روش های تربیت کودک
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

روش تربیت کودک

روش تربیت کودک در متون بسیاری ذکر شده و میتوان به نکات بسیار مهم و زیادی در این زمینه اشاره کرد . اکنون میخواهیم به شما مسایل پیچیده تری را در تربیت فرزندان یاد دهیم . به طور کل تربیت فرزندان گاهی دچار فراز و نشیب های بسیار میشود . یک پدر و مادر مسئول باید بدانند که در این مواقع چگونه با فرزند خود برخورد کنند . تربیت برخورد صحیح در توسعه فکری و مغزی یک کودک اثر بسیار دارد . شما باید بدانید که این یک امر سرسری و بسیار ساده و سطحی نمیباشد .

امروزه در سراسر جهان متون بسیاری در زمینه مشاوره کودک به وجود آمده است . افراد زیاد و متخصصان بسیاری در این زمینه فعالیت میکنند . باید بدانید که شما به عنوان یک پدر و مادر همه علوم درمورد تربیت کودک را نمیدانید . شما در این زمینه به کمک نیاز دارید . ممکن است شما در بعضی مواقع نیاز داشته باشید به نزدیکترین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید . باید بدانید که مراجعه به این مراکز امری عجیب و پذیرفته نشده نیست . امروز خانواده های بسیاری از این مراکز برای تربیت فرزند خود استفاده میکنند . این مراکز شامل روانپزشکان و متخصصان و مشاوران مربوط به روش تربیت کودک در جامعه میباشد . مشاور خانواده در زمینه تربیت کودک به شما والدین محترم کمک و راهنمایی می کند.

روش تربیت کودکان لجباز

روش تربیت کودکان لجباز همیشه یکی از دغدغه های والدین دارای چنین فرزندانی بوده است . پدر و مادرها در اکثر مواقع از نافرمانی و خیر سری فرزندان خود شکایت میکنند . پیشنهاد ما همیشه به چنین والدینی این است که آرامش خود را حفظ کرده و از تنبیه هرگز برای تربیت یک کودک استفاده نکنند . به طور کل کودکان لجباز از توسعه مغزی بیشتری برخوردارند چنین کودکانی هوش بسیار بالایی دارند . این یعنی یک قدم از کودکان هم سن و سال خود جلوتر هستند . با چنین کودکانی هرگز نباید با خشم و عصبانیت برخورد کنید . باید بدانید که یک روش تربیت کودک لجباز صحبت کردن است . کودکان نظر شما را میفهمند و حرف های شما را درک میکنند باید از صحبت کردن دوطرفه با کودک خود استفاده کنید تا متوجه مشکلات کودک باشید .

از نظر روانشناسی

اثر صحبت کردن بر تربیت فرزند

یکی از روش های تربیت کودک لجباز این است که هیچگاه از گفتگوی یک طرفه و نصیحت وارانه برای صحبت کردن با یک کودک لجباز یا نافرمان استفاده نکنید . همیشه صحبت های یک طرفه و نصیحت وارانه باعث میشود که فضای بسیاری بین کودکان و والدین ایجاد شود و حرف یکدیگر را متوجه نشوند و این بزرگترین ایراد صحبت کردن والدین با فرزندان است . در چنین مواقعی شما باید سعی کنید که گفتگوی دوطرفه ایجاد کنید . به عنوان والدین شما باید سعی کنید که شنونده صحبت‌های کودکتان در مورد استرس و اضطراب ها و حوادث روزمره زندگی اش باشید مادران و پدرانی که این حس را در کودک خود ایجاد نمیکنند باعث میشوند که کودک در تنهایی و انزوا به سر ببرد این انزوا و تنهایی گاهی باعث ایجاد نافرمانی های بسیار در کودکان میشود و نشان دهنده اهمیت مبحث روش های تربیت کودک لجباز است .

روش تربیت کودک نافرمان

روش تربیت کودک نافرمان مبحثی است که به شما میگوید در برخورد با کودکان نافرمان سعی کنید از خشونت و عصبانیت استفاده نکنید این کودکان به ملاطفت بسیار بیشتر از کودکان معمولی احتیاج دارند آنها باید احساس کنند که شما آنها را درک میکنید و باید به نحوی با آنها برخورد کنید که با آنها یک گفتگوی دوستانه و دو طرف ایجاد کرده باشید تا بتوانند به شما اعتماد کنند . فاصله نسلی که بین پدر و مادر و کودکان است خود به تنهایی میتواند باعث ایجاد شکاف و فاصله بسیار در بین والدین و فرزندان باشد . شما تصور کنید که اگر پدر و مادر در روش تربیت کودکان نافرمان و روش‌های پیش گرفته شان ناموفق باشند چه ضربه های مخربی به آینده کودک خود خواهند زد .

روش تربیت

 

اثرات راهنمایی های والدین

یکی دیگر از روش های تربیت کودک این است که سعی کنید که کودک خود را با قوانین آشنا کنید . در سنین پایین چنین کاری بسیار آسان تر است . در نوجوانی او بسیار سخت‌تر از کودکی اش شکل پذیری دارد . در این زمینه سیلور میگوید : که شما به عنوان بزرگ سالی که حمایت و احترام و محبت را آموخته اید باید به سمت طوفان بروید و در این مسیر کودکتان را حمایت کنید و با او کنار بیاید . یک روش روش تربیت کودک نافرمان این است که با گفتن بعضی از جملات اعتماد به نفس را به فرزند خود هدیه کنید جملاتی مانند :

  • ما همیشه والدین تو هستیم .
  • من همیشه پدر یا مادر تو هستم و این هیچ وقت تغییر نمیکند .
  • من همیشه تو را حمایت میکنم .
  • تو بهترین هستی .
  • تو میتوانی از پس این کار بر بیایی .

روش های تربیت کودک دختر

روش تربیت کودک دختر در این زمینه به شما میگوید که در این راه باید سختی های بسیاری را تحمل کنید . شما به عنوان یک والد باید بدانید که محبت بسیاری برای تربیت یک فرزند دختر لازم است به طور کل دختران بسیار حساس تر از پسران هستند و نسبت به واکنش های شما عکس العمل بیشتری نشان میدهند . در برخورد با یک فرزند دختر شما باید مراقب رفتار و عمل خود باشید . روش های تربیت کودک به شما میگوید که شما هرگز نباید از جملات منفی و اشتباه در تربیت فرزند دختر خود استفاده کنید کودکان به صحبت کردن شما بسیار حساسند این در دخترها بسیار بیشتر از پسران است ، پس سعی کنید دختر خود را با جملاتی مثل تو بهترینی ، تو زیبا هستی و موفق میشوی همراه سازید .

اثر تفاوت گذاشتن بین فرزندان

هرگز بین فرزندان دختر و پسر خود فرق نگذارید کودکان این تفاوتهای رفتاری شما را متوجه میشوند و این باعث سرخوردگی های بسیاری در یک کودک دختر خواهد شد و در آینده او بسیار تأثیر دارد و این تاثیرات منفی باعث میشود کودک دختر شما بی اعتماد به نفس و بسیار شکننده باشد . بر عکس شما باید طبق روش های تربیت کودک دختر اعتماد به نفس بسیاری را به دختر خود تزریق کنید زیرا در جهان امروز دختران از حمایت های بسیار کمی برخوردارند این در گذشته بسیار بیشتر بوده و اکنون بسیار کمتر شده است اما هنوز هم رفع نشده و در زندگی ما وجود دارد .

از نظر روانشناسی

روش های تربیت کودک پسر

روش تربیت کودک پسر با کودک دختر تفاوت اساسی دارد . تربیت فرزند پسر هم توجهات خاص خودش را لازم دارد اگرچه پسران ارتباط سخت تری با والدین برقرار میکنند زیرا احساسات دختران به عواطف آنها پررنگ تر از پسران است اما باز هم میتوانید ارتباط بسیار نزدیکی با فرزند پسرتان ایجاد کنید . برای ارتباط برقرار کردن با کودک پسر خود باید سعی کنید که بسیار شنونده باشید و کمتر نصیحت کنید و کمتر از خشونت و تنبیه استفاده کنید به طور کل ما با گزینه خشونت و تنبیه بسیار مخالفیم زیرا اثرات مخرب و سوء بسیاری بر تربیت فرزند دارد مخصوصا در تربیت فرزند پسر . برای تربیت فرزند پسر باید سعی کنید که همیشه از کلاس ها و مهارت های آموزشی هنری بسیار استفاده کنید تا وقت فرزند پسر تان پر شود و کمتر بتواند درگیر مسائل حاشیه ای باشد .

چند نکته مهم در تربیت فرزند پسر

یکی دیگر از روش های تربیت کودک پسر این است که برای فرزند خود خانه را به محلی امن تبدیل کنید چون کودکان پسر در کودکی اگر در خانه خود احساس امنیت نداشته باشند در نوجوانی به محل های دیگر پناه میبرند و همیشه از محیط خانه فراری هستند و این دغدغه بسیاری از والدین در جهان امروز است . بطور کل اگر میخواهید فرزند پسری که از نظر جسمی و روانی سالم است داشته باشید باید سعی کنید که تمام جنبه های زندگی او را به راهی درست سوق دهید ، این به این معنی نیست که شما تمام جنبه های زندگی فرزند‌پسر تان را کنترل کنید همه فرزندان اعم از پسر و دختر نیازمند آزادی‌های خاص خود هستند اما شما باید روش‌های درست را به فرزند خود بیاموزید در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنید .

سوالات متداول

آیا تربیت کودک یک روش فراگیر دارد؟

تربیت کودک با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. اما همیشه والدین عزیز به دنبال پیدا کردن بهترین روش تربیت برای فرزند خود هستند. درواقع نمی توان گفت که بهترین روش تربیت برای همه کودکان استفاده می شود. بلکه والدین باید طبیعت کودک خود را درک کنند و طبق شرایط و خلق و خوی کودک خود بهترین روش تربیت را انتخاب نمایند.

اثرات مخرب و جبران ناپذیر تنبیه کودک چیست؟

تنبیه در تربیت کودک همیشه استفاده می شود اما باید این تنبیه درست و به جا بکار رود. تنبیه کودکان در آنها ناهنجاری های رفتاری زیادی ایجاد می کند. گاهی حتی تنبیه موجب پرخاشگری و تشدید آن در کودک می شود. تنبیه باعث می شود که کودکان در تخیل ضعیف عمل نمایند. کودکانی که در اوان کودکی تنبیه می شوند در بزرگسالی روحیه کار گروهی و همکاری را ندارند. تنبیه کودک توسط والدین باعث می شود تا کودک از والدین دور شود و فاصله بگیرد.

دلایل بهانه گیری های کودکان چیست؟

کودکان به دلایل مختلف بهانه می گیرند. برای رفع بهانه گیری نیز باید والدین ابتدا دلایل این بهانه ها رو پیدا کنند. از جمله دلایل بهانه گیری های کودکان: گرسنگی که در کودکان بسیار زیاد است، خستگی که اصولا کودکان خیلی زود از شرایط و موقعیت خسته می شوند، ترس از عوامل دیگری که در فرد موجب اضطراب و بهانه گیری می شود، می باشند. و بسیاری دلایل دیگر نیز در کودکان ایجاد بهانه گیری می نماید.

 

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

https://virgool.io/@family_counselling/20-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-qdj4vfhmuadx





:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: