آن والدین با یکدیگر دائم درگیر هستند و به یکدیگر پرخاشگر میکنند . همچنین در خانواده هایی که دعوا و درگیری جزو فرهنگ غالب است فرزندان به همان صورت تربیت میشوند .

تاثیر فیلم ها بر پرخاشگری کودک

تاثیر فیلم ها بر رفتار و کردار کودکان به قدری زیاد هست که قابل چشم پوشی نباشد . خیلی این مورد دیده میشود که کودکانی با سابقه دیدن فیلم های جنایی و اکشن با شخصیت‌های آن فیلم همزاد پنداری میکنند و پرخاشگری را پیش میگیرند . از این رو است که همواره در روانشناسی کودک و مشاوره تربیت کودک تاکید میشود که کودکان حتما باید با برنامه هایی با محتوای مناسب سن خود سرگرم شوند . علاوه بر میل به پرخاشگری  (violence)خطر بلوغ زودرس نیز کودکانی را که فیلم ها و تصاویر نامناسب با سنشان را میبینند تهدید میکند . پدر و مادرانی که به تربیت اصولی فرزند خویش معتقد هستند باید تلویزیون و هر رسانه دیگر را با چهارچوب های مشخص و متناسب با سن و شخصیت فرزندشان در اختیار او بگذارند تا مشکلات یاد شده او را تهدید نکند .

تاثیر عوامل ژنتیکی در پرخاشگری کودک

از جمله عوامل تاثیر گذار در وجود و شدت پرخاش در کودکان که امروزه بسیار زیاد به آن پرداخته میشود بحث تاثیر ژن  بر رفتار کودک میباشد . همانطور که ابن مثال را برای مواردی مثل سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر و الکل استفاده میکنند احتمال أین که فرزند کسی که در رفتار خود خشم و پرخاشگری را جای داده نیز مانند والد خود عمل کند بسیار بالاتر از فرزند کسی است که به اصلاح آرام و خونسرد است . با این که روانشناسان خیلی بیشتر از ژنتیک به محیط اهمیت میدهند ولی هیچگاه نمیتوان نقش زن را در انسان نادیده گرفت .

خصوصیات شخصیتی کودکان

نکته قابل تأمل دیگر در مورد علل پرخاشگری در کودکان میتواند خصوصیات فردی او باشد . معمولا کودکانی که نمیتوانند احساسات خود را چه مثبت و چه منفی به خوبی بروز دهند از پرخاش برای بروز این احساسات استفاده میکنند . کودکانی که نمیتوانند با اتفاقاتی که در زندگی روزمره کنار بیایند و آنها را مدیریت کنند نیز با همین شیوه سعی در حل این موضوع دارند . همچنین کودکانی که از حرف زدن زیاد می ترسند یا علاقه ای به ارتباط با این ابزار ندارند خیلی بیشتر پرخاشگری را بروز میدهند .

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

سوالات متداول

آیا کودکان دبستانی پرخاشگر تر میشوند ؟

نمیتوان با این صراحت این مورد را تایید کرد ولی در کودکان دبستانی ایم مسئله بیشتر مشاهده شده است

چه چیزهایی باعث میشود کودکان دبستانی زود از کوره در بروند؟

برای پاسخ به این سوال میتوان به مواردی مثل خصوصیات شخصیتی ، ژنتیک و رفتار والدین اشاره  کرد.

آیا زود رنجی کودکان نشانه کاهش اعتماد به نفس است؟

البته که عوامل یاری میتواند باعث بروز این مسئله در کودک شود ولی به احتمال زیاد کاهش اعتماد به نفس میتواند با زود رنجی کودک مرتبط باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: 

https://omigo.ir/post/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-5o0c

 




:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: