تکنیک های تربیت فرزندان
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روش های تربیت فرزند از جمله موارد مهمی است که باید در خانواده به آن توجه داشت . فرزندان در خانواده بسیاری از امور اولیه زندگی را یاد می گیرند و بیشترین تاثیر پذیری را از خانواده دارند . تربیت کودک از جمله وظایف مهم والدین در خانواده است درنتیجه میزان آگاهی پدر و مادر از روش های تربیت فرزند بسیار حائز اهمیت است . روش های تربیت فرزند مانند بازارهای شلوغ و پر زرق و برق می ماند و انواع بسیاری دارند که شاید در ابتدا موجب سردرگمی والدین بی تجربه گردد اما از نظر مشاوره کودک انتخاب روش های تربیت فرزند باید متناسب با فرزند باشد ، درواقع بهتر است بگوییم هر کودک نیاز به نوع رفتاری و تربیتی خاص خود است .

مشاوره تربیت کودک با توجه به نیاز های شخصی کودک و شرایط زندگی می تواند بهترین روش های تربیت فرزند را به والدین یادآور شود با این کار والدین در مسیر تربیت فرزند خود دچار مشکل نمی شوند و حتی می توانند رفتارهای کودک را پیش بینی کنند . رفتار های کودکان در سنین مختلف نیز دچار تغییراتی می شود که گاهی والدین از آن بی اطلاع اند درنتیجه به دلیل عدم درک کودک در سنینی مثل بلوغ و نوجوانی به مشکل برمی خورند بهتر است والدین با شرکت در جلسات مشاوره خانواده و مطرح کردن مشکلات خود به دنبال برطرف کردن آن باشند .

روش های مختلف تربیتی

روش های تربیت فرزند به دلیل تاثیر زیادی که بر آینده ی یک جامعه دارد بسیار مهم است زیرا همین کودکان امروز با هر آنچه که به عنوان عقاید و اعتقادات در باور آنها شکل می گیرد در آینده نه چندان دور وارد عرصه های مهم جامعه می شوند و این عقاید خوب یا بد را در بطن جامعه تزریق می کنند .

تربیت برخی کودکان بسیار پیچیده است زیرا پدر و مادر در فرزند خود شاهد رفتارهای عجیب و یا لجاجت های بی مورد هستند و درنهایت پدر و مادر با امتحان کردن روش های مختلف تربیتی به بن بست می رسند ، این نوع از کودکان گاهی دچار اختلالات رفتاری هستند که با مراجعه به یک مرکز مشاوره اختلالات کودک به راحتی قابل درمان است زیرا مشاور با آگاهی و تجربه از نوع رفتاری این نوع از کودکان ، هم می تواند به پدر و مادر روش صحیح تربیت را بیاموزد هم خود به عنوان یک دوست و همراه به کودک کمک کند .

بهترین روش تربیت فرزند

روش های صحیح تربیت فرزند

روش های صحیح تربیت فرزند بسته به موارد زیادی است . از جمله روش های صحیح تربیت فرزند این است که پدر و مادر هم مراقب وضعیت جسمانی فرزند خود باشند هم از وضعیت روحی و روانی او آگاه باشند و از او مراقبت کنند . کودکان همچون خمیری هستند که اگر به دست مجسمه ساز حرفه ای باشند تبدیل به شاهکاری هنری می شوند . اما گاه ممکن است پدر و مادر با استفاده از بکار گرفتن یک روش تربیتی غلط آسیب های جبران ناپذیری به زندگی فرزندشان وارد کنند .

برای انتخاب روش های صحیح تربیت فرزند به طور کلی دو راه حل پیش روی والدین است : آنها یا با بکار گیری تجربیات شخصی و نگاه شخصی خود شروع به تربیت فرزندشان می کنند و تن به ریسک این کار می دهند یا با راهنمایی از یک مشاوره کودک با اطمینان خاطر قدم در مسیر تربیت کودک خود می گذارند . روش های صحیح تربیت فرزند دارای جزئیات زیادی است که در هر کودک منحصر به شخصیت خودش است به همین دلیل است که راهنمایی مشاوره اهمیت بالایی پیدا می کند .

بهترین روش تربیت فرزند

بهترین روش تربیت فرزند زمانی ثابت می شود که شما شاهد به موفقیت رسیدن فرزندتان باشید . هنگامی که پدر و مادر شاهد باشند که روش های تربیتی آنها به نتیجه مطلوبی رسیده و فرزند از هر نظر (رفتاری یا موفقت های شغلی و مالی ) به نقطه مطلوبی رسیده است احساس آرامش خاطر می کنند و به تربیت خود می بالند و اینجاست که نوع تربیت مناسب ثابت می شود .

بهترین روش تربیت فرزند با توجه به موارد زیر می تواند میسر شود :

  1. کودکتان را با کتاب مأنوس کنید .
  2. به او همکاری و همدلی کردن بیاموزید .
  3. ازآموزش مسائل محیط زیستی به کودکتان غافل نشوید .
  4. بهترین دوست فرزندتان باشید .
  5. به او یاد دهید همه اشتباه می کنند اما کمتر کسی مرتکب تکرار یک اشتباه می شود .
  6. تنبیه های منطقی برای کودک در نظر داشته باشید .
  7. جایزه دادن را فراموش نکنید .

بهترین روش تربیت فرزند شامل موارد بسیاری است که قطعا توضیح همه ی آنها در یک مقاله شدنی نیست و نیاز به جلسات تخصصی مشاوره در رابطه با اخلاقیات شخصی هر کودک است .

روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی

روش های تربیت فرزند از منظر روانشناسی شامل موارد بسیاری است . روانشناسان و مشاوران تخصصی کودک با توجه به ویژگی های کودک و با در نظر گرفتن سن و جنسیت او روش های تربیتی ویژه ای را معرفی می کنند . روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی معمولا توسط پرسشنامه های تخصصی برای شناخت رفتاری کودک درنظر گرفته می شود .

کودکان ناهنجار و سرسخت به طور معمول خیلی سخت به دیگران اعتماد می کنند و اغلب برای ورود دیگران به دنیای کودکانه و افکارشان یک حصار قوی دارند آنها معمول کم تر صحبت می کنند و با چشمانی پر از لجاجت رفتار دیگران را زیر نظر می گیرند ، به همین دلیل بزرگ تر ها و اغلب پدر و مادر را مناسب صحبت نمی دانند چرا که تصویری که از آنها دارند تنها یک فرد سرزنش گر است اما مشاوره تربیت کودک می تواند یک فرد رازدار و مورد اعتماد برای این کودکان باشد و به آرامی قدم به دنیای آنها می گذارد و در بطن دنیای کودکانه درمان رفتار کودک را آغاز می کند .

روش های تربیت فرزند از نظر روانشناسی

بدترین روش های تربیت فرزند

بدترین روش های تربیت فرزند نیز برای والدین لازم به ذکر است . یکی از بدترین روش های تربیت فرزند نیز مقایسه کودک است . اینکار نه تنها کمکی به بهتر شدن تربیت نمی کند بلکه کودک را دچار استرس ناشی از مقایسه ی نابه جا می کند و کودک را به سمت حسادت سوق می دهد . از دیگر اشتباهات تربیتی والدین لازم است به تنبیه بدنی اشاره کنیم که خوشبختانه امروزه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است .

سوالات متداول

روش تربیت فرزندان لجباز ؟

برای تربیت فرزندان لجباز ابتدا باید با آنها هم صحبت شوید و به دنبال دلیل لجاجت کودک باشید سپس به دنبال راه حل مناسب باشید .

تکنیک های تربیت فرزندان ؟

همانطور که پیش تر گفتیم بهترین تکنیک برای تربیت فرزند راهنمایی گرفتن از یک مشاوره تربیت کودک است که به تمام رفتارهای کودکان آگاه است . همچنین والدین با اگاهی داشتن توسط راهنمایی های مشاوره خانواده  و یا استفاده از کتاب های اموزشی می توانند کودکان بهتری را تربیت کنند .

شیوه تربیت فرزند نافرمان چگونه است؟

بهترین راهکار این است که به کودک بیاموزید که با نافرمانی و لجاجت به هدف خود دست پیدا نمی کند و در عوض با اطلاعت از پدر و مادر به موارد بهتری دست می یابد البته این کار را باید در عمل به او نشان دهید درنتیجه کودک با انتخاب و علاقه برای تغییر رفتارش دست به کار می شود .

ضرورت مشاوره درباره روش های تربیت فرزند ؟

پدر و مادر می توانند با استفاده از تجربیات خود برای تربیت فرزند اقدام کنند و با قرار دادن چارچوب های شخصی محدودیت ها و آزادی های فرزندشان را تعیین کنند اما نمی دانند این کار تا چه اندازه صحیح است و یا اگر اشتباهی در تربیت کودک کنند چه تاثیری بر کودک خواهد گذاشت . اما مشاوره تربیت کودک با آگاهی کامل راه هایی را به پدر و مادر می گوید که به درستی آن اطمینان دارد درنتیجه فرزند شما در محیطی امن تر و بهتر تربیت خواهد شد .

شیوه های تربیت فرزند پسر ؟

همانطور که گفیتم در تربیت دختر و پسر تفاوت های زیادی است و پدر و مادر باید از این تفاوت ها آگاه باشد همچنین یکی از مهم ترین موارد تربیتی در فرزند پسر روش های تربیتی در سن بلوغ است که تاثیر مهمی در زندگی آینده او خواهد داشت .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

https://psychology99.blogsky.com/1401/01/04/post-260/%d8%b5%d8%ad%db%8c%d8%ad-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f

 




:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: