بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

پرخاشگری کودک ۳ساله چگونه شناسایی می‌شود ؟ پرخاشگری کودک ۳ساله چگونه درمان میشود و کمتر و کمتر میشود ؟ اینها سوالاتی است که والدین درمورد بروز پرخاشگری کودک در این سنین در ذهن دارند . قطعا بهترین تشخیص و درمان توسط یک متخصص بالینی کودک انجام میپذیرد . برخی از والدین با تکیه بر دانش اندک و گاها اشتباه خود پرخاشگری کودک ۳ساله را قضاوت میکنند و برعکس باعث ضربه و آسیب در او میشوند . مشاوره تربیت کودک توسط مصاحبه های استاندارد مشخص میکند که آیا علایم بالینی که کودک از خود بروز میدهد ، شامل پرخاشگری کودک ۳ساله میشود یا خیر؟ مشاوره کودک همچنین بعد از تشخیص بیمار را رها نمیکند بلکه با در پیش گرفتن راه های درمانی متناسب با شخصیت فرد پرخاشگری کودک ۳ساله را درمان می کند .

درمان پرخاشگری کودک ۳ساله مستلزم رعایت یک سری نکات مهم است که در کنار نکاتی که روانشناسی کودک به والدین کودک پرخاشگر گوش زد میکند که باید به آنها توجه شود .در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره میکنیم :

  • برای درمان پرخاشگری کودک ۳ساله خود حتما آرامش خودتان را حفظ کنید . کودکان در سن سه سالگی به نوعی احساس نیاز به استقلال طلبی میرسند . در این هنگام آرامش شما با این که ممکن است از دست آنها عصبانی باشید به الگوی مناسبی از شخصیت پرخاشگر برای کودک خود تبدیل میشوید .
  • برای درمان پرخاشگری کودک ۳ساله تقویت رفتارهای مناسب او نیز میتواند کمک شایانی به او بکند . هر رفتار خوب او در جهت حل پرخاشگری میتواند با یک تشویق همراه شود .
  • در مشاوره تربیت کودک برای اینکه درمان پرخاشگری کودک ۳ساله بهتر پیش برود حتما برای رفتار های پرخاشگرانه او جریمه در نظر بگیرید . مثلا اگر او کودکان دیگر را کتک زد حتما او را از چیزی که دوست دارد مثلا برای چند ساعت محروم کنید .

بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله

بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله در کلینیک های مشاوره میتواند بنا به شخصیت کودک متفاوت باشد . به گفته روانشناسان کودک با آرامش صحبت کردن با کودکان پرخاشگر بعد از فرو نشاندن خشم آنها میتواند بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . اگر با پرخاشگری کودک خود با عصبانیت و تندی برخورد کنید او می آموزد که یکی از راه های برخورد با اطرافیان که انسان را به مقصد و منظور خود میرساند همین است که از تندی و خشونت در برخورد با سایر افراد محیط پیرامون استفاده شود . شاید پایداری در تربیت در نظر گرفته شده برای کودک نیز بتواند بهترین روش برخورد با پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . حتی اگر در جمع حضور داشتید و این نوع رفتارها را از فرزند خود دیدید به هیچوجه از سیاستی که برای برخورد با او در نظر گرفته اید کوتاه نیایید .

درمان پرخاشگری کودک ۳ساله

راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله

راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله میتواند بنا به دلایل به وجود آمدن این مورد در کودک متفاوت و متنوع باشد اما به چند مورد از راههای کاهش پرخاشگری کودک ۳ساله اشاره میکنیم .

  • به صورت کودک در حال پرخاشگری آب بزنید ،آب به صورت ذاتی آرامش بخش میباشد این کار بسیار در آرام تر شدن کودک موثر است .
  • یک موسیقی مناسب در آن لحظه نیز میتواند کارساز باشد . در لحظه عصبانت کودک یک موسیقی شاد و کودکانه حتما توصیه میشود
  • حتما بخاطر داشته باشید که نفس عمیق کشیدن کودک میتواند بسیار کارساز و تأثیر گذار باشد .
  • تحریک حس بویایی کودک از دیگر راهکارهای مناسب برای آرام کردن کودک است . مثلا یک گل زیبا و خوشبو را به کودک بدهید تا بو کند .
  • از دیگر پیشنهادات موثر برای این لحظات آموزش این موضوع است که کودک حتما برای بیان احساسات خود یک نقاشی بکشد . حداقل سود این موضوع این است که حرص و غضب کودک از طریق کشیدن نقاشی کاملا تخلیه میشود .

علت پرخاشگری کودک ۳ساله

علت پرخاشگری کودک ۳ساله میتوان از جهت های متفاوت و مختلفی مورد توجه و بررسی قرار داد . ابتدا به چند مورد از این علتها اشاره میکنیم  و بعد در ادامه به توصیف و توضیح آنها میپردازیم :

  1. تجاوز به مالکیت کودکان میتواند از جمله مهمترین علل پرخاش کودک باشد . مثلا کودک دیگری دفتر نقاشی اش را بدون اجازه برمیدارد .
  2. آزار دادن کلامی کودکان توسط دیگران از جمله عوامل به وجود آورنده علائم پرخاشگری در آنها میباشد .
  3. اگر کودک مورد حمله جسمی قرار بگیرد نیز به احتمال زیاد رفتار های همراه با پرخاش را از خود بروز میدهد .
  4. اجبار به انجام کار یا کارهایی که کودک به آن علاقه ندارد میتواند علت پرخاشگری کودک ۳ساله باشد . کودک در آن سن به شدت علاقمند به استقلال طلبی و خودمختاری میباشد بنابراین هیچگاه نباید او را در آن دوره سنی مجبور به کاری کرد .

محیط روانی خانواده باعث پرخاشگری کودک

گاهی اوقات خانواده ها از این موضوع غافل میشوند که محیط خانه و خانواده تا اندازه زیادی در شکل گیری رفتارهای کودکان موثر است . در برخی از خانواده ها که افراد در آن دائما با یکدیگر با پرخاش و تندی ارتباط میگیرند ، احتمال بروز اینگونه رفتار ها در کودکان بسیار بیشتر است . برای مثال تصور کنید که کودک ناظر این مورد و مسئله میباشد که پدر او دائم با مادر او دعوا میکند و با پرخاشگری مطالبات خود را ابراز میکند . مادر هم برای اینکه پدر از پرخاشگری خود در آن لحظه دست بردارد هر چیزی که او میگوید را قبول میکند . کودک در این شرایط پرخاشگری و خشونت را به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رسیدن به خواسته ها و نیازها شناسایی میکند . بنابراین والدین حتما باید توجه کنند که در محیطی که کودکی زندگی میکند خیلی باید مراقب رفتار و کردار خود باشند .

شکسته شدن حریم مالکیت کودکان موثر در پرخاشگری آنان

والدین حتما باید به خاطر داشته باشند که شکسته شدن حرییم مالکیت میتواند بر پرخاشگری (violence) کودک بیفزاید . برای مثال اگر وسایل کودک را بی اجازه او برداریم یا اینکه اجازه بدهیم افراد دیگر این کار را انجام دهند احتمالا مقدمات این کار را فراهم کرده ایم . برخی از پدر و مادر ها تصور میکنند که کودکان بخاطر سن پایین درک درستی از مفهوم مالکیت ندارند در حالی که این تعبیر به کلی اشتباه است . حتما برای جلوگیری از بروز پرخاش در کودکان به ابزار و وسایل که در مالکیت آنها است بدون اجازه دست نزنید .

علت پرخاشگری کودک ۳ساله

حمله های کلامی و غیر کلامی

همانطور که در بالا اشاره شد حمله های کلامی و غیر کلامی میتواند زمینه بروز پرخاشگری کودک ۳ساله را به وجود بیاورد و برای آینده او مشکل ساز شود . حالا به چند نکته که والدین باید حتما در این مورد رعایت کنند اشاره میکنیم :

  • از توهین به کودکان مخصوصا در جمع به شدت خود داری کنید . این مورد به شدت احتمال پرخاشگری کودک را بالا میبرد .
  • از تحقیر کردن زبانی کودک باید پرهیز شود چون تحقیر از عوامل اصلی نهادینه شدن این آسیب در کودک میباشد .
  • تنبیه بدنی نیز از جمله مواردی است که در برخی از فرهنگ ها کاملا طبیعی است در صورتی که تنبیه بدنی میتواند کاملا پرخاش را در کودک نهادینه کند . کودک با تنبیه بدنی می آموزد پرخاشگری میتواند ابزاری باشد برای رسیدن اهداف و خواسته های او.

 

سوالات متداول

آیا کودک ۳ساله بیشتر پرخاشگری میکند ؟

کودک از ۳سالگی متوجه مفهومی به نام استقلال طلبی میشود و این آگاهی میتواند باعث بروز رفتاری مثل استقلال طلبی بشود . اما أین که چه زمانی بیشتر پرخاشگری کند بستگی به خیلی از موارد و مسائل دارد و سن نمیتواند به تنهایی باعث بیشتر اتفاق افتادن آن شود .

چه موقع عصبانیت کودک خود را جدی بگیریم ؟

 زمانی که عصبانت کودک ما به طور غیر عادی ادامه پیدا کند یا اینکه زندگی او را از حالت عادی خارج کند ما باید حساسیت بیشتری را در این مورد بروز دهیم .

بهترین روش تربیت کودک ۳ساله پرخاشگر چیست ؟

 شاید بهترین روش تربیت کودک در این سن استفاده از تنبیه و تشویق متناسب با سن او باشد

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:





:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: