بهترین راهکار برای تربیت فرزند
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

راهکار برای تربیت فرزند امروزه نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است . در گذشته تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر بوده است و به همین دلیل میزان توجه والدین به کودکان کمتر بوده و روش های تربیتی متفاوتی نیز وجود داشته ، اما امروزه با تغییر روند زندگی راهکار برای تربیت فرزند تغییر یافته .

پدران و مادران در گذشته کودکان را با شیوه های سنتی تربیت می کردند و بیشتر به دنبال فراهم کردن نیازهای اولیه کودک ازجمله خوراک و پوشاک و مسکن و هزینه های تحصیل بودند اما امروزه والدین آگاه سعی دارند به دنبال برطرف کردن نیازهای روحی فرزند خود نیز باشند و به دنبال تربیت فرزندی هستند که بتواند به راحتی در جامعه مسئولیت قبول کند و در نهایت سعی می کنند استعداد کودکشان را کشف کنند تا او را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ یاری دهند درنتیجه برای این والدین راهکار برای تربیت فرزند بسیار مهم و اساسی است .

بهترین راهکار برای تربیت فرزند

بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنید. والدین می توانند با راهنمایی مشاوره تربیت کودک راهکارهای تربیتی مناسب برای فرزند خود را پیدا کنند. باید بدانید که تمام موارد تربیتی مشاوره کودک برای فرزند شما مناسب نیست و با توجه به روحیات کودک روش های درست تربیت کودک ازجمله تنبیه های صحیح و یا پاداش دادن های به موقع باید به شما ارائه شود . راهکار برای تربیت فرزند به شکل های مختلف نقل شده است و گاها والدین تنها براساس سلیقه شخصی یکی از انواع روش های تربیتی را انتخاب می کنند بدون آنکه از عواقب این انتخاب آگاه باشند .

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت فرزند برگرفته از موقعیت خانوادگی، جنسیت و روحیات فرزند است. در جایی خوانده ام که یکی از دانشمندان ادعا داشته که اگر چهار کودک را به او بسپارند او می تواند یکی را به یک دانشمند بزرگ ، دیگری را به یک دزد قهار و یا یک دکتر ماهر تبدیل کند و معتقد است ورثات اگرچه بی تاثیر نیست اما تربیت هزار برابر مهم تر است بنابراین می توان کودک را به لوح سفیدی تشبیه کرد که والدین در آن هرآنچه که می خواهند را می نویسند . والدین کم تجربه تر می توانند با مشورت گرفتن از مشاوره خانواده بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنند .

از دیگر مواردی که در تربیت برخی کودکان از جمله کودکان بیش فعال حائز اهمیت است نحوه رفتار با آنهاست که بخشی از تربیت را دربرمی گیرد . والدین این کودکان خاص بهتر است به کمک مشاوره اختلالات کودک برای درمان فرزند خود اقدام نمایند .

در ادامه می خواهیم در این مقاله به توضیح 20 راهکار برای تربیت فرزند بپردایم که می تواند کمک بزرگی در بهتر تربیت کردن کودک باشد :

اولین راهکار تربیت فرزند :

  1. سرزنشگر نباشید . سعی کنید به کودکتان اجازه دهید اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد و وقتی کودکتان مرتکب اشتباه می شود مدام اشتباهش را به او یادآوری نکنید ، روانشناسان دریافته اند که همین سرزنش ها موجب ایجاد طرحواره های ماندگار در اعماق وجودی فرد می شود که تا آخر عمر به شکل یک ندای سرزنشگر درونی با او خواهد ماند .

دومین راهکار تربیت فرزند :

  1. در حریم شخصی کودک زیادی کنجکاو نباشید . والدین همواره نگران فرزندان خود هستند و سعی دارند رفتار و کارهای او را کنترل کنند ، این کار تا حدی که موجب وسواس نشود مناسب است اما اگر این کار باعث شود فرزند شما احساس کند که حریم شخصی اش در حال لطمه دیدن است شروع به پنهان کاری می کند . تحقیقات نشان می دهد ، فرزندان والدین حساس ، دروغگو های بهتری هستند .

سومین راهکار تربیت فرزند :

  1. دروغ نگویید . شما اولین الگوی فرزندتان هستید پس با این کاربه تربیت خود آسیب نزنید . همچنین دروغگویی والدین موجب بی اعتمادی فرزند نسبت به پدر و مادر می شود که عواقب بسیاری را به دنبال دارد .

چهارمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کتاب خواندن را به کودکتان بیآموزید . با این کار با یک تیر نشان های بسیاری را مورد هدف قرار داده اید . کودک کتابخوان شما به راحتی بسیاری از چیزها را به واسطه کتاب ها یاد می گیرد و این کار شما را راحت تر می کند .

پنجمین راهکار تربیت فرزند :

  1. فرزندتان را درک کنید . خیلی مهم است که والدین شرایط روحی یا جسمی فرزند خود را درک کنند . به طور مثال آگاهی و درک والدین از شرایط روحی و جسمی فرزند در سن بلوغ بسیار مهم است .

ششمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برای کودکتان وقت بگذارید . با توجه به شرایط زندگی ماشینی امروزه ، درنظر گرفتن زمان مناسبی برای وقت گذراندن با کودک بسیار مهم است .

هفتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. همدلی کردن را به او یاد دهید . سعی کنید از همان کودکی همدلی را به فرزندتان یاد دهید .

هشتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کودکتان را مسئولیت پذیر تربیت کنید . برای اموزش این کار بهتر است مسئولیت انجام برخی کارهای ساده را به عهده فرزندتان بسپارید و به او اجازه دهید تجربه کسب کند .

نهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برخی چیزها را با بازی به کودک بیاموزید . بازی یکی از بهترین راه ها برای آموزش غیر مستقیم به کودک است پس برای این کار وقت بگذارید .

دهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. بهترین دوست فرزندتان باشید .اگر می خواهید یک دوست خوب باشید باید سعی کنید به موارد قبلی که گفته شد خوب توجه کنید .

یازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. از مقایسه کردن کودک با دیگران جدا بپرهیزید .

دوازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اعتماد به نفس کودکتان را تقویت کنید .

سیزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اهمیت محیط زیست را به کودکتان یادآوری کنید .

چهاردهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. به دنبال تحقق بخشیدن به آرزوهای خود در کودکتان نباشید .

20 راهکار برای تربیت فرزند

پانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. پذیرای اشتباهات خود باشید گاهی قبول کردن یک اشتباه از جانب والدین درس بزرگی به کودک می دهد .

شانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. سعی کنید الگوی فرزندتان باشید .

هفدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. آموزش توانایی (نه گفتن) را فراموش نکنید .

هجدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. بین فرزندانتان فرق نگذارید اما به تفاوت سنی ها و تفاوت خواسته ها احترام بگذارید .

نوزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. ابراز احساسات کنید و این کار را به فرزندتان یاد دهید .

بیستمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. کودکتان را شجاع تربیت کنید .

    سوالات متداول

    تربیت فرزند در اسلام چگونه است ؟

    در دین اسلام به تربیت فرزند نیز اشاره شده و از مسلمانان خواسته شده کودکان خود را با ایمان تربیت کنند و به آنها شنا و تیراندازی و اسب سواری بیاموزند .

    روش صحیح تربیت فرزند چیست ؟

    روش صحیح تربیت فرزند این است که ویژگی ها و استعداد های فرزند خود را بشناسیم سپس براساس آن در راه تربیت کودک قدم برداریم و چه بهتر است در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنیم .

    اهمیت تربیت فرزندان در خانواده چیست ؟

    خانواده مهم ترین رکن یک جامعه است و کودکان امروز آینده سازان فردای یک کشورند درنتیجه تربیت این کودکان بسیار مهم است .

    بهترین روش تربیت کودکان چیست ؟

    بهترین روش تربیت کودکان این است که والدین با آگاهی نسبت به تربیت کودک اقدام کنند و در این راستا از مشاوره های صحیح کمک بگیرند تا در زمان مناسب پاداش های مناسب را انتخاب کنند و به موقع تنبیه های درست را در نظر بگیرند .

    روش تربیت کودکان سرسخت و لجباز چیست ؟

    با این نوع از کودکان نباید به شکل دستوری صحبت کرد زیرا آنها از دستور ها و قوانین متنفرند و همچنین نصیحت برایشان کسالت بار است . بهتر است با آنها هم صحبت شوید و به دنبال دلیل لجبازی باشید و همچین به کمک یک مشاوره با تجربه می توانید دلیل اصلی لجاجت کودک نافرمان را پیدا کنید و به دنبال حل آن باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 




:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: